...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rafał Drzewiecki, dyrektor marketingu, TikTok i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Rafał Drzewiecki, dyrektor marketingu w platformie internetowej TikTok.

● TikTok to platforma postrzegana do tej pory jako medium społecznościowe, dedykowane przede wszystkim ludziom młodym i bardzo młodym.

● Ostatni rok to duża zmiana – coraz więcej marek i firm postrzega tę platformę jako dobre miejsce do komunikowania się z najmłodszą grupą konsumentów.

● Misją TikToka jest inspirować kreatywność i sprawiać radość! To platforma rozrywkowa.

● Z badań które przeprowadziliśmy z agencją Kantar wynika, że tym co kieruje naszych użytkowników do naszej platformy jest potrzeba rozrywki.

● W komunikacji – nie tylko w komunikacji marketingowej – od zawsze obowiązuje zasada skrótowości, czyli krótko i na temat. TikTok wpisuje się w ten model tyn bardziej, że jest on również bardzo bliski najmłodszym generacjom.

● TikTok jest, coraz bardziej powszechnym medium, które w krótkiej formie zajawia bardzo poważne i ważne treści, które zainteresowana osoba może znaleźć w innych źródłach.

● Użytkownicy tiktoka są bardzo uczuleni na uczciwość marek i ich stosunek do ekologii i wszystkich trendów związanych ze zrównoważonym rozwojem biznesu.

● W 2023 będziemy chcieli zbudować duże i ścisłe partnerstwa tiktoka z dużymi i największymi klientami biznesowymi.

Grzegorz Kiszluk

Marek Zmysłowski i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Marek Zmysławski, przedsiębiorca, inwestor, co-Foundera SunRoof, partner Samana Group.

● 2022 to przede wszystkim dwa projekty: SunRoof realizowany z Lechem Kaniukiem i Rafałem Pluteckim i budowa Samany – prywatnego miasteczka na Dominikanie.

● Covid i wojna w Ukrainie spowodowały nowy trend wśród ludzi, którzy mogą sobie na to pozwolić. Sprowadza się on do chęci posiadania drugiego domu, drugiego miejsca na Ziemi gdzie mogą oni spędzać swoje życie.

● Ten przysłowiowy drugi dom, mimo, że dobrze jeśli jest w ciepłych krajach, nie ma służyć wyłącznie odpoczynkowi, ale być alternatywą do pracy oraz do normalnego życiowego funkcjonowania.

● Projekt Samana, to szczególnie unikatowy rodzaj przedsięwzięcia startupowego.

● Z wyłączeniem Chin i Arabii Saudyjskiej na świecie podobnych przedsięwzięć jest co najmniej kilkanaście.

● Mieszkańcy Samany rekrutują się głównie ze wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych oraz z Kanady, ale nie tylko…

● Samana ma też specjalną ofertę dla najmłodszej generacji, pokoleń „Z” i Alfa.

● Kluczem rozwoju, rozkwitu miejsca, miasta, społeczności jest różnorodność ich mieszkańców.

Grzegorz Kiszluk

Elżbieta Pełka i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Elżbieta Pełka, prezeska Pełka i Partnerzy oraz konkursu Polish National Sales Awards.

● 2022, ale też okres ten rok poprzedzający, to bardzo trudne czasy, które pokazały nam w jak bardzo skomplikowanej nie tylko geopolitycznej znaleźliśmy się sytuacji.

● Pandemia, wojna, inflacja i cała ta sytuacja polityczna która ma wielki wpływ na gospodarkę i biznes stanowi powrót do świata, który już dawno temu opisał Stefan Kisielewski znanym stwierdzeniu: „To że jesteśmy w d*pie, to oczywiste. Problem polega na tym, że zaczynamy się w tej d*pie urządzać.”

● Wydaje się, że w tych trudnych czasach lepiej sobie radzą duże firmy i korporacje, gdzie te „poduszki bezpieczeństwa finansowego” w jakimś stopniu zabezpieczają przed skutkami kryzysu.

● Rośnie rola lidera, osoby zarządzającej firmą, bo to ona ma największy wpływ na sposób pokonywania tych trudności.

● Polish National Sales Awards to nie tylko konkurs, to również PNSA Knowledge HAB czyli platforma wiedzy o sprzedaży i obsłudze klienta.

Grzegorz Kiszluk

Michał Pietrzyk, kancelaria Łaszczuk i Wspólnicy – #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Michał Pietrzyk, kancelaria Łaszczuk i Wspólnicy.

● Nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem w sytuacji jego przekroczenia. Świadomość tego faktu jest szczególnie istotna dla młodych przedsiębiorców, rozpoczynających swoją przygodę z biznesem.

●  2022 był rokiem bardzo intensywnym i bogatym w nowe przepisy oraz interpretację prawne.

● Warto tu powiedzieć o regulacjach dotyczących zasad działalności promocyjnej

● Od zawsze w mediach bowiązuje zasada oddzielenia informacji redakcyjnych od treści promocyjnych.

● W reklamie często używana jest technika, nazywana testymonialem, polega ona na tym, że autorytet osoby prezentującej produkt – na przykład lekarza – zostaje przeniesiony na wartość produktu medycznego czy para medycznego. Dotyczy to również influencerów, którzy są przez swoich odbiorców bardzo często traktowani w bardzo pozytywny, emocjonalny sposób.

● Nowe przepisy dotyczące oznaczania promocji i cen okazyjnych kropach.

● Rada przed rozpoczęciem każdy działalności biznesowej: bardzo opłaca się przeprowadzić Research, badanie otoczenia prawnego dla naszej działalności.

● Na stronie biznes.gov jest całe kompendium wiedzy dla wszystkich, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą.

Grzegorz Kiszluk

Mariusz Truszkowski, Szkoła w Chmurze i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Mariusz Truszkowski, Szkoła w Chmurze, twórca projektu edukacyjnego, który został doceniony 12 edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

● Szkoła w chmurze to projekt który nastawiony jest na zmianę oraz nowoczesną przemianę szkoły.

● 2022 obfitował w bardzo wiele ważnych dla nas i różnorodnych wydarzeń.

● O skali naszego rozwoju niech świadczy fakt, że poprzedni rok szkolny rozpoczynaliśmy z tysiącami z tysiącem uczniów a na koniec roku było już ich 10 000.

● Nasz projekt, dzięki możliwości zdalnego uczenia się, jest interesującą alternatywą dla wszystkich, który którzy nie mają obok siebie szkoły, z której są zadowoleni.

● System zaproponowany przez nas Jest systemem bardziej zadaniowym niż godzinowym. Naszym celem jest nauczyć!

● Polski system szkolny charakteryzuje to, że tak naprawdę wszyscy chcą dobrze. Problem polega na trudności zarządzania tak wielkim molochem, jakim jest system edukacji w kraju.

● Wbrew pozorom, system który proponuje Szkoła w Chmurze tworzy więcej okazji do relacji i nawiązywania przyjaźni między uczniami niż często oferuje szkoła stacjonarna.

● Szkoła w Chmurze utrzymuje się wyłącznie z dotacji państwowego systemu edukacji. Bardzo zależy nam na znalezieniu innych form i sposobów finansowania naszej działalności.

Grzegorz Kiszluk

Aga Maciejowska, founderka Plan Be Eco i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Aga Maciejowska, founerka Plan Be Eco, startupu Plan Be Eco, który jest twórcą narzędzia do raportowania śladu węglowego w sposób niskokosztowy i niewymagający specjalistycznej wiedzy.

● Ubiegły rok był rokiem trudnym naznaczonym przede wszystkim konfliktem zbrojnym tuż za naszą wschodnią granicą.

● To co działo się w Ukrainie wiąże się również z misją mojej firmy, która jest firmą impaktową rozwiązującą problemy klimatyczne tak ważne dla nas wszystkich.

● W 2022 Zajęliśmy drugie miejsce w konkursie Huawei Startups Challenge i 50% wartości pieniężnej z tej nagrody przekazaliśmy na pomoc Ukrainie.

● Sukcesy w ciężkiej pracy founderów to tak naprawdę paliwem do podtrzymania naszej determinacji i zaangażowania w to co robimy.

● Na przestrzeni lat, rozwoju ecosystemu startowego w Polsce pojawiło się bardzo wiele talentów i ciekawych rozwiązań innowacyjnych. To co jest szczególnie ostatnio ekscytujące to fakt, że ten rynek stał się już globalny.

● Rynek startupowy spowodował, że skróciła się droga małych, startujących firm do współpracy z dużymi firmami i korporacjami.

● 2023 będzie znowu rokiem trudnym zarówno dla startupów jak i korporacji. Kluczowym hasłem będzie trakcja oraz zrównoważony rozwój.

Grzegorz Kiszluk

Mateusz Piątkowski, uczeń III kl. LO i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Mateusz Piątkowski, Mateusz Piątkowski, III kl. LO, aktywny uczestnik salonów inspiracji, przygotowuje się do wejścia w świat startupów.

● Pojęcie startupów, które stało się popularne i funkcjonuje juz w świadomości również młodych ludzi, daje poczucie, że koncepcję nowego biznesu można wymyślić dosłownie na „pstryknięcie palcami”.

● W pokoleniach „Z” i Alfa coraz bardziej powszechne staje się myślenie idące w poprzek klasycznego rozumienia rozwoju: szkoła podstawowa, liceum, studia i dobra, ciekawa praca zawodowa.

● Zdecydowanie brakuje, w dalszym ciągu, takich miejsc jak Salon Inspiracji albo comiesięczne spotkania #eksperci w ramach #50kreatywnych – czyli miejsc gdzie młodzi mieliby szansę poznawania doświadczanych ludzi nauki czy biznesu…

● Różnica międzypokoleniowa jest wyraźna, ale to nie znaczy, że tych różnic nie było między poprzednimi pokoleniami.

● Co ciekawe, jest już dostrzegalna różnica między pokoleniem „Z” i Alfa, a pokoleniami następującymi po nich…

● To co ważne w nadchodzące i przyszłości to umiejętność automatyzowania wielu procesów w biznesie oraz dobre wycinek właściwe wykorzystanie możliwości jakie daje technologia i social media.

Grzegorz Kiszluk

Michael Motz, FoodTown, i jego #BriefNa2023

 

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Michael Motz, Food Town, manager sieci restauracji, członek Kapituły rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

    ● To cześć najbardziej fascynującego w pracy w gastronomii, to przede wszystkim stały, codzienny kontakt z ludźmi.

    ● Biznes restauratorski, tak jak każdy inny wymaga umiejętnego stosowania narzędzi marketingowych oraz szczególnie istotnej w naszej branży – komunikacji marketingowej.

    ● Naszym najbardziej wysublimowanym produktem jest doświadczenie, które przeżywa w naszych restauracjach konsument.

    ● To co wyróżnia Food Town, to również muzyka na żywo, codziennie odbywają się koncerty, które przyciągają fanów muzyki i dobrego jedzenia.

    ● W ostatnim czasie Warszawa staje się dla turystów zagranicznych coraz bardziej interesująca w kategorii gastro-turism.

    ● FoodTown jest miejscem, w którym, na comiesięcznych śniadaniach spotykają się fani projektu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

    ● Każdego dnia, wieczorem, odbywają się koncerty bardzo różnej, cieszącej się wielkim zainteresowaniem muzyki na żywo.

    ● Sieć naszych restauracji, ale też cała fabryka Norblina włączają się w ważny i popularne ostatnio nurt sustainability.

    ● 2023 będzie rokiem, w którym będzie się bardzo dużo działo, mamy w planie nowe projekty oraz dalszą poprawa jakości w obrębie naszych dotychczasowych działań.

Grzegorz Kiszluk

Iwona Kossmann i jej #BriefNa2022

 

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Iwona Kossmann, prezes Deni Cler Group oraz prezes Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan.

● Deni Cler to wiodąca marka na rynku – prężnego i od lat bardzo oryginalnego – marketingu modowego.

● 2022 był bardzo dobrym rokiem, którym Deni Cler urosła o 18% w stosunku do poprzedniego roku.

● Wielkim zaskoczeniem dla nas wszystkich było zahamowanie wzrostu gospodarczego, covid-19 a potem wojna w Ukrainie. Się mieści mogli porównać 2022 do szklanki w połowie pustej.

● W tym czasie rynek mody zmienił się pod wpływem tych wydarzeń, bo trudno sobie wyobrazić, że nie wpłynie on na zachowania konsumentów.

● W modzie dał się zauważyć powrót do stylu klasycznego czyli garniturów, sukienek… które były znowu popularne na różnego typu wyjścia o charakterze formalnym.

● Branża odzieżowa w Unii Europejskiej uznawana jest za jedną z najbardziej innowacyjnych.

●W marketingu modowym – być wyższym nawet stopniu niż w innych branżach – kluczowym celem producentów jest stworzenie i ugruntowanie marki.

Grzegorz Kiszluk

Kuba Antoszewski i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Kuba Antoszewski, dyrektor komunikacji w firmie badawczej Kantar.

● Kantar to firma która od dwóch lat jest w procesie transformacji w kierunku najnowszych technologii.

● To czego obecnie najbardziej potrzebują nasi klienci, to zagregowane dane i rekomendacje.

● Kongres Badaczy Rynku 2022 był nową jakością i dostarczył wiele wartościowej wiedzy i doświadczeń.

● Wszyscy obecnie mówią o sztucznej inteligencji, ale prawda jest taka, że żeby ona zadziałała to trzeba ją „karmić”.

● Ciekawe jest nasze doświadczenie z zastosowaniem badania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w przypadku analizy kampanii reklamowej Shoppe.

● Strategia budowania marki składa się z kampanii długofalowych i krótkich kampanii reagujących na sytuację rynkową.

● Efektem kryzysów w gospodarce są dwojakiego rodzaju reakcje marek: jedne z nich przyjmują postawę wyczekującą, inne starają się dynamicznie reagować na istnieją sytuację – ta druga opcja wydaje się być bardziej skuteczna.

● Wyraźnie też obserwujemy zmiany jakościowo w podejściu do tego, co kiedyś nazywaliśmy CSR, dziś. marki coraz bardziej rozumieją potrzebę autentycznej realizacji postulatu zrównoważonego rozwoju.

Grzegorz Kiszluk

Monika Kaczmarek-Śliwińska i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka od public relations a w nim od zarządzania kryzysowego oraz etyki zawodowej.

● Od dłuższego już czasu w samej komunikacji marketingowej zacierają się granice między poszczególnymi specjalizacjami i najważniejsza staje się współpraca między specjalistami pod reklamy, public relations oraz wszystkich innych elementów budowania strategii marketingowej.

● W minionym roku, który był trudny, sprawy zawodowe w dalszym ciągu wpływały na życie prywatne.

● Już w trakcie epidemii covidu, a później w związku z agresją Rosji w Ukrainie obserwowaliśmy znaczne nasilenie prób dezinformacji we wszystkich rodzajach mediów.

● Nastroje wywoływane przez te dramatyczne wydarzenia miały olbrzymi wpływ na charakter komunikacji marketingowej.

● To co Pewnie połączy te dwa lata, na których przełamie w tej chwili jesteśmy, to zalew informacji i przewidywań na temat rozwoju sztucznej inteligencji.

● Nadchodzący rok to rok politycznych kampanii wyborczych, które będą najprawdopodobniej charakteryzowały się dużą brutalnością.

● Z wielką nadzieją wnikliwością i nadzieją obserwuję aktywność marek już od czasów pandemii i w reakcji na wojnę w Ukrainie. Ich rola będzie szczególnie istotna w realizacji strategii związanych rozwojem ze zrównoważonym rozwojem.

● Mała, niestety, jest nadzieja na odbudowanie zaufania do mediów w Polsce.

● Coraz bardziej ważniejsze będzie zrozumienie i próba nawiązania dialogu przez firmy i marki z pokoleniem „Z”.

Grzegorz Kiszluk

Paweł Tyszkiewicz i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Paweł Tyszkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Reklamowych.

● Mimo trudnego okresu reklama ma się dobrze a agencje reklamowe „trzymają się mocno”!

● Agencie renegocjowały z powodzeniem stawki godzinowe za pracę dla reklamodawców.

● Obroty w branży w roku 2022 wróciły do poziomu sprzed pandemii.

● Nie wygląda na to żeby sztuczna inteligencja miała odebrać pracę agencją reklamowym, jest za to szansa, że pomoże w znajdowaniu najbardziej kreatywnych rozwiązań.

● Wejście na rynek rynek pracy pokolenia „Z” oraz praca zdalna to wydzwania, z którymi musimy sobie w branży jak najszybciej poradzić.

● W Polsce jest 2000 szkół, które kształcą techników reklamy, a wydziały marketingu kończy około 100 000 ludzi rocznie – powstaje problem, w jaki sposób zagospodarować, a przy tych absolwentów a jeszcze większy jak wybrać rzeczywiste talenty.

● Wielkim wyzwaniem dla branży w nadchodzącym roku będzie idea sustainability.

Grzegorz Kiszluk

Agnieszka Sora – prezeska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy – prezentuje #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z , z komunikacją marketingową…

 

Agnieszka Sora, prezeska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy, – oddział w Polsce oraz od wielu lat związana z instytutem badawczym GfK Polonia.

● Coraz bardziej powinniśmy doceniać jak bardzo ważna jest nasze osobiste samopoczucie i zdrowie.

● Na początku 2022 mogliśmy mieć nadzieję że to będzie spokojny rok i mało kto przypuszczał, że dojdzie do agresji Rosji na Ukrainę.

● Ta wojna dotknęła nas wszystkich bardzo mocno, Szczególnie że część z nas ma wielu przyjaciół we Lwowie, w Ukrainie…

● GfK, od ponad 20 lat, prowadzi badania nastrojów konsumenckich i wyniki z poprzedniego roku świadczą o tym, że tak kiepskich nastrojów nie była na rynku europejskim od ponad 10 lat.

● W tych nieprzewidywalnych czasach wracam czasami do mojej ulubionej gry Pollyanny – próby doszukiwania się pozytywów w każdej sytuacji, nawet w tych najtrudniejszych.

● Pokolenie „Z” – w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń – dużo bardziej woli doświadczać niż mieć.

● W młodym pokoleniu, wchodzącym w okres pracy zawodowej, dostrzegamy kategorię cyfrowych nomadów, czyli ludzi, którzy dzięki możliwościom możliwością pracy zdalnej nie czują się do końca przywiązani do siedziby firmy.

● Jest to bardzo istotny rok dla Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy. W Polsce obchodzimy 30. rocznicę jego powstania.

● Po raz pierwszy w naszym kraju będziemy gościć prezesów światowych oddziałów na specjalnej konferencji.

Grzegorz Kiszluk

#BriefNa2023 Pawła Sołtysa dla czytelników Briefu

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Paweł Sołtys, prezes Radia 357, dziennikarz ekonomiczny, był jurorem i członkiem kapituły 12 edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, a Radio 357 patronem mediowym.

● Radio 357 jest największym medialnym projektem na świecie, finansowanym przez społeczność.

● Zespół Radia 357 najgłębiej jak tylko można docenia wartość ocen swoich słuchaczy – bo czy może być coś bardziej cennego dla każdego człowieka wykonującego z pasją swoją pracę, niż wsparcie własnymi odbiorców przy pomocy własnych pieniędzy.

● Radio jest medium wyjątkowym na tle wszystkich innych mediów zarówno ATL, jak i tym bardziej, że BTL – mówi się często o radiu, że jest to teatr wyobraźni.

● Radio 357 swój rodowód wywodzi z tradycji kultowego Programu Trzeciego Polskiego Radia – popularnej Trójki – i jest to duża satysfakcja, że tę tradycję udało się przenieść do nowych czasów i nowej technologii.

● Wielki to honor dla Briefu i #50Kreatywnych, że radio 357 było patronem mediowym 12. edycji rankingu.

● W nadchodzącym, niełatwym zapewnia na roku bardzo potrzebna będzie nam odporność i nauczenie się spokojnego reagowania na to co się wydarzy.

Grzegorz Kiszluk

Jakub Kwiatkowski, Polski Związek Piłki Nożnej, i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Jakub Kwiatkowski, z-ca dyrektora komunikacji Polskiego Związku Piłki Nożnej, związany ze sportem od początku swojej kariery zawodowej.

● 2023 był rokiem trudnym, mimo nadziei, że po okresie covidowym sytuacja również w gospodarce normuje się stało się inaczej.

● Agresja Rosji na Ukrainę pokrzyżowała optymistyczne plany licznym firmom i przedsiębiorcom.

● W sporcie, w piłce nożnej ten rok zaczął się również „wybuchowo* – na początku roku, ówczesny selekcjoner poinformował, że opuszcza naszą drużynę bo dostał znacznie bardziej lukratywną ofertę pracy.

● Polska drużyna zdecydowała się nie brać udziału w meczu z Rosją, a w konsekwencji działań wojennych Rosja została wykluczona przez UEFA z rozgrywek.

● Na Mundialu, zgodnie z przewidywaniami, rozegraliśmy cztery mecze i po 36 latach udało się polskiej reprezentacji wyjść z grupy eliminacyjnej.

●  Sport, a szczególnie piłka nożna jest jednym z tych elementów, które skutecznie przyczyniają się do budowania marki kraju.

● W PZPN-ie mamy pełną świadomość tego, że budujemy wizerunek Polski.

● „Sportswashing” to termin używany do opisania praktyk jednostek, grup, korporacji lub rządów wykorzystujących sport do poprawy reputacji nadszarpniętej wykroczeniami. (Wikipedia)

● O sile oddziaływania sportu w budowaniu reputacji świadczy sportwashing, wykorzystywany przez państwa do wybielania swoich złych poczynań.

●PZPN we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, jeszcze przed rozpoczęciem Mundialu, zorganizowały kampanię na YouTubie, promującą nasz kraj w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Niemczech.

Grzegorz Kiszluk

Marta Macke i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Marta Macke, Shortlist, od lat animatorka wszystkiego, co dobre w komunikacji marketingowej najlepsze we współpracy między agencjami reklamowymi i reklamatowcami.

●Rok 2022 był rokiem bardzo różnorodnym i obfitującym wiele wydarzeń w branży marketingowej.

●Zaproponowany przez Brief cykl wywiadów #BriefNa2023 jest bardzo dobrą okazją do podsumowania minionego roku oraz refleksją nad następnym rokiem.

●Miniony rok był trudny głównie z perspektywy emocjonalnej.

●Przetargi w naszej branży mają kluczowe znaczenie głównie dlatego, że nasza praca opiera się na kontaktach międzyludzkich, oznacza to, że poza kompetencjami i profesjonalizmem partnerów ważna jest też tak zwana „chemia”.

●Zapraszam CMO Summit, to doskonała okazja do zapoznania się z wielką liczbą kejsów oraz wymiany doświadczeń między głównymi graczami rynku komunikacji marketingowej.

●Brief na nadchodzący rok wg  Marty Macke, to zwrócenie l to potrzeba dostrzegania i brania pod uwagę wszystkich przeciwności jakie niesie ze sobą świat współczesny, ale ważnym zaleceniem byłoby – według słów Wojciecha Młynarskiego– hasło postulat „róbmy swoje!”. U

Grzegorz Kiszluk

Dorota Czekaj z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Dorota Czekaj, z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, współtwórczyni fundacji, której celem jest aktywowanie i wspieranie kobiecych inicjatyw biznesowych.

● Mentoring biznesowy to narzędzie, które realizujemy w ramach naszej sieci które wspiera kobiety w inicjatywach rozwijających ich umiejętności biznesowe.

● Wiele naszych inicjatyw bazuje na doświadczeniach kobiet, które już odniosły sukces w biznesie i chcą tymi doświadczeniami dzielić się z innymi.

● Pierwszym naszym programem, który realizujemy do dziś, jest „Biznes w kobiecych rękach”.
●Zawsze czułam, że tego typu organizacja, jak nasza sieć jest kobietom potrzebna szczególnie tym, które mają wiele uzdolnień, ale potrzebują dodatkowego impulsu i zachęty do działania.

● Głównym przesłaniem, które płynie również z misji sieci przedsiębiorczych kobiet jest zachęcanie kobiet do przejmowania inicjatyw, bo często najtrudniejszy jest pierwszy krok, potem okazuje się, że kobiety mają bardzo duże predyspozycje do osiągania sukcesów w biznesie.

Grzegorz Kiszluk

Lech Kaczoń, prezes Izby Reklamy Zewnętrznej i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Lech Kaczoń, prezes Izby Reklamy Zewnętrznej, związany z branżą autodorową od początku nowożytnej ery reklamy w Polsce.

● Czas covidu był dla reklamy zewnętrznej czasem trudnym dlatego, że był to czas bez ludzi na ulicach.
● Jesteśmy obecnie na dobrej drodze żeby poprawiać wyniki a nawet wrócić do zasięgów sprzed 2019.
● Rozwój mediów społecznościowych spowodował na początku zmniejszenie zainteresowania pracą drukowaną, telewizją, radiem czy reklamą zewnętrzną.
● To zmusiło reklamę zewnętrzną do rozwoju i przejścia z klasycznej reklamy analogowej do form cyfrowych. Ta zmiana i rozwój są szczególnie widoczne od 2019.
● Outdoor w ostatnich latach przekształca się w dużym stopniu w indoor czyli wchodzi do miejsc sprzedaży ale też do takich miejsc jak kluby Fitness gdzie bez szkody dla odbiorcy możemy wyświetlać reklamy i filmy.
● Jeśli chodzi o brief na 2023 i najbliższą przyszłość to podstawowym postulatem jest inwestowanie w siebie i w środowisko.

Grzegorz Kiszluk

Javier Sosnowski i jego #BriefNa2023 dla czytelników Briefu i Laureatów 50 Kreatywnych

 

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

I

Javier Sosnowski, Spanish Polish Chamber of Commerce, w wywiadzie z cyklu #BriefNa2023 podsumowuje to co działo się na polu współpracy między polskimi firmami a Hiszpanią i krajami Ameryki Południowej.

● Ostatnie, kryzysowe lata, paradoksalnie nie osłabiły współpracy polskich firm z firmami zagranicznymi, a nawet spowodowały wzrost zainteresowania rynkami, Hiszpanii, Ameryki Północnej i Afryki.

● Mimo, że polskie firmy na rynkach światowych często niezbyt chętnie podkreślają swój kraj pochodzenia to jednak polskie produkty są rozpoznawalne i dobrze odbierane.

● Niedobre jest to, że Polska ciągle nie ma spójnej Marki, a na wielu imprezach targowych i wystawach światowych Polska  nie ma jednorodnego loga i za każdym razem bywa ich nawet kilkanaście.

● Jedno wspólne logo, za którym musi iść spójna strategia marketingowa i promocyjna czy ja rozwojowi gospodarki, inwestycji oraz turystyki.

● My jako całe stowarzyszenie reprezentujemy obecnie około 6000 firm.

● Naszą misją jest ułatwianie kontaktów polskich firm z firmami zagranicznymi oraz nasze aktywności skierowane są w drugą stronę czyli ułatwianie kontaktów firm światowych z polskim rynkiem.

● Dziś ile współpracujemy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.

Grzegorz Kiszluk

Piotr Piętka, Publicis i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe w Polsce, w Ukrainie i Krajach Nadbałtyckich.

● Rok 2021 był rokiem odbicia po kryzysie okresu covidowego, natomiast rok 2022 był kontynuacją odbudowywania biznesu również w naszej branży.

● Doświadczenia związane z zarządzaniem ręczo Publicis z Ukrainie zdominowane są oczywiście, walnął i kryzysem który ta wojna wywołała wielu sferach życia obywateli tego kraju.

● Biznes, reklama w Ukrainie radzi sobie bardzo dobrze jak na warunki wojenne. Pomaga w tym również polityka pomocowa naszej korporacji. Wspieramy również naszych przyjaciół z Ukrainy tu w Polsce.

● Szybki rozwój sztucznej inteligencji może mieć wpływ i będzie miał taki wpływ na aktywności oferowane przez agencje reklamowe swoim klientom

● Dawno skończyły się czasy, kiedy reklamodawcy traktowali agencje reklamowe, jako wyłącznie specjalistów od komunikacji marketingowej. Dziś agencje są już partnerami we wspieraniu całych strategii biznesowych.

● Nowy rok, to nowe wyzwania wiąże się z nimi umiejętne łączenie kreatywności, znajomości technologii oraz strategii biznesowych.

Grzegorz Kiszluk

Karol Kamas, Sodexo i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Karol Kamas, członek zarządu i dyrektor marketingu w firmie Sodexo.

● Sodexo to wielka francuska firma o zasięgu światowym, zatrudniająca prawie pół miliona pracowników.

● Karol Kamas reprezentuje tę część korporacji, która nazywa się Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, i świadczy usługi motywacyjne w zakresie motywacji pracowników oraz budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Sodexo Benefits and Rewards Services oferuje systemy do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi i wsparcia sprzedaży.

● Ta część firmy, którą reprezentuje Karol Kamas  świadczy usługi B2B, ale w czasie trwającej już recesji nasze oferty mają znaczenie dla naszych klientów a w konsekwencji dla konsumentów ich produktów i usług.

● Obecnie na rynku dużo  większego znaczenia nabierają lojalizacja konsumentów, programy intensifies i lojalnościowe.

● Ponieważ nasze produkty są ekwiwalentem gotówki to mają one większe znaczenie dla ich odbiorców niż prezenty czy innego typu nagrody i korzyści płynące z programów lojalnościowych

Grzegorz Kiszluk

Greg Albrecht i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Greg Albrecht, przedsiębiorca, twórca słynnego bloga „Greg Albrecht Podcast – Wszystkie Twarze Biznesu”, doradca i konsultant biznesu. Opowiada o swoich doświadczeniach 2023 i zastanawia się nad wydarzeniami w tym roku w kontekście zmian, które zachodzą w jego życiu rodzinnym i zawodowym.

● Czy decyzja o zakonczeniu (zawieszeniul) „Greg Albrecht Podcast – Wszystkie Twarze Biznesu”, to wynik uświadomienia sobie potrzeby nowej formy komunikacji, związanej ze zmianami na rynku mediów?

● Świat, również świat mediów zmienia się i dlatego musisz sobie w pewnym momencie zadać pytanie jak odnaleźć się w tym nowym świecie i nadal być w zgodzie ze sobą.

● W minionym roku, w ramach projektu #50Kreatywnych, zorganizowaliśmy kilka spotkań z młodymi przedsiębiorcami z pokolenia „Z”, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób zdobywają oni informacje dla swojej aktywności biznesowej

● Wśród moich planów i rzeczy które chciałbym zrealizować jest napisanie książki, ale nie chciałbym o tym mówić bardziej szczegółowo a przede wszystkim zobowiązywać się co do terminu jej ukończenia, bo lubię dotrzymywać zobowiązań.

● To w czym w dalszym ciągu czuję się najlepiej i co mnie stymuluje i napędza to towarzyszenie ludziom w budowaniu ich biznesów, jako konsultant i doradca.

● To co najbardziej będzie nam potrzebne w tym roku to umiejętność zrozumienia samego siebie, zrozumienia czym jest nasze ego oraz poszukiwanie niezbędnego nam spokoju zarówno w biznesie jak i w oczywistym życiu.

Grzegorz Kiszluk

Artur Kurasiński i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

K

Artur Kurasiński, przedsiębiorcą, „człowiek renesansu” w komunikacji marketingowej, komentator bieżących wydarzeń, autor książek , człowiek zaangażowany społecznie.
Przemyślenia Artura na temat minionego roku oraz startującego 2023:

● Minione przynajmniej dwa ostatnie lata dowodzą nam, że snucie precyzyjnych planów, szczególnie jeśli chodzi o biznes, coraz bardziej mija się z celem.

● Przekonuje zarówno siebie jak i innych, żeby zaniechać wiary w to że będzie lepiej, że będzie prościej – w tym roku może nie będzie gorzej, ale na pewno będzie równie ciężko jak 2022.

● Ubiegły rok obfitował wydarzenia związane z takimi uzzwordami jak web3, NFT, kryptowaluty, blockchain.

● Pozytywnie zaskakuje mnie rozwój sztucznej inteligencji (AI), bo właśnie w minionym roku dostaliśmy na razie „do zabawy” narzędzia do interakcji z czatem.

● W przypadku narzędzi sztucznej inteligencji obawiam się, że wchodzimy do piekiełka pod tytułem prawa autorskie?

● Jest bardzo niewielkie zagrożenie, że sztuczna inteligencja stanie się alternatywą kreatywności, na przykład kreatywności w agencjach reklamowych. Co więcej sztuczna inteligencja może wesprzeć kreatywność w ogóle.

● Z wielką satysfakcją obserwuje profesjonalizację rynku startupów w Polsce i to z obu strony ze strony fundusz inwestycyjny i samych startupów.

● Artur kurasiński i jego brief na 2023: powinniśmy dbać o swoje zdrowie bo to zdrowie determinuje nasze możliwości skutecznego działania w biznesie.

Grzegorz Kiszluk

#BriefNa2023, Mateusz Kusznierewicz

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

 

Mateusz Kusznierewicz, Mistrz Olimpijski, przedsiębiorcą w mówi o sobie, że wprowadza sport do biznesu. Mateusz od lat przenosi swoje doświadczenia ze pełnej sukcesów kariery żeglarskiej do swojej aktywności biznesowej, co więcej z wielkim zaangażowaniem nimi dzieli się z innymi w czasie swoich wystąpień i wykładów.

● Będąc osobą twardą stąpającą po ziemi, wiele doświadczeń przenoszę do biznesu z mojej kariery sportowej. Dobre planowanie, świadome określenie celu i konsekwentne dążenie do jego osiągnięcia to elementy konieczne do osiągnięcia sukcesu również w biznesie.

● Warunkiem dobrego planowania jest umiejętność analizowania minionych doświadczeń i wyciągania z nich konstruktywnych wniosków.

● I w sporcie i w biznesie i w życiu prywatnym bardzo ważna jest umiejętność kontrolowania swoich myśli i dystans do samego siebie.

● „Metoda spotkań sam ze sobą” Mateusza Kusznierewicza.

● Poranny rytuał Mateusza Kusznierewicza.

● Rola wizualizacji – Przeżyj to co cię czeka zanim się o wydarzy.

● W życiu ważna jest umiejętność analizowania nie tylko sukcesów, ale też porażek.

● Dużą satysfakcją może sprawiać takim ludziom jak Mateusz Kusznierewicz możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami, sukcesami i porażkami.

Grzegorz Kiszluk

2022/2023… jaki był?/jaki będzie? agencja kreatywna

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Marcin Gaworski z agencji kreatywnej 180heartbeats + Jung v Matt, mówiąc o kreatywności w agencjach reklamowych, zauważył, że ponad 20 lat temu Wally Olins  budując strategię dla promocji Polski zaproponował Big Idea: „Creative Tension”…

● Kreatywność, często rodzi się w sytuacjach dramatycznych, nieprzewidywalnych i wymagających poświęcenia.

● Najpierw Covid, potem wojna w Ukrainie, teraz kryzys gospodarczy i galopująca inflacja zmuszają firmy, a co za tym idzie ich agencje reklamowe, do coraz to bardziej kreatywnych rozwiązań w komunikacji marketingowej.

● Złą stroną takich sytuacji kryzysowych jest przesunięcie akcentów strategii marketingowo-sprzedażowej firm z długofalowego budowania marki na hard-seling.

● #hakujemy_HiT, książka kucharska napisana przez sztuczną inteligencję, że w której znalazło się 12 powigilijnych przepisów kulinarnych „zero waste”, kampania „Szkoda prądu” – przykłady rozwiązań kreatywnych wymyślonych przez agencję 180heartbeats i Jung v Matt.

● Czy sztuczna inteligencja jest początkiem końca kreacji w agencjach reklamowych sposobem zasilania kreatywności?

●ESG, będzie stymulował kreatywność agencji reklamowych w najbliższym czasie.

 

Grzegorz Kiszluk