Niemal 70 proc. Polek bez własnej działalności chce założyć firmę, a co 4. rozwijać ją globalnie [RAPORT]

pexels-fot.karolina-grabowska

Jak wynika z nowego raportu „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Polki przed zakładaniem firm powstrzymuje głównie obawa przed brakiem pomysłów, brak finansów oraz brak pewności siebie, a pociągają niezależność i możliwość wpływu na własną pracę. Aż 68 proc. Polek, które nie prowadzą własnych firm, chciałoby to robić. Ponad ¼ chciałaby budować firmy na skalę globalną, a połowa lokalnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałyby je zarobki w wysokości 10-15 tys. zł miesięcznie na rękę.

Jedynie 9 proc. Polek deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych, jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, wspierającej rozwój zawodowy kobiet. Mimo to Polki chętnie zakładają własne działalności – należy do nich aż ⅔ firm z branży usługowej, w większości zatrudniających do 9 osób*. Odzwierciedla to sytuację całego polskiego rynku, którego 99,8 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, jak podaje Polska Agencja Przedsiębiorczości. W przeprowadzonym przez fundację badaniu na temat przedsiębiorczości kobiet 60 proc. badanych wskazało, że nie prowadzi własnej działalności, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chciałoby tego robić. Aż 68 proc. chciałoby prowadzić własną firmę, a 22,5 proc. jest niezdecydowane. Trochę ponad ⅕ myśli o tym krócej niż rok, ponad połowa od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat.

Własna firma jest drogą do niezależności

Co w takim razie powstrzymuje kobiety przed zakładaniem własnych firm? W przypadku ¼ są to obawy przed brakiem pomysłu, a w przypadku niemal ⅕ brak finansów. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewności siebie. Co dziesiąta badana obawia się nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uważa, że nie ma wystarczającej wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu firmy. Z kolei największą motywacją do założenia własnej działalności dla ¼ respondentek jest chęć bycia niezależną. Blisko ⅕ badanych chce mieć wpływ na swoją pracę, a prawie tyle samo pociąga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz chęć robienia czegoś zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad ¼ respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie. Ponad połowa chciałaby oferować pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.

Polki chcą wyższych zarobków, ale stresują je rozmowy o pieniądzach

Niemal co 10. ankietowana jako główny czynnik motywujący do założenia własnej działalności wskazała chęć zarabiania więcej niż obecnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałoby je zarabianie miesięcznie 10-15 tys. zł na rękę. Co piąta jako satysfakcjonujące wskazała zarobki w wysokości 6-10 tys. zł na rękę, niewiele mniej 15-20 tys. zł na rękę, a 14 proc. 20-30 tys. zł na rękę. Blisko co 10. satysfakcjonowałyby zarobki do 6 tys. zł na rękę. Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszczą się w przedziale 1-10 tys. zł na rękę. Dla blisko połowy rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu są stresujące.

Właścicielka firmy musi być odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, że bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu własnej działalności, a ponad ⅓ nie wie, czego mogłaby się po nich w tej kwestii spodziewać. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy ułatwia życie rodzinne, ponieważ m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy. Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uważa, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uważa, że prowadzenie firmy nie ma żadnego wpływu na życie rodzinne.

Od lat obserwujemy rosnącą aktywność kobiet we wszystkich dziedzinach życia i chcemy ją wspierać. Kobiety w sposób szczególny potrzebują wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, ponieważ w drodze do osiągnięcia zawodowego sukcesu często muszą pokonywać o wiele więcej przeszkód niż mężczyźni i godzić wiele życiowych ról. Wspieranie kobiet, równości i różnorodności jest ważne nie tylko samo w sobie – większa różnorodność w biznesie i wykorzystanie talentów ludzi niezależnie od płci to więcej świeżych pomysłów i różnych punktów widzenia, co przekłada się na większą konkurencyjność firm i całej gospodarki oraz lepiej funkcjonujące społeczeństwo.

Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, który jest partnerem dwóch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku

Zdaniem niemal ⅓ respondentek kobieta prowadząca własną działalność powinna cechować się przede wszystkim wytrwałością i nie zrażać się niepowodzeniami, a zdaniem ¼ musi traktować porażki jako doświadczenie, z którego można czerpać wiedzę. Te same cechy jako najważniejsze u przedsiębiorczyni wskazała również większość kobiet, które już prowadzą własne firmy.

Pobierz pełny raport 

O konkursie Bizneswoman Roku:

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl w następujących kategoriach otwartych: Biznes Roku – Przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku – Przychód poniżej 10 mln złotych, Startup Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Działalność Społeczna, Organizacja przyjazna rodzicom, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja, Ograniczanie śladu węglowego, Organizacja dostępna osobom ze szczególnymi Potrzebami.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech, Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.c


Źródło: Biznes Pisany Szminką

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Statuetki XII edycji konkursu Bizneswoman Roku zostały rozdane!

Bizneswoman Roku- Sukces Pisany Szminką

18 czerwca odbyła się uroczysta Gala rozdania nagród XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Znamy już wszystkie Laureatki i Laureatów tej edycji! Podczas Gali po raz pierwszy zaprezentowano zwycięzców w kategoriach zamkniętych: Ograniczanie Śladu Węglowego, Female Champion of Change, Male Champion of Change oraz Inspiratorka Roku. Wiemy również do kogo powędrowały nagrody specjalne Fundacji. Laureatki i laureaci to osoby przełamujące schematy oraz wcielające w życie innowacyjne pomysły, które wpływają na życie każdego z nas. Dowiedzmy się kto został w tym roku szczególnie doceniony przez Jury.

Konkurs Bizneswoman Roku pierwszy raz został zorganizowany 12 lat temu przez prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – Olgę Kozierowską. Inicjatywa stała się największym tego typu konkursem w kraju, a jej celem jest docenienie przedsiębiorczych Polek działających biznesowo, naukowo czy społecznie. Wyróżnione kobiety dzień po dniu walczą nie tylko o swój sukces, ale poprzez własną odwagę realnie wpływają na otaczającą nas rzeczywistość. Bez wątpienia możemy je nazwać współczesnymi role models, czyli wzorami do naśladowania oraz źródłem inspiracji dla każdego, niezależnie od płci. Niepodważalna jest jednak rola laureatek w kształtowaniu postaw młodych i dojrzałych kobiet – historia każdej z nich motywuje do podjęcia działania i spełniania swoich najskrytszych marzeń.

Warto zaznaczyć, że od kilku lat w konkursie nagradzani są również mężczyźni, których zasługi na polu działania na rzecz równości są warte dostrzeżenia.

Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez Mastercard, kobiety w Polsce kierują prawie trzydziestoma procentami firm. Taki wynik daje nam bardzo dobrą, czwartą pozycję na świecie, natomiast z Polek czyni wzór do naśladowania. W tym roku ich sukcesy są jeszcze bardziej niezwykłe, bo zostały osiągnięte w trudnym czasie pandemii, która pogłębiła dysproporcje i uderzyła przede wszystkim w kobiety. Zmusiła je do pracy na kilka etatów: pracy zarobkowej, wsparcia dzieci w edukacji oraz opieki nad domem i domownikami. Kobiety stały się bohaterkami obecnych czasów, jednocześnie wzbudzając dyskusję o tym, co dziś oznacza słowo „równość.

Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny Mastercard na Polskę, Czechy i Słowację, Partner strategicznego konkursu

Lista Laureatek i Laureatów w kategoriach zamkniętych konkursu:

Female Champion of Change

Tytuł Bizneswoman Roku w kategorii Female Champion od Change – otrzymała Sandra Subel – Global Head of Diversity and Inclusion w Axel Springer. Nieustraszona liderka, która każdego dnia z odwagą dokonuje zmian na rzecz promowania różnorodności i budowania inkuzywności oraz równowagi płci w firmie, a jej działania mają wpływ na globalną kadrę zarządzającą przedsiębiorstwa oraz 16 000 pracowników. Jej inicjatywy i pomysły przyczyniają się do praktykowania polityki równych szans na wszystkich szczeblach przedsiębiorstwa.

Male Champion of Change

Nagroda w tej kategorii przypadła w tym roku dwóm wyjątkowym mężczyznom działającym na rzecz równości w biznesie. Pierwszym z nich jest Maciej Herman – Dyrektor Zarządzający LOTTE Wedel, który inicjuje i wspiera wiele projektów włączających osoby z grup dyskryminowanych, ze względu na wiek, płeć, sprawność, narodowość oraz inne czynniki.

Nagroda została również przekazana Michałowi Mierzejewskiemu – Prezesowi Zarządu Philip Morris Polska i kraje bałtyckie. Zasada równych szans jest w jego organizacji podstawą obowiązujących standardów, a różnorodność oraz inkluzywność są dzięki niemu aktywnie promowane.

Kategoria Male Champion of Change jest dowodem na to, że kobiety nie są same w działaniu na rzecz równouprawnienia w biznesie. Warto pamiętać, że równe szanse, niezależnie od płci, wpłyną pozytywnie nie tylko na życie kobiet, ale również mężczyzn, którzy często również muszą się borykać z bolesnymi stereotypami. Gratuluję obu Laureatom i mam nadzieję, że ich postawa przyczyni się do zmiany w mentalności wielu mężczyzn.

Kamila Cichocka, Dyrektor Marketingu w Microsoft, Partnera Edukacyjnego Konkursu i Partnera Kategorii

Gala bizneswoman roku
Kamila Cichowska i Michał Mierzejewski Fot. Sukces Pisany Szminką

Ograniczanie Śladu Węglowego

Twórcy konkursu Bizneswoman Roku nie pozostają obojętni w stosunku do wyzwań nowoczesnego, szybko zmieniającego się świata. Nowa kategoria Ograniczanie Śladu Węglowego została stworzona wspólnie ze SKANSKA, nowym partnerem konkursu, w odpowiedzi na problem, z którym obecnie zmaga się świat – po to aby wyróżnić firmy wybierające ekologiczną ścieżkę rozwoju.

Nagrodę w tej kategorii otrzymało IKEA Retail Polska. Nagrodę odebrała Agata Czachórska, Country Sustainability Manager z IKEA Retail Polska. Firma od wielu lat sukcesywnie działa w duchu zrównoważonego rozwoju – prowadzi kampanie edukacyjne, minimalizuje ilość odpadów powstałych w sklepach oraz inwestuje w energię odnawialną.

Zarówno społeczeństwo, jak i światowe korporacje są coraz bardziej świadome problemów klimatycznych, czego potwierdzeniem jest rosnąca waga strategii zrównoważonego rozwoju w większości odpowiedzialnych firm. Zrównoważony rozwój to obszar leżący u podstaw działalności Skanska, stanowiący kluczowy element naszego biznesu. Nasza firma nie tylko od lat konsekwentnie działa w tym obszarze, ale przywiązujemy też wielką wagę do popularyzacji wiedzy o zielonych rozwiązaniach i o tym jaki wpływ na środowisko mają nasze codzienne aktywności. Stawiamy na edukację w obszarze ekologii – poprzez program Zielonej Edukacji dla naszych klientów, pracowników i najemców staramy się uświadamiać w jaki sposób można korzystać z ekologicznych rozwiązań w biurowcach. W ten sposób zapraszamy wszystkich do wspólnego zadbania o przyszłość naszej planety.

Karolina Radziszewska, wiceprezeska ds. zasobów ludzkich w spółce biurowej Skanska na Europę Środkowo-Wschodnią

Inspiratorka Roku

Nagrodę Inspiratorka Roku w 12. edycji konkursu przyznano polskiej malarce i ilustratorce Marcie Frej. Jej feministyczna sztuka, dzięki swojej aktualności i bezkompromisowości ma prawdziwą siłę i cieszy się niezwykłą popularnością, a prace Marty towarzyszą wielu akcjom społecznym, walczącym o prawa kobiet i osób wykluczonych. Jak sama twierdz, jej praca cieszy kiedy znajduje odbiorców i kogoś kto może z niej korzystać – to nadaje sens jej życiu i oznacza szansę na zmiany dla całego społeczeństwa.

Nagrody dodatkowe

Obecna sytuacja społeczna w kraju oraz wyzwania nasilone przez pandemię spowodowały, że Jury Fundacji postanowiło przyznać dwie nagrody dodatkowe – za całokształt działalności oraz Nagrodę Specjalną Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Nagroda za całokształt działalności

Nagrodę w tej kategorii otrzymała Monika Sajkowska – Prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Jej misją jest to, aby każde dziecko mogło mieć bezpieczne dzieciństwo. Fundacja 30 lat działa na rzecz budowania systemu pomocy i profilaktyki przemocy, a problem ten nigdy nie był spotęgowany tak jak dzisiaj – wraz z pandemią nasiliły się przemocowe zachowania wobec dzieci.

Nagroda Specjalna Fundacji

Nagrodę Specjalną Fundacji Sukces Pisany Szminką otrzymała Sylwia Gregorczyk-Abram, jedna z najbardziej wpływowych prawniczek w kraju. Sylwia wspiera pro bono uchodźców, lekarzy rezydentów, osoby LGBT czy ofiary przemocy domowej, a także jest współtwórczynią wielu inicjatyw obywatelskich.

Sylwia_Gregorczyk_AbramRodzina Sukcesu Pisanego Szminką od lat tworzy wspólnotę kobiet wrażliwych, odważnych i kreatywnych. Jestem zaszczycona, że moje działania zostały docenione przez tak wyjątkowe grono. Ostatni rok pokazał siłę kobiet, które postawione przed jedną z najtrudniejszych prób pokazały, że potrafią się zjednoczyć i być dla siebie oparciem niezależnie od szerokości geograficznej, wyznania, koloru skóry czy orientacji seksualnej. Jesteśmy zmianą, której nikt nie zatrzyma. Działania Fundacji każdego dnia wpisują się w tę naszą wspólną drogę ku lepszej przyszłości. Bardzo dziękuje, że zaprosiłyście mnie do tej wspólnej podróży. Razem możemy więcej!

Sylwia Gregorczyk-Abram

Gdzie obejrzeć Galę?

Zapraszamy do obejrzenia całości wydarzenia na kanale YouTube Fundacji Sukces Pisany Szminką https://www.youtube.com/watch?v=99-AwAeRSso

Pełna lista Laureatek i Laureatów dostępna jest na stronie: https://bizneswomanroku.pl/laureatki/


Źródło: Fundacja Sukces Pisany Szminką

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poznajmy laureatki XII edycji konkursu Bizneswoman Roku

Statuetka

Znamy już listę laureatek XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Nagrody przyznano w ośmiu kategoriach: Startup roku, Pomysł na start/Biznes lokalny, Liderka w Nowych Technologiach, Biznes Roku przychód poniżej 10 mln i przychód powyżej 10 mln, Działalność społeczna, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu oraz Organizacja przyjazna rodzicom. Kim są laureatki oraz co wyróżnia prowadzone przez nie biznesy?

W konkursie co roku nagradzane są wyjątkowe kobiety, a historia każdej z nich inspiruje nie tylko w polu biznesowym, ale też prywatnym. Z całą pewnością możemy je uznać za współczesne role models, czyli wzorce kobiet odważnych, często mimo trudności osiągających wiele sukcesów w swoich dziedzinach. Takich liderek potrzebujemy w obecnych czasach szczególnie mocno, ponieważ ich rola w kształtowaniu postaw młodych i dojrzałych kobiet jest niepodważalna. Ale nie tylko kobiety mogą szukać wśród nagrodzonych wzorców do naśladowania. Bowiem postawa laureatek motywuje również mężczyzn do działania na rzecz równości.

Grono kilkudziesięciu ekspertów decydujących o wyborze laureatek miało w tym roku szczególnie trudne zadanie, a to wszystko ze względu na rekordową liczbę nominacji – było ich aż 912, czyli o 202 więcej niż rok temu. Z grona 25 finalistek, które doceniono w 8 kategoriach, zostało wyłonionych 11 laureatek.

Inspirujące kobiety – Sheroes, to grono tegorocznych finalistek i laureatek. Takich kobiet szukamy, by ich historie, ich sylwetki pokazywać młodszym pokoleniom. By dziewczynki i kobiety wybierały takie wzorce do naśladowania. Żegnając w ten sposób stereotypy. Otwierając się na nowe.

Olga Kozierowska, prezeska Fundacji  Sukcesu Szminką i pomysłodawczyni konkursu

Poznaj wszystkie laureatki XII edycji konkursu Bizneswoman Roku:

Startup Roku:

W kategorii Startup Roku nagrodę przyznano Mai Schaefer, jednej z założycielek ZOWIE. Rozwiązanie tworzone przez Maję jest jedynym tego typu narzędziem na świecie, które pozwala na odciążenie działu obsługi klienta, automatyzując go.

 Iza TworzydłoNasze zaangażowanie w kategorię Startup Roku w konkursie Bizneswoman Roku wynika z tego, że bardzo chcemy wspierać młode, kreatywne zespoły, które z odwagą wprowadzają na rynek innowacyjne rozwiązania. Laureatka tegorocznej edycji bezsprzecznie spełnia te kryteria, a jej projekt ma szansę wywołać rewolucję w dziale obsługi klienta na całym świecie.

 Izabela Tworzydło, Dyrektor Dep. Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas

Pomysł na start/Biznes Lokalny:

Decyzją Jury, nagroda w tej kategorii przypadła Paulinie Sołtyk, związanej z marką modową Osnowa, proponującą kapsułowe kolekcje i ponadczasowe rozwiązania, szyte w duchu zrównoważonego rozwoju. Sukces Pauliny udowadnia, że pomimo ograniczonego budżetu oraz szybko przemijających trendów, można tworzyć modę inaczej, zwracając uwagę na ekologię oraz biorąc pełną odpowiedzialność za wytworzony produkt.

Liderka w Nowych Technologiach:

Nagrodę główną w kategorii Liderka w Nowych Technologiach otrzymała Wiktoria Wójcik, co-founderka inSTREAMLY, działająca w obszarze live-streamingu. Jej projekt pomaga setkom streamerów zarabiać na swojej pasji oraz w znaczący sposób przyczynia się do kolejnej rozrywkowej rewolucji.

Wyróżnienie w tej kategorii uzyskała Aleksandra Wolska, założycielka firmy LSP Life, dzięki której konsumenci mają dostęp do innowacyjnych maseczek wykonanych z opatentowanego materiału samo odkażającego.

Biznes Roku: Przychód poniżej 10 mln zł:

Nagroda główna powędrowała do Anny Rutkowskiej-Didiuk oraz Anny Didiuk, twórczyń marki MOKOSH produkującej kosmetyki w duchu less waste. Laureatki w tej kategorii są wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o poszanowanie surowców oraz przykładanie wagi do ekologii. Nic więc dziwnego, że ich produkty pokochało szerokie grono klientek.

Wyróżnienie w tej kategorii przyznano Krystynie Momot, założycielce firmy ATLANTA, Mała Poligrafia. Biznes poligraficzny Krystyny funkcjonuje już 30 lat, a to wszystko dzięki otwartości właścicielki na nowinki technologiczne i nieustannej adaptacji do zmieniających się czasów. Jej historia inspiruje kobiety do tego, że w każdym wieku można osiągnąć sukces.

Biznes Roku: Przychód powyżej 10 mln zł:

W tej kategorii triumf odniosła Beata Drzazga, właścicielka BetaMed – firmy świadczącej usługi opieki długoterminowej w domu pacjenta oraz kompleksową opiekę medyczną dla osób w każdym wieku. BetaMed oferuje nową jakość w zakresie opieki długoterminowej oraz godne traktowanie niezależnie od stanu zdrowia.

Działalność Społeczna:

W kategorii Działalność Społeczna Jury konkursowe wybrało Agnieszkę Sikorę, twórczynię Fundacji po DRUGIE, która wspiera młodzież z placówek resocjalizacyjnych oraz pomaga młodym osobom zagrożonym bezdomnością. Agnieszka wykorzystuje swój talent dziennikarski nie tylko do tego, aby mówić o problemie bezdomności wśród młodzieży, ale dąży do systemowych rozwiązań docierając do władz i realnie wpływając na rzeczywistość swoich podopiecznych.

Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu:

Nagrodę główną przyznano Aleksandrze Gościniak, która jest web designerką i developerką w ImagoSpot oraz założycielką bloga Jestem Interaktywna. Misją Aleksandry jest przekazywanie wiedzy o tworzeniu stron internetowych szerszemu gronu osób.

Wyróżnienie w tej kategorii powędrowało do Magdaleny Janczewskiej, prezeski Fundacji Pro Cultura, która propaguje wiedzę i wymianę doświadczeń w zakresie rozwoju kultury i technologii społeczeństwa informacyjnego.

Ryszard HordyńskiJestem bardzo dumny, że wspólnie z Fundacją stworzyliśmy nową kategorię konkursową – przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Pandemia pokazała jak wielkie znaczenie ma równy dostęp do świata cyfrowego i nowych technologii. Świat po pandemii ulega przebudowie, w której rolę architektek na równi z mężczyznami powinny mieć kobiety. Nadal pokutuje przekonanie, że programowanie czy projektowanie stron to obszar nie dla nich. Poznanie historii przedsiębiorczyń, które były nominowane w tej kategorii daje nadzieję na zmiany tych krzywdzących stereotypów.

Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska, będącym partnerem tej kategorii

Organizacja przyjazna rodzicom:

Nagroda główna w tej kategorii została przyznana A4BEE ARCHITECTS FOR BUSINESS. Firma zapewnia rodzicom elastyczność, a jej polityka w stosunku do osób posiadających i opiekujących się dziećmi opiera się na założeniu “rodzicielstwo nie wyklucza”. Partnerem tej kategorii jest Google Cloud.

Magda DziewgucOstatni rok jasno pokazał nam, że praca zawodowa w połączeniu z rodzicielstwem może być zadaniem ekstremalnym. Jestem zdania, że w interesie pracodawcy powinno być zapewnienie rodzicom szeregu rozwiązań, które pomogą im w połączeniu życia rodzinnego z pracą. Nie możemy zapominać, że szczęśliwy, bardziej zrelaksowany rodzic to również lepszy pracownik.

Magda Dziewguć, szefowa Google Cloud na Europę Centralną

Kiedy odbędzie się uroczysta gala?

Do obejrzenia gali zapraszamy 18.06.2021 (https://youtu.be/99-AwAeRSso)  – również wtedy poznamy laureatki i laureatów w pozostałych kategoriach oraz dowiemy się, kto otrzymał nagrodę specjalną. Ostatecznego wyboru laureatek dokonało Jury Główne pod przewodnictwem Dr Ireny Eris podczas burzliwych obrad https://youtu.be/ivkp3CXEIQY


Źródło: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Fundacja Sukces Pisany Szminką: 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety

Bizneswoman Roku- Sukces Pisany Szminką

Polska zajmuje jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet, dotyczy to głównie małych przedsiębiorstw. We wszystkich firmach objętych badaniem tylko 30 proc. członków zarządów to kobiety, a jedynie w 23 proc. pełnią one funkcję prezesa. Dlatego wciąż potrzebujemy inicjatyw wspierających Polki w realizacji marzeń o prowadzeniu własnego biznesu.

Kobiety w Polsce stanowią 52 proc. ludności, a ich potencjał przedsiębiorczości jest duży, potrzebne są tylko szanse i możliwości jego realizacji. W ciągu jedenastu lat działania konkursu Bizneswoman Roku organizowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką nagrodzono już ponad setkę przedsiębiorczyń, założycielek firm nie tylko ogólnopolskich, ale i międzynarodowych.

W zarządach dużych firm wciąż jest za mało kobiet

O ile w budowaniu mniejszych biznesów przez kobiety Polska na tle innych krajów Europejskich wypada dobrze, to we władzach dużych firm, prowadzonych przez kilkuosobowe zarządy, kobiety są już w mniejszości.

Z danych zebranych przez agencję badawczą Bisnode a Dun & Bradstreet Company po przebadaniu 550 tys. firm wpisanych do rejestru KRS w Polsce, które mają wpisany skład zarządu pośród małych, średnich, dużych czy akcyjnych spółek wynika, że 30 proc. członków zarządów to kobiety. Z kolei tam gdzie pośród powyższych firm została wpisana w rejestr funkcja prezesa to w 23 proc. stanowią kobiety.

Oznacza to, że zaledwie 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety. W porównaniu do roku 2018 to 2-procentowy wzrost. Jeszcze mniejszy jest udział kobiet w radach nadzorczych spółek obecnych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – wynosi 12,7 proc. To wzrost o 1,6 proc. w ciągu ostatnich 10 lat.

Przedsiębiorcze Polki na tle Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet zajmujemy jedno z najwyższych miejsc – co trzecia firma w Polsce jest założona i prowadzona przez kobietę. Zazwyczaj są to jednak niewielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób, najczęściej z branży usługowej, w której aż 75 proc. firm należy do kobiet. Są to przede wszystkim salony fryzjerskie, salony urody, ale też kancelarie prawne, zakłady opieki zdrowotnej lub niewielkie przedsiębiorstwa produkcji i naprawy odzieży.

Komisja Europejska, w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego, już w 2012 r. proponowała wprowadzenie parytetów ze względu na płeć, obierając za cel osiągnięcie 40-procentowego udziału kobiet w radach nadzorczych spółek giełdowych do końca 2020 r. Najbliżej tego są obecnie kraje skandynawskie, najdalej kraje bałkańskie oraz południowej i środkowej Europy – w tym Polska.

Przed realizowaniem się w biznesie kobiety często powstrzymuje brak wiary we własne możliwości. Jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, zaledwie 9 proc. kobiet deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od 12 lat stara się zwalczać te obawy, nagradzając kobiety, które dzięki determinacji i zaangażowaniu odniosły sukces w biznesie. Potrzeby takich inicjatyw dowodzi ogromne zainteresowanie, jakim się cieszą – w XI edycji r. w kategoriach otwartych konkursu Bizneswoman Roku wpłynęło ponad 700 nominacji. Mimo trudnych warunków, w jakich obecnie wszyscy działamy, trwa zbieranie nominacji do kolejnej edycji konkursu.

Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska- XI Edycja Bizneswoman Roku
Małgorzata Kożuchowska i Karolina Adamska/ Źródło: Rocket Science

O konkursie

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl

Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzymam maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała wypełnić formularz on-line w właściwej kategorii.

Zgłoszenia są przyjmowane w 7 kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przychód powyżej 10 mil złotych
  • Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mil złotych
  • Pomysł na start / Biznes Lokalny
  • Startup Roku
  • Liderka w Nowych Technologiach
  • Organizacja przyjazna rodzicom
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja
  • Działalność Społeczna

Zgłoszenia przyjmowane są do 28 lutego 2021 r.

W kategoriach zamkniętych: Grand Prix: Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change kandydatki i kandydaci nominowani są przez członków Jury konkursu, ekspertów oraz Fundację.

Organizatorzy: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI, IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we Włoszech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Twój Styl, Polacy we Włoszech


Źródło: Rocket Science

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartowała IX edycja konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku!

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką nagrodzi najlepsze przedsiębiorczynie w Polsce. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 listopada 2017r.

Kandydatki do tytułów Bizneswoman Roku w kategoriach konkursowych mogą zgłosić się same lub zostać nominowane przez osoby trzecie.

W IX edycji konkursu pojawiają się ważne nowości. Są to trzy kategorie, których stworzenie odpowiada zmianom zachodzącym w polskiej gospodarce. Pierwsza to Nauka i Biznes. W tej kategorii nominowane będą kobiety jednocześnie prowadzące projekty naukowe i realizujące działania z obszaru przedsiębiorczości.

Kolejna kategoria to Influencerka Roku. Tu nominowane będą wpływowe kobiety działające w sferze Internetu. Treści, które tworzą i prezentują powinny mieć pozytywny i znaczący wpływ społeczny lub biznesowy.  Laureatka w tej kategorii zostanie wybrana w głosowaniu internautów, które odbędzie się na www.sukcespisanyszminka.pl

Ostatnia nowość to kategoria Male Champion of Change. Kategoria, w której nominowani będą  mężczyźni realizujący działania na rzecz promowania różnorodności i budowania kultury włączającej, równości płci i wspierania kobiet w biznesie.

– Konkurs Bizneswoman Roku wciąż się rozwija, a nowe kategorie są tego wyrazem. Bacznie obserwujemy trendy i zmiany, jakie zachodzą w biznesowej rzeczywistości. Widzimy, że wciąż dużo mamy jeszcze do zrobienia, by potencjał kobiet był w pełni doceniony. To korzystne dla wszystkich, zwłaszcza dla stabilnego rozwoju polskiej gospodarki. Wiele badań i raportów pokazuje, że tylko biznes zbudowany na różnorodności i talentach kobiet oraz mężczyzn będzie w stanie sprostać wyzwaniom niedalekiej przyszłości – tłumaczy Olga Kozierowska, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu.

Pozostałe kategorie konkursu Bizneswoman Roku to:

– Liderka w Korporacji,

– Moja Firma,

– Start-up Roku,

– Kobieta w Nowych Technologiach,

– Pomysł na Biznes

W tym roku nagrodę Grand Prix otrzyma kobieta posiadająca niezwykłe osiągnięcia w dziedzinie sztuki. Nagrodę tę przyzna specjalne jury pod przewodnictwem Ewy Łabno-Falęckiej – Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Mercedes Benz.

– Nasze badania prowadzone na całym świecie, w tym w Polsce, potwierdzają, że kobiety nadal trafiają na większe bariery związane z rozwojem zawodowym i rozwojem własnego biznesu niż mężczyźni. Dlatego, jako firma, która działa w oparciu o kulturę włączania i różnorodności, z pełnym przekonaniem  drugi rok z rzędu zostaliśmy partnerem strategicznym konkursu Bizneswoman Roku, służącego wspieraniu utalentowanych kobiet w życiu zawodowym. Już teraz mocno kibicujemy wszystkim osobom, które będą nominowane w poszczególnych kategoriach IX edycji tej inicjatywy – mówi Marta Życińska, dyrektor marketingu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Konkurs składa się z trzech etapów. Wstępnej selekcji dokonuje partner merytoryczny konkursu – firma Deloitte. Wyboru finalistek dokonują przedstawiciele Loży Ekspertów, składających się z kluczowych specjalistów w danych obszarach. O tym, kto zostanie laureatką w danej kategorii zadecyduje Jury, w którego skład wchodzą czołowi przedstawiciele świata biznesu oraz reprezentanci największych firm w Polsce. Jury przewodniczy dr Irena Eris.

Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny. Kandydatki, które zgłaszają się same lub nominowane są przez osoby trzecie do 30 listopada 2017 roku muszą wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać go na adres konkurs@bizneswomanroku.pl

Formularze, regulamin i informacje o kategoriach znajdują się na stronie: https://bizneswomanroku.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF