Kobiety wiedzą, ile mają pieniędzy. Częściej niż mężczyźni planują swoje wydatki. Rzadziej są dłużnikami kredytowymi. Pora na dobre pożegnać się ze stereotypowym poglądem o rozrzutności kobiet.
Wydaje się, że Polacy już to zrozumieli, bo na pytanie CBOS, komu powierzyłbyś pieniądze, gdybyś chciał je zainwestować, 77 proc. badanych odparła, że płeć nie ma znaczenia. – Płeć biologiczna nie ma wpływu na to, co robimy z pieniędzmi. Stereotypy dotyczące wydawania pieniędzy przez kobiety, to raczej efekt kulturowego postrzegania kobiet jako płci słabszej, nierozsądnej i nie radzącej sobie z pieniędzmi – wskazuje Joanna Gdaniec, współzałożycielka Momentum Way, zespołu trenerów i coachów biznesu.
Można szukać analogii między tym, jak podchodzimy do pieniędzy, a tym, jak mierzmy się ze zmianami w życiu, czy jak radzimy sobie z porażką. W dużej mierze zależy to, od wzorców, jakie wynieśliśmy z domu, od wyuczonych zachowań oraz od przekonań, jakie mamy. Nadal się zdarza, że dziewczynki wchodzą w dorosłość z większą niż chłopcy niewiarą w swoje siły, w możliwość odniesienia sukcesu, w tym sukcesu finansowego. Ich zachowanie w biznesie, czy w pracy w mniejszym stopniu nakierowane jest na indywidualne osiągnięcia, a w większym na współdziałanie i dobro wspólne, ale to nie znaczy, że kobiety nie panują nad pieniędzmi, niezależnie od tego, czy mają ich dużo, czy mało.
W badaniach Deutsche Banku prawie 78 proc. badanych Polek zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, więc kontroluje przychody i wydatki. W analizie Biura Informacji Kredytowej (BIK) liczby są niższe, ale nadal przemawiają na korzyść kobiet: prawie połowa z nich twierdzi, że skrupulatnie planuje swoje wydatki, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 38 proc.
– Dla większości kobiet ważna jest wspólnota, bliscy, rodzina, nic więc dziwnego, że większość z nich odpowiedzialnie planuje domowy budżet. W przypadku kobiet, nawet tych dobrze i bardzo dobrze zarabiających, nie chodzi o to, by „przynieść“ pieniądze do domu, ale przede wszystkim o to, by one zaspokajały potrzeby wszystkich domowników – mówi Joanna Gdaniec.
Ta odpowiedzialność widoczna jest też w podejściu kobiet do pożyczania pieniędzy oraz do oszczędzania i inwestowania. Z cyklicznych raportów BIK na temat rynku kredytowego wynika, że kobiety rzadziej niż mężczyźni są dłużnikami. Oznacza to, że większą wagę przywiązują do terminowego spłacania kredytów. – Kobiety mają wspaniale cechy, takie jak dążenie do łączenia, dbanie o innych, a to faktycznie może prowadzić do pewnej zachowawczości w postępowaniu, także w życiu zawodowym. Ja namawiam do rozłożenia skrzydeł i do podjęcia ryzyka. Ryzyko to zresztą jeden z elementów mojego systemu, który mówi o tym, jak wykorzystywać w biznesie improwizację. W improwizacji jest dużo współpracy, grania na partnera i to kobietom odpowiada, ale jest też eksperymentowanie, ryzyko, oddanie kontroli. Zachęcam kobiety, by się na to odważyły – podkreśla Joanna Gdaniec*.
::
*Trener w zakresie budowania zwycięskich zespołów, wiceprezes Grupy Momentum Way , a także coach IMPROsprzedaży. Joanna często mówi, że „wszystko jest w nas, tylko nas tam nie ma”, a więc stara się wspierać osoby w procesie stawania się tym, kim pragną być oraz realizacji planów zawodowych. Spędziła tysiące godzin, prowadząc warsztaty i coachingi dedykowane liderom, przedsiębiorcom oraz zespołom sprzedaży. Autorka książki „IMPROsprzedaż”.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
BRIEF