Branża PR & marketing nie poddaje się pandemii [RAPORT]

PR & marketing

98 proc. sektora komunikacji marketingowej w Polsce to mikrofirmy, które również ucierpiały na spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią. Według raportu PFR epidemia i kryzys nią wywołany jest poważnym wyzwaniem dla sektora komunikacji marketingowej, ponieważ firmy korzystające z usług agencji marketingowych czy PR zmniejszyły lub wstrzymały zaplanowane działania.

Rozmiar branży

Z raportu PFR możemy wyczytać, że w 2019 r. w polskim sektorze komunikacji marketingowej działało ponad 87 tys. podmiotów gospodarczych, prawie wszystkie (98 proc.) to mikrofirmy zatrudniające do 9 pracowników. 1,8 proc. przedsiębiorstw zatrudnia od 10 do 49 osób, 0,2 proc. od 50 do 249 osób, a największych firm, gdzie pracuje ponad 250 osób, jest zaledwie 0,04 proc. Większość zatrudnionych (ok. 58 proc.) pracuje w firmach zajmujących się reklamą, badaniami rynku i opinii publicznej, ok. 24 proc. – w przedsiębiorstwach prowadzących działalność wydawniczą, po 9 proc. – w podmiotach, których działalność jest związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych. Co ciekawe, 46 proc. zatrudnionych w firmach zajmujących się komunikacją marketingową w Polsce pracuje w województwie mazowieckim.

Daniel Nowak, ekspert z Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP, podkreśla, że polski sektor komunikacji marketingowej stawia się obok największych rynków tej branży, takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja. Nie da się ukryć, że jest on istotnym elementem składowym gospodarki narodowej. Cieszy też, że stale się rozwija i że, jak pokazują ostatnie miesiące [2020 r.], potrafi radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, adaptując się do zmieniających się warunków, elastycznie i kreatywnie podchodząc do realizacji stojących przed nim wyzwań.

Wpływ COVID-19 na branżę

W 2020 roku branża marketingowa musiała dostosować się do zmieniających się zachowań konsumentów. Wprowadzone ograniczenia przemieszczania wpłynęły na efektywność działań promocji outdoorowej, a reklamy w kinach skurczyły się niemal natychmiastowo do 0, spadła również liczba reklam w druku. Według Interactive Advertising Bureau prawie jedna czwarta (24%) nabywców mediów, marketerów i marek wstrzymała wydatki do końca drugiego kwartału, podczas gdy 46% wskazało, że zmieniło wydatki na reklamę w tym okresie. W efekcie, media tradycyjne odnotowały spadki przychodów rzędu 20%. Outlety cyfrowe wyszły z tej sytuacji obronną ręką – notując niższą dynamikę wzrostu niż prognozowano, ale nadal generując przychody.

Przełożyło się to na zmniejszanie zakresu obsługi, a w efekcie opóźnienia w płatnościach i problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Fintechy oferujące finansowanie B2B, z dnia na dzień zyskały na popularności wśród tej grupy przedsiębiorców. Według Aleksandra Majchrzaka, Prezesa Wealthon, lendtechu B2B oferującego m.in. pożyczki celowe na spłatę zaległości w ZUS i US, zaległości podatkowe i na składki w ZUS są największą bolączką działalności w tej branży.  Z tego też względu, duża część pracowników agencji marketingowych lub PR-owych przechodzi na współpracę B2B, która jest korzystniejsza z perspektywy zleceniodawcy. Taka sytuacja nie jest odosobnionym przypadkiem, wiele branż boryka się z podobnymi problemami. Średnia wartość udzielonej pożyczki pomostowej w 2020 roku wyniosła 110 tys. zł, dodaje Majchrzak.

W efekcie zmian na rynku marketingowym, rośnie popyt na usługi marketingowe w segmencie B2B, który do tej pory polegał na innych metodach promocji w swojej grupie klientów, głównie komunikacji sprzedażowej, bezpośredniej. Dzieje się tak, ponieważ z rynku zniknęły niemal zupełnie bezpośrednie kanały komunikacji, takie jak spotkania czy konferencje, które ze względów bezpieczeństwa zostały przeniesione do online’u.

Według Jakuba Lebudy, dyrektora zarządzającego Clipatize, agencji marketingu B2B, dotyczy to szczególnie branż farmaceutycznej, medtech, high-tech i produkcyjnej, które polegają na bezpośrednich relacjach z klientami. Stąd wzrost zainteresowania cyfrowymi kanałami komunikacji i nowymi taktykami pozycjonowania eksperckiego i budowania świadomości klientów. Lebuda dodaje, że coraz częściej do komunikacji z klientem biznesowym na niemal na całym etapie customer journey używa się cyfrowych narzędzi komunikacji, a media społecznościowe, nie są tak jak kiedyś, traktowane wyłącznie jako kanał konsumencko-rozrywkowy.

Jednak, pomimo trwającej pandemii, w 2021 roku firmy na całym świecie przeznaczą rekordową kwotę ponad 52 mld USD na anonimowe cyfrowe informacje, służące do targetowania reklam online, a nadwiślański rynek danych zanotuje rekordową wartość wyceny. Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies, spółki monetyzującej dane z internetu, podkreśla, że polskie wydatki na cyfrowe informacje wyniosą w 2020 roku aż 32,1 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% r/r, jak wynika z raportu spółki, a trend zwiększania wydatków na cyfrowe informacje jest wyraźny na arenie międzynarodowej.

Na niemal wszystkich, czyli blisko 27 analizowanych w raporcie rynkach, prognozowany wzrost jest dwucyfrowy. W trakcie pandemii więcej czasu poświęcamy na oglądanie telewizji oraz na korzystanie z urządzeń połączonych z internetem, a społeczeństwo przeniosło się do sfery online. Cyfrowe kanały komunikacji zaczęły wypełniać lukę po początkowych spadkach obrotów w branży. Według badań IAB wśród kupujących reklamy, wydatki na promocję cyfrową w drugiej połowie roku wzrosły o 13%. Pandemia przyspieszyła też transformację cyfrową przedsiębiorstw i zwrot reklamodawców ku kanałom online. Według agencji Zenith, w 2020 roku reklama internetowa odpowiadała za ponad połowę wszystkich światowych wydatków reklamowych.

POBIERZ PEŁNY RAPORT IDENTYFIKACJA INSTRUMENTÓW WSPARCIA DLA ROZWOJU SEKTORA KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ – PARP – CENTRUM ROZWOJU MŚP


Źródło: PARP

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gala XVIII edycji konkursu Złote Spinacze już 28 stycznia! [BRIEF PATRONUJE]

Gala_Zlote_Spinacze

28 stycznia br. o godzinie 19:00 odbędzie się największe święto branży public relations w Polsce – Gala konkursu Złote Spinacze. Wydarzenie organizowane przez Związek Firm Public Relations po raz pierwszy w historii odbędzie się w formule online.

Spośród rekordowej liczby 394 zgłoszeń, jury wyłoniło 93, które rywalizują o nagrody – Złote, Srebrne, a także Brązowe Spinacze. Dodatkowo, podmiot, który zdobędzie najwięcej punktów za wszystkie otrzymane nagrody, zostanie uhonorowany statuetką Tytanowego Spinacza. W przypadającym obecnie jubileuszowym, dwudziestym roku działalności ZFPR, przyznana będzie także nagroda specjalna dla przełomowej kampanii PR 20-lecia, która znacząco wpłynęła na rozwój branży.

Złote Spinacze to konkurs i jednocześnie święto branży public relations w Polsce, organizowane nieprzerwanie od 2003 roku. W jego trakcie wyłaniane są najbardziej kreatywne, skuteczne i rzetelnie przeprowadzone kampanie, stanowiące wzór dla całej branży PR. Celem konkursu jest zarówno promocja najwyższych standardów, jak i edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia public relations w działaniach firm i instytucji.

„Prowadząc obrady Jury Złotych Spinaczy w połowie grudnia 2020, mogę z całą pewnością powiedzieć, że do mnie Mikołaj przyszedł tym razem kilka dni wcześniej”, mówi Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w Procter & Gamble, Przewodnicząca Jury XVIII edycji konkursu. „Myślę, że dyskusja o celach, strategiach i efektach nominowanych projektów jest nie tylko ucztą dla każdego PR-owca, ale też, niezależnie od tego jak wiele lat doświadczenia za nami, świetną lekcją warsztatu profesjonalnej komunikacji, która procentuje na co dzień”, dodaje Małgorzata Mejer.

„W wyjątkowym roku mamy unikalną edycję konkursu. Rekordowa liczba zgłoszeń, nowe kategorie, pierwsza w historii formuła online obrad i gali. Energia, z jaką branża PR działa w okresie zmiany, niewątpliwie została także wyrażona w tym flagowym projekcie Związku Firm PR, jakim jest konkurs Złote Spinacze”, mówi Adam Jarosz, prezes ZFPR. „Prawie 100 nominacji to sytuacja bez precedensu, a laureaci z ich realizacjami z pewnością wpiszą się w kanon najlepszych praktyk kolejnej dekady public relations w Polsce, poznamy ich już za dwa tygodnie”, dodaje Adam Jarosz.

Transmisja gali rozdania nagród będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Wymagana będzie jedynie wcześniejsza rejestracja poprzez stronę: https://zlotespinacze-gala.conrego.com/

Lista wszystkich nominowanych dostępna na stronie organizatora: www.zlotespinacze.pl
————————————————————————————————————————————–
Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.
Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, Studio Bank, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: informacja prasowa ZFPR 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy skład Jury Konkursu Złote Spinacze 2020

konkurs złote spinacze

Przewodniczącą Jury XVIII edycji Złotych Spinaczy została Małgorzata Mejer z Procter&Gamble. Przewodniczącymi poszczególnych grup jurorskich są: Anna Papka (Shell Polska), Magdalena Brzezińska (Grupa Żywiec), Mariusz Pleban (OneMulti) oraz Anna Cywińska (Fundacja Nutricia).

Wśród jurorów tegorocznej edycji Złotych Spinaczy znalazło się niemal 90 osób – są to nie tylko praktycy i eksperci branży PR, ale także przedstawiciele organizacji biznesowych i pozarządowych, mediów oraz środowiska akademickiego.

Konkurs Złote Spinacze to coroczne święto branży PR, miejsce, w którym mamy okazję zobaczyć to, co w niej najciekawsze. To także okazja, by poznać nowe, pojawiające się w niej trendy, usłyszeć opinie wybitnych ekspertów repezentujących agencje, klientów, organizacje pozarządowe, świat akademicki, media.

Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w P&G, Przewodnicząca Jury

Jurorzy zostali przydzieleni do czterech grup, w których będą oceniać projekty zgłoszone w określonych kategoriach. W przypadku znacznych dysproporcji w liczbie zgłoszeń, kategorie przydzielone do grup jurorskich mogą ulec zmianie.

Przewodniczącą pierwszej grupy jest Anna Papka, Doradca ds. relacji zewnętrznych na Polskę oraz Rzecznik Prasowy Shell Polska. Grupa oceni projekty z kategorii PR korporacyjny, Business-to-Business PR, PR finansowy i relacje inwestorskie, Media Relations, Technologia, IT, telekomunikacja, Finanse, Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze, Przemysł i infrastruktura, Efektywność.

W skład grupy weszli:

  • Ewa Bałdyga / Wiceprezes Zarządu / Martis Consulting
  • Magdalena Biedrzycka-Doliwa / Corporate Communication Senior Manager / Deloitte
  • Adam Burak / Członek Zarządu ds. Komunikacji i Marketingu / PKN ORLEN
  • Magdalena Dziak-Woyda / Associate Director / FleishmanHillard
  • Ilona Gajewska / PR & Communication Executive Manager / Grupa Selena
  • Marcin Gruszka / Product PR Manager / Allegro
  • Luiza Jurgiel-Żyła / Prezeska, Polskie Stowarzyszenie Public Relations / PR Manager, Cresa Polska
  • Bartłomiej Kędzierski / Managing Partner / Made in PR
  • Marek Kosycarz / Wykładowca / Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
  • Julia Kozak / Partner / C.Point
  • Kamil Kozłowski / Partner Zarządzający / d*fusion communication
  • Anna Krajewska / Członek Zarządu / NBS Communications
  • Grzegorz Marczak / Redaktor Naczelny / Antyweb
  • Eliza Misiecka / Dyrektor / Genesis PR
  • Monika Nowakowska / Dyrektor Departamentu Public Relations / Obszar Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu Santander Bank Polska
  • Michał Olbrychowski / Head of Cohn&Wolfe
  • Anna Olszewska / Rzecznik oraz Dyrektor Departamentu Komunikacji KIR
  • Tomasz Podolak / Założyciel Linkleaders
  • Dorota Sapija / Dyrektor Zarządzający / Omega Communication
  • Justyna Szafraniec / Head of Communication / Grupa Generali Polska
  • Grzegorz Szczepański / CEO / Hill+Knowlton Strategies
  • Wojciech Szeląg / Dziennikarz i Wydawca / Polsat News
  • Cezary Szymanek / Zastępca Redaktora Naczelnego „Rzeczpospolitej”, Redaktor Naczelny rp.pl

Pracami drugiej grupy jurorskiej zarządzać będzie Magdalena Brzezińska, Corporate Affairs Director w Grupie Żywiec. Grupa zajmie się projektami z kategorii Advocacy i Public Affairs, Issue management i komunikacja kryzysowa, Komunikacja wewnętrzna, Employer branding, Social media, Medycyna i zdrowie, Sektor spożywczy, Motoryzacja i transport.

W tej grupie znaleźli się:

  • Agnieszka Bacińska / CEO / Walk PR
  • Klara Banaszewska / Dyrektor Generalna / Grayling Poland
  • Maria Buszman / Wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym / Prezes Zarządu, Buszman. Komunikacja Doradztwo Badania Strategie
  • Sebastian Bykowski / Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
  • Agnieszka Durlik / Dyrektor Generalny Sądu Arbitrażowego przy KIG
  • Agnieszka Durska / Szefowa Komunikacji Online / PIU
  • Adam Jarosz / Managing Partner, General Manager / BE Communications
  • Aneta Jóźwicka / Corporate Relations Director Europe Partner Markets and Poland Public Policy / Diageo
  • Anna Knowska / Dyrektor Zarządzający / Komunikacja Plus
  • Ewa Król-Sawicka / Managing Partner / Human Signs
  • Iwona Kubicz / Prezes Zarządu / Procontent Communication
  • Arkadiusz Mierzwa / Dyrektor ds. komunikacji / Jeronimo Martins Polska
  • Przemysław Mitraszewski / Managing Partner / Lighthouse
  • Marta Pokutycka-Mądrala / Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz Rzecznik Prasowy / Nationale–Nederlanden
  • Elżbieta Radzka-Ferenc / Partner Zarządzający, Wiceprezes / Marketing & Communications Consultants
  • Małgorzata Rybak-Dowżyk / Corporate Communication Department Director / T–mobile Polska
  • Sebastian Stępak / CEO / MSL
  • Katarzyna Terej / Partner Zarządzający / TBT i Wspólnicy
  • Dariusz Tworzydło / Pełnomocnik Dziekana na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Mariusz Wawer / Head of Governmental Relations 3M Poland & East Europe Region
  • Alicja Wysocka-Świtała / Partner Zarządzający / Clue PR

Trzeciej grupie przewodniczyć będzie Mariusz Pleban, CEO agencji OneMulti. Grupa oceni zgłoszenia w kategoriach: PR produktu, Launch produktu, usługi lub firmy, Covid-19 PR response, Content marketing – branded content, Custom publishing, PR miejsca, miasta lub regionu, Sport, turystyka i rekreacja, Uroda, higiena i wellness, Kreatywność.

W skład grupy weszli:

  • Dorota Ciszek / Ekspert Sektorowy, Brand Communications / On Board Think Kong
  • Joanna Drabent / CEO / Prowly
  • Justyna Gościńska-Bociong / Dyrektor ds. Komunikacji i Marki Korporacyjnej / Medicover
  • Monika Jasłowska / Doradca ds. Transformacji / Polpharma Group
  • Małgorzata Kołodrub / Senior Communications & PR Manager, CEE / Medtronic Poland
  • Vadim Makarenko / Wydawca / BIQdata.pl
  • Małgorzata Mejer / Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej / Procter & Gamble w Europie Centralnej
  • Paweł Modzelewski / Head of Strategy / 24/7 Communication
  • Robert Moreń / Niezależny ekspert
  • Michał Nowosielski / Założyciel / BIGTHINKSKI
  • Przemysław Pająk / CEO oraz właściciel / Grupa Spider’s Web
  • Marcin Sienkowski / Head of Marketing / OLX
  • Justyna Skrzypek / Country Marketing Director Poland & Baltics / Grupa Essilor
  • Sebastian Tołwiński / Regionalny Dyrektor ds. Public Relations / UPFIELD
  • Łukasz Wilczyński / Prezes Zarządu / Planet Partners
  • Anna Wiśniewska / Marketing and Communications Director / Skanska
  • Tomasz Wygnański / Redaktor Naczelny / Media i Marketing Polska
  • Jan Zając / Prezes Zarządu / Sotrender
  • Katarzyna Życińska-Jarosz / Prezes Zarządu / 38 Content Communication

Przewodniczącą grupy czwartej jest została Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia. Grupa zajmie się oceną projektów z kategorii PR pro bono, Kampania społeczna, Event komercyjny, Event społeczny, Sustainability i CSR Communications, NGO i sektor publiczny, Kultura i media, Moda i styl życia, Research&Insight.

W grupie znaleźli się:

  • Małgorzata Bogusz / Managing Partner, Public Affairs Director / Vision Group
  • Anna Borys-Karwacka / Corporate Relations Director / McDonald’s Polska
  • Katarzyna Broniarek / Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej / IKEA Retail
  • Anna Drewniak / Consulting Director / Havas PR
  • Agnieszka Dziedzic / Managing Partner / Weber Shandwick
  • Blanka Fijolek / CEE PR & Community Manager / Amazon Polska
  • Zbigniew Gajewski / Partner / THINKTANK Ośrodek dialogu i analiz
  • Katarzyna Gospodarek / Corporate Communications Director / BMW Group Polska
  • Ewa Hope / dr, wykładowca, Pełnomocnik ds. Public Relations / Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
  • Monika Kaczmarek-Śliwińska / dr hab. Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Agnieszka Kępińska-Sadowska / Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Europa Centralna, Polska, Bałtyki, World Travel Retail / Mondelez International
  • Paweł Łukasiak / Prezes / Akademia Rozwoju Filantropii
  • Anna Nawrocka-Tełewiak / Założycielka / Fundacja YOUNGS ARTS, Creative Cube
  • Mirella Panek-Owsiańska / Członkini Zarządu / Fundacja Szkoła Liderów
  • Ewa Podolska / Redaktor, Wydawca / TOK FM
  • Łukasz Przybysz / Medioznawca, politolog, wykładowca / Uniwersytet Warszawski
  • Paweł Sanowski / Prezes Zarządu / Instytut Monitorowania Mediów
  • Marta Szafrańska / Director Corporate Communications, Publicity & Corporate Citizenship Central and
  • Eastern Europe / The Walt Disney Company
  • Iwona Świątczak-Wasilewska / Pracownik naukowy, wykładowca / Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
  • Hanna Waśko / CEO, właściciel / Big Picture

Ponadto wszyscy jurorzy będą oceniać projekty nadesłane w kategorii jubileuszowej, uruchomionej z okazji 20. rocznicy założenia Związku Firm Public Relations. Jej celem jest przypomnienie projektów, które miały szczególny wpływ na polską branżę PR i wyłonienie spośród nich Kampanii PR XX-lecia.

W konkursie mogą wziąć udział wszystkie podmioty realizujące kampanie public relations oraz inne projekty związane z budowaniem wzajemnie korzystnych relacji i skutecznym komunikowaniem.

Do 3 września trwa II termin zgłoszeń. Ostateczny termin przyjmowania projektów minie 7 września.
Nominowanych poznamy 8 października, a zwycięzców podczas uroczystej gali 4 grudnia.

Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie www.zlotespinacze.pl.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.

Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: Informacja prasowa Związek Firm Public Relations

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PSPR zdecydowało o swojej przyszłości

Walne Zebranie Członków PSPR

Polskie Stowarzyszenie Public Relations zatwierdziło kierunek swojej ewolucji i zmiany organizacyjne poprzez uchwalenie nowego statutu oraz przepisów wewnętrznych. W trakcie realizacji lub w bliskich planach jest szereg inicjatyw poszerzających spektrum działań PSPR na rzecz całej branży, w tym przede wszystkim osób, podmiotów, które tworzą zawodową społeczność stowarzyszenia. Kręgosłup PSPR mają stanowić Kluby Eksperckie oraz aktywne ciała doradczo-opiniujące: Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR oraz Rada Etyki Public Relations.

Walne Zebranie Członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations pochyliło się nad opracowaną przez zarząd strategią rozwoju swojej organizacji, a także nad wynikającymi z niej zmianami formalnymi (statut, regulaminy). Plan obejmuje czas do marca 2021 roku, z możliwością kontynuacji w kolejnej kadencji.

Obrady Walnego w gościnnych progach siedziby PZU wzbudziły duże zainteresowanie członków, którzy przyjechali nie tylko z Warszawy, ale też z Krakowa, Gdańska, Olsztyna, Śląska czy Wrocławia. Wśród tych, którzy nie mogli uczestniczyć osobiście konsekwentnie propagowana jest możliwość zdalnego głosowania – w trybie pełnomocnictw, z czego tym razem skorzystało kilkadziesiąt osób. Poparcie poszczególnych uchwał na Walnym zebraniu oscylowało w przedziale 80-90%.

Jak podkreślają władze stowarzyszenia nadrzędnym celem strategii jest praktyczność i użyteczność realizowanych działań.

Strategia rozwoju PSPR w ujęciu wewnętrznym ukierunkowana jest na podwojenie liczby członków względem stanu z początku kadencji, aktywizacja członków dzięki sieci Klubów Eksperckich zrzeszających ludzi wokół ich specjalizacji PR-owych lub sektorowych zamiast wokół regionu
ich zamieszkania. A to wszystko przy jednoczesnym formalnym uproszczeniu struktury organizacji
i biurokracji z tego wynikającej. Priorytetem jest pragmatyczna współpraca przynosząca realną zmianę np. w postaci kodeksów, rekomendacji, wzorców dokumentów, raportów oraz wymiana doświadczeń i networking. Będziemy równocześnie wzmacniać pakiet bezpośrednich i pośrednich korzyści z członkostwa w PSPR. W ujęciu na zewnątrz wdrażamy w praktyce poszerzenie katalogu działań z naciskiem na wszelkie regulacje prawne i samoregulacje podnoszące profesjonalizm branży, a także zabiegamy o wzmocnienie pozycji PR w polskiej nauce. Dysponujemy skromnym budżetem, ale sukcesywnie rośnie nasz ambitny zespół aktywistów. Należy podkreślić, że wszyscy pracujemy społecznie. Wspólnie chcemy osiągnąć poważny, korzystny wpływ stowarzyszenia
na branżę. Poczynając od rzeczy tak oczywistych, ale pożądanych, jak reaktywacja w odświeżonej wersji nagród PSPR, po udział w Radzie Sektorowej Branży Komunikacji Marketingowej, aranżowanej przez SAR i IAB.

Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR

Organizacja w praktyce już od kilku miesięcy samodzielnie inicjuje lub poszukuje okazji i partnerów do współpracy w zakresie wszelkich uregulowań, standaryzacji wartościowych dla szeroko rozumianego zawodu specjalisty PR oraz rynku usług PR. Między innymi stowarzyszenie zamierza doprowadzić do sformułowania obszernej i praktycznej linii orzeczniczej Rady Etyki Public Relations w oparciu o regularne przekładanie zgłoszeń do Rady oraz reformę jej funkcjonowania. Warto też odnotować, że Emilia Zakrzewska jako przedstawicielka zarządu PSPR dołączyła do Coalition of Influencers on Integrity in Public Decision-Making OECD, która zrzesza ekspertów z całego świata zainteresowanych działaniem na rzecz transparentności i przejrzystości działań lobbingowych. Stowarzyszenie wstąpiło również do Rady Towarzystw Naukowych przy PAN, do czego upoważnia je stale poszerzające się w PSPR grono naukowców specjalizujących się w PR i komunikacji społecznej. Natomiast Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR przy PSPR będzie przygotowywała praktyczne rekomendacje i przewodniki wspierających PR-owców w ich codziennej pracy oraz zaproponuje standardy branżowe i skonsultuje analogiczne inicjatywy Klubów Eksperckich PSPR.

Najważniejsze zmiany uchwalone w statucie oraz regulaminach organizacji to: poszerzenie skali i wachlarza działalności, formalne powołanie do życia Klubów Eksperckich oraz odejście od formuły oddziałów regionalnych (od kilku lat istniał już tylko jeden – na Śląsku), doprecyzowanie charakteru członkostwa wspierającego, czy dwukadencyjność Prezesa. Ponadto Walne Zebranie z aprobatą przyjęło nową formułę wyborów władz, która ma sprzyjać transparentności i podniesieniu jakości procesu wyborczego. Będzie on trwał 6 tygodni i pozwoli kandydatom na skuteczne dotarcie ze swoim programem do każdego z członków, a z kolei członkom umożliwi spokojną, rzeczową ocenę kandydatur.

Wszystkie te inicjatywy merytoryczne i formalne składają się w czytelną, odważną wizję naszej organizacji, odpowiadającą na szereg problemów i wyzwań branży public relations. Jest to strategia bardzo trudna do zrealizowania, wymagająca wielkich nakładów pracy. Niemniej, aktywność Stowarzyszenia w kończącym się roku napawa optymizmem. Natomiast przyjmowanie w każdym miesiącu po kilkoro nowych członków, od specjalistów po dyrektorów PR, czy szefów agencji,
wydaje się być najlepszym miernikiem tego, jak branża ocenia kurs obrany w PSPR. Rezultaty głosowań naszego środowiska podczas Walnego Zebrania również nie pozostawiają wątpliwości. Zapowiada się, że 26. rok działalności będzie niezwykle ważnym oraz interesującym w historii PSPR.

Jan Matysik, przewodniczący Rady Nadzorczej PSPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF