Polska w pierwszej dziesiątce krajów, które najchętniej sięgają po cyfrowe kompetencje

biznes kobieta pracuje na tablecie

Prawie 1,2 mln Polaków wzięło udział w bezpłatnych szkoleniach rozwijających umiejętności cyfrowe, organizowanych przez Microsoft i LinkedIn. Polska zajmuje drugie miejsce w Europie i szóstą pozycję na świecie wśród krajów, których mieszkańcy najaktywniej wykorzystują ścieżki rozwoju, jakie umożliwia globalna inicjatywa edukacyjna. Na całym świecie w ciągu zaledwie 9 miesięcy przeszkolono w jej ramach ponad 30 milionów osób pragnących rozwijać kompetencje cyfrowe, by zwiększyć swoje szanse na zmieniającym się rynku pracy.

Microsoft we wspólnej, globalnej inicjatywie z LinkedIn pomógł ponad 30 milionom ludzi w 249 krajach uzyskać dostęp do umiejętności cyfrowych. Polska jest jednym z 10 krajów o największej liczbie uczestników, która sięgnęła 1,167 mln osób. Wśród najbardziej zainteresowanych znaleźli się mieszkańcy USA, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Indii. Nieco niższą liczbę uczestników w porównaniu do Polski mają m.in. Niemcy i Francja.

Program szkoleniowy jest częścią działań Microsoft, wspierających rynek pracy zorientowany na umiejętności oraz elastyczny ekosystem edukacji.

Nasze plany opierają się na wizji tego, co jest niezbędne do kompleksowego ożywienia po pandemii. COVID-19 doprowadził do rekordowej liczby bezrobotnych, zaburzając źródła utrzymania ludzi na całym świecie.

Brad Smith, prezes i dyrektor ds. prawnych w Microsoft na swoim blogu 

Oprócz cyklu bezpłatnych kursów LinkedIn Learning i Microsoft Learn, inicjatywa umożliwia skorzystanie ze specjalistycznych szkoleń prowadzących do certyfikacji ekspertów chmurowych i profesjonalistów IT w przedsiębiorstwach.

Na konieczność szkolenia pracowników na każdym etapie cyfrowej transformacji firm wskazuje 77 proc. uczestników badania „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce”, przygotowanego przez Instytut Humanites. Co istotne, 42 proc. respondentów podkreśla wyzwanie, jakim jest brak właściwych kadr i kompetencji, koniecznych do wykonania technologicznego skoku przedsiębiorstw.

57 tys. w 10 miesięcy

Uzupełnienie luki kompetencyjnej jest również jednym z głównych elementów ogłoszonego w maju 2020 roku planu inwestycyjnego Microsoft o wartości 1 mld dolarów, którego celem jest wsparcie polskich firm i instytucji publicznych w ich transformacji z wykorzystaniem technologii. Plan zakłada budowę lokalnego regionu Data Center oraz podniesienie kompetencji cyfrowych 150 tys. ludzi. W ciągu 10 miesięcy od ogłoszenia inwestycji w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, Microsoft przeszkolił aż 57 tys. specjalistów IT podnosząc ich kompetencje w obszarze najnowszych rozwiązań cyfrowych takich jak np. sztuczna inteligencja.

Mając na uwadze konieczność szybkiego przygotowania polskich pracowników do działania w świecie cyfrowym, zwiększyliśmy nasze zaangażowanie w rozwój ich kompetencji. W ciągu 10 miesięcy przeszkoliliśmy ponad 57 tysięcy profesjonalistów IT. Wyprzedzamy rozpisany na 5 lat kalendarz szkoleń i warsztatów. Już teraz Polska jest postrzegana jako kraj słynący talentów technologicznych – 25% wszystkich programistów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się właśnie tutaj, a przyszłość jawi się jeszcze ciekawiej. Specjaliści tacy jak analitycy danych, programiści czy eksperci od sztucznej inteligencji będą budowali rozpoznawalne na całym świecie rozwiązania pod marką Made in Poland.

Rafał Albin, członek zarządu w polskiego oddziału Microsoft

W ramach ogłoszonego w maju planu inwestycyjnego programami szkoleniowymi zostali objęci przede wszystkim profesjonaliści IT, począwszy od administratorów rozpoczynających przygodę z chmurą Azure czy Microsoft 365, poprzez szkolenia dla specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa czy deweloperów, na architektach kończąc.

Szkolenia te poza wiedzą praktyczną przygotowują do uznawanych i cenionych na całym świecie branżowych certyfikacji. Przedstawiciele polskich firm wykazują największe zainteresowanie kursami i certyfikatami związanymi ze sztuczną inteligencją i przetwarzaniem danych, gdzie zanotowano ośmiokrotny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W przypadku szkoleń z obszaru rozwoju aplikacji, infrastruktury informatycznej oraz kształtowania cyfrowego miejsca pracy, Microsoft zanotował w skali roku większe zainteresowanie o 250 proc.

Infrastruktura XXI wieku wymaga nowych inwestycji, które poszerzą dostęp do urządzeń cyfrowych i łączności szerokopasmowej. To ona staje się siłą napędową handlu, opieki zdrowotnej i edukacji. To wezwanie do ponownego zaangażowania się w edukację i poprawę tych umiejętności, które nowa generacja technologii uczyniła niezbędnymi dla osobistego rozwoju ludzi.

Brad Smith, prezes i dyrektor ds. prawnych w Microsoft na swoim blogu 

Poniżej znajduje się lista 10 najpopularniejszych ścieżek edukacyjnych:

  1. Specjalista ds. obsługi klienta
  2. Kierownik projektów
  3. Analityk danych
  4. Przedstawiciel handlowy
  5. Programista
  6. Analityk finansowy
  7. Wsparcie IT
  8. Specjalista ds. digital marketingu
  9. Administrator IT
  10. Grafik

Pełna treść bloga Brada Smitha: Building a more inclusive skills-based economy: The next steps for our global skills initiative – The Official Microsoft Blog


Źródło: Microsoft

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

30 milionów osób na całym świecie zdobywa umiejętności cyfrowe podczas pandemii COVID-19 [BADANIE]

umiejętności cyfrowe

Microsoft i LinkedIn uruchamiają kolejny etap inicjatywy pomagającej osobom poszukującym pracy oraz pracodawcom przejść do gospodarki zorientowanej na umiejętności.

Microsoft pomógł ponad 30 milionom ludzi w 249 krajach uzyskać dostęp do umiejętności cyfrowych. Firma przekroczyła swój początkowy cel z czerwca zeszłego roku, zakładający objęcie inicjatywą 25 milionów osób. Dodatkowo, w 2021 roku Microsoft zobowiązuje się wesprzeć 250 000 firm w obsadzaniu miejsc pracy na podstawie umiejętności kandydatów.

Od zwolnionych pracowników fabryk po sprzedawców detalicznych i kierowców ciężarówek – miliony osób skorzystały w czasie pandemii z kursów online od GitHub, LinkedIn i Microsoft, przygotowujących do ubiegania się o najbardziej poszukiwane stanowiska, w tym obsługę klienta, zarządzanie projektami i analizę danych.

Szczegółowy plan działań jest kontynuacją globalnej inicjatywy na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych. Zakłada on przedłużenie na cały rok 2021 cyklu bezpłatnych kursów LinkedIn Learning i Microsoft Learn oraz przystępnej cenowo certyfikacji umiejętności, pożądanych w 10 zawodach, na które jest największe zapotrzebowanie. Kolejny etap projektu wyznacza nowe sposoby realizacji gospodarki opartej na wiedzy, oddając w ręce kandydatów i pracodawców zestaw narzędzi oraz platform, które pomogą im się połączyć.

Przez ostatni rok, obserwowaliśmy, że najwyższe koszty pandemii ponoszą ci, których najmniej na nie stać. Wspólnie z LinkedIn podwajamy wysiłki, aby wspierać rynek pracy zorientowany na umiejętności, który nie wyklucza, stwarza więcej możliwości i jest elastyczny. Otwieramy kolejne ścieżki nauczania, prowadzące do nowych miejsc pracy.

Brad Smith, Prezes Microsoft

LinkedIn planuje w tym roku pomóc 250 000 firm w zatrudnianiu na podstawie umiejętności, wykorzystując nowe lub istniejące projekty rekrutacyjne. Firma zapewni zarówno rozwiązania dla osób poszukujących pracy, służące lepszej prezentacji profilu zawodowego, jak i narzędzia, z których mogą skorzystać pracodawcy, by połączyć się z kandydatami o określonych umiejętnościach. Wśród nich znajdą się:

  • Pilotażowy program LinkedIn SkillsPath, nowy sposób na pomoc firmom w zatrudnianiu pod kątem umiejętności. Skills Path łączy kursy LinkedIn Learning z ocenami umiejętności, aby pomóc rekruterom w pozyskiwaniu kandydatów na równych zasadach, w oparciu o ich udokumentowane umiejętności. W pilotażu LinkedIn wezmą udział różne firmy, w tym BlackRock, Gap Inc. i TaskRabbit, które chcą rozszerzyć swoje praktyki rekrutacyjne, aby lepiej uwzględniały kandydatów z różnorodnym doświadczeniem.
  • Nowe ekspresyjne, inkluzywne i indywidualne funkcje profilu LinkedIn pomogą użytkownikom dzielić się większą ilością informacji o sobie, karierze i celach. Film „Cover Story” umożliwi osobom poszukującym pracy pokazanie ich miękkich umiejętności przed rekruterami. 75% osób zatrudniających pracowników uważa, że standardowy życiorys jest niewystarczający w ocenie umiejętności miękkich kandydata, a prawie 80% twierdzi, że nagranie wideo stało się ważniejsze w przypadku weryfikacji kandydatów.
  • Rozszerzony dostęp do narzędzia SkillsGraph pomoże stworzyć wspólny język umiejętności dla osób prywatnych, pracodawców, instytucji edukacyjnych i agencji rządowych, aby ulepszyć planowanie zatrudnienia, zatrudnianie oraz programy rozwojowe.

Microsoft łączy wysiłki, aby uzupełnić działania LinkedIn w celu promowania możliwości w zakresie umiejętności cyfrowych, m.in. z pomocą Career Coach, aplikacji edukacyjnej w Microsoft Teams, współdziałającej z LinkedIn, dostarczającej spersonalizowanych wskazówek dla studentów szkół wyższych, by ułatwić im nawigację po ścieżce kariery. Career Coach oferuje instytucjom edukacyjnym ujednolicone rozwiązanie do planowania kariery dla studentów. Pomaga ono odkryć cele, zainteresowania i umiejętności za pomocą opartego na sztucznej inteligencji identyfikatora umiejętności oraz integracji z serwisem LinkedIn. Pozwala on dostosować profil studenta do trendów na rynku pracy, a także pomaga rozwijać umiejętności oraz nawiązywać kontakty z mentorami i rówieśnikami – wszystko to w jednym miejscu.

Przez długi czas sposób, w jaki ludzie byli zatrudniani, opierał się wyłącznie na pracy, którą wykonywali, dyplomie, który zdobyli lub ludziach, których znali. Obecnie zaczyna się to zmieniać. Pracownicy lepiej rozumieją i komunikują umiejętności, jakie posiadają oraz jakich potrzebują. Firmy zwracają uwagę nie tylko na tradycyjnie postrzegane kwalifikacje, ale również na umiejętności, dzięki którym pracownicy z często pomijanych społeczności mogą coś osiągnąć. Chcemy przyspieszyć tę zmianę. Od czerwca ubiegłego roku Microsoft i LinkedIn pomogły ponad 30 milionom ludzi na całym świecie uzyskać dostęp do umiejętności cyfrowych, a dziś rozszerzamy nasze zaangażowanie, wspierając 250 000 firm w tym, by w 2021 roku zatrudniały pracowników na podstawie ich umiejętności.

Ryan Roslansky, dyrektor generalny LinkedIn

W ramach inicjatywy Microsoft ściśle współpracował ze swoimi partnerami non-profit, aby zapewnić kompleksowe wsparcie w postaci coachingu, mentoringu i networkingu prawie 6 milionom osób zainteresowanych rozwojem swojej ścieżki edukacyjnej. Microsoft planuje wykorzystać to doświadczenie szerzej w ramach nowej usługi internetowej Career Connector, która ma w ciągu najbliższych trzech lat pomóc w obsadzeniu 50 000 stanowisk technicznych osobami poszukującymi pracy. Skupi się ona na uczniach, którzy zdobyli umiejętności dzięki partnerom Microsoftu z sektora non-profit i nauki. Usługa uwzględnia w szczególności potrzeby kobiet i mniejszości niedostatecznie reprezentowanych w branży technologicznej.


Źródło: Microsoft

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF