...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Mastercard „Become Index”: Pandemia przyspiesza innowacje, ale wymaga nowego spojrzenia na potrzeby klientów i ryzyka biznesowe [RAPORT]

Spotkanie kreatywne

Druga edycja badania o innowacyjności w biznesie, przygotowana przez Mastercard i Harvard Business Review Analytic Services, pokazuje, na jakie obszary firmy powinny zwrócić uwagę, jeśli chcą odnieść sukces w post-pandemicznej rzeczywistości

Wzrost zapotrzebowania na cyfrowe rozwiązania i spersonalizowaną obsługę klienta, jaki miał miejsce w minionym roku, sprawił, że firmy położyły jeszcze większy nacisk na innowacyjność. Jak wynika z drugiej edycji raportu Become Index, przygotowanego przez Mastercard i Harvard Business Review Analytic Services, 53% dyrektorów wyższego szczebla umieszcza innowacje na wysokim miejscu w swojej hierarchii priorytetów, zaś prawie połowa (42%) ankietowanych przedsiębiorstw zwiększyła swoje budżety na ten cel. Firmy opracowały także nowe metody zapewniania bezpieczeństwa pracownikom oraz wprowadziły nowe elementy oferty i obsługi klientów, aby lepiej chronić ich zdrowie i dbać o ich poczucie bezpieczeństwa.

Become Index to doroczne badanie, którego partnerem jest Mastercard, bazujące na Indeksie Innowatorów Biznesu opracowanym przez Harvard Business Review Analytic Services. Ankiety wśród największych na świecie firm oraz ich klientów są podstawą rekomendacji dla menedżerów, którzy chcą pobudzić innowacyjność w swoich organizacjach. W drugiej edycji badania przeprowadzono wywiady z ponad 1,8 tys. liderów biznesu i przeszło 10 tys. konsumentów z całego świata.

Najnowszy raport pokazuje, że pandemia zmieniła konsumentów i ich podejście do innowacji. Ankietowani Europejczycy mniej chętnie niż przed pandemią przyjmują zmiany w ulubionych aplikacjach i stronach internetowych – tylko 22% konsumentów uznało, że poprawione doświadczenie użytkownika jest lepsze niż poprzednie. Najważniejsze są dla nich kwestie bezpieczeństwa – 55% klientów szuka firm i marek oferujących bezpieczniejsze zakupy w pandemii. Co ciekawe, mimo rozkwitu sektora e-commerce, Europejczycy tęsknią za relacjami osobistymi, także tymi doświadczanymi w trakcie robienia zakupów.

Raport z drugiej edycji badania wskazuje na cechy charakterystyczne innowacyjnych firm, które najlepiej odpowiadają na nowe warunki rynkowe. Są to:

  • Cyfrowa zwinność: nadążanie za coraz szybszą cyfryzacją i reagowanie na wymagania klientów w czasie rzeczywistym, co w szczególności dotyczy ich zdalnej obsługi;
  • Kompleksowa analiza danych: decyzje biznesowe podejmowane w oparciu o dane jako kluczowy element funkcjonowania organizacji;
  • „Pancerna” ochrona danych, w szczególności danych klientów;
  • Inwestycje strategiczne: świadome podejmowanie ryzyka i akceptowanie porażek jako części procesu;
  • Bliskie relacje z klientami: utrzymywanie bliskich kontaktów z klientami i wykorzystywanie ich opinii podczas tworzenia innowacji.
5 cech liderów
Źródło: Mastercard

Świat zaczyna wychodzić z długiego cienia pandemii. Innowacje, które przyspieszyły w tym trudnym okresie, stworzyły nowe możliwości, ale też wyzwania. Wiele przedsiębiorstw udowodniło, że potrafi działać szybko i sprawnie oraz stawić czoła niepewnej przyszłości. Istnieją jednak rozbieżności między priorytetami firm a potrzebami ich klientów w trakcie pandemii i po jej zakończeniu. Uważam, że świat biznesu i społeczeństwo muszą znaleźć nową definicję innowacyjności, a firmy zastanowić się, czy mogą nadal wprowadzać zmiany w tak szybkim tempie.

 Alex Clemente, dyrektor zarządzający Harvard Business Review Analytic Services

Jak wynika z raportu Become Index, firmy, które chcą osiągać sukcesy również w przyszłości, powinny ocenić obecne czynniki ryzyka i wymagania klientów, skupiając się na pięciu głównych obszarach:

  • Odbudowa z myślą o człowieku. Z badania wynika, że 71% konsumentów chętniej kupuje produkty marek, które odzwierciedlają ich wartości oraz wyróżniają się dbałością o klientów i pracowników.
  • Przełamywanie barier zdalnej współpracy. Ponad jedna trzecia (38%) dyrektorów uważa, że praca zdalna może być przeszkodą dla dalszego rozwoju ich organizacji i wprowadzania innowacji. Rozproszenie zespołu nie tylko utrudnia współpracę (zwłaszcza tę nieformalną, która może się zawiązać spontanicznie podczas przypadkowych spotkań), lecz także oddala pracowników od narzędzi i zasobów niezbędnych do tworzenia innowacji.
  • Określanie priorytetów dla inwestycji w innowacje. Mimo postępów w szczepieniach i leczeniu chorych do najczęściej wymienianych barier dla innowacyjności należą niepewna przyszłość gospodarcza (63%) i potencjalna utrata przychodów (46%). Utrudnia to firmom podejmowanie decyzji, które innowacje wprowadzić, a z których zrezygnować.
  • Dbałość o bezpieczeństwo i ochronę danych. Zaufanie i „spokój ducha” to dziś najważniejsze potrzeby konsumentów, obok zdrowia i bezpieczeństwa oraz wygody. Mimo to zaledwie 37% firm niedawno zainwestowało lub zamierza wkrótce zainwestować w ochronę danych i cyberbezpieczeństwo. Podobnie mało, bo zaledwie 35%, deklaruje, że ich niedawne inwestycje w tym obszarze miały związek z pandemią.
  • Personalizacja relacji z klientami. Ponad jedna trzecia (36%) konsumentów jest gotowa udostępniać więcej danych na swój temat, jeśli oznaczałoby to szybszą i bardziej spersonalizowaną obsługę. Aby być blisko klienta i dobrze poznać jego potrzeby, warto zainwestować w predykcyjne, zasilane danymi i działające w czasie rzeczywistym narzędzia cyfrowe.

Wybuch pandemii zmienił świat, zmienił też potrzeby konsumentów. Nasz najnowszy raport pokazuje, że dziś oczekują oni realnych działań. Wiele biznesów nie nadąża za tymi zmieniającymi się oczekiwaniami i musi dołożyć więcej starań, żeby sprostać nowej normalności.

Michael Miebach, prezes i dyrektor generalny Mastercard

Pełne wyniki badania Become Index są dostępne w dwóch osobnych raportach, pt. „Wartość doświadczenia: Potrzeby klientów motorem innowacji” oraz „Z perspektywy prezesa: droga innowacji od kryzysu do odbudowy”. Oba są dostępne (w wersji anglojęzycznej) na stronach BecomeIndex.com oraz HBR.org.


Źródło: Mastercard

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konferencja SALE TALKS już 3 marca [BRIEF PATRONUJE]

Sale Talks

Relacje są obecnie najbardziej wartościową walutą, o którą powinniśmy szczególnie dbać i przywiązywać do niej szczególną uwagę. Nie powinniśmy jednak zapominać, aby systematycznie ją mądrze pomnażać. Mówiąc inaczej - poszerzać krąg wartościowych kontaktów. Jednym z najlepszych obecnie sposobów na to są media społecznościowe. O tym między innymi będą rozmawiać uczestnicy nadchodzącej konferencji.

BRIEF: Dlaczego nawiązywanie relacji poprzez social media jest dziś tak ważne?

Dariusz Jeszcz, organizator konferencji: Dzięki rozszerzaniu sieć relacji zyskujemy nie tylko sposób na dotarcie ze swoimi treściami, produktami czy usługami do coraz większej ilości odbiorców, ale również wzmacniamy własną markę osobistą. A także dajemy sobie możliwość na poznanie nowych specjalistów i ekspertów z, którymi można nawiązać relacje dające możliwość i szasnę na realizacje konkretnych działań.

Jak to robić skutecznie?

DJ: Każdy kto przystąpi do działania w social media z myślą o skutecznym działaniu powinien w pierwszej kolejności nastawić się na systematyczność oraz być odpowiednio do tego zmotywowany. Powinien także opracować strategię komunikacji, aby treści, którymi będzie zachęcać innych do podawania wirtualnej ręki z drugiej strony, były nie tylko wartościowe czy wynikały z pasji i podejmowanych działań, ale były również ze sobą spójne. Ważne jest również to, aby treści te oddawały nasz indywidualny charakter.

Czy każdy może nawiązywać w social media relacje?

DJ: Mogę szczerze odpowiedzieć, że oczywiście, a już zwłaszcza na LinkedIn, który stał się już nie tylko agregatorem treści związanych z poszukiwaniem pracy czy kandydatów, ale na którym znalazły się praktycznie wszystkie branże i powiązani z nimi eksperci, liderzy czy po prostu osoby, które poszukują inspiracji do działań oraz praktycznej wiedzy.

Czy liczba kontaktów, relacji ma znaczenie?

DJ: Oczywiście nie wszyscy będę generować duże liczby obserwujących, ale nie o ilość, a jakość tak naprawdę chodzi. Zatem social media są doskonałym sposobem na nawiązanie nowych relacji, które jak magnes ściągają wartościowe i systematyczne treści w obrębie wybranego tematu – specjalizacji.

Co ważne jest w nawiązywaniu relacji?

DJ: Ważna do nawiązywanie relacji jest interakcja – komentowanie i udostępnianie innych postów, oznaczanie innych w swoich publikacjach oraz wysyłanie wiadomości, ale nigdy nie pustych ani typowo sprzedażowych szablonów. Social media wymagają trochę większego zaangażowania niż inne metody np. przestrzeń networkingowa na konferencji oraz uzbrojenia się w często w cierpliwość. Jednak efekty działań w social media mogą bardzo pozytywnie po jakimś czasie zaskoczyć.

Jak nawiązać pierwszy kontakt?

DJ: Warto, aby w pierwszym kontakcie, a ściślej podczas pierwszej próby nawiązania kontaktu poprzez wiadomość wysyłaną obcej osobie dać jej sygnał – informację, że np. interesują nas podobne rzeczy, że jesteśmy pod wrażeniem działań tej osoby, że naszą uwagę przykuło…, dać jej po prostu znać, że wiemy do kogo piszemy, jaki mamy tego cel oraz miły akcentem bardziej ludzkim niż szablonowym rozpocząć relację oraz ją zamknąć. Choćby zwykłymi miłymi dla każdego pozdrowieniami. Pierwszy kontakt powinien być dobrze przemyślany. Nie sztuką jest wysyłanie zaproszeń do każdego, sztuką jest wysłanie do osoby wiadomości choćby z krótki wstępem, albo tuż po dodaniu kontaktu do takiej, która pasuje do naszych działań. Zupełnie przeciwskuteczne są różne zautomatyzowane sposoby na szybkie zwiększanie liczby kontaktów.

Czym jest budowanie relacji w social media?

DJ: Budowanie relacji czyli wymiana inspiracji i doświadczeń to serce naszego działania, a impulsy jakie z niego wysyłamy to energia, która napędza działania. Warto korzystać ze wszystkiego co służy pobudzaniu do interakcji, wchodzenia w dialog oraz wzbudzania zainteresowania, a także pozycjonowania się jako osoby, którą w prosty sposób można opisać – nazwać np. eksperta, osoby poszukującej pracy itd.

Jak działać w social media w oparciu o budowanie relacji?

DJ: Należy pamiętać także, że otwieranie relacji czy wzmacnianie własnej marki to także sposób zamieszczenia o sobie informacji, wybór dodawanych zdjęć czy umiejętnie dobieranie i zapraszanie kontaktów oraz sposób witania się z tymi, którzy je przyjmują. Warto jest również podtrzymywać już rozpalony ogień relacji dzięki nie tylko systematycznemu kontaktowi w wiadomościach prywatnych, ale również poprzez np. potwierdzanie umiejętności czy też wystawianie referencji, a nawet dodawania wyróżnień (opcje na LinkedIn). Dobrym pomysłem jest również łączenie ze sobą podobnych pod względem zainteresowań, pasji, zawodów ludzi.
Dla przykładu, kiedy wiemy, że dany temat leży w kręgu zainteresowania osoby z naszej sieci to możemy ją oznaczać w swojej publikacji czy też komentarzu, również co ważne pod postem innej osoby. Wciągając tą osobę do interakcji – wymiany inspiracji i wspólnych doświadczeń.

Jak można inaczej jeszcze wykorzystać budowanie relacji w social media?

DJ: Ten portal można doskonale wykorzystać również jako formę dzielenia się pomysłami. Jest też świetnym pomysłem na odnajdywanie pytań – nie bójmy się ich zadawać.
Budowanie relacji to filozofia działania. Dlatego także osobiście wdrażam w firmach Employee Advocacy jako świetny sposób na wartościowe pokazanie marki pracodawcy (zespołu, ludzi…), poprzez to, że choćby sami pracownicy zaczynają przedstawiać swoją firmę np. opowiadając o swoich działaniach w publikacjach.

Co jest najistotniejsze w budowaniu relacji w social media?

DJ: Nawiązywanie relacji wymaga pielęgnacji, czasu i poświęcenia. Nasze działania na Linkedin to także pewnego rodzaju casting, który pozwala wyłonić tych z, którymi chcemy iść dalej. Kiedy mamy już wypracowany kontakt warto go przenieść na inny komunikator (najlepiej na spotkanie przy kawie co obecnie jest utrudnione), który daje poczucie bliższości i zacieśniania relacji. Mamy do tego narzędzie typu ZOOM, Google Meeting, Skype. Telefon też będzie dobrym pomysłem. To pozwoli, aby nasze relacje nabrały silniejszego charakteru i akcentu.
Można zatem wyciągnąć słuszny wniosek, że ten portal daje szansę na nawiązanie pierwszego kontaktu i podgrzanie go do tej temperatury, od której czujemy oboje potrzebę bliższego kontaktu – relacji. Jej rozwoju i wspólnych działań.

Do czego mogą służyć nam social media w kontekście relacji?

DJ: Social Media to genialny sposób na rozwijanie biznesu, promowanie osiągnięć i ważnych idei.
Zachęcajmy do wspólnej interakcji – przekazywania treści. Nie bójmy się interakcji. Niech będzie ona otwarta i szczera, ale także dopasowana – spersonalizowana.

Mogę śmiało stwierdzić, że pewnych osób nie poznałbym nigdy, gdybym nie podjął próby rozwoju swojego konta. Choć słowo “konto” zaczyna mi tutaj coraz mniej pasować. Zaczynam to miejsce utożsamiać jako jedno wielkie networkingowe spotkanie, które uzależnia swoją otwartością, obecnością i wręcz sporymi możliwościami interakcji.

Zachęcam również do wzięcia udział w konferencji Sale Talks, która będzie miała miejsce 3 marca przez praktyków biznesu i ekspertów w obszarze marketingu i sprzedaży. Więcej o konferencji przeczytać na: www.saletalks.pl     Zapraszamy!

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Big Data Content Marketing pozwala na więcej

Najważniejszym celem content marketingu w powszechnej opinii pozostaje budowa świadomości marki, a jedną z najważniejszych miar jego efektywności jest po prostu ruch na stronie internetowej. Rozwój Big Data wiele jednak zmienia w tym obszarze.

Ograniczenia content marketingu

O tym, że content marketing wykorzystywany jest głównie do działań wizerunkowych nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Według danych Marketing Charts taki cel stawia 82% firm B2B i blisko 80% B2C. Determinują to przede wszystkim sposoby mierzenia efektywności tego narzędzia, a właściwie ich ograniczone możliwości. Przeważnie sprawdza się jedynie zasięgi postów w mediach społecznościowych, liczbę Unique Users na stronie marki, zaangażowanie odbiorców w postaci udostępnień i pobrań takiej treści lub jej komentowanie. Przy odrobinie gimnastyki można też analizować ruch źródłowy, zachowanie użytkowników i porównać to z wynikami finansowymi. Jednocześnie warto zaznaczyć, że w przypadku różnych produktów oraz usług różny jest też czas podejmowania decyzji zakupowej.

Osobną kwestią pozostaje wiedza do kogo tak naprawdę kierować komunikaty i w jaki sposób? Kto rzeczywiście jest odbiorcą przygotowanych treści? Wreszcie, jak tworzyć angażujące materiały?  

BigDataCMP maksymalizuje efekty

Dopiero dołączenie narzędzi Big Data pozwala na zwiększenie efektywności content marketingu. Dzięki temu zakres celów jakie możemy przypisać do tego działania znacząco się zwiększa. Opracowane i dystrybuowane treści można użyć do weryfikacji oraz identyfikacji potencjalnych klientów, budowania baz retargetingowych, czy po prostu generowania leadów sprzedażowych.

Rezultaty analiz na podstawie Big Data bywają nieoczywiste. – Zależało nam na dotarciu do nowej grupy potencjalnych klientów, ale nie chcieliśmy tego robić po omacku – mówi Maria Krasnopolska, Brand Manager KRUK S.A. –  Na podstawie działań digitalowych otrzymaliśmy profil behawioralny naszych klientów, który wskazał zaskakującą podpowiedź do dalszych działań content marketingowych. Dane wyraźnie pokazywały, żeby komunikat kierować do segmentu parentingowego. Skorzystaliśmy przy tym z mechanizmu platformy BigDataCMP. W efekcie 38% leadów zebranych w trakcie trwania całej kampanii pochodziło właśnie z tego działania – dodaje.

W tym przypadku celem content marketingu było zweryfikowanie segmentu odbiorców oraz wygenerowanie leadów w nowej grupie celu. Ostatecznie dzięki technologii, na której opiera się wspomniana platforma BigDataCMP, nie tyle poszerzono tę grupę, co znaleziono nowe skuteczne kanały komunikacji oraz sposób tworzenia angażujących treści.

Kanały komunikacji na bazie wiedzy

Właśnie dobór miejsca dystrybucji treści również ma znaczenie. Oczywiście własne kanały to jedna strona medalu, ale drugą są niezależne profile w mediach społecznościowych, publikacje w mediach szeroko zasięgowych, w serwisach specjalistycznych, czy po prostu blogach. Nie mając odpowiednich danych wybór opiera się głównie na potencjale strony, określanym statystykami odwiedzin danej witryny. Tymczasem proces wyboru także można zoptymalizować dzięki Big Data i skorzystać ze starannie wyselekcjonowanej bazy wydawców.

Liczba czytelników nie jest równoznaczna z liczbą wartościowych odbiorców danej usługi lub produktu. Użytkownicy serwisu o mniejszym zasięgu mogą stanowić liczniejszą reprezentację potencjalnych klientów marki niż ci z tego większego.

Doskonale obrazuje to przykład promocji ośrodków narciarskich. – Przy działaniach budujących świadomość naszych ośrodków w Jasnej Chopok, Tatrzańskiej Łomnicy na Słowacji czy Szczyrku w Polsce, stawiamy na maksymalizację efektu marketingowego. Dlatego korzystamy ze wsparcia Big Data – podkreśla Piotr Jelonek, Marketing Manager Media House w Tatry Mountain Resorts. – Doskonale wiemy, gdzie publikować nasze treści. Dzięki temu w jednej z ostatnich kampanii współczynnik konwersji użytkowników, którzy początkowo zapoznali się z naszym contentem na portalach i blogach tematycznych wyniósł 25%. Natomiast wśród tych, którzy zapoznali się z nim na portalach horyzontalnych wyniósł 9% – zaznacza.

Warto przy tym dodać, że mając poprawnie wyselekcjonowaną bazę kanałów komunikacji, profil behawioralny odpowiadający rzeczywistym klientom marki oraz wiedzę jak tworzyć angażujące treści, oszczędzamy czas, ale też i budżet marketingowy. Jest on kierowany na konkretne działania na podstawie szczegółowych danych, w sposób bardziej racjonalny.

Budowa relacji dzięki zainteresowaniu

Content marketing w porównaniu do pozostałych działań marketingowych dzięki swojej natywności wzbudza większe zainteresowanie wśród odbiorców. – Pamiętajmy, że treści, które tworzymy są częścią budowania relacji z potencjalnymi klientami – mówi Łukasz Maroszczyk, Head of Digital Marketing CEE Market w Signify /wcześniej znane jako Philips Lightning/. – Chcąc zdobyć zaufanie odbiorcy należy prowadzić określoną narrację i się wyróżnić. Mając dostęp do nowoczesnych narzędzi jak na przykład BigDataCMP łatwiej, wygodniej oraz efektywniej zarządzamy całym procesem opracowania tych treści, jak i ich publikacji. Wpływamy zatem na wiarygodność przekazu – dodaje.

Big Data Content Marketing również pozwala lepiej poznać osoby, na których nam najbardziej zależy. Mając takie dane prościej jest zarządzać marką osobistą. Zyskuje się bowiem coś na kształt mapy drogowej do kreowania własnej pozycji i prezentacji kompetencji w określonych kanałach komunikacji.

Rozwój technologii zatem wyraźnie wpłynął na możliwości jakie obecnie oferuje content marketing. Oczywiście to nadal narzędzie, które niesie ze sobą korzyści wizerunkowe, ale można je wykorzystać w innym obszarze, jednocześnie optymalizując całą inwestycję w marketing.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF