...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ponad 3647 narzędzi MarTech w Europie w 2021 roku – róg obfitości czy klęska urodzaju dla marketerów?

biurko

Według Scotta Brinkera, autora Chiefmartech.com aktualnie na świecie dostępnych jest ponad 8 000 technologii marketingowych. W samej Europie istnieje tyle samo rozwiązań, ile dostępnych było globalnie w 2016 roku, czyli dokładnie 3647 podmiotów. Dzisiaj wielość kanałów komunikacji i dostęp do tak obszernej gamy narzędzi może przyprawiać przeciętnego marketera o ból głowy, dlatego tak ważne jest zrozumienie tego, co chcemy osiągnąć, jakie mamy możliwości i z których rozwiązań warto skorzystać.

Świat jest zjadany przez software napędzany danymi – więc marketerom, którzy świadomie zrezygnują z technologii grozi pozostanie w tyle za konkurencją. Czego zatem oczekujemy od nowoczesnych narzędzi marketingowych? Ponad połowa marketerów w badaniu Brief4U.com przyznała, że oszczędności czasu. Odpowiedź ta dotyczyła jednej z ważniejszych gałęzi działań w obszarze marketingu b2b, a mianowicie procesu wyboru agencji reklamowej.

Wraz z rozwojem nowych kanałów komunikacji, marketerzy zaczęli zgłaszać potrzebę narzędzi, które zoptymalizują i usprawnią prowadzone przez nich działania marketingowe. Automatyzacja niektórych procesów przyniosła wiele korzyści. Pozwoliła przede wszystkim zdjąć ze specjalistów ciężar rutynowych czynności, zaoszczędzić czas, a także zapewniła lepsze spojrzenie na całość realizowanych działań. Rozwiązania służące do usprawniania procesu wyboru agencji reklamowej, analizy źródeł ruchu na stronie, marketing automation, pozyskiwania leadów b2b, monitoringu internetu, planowania treści i promocji w social media, generowania contentu, reklamy graficznej czy SEO to obecnie marketingowe must have. Specjaliści przy planowaniu strategii i mierzeniu jej skuteczności mają do dyspozycji masę narzędzi analitycznych. Jednak, jak podaje raport „Trust is the new king – content marketing a zaufanie do marki”, aż 75 proc. marketerów nie jest pewna, czy ma właściwe narzędzia do mierzenia efektów swoich działań.

Marcin ChylińskiPrzed podjęciem decyzji o wykorzystaniu konkretnych technologii w marketingu, warto precyzyjnie określić potrzeby biznesowe, sprawdzić już wdrożone i wykorzystywane rozwiązania, a także zrobić dokładny research kategorii dostępnych na rynku rozwiązań i oferowanych przez nie funkcjonalności. Dlaczego? Ponieważ z roku na roku pojawiają się nowe technologie, które odpowiednio dobrane mogą usprawnić działania marketingowe w firmie. Właśnie w odpowiedzi na jedną z największych potrzeb rynkowych w sektorze komunikacji marketingowej, powstała platforma brief4U.com, która pozwala marketerom skuteczniej dobierać agencje reklamowe do współpracy oraz usprawnia związany z tym proces zakupu usług marketingowych. W naszym badaniu, ponad 60 proc. specjalistów przyznało, że chętnie skorzystaliby z narzędzi, które zautomatyzują cały proces ofertowy i sprawią, że będzie on bardziej przejrzysty i prosty. Obecnie, na platformie brief4U.com, zarejestrowanych jest  ponad 550 agencji reklamowych, z których marketerzy mogą wybrać te najodpowiedniejsze do swoich projektów marketingowych.

Marcin Chyliński, brief4U.com

Platformy b2b w służbie współczesnego marketingu

Przy mnogości kanałów komunikacji i dostępnych narzędziach nie sposób jest mieć pełną wiedzę marketingową z każdego obszaru, a początkujący adepci marketingu w szczególności mogą mieć problem z szybkim zdobyciem takich kompetencji. W takiej sytuacji, potrzeba delegacji zadań wyspecjalizowanym agencjom reklamowym jest większa niż kiedykolwiek. Wydawać by się mogło, że w czasach, gdy niemal każda firma posiada stronę internetową – znalezienie odpowiedniej agencji powinno być proste. Tymczasem marketer poszukując usługodawców porusza się w gronie 5 maksymalnie 10 agencji, co stanowi mniej niż 1 proc. z 1200 podmiotów dostępnych na polskim rynku, a na weryfikację ich kompetencji poświęca sporo pracy i czasu, zamiast przeznaczyć go na to co jest naprawdę ważne w pracy każdego marketera – zarządzanie swoją marką.

Marcin ChylińskiObecnie przestrzeń digital jest bardzo mocno rozbudowana. Niemal każda agencja ma swoją stronę internetową, co jeszcze 15 lat temu nie było standardem. Natomiast to nie rozwiązuje problemu. Marketer nadal musi samodzielnie dotrzeć do każdej agencji, zweryfikować ją, sprawdzić czy dany podmiot posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie, a to wymaga dużego nakładu pracy i czasu, żeby faktycznie znaleźć  agencję reklamową atrakcyjną z punktu widzenia danego projektu marketingowego. Tak było kiedyś i jest w dalszym ciągu dla wielu marketingowców, którzy nie są świadomi istnienia narzędzi, takich jak brief4U.com, które znacznie ułatwia ten proces i maksymalnie ogranicza czas potrzebny na weryfikacją potencjalnych usługodawców.

Marcin Chyliński, brief4U.com

Wyzwania marketerów kiedyś i dziś

Choć marketing mierzy się z nowymi wyzwaniami i dynamicznym rozwojem w obszarze technologii, to w tej branży niektóre problemy pozostają niezmienne. Jedną z kluczowych spraw podczas poszukiwania agencji do współpracy przy kampaniach reklamowych jest dobrze przygotowany brief marketingowy. Ten dokument jest wyznacznikiem oczekiwań względem agencji. Powinien zawierać podstawowe informacje o marce, bariery rozwoju, cele do zrealizowania i oczekiwane rezultaty. Odpowiednio przygotowany brief ułatwia komunikację pomiędzy agencją a klientem, ogranicza ryzyko błędów oraz oszczędza czas i nakłady finansowe każdej ze stron procesu.

Marcin ChylińskiJednym z elementów sprawiających najwięcej trudności, zarówno kiedyś jak i dziś, jest zadbanie o jakość briefu marketingowego. Nasza platforma e-przetargowa wyszła temu wyzwaniu na przeciw, tworząc profesjonalny szablon briefu, który jednocześnie definiuje i syntezuje, to co jest problematyczne z punktu widzenia oczekiwań marketera, ale również istotne dla agencji.

 Marcin Chyliński, brief4U.com

Agencja z przyzwyczajenia?

Drugim wyzwaniem, przed którym stoją specjaliści, pozostaje znalezienie agencji profilowo dopasowanej do przedmiotu danego zapytania, czyli firmy, która posiada wymagane kompetencje i doświadczenie, aby móc podjąć się realizacji zlecanego projektu lub kampanii.

Marcin ChylińskiMogę zaryzykować stwierdzenie, że kiedyś sposób poszukiwania agencji do współpracy był trochę „partyzancki”. Czy to się dzisiaj zmieniło? Nieznacznie. Nadal opieramy się na rekomendacjach znajomych z branży  i niestety na nich często poprzestajemy. Można zaobserwować, że staje się to pewnym nawykiem w branży marketingowej. Doświadczeni specjaliści często mają świadomość ograniczeń tego procesu – korzystają z usług kilku znanych im agencji, mimo że nie do końca są zadowoleni z efektów ich działań. Dlaczego tak się dzieje? Wielu marketerów wie, jak dużo czasu zajmowało im szukanie nowej, godnej zaufania i kompetentnej agencji, a nie ma świadomości, że na rynku dostępne są już narzędzia znacznie ułatwiające ten proces.

 Marcin Chyliński, brief4U.com

Agencja reklamowa – komplet informacji w jednym miejscu

Kolejnym elementem jest wiedza rynkowa. Szerokość spojrzenia na branżę, kompetencje agencji, zakres realizowanych projektów i „możliwości produkcyjne”, czyli zasoby osobowe. Narzędzia marketingowe, które pozwalają agregować tę wiedzę są bardzo potrzebne. Jeśli z briefem trafimy do podmiotów, które mają kompetencje, żeby danym projektem się zająć, doświadczenie i zasoby osobowe, bazują na projektach o podobnej skali, to jest więcej niż prawdopodobne, że jakość otrzymanej oferty będzie satysfakcjonująca, a co ważniejsze zbieżna z realnymi działaniami.

Marcin ChylińskiWarto również wspomnieć o administracyjnych aspektach współpracy, z którymi również muszą zmierzyć się zainteresowane strony. Podniesienie jakości komunikacji między agencją reklamową a marketerem, pilnowanie terminów oraz feedback wpływają na całokształt procesu zakupu usług komunikacji marketingowej. Są to działania żmudne i czasochłonne, ale dziś dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii, narzędzia dostępne na rynku wspierają nas na każdym etapie procesu, znacznie oszczędzając czas jego uczestników.

 Marcin Chyliński, brief4U.com


Źródło: brief4U.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

brief4U.com: brak zrozumienia briefu marketingowego lub marki to największy problem we współpracy z agencjami reklamowymi [BADANIE]

Realizacja efektywnej kampanii marketingowej wymaga od reklamodawców nie tylko sporych nakładów finansowych, ale także wiedzy na temat zachowań konsumentów, ich preferencji względem produktów i marek czy w końcu znajomości kanałów dotarcia, z których rzeczywiście korzystają potencjalni klienci. Dlatego w wielu firmach marketerzy na różnych etapach prowadzenia kampanii korzystają z usług agencji reklamowych. Tymczasem, według badania „Oczekiwania marketerów przy wyborze agencji reklamowej” zrealizowanego przez platformę brief4U.com wynika, że tylko 11 proc. ankietowanych ocenia zbieżność usług oferowanych przez agencje z ofertą przedstawianą przez nie na etapie przetargu jako wysoką – czyli powyżej 90 proc. Z kolei ponad 6 na 10 marketerów wskazało brak zrozumienia briefu marketingowego lub marki jako największy problem we współpracy z agencjami. Rozwiązaniem wielu z tych problemów może być digitalizacja i automatyzacja procesu wyboru podwykonawcy.

Na co patrzy marketer przy wyborze agencji reklamowej?

Z badania „Oczekiwania marketerów przy wyborze agencji reklamowej” zrealizowanego przez brief4U.com na grupie ponad 120 polskich marketerów wynika, że doświadczenie i portfolio to kluczowe aspekty, na które zwracają uwagę specjaliści poszukujący agencji reklamowej. Ponad 80 proc. ankietowanych wskazało ten element jako najważniejszy. Na drugim miejscu znalazł się zakres świadczonych usług oraz kompetencje danej agencji (65 proc.), a na trzecim rekomendacja współpracowników (62,5 proc.).

Marcin ChylińskiNie jest dla nas zaskoczeniem fakt, że dla specjalistów z branży marketingowej liczy się przede wszystkim doświadczenie, kompetencje i zakres świadczonych usług, wykonywanych przez agencję reklamowe. To te elementy pozwalają ocenić czy dany podwykonawca sprosta naszym oczekiwaniom i czy ulokujemy nasz budżet reklamowy efektywnie i we właściwym miejscu. Co ciekawe, nie ma dla nas większego znaczenia lokalizacja agencji – tylko nieco ponad 9 proc. ankietowanych przyznało, że zwraca uwagę na ten czynnik. Poza tym nie przywiązujemy wagi również do tego, jaką strukturę ma dany podwykonawca – czy jest to agencja sieciowa czy niezależna – tylko 10 proc. ankietowanych uznało, że kieruje się tą informacją przy wyborze firmy.

Marcin Chyliński, brief4U.com

brief4u.com wykres

3 grzechy główne agencji reklamowych

Na jakie problemy najczęściej narzekają marketerzy, którzy podejmują współpracę z podwykonawcami? Ponad 6 na 10 uczestników badania brief4U.com wskazało, że agencje nie rozumieją zawartości briefu marketingowego lub też po prostu nie rozumieją marki.

Marcin ChylińskiTo w istocie poważny problem i spore zagrożenie dla powodzenia kampanii marketingowej, ponieważ już na samym początku opracowywania jej koncepcji, istnieje ryzyko błędnego określenia kluczowych założeń. Zrozumienie briefu marketingowego i przełożenie go na “ideę kreatywną” to istota konceptu komunikacji marketingowej. Kwestia problemu związanego z briefem marketingowym często leży po stronie samego marketera, który nie do końca wie, w jaki sposób opracować taki dokument prawidłowo. Dobrze wypełniony brief marketingowy to umiejętna selekcja najważniejszych i najpotrzebniejszych informacji, które tworzą spójną, logiczną całość i są potrzebne do skutecznej realizacji działań agencji marketingowej. Aby wesprzeć marketera podczas przygotowywania briefu, na naszej platformie przygotowaliśmy narzędzia wspierające marketera na tym etapie, które mają za zadanie sprofesjonalizować i podnieść jakość tego niezwykle ważnego dokumentu.

Marcin Chyliński, brief4U.com

brief4u.com wykres

Brak efektów i opóźnienia

Źle przeprowadzony proces przetargowy, wyłonienie agencji, która nie posiada kompetencji do zrealizowania danej kampanii lub po prostu błędy na etapie briefu marketingowego powodują, że marketerzy nie widzą efektów prowadzonych działań lub są one niewielkie. Na ten problem wskazała blisko połowa specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez brief4U.com. Do braku efektów należy też dodać problem z terminowością w branży marketingowej, 4 na 10 marketerów jest zdania, że agencje reklamowe mają problem z dotrzymywaniem terminów zawartych w umowach.

Marcin ChylińskiPolscy marketerzy mają zazwyczaj dobre doświadczenia z agencjami reklamowymi, ale tylko 15 proc. ocenia je jako bardzo dobre. Aż 35 proc. ankietowanych uznała, że poziom współpracy jest średni. Kryterium dotrzymywania terminów, a także uzyskiwanych efektów ma zapewne kluczowy wpływ na ocenę współpracy z agencją, która, jak widzimy nie jest zbyt wysoka.

Marcin Chyliński, brief4U.com

brief4u.com wykres

Wybór agencji reklamowej – branża potrzebuje digitalizacji i automatyzacji

Automatyzacja procesów przetargowych może przynieść i wiele korzyści – pozwala przede wszystkim zdjąć z marketerów ciężar rutynowych i często żmudnych działań, zaoszczędzić czas, a także mieć szersze spojrzenie na możliwości, jakie oferuje rynek. Ponad 60 proc. spośród przebadanych marketerów przyznało, że w całym procesie przetargowym i na etapie wyboru agencji reklamowej chętnie skorzystałoby z narzędzi, które zautomatyzują cały proces ofertowy i sprawią, że będzie on bardziej przejrzysty, sprawniejszy i prostszy. Dlaczego?

Marcin ChylińskiOszczędność czasu to kluczowy czynnik, na który bardzo często wskazywali marketerzy w naszym badaniu. Blisko 55 proc. ankietowanych oczekuje od rozwiązań technologicznych, że pozwolą one skrócić czas poświęcony na poszukiwanie agencji, przygotowanie briefu oraz przeprowadzenie procesu przetargowego. I teraz jest to już możliwe. Dzięki platformie brief4U.com możemy sprawnie przygotować profesjonalny brief marketingowy, wybrać agencję najlepiej dopasowaną pod kątem naszego projektu, a następnie przekazać na barki nowoczesnej technologii żmudną administrację związaną z wysyłką briefu i zbieraniem ofert. Co więcej, inteligentne algorytmy dostępne na platformie pomogą również marketerom ocenić i następnie porównać nadesłane oferty oraz wyłonić tę najlepszą. To pozwala znacznie skrócić czas, jaki poświęcamy nie tylko na wybór właściwej agencji reklamowej, ale również na cały proces przetargowy oraz w znacznym stopniu profesjonalizuje i systematyzuje komunikację na linii marketer-agencja reklamowa.

Marcin Chyliński, brief4U.com

wykres brief4you.com

brief4u.com wykres

Kompletna wiedza na temat agencji w jednym miejscu?

Blisko 7 na 10 specjalistów z branży marketingowej, którzy wzięli udział w badaniu brief4U.com wskazało, że najbardziej zależy im na kompletnej wiedzy na temat agencji reklamowych w jednym miejscu, np. na platformie online. Poszukują agregatów firm, treści i informacji, które pozwolą zrealizować cel nie szukając zbyt daleko i nie wychodząc poza dany serwis. Chcą mieć przede wszystkim szybki dostęp do danych na temat profilu działalności podmiotu, doświadczenia na rynku i oferowanych kompetencji, portfolio klientów i realizowanych przez nich kampanii oraz faktycznych ocen, jakie agencjom wystawili inni marketerzy współpracujący z nimi w przeszłości.

Marcin ChylińskiDla specjalistów marketingu procesy przetargowe i ofertowanie agencji to chleb powszedni i wiedzą jak trudno jest znaleźć tę, która będzie posiadała odpowiednie zasoby i kompetencje, by efektywnie zrealizować kampanię w ramach dostępnego budżet. Oprócz polegania na opinii osób z branży czy własnemu doświadczeniu, warto po prostu skorzystać z dostępnych narzędzi, tworzonych właśnie po to, by uprościć proces wyboru podwykonawcy. Na platformie brief4U.com zarejestrowanych jest już ponad 500 agencji reklamowych, które są w pełni sprofilowane, więc łatwo można sprawdzić w jakich obszarach marketingowych się specjalizują, w jakich branżach się poruszają, ilu posiadają pracowników czy w ramach jakich budżetów marketingowych realizują projekty. Zachęcamy marketerów do tego, żeby spojrzeli szerzej na polski rynek usług reklamowych i nie ograniczali się tylko do pojedynczych rekomendacji, jakie otrzymują od współpracowników, gdyż na rynku komunikacji marketingowej aktualna wiedza na temat potencjalnych partnerów biznesowych oraz ich rzeczywistych kompetencji jest kluczowa i może znacznie podnieść efektywność działań i poziom zwrotu z inwestycji w markę.

Marcin Chyliński, brief4U.com


Źródło: brief4U.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF