...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Praca zdalna zmieniła rynek powierzchni biurowych

Adam Bialas rynek nieruchomosci biurowych

Obecnie łączna powierzchnia biur w Polsce wynosi od 11 do 19 mln metrów kw. – w zależności od obliczeń. Oznacza to, że od początku pandemii COVID-19 podaż dostępnej powierzchni biurowej do wynajęcia „od zaraz” zwiększyła się o 300.000 metrów kw. Prewencja oraz bezpieczeństwo zdrowotne w biurach stały się jedną z głównych funkcji w projektowaniu i zarządzaniu nieruchomościami, a dystans społeczny stał się jednym z najważniejszych kryteriów.

Warszawski biurowiec
fot. Marcin Gregorczuk

Już co trzeci pracodawca deklaruje zamiar przejścia na pracę zdalną, a ponad połowa organizacji rozważa utworzenie w przyszłości rozproszonych zespołów. Wzrasta również zainteresowanie hybrydowym modelem najmu, polegającym na połączeniu tradycyjnego biura z przestrzenią coworkingową. Wszystko to powoduje, że część najemców nie potrzebuje już tak dużej przestrzeni i decyduje się na podnajem dotychczasowego biura lub jego części, renegocjacje warunków lub nawet rezygnację z posiadania większej liczby placówek i wypowiadanie umów najmu – co potwierdzają badania Hays Poland. Pamiętajmy również, że nowoczesne biura pełnią także funkcję wzmacniającą więzi społecznie oraz miejsca powiązanych usług serwisowych (od centrum fitness, przez restauracje do usług handlowych).

 

W kolejnych tygodniach niewątpliwe czeka nas duży wzrost zachorowań i związanych z tym problemów. Jednak po tym kryzysowym okresie powinniśmy rozpocząć powrót do normalności. Wg różnych ekspertyz i zmieniających się czynników mający znaczący wpływ na przebieg pandemii, ten proces przypadnie na okres przełomu roku (optymistycznie koniec grudnia). Branża obawia się nie tylko negatywnych skutków drugiej fali COVID-19, ale i  planowanych pod egidą resortu finansów kontrowersyjnych zmiany w podatku CIT mających wejść w życie już na początku 2021 r. Grożą one poważnymi reperkusjami na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Ostrej krytyki proponowanym zapisom nie szczędzi też prof. Bogumił Brzeziński z Katedry Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Proponowane rozwiązania byłyby drugim uderzeniem w branżę i tak osłabioną skutkami pandemii.

Warszawa nocaW III kwartale tego roku na stołeczny rynek dostarczono około 131,5 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej w sześciu projektach. Na koniec września wskaźnik pustostanów w Warszawie osiągnął wartość 9,6 proc. co oznacza wzrost o 1,7 p.p. w porównaniu z poprzednim kwartałem i wzrost o 1,4 p.p. w odniesieniu do porównywalnego okresu 2019 roku – podaje Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK). Na koniec września 2020 roku zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Warszawie wyniosły około 5 822 400 mkw.

Palac Kultury i Nauki w Warszawie
fot. Marcin Gregorczuk

Swoją pozycję na rynku umacniają też projekty wielofunkcyjne. W III kwartale zostało otwartych sześć inwestycji, największy to nowy obiekt Ghelamco – The Warsaw HUB, oferujący 4 800 m² powierzchni handlowej. Projekt o łącznej powierzchni użytkowej 113 000 m² z dominującym komponentem biurowym wkrótce powita również pierwszych gości w dwóch nowych hotelach.

Aby sprawdzić, jak branża nieruchomości komercyjnych jest przygotowana pracy w nadzwyczajnych warunkach, w dniach 28 – 30 października REDD Real Estate Digital Data przeprowadził badanie wśród właścicieli i zarządców ponad 200 obiektów biurowych w Polsce i zapytał o procedury sanitarne i zasady bezpieczeństwa wprowadzone w budynkach w okresie pandemii COVID-19.

 

Odpowiedzi uczestników badania wskazują na zdecydowane reakcje w odpowiedzi na zagrożenie epidemiologiczne:

Obecne trendy na rynku biur:

  • powrót do przestrzeni gabinetowej, koniec dekady „open space” ,
  • wzrost znaczenia bezpieczeństwa sanitarnego i zwiększenia powierzchni przewidzianej na stanowisko pracy i innowacyjne technologie,
  • optymalizacja i szukanie oszczędności,
  • deweloperzy komercyjni, którzy nie byli dotąd aktywni w obszarze rynku pierwotnego,  poważnie myślą o wejściu w ten obszar nieruchomości,
  • elastyczne umowy na krótsze okresy i renegocjacja dotychczasowych warunków,
  • w dłuższym czasie zyskuje coworking i huby oferujące różnorodne aktywności życiowe w elastycznych formach, choć w pierwszej fali konsekwencje zmian spowodowanych pandemią najszybciej odczują operatorzy coworkingowi, którzy bazują na krótkich umowach najmu,
  • migracja części najemców z droższych do tańszych lokalizacji, zyskują parki biurowe na obrzeżach miast. Zmieniający się rynek pracy w wielu sektorach spowodował spadek popytu na  prestiżowe budynki w topowych lokalizacjach,
  • przenoszenie część etatów na home office i tworzenie w biurze miejsc typu hot-desk.

Biura nadal będą kluczowe dla prowadzenia biznesu

wysoki biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce wróci do poziomu inwestycji sprzed pandemii za 1,5 roku tj. o ok. 6 miesięcy wcześniej niż inne rynki w Europie – wynika z raportu CBRE „Real Estate Market Mid-Year Outlook 2020”. Jednak wielu ekspertów uważa, tą prognozę za zbyt optymistyczną i twierdzą, iż zauważalny będzie znaczący spadek cen ze względu na upowszechnienie pracy zdalnej i zamknięcie inwestycji otwartych przed pandemią. Z pewnością wiele  zmiennych oraz czas zweryfikują oczekiwania, jak to zwykle bywa w czasach recesji. Eksperci Savillsa zauważają, że odbicie gospodarki i powrót firm do pracy w biurach – co już obserwujemy – dodatkowo połączone z większą ostrożnością deweloperów do rozpoczynania nowych inwestycji, za dwa – trzy lata mogą spowodować kolejną lukę podażową, jaką mieliśmy już w Warszawie w 2018 i 2019 r.

Drastyczna zmiana prowadzenia warunków biznesu spowodowała pojawienie się różnych reakcji i nowych modeli dostosowania do nowej sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych. Zauważalny jest wzrost popytu na podnajmy i umowy krótkoterminowe, co wymaga większej elastyczności od właścicieli budynków. Praca zdalna stała się już naturalną częścią polskiego rynku pracy. Wiele firm wprowadziło rotacyjny tryb pracy np. 2 dni w biurze, a 3 zdalnie.

dwoch mezczyzn pracuje zdalnieKoronawirus przyspieszył również transformację cyfrową, np. wzrost znaczenia pracy zdalnej, ale zarówno digitalizację nieruchomości, jak i innych procesów biznesowych oraz zarządczych. Procesy pracy zdalnej to najistotniejszy czynnik, który wpłynął na wyznaczenie nowych potrzeb konsumenckich widocznych nie tylko w sektorze komercyjnym, ale także na pierwotnym i wtórnym rynku mieszkaniowym. Czas „narodowej kwarantanny” wpłynął na wzrost popytu na domy i duże mieszkania w zielonych rejonach miast oddalonych od centrum. Będące w trakcie budowy biurowce zostaną dokończone, ale inwestorzy analizują nowe przeznaczenie planowanych do budowy jednostek w budynki mieszkaniowe. 

Pandemia zmieniła rynek wynajmu powierzchni biurowych

Zwolnienia oraz praca zdalna, która na pewno się utrzyma, w jakimś zakresie powodują, że część wynajętej powierzchni biurowej stoi pusta, a niepotrzebne już metraże firmy próbują podnajmować. Mniej chętnie wybierane będą przestrzenie typu „open space”. Wiele spółek z pewnością powróci do układu gabinetowego. Zamknięte ścianami pomieszczenia są bezpieczniejsze. Zwiększy się też średnia powierzchnia przypadająca na jednego pracownika. Dziś jest to 7 mkw., a może być 10 – 15 mkw. Pamiętajmy jednak, że praca zdalna jest mało efektywna. Biznes umie liczyć koszty i bez presji pandemii, gdyby było to opłacalne i możliwe, przeniósłby się do pracy online, eliminując koszty najmu przestrzeni biurowej. Jest to jednak niemożliwe właśnie z powodów społecznych, efektywnościowych i psychologicznych. Dlatego obecna sytuacja dużego wzrostu pracy zdalnej jest generalnie jedynie rozwiązaniem zastępczym na czas kryzysu. 

Polski rynek nieruchomości komercyjnych rozwija się bardzo dynamicznie i tym samym staje się coraz bardziej atrakcyjny dla inwestorów. Badania Innogy pokazują, że w 2019 roku Polska znalazła się na 7. miejscu wśród krajów europejskich pod względem liczby zaplanowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Obroty na europejskim rynku nieruchomości komercyjnych w 2019 r. osiągnęły 275 mld EUR, co stanowi spadek o 2 proc. r/r. Z kolei obroty polskimi aktywami inwestycyjnymi osiągnęły wartość 7,7 mld EUR, co stanowi wzrost o 6 proc. r/r. 

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego Polska jest liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby certyfikowanych budynków

rower veturilo

Sharing economy, czyli ekonomia współdzielenia, to trend i jednocześnie wyzwanie, przed którym stoi cała branża nieruchomości. Wyraźnie obserwujemy go na rynku powierzchni biurowych, gdzie przestrzenie coworkingowe stają się szczególnie atrakcyjne i przyciągają uwagę zarówno inwestorów, jak i najemców. Klienci coraz częściej poszukują większej elastyczności, wygody i przyjemności z interakcji z innymi. Biuro przestaje być tylko miejscem pracy, a staje się usługą, płaszczyzną, w której wzmacnia się więzi społeczne, wymienia się wiedzą i umiejętnościami.

biurowce w Warszawie
fot. Marcin Gregorczuk

Przestrzenie coworkingowe zyskują na wartości w dobie kryzysu gospodarczego związanego z wybuchem epidemii koronawirusa. Decydując się na taki model, nie trzeba wiązać się długimi umowami, a powierzchnię biurową można szybko dostosować do zmieniających się potrzeb firmy. Co więcej, biura coraz bardziej wzmacniają trend do zacierania granic między rolami zawodowymi, a prywatnymi użytkowników. Dostarczając ułatwienia „human centric” i wspierając pracowników w ich prywatnym życiu (przedszkola firmowe, wydarzenia kulturalne w budynku „po pracy” czy też mobilne kioski medyczne), biura stają się nowymi ośrodkami życia społecznego. Coraz większą popularnością cieszą się projekty typu mixed-use, łączące w sobie funkcje mieszkaniowe, hotelowe, biurowe oraz handlowo-usługowe. Wszystko po to, aby zintegrować wiele aspektów naszego życia, a jednocześnie budować pozytywne skojarzenia z daną przestrzenią.

Nowe zasady gry

Pandemia niewątpliwie zmieniła trendy panujące na rynku biurowym. W krótkim czasie standardem może okazać się zawieranie najmów na 3 lata, a nie jak obecnie na 10, z ewentualną opcją wyjścia lub zmiany w połowie okresu najmu. To z kolei spowoduje, że deweloperzy będą musieli wypracować pewien mechanizm pozwalający im zachować płynność wobec wierzycieli, a jednocześnie pozyskiwać najemców. Wynajmujący mogą również dążyć do precyzyjnego określenia definicji siły wyższej w umowie najmu, jeżeli wcześniej tego nie zrobili. Część z nowo powstających biurowców ma już komplet najemców. Biorąc pod uwagę obiekty budowane w Warszawie, już ponad 60 proc. powierzchni jest zabezpieczona umowami „przednajmu” czy listami intencyjnymi.

szklany biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Najnowsze technologie, umożliwią bezpieczny powrót do biur. – Przebywanie w biurze jest ważne dla zdrowia psychicznego – twierdzi Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco, jeden z założycieli Fundacji Digital Poland. Brakuje skutecznej metody komunikacji z użytkownikami obiektów w tym kryzysowym czasie. Osiem największych organizacji w Polsce stworzyło wspólną listę propozycji zmian obecnego podejścia do cyfryzacji oraz niezbędnych działań inwestycyjnych w ramach akcji ,,Czas na cyfrową gospodarkę”. W apelu znalazła się m.in. propozycja wykorzystania aplikacji, które pomogą przemieszczać się pracownikom po biurze w trakcie pandemii. 

W miastach regionalnych nie uwidocznił się ogólno-rynkowy trend w zmianach stawek czynszowych. Nieznaczny spadek poziomu czynszu w najatrakcyjniejszych budynkach odnotowano w Katowicach oraz Łodzi, gdzie wynosi on obecnie odpowiednio EUR 13,8/ mkw. i EUR 13,3/ mkw. W części miast zauważono bardziej elastyczne podejście wynajmujących, w szczególności w przypadku projektów, które właśnie zostały lub mają zostać dostarczone na rynek w najbliższym czasie, a nie mają osiągniętego założonego poziomu komercjalizacji, co może skutkować spadkiem poziomu czynszu efektywnego. Najwyższe są czynsze dla najlepszych nieruchomości w centrum Warszawy i wynoszą 18-24 euro za m kw. miesięcznie. Poza centrum jest to ok. 16 euro za mkw. Wiele firm renegocjuje umowy i płaci niższy czynsz w swoich biurach, ale o rzeczywistej reakcji cenowej będziemy jednak mogli mówić za kilka miesięcy – spadki mogą sięgnąć 10%-15%.

Model pracy zdalnej wpływa na rynek wynajmu powierzchni biurowych

biura Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Najnowszy raporty innogy Polska S.A. (firmy należącej do czołówki największych firm energetycznych w Europie) pt.: „Kierunki rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce” informuje, że związana z  pandemią w pierwszym półroczu spowodowała wzrost odsetek pustostanów do 10,2% ( z 7,9%), czyli o 2,3 pkt. proc. 

Polski rynek nieruchomości komercyjnych rozwija się bardzo dynamicznie i tym samym staje się coraz bardziej atrakcyjny dla inwestorów. Badania Innogy pokazują, że w 2019 roku Polska znalazła się na 7. miejscu wśród krajów europejskich pod względem liczby zaplanowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Obroty na europejskim rynku nieruchomości komercyjnych w 2019 r. osiągnęły 275 mld EUR, co stanowi spadek o 2 proc. r/r. Z kolei obroty polskimi aktywami inwestycyjnymi osiągnęły wartość 7,7 mld EUR, co stanowi wzrost o 6 proc. r/r. 

Myśląc o przyszłości

Pandemia doprowadziła do krótkoterminowego spadku popytu i wzrostu poziomu pustostanów. W transakcjach dotyczących powierzchni powyżej 5,000 mkw. widoczne są oczekiwania firm co do gwarancji elastyczności najmu, zarówno pod kątem ekspansji, jak i redukcji zajmowanej powierzchni. Niemniej jednak takie zapisy w umowach nie są nowością – istniały już dużo wcześniej, przed pojawieniem się wirusa. Ponadto, niemal połowa wolumenu powierzchni w budowie planowanego do oddania w tym roku jest już wynajęta, dlatego wskaźnik pustostanów nie powinien znacząco wzrosnąć. Prognozuje się, że nie przekroczy 12%. Firmy, które mogą sobie na to pozwolić, odkładają w czasie decyzje co do finalizacji najmu lub decydują się na rozwiązania hybrydowe.

W II kwartale 2020 roku na stołeczny rynek dostarczono około 100,1 tys. m2 nowoczesnej powierzchni biurowej w czterech projektach. Popyt w tym czasie osiągnął prawie 334,8 tys. m2, w tym szczególnie wysoką aktywność najemców zaobserwowano w II kw. tego roku — ponad 195,9 tys. m2 wynajętej powierzchni biurowej. Na koniec II kwartału br. w Warszawie wskaźnik pustostanów osiągnął wartość 7,9 proc. (wzrost o 0,4 pkt proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i spadek o 0,6 pkt proc. w odniesieniu do porównywalnego okresu w 2019 roku). Dostępność powierzchni biurowej wynosiła prawie 448 tys. m2. W strefach centralnych współczynnik pustostanów wyniósł 5 proc., poza centrum miasta sięgnął 9,8 proc. W czerwcu PZU podpisało ze Skanską umowę najmu powierzchni na 10 lat za 800 mln zł.

Natomiast, jak dowiadujemy się z raportu CBRE Research Gateway: „Rynek powierzchni biurowych w miastach regionalnych” – w drugim kwartale roku odnotowano wzrost pustostanu o niemal 54 tys. mkw. CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. Spadek stopy pustostanu nastąpił jedynie we Wrocławiu, Katowicach i Szczecinie. Największy wzrost poziomu pustostanu odnotowano w Lublinie (2,8 p.p.) oraz Trójmieście (2 p.p.), które mimo to utrzymuje najniższy poziom pustostanu ze wszystkich miast regionalnych.

Warszawa Biurowiec
fot. Marcin Gregorczuk


Pod koniec września b.r. „Łódzka Fuzja” – wielofunkcyjny kwartał miejski realizowany przez Echo Investment – wkroczył w kolejną fazę prac. Na terenie pofabrycznego kompleksu Karola Scheiblera rozpoczęła się budowa dwóch nowych biurowców, które stanowić będą integralną część nowej przestrzeni miejskiej zlokalizowanej w samym sercu Łodzi. Budynki, w których swoją siedzibę będzie miało Fujitsu, zaoferują łącznie 19.900  mkw. powierzchni biurowej, zapewniającej dowolną aranżację przestrzeni dostosowanej do indywidualnych potrzeb i komfortu pracy. Fuzja to projekt miastotwórczy, który nada pofabrycznym terenom nowe funkcje wprowadzając jednocześnie najwyższej klasy przestrzenie biurowo-usługowe.

biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Obecna sytuacja na rodzimym rynku mieszkaniowym sprzyja wzrostowi segmentu najmu instytucjonalnego. Obserwujemy też wzmożone zainteresowanie projektami „ready-for-rent” (budynki mieszkalne na wynajem) jak np. Resi4Rent od Echo Investment. Resi4Rent ma w ofercie już ponad 1,2 tys. mieszkań we Wrocławiu, Łodzi i Warszawie, a dziewięć projektów jest obecnie w budowie lub w fazie zaawansowanego planowania. Docelowo, do 2025 roku firma będzie oferować 10 tys. mieszkań w sześciu największych polskich miastach – w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. W związku z dużym zainteresowaniem tym segmentem przez fundusze inwestycyjne oraz sukcesami zrealizowanych projektów – deweloperzy, którzy nie byli dotąd aktywni w obszarze rynku,  poważnie myślą o wejściu w ten obszar nieruchomości. Kryzys z jednej strony spowodował, że banki wprowadziły obostrzenia przy udzielaniu kredytów hipotecznych, wzmacniając tym samym rynek wynajmu. Z drugiej strony większa niepewność związana ze stabilizacją dochodów sprawia, że konsumenci często wolą nie ryzykować zaciągania wieloletnich kredytów hipotecznych i chętnie korzystają z tej opcji. 

Jak szacuje JLL Polska, do 2018 r. co roku zakupy mieszkań przez fundusze nie przekraczały kwoty 150 mln EUR, by w 2019 przekroczyć pułap 250 mln EUR, a licząc razem z transakcjami na rynku domów studenckich – ponad 350 mln EUR.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Dlaczego coworking jest dobry dla Twojego biznesu?

Coworking Warszawa

Coworking jest alternatywą dla pracy zdalnej - nie tylko dla freelancerów, ale i firm. W czasach pandemii takie rozwiązanie może okazać się naprawdę korzystne dla Twojego biznesu. Dlaczego? Przekonaj się.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Wynajmując biuro w coworkingu nie musisz poświęcać czasu na  formalności. Zajmują się nimi osoby pracujące na recepcji,  obsługują one również pocztę i przesyłki. Utrzymanie powierzchni biurowych też nie jest na Twojej głowie. Więcej czasu na wykonywanie obowiązków zawodowych to największy plus pracy w coworku. 

Zaplecze gastronomiczne z wyposażoną kuchnią, sala konferencyjna, sprzęt biurowy, prywatne budki telefoniczne, superszybki internet, przechowalnie rowerów w budynku, środki dezynfekujące –  to wszystko znajdziesz w pakiecie. Nie musisz za nic dodatkowo płacisz. 

Pamiętaj!

W coworkingu możesz zarejestrować adres firmy. Prestiżowa lokalizacja w centrum miasta wpływa na zaufanie do marki, a w kontrahentach budzi szacunek.

Wzrost produktywności

Osoby, które korzystają z coworkingu są bardziej produktywne od tych pracujących zdalnie. Potwierdzają to statystyki Magazynu Deskmag, według których 74% osób przyznaje, że wzrosła ich wydajność. Nie bez znaczenia jest też czas realizacji zadań. Aż 64% badanych stwierdza, że podczas pracy w coworku sprawniej wykonuje swoje obowiązki. Nie pozostawia to wątpliwości, że wynajęcie biura w jednym z coworkingów, przyczyni się do rozwoju biznesu oraz wzrostu produktywności zarówno Twojej, jak i Twoich pracowników.

Większość coworkingów dba o designerską aranżację wnętrz, która pobudza do twórczego myślenia. Pracując w takim miejscu, zwiększa się kreatywność, ponieważ umysł jest stale motywowany do pracy. 

Duża elastyczność

Coworkingi, takie jak Solutions.Rent, są w pełni elastyczne. Jeśli Twoja firma się rozwija i zatrudniasz nowych pracowników, nie musisz się martwić nagłym brakiem przestrzeni. Bez przeszkód możesz zwiększyć wynajmowaną powierzchnię, aby była ona komfortowa i bezpieczna dla zatrudnionych.

Czy wiesz, że…

Wiele coworków jest otwarte 24 godziny na dobę. To sprawia, że możesz pracować w interdyscyplinarnym środowisku.

Nowe znajomości

W coworkingach pracują osoby z różnych środowisk i branż. Taka różnorodność może przynieść dużo korzyści dla Twojego biznesu. Możesz tu spotkać osoby, które pomogą rozwiązać problemy Twojej firmy, ale też takie, z którymi będziesz realizować nowe projekty. Kto wie, może  znajdziesz też przyszłych klientów czy inwestora.

Jeśli chcesz rozwinąć swój biznes, pracować w komfortowych i bezpiecznych warunkach – skorzystaj z oferty Solutions.Rent. Nie musisz od razu podpisywać umowy. Możesz przyjść i zobaczyć, co oferuje coworking.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Biurowa rewolucja, która dzieje się na naszych oczach [RAPORT]

biurowa rewolucja

Historia rozwoju polskich przestrzeni biurowych przeszła ostatnio rewolucyjną woltę. Wszystko za sprawą panującej pandemii, która wywrze szczególny wpływ na to, jak będą aranżowane poszczególne biura i części wspólne w biurowcach. Jeszcze w marcu wydawało się, że to tylko czasowe przejście na tryb home office. Zmiany zostaną z nami jednak na dłużej i będą miały niebagatelny wpływ na rozwój praktyk w biurach, zarówno tych mniejszych, jak i korporacyjnych. Z jednej strony to ogromne wyzwanie, z drugiej – mobilizacja do sprawnego wprowadzenia niektórych rozwiązań. Raport Forbis Group omawia etapy zmian w polskich przestrzeniach biurowych.

Etap 1. Opuszczamy biura

Na początku marca większości biur opustoszała. Narodowa kwarantanna zmobilizowała działy administracji, IT, prawne i HR. W pierwszym okresie koncentrowano się przede wszystkim na zapewnieniu ciągłości działalności operacyjnej. Poszczególne organizacje były do tego w różnym stopniu przygotowane. Warto przeprowadzić ewaluację tego, jak to przebiegło, by wyciągnąć wnisoki na przyszłość.

Jakie problemy pojawiały się najczęściej? Co moglibyśmy zrobić lepiej? A co nie zależało od nas? Jeśli stworzy się przy tym atmosferę zaufania i docenienia cichych bohaterów, to może to być bardzo wartościowe doświadczenie dla zespołu. Pozwoli też odreagować trudne emocje, które towarzyszyły temu okresowi. A jeśli poszło nam bardzo dobrze i było to całkiem łatwe? Świetnie! Warto się zastanowić, jak można wykorzystać dobre przygotowanie do wdrożenia pracy zdalnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Etap 2. Nauka nowych praktyk

Kiedy pierwszy szok minął i każdy zaczął oswajać się z nową sytuacją, przyszedł czas na naukę nowych praktyk i pracę w warunkach domowych. Organizacje, a także pracownicy, zmuszeni byli w szybkim tempie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na zarządzanie projektami zdalnie, sprawną komunikację online i kontynuowanie swoich działań w nowej rzeczywistości. Wiele zespołów uczyło się poprzez doświadczenie, metodą testowania różnych rozwiązań. Łatwiej było tym, którzy zarządzanie zespołem rozproszonym mieli już wcześniej przećwiczone. Dla wszystkich jednak wyzwaniem stało się zarządzanie przestrzenią współdzieloną z rodzinami, a nie ze współpracownikami.

Etap 3. Przygotowanie do powrotu

W wielu organizacjach kwiecień minął po znakiem dostosowywania przestrzeni do powrotu pracowników. Z jednej strony konieczne było spełnienie wymogów nakładanych przez rząd, a z drugiej – zbudowanie środowiska pracy, które będzie bezpieczne.

Trzeba zapewnić bezpieczeństwo sanitarne i być w zgodzie z wymogami prawa, ale też dać poczucie bezpieczeństwa – to o wiele więcej niż zapewnienie środków do dezynfekcji. To ćwiczenie to kolejna, po marcowej, duża mobilizacja dla działów facility management, administracji, nieruchomości i zakupów. Warto jednak podejść do tego metodycznie i wypracować procedury oraz sprawdzić kwestie techniczne i opracować strategię dostosowania aranżacji przestrzeni. Działania prowizoryczne i nieprzemyślane w ostatecznym rozrachunku zawsze więcej kosztują. Sprawny powrót, do biur, który teraz się zaczął będzie przebiegał pod hasłami: optymalizacja, bezpieczne biuro, wsparcie zespołów rozproszonych.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Przy opracowywaniu planu zmian niezbędnych, by zapewnić bezpieczne biuro, trzeba zacząć od analizy technicznej i opisania aktualnego stanu. Kolejnym krokiem powinna być ocena ryzyka w różnych typach przestrzeni. Co trzeba zmienić, by to ryzyko zminimalizować? W każdym biurze ze szczególną uwagą trzeba przeanalizować, przy udziale służb technicznych budynku, stan HVAC. Pytania kontrolne: Czy była czyszczona i kiedy wentylacja/klimatyzacja? Czy jest ustawiony harmonogram czasowy działania wentylacji i klimatyzacji, by możliwe było np. przeprowadzenie ozonowania w nocy przy wyłączonych systemach? Czy jest dostępna aktualna dokumentacja instalacji HVAC. Czy jest miejsce na dodatkowe urządzenia filtrujące (HEPA, UV, jonizacja)?

Andrzej Grabowski, Chief Operational Officer w Forbis Group

Etap 4. Praca w nowej rzeczywistości i nowe style pracy

Po kolejnym, burzliwym etapie przyjdzie też czas na stabilizację. Wykształcą się nowe praktyki w zespołach i sposoby komunikowania, które umożliwią realizowanie złożonych działań, budowanie relacji i zarządzanie nimi w środowisku rozproszonym Być może będziemy pracować w trybie rotacyjnym, a część pracowników częściej praktykować będzie pracę zdalną, więc funkcjonowanie w zespołach rozproszonych stanie się naszą codziennością. Pracownicy przyzwyczają się do nowych praktyk, a firmy będą przygotowane na ewentualne kryzysy w przyszłości. Jedno jest pewne – biura już nigdy nie będą takie same, bo zmienią się same organizacje. Dlatego warto już dziś zacząć pracować nad strategią środowiska pracy, które wspierać będzie adaptację organizacji do rzeczywistości post-covid: odpornego i rozproszonego, takiego, które zapewni sprawność i zwinność organizacji niezależnie od dalszego przebiegu obecnej epidemii.

Warto przeprowadzić badania wśród pracowników, by zapytać ich o doświadczenia z pracy zdalnej. Mimo początkowych problemów, w wielu organizacjach zespoły pozytywnie oceniają doświadczenia ostatnich tygodni. Efektywność nie zmalała, zdania i projekty były realizowane. Dlatego zdobywane obecnie umiejętności komunikacji i delegowania zadań w trybie rozproszonym mogą stanowić dobrą podstawę dla nowych strategii organizacyjnych. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie połączenie działań on-site i off-site i takie przearanżowanie przestrzeni, by wspierała zarówno stare, jak i nowe mobilne style pracy:

  • on-site/off-site mix – czyli osoby pracujące w biurze przez 2 dni w tygodniu, a resztę – zdalnie
  • cyfrowe kotwice – osoby pracujące całkowicie zdalnie
  • cyfrowych żeglarzy – osoby, które do tej pory często jeździły w delegacje, a teraz zamiast części podróży będą odbywać wideokonferencje.

Przed nami nie ma ani powrotu do tego, jak było, ani całkowitej rewolucji polegającej na rezygnacji z przestrzeni biurowych, ale zmiany, które już teraz widać na horyzoncie, wymagają ponownego przemyślenia tego, jak biuro powinno funkcjonować jako miejsce pracy indywidualnej, współpracy i spotkań, tworzenia i wymiany wiedzy oraz budowania relacji.

Anna Oksiuta-Strzałkowska Head of Design Team w Forbis Group

Więcej na temat zmian w przestrzeniach biurowych wprowadzanych w związku z pandemią w najnowszym raporcie Forbis Group.


Źródło: informacja prasowa Forbis Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Masz dość pracy zdalnej? Pracuj w coworkingu!

Solutions.Rent Małachowskiego

Praca zdalna, związana z epidemią koronawirusa, mocno daje się we znaki. Kolejny miesiąc z zakazem wychodzenia z domu dla większości oznacza jeszcze większą chęć... powrotu do biura. Jeśli też masz dość własnych czterech kątów, możesz pracować w Solutions.Rent. Warszawski coworking zaprasza hasłem: "All you need is space. More than ever". Dlaczego warto pracować w coworku?

B jak bezpieczeństwo 

Solutions.Rent szczególną uwagę kładzie na bezpieczeństwo osób, które pracują w coworkingu. Dlatego regularnie przeprowadza dezynfekcję powierzchni biurowych przy użyciu certyfikowanych środków dezynfekujących.

Od 1 maja w każdy piątek, oprócz rutynowego odkażania, przeprowadzamy także certyfikowaną dezynfekcję naszych przestrzeni. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo i odpowiedni komfort pracy najemców. Dezynfekcja jest wykonywana  preparatami rekomendowanymi przez WHO oraz EDCD. Zostały one uznane za skuteczne w dezynfekcji przeciwko SARS-COV-2, a oprócz codziennej ochrony i sprzątania – dają 100% gwarancję czystości powietrza  – podkreśla Marta Kamińska z Solutions.Rent.

E jak elastyczność

Solutions.Rent gwarantuje pełną elastyczność. Jeśli ze względu na pandemię musiałeś zrezygnować z wynajmu biura, ale masz dość pracy w domu, możesz skorzystać z oferty hot desk. Twoja firma pracuje w kameralnym gronie, ale w przyszłości chcesz powiększyć zespół? Przestrzeń zostanie dopasowana do Twoich potrzeb. Nie musisz się o to martwić. 

K jak komfort 

Przestrzeń coworkingowa Solutions.Rent jest dopasowana do indywidualnych oczekiwań, dzięki czemu każdy może zyskać odpowiedni komfort pracy. Coworking pozwala w 100% wykorzystać czas przeznaczony na wykonywanie obowiązków. Zespół Solutions.Rent bierze na siebie wszystkie formalności związane z wynajęciem i prowadzeniem biura. To sprawia, że oszczędzasz czas i pieniądze, a do tego siedziba Twojej firmy znajduje się w  jednym z najmodniejszych adresów w Warszawie. 

W jak wizerunek

To, jak wygląda miejsce, w którym pracujesz, wpływa na wizerunek Twojej firmy. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Dobry PR marki to coś więcej niż tylko frazesy. Ekskluzywne przestrzenie coworkingowe w warszawskim Śródmieściu z pewnością korzystnie wpłyną na rozwój Twojego biznesu. 

W coworkingu Solutions.Rent możesz rozwijać biznes i nawiązywać kontakty, ale też stworzyć nową markę i otrzymać potrzebne wsparcie. Pracuj, tak jak lubisz – w przestrzeni, która motywuje, pobudza kreatywność i zwiększa satysfakcję z wykonywanych obowiązków.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Od coworkingu po wielki sukces?

Solutions.Rent Ethos

Od biurka w coworkingu po wielki sukces? Tak. Najprawdopodobniej o tym nie wiesz, ale firmy takie jak: Instagram, Uber, Spotify czy Hootsuit zaczynały właśnie od wynajętego biurka w coworku. Dziś są znane na całym świecie.

Instagram

Irlandia. Dublin. Dogpatch Labs.

Kevin Systrom i Mike Krieger w ciągu 8 tygodni intensywnej pracy powołali do życia jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych, przestrzeń pełną inspiracji z najróżniejszych dziedzin życia, kluczowe miejsce dla kultury selfie.

Wszystko zaczęło się dość niepozornie – od wynajęcia biurka w… coworkingu.

Uber

Garret Camp i Trevis Kalanick spotkali się w RocketSpace w San Francisco i nie sądzili, że stworzą jedną z największych aplikacji na świecie. Okazało się, że nie tylko oni mieli  problemy z zamawianiem taksówek i komunikacją w mieście. Uber dosłownie przyjął się “na ulicy”, a aktualnie działa w 80 krajach na świecie. Oprócz taksówek rozwinęli swoją działalność o nowe projekty: Uber Eats, Uber Freight, Uber Help.

W 2009 r. coworking miał zminimalizować koszty prowadzenia firmy.

Spotify

Medium strumieniowe, które oferuje bezpłatny dostęp do muzyki oraz podcastów okazało się doskonale przyjętą innowacją, dzięki której firma zanotowała błyskawiczny wzrost. Dziś jej wartość wyceniana jest na 8 miliardów dolarów, a głównym motorem napędowym przedsiębiorstwa są płatne subskrypcje i reklamy.

Zgadniesz, gdzie zrodził się pomysł na platformę? Tak, również w coworkingu.

Hootsuite

Hootsuite startował w 2008 roku, a dziś jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania social media. Planowanie postów, analizowanie wyników, zarządzanie społecznością czy współpraca z klientami – wszystko w obrębie jednej platformy.

Jak twierdzą sami właściciele, wynajęcie biura w coworkingu i nawiązanie wartościowych kontaktów podczas codziennej pracy znacząco wpłynęło na rozwój ich biznesu.

Charity:water

Przy jednym z biurek w nowojorskim coworkingu zaczynała również organizacja charytatywna Charity:water. Założona przez Scotta Harrisona w 2006 roku dostarcza wodę pitną ludziom na całym świecie. Na swoim koncie ma już ponad 21 tysięcy sfinansowanych projektów.

Nuracode

Początki Nuracode to również wynajęcie małej przestrzeni coworkingowej. Aktualnie start-up dostarcza rozwiązania techniczne i strategię cyfrową dla przedsiębiorstw takich jak DreamWorks czy Sprite. Zajmuje się także tworzeniem oprogramowania i aplikacji dla ponad 500 firm na całym świecie.

Indiegogo

Ta jedna z największych platform crowdfundingowych zaczynała od wspierania projektów kina niezależnego. Do dziś zebrali ponad 800 milionów dolarów i działają w skali całego globu.

Fakt, że Indiegogo zaczynało od pracy w coworkingu, miało dla nich duże znaczenie. Kto, jak kto, ale społeczności coworkingowe szczególnie doceniają wartość wzajemnego wsparcia oraz crowdfundingu.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kraków najbardziej „elastycznym” miastem w 2019. Jak będzie w tym roku?

Coworking biura elastyczne powierzchnie flex

Łączny zasób przestrzeni elastycznych w Polsce pod koniec 2019 roku przekroczył 220 tys. mkw. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku przybyło w naszym kraju rekordowe 52 tys. mkw. elastycznych biur. Największy skok zanotował Kraków, gdzie rynek flexów prawie się podwoił. Eksperci CBRE wskazują, że ten rok też będzie wzrostowy. Według wstępnych szacunków przybędzie aż 42 tys. mkw. powierzchni elastycznych i to głównie w regionach. Kraków, Wrocław czy Katowice – tu będą powstawać kolejne elastyczne biura, na które zapotrzebowanie nie słabnie.

Na rynku powierzchni elastycznych notujemy kolejne rekordy. Aż 52 tys. mkw. nowej powierzchni elastycznej powstało tylko w ubiegłym roku. W sumie, firmy mają do dyspozycji prawie ćwierć miliona mkw. tego typu przestrzeni. Tak duża podaż idzie oczywiście w parze z popytem, który nie słabnie. Firmy chcą pracować w elastycznych biurach, bo te można łatwo zmienić i dostosować do własnych potrzeb w danym momencie. Popyt napędzany jest również przez niski poziom pustostanów w wielu miejscach kraju. Widać też wysokie zainteresowanie Polską ze strony podmiotów zagranicznych, które poszukują tego typu przestrzeni w momencie rozpoczynania działalności w naszym kraju.

Konrad Szaruga, ekspert ds. elastycznych powierzchni biurowych, CBRE

Regiony rosną w biura elastyczne

W 2019 roku rynek elastycznej powierzchni biurowej osiągnął ponad 220 tys. mkw. Warszawa pozostawia daleko w tyle miasta regionalne. W 2019 roku łączna powierzchnia elastyczna w stolicy przekroczyła 147 tys. mkw., co oznacza, że Warszawa odpowiada za aż 68% całkowitego zasobu takiej przestrzeni w naszym kraju. Dla porównania Kraków, który jest drugim w tej kategorii rynkiem, odpowiada za 13%. Podium domyka Wrocław z 6% udziałem. Jeśli chodzi zaś o dynamikę, to Kraków jest niekwestionowanym liderem – rynek biur elastycznych w 2019 roku urósł z 18 tys. mkw. do ponad 34 tys. mkw. To tym bardziej wyróżniający się wynik, jeśli spojrzymy na niego z perspektywy Warszawy, gdzie po raz pierwszy od 7 lat dynamika wzrostu dla tego sektora była niższa niż w roku poprzednim i wyniosła „skromne” 17%.

Nasz kraj czeka w tym roku co-workingowy boom, który przechyli nieco szalę w kierunku miast regionalnych. W Warszawie nadal wzrost będzie całkiem spory. Eksperci CBRE wskazują jednak, że ograniczona podaż biur w centrum miasta wyhamuje nieco apetyt operatorów na otwieranie nowych centrów biznesowych. Za to popyt w głównych ośrodkach regionalnych, takich jak Kraków, Wrocław czy Katowice tylko napędza operatorów do tego, aby zabezpieczyć najlepsze lokalizacje. W sumie w 2020 roku planowany jest 18% wzrost powierzchni elastycznych. Z szacunków wynika, że w całym kraju powstanie 42 tys. nowoczesnej przestrzeni, tym samym łączny zasób osiągnie poziom prawie 264 tys. mkw. powierzchni.

TOP10 operatorów biur elastycznych

W pierwszej trójce operatorów elastycznych powierzchni biurowych w Polsce znajdują się Regus, WeWork oraz Business.Link. Te firmy odpowiadają za mniej więcej połowę obecnie dostępnych zasobów na rynku. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znajdują się m.in. NewWork Offices, CitySpace, Rise, InOffice, Brain Embassy, OmniOffice oraz Solutions.Rent.

Rynek elastycznej powierzchni biurowej będzie się umacniał. W 2020 roku zaobserwujemy solidny wzrost w regionach, chociaż Warszawa utrzyma pozycję lidera. Już w tym momencie elastyczne powierzchnie to ok. 2.6% wszystkich zasobów biurowych w naszym kraju. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten udział wzrósł do poziomu ok. 5% w najbliższych latach. Oczywiście jest to uzależnione od wielu czynników, w tym m.in. zmian na rynku pracy. Jeżeli dynamika, z którą mamy do czynienia obecnie będzie się utrzymywać, rozwiązania biur elastycznych będą stanowiły coraz bardziej korzystną alternatywę.

Konrad Szaruga, CBRE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Elastyczne przestrzenie do pracy pobudzają lokalną gospodarkę

praca w coworku

Według nowych badań Regusa: obserwuje się migrację dostawców coworkingowych i elastycznych biur z dużych metropolii do małych i średnich miast. W najbliższej dekadzie sektor ten może wnieść do lokalnych gospodarek 254 miliardy dolarów; nowe elastyczne biuro, tworząc miejsca pracy, może wygenerować nawet 28,17 miliona dolarów brutto dochodu w danym mieście.

W badaniu zleconym niezależnym ekonomistom przez firmę Regus uwzględniono 19 krajów¹. Celem pierwszej takiej ekonomiczno-społecznej analizy było sprawdzenie wpływu elastycznych miejsc do pracy na gospodarkę terenów podmiejskich oraz małych miast, obecnie oraz do 2029 r.

Z badań wynika, że rosnąca migracja dostawców elastycznych przestrzeni do pracy i coworkingów na obszary poza główne metropolie stworzyła własną „elastyczną ekonomię”, która w następnej dekadzie może przynieść lokalnym gospodarkom ponad 254 miliardy dolarów. W małych miastach, które oferują coworkingi, powstaje średnio o 121 nowych miejsc pracy więcej, a dodatkowe 9,63 miliona dolarów zasila bezpośrednio budżet lokalnej gospodarki.

Wzrost lokalnego zatrudnienia spowodowany jest coraz chętniej wprowadzaną przez duże firmy elastyczną polityką pracy, która pozwala na wykonywanie obowiązków poza siedzibą firmy. Pracownik wybiera dogodną dla siebie lokalizację biura z sieci dostawcy elastycznej przestrzeni do pracy, które opłacane jest przez pracodawcę. Model ten czasami wykorzystywany jest jako narzędzie HR do pozyskiwania najlepszego pracownika. W ramach pozapłacowego benefitu wprowadza się zmiany w celu podniesienia komfortu pracownika, który, jak wynika z badania IWG, dzięki krótszym dojazdom do pracy jest nie tylko bardziej zadowolony, ale i produktywny.

Tworzenie miejsc pracy i „gospodarka kanapkowa”

W 19 analizowanych krajach typowa elastyczna przestrzeń biurowa z coworkingiem zapewnia średnio 218 miejsc pracy. Składają się na nie m.in. stanowiska tymczasowe, tworzone na etapie wykańczania i wyposażania powierzchni biurowej, stałe etaty związane z prowadzeniem biura, obsługą recepcji, konserwacją, sprzątaniem plus miejsca pracy dla klientów – pracowników zdalnych innych firm.

W niektórych krajach liczba ta jest o wiele większa. Na wynik wpływają takie czynniki jak wielkość biura, lokalne przepisy prawne czy różnice kulturowe. Przykładem mogą być Niemcy, w których nie ma akceptacji dla takiego zagęszczenia biurek i małej przestrzeni na jednego pracownika, jak to się dzieje np. w Japonii, gdzie przeciętne biuro mieści 274 stanowiska pracy.

Badanie pokazuje również, że wraz z otwarciem nowego elastycznego biura w jego najbliższym otoczeniu pojawia się ok. 121 dodatkowych miejsc pracy. Wynika to z faktu, że obecność nowych firm i ich pracowników stymuluje gospodarkę pobliskiego obszaru.

Nowo wybudowane biuro skupia ok. 121 nowych, potencjalnych klientów dla pobliskich biznesów. Oznacza to, że pracując lokalnie, wydajemy pieniądze również lokalnie. W drodze z/do pracy wstąpimy do sąsiedniego sklepu, zaparkujemy na lokalnym parkingu, skorzystamy z usług pobliskiego fryzjera, a w porze lunchu wpadniemy do restauracji za rogiem. Dzięki elastycznym biurom pracujemy bliżej domu, a co za tym idzie – naturalnie napędzamy „gospodarkę kanapkową”.

Rafał Gabteni, Regus Sales Director

Wpływ ekonomiczny

Elastyczne przestrzenie biurowe nie tylko tworzą nowe miejsca pracy, lecz także wpływają pozytywnie na bezpośrednie sąsiedztwo – przyczyniają się do rozwoju biznesu i dochodu w okolicy. Badanie wykazało, że nowe elastyczne biuro generuje średnio 16,47 miliona dolarów rocznie, z czego 9,63 miliona dolarów zostaje w jego sąsiedztwie.
Stwierdzono, że w USA pojedyncze centrum biurowe wytwarza największą wartość dodaną, zasilając kwotą 18,88 miliona dolarów rocznie lokalną społeczność. Różnice między poszczególnymi krajami wynikają z różnych kosztów i produktywności.

Dla większego dobra

Poza wzrostem ekonomicznym dowiedziono, że lokalna elastyczna powierzchnia biurowa przynosi socjologiczne korzyści. Skrócenie czasu dojazdu do pracy to jeden z największych benefitów. Według badań na dojeździe do pobliskiego biura, pracownicy mają zaoszczędzić 7416 godzin rocznie. Obliczono, że nowy elastyczny system pracy będzie najbardziej korzystny dla Amerykanów, bo zyskają do 10 892 godzin w skali roku. Krótsze dojazdy do pracy oznaczają również zmniejszenie poziomu stresu, co może zwiększyć nie tylko komfort i samopoczucie psychiczne, ale też odporność i zdrowie personelu.

Ponadto elastyczne przestrzenie do pracy dają możliwość rozwoju zawodowego osobom niepełnosprawnym, które w innym przypadku nie byłyby w stanie udać się do biura oddalonego o wiele kilometrów. Wobec zacieśniania się rynków pracy i rosnącego problemu z retencją oraz pozyskiwaniem top talentów lokalne biura coworkingowe otwierają również drzwi pracodawcom, którym zależy na najlepszych, nowych pracownikach.

Następne 10 lat

Oprócz oceny wpływu elastycznych biur i coworkingów na samopoczucie pracowników oraz lokalną gospodarkę firma Regus oszacowała potencjał każdego z 19 rynków w zakresie powstawania nowych centrów tego typu. Obserwując obecny trend, zachodzące procesy technologiczne, nowe praktyki w prowadzeniu firm oraz problemy z retencją i demografią pracowników, szacuje się, że w ciągu następnej dekady na terenach podmiejskich i w małych miastach powstanie ponad trzy miliony nowych miejsc pracy, co jest odpowiednikiem zaludnienia miasta wielkości Buenos Aires. Prognoza przewiduje również, że do lokalnych gospodarek wpłyną 254 miliardy dolarów brutto, co zapewni budżet np. na zbudowanie 360 najnowocześniejszych szpitali.

Badanie to pokazuje globalne zmiany w środowisku pracy oraz ich wpływ na wzrost kapitału w mniejszych miastach. Elastyczne przestrzenie do pracy mogą przynieść korzyści zarówno przedsiębiorstwom, jak i samym pracownikom.

Steve Lucas, Development Economics, autor raportu

Kiedy ludzie podróżują za pracą do dużych miast, ich portfele podróżują razem z nimi. Pracując lokalnie, zatrzymujemy tę siłę nabywczą i konsumpcyjną bliżej domu. Wyniki badania pokazują, że zapewnienie pracownikom przestrzeni bliżej miejsca zamieszkania może mieć ogromny wpływ nie tylko na komfort pracy, lecz także na lokalną społeczność i gospodarkę. Same firmy również coraz częściej doceniają korzyści posiadania dodatkowych miejsc do pracy dla swoich pracowników. Z roku na rok zauważamy rosnące zainteresowanie i zapotrzebowanie na terenach podmiejskich czy w małych miastach. Otrzymujemy zapytania zarówno od dużych, jak i małych firm. Co ciekawe, te ostatnie wyjątkowo cenią sobie networkingowy potencjał np. naszych coworkingów.

Mamy już setki centrów w miastach z zaludnieniem ok. 10 tys. i planujemy otworzyć o wiele więcej w miarę utrzymywania się tego trendu. Naszą wizją jest to, że w najbliższej przyszłości na każdym rogu będzie dostępna profesjonalna, elastyczna przestrzeń do pracy. Plany te również dotyczą Polski, w której obecnie grupa IWG ma już 32 biura zlokalizowanych zarówno w dużych jak i małych miastach. W najbliższych latach planowane są kolejne otwarcia w rejonach podmiejskich i małomiejskich.

Mark Dixon, CEO firmy IWG – globalnej sieci, która zrzesza takich dostawców elastycznej przestrzeni do pracy jak firma Regus czy Spaces

Aby pobrać pełny raport, kliknij tu.

infografika przestrzenie elastyczne
Źródło: raport „The Flex Economy”

 

¹ W badaniu Regus przeanalizowano społeczno-gospodarczy wpływ elastycznego zatrudnienia w 19 krajach: Australii, Austrii, Belgii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, we Włoszech, w Japonii, Holandii, Nowej Zelandii, na Filipinach, w Afryce Południowej, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF