Edukacyjna platforma Meta już w Polsce

Get Digital

Meta uruchamia w Polsce edukacyjną platformę Get Digital. Cała oferta kierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz nastolatków.

Wszelkie materiały zostały zaprojektowane przez Uniwersytet Harvarda oraz Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley. Polska edycja została stworzona pod patronatem fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz UNICEF Polska. Celem lekcji oraz instruktaży jest nauczenie dzieci jak bezpiecznie korzystać z internetu. To bardzo potrzebna wiedza, szczególnie w dobie pandemii, gdy większość szkół wprowadza zdalne nauczanie.

Uczniowie dowiedzą się jak skutecznie wyszukiwać rzeczy w internecie, tworzyć bezpieczne hasła itp. Wszystkie materiały znaleźć można na platformie Get Digital pogrupowane w 5 kategorii:

  • dobre samopoczucie w internecie,
  • zaangażowanie w internecie
  • cyfrowe możliwości
  • cyfrowe szanse
  • cyfrowe podstawy

Przy każdej z kategorii znaleźć można gotowe zajęcia, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli.

Adam Daniluk

Jak być bezpiecznym w internecie? Kluczem jest edukacja i rozumienie zagrożeń

Jak być bezpiecznym w internecie

Internet towarzyszy nam przez całe życie, od najmłodszych lat. Dzieci często uczą się obsługiwać ekrany dotykowe, zanim jeszcze nauczą się mówić. Wraz z wszechobecnością internetu pojawiają się też coraz poważniejsze obawy o bezpieczeństwo i prywatność w sieci. Dlatego tak ważne są inicjatywy, które zachęcają wszystkich: dzieci, rodziców i wychowawców do tworzenia bezpiecznej cyberprzestrzeni.

Dlaczego cyberhigiena jest ważna?

W 2019 r. ponad 85% osób mieszkających w krajach rozwiniętych korzystało z internetu1. Czyni ich to potencjalnymi ofiarami takich cyberprzestępstw jak kradzież tożsamości lub pieniędzy, czy naruszenie własności intelektualnej za pomocą złośliwego oprogramowania lub socjotechnik. Według amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC), w 2019 r. w USA odnotowano szczytową liczbę 3,2 mln zgłoszeń przypadków kradzieży tożsamości2, z których większość miała związek z korzystaniem z internetu, a prawie jedna czwarta spowodowała straty finansowe.

Porady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu

Cyberprzestępcy mogą wyrządzić znaczne szkody, dlatego każdy, kto korzysta z internetu, powinien chronić swoje dane i urządzenia wykorzystywane w domu, szkole czy w pracy. Eksperci Fortinet wskazują na najważniejsze praktyki bezpieczeństwa.

1) Edukacja i otwartość na zmiany

  • warto edukować mniej biegłych w cyberprzestrzeni członków rodziny i przyjaciół na temat tego, jak zachować w internecie prywatność danych osobowych oraz uświadamiać, aby nigdy nie podawali ich nieznajomym;
  • ustalenie jasnych zasad korzystania z internetu dla dzieci i młodzieży pomoże im bezpiecznie poruszać się w cyberprzestrzeni – może to dotyczyć np. wspólnego tworzenia listy dozwolonych stron internetowych i aplikacji. Najmłodsi użytkownicy powinni mieć możliwość zwrócenia się do zaufanego dorosłego, jeśli mają obawy dotyczące treści lub osób, które spotkali online;
  • wszyscy członkowie rodziny powinni rozumieć znaczenie silnych haseł oraz wiedzieć, jak je tworzyć i bezpiecznie przechowywać. Inne dobre praktyki obejmują tworzenie różnych kluczy dla każdego konta, unikanie popularnych fraz oraz wprowadzanie cyfr i znaków specjalnych. Oczywiście nikomu nie wolno udostępniać swoich haseł;
  • warto wiedzieć, czym charakteryzują się próby wyłudzenia informacji. Nikt nie powinien klikać w podejrzane linki ani otwierać załączników w wiadomościach, których się nie spodziewa.

2) Wyprzedzanie potencjalnych zagrożeń

  • dobrą praktyką jest zweryfikowanie, czy aplikacje z których korzystamy są bezpieczne. Warto sprawdzić, do jakich zasobów żądają one dostępu;
  • na wszystkich urządzeniach należy zainstalować odpowiednie oprogramowanie antywirusowe i inne rozwiązania ochronne, a na urządzeniach wykorzystywanych przez najmłodszych dodatkowo narzędzia do opieki rodzicielskiej;
  • technologia VPN pomoże zapewnić anonimowość online i zwiększyć bezpieczeństwo podczas przeglądania stron w sieciach publicznych;
  • zakupy online powinny być dokonywane tylko w bezpiecznych i sprawdzonych sklepach. Niedawne badania3 dotyczące zagrożeń przeprowadzone przez FortiGuard Labs pokazują, że platformy handlu elektronicznego są bardzo częstym celem cyberprzestępców.

Będąc obecnym w internecie, trzeba mieć świadomość różnorodnych cyberzagrożeń, od ataków socjotechnicznych po naruszenia danych. Jednak podejmując odpowiednie kroki i stosując się do zasad cyberhigieny, możemy stworzyć internet, który będzie bezpieczniejszy dla wszystkich, zarówno dzieci jak i dorosłych.


1 https://www.statista.com/statistics/209096/share-of-internet-users-in-the-total-world-population-since-2006/

2https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2020/01/new-ftc-data-shows-ftc-received-nearly-17-million-fraud-reports 

3 https://www.fortinet.com/blog/industry-trends/evaluating-cyber-threat-landscape-trends-in-the-new-year


Źródło: SAROTA PR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cyberbezpieczeństwo w dzień bezpiecznego internetu

Bezpieczeństwo w sieci

9 lutego przypada Dzień Bezpiecznego Internetu. To okazja do zastanowienia się nad tym, jakie możliwości, ale i zagrożenia niesie za sobą korzystanie z sieci. Tegoroczne hasło: „Razem na rzecz lepszego Internetu” ma zachęcić do maksymalnego wykorzystania potencjału i poszerzania globalnej świadomości na temat tego medium. Ma również pobudzać do współpracy, zwłaszcza w trudnych czasach pandemii.

Cyberbezpieczeństwo to praktyka polegająca na ochronie komputerów, serwerów, urządzeń mobilnych, systemów elektronicznych, sieci i danych przed złośliwymi atakami. To również bezpieczeństwo technologii informacyjnej lub elektroniczne bezpieczeństwo informacji. Termin ma zastosowanie w różnych kontekstach, od biznesu po telefony mobilne.

Bezpieczeństwo sieci polega na zabezpieczaniu sieci komputerowej przed intruzami, atakami ukierunkowanymi, czy złośliwym oprogramowaniem. Natomiast bezpieczeństwo aplikacji koncentruje się na utrzymaniu oprogramowania i urządzeń wolnych od zagrożeń. Zaatakowana aplikacja może zapewnić dostęp do danych, które ma chronić. Skuteczna ochrona zaczyna się na etapie projektowania, na długo przed wdrożeniem programu lub urządzenia. Z kolei bezpieczeństwo informacji chroni integralność i prywatność danych, zarówno podczas przechowywania, jak i ich przesyłania.

W pandemii ryzyko ataków w sieci wzrosło. Cyberprzestępcy szturmują systemy komputerowe osób, firm, a nawet światowych organizacji w czasie, gdy ochrona cybernetyczna może zostać obniżona z powodu przeniesienia uwagi na kryzys zdrowotny. Niezależnie od tego, czy mowa o korzystaniu z sieci w domu lub w pracy, na telefonie lub służbowym komputerze, warto pamiętać o kilku istotnych zasadach bezpieczeństwa.

Dobrą praktyką jest tworzenie kopii zapasowych wszystkich ważnych plików i przechowywanie ich niezależnie od systemu (np. w chmurze, na dysku zewnętrznym). Co więcej, przed wprowadzeniem danych do logowania, warto sprawdzić, czy korzysta się z legalnej witryny internetowej oraz na bieżąco aktualizować oprogramowania i systemy. Więcej o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci można przeczytać w specjalnie przygotowanym przez Grupę LOTOS poradniku: bit.ly/3ryfMDq.


Źródło: LOTOS S.A.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co zrobić, aby Twoje dziecko było bezpieczne w sieci?

Bezpieczny internet

Czy na pewno robisz wszystko, aby zadbać o swoje dziecko? Karmisz je, zapewniasz możliwości rozwoju, odpoczynku i zabawy. Czy jednak w dobie ogólnodostępnego Internetu masz pewność, że Twoja pociecha jest bezpieczna w Sieci?

Hejt, instalacja złośliwego oprogramowania, zdjęcia i materiały wideo epatujące przemocą, nawiązanie emocjonalnej więzi mogące skutkować wykorzystaniem seksualnym (child grooming), a także kontakt z internetowymi oszustami – tego wszystkiego Twoje dziecko może doświadczyć w wirtualnym świecie.

Dla dzieci i młodzieży Internet jest codziennością, która stanowi jednocześnie wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Rolą opiekunów jest zapewnienie ochrony najmłodszym i bycie jednocześnie przewodnikiem po „głębiach internetowego oceanu”. Jednak aby móc skutecznie działać, należy wiedzieć, jakie mamy możliwości ochrony i do kogo możemy się zwrócić, aby zapobiec rozpowszechnianiu się nielegalnych treści.

#SaferInternetDay – zadbaj o bezpieczeństwo dziecka w Sieci

W 2008 roku w Polsce zaledwie połowa gospodarstw domowych posiadających dzieci miała dostęp do Internetu. Dziesięć lat później było to już 99,2% rodzin z dziećmi (GUS, 2018). Oznacza to, że cyfrowy świat towarzyszy naszym pociechom już od najmłodszych lat. Daje fascynujące możliwości poznawania świata, stając się jednocześnie pułapką narażającą na niebezpieczeństwo.

9 lutego na całym świecie obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Działajmy razem!”. Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na kwestię dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Zaznajamianie rodziców, opiekunów oraz nauczycieli z problematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w wirtualnym świecie oraz propagowanie pozytywnych działań, które mają przeciwdziałać nielegalnym praktykom staje się coraz większym wyzwaniem, którego dorośli powinni się podjąć.

Czy Twoje dziecko jest bezpieczne w Internecie?

Z roku na rok wzrasta liczba cyberprzestępstw, a osoby które do tej pory dokonywały nielegalnych praktyk w realnym świecie, coraz chętniej przenoszą się do wirtualnego świata. DBI to doskonała okazja, aby przypomnieć wszystkim rodzicom, jak wiele niebezpieczeństw może czekać na dzieci i młodzież w Internecie.

Jako rodzic z pewnością chcesz dla swojego dziecka jak najlepiej. Troszcząc się o pociechę w realnym świecie, nie zapominaj, że podczas korzystania z Internetu jest ona narażona na wiele niebezpieczeństw, nawet jeśli celowo nie będzie wyszukiwać nielegalnych treści. Na szczęście istnieje kilka patentów, dzięki którym możemy zwiększyć poziom „parasola ochronnego” w Internecie dla dzieci i młodzieży.

Katalog aplikacji mobilnych BeStApp

BeStApp to katalog bezpiecznych aplikacji mobilnych służących do zabawy i rozwoju dedykowany dzieciom w wieku przedszkolnym (3-6 lat). Rodzice mogą wybierać spośród ośmiu kategorii tematycznych: językowych, matematycznych, przyrodniczych, plastycznych, zręcznościowych, muzycznych, łamigłówek, a także innych edukacyjnych. Katalog do pobrania znajduje się pod tym linkiem: https://fdds.pl/bestapp/

Oprogramowanie do kontroli rodzicielskiej

Dobrym rozwiązaniem jest zainstalowanie oprogramowania do kontroli rodzicielskiej. Na rynku dostępnych jest wiele darmowych aplikacji, dzięki którym możemy zablokować dzieciom dostęp do stron internetowych o tematyce erotycznej i pornograficznej, a także samodzielnie zdefiniować kryteria blokowania stron, np. na podstawie eliminacji wskazanych słów kluczowych). Najczęściej ustawienia są zabezpieczone hasłem, które uniemożliwiają dziecku zdjęcie blokady.

Poznaj Internet wspólnie ze swoim dzieckiem

Odpowiedzialnego korzystania z dobrodziejstw nowych technologii trzeba się nauczyć. Ogromna rola w tym zakresie spoczywa na rodzicach, opiekunach i nauczycielach, którzy powinni wskazać dzieciom zasady bezpiecznego poruszania się po Internecie. Najmłodsi pozostawieni sami sobie mogą bowiem zagubić się w gąszczu stron internetowych, wyskakujących zewsząd linków (również tych niebezpiecznych!) i obrazków przekierowujących na podstrony (również takich, których dziecko nigdy nie powinno oglądać). Usiądźmy spokojnie ze swoją pociechą, wytłumaczmy, na czym polega bezpieczne korzystanie z Internetu, zapytajmy o pasje, zainteresowania i wspólnie wyszukajmy dobre strony, których odwiedzanie będzie dla dziecka wartościowe. Wspólne odkrywanie świata online może być naprawdę owocne – dla obu stron.

Widzisz? Reaguj! Zgłaszaj nielegalne treści

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących oglądanej strony internetowej lub jej zasobów, powinniśmy wysłać zgłoszenie do wyspecjalizowanych komórek do Walki z Cyberprzestępczością znajdujących się w Komendach Wojewódzkich Policji lub do specjalnie do tego powołanych grup.

Jedną z nich jest Dyżurnet.pl – zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działający jako punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie, szczególnie związanych z seksualnym wykorzystywaniem dzieci. Przejrzyste procedury działań, gwarantują skuteczność interwencji oraz pełne bezpieczeństwo użytkowników.

Pod tym linkiem znajduje się formularz, za pomocą którego można zgłosić nielegalnie treści zamieszczone w Internecie, takie jak materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dziecka, twardą pornografię, rasizm i ksenofobię, a także pozostałe: https://dyzurnet.pl/zglos-nielegalne-tresci/?pl Zgłoszenia o potencjalnie nielegalnych treściach można przekazać również na adres mailowy dyzurnet@dyzurnet.pl lub za pomocą infolinii 0 801 615 005.

Dyżurnet.pl współpracuje z Telefonami Zaufania prowadzonymi przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Rodzice oraz nauczyciele potrzebujący wsparcia w zakresie pomocy dzieciom mogą skorzystać z bezpłatnej i anonimowej pomocy telefonicznej pod numerem telefonu 800 100 100. Dzieci i młodzież pod numerem zaufania 116 111 mogą liczyć na całodobową bezpłatną pomoc i wsparcie przez 7 dni w tygodniu. Wszystkie rozmowy oraz korespondencja z psychologami oraz pedagogami-konsultantami są poufne.

Dla dzieci i młodzieży powstał dedykowany telefon zaufania: 116 111.


Autor: Emilia Pantula

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ochrona dzieci w telewizji i Internecie – skuteczna samoregulacja rynku

Dziecko siedzące przed laptopem w nocy

Najnowsze wyniki monitoringu i kontroli przeprowadzonej przez KRRiT dot. efektów samoregulacji rynku mediów w zakresie ochrony dzieci. Monitoring został przeprowadzony w 2020 r. w zakresie przestrzegania przez dostawców usług medialnych postanowień samoregulacyjnych dotyczących przekazów handlowych i zabezpieczeń uniemożliwiających małoletnim dostęp do szkodliwych dla nich treści.

Monitorowane obszary:

  • Reklamy żywności w programach dla dzieci
  • Ochrona małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD)
  • Karta Ochrony Dzieci w Reklamie

Kluczowe wnioski z monitoringu

Wyniki przeprowadzonych przez KRRiT analiz i monitoringów prawie dwóch milionów audycji i reklam pod kątem zapisów trzech aktów samoregulacyjnych ustanowionych w celu zwiększenia ochrony dzieci i młodzieży przed szkodliwymi dla ich rozwoju treściami, potwierdzają wysoką skuteczność tego rodzaju rozwiązań.

dr Agnieszka Wąsowska dyrektor departamentu monitoringu KRRiT

  • Przekazy handlowe umieszczane przy audycjach dla dzieci są zasadniczo zgodne z kryteriami żywieniowymi określonymi w „Samoregulacji reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12” i nie zawierają reklam produktów, które spożywane w nadmiarze mogą wpływać na występowanie nadwagi i otyłości wśród dzieci
  • Skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych jest na poziomie 98%
  • Monitoring nie wykazał naruszeń Karty Ochrony Dzieci w Reklamie

 

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy od wielu lat promuje, rozszerza i wzmacnia polski system samoregulacji jako właściwą i skuteczną formę kreowania standardów na rynku. Wypracowana jako porozumienie nadawców telewizyjnych, we współpracy z KRRIT, „Samoregulacja dot. standardów reklamy żywności skierowanych do dzieci” od wielu lat jest weryfikowana pod kątem właściwego, powszechnego stosowania i realizacji założonych celów. Dzięki KRRIT, która zapewnia tej inicjatywie regularny monitoring, ta skuteczność to blisko 98-99 % realizacji postanowienia przez reklamodawców i nadawców, co sprawia że to jedna z najskuteczniejszych form samoregulacji w Unii Europejskiej.

Przyjęta w 2014 r. Samoregulacja reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12, wykazuje niezmienną, bardzo wysoką skuteczność w kształtowaniu przekazów handlowych umieszczanych przy programach dla dzieci. Świadczy o wysokiej odpowiedzialności i zaangażowaniu zarówno producentów żywności jak i mediów w kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych najmłodszych konsumentów. Podjęte w sposób dobrowolny zobowiązanie z praktycznie 100% skutecznością ograniczyło przekazy reklamowe produktów, które nie mieszczą się w kryteriach żywieniowych dotyczących dzieci do lat 12 określonych w Samoregulacji. To jedna z najskuteczniejszych samoregulacji biznesu w całej Europie i dobry przykład, że przedsiębiorcy we współpracy z KRRiT potrafią w skuteczny sposób, bez rozwiązań ustawowych, reagować na wyzwania związane z promocją zbilansowanej diety.

dr Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny PFPŻ ZP

Najnowsze wyniki monitoringu KRRiT w zakresie przestrzegania przez dostawców usług medialnych, przyjętych przez IAB Polska już w 2014 r. postanowień samoregulacyjnych dotyczących zabezpieczeń uniemożliwiających małoletnim dostęp do szkodliwych dla nich treści, stanowią również zachętę do przyjmowania rozwiązań samoregulacyjnych.

Przeprowadzony przez KRRiT już po raz trzeci monitoring skuteczności ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD) wykazał skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych na poziomie 98%, co jest lepszym wynikiem niż podczas dwóch poprzednich monitoringów. Pokazuje to bardzo wysoką skuteczność tej najstarszej obowiązującej w Polsce samoregulacji dotyczącej ochrony małoletnich i tym samym odpowiedzialność i troskę o ich dobro.

Samoregulacja jest sprawdzonym narzędziem stosowanym od wielu lat przez branżę mediową i w ocenie IAB Polska działaniem efektywnym i najlepiej odpowiadającym jej potrzebom. Wsparcie branżowych organizacji w tym procesie przynosi duże korzyści dla właściwego rozwoju rynku. Dotychczasowa ocena funkcjonowania samoregulacji wyraźnie wskazuje, że ma ona przewagę nad innymi rozwiązaniami, w tym współregulacją. Szczególne znaczenie ma to w kryzysie, bowiem umożliwia uwzględnianie specyfiki funkcjonowania podmiotów objętych samoregulacją, w tym szybkie reagowanie na bieżące potrzeby w danej branży.

Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska

Trzecia z samoregulacji poddana najnowszemu monitoringowi i analizie KRRIT to „Karta Ochrony Dzieci w Reklamie” przyjęta w 2019 r., regulująca ochronę najmłodszych przed przekazami zawierającymi treści podważające autorytet rodziców czy opiekunów, dyskryminujące ze względu na status materialny, czy też zawierających podteksty seksualne. Karta określa również sposób, w jaki powinni być traktowani małoletni aktorzy w procesie produkcji reklam i jakich sytuacji należy unikać w trosce o ich bezpieczeństwo.

Kolejne doskonałe wyniki regularnego monitoringu Karty Ochrony Dzieci w reklamie to wspaniałe zwieńczenie wspólnych wysiłków szerokiej reprezentacji rynku reklamowego, skupionej w Radzie Reklamy i naszego partnera Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w celu skutecznej ochrony najmłodszych odbiorców reklam”. Jednogłośnie opowiadamy się za tym, że przekazy reklamowe skierowane do dzieci i z udziałem dzieci muszą spełniać najwyższe normy etyczne. Wyniki monitoringu udowadniają, że rynek reklamowy potrafi bardzo skutecznie i proaktywnie opracowywać i realizować ważne zobowiązania samoregulacyjne, takie jak ochrona najmłodszych.

Agnieszka Kępińska – Sadowska, prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

Ochrona dzieci, jako najmłodszych uczestników rynku, zajmuje szczególne miejsce w obszarze zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dynamika zmian technologiczno-społecznych w zakresie rozpowszechniania oraz odbioru mediów, powodują konieczność nieustannego dostosowywania narzędzi chroniących odbiorców przed szkodliwym oddziaływaniem audycji lub innych przekazów, np. przekazów handlowych.

W „Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022” opublikowanej na stronie internetowej, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiła stanowisko, w którym w sposób szczególny wskazała, że ochrona dzieci i młodzieży przed treściami, które mają lub mogą mieć negatywny wpływ na ich prawidłowy rozwój, jest dla niej priorytetem i zadaniem strategicznym. KRRiT konsekwentnie korzysta z ustawowych narzędzi prawnych, niezbędnych do realizacji tego ważnego zadania.

Widzimy pozytywne efekty samoregulacji i podejmowania odpowiedzialności przez dostawców usług medialnych i innych interesariuszy – reklamodawców, agencji marketingowych, producentów żywności i innych – za emitowane treści audiowizualne, poprzez dobrowolne przyjmowanie dodatkowych, wspólnie uzgodnionych obowiązków i ograniczeń. Obok ustawowych regulacji i środków służących ochronie konsumentów, KRRiT inicjuje i aktywnie wspiera akty samoregulacyjne rynku uzupełniające prawo stanowione. Umożliwia to sprawne i skuteczne powstawanie zasad – kodeksów dobrych praktyk, za pomocą których uczestnicy rynku samodzielnie dbają o zwiększenie poziomu ochrony odbiorców.

Witold Kołodziejski, Przewodniczący KRRiT

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Misją Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy jest eliminowanie nieetycznego i nieuczciwego przekazu reklamowego oraz promowanie najwyższych standardów komunikacji poprzez upowszechnianie Kodeksu Etyki Reklamy oraz nadzór nad przestrzeganiem jego zapisów.

Rada Reklamy od 2006 roku działa na rzecz samoregulacji, regularnie uzupełniając Kodeks Etyki Reklamy o nowe zobowiązania samoregulacyjne branży reklamowej w Polsce, wierząc głęboko, że jest to właściwa i skuteczna forma kreowania właściwych standardów na rynku. W krajach takich jak Polska, gdzie samoregulacja środowiskowa działa jak należy i jest regularnie poszerzana, nie ma potrzeby tworzenia bardzo szczegółowych przepisów prawnych.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy liczy obecnie 29 członków. Jest członkiem The European Advertising Standards Alliance (EASA) – międzynarodowej organizacji zrzeszającej organizacje samoregulacyjne z 26 krajów.

Dotychczasowe uzupełnienia Kodeksu Etyki Reklamy o branżowe samoregulacje:

  • Standardy reklamy piwa. 2013 r.
  • Standardy reklamy żywności skierowanej do dzieci. 2014 r.
  • Karta ochrony dzieci w reklamie. 2019 r.
  • Dokument Techniczny dotyczący oświadczeń o produktach kosmetycznych

Źródło: Informacja prasowa Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Bezpieczeństwo w sieci. Jak o nie zadbać?

bezpieczenstwo w sieci

Internet niewątpliwie niesie ze sobą wymierne korzyści, których nie sposób przecenić. Obecnie to już technologia globalna. Na podstawie raportu Digital z 2020, opublikowanego przez serwis WeAreSocial, korzysta z niego ponad 4,5 miliarda użytkowników na całym świecie. Natomiast liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła już 3,8 miliarda. Internet jest niezbędny, gdy pracujemy, pomaga nam również zrelaksować się i bawić. Jednak internet oprócz swoich niezaprzeczalnych zalet, może również powodować zagrożenia.

Jeżeli korzystamy z niego w nieumiejętny, lekkomyślny sposób, może nieść to pewne sytuacje, zagrażające naszemu bezpieczeństwu.

Z pewnością koniecznie należy zadbać o to, aby nasz np. stacjonarny internet był możliwie jak najbardziej bezpieczny.

Oto podstawowe zasady korzystania z sieci, które pozwolą nam zachować bezpieczeństwo.

Bezpieczne hasło

Bezpieczne hasło to kluczowy element w trosce o Twoje bezpieczeństwo. Dołóż starań w procesie jego tworzenia, tak by było unikalne i znane tylko Tobie. Hasło powinno zawierać nie mniej niż 8 znaków. Jest to podstawowe, ale w praktyce również najistotniejsze zabezpieczenie. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o jego znaczeniu, zwłaszcza kiedy mówimy np. o logowaniu się do konta bankowego.

Pozostań anonimowy

Możesz używać pseudonimów, które zagwarantują anonimowość.

Rozsądniej będzie zachować prywatne wiadomości dla siebie. Unikaj udostępniania swojej lokalizacji. Wyobraź sobie, że twój domowy adres jest znany osobie niepożądanej. W trakcie twojej nieobecności, kiedy Ty wyjeżdżasz na wakacje i pokazujesz piękne zdjęcia, ktoś może włamać się do Twojego mieszkania.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci.

Mamy do wyboru całą gamę programów zabezpieczających, czy skanerów antywirusowych. Korzystajmy z ich możliwości, aby zapobiec włamaniu do naszych prywatnych zasobów. Nasze dane są ważne i bardzo cenne, należy o nie właściwie zadbać.

Koniecznie wybierz usługi u wiarygodnego dostawcy, np. ofertę internetu stacjonarnego od UPC.

Nie znasz, nie klikaj

Jeśli otrzymujesz maila od nadawcy, którego nie znasz, lepiej nie otwieraj go. Nie klikaj w linki zawarte w korespondencji od nieznanych nadawców. Takie wiadomości, bez czytania ich, należy po prostu umieścić w koszu.

Pod żadnym pozorem, nie udostępniaj także haseł, czy kodów dostępu.

Zaloguj, wyloguj

Pamiętajmy, że gdy logujemy się do danej aplikacji bądź serwisu, powinniśmy się z niej także wylogować. Szczególnie w sytuacji, gdy jest to komputer, do którego dostęp mają także inne osoby.

Szyfruj, żeby nie można było rozszyfrować

Żeby Twoje słowa dotarły jedynie do adresatów, do których je kierujesz, możesz skorzystać z komunikatora szyfrującego. Jest to idealne rozwiązanie szczególnie dla osób, które przekazują dane poufne.

Zachowaj prywatność

Bądź sobą, ale nie pokazuj, kim jesteś. Nie podpowiadaj innym, jak mogą rozszyfrować Twoje hasła.

Bądź dyskretny

Nie udostępniajmy w sieci naszych tajemnic. Przekazana przez nas informacja, może zostać przekazana innym, a wtedy już nie mamy nad nią kontroli.

Zablokuj telefon, jeśli go zgubisz

W przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona laptopa czy tabletu możesz go zablokować. Na swoim koncie, w sekcji „Bezpieczeństwo”, wybierz „znajdź zgubiony, bądź skradziony telefon”. Wykonaj czynności zgodnie z instrukcją.

Zachowaj ostrożność

Jeśli chciałbyś spotkać się na żywo, z osobą poznaną w sieci, dobrze byłoby, gdyby spotkanie odbyło się w bezpiecznym, publicznym miejscu. Może warto wziąć ze sobą kogoś bliskiego, zawsze będzie Ci raźniej.

Znajomi w sieci

Przyjmując do swojego grona znajomych w sieci, zadbaj o to, aby były to osoby, które znasz osobiście. Jeżeli wasze relacje ulegną pogorszeniu, zawsze masz możliwość zablokowania takiego użytkownika.

Stosuj zasady bezpieczeństwa

Istnieje wiele reguł aktywności w internecie i dbania o własne bezpieczeństwo. Postaraj się wprowadzić jak najwięcej z nich, a twoja działalność w sieci będzie bezpieczna dla Ciebie i Twojego sprzętu.

Aby podkreślić wagę tego zagadnienia, Komisja Europejska ustanowiła 9 lutego dniem bezpiecznego internetu.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF