Rekordowe poparcie dla członkostwa Polski w NATO

badanie crossmediowe

Poparcie dla NATO jest obecnie najwyższe w historii naszych badań. Przynależność Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego popiera 94% Polaków, przy czym aż 75% stanowią zdecydowani zwolennicy członkostwa. Przeciwnych jest zaledwie 0,5% badanych, a 3% deklaruje obojętność.

cebos

Od 1999 roku przynależność Polski do NATO popierała zdecydowana większość Polaków. Agresywne działania Rosji w stosunku do sąsiadującego państwa są jednak czynnikiem wyraźnie wzmacniającym społeczne poparcie dla przynależności Polski do sojuszu. Warto przypomnieć, iż znaczący wzrost poziomu tego poparcia notujemy od kwietnia 2014 roku, kiedy to po „referendum” na Krymie i aneksji tego półwyspu przez Federację Rosyjską grupa Polaków popierających przynależność Polski do NATO zwiększyła się – w stosunku do wcześniejszego, lutowego pomiaru z tamtego roku – aż o 19 punktów procentowych, jednocześnie zaś o 16 punktów zmalał wówczas odsetek osób twierdzących, że jest im obojętne, czy nasz kraj jest członkiem NATO, czy też nie. Wzrost poparcia dla członkostwa w NATO zarejestrowaliśmy w 2014 roku jeszcze przed atakami prorosyjskich separatystów na wschodzie Ukrainy i przed eskalacją przemocy w tym regionie. Po rozpoczętej 24 lutego br. zbrojnej inwazji Rosji na Ukrainę pronatowskie postawy są w polskim społeczeństwie rozpowszechnione jak nigdy wcześniej. Wzmacnia je zapewne także obecność sił innych państw NATO na terenie Polski.


Źródło: Cebos

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polki liczą pieniądze

Kobiety wiedzą, ile mają pieniędzy. Częściej niż mężczyźni planują swoje wydatki. Rzadziej są dłużnikami kredytowymi. Pora na dobre pożegnać się ze stereotypowym poglądem o rozrzutności kobiet.

Wydaje się, że Polacy już to zrozumieli, bo na pytanie CBOS, komu powierzyłbyś pieniądze, gdybyś chciał je zainwestować, 77 proc. badanych odparła, że płeć nie ma znaczenia. – Płeć biologiczna nie ma wpływu na to, co robimy z pieniędzmi. Stereotypy dotyczące wydawania pieniędzy przez kobiety, to raczej efekt kulturowego postrzegania kobiet jako płci słabszej, nierozsądnej i nie radzącej sobie z pieniędzmi – wskazuje Joanna Gdaniec, współzałożycielka Momentum Way, zespołu trenerów i coachów biznesu.  

Można szukać analogii między tym, jak podchodzimy do pieniędzy, a tym, jak mierzmy się ze zmianami w życiu, czy jak radzimy sobie z porażką. W dużej mierze zależy to, od wzorców, jakie wynieśliśmy z domu, od wyuczonych zachowań oraz od przekonań, jakie mamy. Nadal się zdarza, że dziewczynki wchodzą w dorosłość z większą niż chłopcy niewiarą w swoje siły, w możliwość odniesienia sukcesu, w tym sukcesu finansowego. Ich zachowanie w biznesie, czy w pracy w mniejszym stopniu nakierowane jest na indywidualne osiągnięcia, a w większym na współdziałanie i dobro wspólne, ale to nie znaczy, że kobiety nie panują nad pieniędzmi, niezależnie od tego, czy mają ich dużo, czy mało.

W badaniach Deutsche Banku prawie 78 proc. badanych Polek zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, więc kontroluje przychody i wydatki. W analizie Biura Informacji Kredytowej (BIK) liczby są niższe, ale nadal przemawiają na korzyść kobiet: prawie połowa z nich twierdzi, że skrupulatnie planuje swoje wydatki, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 38 proc.

– Dla większości kobiet ważna jest wspólnota, bliscy, rodzina, nic więc dziwnego, że większość z nich odpowiedzialnie planuje domowy budżet. W przypadku kobiet, nawet tych dobrze i bardzo dobrze zarabiających, nie chodzi o to, by „przynieść“ pieniądze do domu, ale przede wszystkim o to, by one zaspokajały potrzeby wszystkich domowników – mówi Joanna Gdaniec.

Ta odpowiedzialność widoczna jest też w podejściu kobiet do pożyczania pieniędzy oraz do oszczędzania i inwestowania. Z cyklicznych raportów BIK na temat rynku kredytowego wynika, że kobiety rzadziej niż mężczyźni są dłużnikami. Oznacza to, że większą wagę przywiązują do terminowego spłacania kredytów. – Kobiety mają wspaniale cechy, takie jak dążenie do łączenia, dbanie o innych, a to faktycznie może prowadzić do pewnej zachowawczości w postępowaniu, także w życiu zawodowym. Ja namawiam do rozłożenia skrzydeł i do podjęcia ryzyka. Ryzyko to zresztą jeden z elementów mojego systemu, który mówi o tym, jak wykorzystywać w biznesie improwizację. W improwizacji jest dużo współpracy, grania na partnera i to kobietom odpowiada, ale jest też eksperymentowanie, ryzyko, oddanie kontroli. Zachęcam kobiety, by się na to odważyły – podkreśla Joanna Gdaniec*.

::

*Trener w zakresie budowania zwycięskich zespołów, wiceprezes Grupy Momentum Way , a także coach IMPROsprzedaży. Joanna często mówi, że „wszystko jest w nas, tylko nas tam nie ma”, a więc stara się wspierać osoby w procesie stawania się tym, kim pragną być oraz realizacji planów zawodowych. Spędziła tysiące godzin, prowadząc warsztaty i coachingi dedykowane liderom, przedsiębiorcom oraz zespołom sprzedaży. Autorka książki „IMPROsprzedaż”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF