...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak nabieramy się na coroczne „wyprzedaże”

wyprzedaze

Sprzedawcy bombardują swoich klientów kampaniami opartymi o promocje przez cały rok, ale prawdziwe nasilenie następuje w jego końcówce oraz na początku nowego.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Deloitte, obietnice niskich cen nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. W szczególności okres po nowym roku nie prezentuje się obiecująco dla klientów, a w porównaniu z połową listopada zeszłego roku ruch cen wyniósł 4,3%, w efekcie dając średni wzrost cen. Oznacza to również wzrost w stosunku do zeszłorocznych wartości o 0,5 pkt proc.

Ceny niemal dwóch trzecich produktów w analizowanym okresie wzrosły. Średni wzrost wyniósł 9 proc., ale istotne jest to, że w przypadku 32 proc. z nich wzrost ten wyniósł powyżej 5 proc. Tylko 29 proc. analizowanych produktów miało obniżone ceny, co pokazuje, że nie możemy mówić o jakichś rzeczywiście atrakcyjnych cenowo ofertach dla klientów

Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte

Badania uwzględniły również zmianę cen poszczególnych dóbr. Dzięki temu wiemy, że na początku roku największe obniżki dotknęły gier, telewizorów oraz konsoli. Z kolei największe wzrosty dotknęły zabawek, kosmetyków oraz akcesoria z kategorii wearables.

Z kolei największe wzrosty cen obserwowaliśmy w przypadku zabawek, w tym popularnych klocków Lego. Ceny niektórych zestawów w analizowanym okresie wzrastały nawet o 90 proc. W większości przypadków były to wzrosty o kilkanaście procent
Adrian Koniecko, starszy konsultant w zespole strategii, Deloitte

Warto w tym kontekście przeanalizować, w jakim okresie najlepiej dokonać zakupów. Zdaniem ekspertów Deloitte będzie to początek badanego okresu, czyli tydzień przed czarnym piątkiem, kolejne tygodnie w większości przypadków oznaczają podwyżki i nieopłacalne zakupy.


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, ale rosną wolniej niż przed pandemią

zadluzenie ecommerce

Dla przedsiębiorców z branży e-commerce zbliża się czas najważniejszych w roku żniw, które nierzadko decydują o kondycji firm na kolejne 12 miesięcy. Lawinę zakupów uruchamia Black Friday, atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek Cyber Monday, czyli promocje w sieci, a potem rusza grudniowe szaleństwo związane ze świętami i sylwestrem. Fakty są jednak takie, że dzięki pandemii handel online cały czas jest na dopingu, mimo tego jego finanse nie prezentują się najlepiej. Jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, zaległości e-handlu wobec banków i dostawców wzrosły przez rok o ponad 21 mln zł i przekroczyły 292 mln zł.

W tym roku Black Friday nabiera szczególnego wymiaru ze względu na fakt, że przed rokiem pandemia koronawirusa ograniczyła możliwość urządzania szalonych przecen w sklepach stacjonarnych. Jesienny lockdown w handlu został zniesiony w sobotę 28 listopada 2020 r., a więc dzień po Czarnym Piątku. Z tego względu znacznie większą popularnością cieszyły się promocje w sieci. Według operatora płatności online Blue Media, liczba transakcji w ciągu Czarnego Tygodnia 2020 wzrosła o 91,5 proc. w stosunku do 2019 r. Teraz wyniki sprzedażowe mogą się rozłożyć także na sklepy handlujące stacjonarnie.

A liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie, w ciągu ostatnich trzech lat w tempie 25 proc. rocznie – wynika z informacji zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys. (14 proc.) więcej niż na koniec roku 2020. Jednak, jak wynika z analizy Dun&Bradstreet, tylko 1,5 proc. polskich e-sklepów jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej, a w dobrej 23 proc. Dominują firmy w słabej formie (67 proc.), a w bardzo złej jest ponad 8 proc. Od początku tego roku działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych.

Rozliczenia lepsze, ale dalekie od ideału

zadluzenia ehandlu
Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza informacji kredytowych BIK

 

O poprawie, ale jednocześnie wciąż dalekiej od ideału rzetelności płatniczej e-handlu, mówią także dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK. Ze statystyk tych wynika, że przez rok niespłacone zadłużenie branży e-commerce względem banków i kontrahentów wzrosło o 21,3 mln zł do ponad 292 mln zł na koniec września.

I choć liczba zadłużonych e-sklepów nie przyrasta aż tak gwałtownie (wzrost o 1 proc. w ciągu roku i o 6 proc. od początku pandemii), to znacząco pogłębiają się zaległości dotychczasowych dłużników. Średnio na jeden sklep przypada już 63 373 zł zaległych zobowiązań, podczas gdy w marcu ubiegłego roku było to 58 715 zł. Obecnie problemy finansowe ma 4614 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych podmiotów. Od początku pandemii zaległości branży wzrosły o niespełna 38 mln zł.

Kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,3 proc. firm e-commerce. To nieznacznie mniej niż na początku pandemii i znacznie mniej niż wynosi średnia dla całej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 5,7 proc. Co nie mniej istotne, w okresie pandemii tempo przyrostu zaległości firm zajmujących się zdalną sprzedażą znacznie spowolniło i już nie przekracza, a nawet nie dorównuje średniej, jaką notuje ogół przedsiębiorstw. W ostatnie półtora roku przeterminowane zobowiązania firm dłużników podwyższyły się o 16 proc., a w ciągu roku o 12 proc.

Choć branża jest cały czas na fali wznoszącej, to jednak nie ma wątpliwości, że część sklepów internetowych, jak to się dzieje każdego roku, nie poradzi sobie na rynku. Wyzwaniem jest silna konkurencja również ze sklepami zagranicznymi oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych. Podwyżka stóp procentowych to także zła wiadomość. Z powodu wyższego kosztu kredytów, firmy mogą mieć utrudniony dostęp do kapitału, a te, które już zaciągnęły kredyty, mają wyższe oprocentowanie i wyższe raty swoich zobowiązań. Na pewno nie pomaga też wywołana pandemią zmiana nastawienia do konsumpcji i zakupów, którą widać w deklaracjach Polaków. Ale z drugiej strony wiadomo już, że spora część nowo przekonanych do zakupów w sieci pozostanie wierna e-commerce, a dla ograniczających wydatki kuszący może okazać się model sprzedaży z odroczonym terminem płatności, kup teraz, zapłać później

Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor

Co dziesiąty konsument ogranicza wysokie wydatki

Trudno o jednoznaczną odpowiedź, czy na wyprzedażach wydamy więcej. Choć w zeszłym roku w dwa ostatnie miesiące Polacy zaciągnęli 15 proc. kredytów ratalnych więcej niż średnio w pozostałych miesiącach roku, to należy zauważyć, że rok wcześniej różnica ta wynosiła 25 proc. Poza tym deklarowane wydatki na organizację świąt Bożego Narodzenia i zakup prezentów w 2020 r. były o 12 proc. niższe niż przed pandemią. Bo lockdowny i obawy związane również z gospodarczymi i finansowymi konsekwencjami COVID-19 zmieniły nasze nawyki zakupowe. Wprawdzie wraz z trwaniem pandemii trend ten słabnie, ale nadal jednak wiele osób zakłada cięcia wydatków i większą oszczędność.

Jak wynika z badania wykonanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ograniczenie wydatków deklaruje 34 proc. Polaków, w tym 24 proc. ankietowanych mówi, że dotyczy to wszystkich wydatków, a 10 proc., że głównie tych wysokich. Na odreagowywanie pandemii zwiększonymi zakupami handlowcy nie mają co liczyć, bo jest to reakcja marginalna, na którą wskazuje jedynie 1 proc. osób. Ale planowanie to jedno, a realizacja to drugie, bo ponad połowa osób zauważa, że regularnie z powodu nieprzemyślanych, impulsywnych i nietrafionych zakupów traci co miesiąc pieniądze. W większości przypadków chodzi o stosunkowo niewielkie kwoty – do 100 zł miesięcznie (32 proc.), ale są też tacy (5 proc.), którym z tego powodu ubywa z budżetu ponad 200 zł czy nawet powyżej 500 zł (2 proc.).

Ale w warunkach bombardujących zewsząd przecen, promocji i świątecznej atmosfery jest jeszcze trudniej wykazać się silną wolą.

Sławomir Grzelczak


Źródło: BIG InfoMonitor 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nie daj się oszukać w Black Friday

Fake Friday

Mimo tego, że Black Friday w Polsce nie wypada tak dobrze jak za granicą, to i tutaj możemy natknąć się na ciekawe promocje. Jednak z szału zakupów chcą skorzystać sklepy, które stosują nieczyste zagrania wprowadzające klientów w błąd. Z tego względu ruszyła strona Fake Friday, która ma walczyć ze złymi praktykami sprzedawców.

Najczęstszym typem oszustwa w polskich sklepach jest podniesienie ceny produktu na kilka dni przed Czarnym Piątkiem, by w dniu wydarzenia obniżyć ją do poprzedniego stanu i zaznaczyć, że jest to „promocja”. Dajmy przykład: dany telefon komórkowy kosztuje 1299 złotych we wrześniu. W listopadzie drożeje on do 1499, by w Czarny Piątek, znów mógł wylądować na półkach za 1299 zł (w niektórych przypadkach nawet za więcej niż przed podwyżką!) jako promocja. To najczęściej stosowany sposób na oszukiwanie klientów.

Żeby ochronić konsumentów przed takimi nieczystymi praktykami, utworzono stronę Fake Friday. Portal zbiera informacje na temat cen danego produktu i pokazuje nam wykres ile kosztował w danym okresie.

 

fake friday wykres
źródło: Fake Friday

 

Na stronie wpisujemy dany produkt z zakresu elektroniki, a strona wyświetla nam wykres cenowy w sklepach, w których przedmiot jest dostępny.

 

Adam Daniluk

Reklamy w okresie świątecznym. Gdzie, ile i jak drogo ?

Analiza rynku reklam

Marta Bongilaj wraz z Maciejem Baranowskim wzięli pod lupę reklamy na facebooku i instagramie w najbardziej atrakcyjnej handlowo części roku.

Czwarty kwartał wypełniony jest dniami świątecznymi oraz specjalnymi wydarzeniami takimi jak black friday czy cyber monday. Zespół AI Sotrender postanowił przeanalizować dane z zeszłego roku, aby sprawdzić, kiedy należy spodziewać się najwyższych stawek i największej konkurencji w przypadku reklamowania się w serwisach od Meta. Wbrew pozorom okres świąteczny nie jest najdroższym ani najbardziej aktywnym.
Bombardowanie reklamami zaczyna się około dwa tygodnie przed czarnym piątkiem i jest to okres, kiedy ilość aktywnych reklam jest najwyższa. Zarazem jest około 7% wyższa niż w najbardziej aktywnym okresie przed bożym narodzeniem. W sam czarny piątek ilość ta spada o około 15%.

Liczba aktywnych reklam

Ilość reklam przekłada się oczywiście na ich koszty, choć nie wprost proporcjonalnie. Za jedno kliknięcie w reklamę najwięcej zapłacić trzeba w dzień czarnego piątku, kiedy to wartość CPC wynosi około 1,70 zł. Średni koszt CPC na platformie to okolice osiemdziesięciu groszy. Analogicznie wygląda cena CPM, która najwyższy pułap osiągnęła w black friday, dając kwotę bliską 5 zł, a tydzień przed wigilią bożego narodzenia było to 4,80 zł.

Średnia wartość CPC i CPM

W przypadku podziału na branże zdecydowanie najdroższą jest ‘Commercial & Industrial’ dla której najwyższy koszt CPC wyniósł 3 złote. Najniższe koszty reklamy przypadają na branże ‘Shopping & Retail’ dla której to koszt kliknięcia reklamę to niewiele ponad złotówka.

Średnia wartość CPC i CPM

Efektem połączenia wysokiej ilości reklam oraz podwyższonych cen są zwiększone wydatki na reklamy. Najwięcej na promocję marki wydają w okresie przed czarnym piątkiem, kiedy to wydatki są największe i około 25% wyższe niż w najbardziej aktywnym momencie przed świętami.

Wydatki na reklamy

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wszystko, co trzeba wiedzieć o Black Friday w Polsce

wszystko co trzeba wiedziec o black friday w polsce

Black Friday - Czarny Piątek, przypada zawsze w pierwszy piątek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia i oznacza otwarcie sezonu zakupów, przyporządkowanych już świętom Bożego Narodzenia. Jego historia zaczyna się w Stanach Zjednoczonych w latach 50.XX w., jeszcze bez nazwy, by eksplodować w latach 80., najpierw tylko w Stanach Zjednoczonych, a potem promieniować na większość rozwiniętych krajów całego świata, w tym na Polskę, chociaż w sposób znaczący dopiero od 2015 r.

Black Friday w Polsce

Zasady Czarnego Piątku w Polsce podobne są do tych panujących w innych krajach, chociaż intensywność zakupów tego dnia bardzo różni się od tej amerykańskiej. Przede wszystkim nie wszystkie sieci sklepowe biorą w nim udział, dlatego warto weryfikować, czy dana galeria, sklep, sieć sklepów respektuje zasady i czy przygotowała specjalną ofertę na Black Friday. Zwyczajowo w ten dzień sklepy pracują znacznie dłużej, często do późnej nocy, a nawet całą dobę, oferując swoim klientom okazjonalne, jednodniowe zniżki. W Stanach Zjednoczonych Black Friday potrafi być najbardziej dochodowym dniem dla sprzedawców w okresie całego roku, angażuje do zakupów nawet 100 mln Amerykanów. W Polsce Black Friday z roku na roku coraz mocniej się rozprzestrzenia, zapraszając klientów przede wszystkim do wielkich galerii handlowych, gdzie poszczególne sieci tworzą specjalną ofertą dla swoich klientów.

Różne pomysły na Black Friday

Z okazji zbliżającego się Black Friday firmy sięgają po oryginalne produkty, które można zrealizować korzystnie właśnie tego dnia. Przykładem takiego produktu jest popularna już na rynku karta podarunkowa. Jak ona działa? Karta podarunkowa to wymarzony prezent dla każdego. Doładowana dowolną kwotą staje się natychmiast kartą płatniczą. Niektóre sieci sprzedaży umożliwiają doładowanie je nawet kilkunastoma tysiącami złotych, co oznacza, że dysponując środkami na koncie karty, w dzień Black Friday, można skorzystać z niezwykle atrakcyjnych ofert. Karta podarunkowa ważna jest trzy lata, można więc realizować środki z jej konta przez kilka Black Friday, ale oczywiście można za jej pomocą kupować produkty w każdy inny dzień.

Black Friday, czyli pomysł na prezent

Najważniejszą korzyścią płynącą z faktu obecności na rynku Black Friday jest specjalna oferta sklepów, stworzona już pod kątem zbliżających się świąt. To w ten dzień można niezwykle korzystnie kupić świąteczne prezenty dla całej rodziny. Tam też można szukać pomysłów na prezent pod choinkę i zainspirować się ofertą. Dobry pomysł na prezent i przystępna cena sprawia, że zbliżające się święta nie wyglądają już tak groźnie. 

W Black Friday wszystko działa na korzyść klienta. Galeria handlowa otwarta długo w nocy, spektakularne zniżki oraz dostępność różnego rodzaju produktów, specjalnie przygotowanych dla klienta uwielbiającego okazje i rabaty. W trakcie takiej nocy można zrobić w krótkim czasie prezenty dla wszystkich gości wigilijnych i nie tylko. Nagromadzenie produktów w dobrych cenach inspiruje i skłania do zrobienia zakupów a jednocześnie pomaga zrealizować obowiązki, które narzuca nasza kultura.

Miłośnicy Black Friday w Polsce potrafią miesiącami czekać na taką okazję i gromadzić środki, by tej jednej doby sprawdzić swój instynkt łowcy rabatów, a jednocześnie zrealizować długą listę podarunków świątecznych. I chociaż w naszym kraju właściciele sklepów nie decydują się na tak spektakularne zniżki jak np. w Stanach Zjednoczonych i tak zakupy są ekonomiczne.


Źródło: mediaexpert.pl 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Black Friday 2021 – najlepsze promocje na zabawki!

wyprzedaze-black-friday-2021

Black Friday w 2021 roku przypada 26 listopada. W tym czasie możesz znaleźć wiele promocji na zabawki, ciekawych wyprzedaży oraz ofert cenowych. Dzięki Black Friday kupisz puzzle, klocki, gadżety, maskotki oraz wiele innych zabawek w znacznie obniżonych cenach. Czego warto szukać, jak wybrać najlepsze oferty? Sprawdź w tekście poniżej.

Jakie zabawki można znaleźć na wyprzedażach Black Friday?

Okazje i promocje obejmujące zabawki na Black Friday potrafią być bardzo atrakcyjne. Możesz kupić markowe produkty w znacznie obniżonych cenach. Poszukiwania zabawek w dniu Black Friday jest w pełni uzasadnione – zbliża się dzień Świętego Mikołaja oraz święta. Czarny Piątek to nie tylko wyprzedaże starszych modeli czy zabawek z poprzedniego sezonu. W promocjach możesz znaleźć świetne propozycje z najnowszych kolekcji, na przykład:

  • lalki Barbie,
  • auta i tory Hot Wheels, Matchbox, Bburago,
  • maskotki licencyjne z ulubionych bajek,
  • modele pojazdów,
  • interaktywne zabawki,
  • figurki,
  • zabawki zdalnie sterowane,
  • zabawki edukacyjne.

Wyprzedaże to także setki rodzajów puzzli na Black Friday oraz liczne zestawy klocków, których charakterystykę znajdziesz poniżej.

Najlepsze klocki na Black Friday – co kupić?

Klocki na wyprzedażach Black Friday cieszą się dużą popularnością. Najdroższe zestawy możesz nabyć w znacznie obniżonych cenach. Znajdziesz promocje na różnorodne typy klocków różnych marek, na przykład:

  • LEGO, Duplo,
  • Cobi,
  • Blocki,
  • Brio,
  • Dromader,
  • Elefun,
  • Epee,
  • Fisher-Price,
  • Geomag,
  • Lean Toys,
  • Marioinex oraz wiele innych.

Klocki z serii LEGO City, na przykład kultowy zestaw z policją albo strażą pożarną, lub też zestawy z serii LEGO Technic, Creative czy Friends. Dla mniejszych dzieci można rozejrzeć się za klockami wykonanymi z drewna, w tradycyjnej ekologicznej postaci. Hitem przy okazji wyprzedaży Black Friday są również zestawy klocków z kolejką, pociągiem, które podbijają serca małych i dużych.

black-friday-historia-cen-ceneo

Jakich puzzli warto szukać na promocji Black Friday?

Ogromne puzzle dla najmłodszych, a może skomplikowane modele z puzzli 3D dla młodzieży i dorosłych? Ofert na puzzle w Black Friday znajdziesz mnóstwo. Krótką charakterystykę sprawdzonych puzzli znajdziesz poniżej:

rodzaj puzzli  popularne marki  najlepsze motywy 
piankowe dla najmłodszych  BabyOno, Trefl, Roter  Bajki Disney, zwierzęta, miasto – uliczki, puzzle 3D
trójwymiarowe, kuliste  Bard, Ravensburger, CUBIC FUN, Robotime  budowle, modele pojazdów, bajkowe postacie
klasyczne  Trefl, Clementorini, Tactic  przyroda, miasta, bajki 
drewaniane Anek, Robotime, Melissa dziecięce, pojazdy, budowle, edukacyjne 

 

Wybierając konkretne opakowania puzzli w Black Friday pamiętaj o kategorii wiekowej i poziomie skomplikowania, aby były trafnym zakupem.

Gdzie znaleźć najlepsze okazje z zabawkami na Black Friday 2021?

Black Friday może być świetną okazją do zrobienia zakupów zabawek na zbliżające się Mikołajki czy Boże Narodzenie. Na portalu Ceneo.pl możesz porównać ceny klocków, puzzli czy innych gadżetów dla dzieci w największych sklepach internetowych z Polski. Aby mieć pewność wyboru, możesz także sprawdzić historię cen oraz Zaufane Opinie klientów. Sprawdź promocje na puzzle, klocki, lalki oraz inne zabawki na Black Friday i wybierz najlepsze oferty z Ceneo.pl!


Źródło: Ceneo.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie rekordy przyniesie Black Friday? [RAPORT]

black friday sale

Black Friday rozpoczyna najgorętszy w handlu okres w roku – czas bożonarodzeniowych zakupów. Rok temu w sklepach online Polacy zostawili jedną trzecią świątecznego budżetu¹. W tym – biorąc pod uwagę kilkukrotnie wyższy ruch w aplikacjach zakupowych – może być jeszcze lepiej. Tak przynajmniej wynika z raportu „M-commerce”, opublikowanego właśnie przez agencję Spicy Mobile.

Rok 2020 jest już nazywany przełomowym, jeśli chodzi o e-commerce. Okres pandemii spowodował zmianę przyzwyczajeń konsumentów i przeniesienie części zakupów do internetu. Jak wynika z najnowszych danych dotyczących rynku e-commerce, już 73% internautów robi zakupy online (o 11 p.p. więcej niż w 2019 r.), co daje liczbę około 20,6 mln osób2. Zdaniem analityków, sprzedaż w internecie może być w tym roku nawet dwukrotnie większa i wynieść 100 mld zł3. Wzrosty są odnotowywane w niemal wszystkich branżach, również w tych, w których e-commerce nie miał wcześniej znaczącego udziału4. Wyniki ostatnich badań konsumenckich wskazują też na kolejny ważny trend – coraz częściej do e-zakupów wykorzystujemy smartfon.

Kanał „mobile” jest coraz ważniejszy dla platform i sklepów e-commerce. Marki powinny przyjrzeć się zwłaszcza najmłodszej grupie wiekowej – to jej preferencje i zwyczaje zakupowe wraz ze wzrostem siły nabywczej będą wkrótce kształtować oblicze polskiego handlu internetowego. Już teraz wśród konsumentów w wieku 15-24 lata smartfon jest najchętniej wykorzystywanym urządzeniem do e-zakupów. Co więcej, ci konsumenci – chętniej niż inni – korzystają przy zakupach z aplikacji mobilnych. Jej brak postrzega jako problem aż 39% kupujących z poziomu urządzenia mobilnego w wieku 15-24 lata5.

Rafał Karczewski ze Spicy Mobile

Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu „M-commerce”, 74% użytkowników urządzeń mobilnych ma na swoim smartfonie zainstalowaną przynajmniej jedną aplikację zakupową. To dane z września br., które pochodzą z pasywnego pomiaru aktywności Polaków na urządzeniach mobilnych z systemem Android. Można je więc nazwać tzw. „danymi twardymi”. W porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. łączny zasięg aplikacji zakupowych wzrósł trzykrotnie. Na popularność całej kategorii rzutują przede wszystkim największe aplikacje zakupowe, do których należą popularne platformy e-commerce, jak Allegro, OLX czy AliExpress, a także aplikacja drogerii Rossmann. Większy niż przed rokiem ruch widać również i w innych kategoriach aplikacji zakupowych, także tych mniej popularnych, jak np. aplikacje sieci spożywczych.

Platformy zakupowe

Jak wynika z danych Spicy Mobile, najbardziej popularną platformą zakupową w Polsce jest Allegro – we wrześniu 2020 r. korzystał z niej co drugi użytkownik smartfona z systemem operacyjnym Android (49,62%). Na kolejnych miejscach pojawiają się OLX (37,74%) oraz AliExpress (22,96%). Na przestrzeni dwunastu miesięcy (między wrześniem 2019 r. a wrześniem 2020 r.) zasięg aplikacji Allegro wzrósł trzykrotnie, a AliExpress i OLX dwukrotnie.

Moda

Ostatnie miesiące przyniosły wzrost zainteresowania konsumentów aplikacją do sprzedaży odzieży używanej Vinted, z której korzysta aktualnie 12% użytkowników (rok wcześniej był to nieco ponad 1%). Ten wynik plasuje ją na piątym miejscu według zasięgu w rankingu najpopularniejszych aplikacji zakupowych w Polsce. Vinted to nie jedyna aplikacja z branży modowej, po którą Polacy sięgali częściej niż rok temu. Na przykład zasięg aplikacji Zalando wzrósł z 1,23% we wrześniu 2019 r. do 3,88%, a liczba wywołań na pierwszy ekran wzrosła z 1,4 mln do 194,7 mln.

Sieci spożywcze

Na tle gigantów polskiego rynku e-commerce ruch w aplikacjach sieci spożywczych jest niszowy. Najpopularniejszą w tej kategorii jest aplikacja sieci handlowej Carrefour. We wrześniu zasięg aplikacji Mój Carrefour wyniósł 5%, a liczba uruchomień przekroczyła 30,4 mln. Na drugim miejscu – według zasięgu – znajduje się aplikacja Tesco Club Card (3,52%), wywoływana na pierwszy ekran 17,6 mln razy. Warto podkreślić, że aplikacja Moja Biedronka – choć pod względem zasięgu ustępuje innym – jest najczęściej uruchamianą aplikacją sieci spożywczej. We wrześniu 2020 r. wywoływano ją na pierwszy ekran 46,2 mln razy.

Jedzenie na wynos

W tej kategorii można wyróżnić trzech liderów: Pyszne.pl, KFC oraz UberEats. W ostatnim czasie szczególnie wzrosło zainteresowanie aplikacją KFC, która we wrześniu 2020 r. odnotowała rekordowe zainteresowanie i dociera obecnie do ponad 8% użytkowników (we wrześniu 2019 r. jej zasięg wynosił 0,12%). Jest to też aplikacja do zamawiania jedzenia na wynos, w której użytkownicy spędzają najwięcej czasu oraz którą najczęściej wywołują na pierwszy ekran. To wyraźne odwrócenie tendencji z kwietnia br., kiedy to Uber Eats oraz Pyszne.pl cieszyły się znaczną przewagą nad dominującym obecnie konkurentem, tak w liczbie wywołań, jak i w czasie spędzonym w aplikacji.

Drogerie i apteki

Zdecydowanym liderem tej kategorii i jednocześnie 3. najpopularniejszą aplikacją mobilną w Polsce jest aplikacja drogerii Rossmann. We wrześniu 2020 r. jej zasięg wyniósł prawie 24%. Choć pod względem zasięgu aplikacja Rossmann utrzymuje się w ścisłej czołówce, obok aplikacji popularnych platform e-commerce, to jej użytkownicy nie są tak aktywni. W aplikacji Rossmann spędzają średnio pięć razy mniej czasu niż w aplikacji OLX i prawie trzy razy mniej niż w AliExpress6.

Kupony, rabaty, gazetki promocyjne

To ważny kierunek rozwoju m-commerce. W skali całego roku liderami kategorii są Blix, PAYBACK PL oraz Wish. Ostatnio dołączyła do nich także aplikacja Goodie. Poza tymi aplikacjami użytkownicy często korzystali z Peppera (zasięg we wrześniu 2020 r. na poziomie 2,71%), spędzając w nim miesięcznie prawie tyle samo czasu, co w dużo bardziej popularnej aplikacji Wish (6,69%). Najczęściej i najdłużej używaną aplikacją jest jednak Blix, który tylko we wrześniu 2020 r. został otworzony przez użytkowników blisko 808 mln razy, co zsumowało się do 4 mln godzin spędzonych w aplikacji.

Inne popularne aplikacje zakupowe

Mówiąc o rynku m-commerce w Polsce, nie można nie wspomnieć o jeszcze dwóch aplikacjach powiązanych ze stacjonarnymi placówkami sklepów o wyrobionych markach: Vitay oraz Empik (odpowiednio 8,06% i 6,94%).Także jeśli chodzi o częstość i długość użytkowania ich popularność zwiększyła się w ostatnim czasie, przy czym Empik odnotował wyraźny wzrost zainteresowania na przełomie lutego oraz marca, a Vitay w sierpniu i we wrześniu.

Musimy pamiętać o tym, że smartfon jest narzędziem wielofunkcyjnym w kontekście zakupów. Nawet jeśli nie finalizujemy zakupu na urządzeniu mobilnym, to przy jego pomocy poszukujemy informacji, porównujemy oferty, szukamy promocji czy też śledzimy stan zamówienia. Aplikacje mobilne mogą być więc wykorzystywane w handlu na wiele sposobów. Z jednej strony mogą umożliwiać dokonywanie zakupów online, z drugiej – wspierać tradycyjną sieć sprzedaży.

Tomasz Kąkol ze Spicy Mobile

ZOBACZ PEŁNY RAPORT M-COMMERCE


Źródło: informacja prasowa Spicy Mobile

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Black Friday: albo na serio, albo wcale

Choć popularność Black Friday rośnie w Polsce od lat, trudno się oprzeć wrażeniu, że nie wszyscy w pełni zrozumieli ideę tego zakupowego szaleństwa.

Jakie błędy w strategii sprzedażowej i komunikacji z odbiorcami najczęściej popełniają sprzedawcy? Z czym muszą się mierzyć agencje marketingowe, by przeprowadzić krótką, lecz intensywną kampanię nastawioną na konwersję? Dlaczego przygotowań do dni tak bardzo wyczekiwanych przez konsumentów nie można odkładać na ostatnią chwilę?

Pytań i wniosków nasuwa się sporo, więc spróbujmy ten temat zgłębić, patrząc na Black Friday z dystansem i marketingowym przymrużeniem oka.

Odporni na święto konsumpcji?

Mało kto będzie zaskoczony słysząc, że Czarny Piątek przyjął się na dobre w niektórych krajach anglosaskich, skoro pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Niezwykłą popularnością cieszy się też w RPA, Grecji czy Pakistanie. Według danych serwisu picodi.pl z 2017 rok mieszkańcy RPA dokonali o 16226% więcej zakupów w Black Friday poprzez witrynę niż w innych dniach roku.

W Polsce ten proces przebiega znacznie wolniej, choć perspektywy wydają się obiecujące – mimo koronawirusowej pandemii. Jednocześnie w sieci na dobre zagościły memy pokazujące Black Friday w krzywym zwierciadle i sugerujące, że większość sprzedawców chce przechytrzyć swoich klientów.

Black Friday w Polsce
Źródło: https://obrazkowo.pl/main/media/25ac069e59c30568fa578d085c207d06/Black-Friday-w-Polsce

 

Warto odłożyć na bok daleko idące uogólnienia i zastanowić się, z jakiego powodu listopadowe wyprzedaże nie wzbudzają takiej euforii, jak na Wyspach czy za oceanem.

Promocja bez promocji

Podwyższanie cen na kilkanaście dni przed Czarnym Piątkiem tylko po to, by w punkcie kulminacyjnym nieznacznie je obniżyć? Z takim podejściem spotkał się niejeden marketer. To oczywiście droga donikąd, bo próba zorganizowania pozornej promocji raz może się udać. Za rok lub dwa potencjalni kupujący najpewniej od razu sprawdzą ofertę konkurencji. Wielu producentów i detalistów obawia się ryzyka, że nie zarobią na całym przedsięwzięciu tyle, ile by chcieli.

Black Friday_Kwejk
Źródło: https://kwejk.pl/obrazek/3300013/black-friday.html

Gdy w grę wchodzi wyłącznie sprzedaż wysyłkowa, specjaliści marketingu online wiedzą, że spoczywa na nich ogromna odpowiedzialność. Jeśli mimo znacznej obniżki cen towarów lub usług nie uda się osiągnąć KPI przyjętych wcześniej z klientem, jakość współpracy może się pogorszyć.

Duży może więcej?

Zdecydowanie. Sieci sklepów odzieżowych w czasie Black Friday nie mają litości dla mniejszych konkurentów. Z uwagi na tzw. efekt skali są w stanie ogłosić nad wyraz atrakcyjne promocje – takie, które dla średnich firm lub mniejszych prywatnych przedsiębiorców oznaczałyby całkowitą rezygnację z zysków.

To jeden z powodów, który tłumaczy, dlaczego wiele sklepów z wysokiej jakości bielizną czy ubraniami nie bierze udziału w cenowym wyścigu. Niektórzy próbują „oszukać przeznaczenie” i zaczynają ostrożnie zmniejszać ceny asortymentu na kilkanaście dni przed Czarnym Piątkiem. Choć szansa na tłumy zainteresowanych jest raczej niewielka, wierni klienci ucieszą się z przecen.

Ciemna strona e-commerce

Dla firm opierających swoją działalność na sprzedaży online Black Friday może być zarówno czasem handlowych żniw, jak i przyczyną nagłego przyblokowania biznesu. Oczywiście chodzi o zwroty towarów – i to nie tylko ubrań. Gdy przedsiębiorca zdecyduje o “przewietrzeniu” magazynów, ponieważ ma nadzieję na jakikolwiek zysk po towarze, który się nie sprzedał, masowe zwroty mogą doprowadzić do paraliżu. Pracownicy zajęci dotychczas nadawaniem paczek, będą musieli je przyjmować i weryfikować, czy klient ma prawo do otrzymania środków z powrotem.

Aby uniknąć takiego scenariusza, marketerzy zachęcają do tworzenia wiarygodnych kart produktów. Powinny one bazować na szczegółowych informacjach i ostrych zdjęciach lub materiałach wideo – realnie przedstawiających dany towar. Jeśli większość zwrotów wynika z niezgodności produktu z opisem, sprzedawca może mieć pretensje głównie do siebie.

Przeciąganie liny

Narzędzia do szybkiej komunikacji tekstowej pomiędzy sklepem a kupującymi są bardzo przydatne, jednak zuchwałość niektórych klientów po prostu zadziwia. Wiadomości prywatne na firmowym fanpage’u z propozycją kupna danego towaru po mniejszej cenie to żadna nowość. Gorzej, gdy śmiałe negocjacje przeradzają się w kłótnię lub zainteresowany próbuje za wszelką cenę udowodnić, że nabył wadliwy produkt.

W okresie największych promocji otrzymywaliśmy maile od klientek, które sugerowały nam cenę, w jakiej byłyby skłonne kupić daną rzecz. Pisały, że chętnie kupią tę bluzkę, ale nie za 150 zł, tylko za 100. Nie były to pojedyncze przypadki. Takie targowanie zdarzało się często.

Marketingowiec jednej z poznańskich marek odzieżowych

Czasem dla świętego spokoju marki dążą do wyciszania takich incydentów i wysyłają jakąś pozycję z asortymentu w ramach rekompensaty. Czy słusznie? Nie zawsze – szczególnie gdy istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa. Takie sytuacje zdarzają się najczęściej w gorących okresach sprzedażowych lub podczas powszechnych akcji promocyjnych, czyli właśnie Black Friday.

Influencer marketing na skróty

Zapraszanie do współpracy niezbyt wiarygodnych, choć bardzo znanych influencerów to ogromny błąd. Kampania z udziałem popularnej aktorki, która na swoim instagramowym profilu promuje dosłownie wszystko, raczej nie przełoży się na wymierne efekty sprzedażowe. Odbiorcy oczekują autentyczności, spójności w przekazie. Znana twarz to za mało.

W czasie Black Friday liczy się zysk. Jeśli więc liczba wykorzystanych kodów rabatowych oferowanych przez influencera nijak się ma do generowanych zasięgów, można się zastanawiać, czy nie lepiej na przyszłość zainwestować w solidną kampanię PPC. Ta zdecydowanie nadaje się do szybkich działań reklamowych z precyzyjnym targetowaniem.

Budżet reklamowy

Sklepy dłużej działające w sektorze e-commerce zdają sobie sprawę, że bez budżetu reklamowego nie sposób wybić się ze swoją ofertą wśród konkurencji. Mniejsi gracze nie zawsze dostrzegają tę zależność – chcieliby wydawać na działania promocyjne podczas Czarnego Piątku tyle samo, co wcześniej. Dysponując odpowiednimi środkami na cele marketingowe, warto zwrócić się do solidnej firmy zewnętrznej, będącej w stanie umiejętnie połączyć różne obszary marketingu internetowego – SEO, PPC, content marketing itd. Każda kampania to inny budżet – liczba zmiennych jest na tyle duża, że najlepiej poprosić o indywidualną ofertę.

Działania w zakresie PPC są znakomitym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko i precyzyjnie dotrzeć do określonej grupy klientów. Kluczowym elementem jest wnikliwa analiza i ciągła optymalizacja, aby odpowiednio wykorzystać budżet. Liczy się także doświadczenie. Osoby chcące działać na własną rękę, bez profesjonalnego wsparcia, często się przekonują, że zatrudnienie renomowanej agencji marketingowej to najlepsza inwestycja. 

Piotr Woźniak, Lider Zespołu Kampanii PPC w Grupie TENSE

Jeśli nie Black Friday, to…

Black Week? White Wednesday? A może Cyber Monday? Możliwości nie brakuje. Ważne, by klient jasno określił swoje biznesowe cele i wziął pod uwagę aktualne perspektywy.
Dla marek działających w bardzo konkurencyjnych segmentach, np. w odzieżowym, Black Friday będzie też świetną inwestycją wizerunkową. Warto o tym pamiętać, współpracując z klientem, którego brand nie jest dostatecznie rozpoznawalny. Zorganizowanie krótkiej, lecz bardzo przemyślanej akcji promocyjnej na pewno ułatwi dotarcie do nowych odbiorców.


Autor:

Marcin Siemiginowski, Specjalista ds. Content Marketingu w Grupie TENSE. Wcześniej Account Manager w agencji social media i zdalny copywriter SEO. W codziennej pracy stara się łączyć zamiłowanie do wysokiej jakości treści z chęcią jak najlepszego poznania perspektywy klienta. Prywatnie miłośnik dobrej publicystyki, seriali z gatunku political-fiction i zimowych szaleństw na lodowisku.
 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Black Friday w Polsce: jak będą kupować pokolenia?

domodi.pl

2020 rok bezsprzecznie przyspieszył rewolucję technologiczną sprawiając, że zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers (osoby urodzone w latach 1946-1964) skutecznie przeniosła swoje nawyki zakupowe do online’u. Q4 jest najważniejszym dla handlu, bowiem znajdują się w nim 3 bardzo istotne peaki zakupowe - Święta, poświąteczne wyprzedaże oraz Black Friday. W związku z tym ostatnim Grupa Domodi przeprowadziła badanie, w którym sprawdzono w jaki sposób różne pokolenia planują realizować zakupy podczas zbliżającego się Czarnego Piątku.

Promocje jak zawsze kuszące

Z ankiety wynika, że 47% badanych już dziś wie, że na pewno weźmie udział w BF, natomiast 43% – pozostaje w tej kwestii niezdecydowanych. 10% deklaruje w tym temacie brak zainteresowania tym dniem. Na pytanie, dlaczego Black Friday jest idealną okazją do zrobienia zakupów internauci odpowiadali, że obok niskiej ceny i oczywiście rabatów cenią także możliwość kupienia większej liczby rzeczy oraz dostępność darmowej dostawy. Wśród wymienianych korzyści, istotną okazuje się także zakup rzeczy markowych w atrakcyjnych cenach.

planowane zakupy
źródło: Grupa DOMODI

Według badanych, optymalny czas trwania Black Friday to weekend – wskazało tak 51% osób. Dla 36% – idealnym jest tydzień, a tylko 6% uważa, że 1 dzień celebrowania jest wystarczającym. To ważna wskazówka dla sklepów i marek, które planują swoje sprzedażowe działania.

Dlatego w tym roku, podobnie jak w poprzednim, zdecydowaliśmy się na akcję sprzedażową “Black Week”, która będzie trwała 7 dni. Nasze doświadczenia sprzedażowe pokazują, że to optymalny czas na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów.

Martyna Głowińska, marketing i PR manager w Grupie Domodi

Nawyki zakupowe Polaków

55% badanych deklaruje, że rok temu ich aktywność zakupowa w trakcie Black Friday skupiała się głównie na kanale online’owym. Przemawia za tym fakt szybkości znalezienia produktu, wysokość rabatów i brak kolejek w sklepach. 14% ankietowanych wybierało głównie kanały offline’owe w tym czasie, gdyż lubią sprawdzić produkt przed zakupem. Natomiast 24% ankietowanych korzysta z miksu kanałów – przeplatając ze sobą sklepy internetowe ze stacjonarnymi.

Black Friday
źródło: Grupa DOMODI

Pomimo sytuacji związanej z pandemią, aż 73% badanych deklaruje, że w tym roku ich nawyki zakupowe związane z Black Friday nie ulegną zmianie, z czego: 45% skupi się głównie na sklepach online, 5% zrealizuje swoje potrzeby w sklepach stacjonarnych, 16% – postawi na miks kanałów, a 7% deklaruje całkowitą rezygnację z zakupów w tym czasie. Wśród najmniej skorych do zmian zachowań znalazły się osoby w wieku 25-34 lata.

Czarny piątek
źródło: Grupa DOMODI

20% badanych wskazuje, że ich nawyki zmienią się, stawiając głównie na zakupy internetowe. Wśród odpowiadających za zmianą najwięcej jest przedstawicieli pokolenia y oraz x, czyli odpowiednio osób w przedziałach wiekowych 35-44 i 45-55.

Natomiast zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers do tej pory kupowała offline. W ankiecie jednak deklarują oni zmianę zachowań i przeniesienie się do internetu.

W przypadku najmłodszej z badanych grup, czyli pokolenia z ( przedział wiekowy 16-24) w dużej mierze deklarują oni chęć zobaczenia produktu na żywo przed zakupem, dlatego też w tym roku chętniej postawią na miks kanałów online i offline.

Koszyk zakupowy na Black Friday

W top3 najchętniej wskazywanych kategorii w trakcie nadchodzącego Black Friday znalazły się: odzież i obuwie, kosmetyki oraz wyposażenie wnętrz. Poza podium znalazły się sprzęty RTV i AGD czy elektronika.

kategorie TOP3
źródło: Grupa DOMODI

Polacy nie planują także oszczędzać w tym dniu. Na pytanie odnośnie planowanych wydatków 30% badanych wskazało, że zmieści się w przedziale 100-299 zł. Dla 29% – kwota ta nie przekroczy 300-499 zł, a w tym przedziale cenowym najwięcej wydadzą osoby w wieku 16-24 i 45-55. Natomiast 19% -wyda 700 zł i więcej, a 8% – 500-699 zł.

Najwięcej Baby Boomers’ów wyda w trakcie Black Friday przeznaczy na zakupy od 100 zł do 299 zł, a niewiele mniej badanych w tym przedziale wiekowym – wyda 700 zł i więcej.

Szczegóły badania

Badanie w formie anonimowej ankiety Grupa Domodi przeprowadziła wraz z użytkownikami swoich trzech serwisów: Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl w dniach od 22-28 września 2020. Wzięło w nim udział 86% kobiet i 14% mężczyzn. Przekrój wiekowy był bardzo zróżnicowany, co pozwala przedstawić pełne spektrum obecne na Polskim rynku.

szczegóły badania
źródło: Grupa DOMODI

Źródło: Informacja prasowa Grupa DOMODI

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Black Friday – jak robić rozsądne zakupy?

black friday

Zakupowy szał, który co roku ogarnia świat w ostatni czwartek listopada, potrafi spowodować, że przez kolejne tygodnie męczą nas wyrzuty sumienia z powodu ilości zakupionych fantów. Jak kupować, by uniknąć spędzenia kolejnego tygodnia na wyczekiwaniu w sklepowych kolejkach do zwrotu towarów?

Black Friday, czy też Czarny Piątek nazywany jest świętem zakupów. Czekamy na niego z niecierpliwością i ekscytujemy się zbliżającymi obniżkami nawet do 70% procent w wielu sklepach. Ma on też wielu przeciwników, którzy twierdzą, że jest to święto konsumpcjonizmu i znajdują wiele argumentów by w ten dzień (czy też weekend bądź tydzień, bo w wielu miejscach czas obniżek jest wydłużany) zakupów nie robić.

Jeśli jednak należysz do tej pierwszej grupy konsumentów i uśmiechasz się na myśl o zbliżających się wyprzedażach, zadbaj o to, by Twoje zakupy były rozsądne i nie doprowadziły cię do zdenerwowania.

Zrób listę zakupów

Łatwo wpaść w sidła wszechobecnych promocji i kupić wiele zbędnych rzeczy, które na pierwszy rzut oka “naprawdę są potrzebne”. Często od Black Friday zaczynamy także zakupy prezentów świątecznych. Przemyśl wcześniej co chcesz kupić i zrób konkretną listę zakupów, by uniknąć masowych zwrotów po zakończeniu promocji i zostawić trochę pieniędzy w portfelu na bardziej przyziemne potrzeby.

Ustal budżet

Sama lista niestety nie wróży sukcesu zakupowego. Każdemu zdarza się zauważyć w ostatniej chwili coś, co od zawsze chciał mieć albo rzecz, która mu się bardzo spodobała, a po prostu ma okazyjną cenę i jeśli nie kupi jej dzisiaj to nigdy. Czasem jest ich kilka, a czasem uzbiera się ich nawet kilkanaście. Dlatego ustal budżet maksymalny na ten dzień. Jeśli masz w planach większe zakupy, możesz ustalić, że do kwoty z listy podstawowej dodajesz 20 albo 50 złotych na takie właśnie nieprzewidziane zakupy bądź limit ilościowy np. nie kupię więcej niż 2 rzeczy spoza listy.

Podwójne upewnienie się

Jeśli jednak okaże się, ze ograniczony budżet albo limit ilościowy nie zadziałał, upewnij się zawsze, że zakup, którego chcesz dokonać, jest rozsądny. Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie, gdzie i jak użyjesz tej rzeczy – im więcej (realnych!) zastosowań, tym większa szansa na to, że nie wydasz pieniędzy bez powodu. Po drugie zastanów się, czy wizualnie i technicznie pasuje ona to twojego mieszkania, szafy czy sprzętu, który już posiadasz. Po co kupować coś, co jest ładne albo fajne jeśli ostatecznie i tak będziesz musiał to zwrócić?

Jeśli planujesz zakup sprzętu elektronicznego, wybierz wcześniej model

W Czarny Piątek bardzo duże obniżki wprowadzają sklepy sprzedające elektronikę. Jeśli planujesz zakup sprzętu AGD czy też telewizora albo laptopa, zrób wcześniej research modeli dostępnych na rynku oraz wybierz konkretne parametry sprzętu, którymi jesteś zainteresowany. To bardzo usprawni zakupy w dzień wyprzedaży i być może pozwoli ci uniknąć wyczekiwania w długich kolejkach do doradców w sklepie albo zdenerwowania na obciążone w tym dniu serwery sklepów internetowych. Kupując sprzęt online, upewnij się jednak w kwestii sposobu i kosztów dostawy, by nie zaskoczyły cię duże dodatkowe koszty przy płatności.

Kupuj online

Jeśli chcesz skorzystać z promocyjnych ofert, ale nie jesteś fanem zakupów stacjonarnych, a na myśl o tłumie, w którym miałbyś podejmować decyzje zakupowe przechodzi ci dreszczyk po kręgosłupie – wybierz alternatywę. Dzisiaj większość sklepów internetowych i platform sprzedażowych wprowadza promocje na Black Friday w specjalnie do tego wydzielonych miejscach. Niektóre z nich umożliwiają nawet wcześniejsze zapoznanie się z produktami, które zostaną przecenione.

Kody i kupony rabatowe

Korzystaj z kodów i kuponów rabatowych. Poświęć wcześniej chwilę na znalezienie wszystkich dostępnych kodów, kuponów rabatowych i kart podarunkowych, z których możesz skorzystać. Często o nich zapominamy, a umożliwiają one znaczne obniżenie końcowej kwoty do zapłaty w danym sklepie. Nie wszystkie sklepy jednak pozwalają łączyć ze sobą kody rabatowe. Upewnij się, które, by uniknąć rozczarowania przy płatności.

Upewnij się co do zasad zwrotu

Niezależnie od tego czy zakupy zrobisz stacjonarnie, czy online, zawsze masz prawo do zwrotu zakupionego, nieużywanego towaru. W przypadku sklepów stacjonarnych zazwyczaj jest to 14 albo 30 dni. Jeśli chodzi o sklepy online – obowiązującym ogólnie terminem w prawach konsumenta jest 14 dni, jednak coraz częściej platformy decydują się na przedłużenie go do 30, a nawet do 100 dni.

Nie zawsze podczas Black Friday udaje się zakupić wszystko, czego szukamy i potrzebujemy. Często ostatnia sztuka produktu, który bardzo chcemy kupić, zostaje wykupiona przez osobę, która swoi w kolejce przed nami. Mimo to ważne jest to, by zachować rozsądek i nie denerwować się bez potrzeby, a jeśli kupujesz stacjonarnie – bądź uprzejmy dla innych!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF