...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wellbeing w pracy, czyli jakiego dobrostanu pragną pracownicy [BADANIE]

wellbeing

Światowy Dzień Wellbeingu przypadający 8 września jest dobrą okazją, aby zwrócić uwagę na zdrowie i dobrostan pracowników. O tym jakie duże znaczenie ma on dla osób aktywnych zawodowo świadczą wyniki najnowszego badania zrealizowanego przez Dailyfruits.

Jak pokazało badanie „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” za najbardziej wartościowe pracownicy postrzegają obecnie benefity wspierające zdrowie. Na drugim miejscu związane z czasem pracy w postaci skrócenia dnia pełnienia obowiązków służbowych lub dodatkowego urlopu. Na trzeciej pozycji znalazły się rozwiązania wspierające firmową integrację. Dla pracowników wartościowym benefitem są także upominki od pracodawców w postaci na przykład paczki na święta – taką odpowiedź wskazał co czwarty spośród 523 respondentów. Doceniamy również benefity związane ze sportem i aktywnością fizyczną, co potwierdziły odpowiedzi 24% ankietowanych oraz bony podarunkowe, karty przedpłacone i dofinansowanie szkoleń podnoszących kompetencje.

Jeśli pracownicy mieliby wybór spośród benefitów wspierających zdrowie i budujących odporność, które może im zapewnić pracodawca, to najchętniej wybraliby zdrowe przekąski w biurze w postaci na przykład dostępu do owoców i warzyw oraz opiekę medyczną w szerokim zakresie. Dla 29% ankietowanych ważna jest także możliwość udziału w spotkaniach ze specjalistami na przykład z trenerem personalnym czy dietetykiem. Co czwarty ankietowany zapytany przez Dailyfruits chciałby wziąć udział w cyklicznym programie edukacji żywieniowej, zorganizowanym przez pracodawcę.

benefity zdrowotne

Pandemia Covid-19 uwypukliła i pogłębiła wszystkie wcześniejsze problemy żywieniowe i zdrowotne. Praca zdalna sprawiła, że ponad 40% Polaków przytyło. Błędy żywieniowe oraz brak aktywności u wielu osób szły w parze z obniżeniem nastroju czy zajadaniem stresu. Nie dziwi więc fakt, że pracodawcy zaczęli w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy zwracać większą uwagę na zdrowie i dobrostan swoich pracowników, które ma duży wpływ na efektywność. Na rynku usług powstało wiele nowych rozwiązań, jak wysyłka paczek dla pracowników ze zdrową żywnością na home office czy webinary dietetyczne online. Obecnie można realizować programy żywieniowe dla pracowników na wiele różnych sposobów i coraz więcej pracodawców zgłasza się do nas z taką potrzebą.

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Jak potwierdziły wyniki badania „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” aż 69% respondentów chciałoby, aby ich firma zorganizowała program edukacji żywieniowej w formie cyklicznych spotkań, na przykład wykładów i konsultacji z dietetykiem. Co trzeci spośród 523 zapytanych pracowników przyznał, że miał już w firmie edukacyjny event żywieniowy, ale chciałaby, aby takie spotkania odbywały się regularnie. Zdaniem 26% respondentów jest to idea warta rozważenia. Tylko 5% zapytanych pracowników uznało, że nie odczuwa potrzeby realizacji takiego programu w swojej firmie.

Pracownicy, co widać w odpowiedziach udzielonych w badaniu Dailyfruits, potrzebują wsparcia ze strony pracodawców w zakresie edukacji, która mogłaby efektywnie poprawić ich nawyki żywieniowe i kondycję zdrowotną. Aż 29% aktywnych zawodowo Polaków biorących udział w badaniu przyznaje, że zajada stres i deklaruje, że chce zmienić nawyki żywieniowe. Co czwarty podkreśla, że udział w takim programie edukacyjnym byłby dla niego bardzo pomocny, gdyż choruje i napotyka sprzeczne informacje na temat diet. Z kolei 23% zapytanych pracowników przyznaje się, że ma za sobą wiele nieudanych prób odchudzania się na własną rękę, a 17% zmaga się z nadwagą lub otyłością i dlatego chętnie skorzystałoby z pomocy specjalistów, zatrudnionych przez pracodawcę.

Analizując odpowiedzi respondentów w kontekście możliwości, z jakich chcieliby skorzystać uczestnicząc w programie edukacji żywieniowej w firmie, gdzie pracują, widać jak różne są potrzeby pracowników. Dla 40% zapytanych optymalną formą skorzystania z takiego programu są konsultacje z dietetykiem z analizą składu ciała i wieku metabolicznego. Dla 36% atrakcyjną i pożądaną formą są warsztaty kulinarne na żywo. Co trzeci ankietowany pracownik chciałaby być objęty długotrwałą opieką dietetyczną z regularnymi spotkaniami ze specjalistą. Dla 23% wartościowe są aktywności w postaci eventów żywieniowych, na przykład przygotowanie zdrowych soków i przekąsek czy wykład prowadzony przez specjalistę dietetyka lub psychologa. Tylko 5% zapytanych pracowników zadeklarowało brak zainteresowania udziałem w programie edukacji żywieniowej w firmie.

Rozwój programów wellbeingowych w Polsce i potrzeba wsparcia pracowników wynikająca także z funkcjonowania w pandemicznej rzeczywistości sprawiły, że pracodawcy zaczęli zauważać, że samo dostarczenie owoców i warzyw na biurka pracowników to za mało, aby realizować skuteczną edukację żywieniową. Jeśli ma ona realnie wspierać zdrowie i samopoczucie pracowników to wymaga bardziej kompleksowego podejścia.

Możliwości i inspiracji na wdrożenie programu edukacji żywieniowej jako elementu firmowego wellbeingu przez pracodawcę jest wiele. Począwszy od cyklu wykładów z dietetykiem, poprzez indywidualne spotkania z pracownikami z analizą składu ciała i wieku metabolicznego, po firmowe zdrowe śniadania czy eventy żywieniowe dla pracowników z degustacją zdrowych przekąsek w biurze.

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Coraz więcej pracodawców podejmuje działania, które mają poprawić dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników, a Światowy Dzień Wellbeingu sprzyja, aby mówić o dobrych praktykach i potrzebach pracowników w tym obszarze.

Badanie sondażowe „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” zostało zrealizowane przez Dailyfruits w formie ankiety online w dniach 26.07.2021 – 31.08.2021. W badaniu wzięło udział 523 respondentów aktywnych zawodowo w wieku od 18 do 65 lat.


Źródło: Dailyfriuts 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trwają wakacyjne powroty do biur. Pracownicy oczekują reorganizacji pracy i utrzymania benefitów

biuro

Co czwarta firma pracująca zdalnie chce wrócić do biura w okresie wakacji, jak wynika z badania Dailyfruits „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Aż 50% ankietowanych pracowników zdalnych uważa jednak, że sami powinni zdecydować o terminie powrotu do biura. Co trzeci sądzi, że organizacja pracy powinna ulec modyfikacji. Jakich zmian oczekują pracownicy w obszarze funkcjonowania biura i polityki benefitów pozapłacowych?

Wśród zmian w organizacji pracy, których spodziewają się po powrocie do biura, pracownicy wymieniali wiele różnych rozwiązań. Dwa najczęściej sygnalizowane to: rezygnacja ze spotkań na żywo na rzecz spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak również zewnętrznych eventów oraz reorganizacja przestrzeni wspólnych w miejscu pracy. Co piąty pracownik oczekuje zastosowania rotacyjnych miejsc pracy, tak zwanych hot desków, a 18% spodziewa się zwiększenia powierzchni biurowej, aby zachować większą odległość między stanowiskami pracy. Dla 14% pracowników istotna jest zmiana godzin pracy w różnych działach. Tylko 13% ankietowanych opowiedziało się za ścisłym reżimem sanitarnym po powrocie do biura.

Mimo wielu miesięcy izolacji związanej z pandemią i przymusowej pracy na home office, aż 44% pracujących zdalnie uczestniczących w badaniu deklaruje, że powrót do biura wiąże się dla nich z wysokim poziomem stresu.

Już poprzednie badanie Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków” pokazało, że konsekwencją home office jest nie tylko przyrost masy ciała, ale też dużo negatywnych emocji. Powrót do biura będzie wiązał się z konfrontacją z innymi ludźmi, przed którą teraz wiele osób może odczuwać strach. Część pracowników może bać się oceniania przez współpracowników, jeśli okres pracy zdalnej wpłynął negatywnie na ich sylwetkę. Warto mieć na uwadze ten aspekt, gdyż jeśli przed pandemią ponad 60% pracowników miało problem z nadmierną masą ciała, aktualne statystyki się pogorszyły. Pracownicy będą chcieli redukować masę ciała często drastycznymi dietami. Źle dobrane diety odchudzające to ryzyko problemów zdrowotnych i zaburzeń efektywności. Warto pokazać pracownikom jak to zrobić mądrze i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i obawom, które będą wiązały się z końcem pracy na home office.

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Co z pracowniczymi benefitami po powrocie do biura?

Większość pracowników chciałaby korzystać z benefitów z home office także w biurze, jak pokazały wynika badania „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Wśród nich są na przykład konsultacje online ze specjalistami, paczki ze zdrową żywnością i przyborami biurowymi dostarczane do domu pracownika czy zdalne formy integracji. Aż 3/4 pracowników, jak pokazały odpowiedzi jest za tym, aby benefity z home office pozostały na dłużej. To doskonały dowód na to, że te rozwiązania sprawdziły się. Spośród 500 respondentów, 25% zadeklarowało, że pracując w biurze ma inne potrzeby i preferuje wrócić do benefitów, oferowanych przez pracodawcę przed pandemią.

Badanie Dailyfruits pokazało także, że aż 65% zapytanych pracowników spodziewa się powitalnego upominku od pracodawcy z okazji powrotu do pracy stacjonarnej. Cześć pracodawców wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i chce zaakcentować powrót do pracy biurowej oferując pracownikom tzw. zestaw welcome pack.

Pakiety powitalne, tzw. welcome pack dla pracowników biurowych, to rozwiązanie znane od lat, ale przede wszystkim w kontekście onboardingu, czyli powitania nowych pracowników w organizacji, rzadziej w przypadku powrotów po dłuższej nieobecności, na przykład po urlopie macierzyńskim. W tym i kolejnym roku jednak tego typu upominki ze względu na masowe powroty do pracy stacjonarnej po okresie pandemii, mogą mieć trochę inny charakter. Wiemy, że w wielu firmach mogą je dostać wszyscy powracający do biura pracownicy. Skład zestawów powitalnych będzie podobny do pakietów wysyłanych do pracowników na home office, jak widzimy po otrzymywanych zapytaniach ofertowych. W pudełkach znajdą się na przykład zdrowe przekąski do pracy, firmowe gadżety oraz artykuły biurowe. Część pracodawców decyduje się, aby w zestawach uwzględnić także środki ochrony osobistej. Wiele firm chce zaakcentować powrót pracowników do biur, a welcome packi dobrze wpisują się w tę potrzebę.

Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits

Ponad połowa firm deklaruje, że po powrocie do biura będzie zapewniać swoim pracownikom te same benefity co przed pandemią. Tylko 7% nie przewiduje powrotu do dostępnych wcześniej świadczeń pozapłacowych, a 37% firm nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie. Wznowienie biurowych benefitów dla swoich pracowników chętniej deklarują te firmy, które w trakcie pandemii zaczęły zapewniać swoim pracownikom benefity także na home office.

Benefity to istotna część tworząca kulturę organizacyjną firmy i wpływająca na postrzeganie pracodawcy przez pracowników. Pandemia nie tylko wpłynęła na znaczenie benefitów, szczególnie tych związanych z kategorią zdrowia i dobrostanu psychicznego oraz fizycznego pracowników, ale także pokazała potrzebę wdrożenia elastycznych rozwiązań. Jak będzie wyglądała polityka firm w zakresie benefitów po pandemii czas pokaże, ale sygnały płynące z badania pozwala myśleć pozytywnie o przyszłości pracowniczych benefitów.


Źródło: Dailyfruits

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Benefity finansowe odpowiedzią na oczekiwania pracowników [BADANIE]

badanie benefity pracownicze

Zakupowe zniżki, karty sportowe, a tym bardziej „owocowe czwartki” już nie wystarczą. Pracownicy oczekują od pracodawców konkretnych rozwiązań wspierających ich komfort finansowy. Wśród oczekiwanych przez nich benefitów pierwsze miejsca zajmują te związane z financial wellness. Jednym z nich mogą być niskooprocentowane pożyczki oferowane przez pracodawców we współpracy z portalem Cash. Dostęp do niego ma już ponad 330 000 pracowników w całej Polsce. Portal Cash jest Partnerem konferencji Dream Employer Summit 2021.

Karty sportowe, zwrot kosztów zakupu okularów czy ubezpieczenia grupowe – to pewien standard benefitów oferowanych dotychczas przez pracodawców. Jednak pandemia koronawirusa i kryzys gospodarczy pogorszyły sytuację wielu rodzin, powodując, że wiele osób, w tym pracownicy, baczniej ogląda teraz każdą złotówkę i zwraca uwagę na stan swojego konta. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez GFK na zlecenie PZU Cash na reprezentatywnej grupie 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę.

zrodlo stresu dla pracownikow
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Okazuje się, że ostatnich kilkanaście pandemicznych miesięcy negatywnie odczuła w swoich portfelach 1/3 pracowników. Z drugiej strony, pandemia wpłynęła pozytywnie na zmianę postaw pracowników w kwestii oszczędzania. Co trzeci badany zaczął odkładać pieniądze, mimo że wcześniej nie miał tego w zwyczaju. Natomiast pracownicy, którzy już przed wybuchem pandemii starali się oszczędzać, teraz robią to bardziej sumiennie. Martwić może to, że aż 40 proc. ankietowanych przyznaje, że nie ma żadnych oszczędności. Równo 50% uczestników badania przyznało, że pieniędzy wystarcza im na co dzień, chociaż brakuje na niespodziewane, większe wydatki. Aż 34% pracowników 3-4 razy do roku zdarza się brak środków na koncie.

Bezpieczeństwo finansowe pracowników to temat, który zyskał szczególnie na znaczeniu ze względu na zawirowania ekonomiczne spowodowane przez pandemię. Cash to element zintegrowanego ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, tworzonego w ramach strategii Grupy PZU na lata 2021-2024. Łączymy prostotę uzyskania wsparcia finansowego całkowicie zdalnie z atrakcyjnym oprocentowaniem – wszystko to bez ukrytych kosztów dodatkowych. Przy okazji dajemy pracodawcom benefit na miarę oczekiwań ich pracowników.

Weronika Dejneka, prezes zarządu PZU Cash

Uczestnicy badania zostali również poproszeni o wskazanie benefitów pracowniczych, które są dla nich atrakcyjne i naprawdę ważne. Wśród czołowych odpowiedzi aż trzy dotyczą typowo finansowego wsparcia. Zdaniem ankietowanych, tego rodzaju benefity mają realny wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Potwierdza to, że trend budowania strefy komfortu finansowego pracownika (z ang. financial wellness) na dobre zawitał do Polski. Jest to istotne również ze względu na kondycję psychiczną, bo – jak wynika z badania – sytuacja finansowa jest jednym z najsilniejszych źródeł stresu dla pracowników. Brak możliwości utrzymania równowagi między wydatkami a posiadanymi źródłami finansowania może mieć bezpośredni wpływ na zaangażowanie pracowników, efektywność i uważność w realizacji powierzonych im zadań.

Odpowiedzią na nowe wzywania i zmianę w oczekiwaniach benefitowych pracowników jest portal Cash. Umożliwia on pracodawcom oferowanie atrakcyjnie oprocentowanych pożyczek dla osób zatrudnionych w ich przedsiębiorstwach. Zdaniem uczestników badania, benefit w postaci pożyczki związanej z miejscem zatrudnienia zwiększyłby zaufanie do tej formy finansowania, bo pracodawca nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie oferował ryzykownych dla pożyczkobiorcy rozwiązań. Oczywiście korzyści jest więcej. Ankietowani wymieniali również zwiększenie lojalności pracowników w stosunku do firmy czy wzrost atrakcyjności pracodawcy na rynku pracy.

O trend financial wellnes i oczekiwania pracowników związane z bezpieczeństwem finansowym zapytaliśmy Weronikę Dejnekę, prezes zarządu PZU Cash:

Weronika Dejneka

Czy trend financial wellness zawitał do Polski dopiero na skutek pandemii?

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych rozwiązania z zakresu financial wellness funkcjonują od lat i są standardem. Na tych rynkach pandemia dodatkowo zwiększyła zainteresowanie pracodawców oraz pracowników tego typu rozwiązaniami. W Polsce trend dotyczący programów z obszaru bezpieczeństwa finansowego pracowników zaczął się powoli rodzić już przed pandemią. Pandemia jednak na pewno zachęciła pracodawców do weryfikacji ich dotychczasowej oferty benefitowej, która w nowej sytuacji często straciła rację bytu. Ta świadomość skłania działy HR do poszukiwania nowych rozwiązań, które dadzą pracownikom wsparcie w codziennym życiu, w tym w dziedzinie finansów osobistych.

najbardziej atrakcyjne benefity dla pracownikow
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Jakich benefitów finansowych oczekują pracownicy?

Okazuje się, że dla pracowników bardzo istotne, a co za tym idzie atrakcyjne, staje się realne wsparcie w obszarze finansowym. Dzieje się tak między innymi dlatego, że sytuacja finansowa jest dla nich jednym z najsilniejszych źródeł stresu, zaraz po zdrowiu i szczęściu rodzinnym. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie portalu Cash respondenci w czołówce wskazali aż trzy benefity typowo finansowe: niskooprocentowaną pożyczkę, bony podarunkowe i bezzwrotną zapomogę. Ich zdaniem, takie benefity posiadają rzeczywisty wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego.

Mówi się, że benefity pozapłacowe, mają coraz mniejsze znaczenie dla pracowników. Jak wynika z badania, bezpieczeństwo finansowe jest jednak nadal bardzo ważne. Na co zatem pracodawcy powinni zwracać uwagę, tworząc systemy motywujące i wspierające pracowników, by odpowiadać na ich potrzeby?

Nowa sytuacja rodzi nowe potrzeby i działy HR na pewno nie mogą przechodzić obok tego obojętnie. Chwilowe problemy finansowe pracowników związane np. z większymi niż zwykle wydatkami, które zaprzątają uwagę pracowników, przekładają się również na poziom realizowanych zadań i mogą skutkować spadkiem efektywności. Badanie pokazuje, że pracownicy w pracodawcy widzą partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych i zapewni realne wsparcie, kiedy tego będą potrzebować. Wysoko oceniają pomysł włączenia rozwiązań z zakresu financial wellness do oferty benefitów firmowych. To duży kapitał zaufania.

opinie pracowników pożyczki
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2020 przez firmę badawczą GfK na zlecenie portalu Cash techniką badawczą CAWI (wywiady internetowe) na reprezentatywnej grupie 800 zatrudnionych na umowę o pracę (bez właścicieli jednoosobowych firm/osób samozatrudnionych). 

Raport z badania w pełnej wersji będzie dołączany do materiałów pokonferencycjnych dla uczestników Dream Employer Summit 2021.

Dołącz do wydarzenia! Do 6 czerwca bilety LAST CALL w niżej cenie!

SPRAWDŹ AGENDĘ WYDARZENIA!


Źródło: PZU Cash 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF