...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

#SubiektywniKreatywni 2 – czyli co chodzi po głowie najbardziej kreatywnym?

#SubiektywniKreatywni kwiecien

W ramach 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie wystartował nowy cykl wydarzeń online #SubiektywniKreatywni. Laureaci poprzednich edycji spotykają się live z Pawłem Zawadzkim (Większe Logo) i rozmawiają o tym, co wynika z nowej rzeczywistości i jak można to wykorzystać do rozwoju swojego biznesu.

W najbliższym spotkaniu 14 kwietnia o 16:30 wezmą udział:

  • Barbara Sołtysińska – indaHash

Współzałożycielka LifeTube i indaHash. LifeTube to największa jednonarodowa sieć wielokanałowa YouTube w Europie. Zajmuje się wprowadzaniem oraz wspieraniem marek na YouTube dzięki współpracy z najpopularniejszymi twórcami wideo. Obecnie zrzesza ponad 260 kanałów, które łącznie docierają do 32 mln subskrybentów. LifeTube jest liderem rynku influencer marketingu w Polsce. Wśród klientów są największe marki ze wszystkich branż – w ciągu 3 lat istnienia LifeTube zrealizował ponad 850 kampanii. indaHash to międzynarodowa platforma do automatyzacji współpracy z influencerami (tzw. mid-tier influencers i power users). W 2016 roku indaHash zrealizował ponad 250 kampanii dla globalnych marek – na rynku polskim, niemieckim, w Wielkiej Brytanii i RPA. Obecnie zrzesza ponad 75 tys. influencerów. Barbarze Sołtysińskiej największą satysfakcję daje rozwijanie nowych biznesów i wymyślanie kolejnych, innowacyjnych rozwiązań z zakresu content i influencer marketingu.

  • Agata Frankiewicz – Deko Eko

Ekspert ds. gospodarki cyrkularnej, upcyklingu i budowania zrównoważonych marek. Założycielka i CEO Dekoeko.com. Inicjatorka i współzałożycielka Koalicji na Rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego “Reconomy”. Finalistka TheNextWomen Pitch competition oraz European Women Challenge. Absolwentka najlepszego w Europie programu akceleracyjnego Startupbootcamp Commerce w Amsterdamie. Forbes umieścił firmę Deko Eko jako jedną z 60 najlepiej rokujących firm, prowadzonych przez kobiety na świecie. Wysokie Obcasy umieściły Agatę Frankiewicz jako jedną z „50 śmiałych kobiet 2018 roku zmieniających świat na lepsze”. Finalistka Business Women of the Year 2019 oraz jedna z 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie 2020.

  • Grzegorz Krzemień – GoldenSubmarine

Na co dzień stoi za sterami GoldenSubmarine – polskiej, niezależnej agencji wielokrotnie nagradzanej przez przedstawicieli branży reklamowej. Jest przewodniczącym Branżowej Rady ds. Kompetencji IAB Polska, zajmującej się m.in. standardami kompetencji e-marketingowych, w tym certyfikacją DIMAQ. Podczas gali MIXX Awards 2018 odebrał nagrodę specjalną IAB za całokształt dotychczasowych dokonań. Autor książki – Własna firma krok po kroku (MT Biznes, Warszawa 2019).

Podczas spotkania zapytamy rozmówców o to:

  • jak Pandemia zmieniła ich firmy, branżę i myślenie o biznesie,
  • na co w Pandemii byli całkowicie nieprzygotowani,
  • które ze zmian oceniają jako korzystne dla siebie lub swojej firmy,
  • gdyby dziś mieli zainwestować w biznes/branżę/rozwiązanie – to co by to było,
  • co czytają i kogo słuchają, szukając odpowiedzi na pytanie „co będzie dalej?”.

Dowiedz się, w co warto inwestować czas i pieniądze, jakie rozwiązania będą stanowić przyszłość współczesnego biznesu oraz gdzie szukać inspiracji do działań kreatywnych. Całkowicie subiektywnie i bez korporacyjnego owijania w bawełnę.

Rozmawiamy o tym co przyniesie najbliższa przyszłość w biznesie, społeczeństwie i nastrojach społecznych. Godzinne spotkanie, świetni goście, dyskusja z publicznością – serdecznie zachęcam do wzięcia udziału!

Paweł Zawadzki, Większe Logo, prowadzący #SubiektywniKreatywni


❗️WYDARZENIE ODBĘDZIE W FORMIE LIVE LINKEDIN❗️

 

partnerzy 50

Anita Florek

Zdemotywowani czy pełni nadziei? – z czym wchodzimy w 2021 r.

jaki bedzie 2021

Trudno jednak uwierzyć, że podejście bliskie minimalizmowi, najwyższym standardom etycznym czy wizerunkowi idealnego pracodawcy zagości odtąd na dobre w naszych realiach.
Jak zawsze wiele działań z ub.r. było inicjatywami nakierowanymi ściśle na wsparcie wizerunku, jak chociażby pomoc dla szpitali, finansowa i rzeczowa, która niejednokrotnie wiosną wyglądała jak prześciganie się rywali rynkowych, kto będzie lepiej dostrzeżonym (przez media) darczyńcą. Markami publicznych placówek medycznych, głównie szpitali, podpierali się producenci paliw, dachówek, mebli – od sektora budowlanego po chemiczny.

Był to rok również wielu niechcianych sojuszy firm, przejęć firm rodzinnych, których właściciele stracili często na dobre zapał i nadzieję i nie zamierzają podejmować nowych inicjatyw biznesowych, wychodząc z 2020 r. zdemotywowani i wypaleni do cna.

Sytuacja pandemii i kryzysu gospodarczego wymusiła też na wielu potężnych producentach weryfikację celów biznesowych, ograniczenie portfolio, znalezienie innych sojuszy, z innymi markami i partnerami handlowymi, zweryfikowanymi w ostatnich miesiącach. Zrównoważony rozwój stał się codziennością i wiele podmiotów rynkowych, także usługodawców, kieruje się jego wytycznymi w prowadzeniu firmy. Oszczędne korzystanie z wody np. podczas produkcji i dbałość o niskoemisyjność to już nie tylko szkoleniowe zalecenia, ale codzienność także MŚP. McKinsey przekonuje, że ma się to przełożyć na wzrost miejsc pracy (jakże dziś pożądany!) i ożywienie gospodarcze, inwestycje w infrastrukturę odporną na zmianę klimatu ma zwiększyć „odporność” gospodarczą i środowiskową w perspektywie długoterminowej.

W skali globalnej – czasy są sprzyjające działaniom pro klimatycznym – zainteresowanie inwestycjami w zielone przedsiębiorstwa jest najwyższe w historii, czemu sprzyjają stopy procentowe na bardzo niskich poziomach i coraz niższe koszty technologii. Ograniczeniem są ludzie – sposób myślenia decydentów, czy zadośćuczynienie potrzebom akcjonariuszy przy zmianie modelu działania. O wpływie zmian klimatu na skutki gospodarcze można przeczytać w raporcie z badań Climate risk and socioeconomic impacts.

Czy przywództwo, dzięki pandemii, zmieniło się na znacznie bardziej odważne? Czy liderzy stali się bardziej kreatywni i elastyczni? Niektórzy może tak, natomiast z pewnością nie jest tak, że dzięki pracy zdalnej i nowym wyzwaniom w biznesie zarządzanie autorytarne przeszło do lamusa, gdyż wielu managerów nigdy nie pracowało inaczej. Nie jest też tak, że model współczesnej organizacji to firma społeczna, bo to promil w polskich realiach. Wielu szefów do dziś nie radzi sobie zupełnie z pracą zdalną i zarządzaniem zespołami w takim trybie, co dopiero nowozatrudnieni, którzy w ostatnich miesiącach mieli ogrom stresu i wyzwań, kierując nieznanymi sobie ludźmi, nie mając często szans na zweryfikowanie ich lojalności, rzetelności czy nawet płynności przepływu informacji, koniecznych do sprawnego przebiegu prac i podejmowania decyzji na bieżąco.

Zapewne zyskali ci, którzy pokazali, że są motorem innowacji, nie tylko w formule startupu, ci, którzy spisali się najlepiej w zakresie dostaw, ale też ci, którzy utrzymali produktywność i umieli najlepiej koordynować politykę cenową w trudnym rynkowym czasie, a także ci, którzy zdecydowanie silniej postawili na automatyzację i docenili ją przy covidowych obostrzeniach, nie tylko związanych z pracą zdalną, ale i zachowaniem dystansu społecznego. Okazało się, że nawet pokazy mody (np. torebek) można zrobić na wybiegach bez udziału modelek i przedstawicieli mediów, jedynie z wykorzystaniem dronów i transmisji online. Oczywiście nie chcemy, by te namiastki zastąpiły w dłuższej perspektywie „normalność”, ale kreatywność w wynajdywaniu alternatyw i ich wdrażaniu w ostatnich miesiącach bywała zaskakująca.

Sprawdziło się zarządzanie przez cele i płaskie struktury organizacyjne, gdzie decyzyjność była uproszczona. Jednak nie każda firma wykaże się porównywalnym poziomem elastyczności w podejściu do koniecznej zmiany, nie wszędzie uproszczono procesy decyzyjne i wzrosła znacząco skłonność do uczenia się.

Siłą rzeczy niemal we wszystkich firmach poprawiły się kompetencje cyfrowe i wzrosła otwartość na sprawniejsze rozwiązania technologiczne, zaś tempo digitalizacji spowodowało, że wielu zrozumiało, że na tym polu trzeba się rozwijać bezustannie. Czy jednak 2021 r. będzie rokiem boomu, etyki, ekologii i społecznych firm? Chyba wciąż jeszcze nie.

 

 

 

Marketer z wykształcenia, z ponad 20-letnim doświadczeniem (agencyjnym, korporacyjnym i mediowym) jako dyrektor strategiczny czy dyrektor marketingu; analityk i strateg, w szczególności na rzecz marek spożywczych, farmaceutycznych i usług medycznych. Ekspert strategiczny w Radzie Ekspertów Business Centre Club; wykładowca akademicki i trener biznesu, publicystka, współpracownik agencji konsultingowych i brandingowych oraz prezes Polskiego Stowarzyszenia Trenerów Zdrowia.

Marta Chalimoniuk-Nowak

Doświadczenie firmy w czasie COVID-19. Alicja Zarzycka, Employer Branding Country Manager, Volvo Polska [WYWIAD]

Alicja Zarzycka Pattryk Adamczyk

Z wywiadu dowiesz się:

– w jaki sposób można przeprowadzić efektywną rekrutację w czasach pandemii
– jakimi wartościami kieruje się Volvo podczas zarządzania w kryzysie
– jakie nowe inicjatywy wspierające samopoczucie i zdrowie pracowników powstały w trakcie pandemii
– na czym obecnie skupia się komunikacja employer brandingowa Volvo

 

Patryk Adamczyk: Alicjo, dziękuję, że w tym gorącym, przedświątecznym czasie znalazłaś chwilę na naszą rozmowę. Zacznę od ogółu – powiedz proszę, jaki wpływ na codzienną pracę w Volvo ma pandemia?

Alicja Zarzycka: Jesteśmy firmą z branży motoryzacyjnej, którą kryzys ekonomiczny nie potraktował łaskawie. Sercem naszej wrocławskiej lokalizacji jest produkcja autobusów. Kiedy z początkiem pandemii to serce przestało bić – na szczęście wstrzymaliśmy produkcję tylko na krótką chwilę – myślę, że większość z nas była przerażona. Kluczową obawą, która towarzyszyła nam na pierwszym etapie, była ta o stabilność biznesu. Tylko część naszych obszarów biznesowych mogła pozwolić sobie na zmianę trybu pracy na tryb zdalny. Autobusów nie da się przecież wyprodukować z domu.

Kiedy na przełomie marca i kwietnia opustoszały nasze biura, a pracownicy administracyjno-biurowi z pozostałych obszarów biznesowych (Volvo Buses, IT, HR Shared Services, Financial Control & Accounting i pozostałe) w ogromnej większości zaczęli pracować z domów, traktowaliśmy to jako rozwiązanie tymczasowe. Myślę, że nie było u nas osoby, która sądziła, że w grudniu nadal będziemy pracować z domu, a statystyki zachorowań i zgonów w wyniku COVID-19 będą bić kolejne rekordy.

Duże znaczenie miało wówczas – ma zresztą i teraz – powszechne wykorzystanie przez pracowników aplikacji w chmurze, na których opiera się cała nasza współpraca (np. cały pakiet Office 365). Te zespoły, które z tych aplikacji do czasu ogłoszenia pandemii nie korzystały, szybko nabyły tych nowych dla nich kompetencji.
Przejście w tryb „zdalny” oznaczało jednak nie tylko zmianę miejsca wykonywania pracy czy powszechne użycie aplikacji w chmurze. Jak określiła to Alicja Olszewska, Dyrektor HR w Volvo Group IT:
Postawiliśmy na poszukiwanie nowych możliwości. Powołujemy różnorodne, wielofunkcyjne zespoły, które eksperymentują i przygotowują innowacyjne rozwiązania np. w obszarze zarządzania doświadczeniami pracownika. Jeśli zaproponowane zmiany przynoszą wartość, od razu je wdrażamy”.

Na koniec chciałabym wspomnieć o kluczowym aspekcie, bez którego to wszystko nie miałoby szansy powodzenia, a mianowicie o zaufaniu. Pozwolę sobie zacytować tu Monikę Żmigrodzką, Deliver Manager w Volvo Group IT: „I jest jeszcze jedna piękna korzyść: jedną z wartości naszej firmy jest zaufanie i teraz to jest wartość absolutnie żywa, która musiała stać się standardem, abyśmy mogli pracować komfortowo.”

Od dekad słyniecie z tego, że wartości Volvo, są nierozłącznym elementem i drogowskazem w każdej decyzji i sytuacji biznesowej – to piękne. A jakie były największe wyzwania w obszarze wsparcia pracowników w tym czasie?

Skutki ostatnich miesięcy, zatrzymanie gospodarki, obostrzenia dotyczące kontaktów międzyludzkich to wielki kryzys, z którym zetknęliśmy się wszyscy. Nie ulega wątpliwości, że chyba większość z nas globalnie ma do czynienia z tak dużą zmianą i na takie okoliczności nie była przygotowana.
Dla nas najistotniejszym zadaniem do wykonania, bo nie traktuje tego jako wyzwania, było niewątpliwie zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników, bez konieczności wprowadzania przestojów w pracy. Zdrowie i Bezpieczeństwo to podstawa naszego działania i jest mocno wpisane w nasze EVP. Wszelkie inicjatywy, zmiany, zarządzenia wprowadzane były właśnie w trosce o nasze zdrowie i bezpieczeństwo.

Co jest także istotne, pod tym hasłem rozumiemy nie tylko zdrowie fizyczne i to, że nie skupiliśmy się tylko na akcjach mających na celu ograniczenie rozpowszechniania się wirusa.

Wydarzenia, na które nikt nie miał wpływu, zachwiały także psychiką nas wszystkich. Jak sobie z tym poradziliśmy jako organizacja? W biznesie obserwowaliśmy jeszcze większą uważność na pracownika, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, ale też zadbanie o dobrostan psychiczny. Tak naprawdę robiliśmy to od lat, ale kluczowe stało się przypomnienie i wzmocnienie komunikacji w tym obszarze.

Dbałość o zdrowie (w tym także to psychiczne) i bezpieczeństwo naszych pracowników jako kluczowego zasobu organizacji powoduje, że zyskujemy nie tylko jako przedsiębiorstwo, ale zyskuje również całe nasze otoczenie biznesowe – nasi klienci i partnerzy biznesowi – a ryzyko poniesienia konsekwencji przestojów spowodowanych przez obowiązkową kwarantannę w przypadku zachorowania na COVID-19 znacząco spada.

To wymaga dużej uważności pracodawcy, ale też sporego zaangażowania i zmiany podejścia – jakie rozwiązania i inicjatywy zostały wprowadzone w firmie w odpowiedzi na pandemię?

Ponieważ było ich całkiem sporo, wymienię kilka z nich. Zarząd Volvo Polska na spotkaniu 16 marca podjął decyzję o powołaniu Polskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego (funkcjonującego do dziś), w skład którego wchodzą szefowie obszarów biznesowych w ramach Volvo Polska Joint Company, Volvo Maszyny Budowlane Polska, Volvo Construction Equipment Poland oraz VFS Usługi Finansowe. Jednocześnie podjęto decyzję o strukturze codziennych spotkań, aby śledzić bieżącą, zmieniającą się sytuację z COVID-19, jak również wpływ, jaki ma ona na naszą działalność biznesową.

Każdy obszar biznesowy jest proszony o przedstawianie statusu prac Zespołu ds. ciągłości działalności, który działa obecnie we wszystkich obszarach biznesowych. To pozwala nam na zabezpieczenie jednego wspólnego podejścia, monitorowanie i przestrzeganie polityki Grupy Volvo oraz zapewnienie dostosowania do lokalnych, polskich przepisów.

W związku z COVID-19 została utworzona strona, na której na bieżąco aktualizowane są informacje dla pracowników Volvo w Polsce. Znajdują się na niej między innymi wytyczne dla pracowników (dotyczące na przykład postępowania w przypadku wystąpienia objawów, zasad obowiązujących na terenie firmy, spotkań wewnętrznych i zewnętrznych, ogólnego podejścia do bezpieczeństwa), najnowsze komunikaty, ważne linki i dokumenty.

Ponadto wydaliśmy zarządzenie, iż na czas pandemii będą obowiązywały zmienione rozkłady czasu pracy dla pracowników na stanowiskach produkcyjnych zatrudnionych w Volvo Polska Centrum Przemysłowe, Autobusy. Czas pracy został skrócony z 8h do 7h 45 min., co ma na celu umożliwienie pracownikom skorzystanie z szatni oraz opuszczenie zakładu pracy przed przybyciem na teren firmy pracowników kolejnej zmiany (przy czym obniżenie czasu pracy nie powoduje obniżenia wynagrodzenia).

Dla pracowników biurowych, którzy z różnych przyczyn nie mogą pracować z domu, udostępnione zostały określone piętra w budynkach na kampusie.

W obszarze zdrowia psychicznego zadziało się całkiem sporo. Volvo od lat oferuje darmowe i anonimowe wsparcie psychoterapeutyczne we współpracy z Dolnośląskim Centrum Psychodynamicznym. W czasie pandemii zdecydowaliśmy się uruchomić dodatkowe telefoniczne pogotowie psychologiczne 5 razy w tygodniu. Ideą pogotowia jest jego szybka i łatwa dostępność w sytuacjach kryzysu emocjonalnego lub psychicznego.

Ponadto, w ramach inicjatywy #ActiveCare zorganizowaliśmy serię webinarów i spotkań dla pracowników i menadżerów. Przy wsparciu Mental Health Center by Diversity Hub omawialiśmy takie temat jak odporność psychiczna i elastyczne reagowanie na trudne wydarzenia, oznaki kryzysu pracownika, jak wspierać bez przekraczania granic. Zadbaliśmy o to, aby nasi pracownicy zrozumieli podstawowe przyczyny odczuwania stresu i pokazaliśmy skuteczne umiejętności radzenia sobie z nimi. W tych spotkaniach w Polsce w sumie wzięło udział ponad 2200 uczestników.

Na koniec powstał przewodnik po zdrowiu emocjonalnym. Znajdziemy w nim informacje o tym jakie wskazania są do wizyty u psychoterapeuty, gdzie szukać pomocy, jak przebiega taka wizyta i o co będziesz pytany, itp. Wszystko po to, aby przybliżyć nam wszystkim ten temat i uświadomić, że czasem warto zasięgnąć pomocy specjalisty. My jako pracodawca natomiast zadbaliśmy o to, aby było to dla naszych pracowników komfortowe.

Mówi się, że kryzysy sprzyjają kreatywności. W Volvo sytuacja ta sprzyja otwartości. Otwartości rozumianej jako wyraz troski o nasze wspólne dobro. Tak powstała m.in. inicjatywa pracownicza Experts@Volvo: idea edukacyjnych warsztatów i spotkań online, które pomagają pracować, żyć lepiej i odnaleźć się w nowej rzeczywistości, dają przestrzeń na inspirację i pozwalają pozostać w kontakcie z osobami w firmie. Ekspertami są nasi pracownicy, którzy w tym trudnym czasie postanowili podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami.

W obszarze Rozwoju wdrożyliśmy także Wewnętrzny Program Coachingowy, dostępny dla wszystkich pracowników, niezależnie od stanowiska czy stażu pracy. Coaching oferujemy wszystkim tym pracownikom, którzy mając wysoką motywację wewnętrzną aktywnie poszukują możliwości rozwoju zawodowego i osobistego, a przy tym są otwarci na niestandardowe metody i narzędzia. Obecnie do roli Coacha w programie zgłosiło się 10 pracowników (akredytowani Coachowie ICF oraz osoby w trakcie procesów akredytacji i/lub osoby, które ukończyły szkoły coachingu), które zupełnie za darmo i często po godzinach pracy oferują swoją pomoc i doświadczenie. Obecnie 23 pracowników bierze udział w programie. Jest to jedna z piękniejszych inicjatyw, które miałam okazje współtworzyć.
To niezwykle budujące widzieć, jak bardzo pracownicy Volvo chcą zrobić coś dobrego dla swoich koleżanek i kolegów, zadbać o zespół – i po prostu tworzyć dobrą atmosferę.

Ta lista jest imponująca, serdecznie gratuluję. Na jakie emocje na podstawie Twojego doświadczenia powinien zwrócić uwagę pracodawca w komunikacji z pracownikami i kandydatami? Volvo jest w końcu mistrzem pokazywania emocji w komunikacji.

To, co było dla nas istotne, to w tym dziwnym i trudnym dla nas wszystkich czasie, odnieść się do kluczowych dla nas wartości jako pracodawcy. A są to: zdrowie i bezpieczeństwo, rozwój i kariera, work-life balance, różnorodność i włączanie oraz środowisko pracy oparte na szacunku i zaufaniu. Te pięć filarów, w badaniach przeprowadzonych przed pandemią, wskazali właśnie nasi pracownicy jako kluczowe dla nich. To one odpowiadają na pytanie: dlaczego tak fajnie się u nas pracuje?

Te wartości w czasie pandemii okazały się prawdziwe. Na ich kanwie zorganizowane zostały przeróżne inicjatywy pracownicze. To właśnie je staraliśmy się podkreślać zarówno w komunikacji wewnętrznej jak i zewnętrznej. Transparentnie pokazujemy cały czas przykłady na to, co dzieje się wokół nas i ile dobra z tego wynika.

A co, jeśli chodzi o rekrutacje? Jak w czasie pandemii zmieniło się Wasze podejście? Czy tu również pojawiły się jakieś nowe narzędzia, nowe procesy?

Jak u większości pracodawców, także i u nas w marcu rekrutacje zostały albo praktycznie wstrzymane, albo zredukowane (w zależności od obszaru biznesowego). Oczywiście rozpoczęte procesy rekrutacyjne toczyły się swoim torem. Szczególnie w początkowym okresie niepewności staraliśmy się gasić niepokoje i na bieżąco kontaktować z kandydatami informując o statusie ich aplikacji, ale także o sytuacji w firmie.

Wraz z pojawieniem się pandemii naturalnym stało się dla nas przejście w tryb zdalny także w tym obszarze naszej działalności. A dzięki temu, że na bieżąco korzystamy z wewnętrznych narzędzi wspierających zarządzanie rekrutacjami, to przejście było dla nas niezwykle proste. CV, dane kontaktowe, testy kompetencyjne, statusy, wszystko mamy w jednym miejscu. Także tu zadaniem do wykonania stało się dla nas jedynie przeniesienie poszczególnych etapów rekrutacji do sieci. Dla przykładu: ostatni etap, czyli rozmowa z menadżerem i zespołem odbywał się zazwyczaj na kampusie.

Ciekawym wyzwaniem stało się jednak zatrudnienie 17 stażystów do naszego corocznego programu stażowego w Volvo Group IT rozpoczynającego się w styczniu 2021. Do tej pory najskuteczniejszym źródłem pozyskiwania tej grupy docelowej były targi pracy czy wydarzenia karierowe organizowane na wrocławskich uczelniach wyższych. W tym roku z wiadomych względów one się nie odbyły (lub nie w takim formacie, jakbyśmy oczekiwali), więc postanowiliśmy przetestować całkiem nowe dla nas rozwiązanie, a mianowicie własny event online. I tak powstał DRIVEIT WITH VOLVO 2020. Jeden dzień pełen wykładów, prelekcji i dyskusji prowadzonych przez naszych pracowników Volvo Group IT. O ile celem nadrzędnym było oczywiście zrekrutowanie stażystów na określone stanowiska do programu stażowego, to jednak to, co sprawiło, że tak mocno się zaangażowaliśmy w tę inicjatywę, to był ten cel edukacyjny i chęć podzielenia się wiedzą. Wyszliśmy naprzeciw potrzebom studentów, dla których pandemia także nie była łatwa, ich głód wiedzy był dla nas motorem do działania.

Podsumowując: 150 osób wzięło udział w wydarzeniu, przeprowadziliśmy 7 wykładów i 24 speed recruitments, 8 kandydatów przeszło już w tym dniu do kolejnego etapu a z tej grupy 2 osoby niemal natychmiast zostały zatrudnione. 4,53/5 to poziom zadowolenia z wydarzenia.

20 osób było w sumie zaangażowanych w stworzenie eventu. Wspominam o tym, ponieważ dużo się teraz mówi o budowaniu czy wzmacnianiu zaangażowania w trakcie pandemii. Na podstawie doświadczeń z tego eventu muszę powiedzieć, że było to naturalne dla całego zespołu. Widziałam niesamowity entuzjazm, który nam towarzyszył cały czas w trakcie przygotowań. Wszyscy wiemy, że ludzie tworzą klimat firmy, a ja mam to szczęście pracować z niezwykłymi koleżankami i kolegami. To dzięki nim i takim historiom moja praca ma znaczenie i sprawia mi ogromną frajdę.

Także w procesie onboardingu pojawiło się sporo zmian. Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo nowozatrudnionych pracowników, przy użyciu wewnętrznych narzędzi jak i pełnym zaangażowaniu kluczowych zespołów, na czas trwania pandemii ułożyliśmy proces zatrudnienia i wdrożenia nowego pracownika tak, aby ograniczyć fizyczny kontakt do niezbędnego minimum (dostarczenie podpisanych dokumentów czy odbiór sprzętu komputerowego).

Wszystkie niezbędne i wymagane szkolenia (np. BHP, ochrona ppoż., ISO) od marca odbywają się online (zarówno dla pracowników administracyjno-biurowych jak i produkcyjnych). Zrezygnowaliśmy z wszelkich dodatkowych szkoleń np. mających na celu zapoznanie z historią czy specyfiką firmy, ponieważ nie chcieliśmy zbytnio obciążać pracowników, dla których początek i tak był stresujący. Docierają do nas sygnały, że jest to jednak dość istotny aspekt i stąd pojawił się pomysł na wdrożenie specjalnej platformy onboardingowej, na której m.in. te elementy jak i wiele innych (benefity, nasze EVP, powitanie przez zarząd) będą zabezpieczone.

To, czego jednak nie jesteśmy w stanie w pełni transferować przez ekran komputera – zresztą nie my jedyni – to nasza kultura firmy, atmosfera, rozmowy w kuchniach, stołówki firmowe tętniące życiem. Szczerze wierzę w to, że w niedalekiej przyszłości nowi pracownicy będą mogli tego znowu w pełni doświadczyć.

Na koniec dopytam o to, co teraz. Na czym obecnie skupia się komunikacja Employer Brandingowa Volvo i jaki jest jej cel?

Obecnie skupiamy się na komunikacji wewnętrznej, takiej do naszych aktualnych pracowników. Transparentnej i odpowiadającej na indywidualne potrzeby nas wszystkich. Nie jest to łatwe, ponieważ jesteśmy liczną grupą i każdy z nas ma inne potrzeby, ale jest to konieczne i do tego dążymy. Zwłaszcza teraz nie wyobrażam sobie innego podejścia, jak przekierowanie uważności na pracownika i jego priorytety.

Alicjo, raz jeszcze bardzo dziękuję i niezmiennie pozostaję pod olbrzymim wrażeniem Waszego biznesu. Gratuluję i mocno trzymam kciuki. Wszystkiego dobrego.


Volvo Group to czołowy producent ciężarówek, autobusów, maszyn budowlanych oraz morskich i przemysłowych układów napędowych. Zatrudnia około 100 000 osób, posiada zakłady produkcyjne w 18 krajach i sprzedaje swoje produkty na ponad 190 rynkach. W portfolio marki znajdują się: Volvo, Volvo Penta, UD, Terex Trucks, Renault Trucks, Prevost, Nova Bus i Mack. Jako partnerzy współpracują i realizują przedsięwzięcia typu joint venture z markami SDLG, Eicher i Dongfeng.

W Polsce natomiast Volvo Group zatrudnia ponad 3,5 tysiąca pracowników i jest istotnym pracodawcą na rynku. Potwierdzają to liczne wyróżnienia m.in. zdobywany od 10 lat z rzędu certyfikat najlepszego pracodawcy TOP EMPLOYERS POLSKA.

Alicja Zarzycka – Employer Branding Country Manager w Volvo Polska. Employer Branding, talent management, kampanie rekrutacyjno-wizerunkowe, komunikacja wewnętrzna, eventy, ale przede wszystkim współpraca z ludźmi to jej żywioł. W swojej roli słucha, obserwuje i adaptuje. Głęboko w sercu leży jej dbałość o budowanie zaufania w firmie, partycypację pracowników w decyzjach dotyczących ich pracy i rozwoju, o uważne wsłuchiwanie się w głosy i pasje ludzi. W czasach globalnej pandemii spędza czas myśląc o tym, jak się czują pracownicy Volvo i o czym myślą. Prywatnie – praktykuje uważność i wprowadza ją do swojego życia osobistego i zawodowego.

Patryk Adamczyk jest współwłaścicielem i partnerem zarządzającym Be About | Hybrid Agency, pierwszej w Polsce agencji hybrydowej działającej w obszarze employer brandingu, komunikacji, PR i marketingu marki pracodawcy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Praca zdalna zmieniła rynek powierzchni biurowych

Adam Bialas rynek nieruchomosci biurowych

Warszawski biurowiec
fot. Marcin Gregorczuk

Już co trzeci pracodawca deklaruje zamiar przejścia na pracę zdalną, a ponad połowa organizacji rozważa utworzenie w przyszłości rozproszonych zespołów. Wzrasta również zainteresowanie hybrydowym modelem najmu, polegającym na połączeniu tradycyjnego biura z przestrzenią coworkingową. Wszystko to powoduje, że część najemców nie potrzebuje już tak dużej przestrzeni i decyduje się na podnajem dotychczasowego biura lub jego części, renegocjacje warunków lub nawet rezygnację z posiadania większej liczby placówek i wypowiadanie umów najmu – co potwierdzają badania Hays Poland. Pamiętajmy również, że nowoczesne biura pełnią także funkcję wzmacniającą więzi społecznie oraz miejsca powiązanych usług serwisowych (od centrum fitness, przez restauracje do usług handlowych).

 

W kolejnych tygodniach niewątpliwe czeka nas duży wzrost zachorowań i związanych z tym problemów. Jednak po tym kryzysowym okresie powinniśmy rozpocząć powrót do normalności. Wg różnych ekspertyz i zmieniających się czynników mający znaczący wpływ na przebieg pandemii, ten proces przypadnie na okres przełomu roku (optymistycznie koniec grudnia). Branża obawia się nie tylko negatywnych skutków drugiej fali COVID-19, ale i  planowanych pod egidą resortu finansów kontrowersyjnych zmiany w podatku CIT mających wejść w życie już na początku 2021 r. Grożą one poważnymi reperkusjami na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Ostrej krytyki proponowanym zapisom nie szczędzi też prof. Bogumił Brzeziński z Katedry Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Proponowane rozwiązania byłyby drugim uderzeniem w branżę i tak osłabioną skutkami pandemii.

Warszawa nocaW III kwartale tego roku na stołeczny rynek dostarczono około 131,5 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej w sześciu projektach. Na koniec września wskaźnik pustostanów w Warszawie osiągnął wartość 9,6 proc. co oznacza wzrost o 1,7 p.p. w porównaniu z poprzednim kwartałem i wzrost o 1,4 p.p. w odniesieniu do porównywalnego okresu 2019 roku – podaje Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK). Na koniec września 2020 roku zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Warszawie wyniosły około 5 822 400 mkw.

Palac Kultury i Nauki w Warszawie
fot. Marcin Gregorczuk

Swoją pozycję na rynku umacniają też projekty wielofunkcyjne. W III kwartale zostało otwartych sześć inwestycji, największy to nowy obiekt Ghelamco – The Warsaw HUB, oferujący 4 800 m² powierzchni handlowej. Projekt o łącznej powierzchni użytkowej 113 000 m² z dominującym komponentem biurowym wkrótce powita również pierwszych gości w dwóch nowych hotelach.

Aby sprawdzić, jak branża nieruchomości komercyjnych jest przygotowana pracy w nadzwyczajnych warunkach, w dniach 28 – 30 października REDD Real Estate Digital Data przeprowadził badanie wśród właścicieli i zarządców ponad 200 obiektów biurowych w Polsce i zapytał o procedury sanitarne i zasady bezpieczeństwa wprowadzone w budynkach w okresie pandemii COVID-19.

 

Odpowiedzi uczestników badania wskazują na zdecydowane reakcje w odpowiedzi na zagrożenie epidemiologiczne:

Obecne trendy na rynku biur:

  • powrót do przestrzeni gabinetowej, koniec dekady „open space” ,
  • wzrost znaczenia bezpieczeństwa sanitarnego i zwiększenia powierzchni przewidzianej na stanowisko pracy i innowacyjne technologie,
  • optymalizacja i szukanie oszczędności,
  • deweloperzy komercyjni, którzy nie byli dotąd aktywni w obszarze rynku pierwotnego,  poważnie myślą o wejściu w ten obszar nieruchomości,
  • elastyczne umowy na krótsze okresy i renegocjacja dotychczasowych warunków,
  • w dłuższym czasie zyskuje coworking i huby oferujące różnorodne aktywności życiowe w elastycznych formach, choć w pierwszej fali konsekwencje zmian spowodowanych pandemią najszybciej odczują operatorzy coworkingowi, którzy bazują na krótkich umowach najmu,
  • migracja części najemców z droższych do tańszych lokalizacji, zyskują parki biurowe na obrzeżach miast. Zmieniający się rynek pracy w wielu sektorach spowodował spadek popytu na  prestiżowe budynki w topowych lokalizacjach,
  • przenoszenie część etatów na home office i tworzenie w biurze miejsc typu hot-desk.

Biura nadal będą kluczowe dla prowadzenia biznesu

wysoki biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce wróci do poziomu inwestycji sprzed pandemii za 1,5 roku tj. o ok. 6 miesięcy wcześniej niż inne rynki w Europie – wynika z raportu CBRE „Real Estate Market Mid-Year Outlook 2020”. Jednak wielu ekspertów uważa, tą prognozę za zbyt optymistyczną i twierdzą, iż zauważalny będzie znaczący spadek cen ze względu na upowszechnienie pracy zdalnej i zamknięcie inwestycji otwartych przed pandemią. Z pewnością wiele  zmiennych oraz czas zweryfikują oczekiwania, jak to zwykle bywa w czasach recesji. Eksperci Savillsa zauważają, że odbicie gospodarki i powrót firm do pracy w biurach – co już obserwujemy – dodatkowo połączone z większą ostrożnością deweloperów do rozpoczynania nowych inwestycji, za dwa – trzy lata mogą spowodować kolejną lukę podażową, jaką mieliśmy już w Warszawie w 2018 i 2019 r.

Drastyczna zmiana prowadzenia warunków biznesu spowodowała pojawienie się różnych reakcji i nowych modeli dostosowania do nowej sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych. Zauważalny jest wzrost popytu na podnajmy i umowy krótkoterminowe, co wymaga większej elastyczności od właścicieli budynków. Praca zdalna stała się już naturalną częścią polskiego rynku pracy. Wiele firm wprowadziło rotacyjny tryb pracy np. 2 dni w biurze, a 3 zdalnie.

dwoch mezczyzn pracuje zdalnieKoronawirus przyspieszył również transformację cyfrową, np. wzrost znaczenia pracy zdalnej, ale zarówno digitalizację nieruchomości, jak i innych procesów biznesowych oraz zarządczych. Procesy pracy zdalnej to najistotniejszy czynnik, który wpłynął na wyznaczenie nowych potrzeb konsumenckich widocznych nie tylko w sektorze komercyjnym, ale także na pierwotnym i wtórnym rynku mieszkaniowym. Czas „narodowej kwarantanny” wpłynął na wzrost popytu na domy i duże mieszkania w zielonych rejonach miast oddalonych od centrum. Będące w trakcie budowy biurowce zostaną dokończone, ale inwestorzy analizują nowe przeznaczenie planowanych do budowy jednostek w budynki mieszkaniowe. 

Pandemia zmieniła rynek wynajmu powierzchni biurowych

Zwolnienia oraz praca zdalna, która na pewno się utrzyma, w jakimś zakresie powodują, że część wynajętej powierzchni biurowej stoi pusta, a niepotrzebne już metraże firmy próbują podnajmować. Mniej chętnie wybierane będą przestrzenie typu „open space”. Wiele spółek z pewnością powróci do układu gabinetowego. Zamknięte ścianami pomieszczenia są bezpieczniejsze. Zwiększy się też średnia powierzchnia przypadająca na jednego pracownika. Dziś jest to 7 mkw., a może być 10 – 15 mkw. Pamiętajmy jednak, że praca zdalna jest mało efektywna. Biznes umie liczyć koszty i bez presji pandemii, gdyby było to opłacalne i możliwe, przeniósłby się do pracy online, eliminując koszty najmu przestrzeni biurowej. Jest to jednak niemożliwe właśnie z powodów społecznych, efektywnościowych i psychologicznych. Dlatego obecna sytuacja dużego wzrostu pracy zdalnej jest generalnie jedynie rozwiązaniem zastępczym na czas kryzysu. 

Polski rynek nieruchomości komercyjnych rozwija się bardzo dynamicznie i tym samym staje się coraz bardziej atrakcyjny dla inwestorów. Badania Innogy pokazują, że w 2019 roku Polska znalazła się na 7. miejscu wśród krajów europejskich pod względem liczby zaplanowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Obroty na europejskim rynku nieruchomości komercyjnych w 2019 r. osiągnęły 275 mld EUR, co stanowi spadek o 2 proc. r/r. Z kolei obroty polskimi aktywami inwestycyjnymi osiągnęły wartość 7,7 mld EUR, co stanowi wzrost o 6 proc. r/r. 

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego Polska jest liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby certyfikowanych budynków

rower veturilo

Sharing economy, czyli ekonomia współdzielenia, to trend i jednocześnie wyzwanie, przed którym stoi cała branża nieruchomości. Wyraźnie obserwujemy go na rynku powierzchni biurowych, gdzie przestrzenie coworkingowe stają się szczególnie atrakcyjne i przyciągają uwagę zarówno inwestorów, jak i najemców. Klienci coraz częściej poszukują większej elastyczności, wygody i przyjemności z interakcji z innymi. Biuro przestaje być tylko miejscem pracy, a staje się usługą, płaszczyzną, w której wzmacnia się więzi społeczne, wymienia się wiedzą i umiejętnościami.

biurowce w Warszawie
fot. Marcin Gregorczuk

Przestrzenie coworkingowe zyskują na wartości w dobie kryzysu gospodarczego związanego z wybuchem epidemii koronawirusa. Decydując się na taki model, nie trzeba wiązać się długimi umowami, a powierzchnię biurową można szybko dostosować do zmieniających się potrzeb firmy. Co więcej, biura coraz bardziej wzmacniają trend do zacierania granic między rolami zawodowymi, a prywatnymi użytkowników. Dostarczając ułatwienia „human centric” i wspierając pracowników w ich prywatnym życiu (przedszkola firmowe, wydarzenia kulturalne w budynku „po pracy” czy też mobilne kioski medyczne), biura stają się nowymi ośrodkami życia społecznego. Coraz większą popularnością cieszą się projekty typu mixed-use, łączące w sobie funkcje mieszkaniowe, hotelowe, biurowe oraz handlowo-usługowe. Wszystko po to, aby zintegrować wiele aspektów naszego życia, a jednocześnie budować pozytywne skojarzenia z daną przestrzenią.

Nowe zasady gry

Pandemia niewątpliwie zmieniła trendy panujące na rynku biurowym. W krótkim czasie standardem może okazać się zawieranie najmów na 3 lata, a nie jak obecnie na 10, z ewentualną opcją wyjścia lub zmiany w połowie okresu najmu. To z kolei spowoduje, że deweloperzy będą musieli wypracować pewien mechanizm pozwalający im zachować płynność wobec wierzycieli, a jednocześnie pozyskiwać najemców. Wynajmujący mogą również dążyć do precyzyjnego określenia definicji siły wyższej w umowie najmu, jeżeli wcześniej tego nie zrobili. Część z nowo powstających biurowców ma już komplet najemców. Biorąc pod uwagę obiekty budowane w Warszawie, już ponad 60 proc. powierzchni jest zabezpieczona umowami „przednajmu” czy listami intencyjnymi.

szklany biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Najnowsze technologie, umożliwią bezpieczny powrót do biur. – Przebywanie w biurze jest ważne dla zdrowia psychicznego – twierdzi Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco, jeden z założycieli Fundacji Digital Poland. Brakuje skutecznej metody komunikacji z użytkownikami obiektów w tym kryzysowym czasie. Osiem największych organizacji w Polsce stworzyło wspólną listę propozycji zmian obecnego podejścia do cyfryzacji oraz niezbędnych działań inwestycyjnych w ramach akcji ,,Czas na cyfrową gospodarkę”. W apelu znalazła się m.in. propozycja wykorzystania aplikacji, które pomogą przemieszczać się pracownikom po biurze w trakcie pandemii. 

W miastach regionalnych nie uwidocznił się ogólno-rynkowy trend w zmianach stawek czynszowych. Nieznaczny spadek poziomu czynszu w najatrakcyjniejszych budynkach odnotowano w Katowicach oraz Łodzi, gdzie wynosi on obecnie odpowiednio EUR 13,8/ mkw. i EUR 13,3/ mkw. W części miast zauważono bardziej elastyczne podejście wynajmujących, w szczególności w przypadku projektów, które właśnie zostały lub mają zostać dostarczone na rynek w najbliższym czasie, a nie mają osiągniętego założonego poziomu komercjalizacji, co może skutkować spadkiem poziomu czynszu efektywnego. Najwyższe są czynsze dla najlepszych nieruchomości w centrum Warszawy i wynoszą 18-24 euro za m kw. miesięcznie. Poza centrum jest to ok. 16 euro za mkw. Wiele firm renegocjuje umowy i płaci niższy czynsz w swoich biurach, ale o rzeczywistej reakcji cenowej będziemy jednak mogli mówić za kilka miesięcy – spadki mogą sięgnąć 10%-15%.

Model pracy zdalnej wpływa na rynek wynajmu powierzchni biurowych

biura Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Najnowszy raporty innogy Polska S.A. (firmy należącej do czołówki największych firm energetycznych w Europie) pt.: „Kierunki rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce” informuje, że związana z  pandemią w pierwszym półroczu spowodowała wzrost odsetek pustostanów do 10,2% ( z 7,9%), czyli o 2,3 pkt. proc. 

Polski rynek nieruchomości komercyjnych rozwija się bardzo dynamicznie i tym samym staje się coraz bardziej atrakcyjny dla inwestorów. Badania Innogy pokazują, że w 2019 roku Polska znalazła się na 7. miejscu wśród krajów europejskich pod względem liczby zaplanowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Obroty na europejskim rynku nieruchomości komercyjnych w 2019 r. osiągnęły 275 mld EUR, co stanowi spadek o 2 proc. r/r. Z kolei obroty polskimi aktywami inwestycyjnymi osiągnęły wartość 7,7 mld EUR, co stanowi wzrost o 6 proc. r/r. 

Myśląc o przyszłości

Pandemia doprowadziła do krótkoterminowego spadku popytu i wzrostu poziomu pustostanów. W transakcjach dotyczących powierzchni powyżej 5,000 mkw. widoczne są oczekiwania firm co do gwarancji elastyczności najmu, zarówno pod kątem ekspansji, jak i redukcji zajmowanej powierzchni. Niemniej jednak takie zapisy w umowach nie są nowością – istniały już dużo wcześniej, przed pojawieniem się wirusa. Ponadto, niemal połowa wolumenu powierzchni w budowie planowanego do oddania w tym roku jest już wynajęta, dlatego wskaźnik pustostanów nie powinien znacząco wzrosnąć. Prognozuje się, że nie przekroczy 12%. Firmy, które mogą sobie na to pozwolić, odkładają w czasie decyzje co do finalizacji najmu lub decydują się na rozwiązania hybrydowe.

W II kwartale 2020 roku na stołeczny rynek dostarczono około 100,1 tys. m2 nowoczesnej powierzchni biurowej w czterech projektach. Popyt w tym czasie osiągnął prawie 334,8 tys. m2, w tym szczególnie wysoką aktywność najemców zaobserwowano w II kw. tego roku — ponad 195,9 tys. m2 wynajętej powierzchni biurowej. Na koniec II kwartału br. w Warszawie wskaźnik pustostanów osiągnął wartość 7,9 proc. (wzrost o 0,4 pkt proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i spadek o 0,6 pkt proc. w odniesieniu do porównywalnego okresu w 2019 roku). Dostępność powierzchni biurowej wynosiła prawie 448 tys. m2. W strefach centralnych współczynnik pustostanów wyniósł 5 proc., poza centrum miasta sięgnął 9,8 proc. W czerwcu PZU podpisało ze Skanską umowę najmu powierzchni na 10 lat za 800 mln zł.

Natomiast, jak dowiadujemy się z raportu CBRE Research Gateway: „Rynek powierzchni biurowych w miastach regionalnych” – w drugim kwartale roku odnotowano wzrost pustostanu o niemal 54 tys. mkw. CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. Spadek stopy pustostanu nastąpił jedynie we Wrocławiu, Katowicach i Szczecinie. Największy wzrost poziomu pustostanu odnotowano w Lublinie (2,8 p.p.) oraz Trójmieście (2 p.p.), które mimo to utrzymuje najniższy poziom pustostanu ze wszystkich miast regionalnych.

Warszawa Biurowiec
fot. Marcin Gregorczuk


Pod koniec września b.r. „Łódzka Fuzja” – wielofunkcyjny kwartał miejski realizowany przez Echo Investment – wkroczył w kolejną fazę prac. Na terenie pofabrycznego kompleksu Karola Scheiblera rozpoczęła się budowa dwóch nowych biurowców, które stanowić będą integralną część nowej przestrzeni miejskiej zlokalizowanej w samym sercu Łodzi. Budynki, w których swoją siedzibę będzie miało Fujitsu, zaoferują łącznie 19.900  mkw. powierzchni biurowej, zapewniającej dowolną aranżację przestrzeni dostosowanej do indywidualnych potrzeb i komfortu pracy. Fuzja to projekt miastotwórczy, który nada pofabrycznym terenom nowe funkcje wprowadzając jednocześnie najwyższej klasy przestrzenie biurowo-usługowe.

biurowiec Warszawa
fot. Marcin Gregorczuk

Obecna sytuacja na rodzimym rynku mieszkaniowym sprzyja wzrostowi segmentu najmu instytucjonalnego. Obserwujemy też wzmożone zainteresowanie projektami „ready-for-rent” (budynki mieszkalne na wynajem) jak np. Resi4Rent od Echo Investment. Resi4Rent ma w ofercie już ponad 1,2 tys. mieszkań we Wrocławiu, Łodzi i Warszawie, a dziewięć projektów jest obecnie w budowie lub w fazie zaawansowanego planowania. Docelowo, do 2025 roku firma będzie oferować 10 tys. mieszkań w sześciu największych polskich miastach – w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. W związku z dużym zainteresowaniem tym segmentem przez fundusze inwestycyjne oraz sukcesami zrealizowanych projektów – deweloperzy, którzy nie byli dotąd aktywni w obszarze rynku,  poważnie myślą o wejściu w ten obszar nieruchomości. Kryzys z jednej strony spowodował, że banki wprowadziły obostrzenia przy udzielaniu kredytów hipotecznych, wzmacniając tym samym rynek wynajmu. Z drugiej strony większa niepewność związana ze stabilizacją dochodów sprawia, że konsumenci często wolą nie ryzykować zaciągania wieloletnich kredytów hipotecznych i chętnie korzystają z tej opcji. 

Jak szacuje JLL Polska, do 2018 r. co roku zakupy mieszkań przez fundusze nie przekraczały kwoty 150 mln EUR, by w 2019 przekroczyć pułap 250 mln EUR, a licząc razem z transakcjami na rynku domów studenckich – ponad 350 mln EUR.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Poradnik: E-commerce w czasie wirusa

poradnik dla e-commerce koronawirus

Chcemy, by sklepy dostępne w naszych serwisach dostały jeszcze więcej realnego wsparcia. Stawiamy przede wszystkim na działanie, dlatego na bieżąco monitorujemy ich sytuację i staramy się dopasowywać do niej dalsze kroki w zakresie promocji i pozyskiwania ruchu. Wiemy, że sprzedaż on-line to teraz jedyna szansa na utrzymanie płynności finansowej w sklepach i podreperowanie ich budżetów, dlatego też wychodzimy naprzeciw tym potrzebom, tworząc specjalnie opracowany plan działań w dobie wyzwań, jakie stawia okres pandemii.

Paweł Piekarski – B2B marketing manager Grupy Domodi

Wsparcie dla partnerów odbywa się na kilku płaszczyznach. W pierwszej kolejności Grupa stawia na indywidualne podejście do sytuacji każdego z nich. Zespół handlowy Grupy Domodi pomaga sklepom, jest z nimi w stałym kontakcie i tworzy dla nich dedykowane oferty. Ponadto, sklepy zarówno z branży fashion, jak i home mogą liczyć na wsparcie w postaci bezpłatnej reklamy w naszych serwisach oraz dodatkowych doładowań budżetów, dzięki czemu ich obecność na platforamch domodi.pl, allani.pl czy homebook.pl jest jeszcze lepiej wyeksponowana.

Kolejnym przedsięwzięciem jest opracowanie poradnika dedykowanego dla e-commerce. Została zawarta w nim kompleksowa wiedza dotycząca rekomendowanych kroków w okresie pandemii COVID-19. To przede wszystkim informacje dotyczące sytuacji na rynku oraz porady ekspertów Grupy Domodi, które mogą pomóc w prowadzeniu i rozwijaniu e-commerce w tym okresie.

W Grupie Domodi panuje przekonanie, że najlepsze działania to te przemyślane, dlatego tak kluczowe w całej akcji było przygotowanie zestawu raportów dotyczących bieżącej sytuacji na rynku oraz w serwisach. Na ich podstawie dużo łatwiej podejmować kolejne kroki. Wszystkie dane są regularnie aktualizowane i przesyłane do sklepów, co pozwala na jeszcze większą wydajność w działaniach marketingowych.

Dodatkowym wsparciem dla partnerów jest promowanie ich działań w okresie pandemii – przede wszystkim wszelkich akcji CSR prowadzonych przez sklepy. Zamieszczane są one w mediach własnych Grupy Domodi, które miesięcznie odwiedza ponad 10 milionów użytkowników, jako informacje publikowane m.in. w artykułach, newsletterach, webpush’ach oraz social mediach. Oprócz tego w ramach akcji #GrupaDomodiWspieraSklepy promowane są wszystkie akcje sprzedażowe sklepów, jak wyprzedaże czy kody rabatowe, których celem jest utrzymanie obrotu sklepów na wysokim poziomie i dostarczanie im wartościowego ruchu.

Akcja wspierająca Grupy Domodi to także szansa dla polskich marek, które jeszcze nie dołączyły do serwisów. Teraz mogą całkowicie bezpłatnie opublikować swoją ofertę w ramach darmowego okresu próbnego.

Więcej informacji oraz poradnik do pobrania znajduje się TUTAJ.


Źródło: informacja prasowa Grupy Domodi

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF