...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Im dłuższy staż pracy, tym większa chęć wykonywania jej w biurze niż na home office

Ostatnie ponad 1,5 roku pandemii było dla wielu organizacji okazją do wypróbowania funkcjonowania biznesu w różnych modelach pracy. W zależności od przyjętych w danej firmie decyzji zarządu, pracownicy wykonywali swoje obowiązki z biura, zdalnie lub hybrydowo. Opinie na temat optymalnego modelu pracy pozostają podzielone. Wpływ na nie mają jednak nie tylko indywidualne preferencje, ale także staż pracy i płeć. Jak pokazało badanie Dailyfruits „Biuro czy home office – jakie środowisko pracy preferują polscy pracownicy” aż 50% zapytanych osób pracujących w biurze ze stażem ponad 10 lat woli biuro niż pracę zdalną.

Badanie zrealizowane przez Dailyfruits pokazało zależność między długością stażu pracy a chęcią jej wykonywania stacjonarnie. Z badania można także wyciągnąć wniosek, że generalnie im dłużej pracujemy w strukturach biurowych organizacji, tym bardziej cenimy korzyści, z jakich możemy skorzystać. Z tego powodu aż 50% osób pracujących w biurze ze stażem ponad 10 lat preferuje biuro niż pracę na home office. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pracowników o krótszym stażu, do 3 lat i w przedziale między 3 lata i mniej niż 10 lat. Wśród tych pracowników tylko 1/3 woli pracować w biurze niż zdalnie. Badanie pokazało także, że pracownicy z najkrótszym stażem, czyli do 3 lat, są najbardziej elastyczni. Aż 28% respondentów tej grupy deklaruje, że może zarówno pracować w domu, jak i w biurze.

Dla co drugiego pracownika uczestniczącego w badaniu Dailyfruits ważny jest społeczny aspekt pracy w biurze, który pozwala na bezpośrednie kontakty, budowanie atmosfery i aktywne dzielenie się wiedzą.

Co najbardziej lubimy w biurze?

Wśród najważniejszych zalet pracy w biurze wymienianych przez respondentów znalazła się: atmosfera, spotkania integracyjne, spotkania przy kawie i wspólne posiłki, czyli elementy, których wciąż brakuje im na home office. Z odpowiedzi ankietowanych pracowników wynika także, że cenimy infrastrukturę i funkcjonalność, jaką daje biuro np. dostęp do sprzętu, jak większy monitor czy szybszy internet, dostępność sal konferencyjnych oraz dobrze zaaranżowaną przestrzeń biurową. Lubimy także biuro za dostępne w nim benefity, jak na przykład owoce czy inne zdrowe przekąski, które może zaoferować nam pracodawca, stacjonarne eventy i szkolenia.

Nasze badanie pokazało co najbardziej cenimy w pracy stacjonarnej i co nam najbardziej w niej przeszkadza. Okazało się, że przyjazne środowisko pracy w biurze budują przede wszystkim ludzie, ale także eventy integracyjne oraz wspólne posiłki i aktywności sportowe. Wielu pracodawców reagując na potrzeby pracowników w tym obszarze poszukiwało rozwiązań, które pomogłyby integrować rozproszone zespoły i budować relacje także na linii pracownik – pracodawca. Część organizacji wykorzystała do tego na przykład rytuał przygotowywania i spożywania wspólnych posiłków organizując dla pracowników life cooking online czy firmowe śniadania. 

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Z perspektywy kilkunastu miesięcy funkcjonowania w przedłużającej się pandemii okazało się, że biuro jako miejsce pracy mimo swoich wad związanych na przykład z uciążliwymi dojazdami, czy z poczuciem bezpośredniego kontrolowania przez szefa, pełni w naszym życiu istotną funkcję społeczną. Poranna kawa w firmowej kuchni, codzienne rytuały związane ze spożywaniem posiłków oraz różne benefity biurowe sprzyjają wyborowi pracy w trybie stacjonarnym.

Nie tylko staż pracy decyduje o preferencjach związanych z modelem pracy, ale także płeć

Badanie „Biuro czy home office – jakie środowisko pracy preferują Polscy pracownicy” pokazało także, że to głównie mężczyźni wolą pracować w biurze. Jak wynika ze złożonych przez nich deklaracji aż 55% panów preferuje pracę w biurze niż na home office. Tylko 6% zapytanych mężczyzn woli home office niż pracę stacjonarną. W przypadku zapytanych kobiet, tylko co czwarta zadeklarowała, że woli pracę w biurze niż na home office. Różnica dotycząca wyboru modelu pracy ze względu na płeć może wynikać na przykład z większej ilości obowiązków domowych, które zazwyczaj mają kobiety, szczególnie pracujące mamy.

Zarówno badanie Dailyfruits, jak inne badania i raporty ukazujące się w ciągu ostatniego roku pokazują, że coraz więcej z nas odczuwa skutki „cyfrowego zmęczenia” w życiu zawodowym. Rosnący syndrom wypalenia zawodowego wśród pracowników, przedłużająca się w wielu organizacjach praca zdalna bez rzeczywistego kontaktu z biurem odbija się na kreatywności pracowników, a to może oznaczać dla pracodawców kolejne wyzwania.


źródło: Dailyfruits

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Biurowa rewolucja, która dzieje się na naszych oczach [RAPORT]

biurowa rewolucja

Historia rozwoju polskich przestrzeni biurowych przeszła ostatnio rewolucyjną woltę. Wszystko za sprawą panującej pandemii, która wywrze szczególny wpływ na to, jak będą aranżowane poszczególne biura i części wspólne w biurowcach. Jeszcze w marcu wydawało się, że to tylko czasowe przejście na tryb home office. Zmiany zostaną z nami jednak na dłużej i będą miały niebagatelny wpływ na rozwój praktyk w biurach, zarówno tych mniejszych, jak i korporacyjnych. Z jednej strony to ogromne wyzwanie, z drugiej – mobilizacja do sprawnego wprowadzenia niektórych rozwiązań. Raport Forbis Group omawia etapy zmian w polskich przestrzeniach biurowych.

Etap 1. Opuszczamy biura

Na początku marca większości biur opustoszała. Narodowa kwarantanna zmobilizowała działy administracji, IT, prawne i HR. W pierwszym okresie koncentrowano się przede wszystkim na zapewnieniu ciągłości działalności operacyjnej. Poszczególne organizacje były do tego w różnym stopniu przygotowane. Warto przeprowadzić ewaluację tego, jak to przebiegło, by wyciągnąć wnisoki na przyszłość.

Jakie problemy pojawiały się najczęściej? Co moglibyśmy zrobić lepiej? A co nie zależało od nas? Jeśli stworzy się przy tym atmosferę zaufania i docenienia cichych bohaterów, to może to być bardzo wartościowe doświadczenie dla zespołu. Pozwoli też odreagować trudne emocje, które towarzyszyły temu okresowi. A jeśli poszło nam bardzo dobrze i było to całkiem łatwe? Świetnie! Warto się zastanowić, jak można wykorzystać dobre przygotowanie do wdrożenia pracy zdalnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Etap 2. Nauka nowych praktyk

Kiedy pierwszy szok minął i każdy zaczął oswajać się z nową sytuacją, przyszedł czas na naukę nowych praktyk i pracę w warunkach domowych. Organizacje, a także pracownicy, zmuszeni byli w szybkim tempie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na zarządzanie projektami zdalnie, sprawną komunikację online i kontynuowanie swoich działań w nowej rzeczywistości. Wiele zespołów uczyło się poprzez doświadczenie, metodą testowania różnych rozwiązań. Łatwiej było tym, którzy zarządzanie zespołem rozproszonym mieli już wcześniej przećwiczone. Dla wszystkich jednak wyzwaniem stało się zarządzanie przestrzenią współdzieloną z rodzinami, a nie ze współpracownikami.

Etap 3. Przygotowanie do powrotu

W wielu organizacjach kwiecień minął po znakiem dostosowywania przestrzeni do powrotu pracowników. Z jednej strony konieczne było spełnienie wymogów nakładanych przez rząd, a z drugiej – zbudowanie środowiska pracy, które będzie bezpieczne.

Trzeba zapewnić bezpieczeństwo sanitarne i być w zgodzie z wymogami prawa, ale też dać poczucie bezpieczeństwa – to o wiele więcej niż zapewnienie środków do dezynfekcji. To ćwiczenie to kolejna, po marcowej, duża mobilizacja dla działów facility management, administracji, nieruchomości i zakupów. Warto jednak podejść do tego metodycznie i wypracować procedury oraz sprawdzić kwestie techniczne i opracować strategię dostosowania aranżacji przestrzeni. Działania prowizoryczne i nieprzemyślane w ostatecznym rozrachunku zawsze więcej kosztują. Sprawny powrót, do biur, który teraz się zaczął będzie przebiegał pod hasłami: optymalizacja, bezpieczne biuro, wsparcie zespołów rozproszonych.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Przy opracowywaniu planu zmian niezbędnych, by zapewnić bezpieczne biuro, trzeba zacząć od analizy technicznej i opisania aktualnego stanu. Kolejnym krokiem powinna być ocena ryzyka w różnych typach przestrzeni. Co trzeba zmienić, by to ryzyko zminimalizować? W każdym biurze ze szczególną uwagą trzeba przeanalizować, przy udziale służb technicznych budynku, stan HVAC. Pytania kontrolne: Czy była czyszczona i kiedy wentylacja/klimatyzacja? Czy jest ustawiony harmonogram czasowy działania wentylacji i klimatyzacji, by możliwe było np. przeprowadzenie ozonowania w nocy przy wyłączonych systemach? Czy jest dostępna aktualna dokumentacja instalacji HVAC. Czy jest miejsce na dodatkowe urządzenia filtrujące (HEPA, UV, jonizacja)?

Andrzej Grabowski, Chief Operational Officer w Forbis Group

Etap 4. Praca w nowej rzeczywistości i nowe style pracy

Po kolejnym, burzliwym etapie przyjdzie też czas na stabilizację. Wykształcą się nowe praktyki w zespołach i sposoby komunikowania, które umożliwią realizowanie złożonych działań, budowanie relacji i zarządzanie nimi w środowisku rozproszonym Być może będziemy pracować w trybie rotacyjnym, a część pracowników częściej praktykować będzie pracę zdalną, więc funkcjonowanie w zespołach rozproszonych stanie się naszą codziennością. Pracownicy przyzwyczają się do nowych praktyk, a firmy będą przygotowane na ewentualne kryzysy w przyszłości. Jedno jest pewne – biura już nigdy nie będą takie same, bo zmienią się same organizacje. Dlatego warto już dziś zacząć pracować nad strategią środowiska pracy, które wspierać będzie adaptację organizacji do rzeczywistości post-covid: odpornego i rozproszonego, takiego, które zapewni sprawność i zwinność organizacji niezależnie od dalszego przebiegu obecnej epidemii.

Warto przeprowadzić badania wśród pracowników, by zapytać ich o doświadczenia z pracy zdalnej. Mimo początkowych problemów, w wielu organizacjach zespoły pozytywnie oceniają doświadczenia ostatnich tygodni. Efektywność nie zmalała, zdania i projekty były realizowane. Dlatego zdobywane obecnie umiejętności komunikacji i delegowania zadań w trybie rozproszonym mogą stanowić dobrą podstawę dla nowych strategii organizacyjnych. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie połączenie działań on-site i off-site i takie przearanżowanie przestrzeni, by wspierała zarówno stare, jak i nowe mobilne style pracy:

  • on-site/off-site mix – czyli osoby pracujące w biurze przez 2 dni w tygodniu, a resztę – zdalnie
  • cyfrowe kotwice – osoby pracujące całkowicie zdalnie
  • cyfrowych żeglarzy – osoby, które do tej pory często jeździły w delegacje, a teraz zamiast części podróży będą odbywać wideokonferencje.

Przed nami nie ma ani powrotu do tego, jak było, ani całkowitej rewolucji polegającej na rezygnacji z przestrzeni biurowych, ale zmiany, które już teraz widać na horyzoncie, wymagają ponownego przemyślenia tego, jak biuro powinno funkcjonować jako miejsce pracy indywidualnej, współpracy i spotkań, tworzenia i wymiany wiedzy oraz budowania relacji.

Anna Oksiuta-Strzałkowska Head of Design Team w Forbis Group

Więcej na temat zmian w przestrzeniach biurowych wprowadzanych w związku z pandemią w najnowszym raporcie Forbis Group.


Źródło: informacja prasowa Forbis Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Siła regionów. Cushman & Wakefield przedstawia dwanaście alternatywnych lokalizacji dla biznesu w Polsce

przestrzeń biurowa

Choć nowoczesne powierzchnie biurowe są w większości ulokowane w największych polskich aglomeracjach, to firmy coraz częściej szukają biur poza głównymi rynkami. Międzynarodowa firma doradcza Cushman& Wakefield przygotowała raport dotyczący 12 alternatywnych lokalizacji dla najemców z sektora BSS.

W raporcie„Rynek biurowy w Polsce – alternatywne lokalizacje dla najemców z sektora BSS” firma Cushman& Wakefield uwzględniła takie miasta jak Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Częstochowa, Elbląg, Kielce, Olsztyn, Opole, Radom, Rzeszów, Toruń oraz Zielona Góra. Eksperci podsumowali najważniejsze dane rynkowe oraz podstawowe wskaźniki ekonomiczne każdego z powyższych miast. W raporcie znajdują się także informacje dotyczące dostępnych powierzchni.

Gdzie szukać biura?

Według danych z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019” obecnie 10% osób zatrudnionych w sektorze usług wspólnych pracuje poza dziewięcioma największymi rynkami biurowymi.

Obserwowany rozwój tych lokalizacji wynika między innymi z dostępności wykwalifikowanych pracowników, relatywnie dużej puli studentów i absolwentów, niższych kosztów operacyjnych oraz poprawiającej się infrastruktury transportowej pomiędzy analizowanymi rynkami a głównymi hubami komunikacyjnymi.

Krzysztof Misiak, Head of Cushman& Wakefield Poland

Według analizy firmy całkowite zasoby powierzchni biurowej w tych dwunastu miastach to prawie 703 tys. mkw. w 200 obiektach. Jak podają eksperci, na tę powierzchnię składają się zarówno nowoczesne budynki, jak i kamienice przekształcone na funkcje biurowe. W budowie znajduje się obecnie prawie 93 tys. mkw., a kolejne 295 tys. mkw. zostało zidentyfikowane jako potencjalne projekty mogące trafić na rynek w ciągu najbliższych pięciu lat. Warto podkreślić, że większość z tych projektów realizowana jest przez lokalne firmy.

Od 2012 roku, czyli od pierwszego dnia, kiedy Pro Progressio rozpoczęło swoją działalność wspierającą rozwój sektora BSS w Polsce, mówiliśmy o ogromnym potencjale, jaki leży w polskich miastach regionalnych. Teraz, w czasach, kiedy centra operacyjne BPO i SSC można spotkać w każdym większym mieście, rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w lokalizacjach takich jak Białystok, Toruń, Radom, Olsztyn, Bydgoszcz, Opole czy Częstochowa i Kielce jest wręcz naturalny. Przewidujemy, że to właśnie w tych lokalizacjach będą tworzone w pierwszej kolejności następne centra dla firm BSS, które są już w Polsce obecne, ale także w części przypadków będą to pierwsze lokalizacje dla krajowych i zagranicznych organizacji BPO i SSC. Niższe koszty, dobra logistyka, stosunkowo niewielka konkurencja – to zalety miast regionalnych, którym ja osobiście mocno kibicuję.

Wiktor Doktór, Prezes Pro Progressio

Polska liderem regionu sektora usług wspólnych

Eksperci firmy prognozują, że miasta regionalne będą przyciągać do siebie nowych najemców. Ich liczba będzie zależała m.in. oddostępnego zasobu powierzchni biurowych, dostępu do wykwalifikowanych pracowników i oferty wsparcia działań inwestycyjnych przez władze poszczególnych miast.

W najbliższych latach będziemy mogli dalej obserwować rozwój branży usług wspólnych, która w opinii Cushman & Wakefield przyśpieszy wraz z przejściem większości rozwiniętych gospodarek w fazę spowolnienia lub recesji spowodowanej wybuchem światowej pandemii. Polska, będąca liderem regionu w zakresie obsługi sektora usług wspólnych, powinna utrzymać swoją pozycję jako pożądana lokalizacja dla części firm szukających oszczędności poprzez przeniesienie części swoich procesów do tańszych lokalizacji.

Jan Szulborski, Senior Consultant, Cushman & Wakefield

Pobierz pełny raport Cushman & Wakefield 


Źródło: Informacja prasowa Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rozwiązać najczęstsze trudności techniczne w pracy zdalnej?

trudności technologiczne w pracy zdalnej

W wielu domach laptopy służą już nie tylko do pracy, ale stają się także narzędziem nauki i centrum kontaktów towarzyskich. Jak rozwiązać najczęstsze obecnie trudności techniczne w pracy zdalnej i sprawić, aby domowe biuro było równie funkcjonalne jak tradycyjne?

Możliwość pracy z domu do końca roku zaproponowali swoim pracownikom m.in. tacy giganci jak Google i Facebook. Także wiele mniejszych firm zmuszonych do przejścia na tryb home office w czasie pandemii przekona się do niego i będzie wykorzystywać w przyszłości. Na liście podstawowych narzędzi pracy w trybie zdalnym pierwsze miejsca zajmują zwykle laptop i telefon. Oto kilka przydatnych akcesoriów, które sprawią, że ich użytkowanie będzie wygodniejsze i bardziej produktywne, a nowa rzeczywistość mniej problematyczna.

Po pierwsze: mobilność

Zamknięcie w domach sprawia, że korzystamy z naszych laptopów częściej i intensywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Przetwarzanie ogromnej ilości danych w związku ze zdalną nauką i pracą czy zastąpienie bezpośrednich spotkań rozmowami wideo wystawiają wydajność naszych komputerów na próbę. Jednocześnie, chcemy zachować możliwość oderwania się od biurka i pracy w ogrodzie, na balkonie lub innych miejscach, bez dostępu do gniazdka elektrycznego. Obok mobilnego internetu przydatna będzie tutaj także bateria do laptopa o dużej pojemności, dzięki której zyskamy większą swobodę.

Większość laptopów oryginalnie posiada akumulator o pojemności 4400 mAh, co przy optymalnych ustawieniach daje czas działania 4-6 godzin. Obecna sytuacja i używanie komputerów do wielu zadań jednocześnie, może skracać ten czas. Dla większości użytkowników konieczność ciągłego ładowania urządzenia jest problematyczna, o czym świadczy choćby duże zainteresowanie serią baterii do laptopów ULTRA, które pozwalają wydłużyć czas pracy urządzenia nawet o 50%.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Po drugie: wielofunkcyjność

Częstym utrudnieniem dla osób pracujących na nowoczesnych laptopach jest także zbyt mała liczba portów USB-C czy brak złącza HDMI. Choć większość urządzeń działa obecnie bezprzewodowo to problem pojawia się, kiedy chcemy połączyć nasz sprzęt do większego ekranu, zewnętrznego mikrofonu czy kamery internetowej. W tej sytuacji warto wyposażyć się w adapter, który zwiększy liczbę portów USB-C w naszym laptopie i wzbogaci go o nowe funkcje, jak np. możliwość korzystania ze złącza Ethernet. Podłączenie się do sieci za pomocą kabla to najprostszy sposób na minimalizację ryzyka zakłóceń i uzyskanie większej prędkości łącza niż w przypadku Wi-fi.

Kolejną trudnością w obecnej sytuacji jest potrzeba równoczesnego ładowania wielu urządzeń mobilnych. Chcąc podłączyć je do źródła prądu w tym samym czasie mamy zwykle dwa wyjścia: wykorzystanie wielu kontaktów, rozmieszczonych w całym domu lub skorzystanie z tzw. przedłużacza.

Pracując w domu, uświadomiliśmy sobie, jak wiele urządzeń mobilnych używamy. Standardowa rodzina posiada zwykle kilka telefonów, minimum jeden laptop, a do tego tablety, czytniki e-booków itd.  Z pomocą przychodzą tu wielofunkcyjne ładowarki, jak Green Cell Power Source, dzięki której mając do dyspozycji jedno gniazdko, możemy ładować równocześnie nawet 4 urządzenia.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Ładowarka wielofunkcyjna to kompaktowe urządzenie, wielkością przypominające smartfona.  Położona na biurku, pozwoli uniknąć plątaniny kabli podczas pracy w domu, a także doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do ograniczonej liczby kontaktów, a więc np. w hotelach i innych miejscach publicznych.

Po trzecie: bezpieczeństwo

Wśród pracujących w domu, znajdziemy także wielu użytkowników komputerów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę nasilające się anomalie pogodowe, warto zabezpieczyć się na wypadek awarii zasilania.

Podłączając swój komputer bezpośrednio do gniazdka, nie jesteśmy w stanie przewidzieć skoków i spadków nasilenia, które mogą spowodować jego nieoczekiwane wyłączenie lub uszkodzenie. Wystarczy podłączyć sprzęt do zasilacza UPS, a dopiero ten do źródła energii. Zyskujemy pewność, że komputer nie wyłączy się nagle, a my będziemy mogli korzystać z niego nawet podczas awarii.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Ochroną warto objąć też inne urządzenia, m.in. te, na których przechowujemy istotne dla nas dane. Coraz więcej osób korzysta z macierzy dyskowych i dysków sieciowych NAS nie tylko służbowo, ale i prywatnie, przechowując na nich np. bezcenne kolekcje zdjęć rodzinnych. Sprzętów podłączonych do zasilacza UPS możemy używać bezpiecznie nawet podczas gwałtownej burzy, ponieważ urządzenie zabezpieczy nas przed ich uszkodzeniem. Jego głównym zadaniem jest podtrzymanie napięcia i stabilizowanie nieoczekiwanych zmian nasilenia, a w razie potrzeby bezpieczne wyłączenie urządzenia.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Organizacja powrotu do biura. Czy jest po co wracać?

Wszyscy uczymy się pracy zdalnej. A pracodawcy uczą się ufać pracownikom, że pracę wykonają. Od kilku tygodni przechodzimy przyśpieszoną digitalizację procesów i kontaktów międzyludzkich. Dla jednych postrzegana jako szansa na dobrą zmianę, dla innych niechciana, bo nagła i trudna. Praca na home-office, czyli "praca domowa".

Czy można być efektywnym w domu tak jak w biurze?

Według danych z raportu pracuj.pl* 63% z nas uważa, że jest co najmniej tak samo efektywna jak w pracy w biurze. Globalne badania Aon** wskazują na to, że 25% z nas jest nawet bardziej efektywnych na pracy zdalnej. Oczywiście zależy to w dużym stopniu od tego jak się organizujemy (rodzinom z dziećmi jest trudniej).

Aby utrzymać efektywność trzeba zadbać o motywację. A ta niestety ma skłonności spadać, jeśli pracownicy nie czują się połączeni z firmą, dostają zbyt mało informacji, a jeśli już przychodzą newsy, to z końcem miesiąca i dotyczą zwolnień kolegów i koleżanek.

Ale można temu zaradzić, co udowodniło wielu pracodawców, poprzez angażującą i regularną komunikację wewnętrzną. Częstszą niż wcześniej, szczerą i powtarzaną.

(jak co i kiedy komunikować pracownikom możesz przeczytać tu)

Gdy to się skończy, pójdziemy razem do biura?

Praca zdalna dla wielu z nas jeszcze kilka miesięcy temu była marzeniem. Ale to było zanim zostaliśmy do niej niejako przymuszeni. Są wśród nas tacy, co szybko dostrzegli korzyści, np. oszczędność czasu na dojazdach. Są tacy, którzy przez pierwsze tygodnie walczyli ze znalezieniem  sobie miejsca, czasu, znalezieniem w sobie dyscypliny. Są też tacy, którzy całymi rodzinami walczyli o zachowanie work life balance (o ile jeszcze w ogóle możemy posługiwać się tym sformułowaniem).

Podsumowując, według pracuj.pl 90% z nas chciałoby po pandemii mieć możliwość pracy łączonej, czyli zachowania w pewnym stopniu pracy zdalnej. 69% z nas liczy, że firmy będą inwestować w narzędzia wspierające pracę zdalną, a 65% wierzy, że firmy dostrzegą zalety i oszczędności płynące z tego modelu współpracy. I dobrze kalkulujemy, bo na pracę zdalną planuje otworzyć się zdecydowana większość pracodawców (również jak wszystko wróci do „normy”).

Można szacować, że praca zdalna i związane z nią umiejętności będą też cenną kompetencją kandydatów w oczach pracodawców. Warto zatem skorzystać z obecnego czasu i rozwinąć wiedzę o narzędziach i sposobach współpracy w zespołach rozproszonych.

Jak ocenimy przygotowanie pracodawców do otwarcia biur?

Samo słuchanie pracowników i otwarcie na chęć pozostania w modelu pracy zdalnej bardzo dobrze świadczy o pracodawcach. Sama możliwość wyboru miejsca pracy już zwiększa naszą motywację.

Do biur chcemy wracać, ale chyba nie dlatego, że tęsknimy za biurkiem, lecz za ludźmi. To potrzeba kontaktu ze współpracownikami, potrzeba zmiany otoczenia (z domowego) wzywa nas do biura.

Ale nie będziemy chcieli być do powrotów przymuszani. Dlaczego? Ponieważ się boimy, o bliskich, o siebie. Według badań przeprowadzonych w kwietniu przez Randstad*** tylko połowa firm wyposażyła miejsca pracy w dodatkowe środki czystości i środki dezynfekcyjne to najczęściej podejmowane działanie w związku z wprowadzonym stanem epidemii. To nie brzmi zachęcająco… Ale pozostaje wierzyć, że od czasu badań dużo się zmieniło, na lepsze.

Jak to dobrze zrobić? Jak zorganizować powrót pracowników do biur?

Przede wszystkim powoli i rozważnie. Covid – 19 się nie skończył (choć niektóre wpisy na social media wskazują, że już jest „normalnie”). Przygotujmy się do powrotów, zadbajmy o miejsca pracy, o środki bezpieczeństwa i środki do higieny. Zalecenia epidemiologów powinniśmy traktować z pełną powagą. (Bo tu nie chodzi o nas, ale też i o zdrowie innych.)

  • Wykorzystajmy okazję do zapytania pracowników – jak i dlaczego chcą, lub nie chcą, wracać do biur?
  • Wykorzystajmy okazję do zadania sobie pytania: po co nam w ogóle biuro? Jakie funkcje pełni i czemu służy? (może to dobra okazja do reorganizacji?)

Przede wszystkim nie zmuszajmy pracowników do powrotów. Znam przypadki, w których pracodawcy po prostu zarządzają powroty, wbrew pracownikom. Ale szczęśliwie znam więcej przykładów dobrych, w których pracodawcy zachowują elastyczność i otwartość na obawy i oczekiwania pracowników. Opisuję je na moim blogu. 

Są tacy co zarządzają pracę zdalną „na zawsze” jak Twitter, albo tacy co pozwalają korzystać z biur tylko chętnym, jak Asseco. Niezależnie od terminu powrotu to doskonała okazja, aby pokazać pracownikom, że nam na nich zależy. To okazja do pokazania atrakcyjności pracodawcy i do employer brandingu.

Wracajmy, jeśli tak podpowiada nam serce. Ale bezpiecznie i z głową.

Wracajmy, dbając o bezpieczeństwo i komfort naszych ludzi.

 

 

Dodatkowe materiały w temacie:

*Raport pt. Praca w dobie koronawirusa, pracuj.pl

** Publikacje Aon na Linkedin

***monitor-rynku-pracy-39-edycja Randstad

Paulina Mazur – Konsultant HR i Strateg EB, Mówca i Ekspert ds. pokoleń. Doradza, szkoli i inspiruje pracodawców do budowania dobrych relacji z pracownikami przyszłymi, obecnym i przeszłymi. Z pracownikami wszystkich pokoleń. Rozwiązuje wyzwania związane z pozyskaniem i rekrutacją. Dostrzega połączenia między generacjami (BB, X, Y, Zet), wyszukuje i definiuje podobieństwa pokoleniowe. Współpracy pokoleniowej poświęciła swój TEDx: https://www.youtube.com/watch?v=zZHrVPWW_kQ Wcześniej przez 14 lat, w firmie doradztwa personalnego BIGRAM, rozwinęła w Polsce dwa międzynarodowe programy. Łączyła młode talenty z pracodawcami w konkursie GMC Poland oraz programie Enactus. Prowadziła badania motywacji menedżerów i millenialsów. Organizowała wydarzenia łączące pokolenia. Pracowała dla ponad 150 pracodawców, tj.: AVON, Budimex, Grupa Kapitałowa PGE, Bank Zachodni WBK, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, Grupa AXA, PwC, Saint - Gobain, LOTTE Wedel, Klimate-KIC, Green Factory, KNAUF Industries, Orange, KGHM, Grupa Wirtualna Polska. Dziś, pod własną marką, promuje autentyczny employer branding i odpowiedzialny marketing rekrutacyjny. Doradza, konsultuje, szkoli z employer brandingu i personal brandingu liderów. Moderuje warsztaty dla pracowników różnych pokoleń, pomaga liderom zrozumieć różnice pokoleniowej i skorzystać z potencjału płynącego z różnorodności pokoleniowej. Występuje na konferencjach m.in. I love Marketing, Linkedin Local, Sales Angels. Jest również autorem i opiekunem studiów podyplomowych z employer brandingu we Wrocławiu.

Paulina Mazur

Tak będzie wyglądać biuro przyszłości

Solutions.Rent Ethos

Jak podaje World Economic Forum, 65% uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej rozpocznie karierę w zawodzie, który jeszcze nie istnieje. Codziennie przyczynia się do tego m.in. zmieniający się rynek pracy i automatyzacja niektórych profesji. Transformacji ulegnie także podejście do rytmu oraz przestrzeni pracy. Jakie zatem będzie biuro przyszłości?

Orientacja na pracownika

Już teraz żyjemy w czasach rynku pracownika, a ta tendencja pogłębi się jeszcze bardziej. To właśnie potrzeby, styl pracy i zmieniająca się moda będą stanowić referencję podczas projektowania biur. Zanim zostanie podpisana umowa – rekruterzy zbadają oczekiwania i predyspozycje kandydata. I właśnie na tej podstawie pracodawca przygotuje dla niego zindywidualizowane miejsce pracy. Wszystko po to, żeby zapewnić mu wygodę (np. poprzez dopasowanie mebli biurowych do sylwetki) oraz motywować podczas wykonywania codziennych obowiązków (m.in. nowoczesne biura będą współgrały z osobowością).

– W przyszłości ukłonem w stronę pracownika będzie dostosowanie rozwiązań biurowych pod jego oczekiwania i zagwarantowanie mu optymalnych warunków do pracy. Dzięki temu pozostanie lojalny i nie będzie poszukiwał lepszych ofert. – komentuje Rafał Wilk, COO Solutions.Rent.

Elastyczne biura

Elastyczność jest coraz bardziej pożądaną cechą. Nie inaczej jest w kwestii oczekiwanych rozwiązań biurowych dla firm, które chcą mieć możliwość dynamicznego dopasowania do swojej aktualnej sytuacji. Przestrzeń musi być adaptowalna i gwarantować pełen wachlarz najróżniejszych aranżacji. Burza mózgów? Przestrzeń zamienia się w wielki open space. Pracownicy potrzebują ciszy i pełnego skupienia? Powierzchnia dzieli się na kilka małych biur. 

Mobilne rozwiązania

Coraz częściej możemy pracować z dowolnego miejsca i w nienormowanych godzinach pracy. Nie inaczej będzie w przyszłości. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym prawdopodobny jest scenariusz, w którym pracownik decydujący się na przyjście do firmy, będzie mógł liczyć na system modułowych mebli. Wszystko po to, żeby maksymalnie zindywidualizować aranżację biura pod konkretną osobę. Wielokrotne zmiany wyglądu miejsca naszej pracy? W przyszłości nie będzie stanowiło to większego problemu.

Eko-office

Eko-trendy to już w zasadzie nie trendy, a sposób życia. Filozofia, która dotyka najróżniejsze obszary, w tym także rynek pracy. I nie chodzi tylko o zwiększanie świadomości nt. segregacji śmieci, oszczędzania prądu lub wody, a o wykorzystywanie w aranżacji przestrzeni materiałów takich jak: drewno czy kamień. Już teraz powstają projekty, w których przewidziane są oazy zieleni i relaksu, czy kapsuły wykorzystujące moc natury. Wszystko po to, żeby odpowiednio zadbać o odpoczynek i zdrowie pracowników.

Satysfakcja z pracy

Zdrowa i miła atmosfera w pracy w przyszłości będzie tak samo ważna. Pomimo upływu czasu pewne rzeczy się nie zmienią. Co w przyszłości będzie warunkowało stopień satysfakcji z wykonywanych obowiązków? To samo, co dzisiaj – uśmiechnięci współpracownicy, sprawiedliwy szef i odpowiednia kultura organizacji. Komfort psychiczny pracownika sprzężony jest z jego efektywnością, dlatego w biurze przyszłości duży nacisk będzie położony na budowanie społeczności. Spotkania po pracy, branżowe eventy, czy gamingowe wieczory będą na porządku dziennym… lub nocnym.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

7 na 10 firm planuje więcej inwestować w technologie w swoich biurach

Z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019” wynika, że aż 70% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat inwestować więcej w technologie w biurach. To wzrost o 8 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Dodatkowo, aż 83% firm spodziewa się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji i robotyzacji w miejscach pracy. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że nowe rozwiązania będą coraz bardziej dopasowane do potrzeb pracowników. Automatyczne sensory w biurach zostaną zastąpione aplikacjami do nawigacji przez użytkowników, a zarządzanie budynkiem będzie opierało się na zgłaszanych przez nich potrzebach.

Do najważniejszych elementów, których personalizację w biurze będą zapewniały nowe technologie, należą m.in. temperatura, rodzaj oświetlenia – jego moc i kolor. Oprócz tego firmy mogą udostępniać możliwość decyzji o swoim stanowisku pracy, np. część osób lubi przez jakiś czas pracować na stojąco, co oczywiście wymaga odpowiednich mebli. Personalizacja obejmuje także dostęp do różnych kanałów komunikacji, usług, udogodnień, lokalizacji, np. bliskości znajomych osób. Jednym z ciekawszych wartości dodanych zapewnianych przez technologie jest tzw. wayfinding, czyli możliwość znajdowania dostępnych sal spotkań lub usług – mówi Mikołaj Sznajder, dyrektor działu powierzchni biurowych w CBRE.

Wzrost nakładów na nowe technologie planowany w biurach łączy się z innymi wskaźnikami, potwierdzającymi większą otwartość na takie udoskonalenia. Na przykład już 30% przedsiębiorstw zwraca na nie uwagę przy podejmowaniu decyzji o wynajmie siedziby, a jeszcze rok temu było to jedynie 16%. 

Decydenci lubią elastyczność 

W porównaniu do zeszłego roku dla mniejszej liczby firm kluczowe znaczenie ma koszt najmu – spadek z 91% do 86%. Podobnie jest w przypadku układu powierzchni – spadek z 54% do 51%. Duża zmiana, aż o 7 p.p. zaszła w postrzeganiu znaczenia lokalizacji i transportu. W minionym roku był to kluczowy element dla 81% firm, a teraz dla 74%. Z kolei zdecydowanie większe znaczenie mają dla najemców opcje najmu – ich znaczenie wzrosło ponad dwukrotnie, z 27% do 61%. Jak wskazują eksperci CBRE, to efekt tego, że coraz więcej firm chce mieć możliwość zawierania elastycznych umów, które w razie potrzeby umożliwią modyfikację przestrzeni, dopasowując ją do etapu na jakim jest firma. Oznacza to m.in. możliwość powiększenia lub zmniejszenia wynajmowanej powierzchni, skrócenia okresu wynajmu, renegocjacji czynszu. 

Nie finanse spędzają sen z powiek przedsiębiorcom

W porównaniu do 2018 r. podwoiła się liczba firm, dla których największe wyzwanie stanowi znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019”. W poprzednim roku ten problem spędzał sen z powiek 17% przedsiębiorców, a obecnie jest to aż drugie tyle – 34%. 

Przełomowe technologie, niepewność ekonomiczna i wzrost kosztów to nadal kluczowe wyzwania dla pracodawców. Natomiast ponad jedna trzecia firm postrzega niedobory siły roboczej i umiejętności jako kluczowe wyzwanie strategiczne, co podwaja ubiegłoroczny wynik. Chodzi szczególnie o osoby wykwalifikowane, mające konkretne, niezbędne przedsiębiorstwom umiejętności. Między innymi dlatego pracodawcy coraz bardziej kierują swoją uwagę na nowe technologie, które pozwalają się wyróżnić na rynku pracy oraz sztuczną inteligencję – mówi Mikołaj Sznajder z CBRE.

Pełna wersja raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019” jest dostępna tutaj.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzisiejsze biuro to tylko miejsce pracy czy coś więcej?

Odpowiednie warunki pracy to w dzisiejszych czasach podstawa - dopasowane oświetlenie, wygodne krzesło i biurko, kuchnia gdzie można zaparzyć kawę i herbatę to elementy oczywiste. Ale czy to wystarczy? Czy dziś nie oczekujemy czegoś więcej? Na szczęście coraz więcej firm dostrzega, jak ważne jest dobrze zaprojektowane biuro, co więcej - coraz więcej z nich to właśnie biurem „wabi” swoich pracowników.

Biuro to wizytówka firmy, jednak dziś niekoniecznie jest wizytówką skierowaną tylko na zewnątrz. Ważnym klientem stał się tzw. „klient wewnętrzny” czyli pracownik. Istnieją empiryczne dowody, które pokazują, że im bardziej ludzie czują się „włączeni” w design i układ przestrzeni pracy, tym lepiej. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet w Exeter pod kierownictwem dr. Craiga Knighta* wykazało jednoznacznie, że im większa kontrola pracowników nad przestrzenią biurową, tym bardziej są oni szczęśliwi i zmotywowani w pracy. Odczuwają większy fizyczny komfort, bardziej identyfikują się z pracodawcą i ogólnie mają bardziej pozytywne nastawienie do pracy.

Pracownicy stali się obecnie klientami, o których czas zabiegają firmy. Są coraz bardziej wymagający i oczekują wyższych standardów. Jednak ich wymagania są różne. Dla wielu osób idealnym rozwiązaniem jest nadal dotychczas popularny model biura scentralizowanego, gdzie wszystko ma swój ściśle określony porządek. Dla innych jest to bardziej przestrzeń społeczna, w której ludzie gromadzą się na nieformalnych spotkaniach, aby podzielić się pomysłami, a następnie ją opuścić. Dlatego tak ważne jest nie tylko dopasowanie biura do wymogów marki, ale przede wszystkim do preferencji jej pracowników i ich stylu pracy. Współczesne biuro zamiast być miejscem, gdzie ludzie muszą iść, stało się miejscem, które wybierają, aby do niego iść. Jak ujął to jeden ze starszych projektantów Wework, Jeremiah Britton, w wywiadzie dla magazynu Creator: „Masz poczucie, że rzeczywiście pomagasz ludziom czerpać przyjemność z codziennego przychodzenia do pracy”.

Design, a zwłaszcza design siedziby firmy i jej wyposażenia, odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu wartości firmy i marki jej klientom, pracownikom i partnerom biznesowym. Nie sposób dążyć do pozytywnej zmiany bez dostosowania fizycznej przestrzeni do wartości, z którymi utożsamia się marka. Biuro powinno odzwierciedlać charakter, wartości i DNA firmy. Ważne, by architektura korespondowała z atmosferą firmy. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Exeter: osoby z „wzbogaconych przestrzeni” (rośliny, zdjęcia etc) były o 17% wydajniejsze niż te w „przestrzeniach minimalistycznych” (nagie i funkcjonalne). Pracownicy z „przestrzeni autonomicznych”, gdzie sami mogli zaprojektować swoje miejsce pracy, byli aż o 32% bardziej wydajni. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie, indywidualne podejście do każdej realizacji np. w Pixers Bussines zajmującej się nadawaniem indywidualnego charakteru każdej przestrzeni pracę nad projektem rozpoczyna się od analizy kultury organizacyjnej, aby jak najlepiej oddać jej misję i wartości w przestrzeni firmowej. Kreatywne podejście do wnętrz biznesowych jest niezwykle istotne.

Przykładów takiej współpracy jest wiele, dobrym przykładem rosnącego znaczenia indywidualnych potrzeb oraz wpływu pracowników na efekt końcowy wystroju biura jest wrocławska siedziba Grupy Onet.

Tu załoga Pixers Bussiness stanęła przed  zadaniem stworzenia miejsca, które absolutnie nie będzie kojarzyć się z korporacyjną przestrzenią, pomimo dużej powierzchni i skupieniu kilku spółek w jednym miejscu. „Biuro Grupy Onet zostało zaprojektowane w taki sposób, aby spacer po nim przypominał przedzieranie przez gęstą dżunglę porośniętą bujną roślinnością. Wędrówkę umilają gry słowne, które nie tylko pozytywnie nastrajają pracowników, ale też zachęcają do aktywności i angażują umysł” – powiedziała Malina Mituniewicz-Sysło, Senior Graphic Designer Pixers.

Innym przykładem miejsca pracy – niekoniecznie biura, w tradycyjnym rozumieniu tej przestrzeni, bo w tej realizacji chodziło o pracownie chemiczne jest PCC Rokita. Tu również priorytetem był komfort pracowników, trwałość materiałów oraz niekonwencjonalne podejście do pomieszczeń i obalenie stereotypów, jakie do tej pory kojarzyły się się z laboratorium. “Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia niestereotypowej mieszanki łączącej funkcjonalność i estetykę. Nasz pomysł zadedykowania poszczególnych pracowni znanym naukowcom spodobał się i tak powstała przestrzeń zupełnie inna niż wszystkie. Efekt końcowy zaskakuje – powierzchnia wymyka się tradycyjnemu postrzeganiu powierzchni biurowej.” mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z Pixers Bussiness.

* informacje wykorzystanie przy pisaniu tekstu pochodzą z raportu Leitz  „Design a jakość pracy”

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Własne biuro od A do Z

Przedsiębiorczość w Polsce rozwija się: według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w Polsce, w pierwszej połowie 2017 roku, powstało ponad 200 tys. firm. Każda z tych działalności potrzebuje przestrzeni do pracy. Rynek proponuje coraz więcej nowoczesnych rozwiązań, a firmom pozostaje decyzja – co wybrać? Czym charakteryzuje się biuro serwisowane? Co to jest coworking i co-creating? Ile kosztuje wynajęcie biurka, a ile całego biura?

Duże firmy często potrzebują własnej siedziby ze względów organizacyjnych i wizerunkowych. Mniejsi przedsiębiorcy, start-upy, czy freelancerzy zgłaszają już inne potrzeby. – Każda firma stanowi indywidualność. To właśnie dlatego rynek usług biznesowych, w tym powierzchni biurowych, zmienia się każdego dnia. Zwykły open space to już przeszłość. Dziś przedsiębiorcy mogą wybierać spośród wielu rozwiązań: biur serwisowanych, przestrzeni coworkingowych oraz co-creatingowych – podkreśla Adam Lis, General Manager Brain Embassy, pierwszego co-creatingu w Polsce. – Dzięki elastycznym rozwiązaniom cenowym i zróżnicowanym pakietom mogą wybrać rozwiązanie, które jest dopasowane do ich biznesu, stylu pracy i potrzeb – dodaje.

Dla kogo biuro serwisowane?

Gdy przedsiębiorca chce zapewnić sobie lub swojemu kilkuosobowemu zespołowi indywidualną przestrzeń warto rozważyć biuro serwisowane. Specjalnie przygotowane do tego miejsca składają się z kilkunastu mniejszych pomieszczeń, stanowiących osobne biura. Dodatkowo, użytkownicy mają do dyspozycji części wspólne, np. w pełni wyposażoną kuchnię czy sekretariat. Nie muszą martwić się o sprzęt biurowy i serwis sprzątający – zazwyczaj takie usługi wliczone są w koszty wynajmu.  Jakie są zalety biura serwisowanego? Najczęściej znajduje się ono w dobrej lokalizacji, co jest istotne, zarówno w przypadku długofalowej współpracy, jak i terminowej realizacji projektu. Z pewnością zapewnia swoim użytkownikom komfort i oszczędności – nie muszą inwestować w wyposażenie biurowe, martwić się o pomoc sprzątającą i wszelkie dodatkowe usługi. Oczywiście, jest to pośrednie rozwiązanie, które dla większych firm może być niewystarczające. – Biuro serwisowane jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które potrzebują zorganizowanego miejsca pracy. Na pewno pozwala ono zaoszczędzić, zwłaszcza na kosztach wynajmu. Jednak możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych jest ograniczona, ponieważ większość czasu spędzamy w wyznaczonej nam przestrzeni. Biuro coworkingowe idzie o krok dalej. Z jednej strony są miejsca dające odosobnienie, z drugiej – otwarte przestrzenie stworzone po to, by poznać nowych ludzi – mówi Adam Lis, General Manager Brain Embassy. W coworkingu chodzi zarówno o stworzenie przyjacielskiej atmosfery, jak i wyciągnięcie z tego korzyści biznesowych. W tak dużej przestrzeni pracują zazwyczaj obok siebie umysły ścisłe i kreatywne, copywriterzy i programiści, osoby zaangażowane w  międzynarodowe projekty oraz firmy, które dopiero się rozkręcają.

Coworking dla małych i średnich

Czym właściwie jest coworking? Polega on na wykupieniu członkostwa (dla jednej lub kilku osób) we wspólnej przestrzeni biurowej. Biura coworkingowe projektuje się w taki sposób, by budowanie sieci biznesowych było maksymalnie ułatwione – duża przestrzeń, otwarte części wspólne, długie, szerokie stoły i mnóstwo miejsc na biznesowe spotkania. Dodatkowo mają one zapewniać wysoki komfort użytkowania, dlatego wyposażone są w małe i duże sale konferencyjne oraz mniejsze salki do spotkań biznesowych. – Przy dużej ilości osób, z których praktycznie każda pracuje w swoim rytmie i na swój sposób, ważne jest zapewnienie maksymalnego komfortu każdej z nich. Dlatego kompleksowa przestrzeń coworkingowa powinna oferować nie tylko open space, ale również mniejsze, spokojniejsze miejsca, które umożliwią pracę w skupieniu lub spokojną rozmowę telefoniczną – tłumaczy Adam Lis, General Manager Brain Embassy.

Co-creating dla kreatywnych

Nowością na polskim rynku jest co-creating. Polega on nie tylko na nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji biznesowych, ale również wzajemnym uczeniu się od siebie, wspieraniu kreatywności i dzieleniu się wiedzą. Ważną częścią społeczności co-creatingowej są warsztaty, szkolenia, konferencje, sesje networkingowe oraz inne inicjatywy kreatywne, natomiast jedynym niezbędnym narzędziem – otwarty umysł. – W Brain Embassy cyklicznie organizujemy wydarzenia, których celem jest inspirowanie i rozwijanie członków naszej społeczności oraz dzielenie się wiedzą i umiejętnościami. Zachęcamy też wszystkich do współtworzenia organizowanych wydarzeń poprzez uczestniczenie w nich nie tylko w charakterze słuchaczy, ale i prelegentów – mówi Katarzyna Wojnar, Program Manager w Brain Embassy. Co-creating, który jest popularny na świecie, w Polsce dopiero raczkuje. Brain Embassy, uruchomione w czerwcu ubiegłego roku, właśnie poszerzyło swoją przestrzeń do 3000 m. kw. i planuje otwarcie kolejnego biura na Mokotowie.
Przedsiębiorcy widzą duży potencjał w co-creatingu. Nasza społeczność rozwija się w takim tempie, że planujemy kolejne inwestycje. To cieszy, zwłaszcza, że wspieranie przedsiębiorców jest jednym z naszych priorytetów – dodaje Adam Lis, General Manager BE.

Ile to kosztuje?

Koszt biura serwisowanego waha się od 700 do 4000 złotych (lub więcej). W przypadku przestrzeni coworkingowej i co-creatingowej ceny są bardzo różne, zazwyczaj rozpoczynają się od 500 – 600 złotych za tzw. hot-desk, czyli biurko, które jest akurat wolne i dostępne. Jednak decydując się na dołączenie do wybranej społeczności, warto dokładnie porównać oferty. Niektóre ceny na pierwszy rzut oka są wyższe, ale mogą zawierać „w cenie” bardziej korzystny pakiet usług dodatkowych np. dostęp do salek konferencyjnych. Musimy pamiętać, że koszty zależą także od lokalizacji, jakości i wyposażenia.

 

Rodzaj biura Cena/mies. Charakterystyka
Biuro serwisowane 700 – 4000 zł (lub więcej w zależności od ilości miejsc) Własny pokój

Szeroki serwis biurowy

Lokalizacja

Możliwość wynajęcia sali konferencyjnej

Coworking

Co-creating

Od 500 zł Nawiązanie nowych kontaktów biznesowych (networking)

Szeroki serwis dodatkowy

Dostęp do wspólnych przestrzeni biurowych

Możliwość wynajęcia sali konferencyjnej o zróżnicowanej wielkości

Tworzenie kreatywnej społeczności (co-creating) oraz uczestniczenie w wydarzeniach

Opracowanie na podstawie ofert cenowych na rynku warszawskim.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF