Relacje to nasza specjalność. Poznaj dział Corporate Relations w Shell

corporate relations

Dobra komunikacja to fundament każdej sprawnie funkcjonującej organizacji. Wiedzą o tym zwłaszcza specjaliści od Corporate Relations w Shell, których praca odgrywa kluczową rolę w realizacji wizji i celów strategicznych jednej z najbardziej renomowanych marek świata. Zobacz, jakie działania podejmują na co dzień eksperci od marketingu, social mediów, PR-u i komunikacji w krakowskim zespole Shell.

Corporate Relations to nazwa najnowszego obszaru w strukturach Shell, łączącego ponad 100 specjalistów w pięciu ściśle zintegrowanych zespołach: Policy & Advocacy, Social Performance, Corporate & Internal Communications, Brand oraz Planning & Operations. Zadaniem utworzonego w 2021 roku działu jest wspieranie liderów organizacji w budowaniu zaangażowania inwestorów, partnerów, krajowych rządów i klientów, a także w komunikowaniu strategii transformacji Shell, zgodnie z którą firma ma stać się dostawcą produktów i usług energetycznych o zerowej emisji netto.

Siedziby główne zespołów wchodzących w skład nowego działu rozlokowane są na całym świecie – ich biura znajdziemy w Londynie, Waszyngtonie, Hadze, Houston oraz Singapurze. Dwa zintegrowane centra Shell w Manili oraz Krakowie łączą ze sobą specjalistów wszystkich obszarów, umożliwiając im wymianę informacji, wiedzy i pomysłów, a także szybką reakcję na pojawiające się w pracy wyzwania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy w tym obszarze? Zobacz, jakimi zadaniami zajmują się poszczególne zespoły Corporate Relations w Krakowie:

POLICY & ADVOCACY (P&A)

Państwowe przepisy i regulacje określają kształt transformacji energetycznej na całym świecie. Kluczowe wsparcie w interpretacji oraz wdrażaniu tych przepisów zapewnia firmie zespół P&A. Jego specjaliści nawiązują bliską współpracę z agencjami i instytucjami decydującymi o kierunku polityki energetycznej, organizacjami pozarządowymi, klientami Shell, a także innymi grupami interesariuszy.

SOCIAL PERFORMANCE (SP)

Zespół Social Performance dba o zwiększanie korzystnych efektów działalności Shell w krajach, w których obecna jest organizacja. Jego zadaniem jest nawiązywanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji z lokalnymi społecznościami, a także reagowanie na pojawiające się z ich strony obawy lub wątpliwości. Poprzez społeczne zaangażowanie firma buduje zaufanie wśród lokalnej społeczności i może liczyć na ich wsparcie w realizacji swoich celów.

CORPORATE & INTERNAL COMMUNICATIONS (CIC)

W dynamicznie zmieniającym się świecie umiejętność budowania zaangażowania i skutecznej komunikacji nabiera jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego specjaliści pracujący w zespole Corporate & Internal Communications dbają o dobre relacje z mediami, przygotowują angażujące treści do użytku zewnętrznego i wewnętrznego oraz wspólnie z zespołem Brand budują spójny wizerunek marki Shell.

BRAND

Rozpoznawalna na całym świecie marka Shell to najcenniejszy zasób organizacji. Nad jego właściwym wykorzystaniem czuwa zespół Brand, złożony z ekspertów od digital marketingu i social mediów. To właśnie oni podejmują szereg działań mających na celu wzmocnienie świadomości marki, zwiększanie jej zasięgu, a także budowanie zaufania wśród internetowych odbiorców.

PLANNING & OPERATIONS (P&O)

Zespół Planning & Operations to centrum dowodzenia działu Corporate Relations. Jego zadaniem jest planowanie projektów pod kątem strategicznym i finansowym, a także wdrażanie najlepszych praktyk i narzędzi w celu poprawy efektywności działań. P&O zapewnia firmie operacyjne wsparcie i nadzór w zakresie finansów, ochrony prywatności danych, etyki i zgodności z przepisami prawa.

Jeśli któryś z powyższych obszarów działalności brzmi jak coś dla Ciebie, sprawdź najnowsze oferty pracy Shell!

Shell Business Operations (SBO) to strategiczne miejsce na mapie Shell. Krakowskie centrum biznesowe już od 2006 roku wspiera operacje firmy na całym świecie, m.in. w obszarze finansów, obsługi klienta, HR, logistyki, zakupów, IT, a od niedawna również marketingu.

Zespół Shell w Krakowie liczy ponad 4500 wysokiej klasy specjalistów reprezentujących 50 narodowości i posługujących się 20 językami. SBO jest jednym z wiodących centrów nowoczesnych usług dla biznesu oraz jednym z największych pracodawców w Polsce.

Shell

Brand, Social i Digital – to trzy słowa klucze nawiązujące do zbliżającego się wielkimi krokami wydarzenia organizowanego przez Shell. Dlaczego nie może Was zabraknąć na “Ultimate Brand Meetup”?

shell brand is the future

Już 28 września znakomite grono ekspertów z Shell spotka się na wirtualnej konferencji, aby podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami z uczestnikami jedynego w swoim rodzaju eventu – The Ultimate Brand Meetup. To niepowtarzalna okazja, aby poznać lepiej organizację, która tworzy i kieruje swoimi działaniami marketingowymi z myślą o przyszłości – zarówno przyszłości swojego biznesu, jak też swoich pracowników.

Dean Aragon

O sukcesie brandu oraz o tym, co sprawia, że Shell jest jedną z najbardziej renomowanych marek na świecie, opowie Dean Aragon, CEO Shell Brands International AG, Global Vice President – Brand, który z firmą związany jest od 2014 roku. W czasie spotkania uczestnicy poznają wizję eksperta, który w swojej 30-letniej karierze uczestniczył w procesie tworzenia, aktywacji i wprowadzania wielu globalnych marek na wysoce konkurencyjne rynki.

 

John J. Atkins

Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się zainteresowania i potrzeby odbiorców. Przygotowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii komunikacji jest większym wyzwaniem niż kiedykolwiek wcześniej ze względu na ilość dostępnych treści online. John J. Atkins, Head of Digital Analytics & SEO w Shell, opowie, w jaki sposób Shell wykorzystuje dane do tworzenia komunikacji, której celem jest zwiększenie zaangażowania i świadomości odbiorców.

 

 

Dan Williams

Meytha AlmutawaaZdecydowana większość marek ma świadomość, jak niezwykle istotne są media społecznościowe w budowaniu relacji z odbiorcą. Jednak wiele z nich nie docenia wartości zaangażowania i nie wie, jak zrozumieć oczekiwania klientów oraz dostarczyć im treści, które będą przydatne, wciągające i interesujące. Na wirtualnej scenie wystąpią także Dan Williams – Head of Digital Product & Innovation oraz Meytha Almutawaa – Digital and Social Media Strategy Lead – Global, którzy poruszą temat mediów społecznościowych oraz potencjału tkwiącego w odpowiedniej komunikacji skierowanej do klientów.

Brzmi interesująco? Nie przegap jedynej w swoim rodzaju okazji i zapisz się na wydarzenie już dziś na https://app.evenea.pl/event/theultimatebrandmeetup/.


Źródło: Shell 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marki samochodów dominują w Europie: Mercedes i Ferrari najcenniejszymi i najsilniejszymi markami na kontynencie wśród 500 najlepszych marek

Ferrari

Całkowita wartość 500 najcenniejszych europejskich marek spadła o 10% podczas pandemii COVID-19 z 1,96 bln EUR w 2020 r. do 1,76 bln EUR w 2021 r., wynika z najnowszego raportu Brand Finance – wiodącej na świecie firmy konsultingowej w zakresie wyceny marek.

  • Samochody to najcenniejszy sektor na kontynencie, stanowiący 14% całkowitej wartości marek w rankingu
  • Mercedes-Benz to najcenniejsza marka w Europie, o wartości prawie 50 miliardów euro
  • Ferrari to najsilniejsza marka w Europie, szczycąca się elitarnym ratingiem AAA+
  • Sektor bankowy cierpi, skumulowana wartość marek spadła o 20%
  • Zmiany nawyków konsumenckich napędzają sektor detaliczny do wzrostu wartości marek, najszybciej rozwijającą się marką na kontynencie – niemiecka Delivery Hero, która notuje wzrost o 148%
  • Ponad połowa marek w pierwszej 500 pochodzi z zaledwie trzech krajów: Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii

Ranking Brand Finance został po raz pierwszy poszerzony o 500 najcenniejszych marek starego kontynentu, co pozwala na porównanie z dwiema innymi dużymi gospodarkami świata – Stanami Zjednoczonymi i Chinami. W rankingu dla Stanów Zjednoczonych, pierwsza 500 osiąga łączną wartość marek wynoszącą 3,40 biliona euro. Podczas gdy Europa zajmuje drugie miejsce, wpływ pandemii COVID-19 osłabił jej pozycję, a Chiny szybko nadrabiają zaległości, z 500 najlepszymi markami o łącznej wartości 1,65 biliona euro.

Pandemia COVID-19 spustoszyła zarówno Europę, jak i świat, a wpływu na najlepsze marki starego kontynentu nie można zignorować. Całkowita wartość marki w rankingu 500 najlepszych spadła o 10% rok do roku. Pandemia przetestowała determinację czołowych europejskich marek – niektóre naprawdę dobrze prosperowały i odniosły korzyści, ponieważ konsumenci całkowicie zmienili swoje nawyki, podczas gdy inni będą mieć nadzieję, że program szybkich szczepień na kontynencie umożliwi im wkrótce powrót do normalnej działalności.

Richard Haigh, dyrektor zarządzający, Brand Finance

Samochody najcenniejszym sektorem

Samochody to najcenniejszy sektor na całym kontynencie, a 27 marek, które znalazły się w rankingu Brand Finance Europe 500 – 2021, odpowiada za 14% całkowitej wartości marek (237,7 mld euro). Niemieckie marki nadal kierują przemysłem motoryzacyjnym w całej Europie. Siedem Niemieckich marek reprezentowanych w łącznej kwocie 171,5 miliarda euro, to trzy czwarte całości sektora. Mercedes-Benz po raz kolejny prowadzi w zestawieniu jako najcenniejsza marka w Europie, z wartością marki wynoszącą 49,6 mld euro. Volkswagen (spadek o 1% do 40,0 mld euro), BMW (spadek o 6% do 34,4 mld euro) i Porsche (spadek o 5% do 29,2 mld euro) zajmują miejsca w pierwszej dziesiątce odpowiednio na 3., 5. i 6. miejscu.

Mimo utrzymania pozycji na szczycie, Mercedes-Benz zanotował w tym roku 16% spadek wartości marki. To był trudny rok dla większości tradycyjnych producentów samochodów – w tym Mercedesa – a na sprzedaż wpłynął COVID-19. Kultowa niemiecka marka walczyła również o sformułowanie spójnej strategii mobilności elektrycznej i przekazanie jasnej wizji swoich modeli samochodów elektrycznych.

Volkswagen może być zadowolony bowiem wyniki, jego wartość marki odnotowały jedynie marginalny 1% spadek. Marka nadal koncentruje się na strategii „Nowego Volkswagena” – określanej jako nowa era dla marki, a także na wdrażaniu strategii TOGETHER 2025+ – której ostatecznym celem jest sprzedaż 50 różnych w pełni elektrycznych pojazdów i kolejnych 30 samochodów typu plug-in, w opcjach hybrydowych. Jeśli marka odniesie sukces, wyprzedzi Teslę, stając się największym na świecie producentem samochodów elektrycznych.

Top marek w Europie
Źródło: Brand Finance 2021

Ferrari – najsilniejsza marka w Europie

Oprócz mierzenia ogólnej wartości marki, Brand Finance określa również względną siłę marek za pomocą zrównoważonej karty wyników zawierającej wskaźniki oceniające inwestycje marketingowe, kapitał interesariuszy i wyniki biznesowe. Zgodnie z tymi kryteriami, Ferrari jest najsilniejszą marką w Europie – i drugą najsilniejszą marką na świecie według rankingu Brand Finance Global 500 – 2021 – z wynikiem 93,9 na 100 punktów w indeksie siły marki (BSI) i odpowiadającym mu elitarnym rankingiem siły marki AAA+ .

Ferrari zareagowało proaktywnie na pandemię, początkowo zamykając produkcję, a następnie ponownie otwierając z naciskiem na stworzenie bezpiecznego środowiska pracy. To zarówno zminimalizowało zakłócenia, jak i wzmocniło reputację marki jako wysokiej jakości i odpowiedzialnej firmy. Zgodnie z tym, Ferrari zajmuje wysoką pozycję pod względem reputacji w naszym badaniu Global Brand Equity Monitor, szczególnie w Europie Zachodniej (w pierwszej trójce wszystkich badanych marek we Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii). Ferrari pozostaje bardzo pożądaną marką, aczkolwiek bardziej aspiracyjną, niż dostępną dla wielu.

Oprócz prognoz przychodów, siła marki jest kluczowym czynnikiem wartości marki. Ponieważ siła marki Ferrari utrzymała swoją ocenę, jej wartość spadła tylko nieznacznie, o 4% do 7,9 miliarda euro. Przez lata Ferrari wykorzystywało swoje produkty do wspierania świadomości marki i dywersyfikacji strumieni przychodów, a teraz podejmuje kroki w celu zachowania wyłączności marki, planując zmniejszenie obecnych umów licencyjnych o 50% i wyeliminowanie 30% kategorii produktów.

Brand Finance 2021
Źródło: Brand Finance 2021

Sektor bankowy spadł o 20%

Ponieważ rządy walczą o stymulowanie wzrostu gospodarczego w obliczu trwającego globalnego kryzysu zdrowotnego, a zyski i stopy procentowe spadają, nie dziwi fakt, że europejski sektor bankowy odnotował najbardziej dramatyczną skumulowaną utratę wartości marek, wśród głównych sektorów gospodarki. Całkowita wartość marek w branży spadła o 20% – z 225,8 mld euro w 2020 r. do 181,8 mld euro w 2021 r. – w tym roku z rankingu wypadły trzy marki, co daje łączną ich liczbę 53.

Brytyjska marka HSBC jest najwyżej notowaną marką bankową, ale zajmuje dopiero 21. miejsce, o sześć miejsc niżej niż w zeszłym roku, po 18% spadku wartości marki do 14,5 miliarda euro. W ciągu ostatniego roku HSBC musiał zmierzyć się ze spadkiem zysków, niższymi stopami procentowymi wywołanymi pandemią, napięciami politycznymi między USA i Chinami oraz niepewnością związaną z Brexitem, które spowodowały spadek zysków marki o 65% w ciągu ostatniego roku w pierwszej połowie 2020 roku.

Podobnie hiszpański lider w branży, Santander, odnotował spadek wartości swojej marki o 23% do 12,2 mld euro, spadając z 25 najlepszych w tym roku na 26. pozycję. Jego większa obecność na rynkach Ameryki Południowej oznacza, że ​​ekspozycja na ryzyko jest większa niż w przypadku hiszpańskich odpowiedników, a zatem zawirowania z ubiegłego roku sprawiły, że oczekiwane zwroty są mniej optymistyczne niż w latach poprzednich, co ma wpływ na ogólną wartość marki.

Inni krajowi liderzy bankowości z całego kontynentu poradzili sobie nieco lepiej, awansując w rankingu pomimo utraty wartości marki: francuski BNP Paribas (spadek o 12% do 10,5 mld euro), holenderski ING (spadek o 17% do 8,5 mld euro) i szwajcarska UBS (spadek o 11% do 7,4 mld euro) awansowali odpowiednio na 29., 38. i 51. pozycję.

Sber zarabia jako najsilniejsza marka bankowa

Lider rynku rosyjskiego, Sber, jest najsilniejszą marką bankową na kontynencie i na świecie według rankingu Brand Finance Banking 500 – 2021. Marka z sukcesem zwiększała swoją siłę marki rok do roku, osiągając imponujący wynik BSI 92,0 na 100 punktów oraz pożądaną ocenę siły marki AAA+.

Jako największy bank w Rosji, Sber skorzystał ze swojej stabilnej marki i wysokiego poziomu lojalności klientów. Zostały one wzmocnione tylko przez niedawny rebranding, aby skonsolidować ekosystem usług – obejmujący między innymi bankowość, zdrowie i logistykę – wokół marki Sber. Sber jest gotowy na dalsze sukcesy, ponieważ zobowiązanie firmy do zwiększenia wydatków na swoją markę w nadchodzącym roku prawdopodobnie jeszcze bardziej poprawi wynik BSI.

W oryginalnych badaniach rynkowych Sber konsekwentnie przewyższa swoich konkurentów pod względem ogólnej reputacji i znajomości – jest powszechnie znany, zawsze na szczycie i dobrze szanowany. W rezultacie rekomendacja jest wysoka. Jej wszechobecność i – w oczach konsumentów – zdecydowanie najlepsza oferta cyfrowa zapewniają wysoką dyspozycyjność psychiczną i fizyczną, które są mocnymi fundamentami siły marki.

Udany rebranding Sbera jako międzysektorowej marki technologicznej może być przykładem dla innych liderów rynku na całym świecie. Podczas gdy niektórzy spoczywają na laurach i często są zaskoczeni przez przełomowych rywali, Sber koncentruje się na przyszłości, wprowadzając innowacje i modernizacje, mając na uwadze dobro swoich klientów.

David Haigh, dyrektor generalny Brand Finance

Sektor detaliczny odnotowuje wzrost wartości marek

Przeciwstawiając się trendowi w największych branżach w Europie, sektor detaliczny odnotował 4% wzrost łącznej wartości marek. Jest to trzeci pod względem wartości sektor, za motoryzacją i bankowością, z 49 markami, które stanowią 9% całkowitej wartości marek w rankingu Brand Finance Europe 500 – 2021.

Nic dziwnego, że pandemia w różny sposób wpłynęła na różne rodzaje sprzedawców detalicznych, ponieważ nawyki konsumentów zostały zmuszone do zmiany. Warto zauważyć, że aplikacje dostawcze i platformy e-commerce należą do najszybciej rozwijających się w tegorocznym rankingu. Aplikacje dostawcze skorzystały na przeniesieniu wydatków na gościnność, gdy popyt na wysokiej jakości żywność i drobne przyjemności nie mogły zostać zaspokojone przez zamknięte restauracje i bary, a konsumenci decydowali się na dania na wynos.

Delivery Hero w Niemczech jest najszybciej rozwijającą się marką w rankingu, po imponującym wzroście wartości marki o 148% do 3,2 miliarda euro. Podobnie Just Eat jest drugą najszybciej rozwijającą się marką, ze wzrostem o 112% do 2,5 miliarda euro.

Niemniej jednak, sklepy stacjonarne IKEA (spadek o 13% do 15,3 miliarda euro), Aldi i Lidl nadal zajmują podium dla najcenniejszych marek w sektorze. Konkurenci z niemieckich supermarketów opublikowali jednak odmienne wyniki, przy czym Aldi odnotował 2% wzrost wartości marki, a Lidl spadek o 14%.

Aldi (wartość marki 13,2 miliarda euro) rozpoczęła wyprawę do internetowej przestrzeni handlowej, z powodzeniem zmieniając swoją ofertę w obliczu pandemii. Tej samej strategii nie podjął Lidl (wartość marki 9,6 miliarda euro), a dyrektor generalny brytyjskiego ramienia Christian Härtnagel argumentował, że pandemia sztucznie zawyżyła popyt na zakupy online i że koszty są po prostu zbyt wysokie.

Niemieckie marki stanowią jedną czwartą całkowitej wartości marek

Z 65 krajowymi markami stanowiącymi 25% całkowitej wartości marki w rankingu, Niemcy znacznie wyprzedzają konkurencję.

Francja zajmuje drugie miejsce z 91 markami, a ich wartość wynosi 20% całości. Orange (spadek o 1% do 16,3 mld euro), Total (spadek o 26% do 15,4 mld euro) i AXA (wzrost o 1% do 14,8 mld euro) to trzy najbardziej wartościowe francuskie marki, zajmując 13., 15. i 19. miejsce , odpowiednio. Orange nadal koncentruje się na wdrażaniu sieci 5G, która od początku 2021 r. jest obecna w 160 miastach.

Brexit stawia Wielką Brytanię w depresji?

Mimo że Wielka Brytania wciąż ma największą liczbę reprezentowanych marek na poziomie 101, jest to jedyna duża gospodarka, która straciła marki w rankingu, a dziewięć marek odpadło z rankingu w tym roku. Po oficjalnym wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w styczniu 2020 r., prawdziwy wpływ tego opuszczenia jest dopiero widoczny, zwłaszcza biorąc pod uwagę pandemiczne zamieszanie z poprzedniego roku.

W sumie 334 lub dwie trzecie wśród 500 najlepszych marek pochodzi z UE, a liczba ta znacznie spadła po Brexitcie Wielkiej Brytanii.

Reprezentowanych jest bardzo niewiele marek z Europy Środkowo-Wschodniej, łącznie tylko 22. Większość z tych marek pochodzi z Rosji, której 15 marek stanowi 2% łącznej wartości marki w rankingu.

Ponieważ ponad połowa marek w pierwszej 500 pochodzi z zaledwie trzech krajów – Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii – mniejsze gospodarki mają przed sobą długą drogę, aby podbić swój autorytet na całym kontynencie. Należy skoncentrować się na inwestycjach w budowanie i wspieranie silnych rodzimych marek w celu ekspansji międzynarodowej, co z kolei będzie napędzać rozwój lokalnych gospodarek. 

Richard Haigh, dyrektor zarządzający, Brand Finance

pobierz pełny raport


Źródło: Brand Finance

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego fani (nie) przywiązują się do organizacji esportowych?

Illuminar Gaming CSGO

Jak wskazują wszelkie możliwe raporty - fanów esportu przybywa z roku na rok. Gołym okiem widzę to na transmisjach, na twitch czacie, widzę to również na profilach profesjonalnych zawodników, ale nie widzę tego na fanpage'ach organizacji esportowych poza takimi markami jak Faze Clan, które znacznie wykraczają poza sam esport. Problem jest złożony i aby dobrze go wyjaśnić zostańmy póki co przy rodzimej scenie.

Warto zacząć od sportowej analogii. Gdyby Leo Messi odszedł z FC Barcelony do najbardziej konkurencyjnego Realu Madryt, to przez kibiców blaugrany zostałby okrzyknięty zdrajcą klubu i stałby się dla nich przykrym wspomnieniem. Gdyby Leo Messi był zawodnikiem CS:GO i odszedł ze swojej esportowej organizacji do konkurencyjnego zespołu, to zabrałby ze sobą gigantyczną liczbę wciąż oddanych mu fanów. Taka jest znamienna różnica. Marki drużyn są słabsze niż marki grających dla nich zawodników.

Niestabilność sceny

 Przyglądam się zespołom, które wystąpiły w zerowym sezonie Ultraligi (najlepszej lidze League of Legends w Polsce) i z ośmiu organizacji, które wystawiły wtedy swój skład została… jedna – Illuminar Gaming. Powodów, dla których pozostałe siedem już nie istnieje jest wiele i to temat na osobny tekst. Dobrą wiadomością jest to, że na ich miejsce pojawiły się kolejne zespoły, ale oczywiście z zerowym dorobkiem zarówno sportowym, jak i wizerunkowym. To żadna tajemnica, że mocne brandy buduje się latami i żadna tajemnica, że wiele organizacji znika ze sceny po kilkunastu miesiącach. Esportowy fan wyczuwa tę ulotność, a przecież nikt nie chce przywiązywać się do czegoś, co może okazać się tylko tymczasowe.

Nie może zatem dziwić przewaga siły marek zawodników w porównaniu do organizacji. Dla przykładu: Legia Warszawa gra w piłkę od ponad 100 lat, a ich kapitan – Artur Jędrzejczyk – zawodowo od 14 lat. x-kom AGO gra w CS:GO od 3 lat, a ich kapitan – Damian “furlan” Kisłowski – zawodowo od 6 lat, czyli jest na scenie dwa razy dłużej niż jego własna organizacja i miał dwa razy więcej czasu na zbudowanie swojej marki osobistej i fan base’u.

Fot. Furlan, x-kom AGO

Brak lokalnego przywiązania

 W sporcie sprawa jest prosta – kibicujesz lokalnej drużynie i / lub jednemu zespołowi z międzynarodowej półki. Tyle. Czasem sympatie klubowe przekazywane są z pokolenia na pokolenie i przede wszystkim nie można ich sobie ot tak zmienić – byłoby to wręcz niehonorowe i napiętnowane przez innych kibiców. Nie to, co w esporcie. Lokalne przywiązanie tutaj nie występuje, bo nie mamy lokalnych drużyn (z małymi wyjątkami, o czym za moment). To piękno esportu, a zarazem jego słabość – trzeba zaoferować kibicom coś więcej niż miejsce pochodzenia drużyny. Na kibicowanie międzypokoleniowe przyjdzie jeszcze poczekać kilkanaście lat, o ile obecne organizacje zostaną tak długo na rynku.

Wspomnianym wyjątkiem mogą być tutaj sekcje esportowe zakładane przy klubach sportowych. W tym przypadku nie mamy jednak do czynienia z nowymi markami, lecz z “podpinaniem” pod brandy i strategie klubów. Na niewielkiej polskiej scenie ten manewr zamyka esportową sekcję na kibiców spoza danego miasta. Przykładowo kibice Wisły All in Games Kraków to przede wszystkim krakowiacy i fani danych zawodników. Ci drudzy przestaną interesować się drużyną przy pierwszych zmianach w składzie, ci pierwsi pozostaną lojalni, lecz nie będzie ich dużo. Coś za coś. Jeśli jednak Wiślacy odniosą międzynarodowy sukces, to przysporzy im to fanów z całej Polski (a może i świata?) i lokalny klub może przestać być lokalnym tak jak największe kluby piłkarskie.

Fot. Wisła All In Games, ESL Polska

Kto jest najlepszy?

 Stawia się na zwycięzców – logiczna i stara prawda. W przypadku zawodników i klubów największe przyrosty fanów w mediach społecznościowych zawsze odnotowywane są po odniesieniu dużego sukcesu. O olimpijskie złoto walczy się raz na cztery lata, o mistrzostwo Polski raz do roku. To w sporcie tradycyjnym. W tym elektronicznym ciężko stwierdzić. Przykładowo w roku 2018 odbyły się cztery turnieje mające wyłonić najlepszy polski skład CS:GO – po dwie edycje Polskiej Ligi Esportowej oraz ESL Mistrzostw Polski. Ponadto w żadnym z wcześniej wspomnianych turniejów nie startowała drużyna powszechnie uznawana za top 1 – Virtus.pro. To oczywiście nie koniec, ponieważ zespoły startujące w ESL MP i PLE rywalizowały ze sobą w kilku innych turniejach po drodze. Wisienką na torcie niech będzie brak okienka transferowego na scenie Counter-Strike’a, co w praktyce oznacza, że jeden zawodnik mógł wygrać “mistrzostwo Polski” cztery razy w ciągu roku, za każdym razem z inną drużyną. Trudno jest kibicować i utożsamiać się ze zwycięzcami, jeśli nie sposób wskazać, która organizacja jest rzeczywiście najlepsza.

Wartość dodana

 Z głównych przyczyn braku przywiązania fanów do organizacji została ostatnia, choć kilkukrotnie już wspominana – ogólna słabość jako brand. Nie zamierzam wskazywać ani najlepszych, ani najgorszych pod tym względem drużyny w Polsce, ale ogólny problem. Zawodnicy walczą na serwerach i tym zaskarbiają sobie miłość fanów. Za to organizacje toczą (a przynajmniej powinny!) swój bój w mediach społecznościowych – to jest ich pole bitwy, na którym walczy się o fanbase – nie fragami, lecz dostarczaniem dobrego contentu. To jedyny sposób, aby zdobywać fanów, a co więcej – żeby ich zatrzymywać. Jeśli komunikacja drużyn ma ograniczać się do zapowiadania spotkań i podawania wyników, to nie ma możliwości, aby w taki sposób wytworzyć jakąkolwiek więź ze społecznością – potrzeba czegoś ponad to.

O tym, jak organizacje mogą tworzyć angażujące treści oraz komunikację i z czym muszą się przy tym mierzyć, napiszę w kolejnych artykułach.

Polecamy również artykuł o rynku transferowym w esporcie.


Autor: 

Wojciech Zagorny

Wojciech Zagórny – specjalista zajmujący się komunikacją, przede wszystkim w esporcie. Pełni rolę Communication Managera w agencji w eMinePro. Na co dzień pracuje z influencerami, zawodnikami, drużynami oraz markami poszukującymi dla siebie przestrzeni w esporcie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Covid-19: Rekomendacje ze świata brand experience od Allegro

Rekomendacje ze swiata brand experience

Zespół Allegro Brand Experience Agency przygotował przewodnik dla marketerów po najlepszych praktykach brand experience w czasach obecnego kryzysu.

Czas obecnego kryzysu stawia przed marketerami nowe wyzwania. Jak budować w tym czasie relacje? Jak docierać do konsumentów i pozwalać im doświadczać markę? Czy można tak trudny czas wykorzystać do budowy przewag konkurencyjnych? I przede wszystkim, jak przygotować swoje strategie na moment, kiedy gospodarka i nasze życie zacznie wracać do normy?

Przeczytaj też: Koronawirus, a reklama i marketing

Odpowiedzi na te pytania postanowiliśmy ustalić i zawrzeć w naszym przewodniku dla marketerów. Allegro przez blisko 30 lat działalności pomogło przejść przez kryzysy dziesiątkom klientów. Postanowiliśmy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenia, w tym ze współpracy z partnerami ze świata, by podzielić się nimi z rynkiem. Warto, aby marki wykorzystywały ten trudny czas, do budowania przewag konkurencyjnych.

Anna Gogacz, CEO Allegro Brand Experience Agency

Zespół agencji zaprezentował w przewodniku rekomendacje działań do przepracowania w organizacjach, m.in.: jak planować od podstaw digital brand experience i nie popełniać błędu „przenoszenia” wydarzeń live do digitalu oraz jak wykorzystać kalendarz organizacji do planowania kampanii w 2020 roku. Mogą być one przeprowadzone samodzielnie lub z agencją. W materiale znajdują się również porady dot. komunikacji wewnętrznej i employer brandingu. Opracowanie zawiera wybrane przez zespół agencji case’y kampanii z całego świata, którymi warto się zainspirować.

Pobierz Przewodnik COVID-19: Rekomendacje ze świata brand experience


Źródło: informacja prasowa Allegro 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zadbać o wizerunek marki w dobie pandemii i jak przełożyć go na sukces biznesowy po

#eksperci 6 maja 1100

Wizerunek marki w świadomości konsumentów nie tworzy się nagle, z dnia na dzień – dlatego też, gdy jednym ruchem wstrzymamy działania marketingowe, marka nie odbuduje się po kryzysie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Budowanie wizerunku marki to bieg na długi dystans

Wizerunek marki w świadomości konsumentów nie tworzy się nagle, z dnia na dzień – dlatego też, gdy jednym ruchem wstrzymamy działania marketingowe, marka nie odbuduje się po kryzysie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Obecna pandemia i w jej konsekwencji prognozowany na wiele miesięcy kryzys to nowa, niezbyt komfortowa rzeczywistość dla wszystkich, także dla odbiorców Twojej marki, dlatego tak ważne jest, by być z nimi stale w kontakcie.

Zmiana zasad gry?

Jednak dotychczas skuteczna komunikacja nie jest już aktualna – dziś markom potrzeba sporo empatii i wyważenia w działaniach marketingowych, dziś wygrywają świadomi i rozważni w słowach. Na pewno nie można prowadzić komunikacji bez wprowadzenia zmian – bo zmiany, jakich się nie spodziewaliśmy dotknęły naszej codzienności w każdym jej aspekcie. Dziś komunikacja sprzedażowa czy produktowa przynajmniej na chwilę powinna odejść na drugi plan. Wiele też zmienia się w komunikatach reklamowych, ale też w kanałach komunikacji, celach reklamowych, a także w samych produktach i usługach, które trzeba dopasować do obecnych potrzeb. Na pewno też nie można wstrzymać komunikacji marketingowej, bo marka odejdzie w cień, a jej odbudowa będzie długo trwała i o wiele więcej kosztowała. Działania w trakcie pandemii nie dają nam zwrotu zainwestowanych środków tu i teraz – zaowocują w przyszłości. Warto wykorzystać ten czas i skupić się na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami, tworzeniu komunikacji wspierającej naszych odbiorców w nowej rzeczywistości i prezentującej wspólną odpowiedzialność oraz zaangażowanie w walkę z pandemią.

Obserwuj i inspiruj się działaniami najlepszych

Sytuacja, którą obecnie obserwujemy w biznesie i w komunikacji marketingowej, zwłaszcza najsilniejszych i najbardziej doświadczonych marek, zmienia się dynamicznie. Warto obserwować gigantów i zainspirować się tak, by świadomie zarządzać wizerunkiem swojej marki w czasie pandemii. Jak komunikują się najwięksi? Jak to wykorzystać dla swojej marki? Co zmienić w komunikacji i jak przekuć to w sukces? Porozmawiamy o tym już wkrótce w czasie webinaru.

Zapraszamy na spotkanie online z cyklu #eksperci 6 maja godzina 11:00

Postaramy się odpowiedzieć na pytania:
1) Jak zmienił się sposób komunikacji dużych marek?
2) Jak skutecznie współpracować z Klientami i zadbać przy tym o swój wizerunek ? Tipy i porady.
3) Czy powinieneś się reklamować w dobie kryzysu? Poznaj nowe cele reklamowe.
4) Co marka może zyskać, dzięki inwestycji w działania wizerunkowe?

Spotkanie poprowadzi Ekspert:
Dominika Dycha JUDominika Dycha – Head of Business Development w  JU Agencja odpowiada za rozwój biznesu w kompleksowych projektach digitalowych, zarządza zespołem sprzedaży, który specjalizuje się w pozyskiwaniu Klientów w branżach B2B takich jak: agro, retail, elektryka czy budowlanka. Odpowiada również za współpracę z kluczowymi Klientami JU:, w tym planowanie budżetów w kompleksowych kampaniach wizerunkowych. W branży marketingowej pracuje od ponad 7 lat, w tym od ponad 3 lat w Digitree Group. Ma na koncie współpracę z największymi spółkami w Polsce m.in. z grupą Synthos, DB Schenker czy Rossmann.

Wydarzenie jest bezpłatne, lecz wymaga zarejestrowania się. Chcę wziąć udział.

Partnerem spotkania jest Agencja JU należąca do grupy Digitree Group, Partnera 10. edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

logiJUlogo digitree group

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketingowe zamknięcie roku z DIMAQ VOICE

QIMAQ VOICE

Już 10 grudnia ostatnie w tym roku spotkanie DIMAQ VOICE. Tym razem zapraszamy do siedziby IAB, żeby w świątecznym nastroju podzielić się dawką merytorycznej wiedzy.

17:35 – Twoja marka mogłaby przestać jutro istnieć i nikt (poza Tobą), by się tym nie przejął
Marta Ulman, Senior Strategic Planer, Ola Bielecka Copywriter, GoldenSubmarine

Według danych Havas77% marek mogłoby przestać istnieć i nikt by ich braku nie zauważył (oczywiście poza osobami je tworzącymi). Co zrobić, by znaleźć się w pozostałych 23% procentach? Zacząć od rzeczy podstawowej: zastanowić się na czym nam, marketerom, naprawdę zależy: czy na tym, żeby sprzedać jak najwięcej, czy na tym, żeby zaprojektować coś, co konsumenci pokochają?

Większość marek nie obchodzi konsumentów, ponieważ nie jest im potrzebna, nie daje im żadnej unikalnej wartości. Jedną z metodologii, by taką wartość znaleźć i na niej się budować jest service design (projektowanie usług). Celem tego podejścia jest projektowanie zgodnie z potrzebami klientów lub uczestników, aby usługa była przyjazna użytkownikowi, konkurencyjna i istotna dla klientów. Podczas prelekcji opowiemy o podstawach tej metodologii oraz zastanowimy się, jak można z niej efektywnie korzystać w biznesie.

18:10 – Nowe Social Media, czyli jak być in line to trends i up to date 2020 roku
Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, DentsuAegis Network Polska

Nowe Social Media czyli jak być in line to trends i up to date w 2020 roku. Social Media zmieniają się dynamicznie i największym wyzwaniem zarówno dla agencji jak i marketerów jest po prostu nadążać i szybko adaptować się do zmiennej rzeczywistości. Tym bardziej, że akurat w tym medium, to konsument dyktuje trendy a marki są followersami. Prezentacje będzie przekrojem przez to co będzie hot, nowe i ważne w 2020 roku z perspektywy marek.

18:45 – Człowiek marketingu i reklamy – człowiek renesansu – człowiek Wielowymiarowy
Ania Robotycka, Managing partner, F11 Agency

W dzisiejszych czasach osoby związane z branżą marketingowo-reklamową nie mogą już być jednowymiarowe. Cel uświęca środki, a umiejętność łączenia, odpowiedniego doboru narzędzi i nieustannego pivotowania, stają się wytrychami.

Miejsce: IAB Polska ul. Puławska 39, Warszawa

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brand osiedla osadzony w latach 90.: poznajcie Stację Wola

Większość inwestycji deweloperskich komunikowane jest przez pryzmat zieleni, rodziny, spokoju czy bezpieczeństwa. A co, gdyby tak odejść od schematu i zacząć mówić o tym, co łączy wszystkich trzydziestokilkulatków? Taką też strategię przyjęło Echo Investment stwierdzając, że ich klientów łączy doświadczenie pokoleniowe i na tych wartościach budując swój nowy brand – Stację Wola.

Wola obecnie przeżywa boom budowlany. Ulokowało się tu „warszawskie city”, dookoła zaczęły powstawać nowe inwestycje deweloperskie. Większość z nich komunikuje to samo: miejskość, centrum i dobry adres. Inaczej jest w przypadku Stacji Wola. – Wybraliśmy naming dla nowego osiedla, mając na uwadze charakter dzielnicy. Stacja Wola to ukłon w stronę komunikacyjno-transportowego dziedzictwa obszaru. Pojęcie stacja rozumiemy tu także jako przystanek w życiu lub punkt docelowy – tłumaczy Dorota Pałysiewicz, manager ds. marketingu w Echo Investment. Jak dodaje, mamy świadomość tego, że trzydziestolatkowie to rdzeń naszej grupy docelowej. Część z nich pracuje w korporacjach, część prowadzi startupy. Wszyscy szukają tego samego – inwestycji w centrum, która pozwoli im na dogodne korzystanie z miasta, lokum na stałe lub tylko na chwilę. Dlatego mówimy: „Hej, zapraszamy. Wiemy, co Was łączy i dajemy Wam pewną przestrzeń w życiu”. 

Osoby wychowane w latach 80-tych i 90-tych mają duży sentyment do wielkomiejskiej i pop-kulturowej estetyki tamtych czasów. Chcąc odwołać się do ich wspomnień i doświadczeń z dzieciństwa, deweloper, projektując system identyfikacji wizualnej, podstawił na krzykliwy design. Wykorzystano estetykę „nineties’ów”, symbole takie jak: kasety VHS, walkman, tamagotchi czy kolorystyka i formy charakterystyczne dla szkoły Memphis.  – Lata 80. i 90. dla naszych klientów to okres, na który spoglądają z nostalgią – czasy młodości, pierwszych miłości, przyjaźni czy świadomych decyzji. Zależało nam na tym, aby przywołać część tamtych emocji. Chcieliśmy, aby towarzyszyły im one również teraz, podczas kolejnej ważnej decyzji – wyboru swojego miejsca do życia – komentuje Pałysiewicz. 

Wdrożona strategia odnosiła się nie tylko do zaprojektowania spójnych materiałów graficznych – nazwy, logo, key visual czy strony internetowej. Echo Investment przygotowało także kampanię outdoor z wykorzystaniem autobusów, słupów reklamowych czy reklam formatowych. – Jednym z działań zaplanowanych na start inwestycji była wysyłka kreatywna do mediów, w której oprócz gier arcade, tamagotchi i płyt z przebojami z lat 90., znalazły się słodkości – gumy turbo i andruty, znane naszym klientom ze szkolnych sklepików – tłumaczy Marta Boreta, specjalista ds. Marketingu Echo Investment. Jak dodaje, stworzyliśmy także swoją gazetę „Nowe życie w Warszawie”, stylizowaną na prasę z lat 90-tych. Na kolejne miesiące kampanii deweloper przewiduje m.in. stworzenie platformy medialnej – internetowej stacji radiowej, która oprócz hitów z lat 80-tych i 90-tych, będzie zawierała podcasty o warszawskiej woli, wywiady tematyczne i rozmaite ciekawostki z okolicy. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokolenie Z kupuje, czyli najważniejszy kontakt z marką

pokolenie z

Zwykła reklama to za mało, aby zainteresować ofertą najmłodszych konsumentów. Najważniejsze jest prowadzenie z nimi stałego dialogu i budowanie wiarygodnego przekazu. W komunikacji do tej grupy zdecydowanie lepiej sprawdzą się influencerzy niż celebryci. Marki muszą być też aktywne i wychodzić do przedstawicieli pokolenia Z z produktem, nie czekając aż sami go znajdą. Dobrze sprawdzają się, m.in. samplingi czy cross marketing.

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1997 roku, to grupa odbiorcza, do której należy podchodzić ze szczególną uwagą. Jest odporna na typowe marketingowe triki i tradycyjne formy reklamy. Jej przedstawiciele niemal od urodzenia żyją w wirtualnej rzeczywistości, a smartfon czy tablet są nieodłączną częścią ich codzienności. Mimo że od pokolenia Y, czyli tzw. „millenialsów”, dzieli ich niewiele lat, to jednak ich postrzeganie świata różni się od siebie diametralnie. Bycie podpiętym do sieci przez całą dobę jest dla nich normą, podobnie jak możliwość wyrażania siebie przez różne kanały komunikacji. Granica pomiędzy byciem w „realu”, a w sieci jest dla nich zatarta.

Zawsze odpowiadaj!

Dlatego trudno się dziwić, że są odporni na komercyjne oferty, którymi są bombardowani z każdej strony. Żeby ich zainteresować, trzeba się wysilić i dopasować do ich oczekiwań. To wymaga od marek dużego zaangażowania. Warto jednak podjąć się tego trudu, gdyż korzyści mogą być ogromne: „zeci” to nie tylko duża grupa konsumentów, którzy odpowiednio potraktowani potrafią być lojalni, ale też świetny barometr tego, co sprawdza się na rynku.

– Pokolenie Z nie wybiera już tylko produktów ze względu na ich jakość. Doskonale obserwujemy to po naszych markach. Równie ważny dla nich jest spójny przekaz, uczciwość, świadomość, kto stoi za daną ofertą – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor zarządzający Perfetti van Melle Polska. – Istotna jest też dla nich możliwość stałego utrzymywania kontaktu. Świetnie to widać, np. w mediach społecznościowych, gdzie liczą się nie tylko kreacje dopasowane do ich gustu, czyli charakterystyczne, wyraziste grafiki lub memy uzupełnione krótkim chwytliwym tekstem, ale przede wszystkim możliwość prowadzenia dialogu. Nie wolno pozostawiać ich komentarzy bez odpowiedzi: nawet jeśli wydają nam się bardzo błahe. Jeśli młodzi ludzie poświęcili czas, aby zostawić swój wpis, musimy odwdzięczyć się tym samym. Szczególnie, że na to zainteresowanie reagują bardzo emocjonalnie, deklarują przywiązanie do danego produktu. Poza tym na portalach chętnie wchodzą też w dyskusję z rówieśnikami i wzajemnie napędzają się do wyrażania kolejnych opinii. Dobrze doceniać ten ich wkład, np. organizując konkursy na najbardziej aktywnych fanów. Mimo że nagrodami są często w takich przypadkach drobiazgi, samo wyróżnienie i przyznanie podobnego tytułu, jest dla uczestników ogromnym wyróżnieniem. Pozwala pokazać kolegom: „Zobaczcie, robię takie fajne rzeczy, że dostrzegła mnie duża i znana marka”.

Pytaj o zdanie!

Chociaż podobne podejście wymaga włożenia sporej ilości czasu i stałej czujności, firmy także na tym stałym kontakcie zyskują. Facebook czy Instagram to platformy, na których bardzo szybko mogą uzyskać od młodych konsumentów feedback czy prowadzona przez nie konkretna akcja marketingowa przynosi założone efekty lub które produkty mogą okazać się potencjalnym sprzedażowym hitem. Wystarczy, że marka przestrzegająca reguł komunikacji z pokoleniem Z zamieści post z prośbą o ocenę czy wybór, aby w krótkim czasie uzyskać setki odpowiedzi. Pozostaje tylko je przeanalizować i wyciągnąć pierwsze wnioski czy warto kontynuować dane działanie czy lepiej coś w nim jednak zmienić.

Kolejna zasada, o której nie wolno zapominać: do pokolenia Z trzeba wychodzić z produktem, a nie czekać aż sam go znajdzie. Dobrym i sprawdzonym sposobem są, np. akcje samplingowe. Jeżeli taka próbka znajdzie uznanie w oczach młodego człowieka, z pewnością podzieli się tą opinią z przyjaciółmi, a nierzadko też zamieszczają w mediach społecznościowych.

Znajdź swoich klientów

– Korzystnym rozwiązaniem jest także wchodzenie we współpracę z innymi popularnymi wśród młodzieży firmami. Przykładem może być, np. cross marketing, który prowadziliśmy razem z KFC i pizzerią Dominium. W KFC rolkę gum do żucia Mentos Pure Fresh dodawaliśmy do każdego powiększonego zestawu B-Smart, natomiast w Dominium do każdego rachunku. Spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odzewem. Młodzi ludzie pod naszymi postami zamieszczali mnóstwo zdjęć na dowód, że otrzymali taki gratis i są z niego zadowoleni – opowiada Stephane Tikhomiroff.

W budowaniu wiarygodnego przekazu pomocna jest także współpraca z influencerami. „Zetów” przyzwyczajonych do szybkiego przepływu informacji nie interesują perfekcyjne reklamy z użyciem perfekcyjnych celebrytów z pierwszych stron gazet. Dlatego marki coraz częściej współpracują z blogerami i vlogerami, ponieważ doskonale oni rozumieją swoich odbiorców, ich język oraz podobnie jak oni dzielą się za pośrednictwem Internetu swoim życiem osobistym. Dlatego influencerom tak łatwo jest nawiązać kontakt z obserwującymi ich na Instagramie czy Snapchacie odbiorcami. Należy również pamiętać, że to pokolenie bardzo lubi dzielić się ze swoimi znajomymi znalezionymi przez nich interesującymi treściami, dlatego tak ważne jest, aby firmy dbały o odpowiedni content – historię bądź ideę stworzoną wokół marki, która dotrze, rozbawi, zainteresuje bądź wzruszy odbiorcę i w jakiś sposób będzie odzwierciedlać jego samego. Warto również pamiętać o zasadzie „TLDR” (Too Long, Didn’t Read). „Zeci” są z reguły niecierpliwi, dlatego lepiej do nich przemawiają krótkie video bądź memy.

Poznanie i wprowadzenie zasad postępowania z pokoleniem Z wymaga odrobinę czasu. Warto jednak zainwestować w ten obszar, ponieważ zyski będziemy z niego czerpać jeszcze długie lata.

5 zasad komunikacji z pokoleniem Z:

  1. Bądź wiarygodny, dbaj o spójny przekaz,
  2. Prowadź aktywny dialog i na bieżąco reaguj,
  3. Zauważaj starania i czas poświęcony marce,
  4. Wyjdź do młodych ludzi z produktem,
  5. Inwestuj w influencerów, nie celebrytów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego mądra marka własna wnosi wartość w biznes i w życie prywatne?

mądra marka wartość w biznesie

Czas temu poznałam środowisko doświadczonych ekspertów,  którzy od lat budują branżę leasingowo-motoryzacyjną, a jednocześnie jako Fundacja Aureus Link wspierają rozwój start-up'ów. Brawo. Z przyjemnością więc udzieliłam wywiadu na temat marki osobistej na łamach wydawanego w branży magazynu AureusLink. Poniżej, za zgodą Redakcji, publikuję cały materiał z pełnym dostępem. Miłej lektury.

1.  Marka osobista jest dziś ważnym elementem działalności firmy. Na jej wartość składa się świadomość, a więc skojarzenia, postrzeganie, rozpoznawalność na tle innych. Które z tych czynników mają największe znaczenie?

Kiedyś wystarczyło mieć produkt albo usługę i sprzedawać. Dziś, gdy powtarzalność na rynku jest tak wysoka, koncentrujemy się na człowieku i wartościach. Sztuka zjednywania sobie ludzi jest najpoważniejszym problemem w biznesie. W Carnegie Foundation for the Advancement & Teaching przeprowadzono badania, które wykazały, że nawet w specjalistycznym zawodzie inżyniera, sukces finansowy wynika zaledwie w 15% bezpośrednio z umiejętności branżowych, a aż w 85% zależy od tzw. „inżynierii dusz” – osobowości i zdolności przywódczych. Najważniejsze czynniki w budowaniu własnej marki to autentyczność i wykorzystanie jej do tego, by się wyróżnić i sprawić, by kontrahenci chcieli pracować właśnie z Tobą.

2. Skąd wiemy, ze marka własna oznacza efektywność w biznesie?

Szefowa dealera marki samochodowej bardzo ceni wartości rodzinne i te wdraża w firmie, jednocześnie sama reprezentując takie podejście w swoim prywatnym życiu. Pracownicy angażują się bardziej, bo mają w niej autorytet. Przyciąga klientów, którzy chcą kupować w jej salonie, bo ją cenią. O jednym z szefów instytutu bezpieczeństwa mówi się „człowiek od misji specjalnych i Maddlen Allbright”. Ten skrót niesie za sobą przekaz, że jest on odważny i cieszy się zaufaniem na arenie międzynarodowej. Z klientką z branży finansowej wypracowałyśmy efektywną formułę negocjacji, nauczyła się też, jak zyskiwać wysokie zainteresowanie audytorium ze sceny, bo wie, że warto być wśród ważnych kontrahentów. Pod koniec roku podpisała kontrakt z największym branżowym inwestorem.

3. Jakie są główne 3 powody, dla których warto pracować nad postrzeganiem swojej osoby?

Silny brand podnosi skuteczność i zaangażowanie pracowników, ponieważ ludzie podążają za wartościami. Dopóki nie jesteś liderem w rozumieniu – człowiek który budzi szacunek – możesz pracownikom co najwyżej zlecić, a to najniższa skuteczność. Po drugie marka przyciąga klientów i kontrahentów, którzy są dla firmy najcenniejsi. Zależy im na współpracy długofalowej i opartej na zaufaniu. Ci ludzie będą cię polecać. I po trzecie masz większą świadomość własnego rozwoju. To pozwala odważniej ustalać kierunki i sięgać po więcej zawodowo i prywatnie. Personal branding wpływa na wzrost wartości firmy. Nad tym pracuję z firmami w trakcie Programu Budowania Wartości Firmy przez markę premium. Mamy świetne efekty

4. Jak Pani dba o swoją markę?

Dokładnie tak, jak uczę innych. Dbam o nią każdego dnia we wszystkich relacjach i działaniach. Marka istnieje off line. W mediach i Internecie ją komunikuję, ale to jakim jestem człowiekiem, to codzienna praca nad sobą. Określiłam swój archetyp, który ułatwia mi komunikację i daje obraz mocnych i słabych stron. Mam dobrze określony target, który wpływa na wzrost mojej firmy i sprecyzowaną grupę, dla której to ja mam największy impact i wsparcie. Wiem, za co inni mnie cenią i tę wartość im daję. Mam misję, która mnie prowadzi – inspiruję ludzi do tego, by mieli odwagę być sobą.

5. Tworzenie wartości marki własnej to proces. Wymaga czasu i zaangażowania?

Nie da się „zrobić” marki człowieka, bo ona bierze się z osoby. Autentyczność jest dziś popularnym tematem wśród psychologów i speców od komunikacji, którzy zrozumieli, że co prawda, nie jest to temat łatwy, ale stanowi fundament dobrego życia. Możemy się tego nauczyć.

6. Jak to robić? Tak w pigułce?

Świadome, dobre życie prywatne i zawodowe wymaga, abyśmy wykorzystywali swój naturalny potencjał, a każdy z nas posiada taki indywidualny mix zalet, talentów i umiejętności. Przy czym, jak powiedział John D. Rockefeller: umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi jest takim samym towarem, jak kawa czy cukier. I za tę umiejętność zapłacę więcej, niż za każdą inną pod słońcem.


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF