...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Blogerzy internetowi nowoczesną dźwignią handlu

Blog to „dziennik prowadzony przez internautę na stronach WWW”, a bloger to „osoba publikująca swój blog w Internecie” – taką definicję znajdziemy w słowniku języka polskiego PWN. W teorii każdy z nas może stać się blogerem.

Ale to tylko część prawdy, bo dobry, ceniony bloger to przede wszystkim osobowość – ktoś kto posiada wiedzę na określony temat, w określonej dziedzinie i dzieli się nią z gronem swoich odbiorców. Często też nie boi się mieć swojego zdania na aktualne tematy. Kształtuje rzeczywistość, poglądy, upodobania, również gusta zakupowe. Dlatego też znane marki coraz chętniej korzystają z usług blogerów i wykorzystują ich wpływ w celach promocyjnych/marketingowych. Blogi i vlogi (z ang. videoblog – blog video) z dnia na dzień powiększają swój zasięg. Dla przykładu, na YouTube czołowi polscy blogerzy/vlogerzy potrafią skupiać nawet kilka milionów subskrybentów, a liczby wyświetleń pojedynczych filmów sięgają u nich nawet kilkudziesięciu milionów. Blogi mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe w Polsce. Zasięg blogosfery (z ang. blogosphere) to już prawie 11mln internautów i z roku na rok skutecznie rośnie. Stali odbiorcy blogów korzystają z porad blogerów przy wyborze produktów. Ponadto blogi i vlogi są źródłem opinii i coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do poszukiwania dodatkowych informacji o marce, produkcie czy miejscu.
Świetnym przykładem tego, jak bardzo czytelnicy liczą się ze zdaniem blogerów, może być pewna bardzo znana w Polsce blogerka modowa. Jeżeli poleci ona jakikolwiek kosmetyk, którego używa, bardzo szybko znika on ze sklepowych półek i trudno jest go później nabyć. W mediach społecznościowych pojawił się swego czasu filmik, na którym blogerka kupuje ulubione perfumy, mało znane i niepromowane w mediach. Tego samego dnia każda sztuka znajdująca się w sklepie została sprzedana, ku wielkiemu zaskoczeniu ekspedientki, która stwierdziła, że wcześniej mogły być zamawiane raz na kilka miesięcy.

Jeśli bloger pojawi się w miejscu, które uzna jako wspaniałe, w którym znajdziemy wszystko czego potrzebujemy (ulubione sklepy, restauracje, kawiarnie, gdzie możemy miło spędzić czas), wówczas ruch w tym miejscu rośnie parokrotnie, a sklepy i firmy odnotowują zwiększone obroty. Linki do stron, które bloger umieszcza w swoich wpisach, są chętnie odwiedzane przez jego odbiorców, a promowana przez niego strona uzyskuje wzrost ruchu. Dowodem na to są chociażby wyniki odwiedzalności strony notowane w systemach mierzących.

Popularny bloger to więc influencer (z ang. influence – wpływ). Influencer oddziałuje na swoich odbiorców, wpływa na ich ocenę i wizerunek danej marki, może bezpośrednio oddziaływać na sprzedaż produktu. Zatem taki „influencer” jest bardzo istotną „dźwignią handlu” dla marek, w szczególności odzieżowych, kosmetycznych, lifestyle’owych, producentów sprzętu i akcesoriów domowych oraz firm spożywczych. Co więcej jest skutecznym „sposobem” dotarcia do młodych odbiorców, często tak bardzo zapatrzonych w swoich internetowych idoli – blogerów.

Autorka artykułu:
Luiza Jasińska – Account Manager w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Weź udział w 2 edycji Affiliate Days i zacznij zarabiać na blogu

9 września 2017 odbędzie się druga edycja Affiliate Days with Ceneo.pl – konferencji połączonej z warsztatami dla blogerów. Dowiesz się, jak poprzez afiliację zacząć zarabiać na swojej witrynie oraz kanałach społecznościowych, a także jak lepiej się pozycjonować oraz angażować społeczność zgromadzoną wokół Ciebie.

Zyskaj niezbędną wiedzę o afiliacji w internecie

Podczas imprezy podpowiemy Ci, jak lepiej pozycjonować swoją stronę oraz jak dbać o lojalność Twojej społeczności. Poznasz najskuteczniejsze sposoby na zarabianie w sieci, a także największe nowości w afiliacji. Zwrócimy także Twoją uwagę na trendy i sezonowość, które wpływają na zachowania Użytkowników.

 

Jeśli prowadzisz bloga, kanał YouTube czy chociażby galerię na Instagramie,
nie może Cię zabraknąć. Udział w konferencji jest bezpłatny.

 

Zarejestruj się już dzisiaj na: www.ad.ceneo.pl

W trakcie trwania konferencji jesteśmy do Twojej dyspozycji. Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące prowadzonego przez Ciebie bloga, możesz liczyć na pomoc naszych ekspertów. Affiliate Days with Ceneo.pl to także doskonała okazja, by kameralnym gronie wymienić się doświadczeniami z innymi twórcami internetowymi.

 

Gdzie i kiedy?

Konferencja odbędzie się 9 września 2017 we Wrocławiu, w siedzibie Ceneo.pl przy ul. Legnickiej 48G (kompleks biurowy Business Garden). Zarejestruj się bezpłatnie, by wziąć udział i poznać więcej szczegółów: www.ad.ceneo.pl. Dowiedz się także więcej o Programie Partnerskim Ceneo.pl.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

3 kroki do rozwiązania każdego wyzwania

Załączona jednominutówka to odpowiedź na pytanie: czy jest uniwersalna metoda wybrnięcia z każdego problemu?

Załączona jednominutówka to odpowiedź na pytanie: czy jest uniwersalna metoda wybrnięcia z każdego problemu?

Zwykle sprawdza się stary, solidny schemat:
1. analiza tego, co się dzieje (wydobycie na światło dzienne tylu szczegółów ile można wydobyć);
2. synteza tego, co mamy przed oczami (odszukanie ważnych trendów, uporządkowanie głównych tematów i identyfikacja tego, co najważniejsze);
3. decyzja o konkretnych działaniach, których realizacja rozpocznie się niezwłocznie.

To są kroki, które widzę w rozwiązywaniu wszelkich wyzwań; niekiedy w bardzo odległych obszarach. Analiza, synteza i działanie to powtarzający się układ.

Czyż nie jest to banalne?
Przecież nawet dzieci wiedzą, że nim wyruszysz na zakupy, warto zrobić listę tego co trzeba kupić, a nim zrobisz listę zobacz w lodówce i w szafkach kuchennych czego brakuje.
Co z tego, że wiemy, gdy wciąga nas spontaniczność i zamiast załatwić zakupy w kilkanaście minut, biegamy ze swoim wózkiem dużo dłużej, zapominając o tym co potrzebne i ponownie wracając do sklepu, z poczuciem zmarnowania mnóstwa czasu.

Zarządzanie i rozwiązywanie wyzwań zawodowych bardzo przypomina powyższy model spontanicznych zakupów. Tylko, że chaotyczne podejście do spraw zawodowych ma zwykle poważniejsze konsekwencje, niż strata czasu w sklepie.

Dlatego zachęcam do metodycznego podejścia do działań i rozbiciu procesu na trzy etapy.

1. Dobra analiza

czyli niespieszne i solidne spojrzenie na szczegóły, co pozwala zdać sobie sprawę z tego na czym polega wyzwanie. Diabeł tkwi w szczegółach, więc przy pospiesznym i powierzchownym spojrzeniu na temat, problem wygląda bardzo podobnie jak tuziny innych przedsięwzięć. Dopiero dobra analiza zabezpiecza nas przed błędami powierzchowności.

2. Potem mamy spojrzenie z boku

czyli syntetyczne poukładanie obrazu sytuacji, co tworzy kontrast między tym co istotne, a tym co ciekawe, acz marginalne.

3. Na takim gruncie już widzimy, czym się zająć

i od czego zacząć. Tutaj zwykle pojawia się miejsce dla zasady Pareto 20/80, bo 20% kluczowych działań zwykle zapewni nam 80% sukcesu w podejmowanym przedsięwzięciu. Lecz dopiero po analizie i syntezie możemy w spokoju ducha uznać, że pamiętamy o wszystkim, co ma się znaleźć w kluczowych 20%.

Czyż nie jest to oczywiste i trywialne? No to skąd tak częste rzucanie się w działania, bez przeprowadzenia choćby elementarnej analizy sytuacji?
Myślę, że źródło problemu tkwi w przepaści między „wiedzieć”, a „robić”.
Zatem powodzenia w działaniu!


Bernard Fruga

Bernard Fruga 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak i o czym pisać blog firmowy?

Mówi się, że blogi są dla firm, które żyją z kapitału intelektualnego np. firm doradczych, finansowych, informatycznych, marketingowych, interaktywnych etc. Dziś jednak to nie do końca prawda. Blogi są bowiem doskonałym narzędziem content marketingu i mogą ściągać ruch na stronę www. Blog jest drugim pod względem użyteczności miejscem poszukiwania informacji zaraz po stronie firmy. Założenie bloga to dobry początek, jednak, aby przyciągał on odbiorców należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad.

Blog firmowy. Czy to ma sens?

Zasięg blogosfery to już prawie 11 mln internautów. Blogi i vlogi odgrywają w życiu internautów kluczową rolę informując, ucząc, bawiąc, przedstawiając inny punkt widzenia, budując świadomość czy wspomagając decyzje zakupowe.

Dla stałych odbiorców blogów i vlogów są one pierwszym źródłem informacji o produktach. Blog jest drugim pod względem użyteczności miejscem poszukiwania informacji w Internecie zaraz po stronie www firmy.

Jak pokazują ostatnie badania użytkownicy blogów firmowych to heavy users Internetu i social mediów. Czytają je dwa razy chętniej niż prasę. Około 1/4 z nich to innowatorzy, którzy nowe produkty posiadają jako pierwsi z grona znajomych. Ponad połowa z nich sięga po produkt szybciej niż większość społeczeństwa.

Firmy inwestują coraz większe środki w prowadzenie własnych mediów. Przykładami mediów należących do marki mogą być na przykład: newslettery, fanpage na Facebook’u, blogi i vlogi firmowe, osobiste kanały na serwisie YouTube oraz Vimeo. Są one skutecznym sposobem na pominięcie opłat za obecność w mediach. Ponadto wysyłając regularnie newsletter do partnerów pozostajemy z nimi w kontakcie dostarczając bieżące informacje o firmie. Wielu marketerów sądzi, że media które należą do marki będą w przyszłości pozostawać w trendzie wzrostowym.

Przeczytaj również: Kim jest bloger?

Jaki powinien być dobry blog firmowy?

Blog firmowy może opierać się nie tylko na tekście i zdjęciach. Materiały wideo stały się już równoprawną formą przekazywania informacji. Coraz częściej w sieci popularyzowane są krótkie formy reporterskie, które stają się atrakcyjnym i wiarygodnym dla społeczeństwa źródłem informacji.
Przed zamieszczeniem wideo na blogu warto jednak wiedzieć jakie materiały interesują odbiorców. Jak wynika z raportu pt. „Tradycyjna telewizja nie ma szans na sukces w sieci” opublikowanym na zlecenie multimedialnej agencji informacyjnej Newsrm.TV, udział eksperta czy autorytetu w branży w materiale video o wiele bardziej zachęca respondentów do jego obejrzenia w Internecie. Ten rodzaj rekomendacji brany jest pod uwagę w takim samym stopniu przez najmłodszych jak i najstarszych respondentów. Wyniki badania przeprowadzonego przez Newsrm.tv pokazują, że najchętniej oglądanymi materiałami wideo są te o charakterze rozrywkowym. Jako drugie w kolejności wskazywane są materiały o charakterze informacyjnym. Materiały newsowe/informacyjne najczęściej oglądają respondenci w wieku 50 lat i więcej, a najrzadziej najmłodsi respondenci w wieku 15-18 lat.

Założenie bloga firmowego to dopiero początek. Należy pamiętać o wyznaczeniu konkretnych osób, które będą zajmowały się jego regularną aktualizacją. Najlepiej jeśli blog prowadzi osoba a nie firma, ale musi być ona na trwale związana z organizacją, w przeciwnym wypadku jej wizerunek z bloga przekładać się będzie na wszystkich kolejnych pracodawców. Jeśli takiej osoby nie ma w firmie to najlepiej jeśli jest prowadzony przez wybrany zespół. Jeżeli w danym przedsiębiorstwie nie ma możliwości wyznaczenia takiej osoby lub zespołu, kompleksową opiekę nad blogiem firmowym można powierzyć również agencji public relations.

Co i kiedy publikować?

Okazuje się, że czas publikacji postów na blogu ma znaczenie. Dla przykładu, osoby, które czytają blogi modowe najaktywniejsze są po godzinie 20.00. Czytelnicy blogów parentingowych aktywni są rano i wieczorem, przy czym można odnotować zauważalny spadek ich aktywności w ciagu dnia. Istnieją narzędzia, które pomagają zarządzać aktywnością na blogu oraz pozwalają uzyskać dane odnośnie godzin w jakich dany blog cieszy się największym zainteresowaniem np. Hootsuite, Netvibes.

Najistotniejszą kwestią, o której należy pamiętać podczas zakładania bloga, jest pomysł na niego. Powinien być on nie tylko ciekawy lecz przede wszystkim również oryginalny. Bardzo ważna jest konsekwentna i regularna aktualizacja wpisów. Pisanie na każdy temat, w nieregularnych odstępach czasu nie zachęca czytelników do śledzenia postów. Ponadto blog powinien dostarczać merytorycznej wiedzy z danej dziedziny w ciekawy, niekonwencjonalny oraz indywidualny sposób. Współcześni czytelnicy mają coraz większe wymagania w stosunku do odwiedzanych blogów. Oczekują częstych aktualizacji, dobrego wyglądu i szaty graficznej, zaangażowania w dyskusję autora i czytelników oraz ciekawych materiałów multimedialnych.

Należy pamiętać, iż blog powinien być spójny z wizerunkiem firmy. Dobrze gdyby komponował się ze stroną internetową przedsiębiorstwa, należy zatem dobrać odpowiednią grafikę i dodać logo.

Czytelnicy oczekują od autorów zdecydowanie subiektywnych opinii oraz oryginalnego sposobu prowadzenia bloga i ogólno światopogladowego charakteru zamiast stricte informacyjnego przekazu. Zamieszczane we wpisach na blogu linki do materiałów źródłowych oraz możliwość odnalezienia treści niedostępnych w innych kanałach informacyjnych świadczą o jego wiarygodności.

Promocja bloga

Nie wolno zapominać o promocji bloga. Można zacząć od wpisu na stronie internetowej firmy, informującego o nowo powstałym blogu. Warto pamiętać o mocy jaką posiadają serwisy społecznościowe. W imieniu naszej firmy, na Facebooku, Twitterze itd. należy zaprosić internautów, którzy obserwują aktywność do udziału w dyskusji na blogu.

Warto pamiętać o tworzeniu komunikatów prasowych z komentarzem eksperckim, artykułów poruszających dany problem, badań opinii, raportów. Przy pozyskiwaniu nowych klientów e-mail jest 40 razy bardziej efektywny niż Facebook czy Twitter. E-mail jest zatem dobrym medium do nawiązywania osobistych relacji.

Polska blogosfera staje się coraz bardziej profesjonalna i częściej pełni funkcję edukacyjną, poradnikową. Dobrze prowadzony i merytorycznie bogaty blog ekspercki jest korzystny dla internautów i dla firmy, która go prowadzi. Ci pierwsi zyskują miejsce, z którego mogą zaczerpnąć rzetelnej wiedzy, a właściciel firmy buduje sobie pozycję na rynku, która będzie owocowała przez następne lata. Podsumowując, prezentacja wiedzy w specjalistycznej dziedzinie opiera się na budowaniu zaufania, pozycjonowaniu eksperta oraz bezpośrednim docieraniu do grupy docelowej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zarabiać na blogu?

To pytanie zadaje sobie pewnie każdy początkujący bloger. I już niejedna firma czy raport próbowały dać mu na nie odpowiedź. Do tego grona dołączyła agnecja WhitePress, która postanowiła przepytać 183 osób prowadzących blogi i portale o poziom ich zarobków i sposoby finansowania blogów.

Dyskusje o zarobkach od dawna są w Polsce tematem tabu. Zaś informacje o zarobkach blogerów są chyba najbardziej negatywnie odbierane i najchętniej komentowane przez otoczenie. Nieoficjalne, jak i te oficjalne kwoty szybko rozprzestrzeniają się w mediach i poddawane są zwykle hejterskiej krytyce. Jednak prowadzenie bloga to dla wielu praca jak każda inna. Największe polskie blogi funkcjonują jak zwykłe redakcje, gdzie zatrudniony jest fotograf, grafik czy redaktor, zaś ilość unikatowych użytkowników jest na tyle wysoka, że nie powstydziłaby się jej niejedna dziennikarska redakcja. Jednak do działań poszczególnych blogerów trudno jest przyłożyć jedną miarę.

– Ciężko jest analizować czy komentować zarobki blogerów, bo to sprawa bardzo indywidualna. – komentuje Natalia Hatalska – Każdy ustala swoje stawki i dopóki dana firma za współpracę z blogerem jest w stanie te pieniądze wyłożyć to obie strony są usatysfakcjonowane. Jednak generalizowanie i prowadzenie badań nad zarobkami blogosfery jest mało miarodajne, każdy bloger tworzy własną markę, która ma zupełnie inną wartość. – dodaje.

Hatalska przestrzega także, że takich, deklaratywnych badań nie można przenosić na całą blogosferę, a otrzymane wyniki traktować można jedynie jako te dotyczące 183 osób biorących udział w badaniu. Podobnego zdania jest bloger Michał Górecki – Właściwie większość raportów o zarobkach blogerów jest zafałszowana z co najmniej dwóch powodów. – tłumaczy – Po pierwsze pod uwagę bierze się pewną grupę blogerów, czyli sam wierzchołek góry lodowej, a prawda jest taka, że 99% właścicieli blogów nie zarabia ani złotówki na blogowaniu. W Polsce mamy kilka milionów blogów i większość badań nie bada reprezentatywnej grupy wszystkich blogujących. Po drugie wreszcie są to badania deklaratywne, a w tym wypadku często blogerzy zawyżają liczby z różnych powodów. – dodaje.  

badaniu WhitePress aż 5,5 proc. blogerów deklaruje poziom zarobków na poziomie powyżej 10 000 zł miesięcznie. – To bardzo wysoki wskaźnik – ocenia Hatalska – Oczywiste jest, że duże, znane blogi muszą zarabiać znacznie większe pieniądze, bo w wielu przypadkach za danym blogiem stoi redakcja, którą trzeba utrzymać. Trudno jest jakkolwiek porównywać duże redakcje z blogami prowadzonymi przez jedną osobę – dodaje.

Od 100 do 10 000 złotych

We wspomnianym badaniu, mimo doboru niewielkiej próby widać jak bardzo zróżnicowana jest polska blogosfera, nie tylko pod kątem zarobków, ale także prowadzenia bloga. Niemal tyle samo blogerów deklaruje, że na blogu średnio zarabia między 100 – 500 złotych miesięcznie (23.5 proc. wskazań) co między 1000 – 9999 zł miesięcznie (21,3 proc.). W grupie z zarobkami powyżej 1000 złotych, większość osób prowadzi bloga we współpracy z innymi osobami. A na swoją pozycję pracują od ponad pięciu lat, osiągając przy tym liczbę unikalnych użytkowników na poziomie 10 000 – 90 000 osób. Zaś w grupie, która nie zarabia na blogu więcej niż 500 zł miesięcznie blogi prowadzone są tylko przez ich założyciela, nie dłużej niż od trzech lat.

Sposób na zarobek

Na czym zarabiają blogerzy biorący udział w badaniu? Za najskuteczniejszą formę zarobkowania uznawane są artykuły sponsorowane (30,6 proc. wskazań). Na kolejnych pozycjach pojawia się współpraca z agencjami czy markami (21,3 proc.) oraz sprzedaż własnych produktów bądź usług, takich jak ebooki czy szkolenia. Jeśli chodzi o reklamy na blogach, zdania o nich są bardzo podzielone. 16,4 proc. badanych uważa, że jest to skuteczna forma zarobku, a jednocześnie 31,7 proc. badanych blogerów uznaje, że to najmniej skuteczna forma monetyzacji działań na blogu. Mimo wszystko jest ona bardzo popularna. Na stosowanie reklam jako formy zarobku wskazuje 64,5 proc. badanych, zaś na pierwszym miejscu plasują się artykuły sponsorowane (66,1 proc.).

– Mimo dużej ilości wskazań na reklamę, jako sposobu zarobkowania na blogu, na niewielu z nich można znaleźć tradycyjny baner reklamowy – mówi Hatalska – Widać w ostatnim czasie zmianę podejścia do finansowania blogosfery. Powstaje coraz więcej projektów, gdzie marka jest partnerem, przy projektach blogerów. Dzięki temu obie strony odnoszą korzyści – blogerzy dostarczają dobrej jakości treści, zaś marka bierze udział w interesującym projekcie. Tak było m.in. w moim przypadku współpracy z Orange przy serii filmów z cyklu On/Off. – dodaje.

Jak zacząć zarabiać na blogu? 

Biorący udział w badaniu prezentują dość optymistyczną wizję dla początkujących blogerów. Przyznają bowiem, że zarabiać na blogu można już w pierwszych miesiącach swojej działalności. Zdecydowana większość badanych na pytanie o tym po jakim czasie od rozpoczęcia blogowania zaczęła na nim zarabiać odpowiedziała, że po mniej niż roku (31,7 proc.) bądź po więcej niż roku, jednak mniej niż po 2 latach (31,7 proc.). Zaledwie 2,2 proc. badanych przyznało, że dopiero po 5 latach otrzymali dzięki blogowi pieniądze. A co zrobić aby zacząć zarabiać pieniądze? – Od dobrych jakościowo treści, a nie od zastanawiania się jak zarabiać na blogu – mówi Hatalska – Jeśli przy prowadzeniu bloga nie ma pasji i zaangażowania to o pieniądze trudno. Zarówno czytelnicy jak i marki oczekują, że na danym blogu znajdą przede wszystkim dobre treści i o nie w pierwszej kolejności należy zadbać. – dodaje.

Górecki równie krytycznie ocenia osoby, chcące na blogu szybko zarobić. – Początkujący bloger nie powinien myśleć o zarabianiu. – przestrzega – Prawdziwe i trwałe pieniądze zarabiają osoby o ugruntowanej pozycji i marce, a tego nie osiąga się w miesiąc ani pół roku. Prawdziwe pieniądze zarabiają osoby, które zebrały wokół siebie społeczność, które potrafią tworzyć wartościowe treści, i tu już powiedzmy sobie jasno, nie każdy się do tego nadaje, bo nie każdy umie pisać, czy też obserwować rzeczywistość i wychwytywać z niej ciekawe rzeczy. Nie każdy też posiada wiedzę potrzebna do prowadzenia bloga specjalistycznego. Myślenie o zarobkach na samym początku, czyli traktowanie bloga jak maszynki do zarabiania pieniędzy, to najkrótsza droga do porażki. To trochę jak myślenie „co zrobić, żeby moje whisky było świetne już po pół roku”. Nie będzie. Potrzeba czasu – dodaje.

:: 

Fot. Fotolia/ georgejmclittle

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Skąd brać darmowe zdjęcia na bloga?

Co zrobić by wzbogacić swojego bloga, stronę internetową czy newsletter? Najlepiej wykorzystać ładne, odpowiadające tematyce zdjęcia, które zwrócą uwagę i zatrzymają czytelnika na dłużej. Tylko skąd brać wysokiej jakości darmowe zdjęcia?

Treść pochodzi z blog.getresponse.pl

Zdjęcia z Google grafika?

Co prawda w ten sposób najszybciej można znaleźć interesujące nas zdjęcia, ale jednocześnie bardzo szybko możemy otrzymać sądowe wezwanie do zapłaty w związku z wykorzystaniem zdjęć objętych prawami autorskimi.

 

„Wykorzystam czyjeś zdjęcie – w najgorszym razie później je usunę.”

Gorzej w sytuacji, gdy odezwie się do nas nie autor zdjęcia ale np. jego prawnik – wtedy przeprosiny i usunięcie grafik mogą już nie wystarczyć.

 

„Ściągnę zdjęcie z internetu, przecież wystarczy, że podpiszę, że jest własnością osoby XY”

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy ktoś „pożycza” bez naszej wiedzy samochód, a w razie kontroli zaznacza, że to tak naprawdę nie jest jego własność tylko nasza. Policja raczej nie spojrzy na takie tłumaczenie przychylnie.

 

„Wejdę na strony oferujące płatne fotografie i wykorzystam te ze znakiem wodnym”

Spotykałem takie rozwiązania i każdorazowo odbierałem autora strony czy bloga w negatywny sposób – zdecydowanie nie polecam. Nie tylko ze względu na nieestetyczny wygląd, ale również dlatego, że jest to niezgodne z prawem.

 

Skąd zatem brać wysokiej jakości, darmowe zdjęcia, które można wykorzystywać również do celów komercyjnych?

Odpowiedzią może być poniższa lista serwisów oferujących setki tysięcy darmowych zdjęć zwolnionych z praw autorskich.

Jest fenomenem i oferuje wiele całkowicie darmowych zdjęć wysokiej rozdzielczości. Zaletą tej strony jest systematyczne rozbudowywanie bazy o kolejne pozycje. Jest to jeden z najlepszych serwisów oferujących darmowe zdjęcia wysokiej jakości. Z pewnością znajdziecie tam to czego szukacie.

To ponad 150 tysięcy fotografii gotowych do wykorzystania zarówno prywatnie jak i komercyjnie.

Znajdziemy tam ponad 400 tysięcy darmowych, gotowych do wykorzystania zdjęć.
Niestety taka ilość zdjęć wymaga poświęcenia kilku chwil potrzebnych na przeglądanie wielu podstron w poszukiwaniu tego jednego, idealnego zdjęcia. Na szczęście do dyspozycji jest zaawansowana wyszukiwarka i wiele kategorii.

Pokaźny zbiór darmowych i przede wszystkim ładnych zdjęć (ponad 43 tysiące). Niestety zaprezentowane materiały są na licencji, która zabrania komercyjnego wykorzystania.

Zbiór ponad 315 tysięcy darmowych zdjęć, gotowych do wykorzystania zarówno komercyjnego, jak i prywatnego. Niestety znalezienie idealnej fotografii wcale nie jest takie łatwe.

 

Można również wykorzystać zaawansowane ustawienia wyszukiwarki grafik w Google, aby wyszukiwane były wyłącznie zdjęcia z licencją pozwalającą na swobodne wykorzystanie. Warto jednak ułatwić sobie pracę i skorzystać z narzędzia, które zrobi to za nas.

 

Oficjalna wyszukiwarka Creative Commons

Dzięki temu narzędziu bardzo szybko przeszukasz zawartość takich serwisów jak:

platne-darmowe-2

 

Let’s CC

Jest to narzędzie, dzięki któremu w jednym miejscu – po zaznaczeniu jakiego typu zdjęcia szukasz –  otrzymasz wyniki z serwisów takich jak:

  • Google Grafika
  • Flickr
  • Jamendo
  • CC Mixter

 

Musisz jednak uważać na jeden trik stosowany przez strony oferujące darmowe zdjęcia.
Bardzo często podczas wyszukiwania zdjęć, w pierwszej kolejności zobaczysz zdjęcia premium, które przekierują Cię na podstronę z informacją jaka jest cena danego zdjęcia:

platne-darmowe

 

Cennym źródłem darmowych zdjęć są serwisy oferujące płatne fotografie – brzmi przewrotnie, ale mechanizm jest bardzo prosty – praktycznie każda taka strona oferuje raz na tydzień lub miesiąc darmowy plik w wysokiej rozdzielczości i naprawdę dobrej jakości:

platne-darmowe-4 platne-darmowe-3
Jeśli z kolei potrzebujesz zdjęć, które wykorzystasz w kampaniach emailowych to doskonałym źródłem grafik jest multimedia studio platformy GetResponse w którym całkowicie za darmo masz do dyspozycji ponad 1000, odpowiednio pogrupowanych tematycznie fotografii.

darmowe-platne-7

 

Niezależnie od tego czy prowadzisz bloga, stronę internetową lub planujesz dodać wpis na portalu społecznościowym – pamiętaj by nie ograniczać się wyłącznie do obrazu – tekst mimo że mniej rzuca się w oczy w dalszym ciągu ma niewyobrażalnie wielką moc.

::

Autorem tekstu jest:

Marcin Struzik

Z wykształcenia ekonomista, z zawodu i zainteresowania video-edytor, bloger, wielbiciel wszelkiej formy ruchomych obrazków. W GetResponse odpowiedzialny m.in. za filmowe produkcje szkoleniowe i promocyjne. Jest kreatorem zawartości Getresponse.tv

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kim jest bloger?

Nie lada wyzwaniem jest podanie definicji blogera. Według wielu specjalistów jest to wręcz niemożliwe. Dlaczego?

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Żyjemy w świecie Web 2.0. Każdy z nas jest nie tylko biernym odbiorcą treści, ale również ma możliwość jej tworzenia i nadawania. Każdy z nas jest medium podobnie jak serwisy WWW, portale, telewizja, prasa itd. Jeśli pojęcie blogera ograniczymy do możliwości tworzenia i nadawania treści, to każdy z nas nim zostanie. Nieważne czy tworzone treści to statusy na Facebooku, zdjęcia na Instagramie czy recenzje i poradniki w serwisie WordPress.

Jednak taka definicja często nie wystarcza, jeśli chcemy przekonać naszego klienta do podjęcia współpracy z blogosferą. W jaki zatem sposób możemy zawęzić definicję blogera? Oto kilka propozycji:

Określony cel działań i regularność

Bloger to osoba, która swoimi działaniami, niezależnie od wybranych form i narzędzi, dąży do zbudowania grona odbiorców wokół swojej osoby lub marki (nazwy bloga). Wszelkie działania są zaplanowane, a treści tworzone są w regularnych odstępach czasowych.

Sprawdź też:

Jak i o czym pisać, aby blog firmowy przyciągał odbiorców?

 

Ograniczone zasoby

W przeciwieństwie do innych mediów, bloger wykorzystuje wyłącznie ogólnodostępne zasoby (serwisy służące do blogowania, serwisy społecznościowe) lub korzysta z własnych (sam pokrywa koszty hostingu, opłat i ewentualnych działań reklamowych).

One man army

Bloger to najlepszy przykład popularnego multitaskingu. Jest twórcą treści, marketingowcem, działem finansów, specjalistą od promocji, zaopatrzeniem itd. Kawę też sam sobie parzy.

Naturalnie, każdy bloger w celu generowania zysku potrzebuje stworzyć właściwy lejek sprzedażowy, o czym tłumaczy Marcin Michalski Digital Strategy Consultant z 17 letnim doświadczeniem w Performance Marketingu, autor bloga MarketingHacker.pl

Głównym miejscem aktywności blogera jest…

…strona WWW lub strona przygotowana w oparciu o serwisy blogerskie takie jak WordPress czy Blogger. To właśnie tam prowadzą wszystkie przekierowania z innych mediów (fan page na Facebooku czy konta na Twitterze) i skupia się największa liczba odbiorców. Jest też głównym źródłem ewentualnych dochodów blogera. Wyjątkiem są vlogerzy, którzy tworzone przez siebie treści wideo zamieszczają na serwisie YouTube.com.

Unikatowość

Każdy bloger jest inny, a tworzone przez niego treści są lustrzanym odbiciem jego osoby. Są też niczym linie papilarne, po których można rozpoznać autora wpisów. Dodatkowo treści są wzbogacone o komentarze i opinie, które są ściśle powiązane z doświadczeniem blogera. Warto pamiętać też o różnicy pomiędzy treściami twórczymi, a odtwórczymi (np. zamieszczanie linków do treści, materiałów stworzonych przez innych).

::

Kim jest bloger? – zastanawia się Jakub Prószyński, Pijaru Koksu Blog, specjalista ds. personal brandingu. Przede wszystkim osobowością. Kimś kto ma określone poglądy, opinie i własny charakter. Chce mówić, przekazywać swoje myśli innym. Trochę się przy tym promować oczywiście, bo przecież social media nie służą temu, żeby ukrywać swoje ego. Jednak typologia mówiąca, że blogerem jest ta osoba, która ma stronę na WordPressie itp. to moim zdaniem archaizm. Wszak większość blogerów łączy się ze swoimi czytelnikami poprzez Facebooka czy Twittera. Owszem, blog jest tą twierdzą do której powracają z łupami w postaci myśli spisanych w artykuł. Lecz są też świetni twórcy treści, którzy takich platform nie posiadają. Zatem nie są blogerami? Są. Tylko sam termin „bloger” nam się zdeaktualizował i powinniśmy mówić influencer/lider opinii.

::

Jakie jeszcze widzicie różnice pomiędzy użytkownikami internetu doby Web 2.0. a zdeklarowanymi blogerami? Piszcie w komentarzach!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF