...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Właściciele hoteli w Europie Środkowo-Wschodniej najprawdopodobniej wykorzystają kapitał własny do zmniejszenia luki finansowej

Dzwonek

Z badania przeprowadzonego przez CMS oraz Cushman & Wakefield wśród właścicieli ok. 150 hoteli w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wynika, że najpopularniejszą opcją pośród respondentów jest skorzystanie w większym stopniu ze środków z kapitału własnego (przy średniej ocenie w skali od 1 do 5 na poziomie 4,03, gdzie 5 oznacza najbardziej prawdopodobne rozwiązanie). Na przeciwległym końcu skali – jako dwa najmniej prawdopodobne sposoby rozwiązywania problemów finansowych – znalazły się restrukturyzacja w ramach postępowań układowych oraz ogłoszenie upadłości likwidacyjnej (przy średniej wynoszącej odpowiednio 1,52 oraz 1,30).

W trakcie pandemii zgromadzone zostały znaczne ilości kapitału, który może zostać przeznaczony na transakcje na rynku hotelowym w Europie. Większość inwestorów jednak poszukuje obiektów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, których obecnie jest bardzo niewiele. Nie oznacza to wcale, że właściciele nie borykają się z problemami. Wśród właścicieli dysponujących większym kapitałem lub lepszymi powiązaniami kapitałowymi, którzy poszukują sposobów na zmniejszenie luki finansowej, popularne stały się rozwiązania oparte na wykorzystaniu kapitału własnego, a nie na wyprzedaży aktywów. Niemniej jednak, w niektórych przypadkach korzyści wynikające ze sprzedaży dziś – nawet po nieznacznie niższej cenie – mogą przeważyć nad kosztami i ryzykiem związanym z zarządzaniem ograniczonymi przepływami pieniężnymi w okresie niepewnego ożywienia, zwłaszcza w przypadku aktywów o zwiększonym ryzyku. Dostępnych jest jednak wiele możliwości, które można wziąć pod uwagę, takich jak zastrzyk nowego kapitału, restrukturyzacja zadłużenia, etc.

Frederic Le Fichoux, dyrektor sekcji rynku hotelowego w regionie Europy kontynentalnej, Cushman & Wakefield

branza hotelarska wykres
Źródło: Cushman & Wakefield

 

Blisko połowa (42%) właścicieli hoteli wskazała na spore problemy finansowe spowodowane przez pandemię Covid-19, a prawie dwie trzecie badanych (63%) przyznało, że bez dodatkowego wsparcia kapitałowego nie będą oni w stanie kontynuować działalności dłużej niż rok. Ich sytuacja może ulec pogorszeniu wraz z ograniczaniem zapomóg rządowych, zwłaszcza w sferze świadczeń pracowniczych, z których w trakcie pandemii skorzystała przeważająca większość respondentów (85%).

Wychodząc z kryzysu, właściciele hoteli mogą rozważyć wiele opcji w celu przezwyciężenia trudności finansowych spowodowanych przez wpływ pandemii. Kluczowe będzie dokładne rozpatrzenie każdej z nich, aby wybrać optymalne rozwiązanie dostosowane do indywidualnych potrzeb i sytuacji właściciela. Droga do ożywienia będzie wyboista, ale przewidujemy silny wzrost popytu w sektorze hotelowym wraz ze stopniowym powrotem świata do normalnego funkcjonowania z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Lukáš Hejduk, Partner CMS kierujący praktyką kancelarii w sektorze hotelarskim i rekreacyjnym na terenie Europy Środkowo-Wschodniej

 branza hotelarska wykres

 

W 2020 roku wartość transakcji inwestycyjnych na rynku hotelowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wyniosła 370 mln euro i była o wiele niższa od początkowo prognozowanej na poziomie 1,8 mld euro. Wolumen ten jest jednak znacznie wyższy od odnotowanego w czasie kryzysu finansowego w 2009 roku, w którym zainwestowano 209 mln euro. Świadczy to o tym, że niezależnie od cyklu gospodarczego region ten jest bardziej aktywny i atrakcyjny niż dawniej.

Coraz więcej inwestorów rozgląda się po rynku, do czego zachęcają ich perspektywy długofalowe dla sektora hotelowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Możliwości inwestowania są jednak nadal bardzo ograniczone, częściowo z powodu błędnego przekonania panującego wśród właścicieli, że nie jest to odpowiedni czas na sprzedaż aktywów. Z tego względu wolumen transakcji inwestycyjnych w regionie w 2021 roku może być zbliżony do ubiegłorocznego.

Więcej informacji na temat rynku inwestycji hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej można znaleźć w raporcie pt. „Hotel Investment Scene in CEE – Overcoming the Pandemic & Bridging the Financial Gap”, przygotowanym przez CMS i Cushman & Wakefield.


Źródło: Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Hotel z widokiem na online

recepcja hotelu

O zmianie preferencji i oczekiwań konsumentów spowodowanej technologicznym rozwojem wielu sektorów rynku w ostatnim roku nie trzeba nikogo przekonywać. Z odpowiedzią na nowe wymagania społeczności pospieszyli już restauratorzy, właściciele sklepów czy marketplace’ów, jednak nadal widoczna jest luka między oczekiwaniami klientów w sektorze hotelarstwa a usługami oferowanymi przez firmy.

Według Adyen Hospitality Report, inicjatywy hoteli koncentrują się głównie wokół podniesienia jakości obsługi klienta, jednak mniej niż ¼ hoteli przyznaje, że posiada bieżący plan cyfrowej transformacji, który skutecznie realizuje. Kolejki podczas meldunku, problemy z odnalezieniem rezerwacji czy zastanawianie się jak zabrać kartę płatniczą lub portfel nad hotelowy basen, by zakupić drinka z palemką, to niestety nadal nie pieśń przeszłości. Co ogranicza postęp technologiczny akurat w tym sektorze?

Nocleg technologicznie niekomfortowy

Wejście na nowe, cyfrowe ścieżki hotelarstwa utrudnione jest wieloma aspektami – szczególnie jeśli w grę wchodzi międzynarodowa sieć obiektów. To m.in. rozproszone systemy obsługi, labirynty lokalnych regulacji, poszukiwanie partnerów czy odpowiednich technologii systemowych, niuanse kulturowe i duża liczba różnych preferowanych metod płatności. Dodatkowo istotnymi kwestiami do rozważenia są np. podatność na wyłudzenia, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i zgodność z miejscowymi normami prawnymi.

Dla wielu hoteli rozliczenia płatności za pobyt gości to kolejny krok i system, który należy zintegrować oraz jeszcze jeden złożony element, którym trzeba zarządzać – ale wcale nie musi tak być. Przy odpowiednim ustawieniu gwarantowanym np. poprzez współpracę z operatorem płatności, system powinien pomóc w eliminowaniu trudności dzięki połączeniu ze sobą różnych punktów styku z technologią oraz zarządzaniu z poziomu jednej platformy w myśl strategii Unified Commerce. Co więcej, brak zakłóceń w rozliczeniach to zasadniczy element, który ma wpływ na opinie gości – może stać się kluczowym walorem odróżniającym dany hotel od konkurencji.

Jakub CzerwińskiWażny jest wybór rozwiązania, które jest przyszłościowe i stale aktualizowane, od bezproblemowego zameldowania, do szybkiego wsparcia obsługi klienta – tylko takie sprosta zmieniającym się potrzebom współczesnych gości. Zintegrowane rozwiązania płatnicze typu end-to-end pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji i w spójnym procesie zarządzania nawet tak złożoną formacją, jaką jest sieć hoteli.

Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen

Aby sprostać wymaganiom rynków odbudowujących się po COVID-19 i poprawić zadowolenie gości przy jednoczesnym utrzymaniu działalności biznesowej, hotelarze powinni uznać procesy płatnicze za równie ważne, jak dostępność pokoi, czy zapasy. Dzięki temu możliwa jest m.in. integracja nowoczesnych rozwiązań płatniczych, takich jak portfel cyfrowy, pay by link, karty wirtualne i karty zbliżeniowe, a także umożliwienie gościom dokonywania płatności w dowolnej walucie. Lokalne metody płatności mogą być tak różne, jak języki którymi posługują się goście. W Holandii 60% odwiedzających będzie chciało zapłacić za pobyt za pomocą rozliczeń bankowych iDEAL, jednak goście z Chin wybiorą miejsce, które zaoferuje im UnionPay, Alipay lub WeChat Pay.

Zapewnienie gościom większej elastyczności w sposobie interakcji z obiektem

Niektórzy preferują osobistą rozmowę z personelem hotelowym, jednak inni chcą polegać na technologii, która pomaga w spersonalizowaniu ich doświadczenia – zwłaszcza w przypadku stałych klientów.

Przykład 1: Kioski samoobsługowe pozwalają gościom na ominięcie kolejki i samodzielne zameldowanie. Aplikacje, które generują klucz do pokoju na smartfonie, pozwalają im na check-in z taksówki i dostęp do pokoju bez czekania. Rozwiązanie to jest też doskonałym sposobem na zapewnienie obsługi bez interakcji osobistej, która stała się ważna dla klientów w czasie pandemii.

Przykład 2: Innowacyjne hotele całkowicie uwalniają swoich gości od portfeli i ułatwiają im płacenie w hotelowej restauracji czy podczas zabiegów SPA bez konieczności okazywania karty płatniczej. Dzięki tokenizacji kart kredytowych i urządzeniom typu wearables lub tagom NFC, hotele mogą bezpiecznie przechowywać informacje o płatnościach swoich gości.

Tym, co odróżnia wspaniały pobyt w hotelu od zwykłego noclegu w innym, jest też odpowiedni program nagród. 75% gości stwierdza w raporcie Adyen Hospitality, że spersonalizowane oferty zwiększyłyby ich lojalność. Podwyższenia standardu i udogodnienia w postaci np. powitalnego drinka są oferowane po przyjeździe często jedynie małej grupie „elitarnych” klientów. By okazać uznanie szerszej bazie odwiedzających, firmy hotelarskie muszą korzystać z dostępnych danych, które pomogą im poznać większą liczbę podróżujących.

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: Adyen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rok po wybuchu pandemii koronawirusa – jak sobie radzą restauracje, kluby i hotele w Polsce? [RAPORT]

Branża gastronomiczna w pandemii

Obecnie, na początku marca 2021, widoczny jest wyraźny podział na trzy segmenty w ramach szeroko pojętej branży horeca i eventowej:

  1. Restauracje i kawiarnie – większość (60%) działa na wynos

  2. Kluby i przestrzenie eventowe – większość (70%) zawiesiło działalność

  3. Hotele – większość (84%) działa zgodnie z reżimem sanitarnym


W czym zatem upatrywać nadziei? 

Polacy są spragnieni wyjścia z domów i ponownego otwarcia lokali rozrywkowych. W ciągu minionych 12 miesięcy restauracje i kluby opublikowały najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych w maju 2020 roku, gdy informowały o otwarciu po pierwszym lockdownie. Lokale otrzymują pozytywne sygnały od klientów i bardzo liczą na „popyt odroczony”.

Tomasz Szczęśniak współzałożyciel i prezes portalu Briefly

Stan lokali gastro w Polsce
Źródło: Briefly

Załamanie branży – kłopoty restauracji, klubów i przestrzeni eventowych

Równie smutny fakt co skala likwidacji i tymczasowych zamknięć jest ta dana: jedynie 5% lokali zdołało całkowicie zmienić profil działalności, by móc dalej funkcjonować w epidemicznej rzeczywistości. Zazwyczaj polegało to na rozpoczęciu oferowania cateringu w dostawie lub zamiast organizowania przyjęć okolicznościowych, to wynajmowanie przestrzeni do pracy biurowej (szkolenia, warsztaty).

Pierwsze zamknięcie, które wywołało totalny szok (lockdown był wówczas całkowity) oraz drugie, październikowe zamknięcie, gdy zostaliśmy z towarem dopiero co kupionym. Zamknięcie było w piątek, a towary na weekend przywozimy w czwartek. To było nie tylko nieprzyjemne, ale też dla nas bardzo kosztowne.

Ewa Urbańska, klub Czerwony Fortepian z Kielc

Ostatnie 12 miesięcy przyniosły spadek obrotów o 40-80% i zysków o 50-90%. Psychicznie najtrudniejsze były ostatnie dni przed pierwszym zamknięciem – wówczas nastąpił gwałtowny spadek sprzedaży bez perspektyw na polepszenie sytuacji.

Maciej Marks, współwłaściciel Klubokawiarni Jaś i Małgosia z Warszawy

Stan działalności lokali
Źródło: Briefly

Rynek dostaw jedzenia

Przed pierwszym zamknięciem branży gastronomicznej w marcu 2020 restauracje (z wyjątkiem np. pizzerii) nie inwestowały w promowanie ofert na wynos. Nie był to segment działalności, który przynosił zyski porównywalne z serwowaniem jedzenia na miejscu.

Epidemia Covid-19 i zamrożenie gospodarki wymusiły skokowy wzrost liczby lokali gastro, które oferują dania na wynos i z dostawą. 

Rynek dostaw jedzenia jest z pewnością największym (i raczej jedynym) zwycięzcą okresu pandemii. Ale wobec wysokich prowizji największych platform, restauratorzy próbują zachęcić klientów do odbiorów osobistych: oferują zniżki przy odbiorze osobistym (zamiast w dostawie), a czasem po prostu wprost proszą klientów o zamawianie bezpośrednio, a nie przez pośredników typu Pyszne, Uber Eats, czy Wolt.

Oferta na wynos restauracji
Źródło: Briefly

Formy pomocy dla restauracji, klubów, sal bankietowych

Dla branży gastronomicznej i ratunkiem były i są: 

  • sprzedaż na wynos i z dostawą
  • pomoc publiczna i samorządowa (zwolnienia pracowników z ZUS, dotacje do pensji w ramach tarcz antykryzysowych, obniżki czynszów i opłat)
  • współpraca z instytucjami finansowymi (odroczenie spłat kredytów, niskooprocentowane kredyty pomostowe)

Branża eventowa praktycznie polega wyłącznie na dotacjach i ulgach państwowych.

Wsród przedstawicieli lokali opinie nt. pomocy ze strony państwa są podzielone:

Wartość pomocy państwowej, obok uruchomienia sprzedaży na wynos i w dostawie, pozwoliła utrzymać działanie lokalu bez konieczności czasowego zamknięcia                        

Maciej Marks, Jaś i Małgosia z Warszawy

Skorzystaliśmy ze zwolnień ZUS i wypłat tzw tarczy antykryzysowej. Zamierzamy z tego korzystać do końca zamknięcia branży. Pomoc ze strony Państwa w skali makro brzmi imponująco, ale w skali małych firm i realnego pomagania ta „pomoc” to śmieszna sprawa.

Ewa Urbańska, Czerwony Fortepian z Kielc

Od wprowadzenia pierwszego zamknięcia lokal funkcjonował na 25% swoich możliwości. Gości było zdecydowanie mniej i rzadziej decydowali się na usługi. Najtrudniejszy moment nastąpił, gdy rząd zakazał wynajmu lokali na imprezy – od tamtego momentu nie możemy pracować. Nie otrzymaliśmy też żadnej pomocy państwowej.

Piotr, współwłaściciel Grindhouse Warsaw

Wszelkie inne formy pomocy (zbiórki wśród klientów, sprzedaż voucherów, akcje w serwisach społecznościowych) miały raczej marketingowy charakter i jedynie sporadycznie gwarantowały realne wsparcie dla lokali. W naszym raporcie przyjrzeliśmy się szczegółowo poszczególnym akcjom wspierającym lokale.

Jeśli chcesz otrzymać pełen raport nt. sytuacji restauracji, klubów i hoteli w czasie pandemii Covid-19 w Polsce napisz wiadomość na adres team@askbriefly.com


Źródło: Briefly

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF