...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nadchodzi nowy Wiedźmin

The Witcher

CD Projekt Red poinformował o pracach nad nową częścią Wiedźmina. Tytuł będzie oznaczał również początek nowej współpracy.

Na nowym logotypie serii widnieje napis „A New Saga Begins”. Czy to może zwiastować zmiany w serii? Oficjalnie nic jeszcze nie wiadomo. Redsi nie podali nawet przybliżonej daty premiery.

Dzisiejsze notowania CDP wzrosły aż o 7%.

Współpraca z Epic Games

Jak podaje polska firma, zespół przechodzi szkolenia związane z pracą na autorskim silniku Epic Games — Unreal Enginge 4 oraz 5. To właśnie na tym nowszym opierać się ma nowa część przygód Wiedźmina. Do tej pory zespół pracował na ich własnej technologii o nazwie REDengine, na którym stoi m.in. Cyberpunk 2077. Silnik jednak nie idzie w odstawkę. CD Projekt potwierdza, że wydadzą na nim pełnoprawny dodatek do gry z 2021 roku.

Sednem partnerstwa jest współpraca deweloperów CD Projekt RED i Epic Games nad ulepszaniem silnika UE5 w zakresie obsługi gier typu open world oraz jego optymalizacja pod kątem wymagań nowego Wiedźmina i naszych kolejnych gier. To zdecydowanie więcej, niż prosty zakup licencji na korzystanie z silnika – nawiązujemy strategiczne partnerstwo, którego częścią jest obopólnie korzystna wymiana doświadczeń, wiedzy i pomysłów między naszymi zespołami. Nasza umowa z Epic Games dotyczy wyłącznie silnika i związanych z nim technologii; nie obejmuje natomiast praw autorskich do gier.

Adam Kiciński, prezes CD Projekt Red

Umowa została zawarta na 15 lat z możliwością przedłużenia. Nie zawiera żadnych odgórnie narzuconych granic co do wykorzystywania silnika Epic Games.

 

 


Chętnych wiedzy zapraszamy na specjalnie przygotowany panel dyskusyjny na Śniadaniu społeczności Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Już 29 marca w FOOD TOWN w Fabryce Norblina eksperci porozmawiają o komunikacji w środowisku gamerów.

DOŁĄCZ DO WYDARZENIA NA FACEBOOKU

Adam Daniluk

Zegarek z „Cyberpunk 2077” może być Twój!

T-2077

CD Projekt Red we współpracy z firmą Błonie zaprezentował zegarek kolekcjonerski nawiązujący do gry Cyberpunk 2077.

Przyszłość marki Cyberpunk 2077 wydaje się być coraz jaśniejsza. Już teraz widać znaczną poprawę w recenzjach. Ogromna zniżka na Black Friday prawdopodobnie przekonała graczy, żeby popatrzeć na tytuł nieco przychylniej, niż było to w momencie premiery. Niebawem zostanie udostępniona aktualizacja pozwalająca grać na nowej generacji konsol. Przed tym jednak fani mogą się zadowolić kolejnym akcesorium.

Zegarek jest wodoodporny, został wykonany z tytanu, pokryty szafirową powłoką. Model T-2077 kosztować będzie 1999 zł. Firma reklamuje go hasłem „Zegarek mrocznej przyszłości”. Produkt jest limitowany, a dostępny jest na stronie sklepu CD Projekt Red Gear.

Posiadanie T-2077 oznacza również posiadanie kawałka Night City. Chociaż nie, to jest po prostu ulepszenie twojej osoby. Pozwoli to utrzymać harmonogram dnia, a także wykorzystywać każdą minutę w pełni. Niezależnie od tego, czy wychowałeś się na ulicach Heywood, czy szkolono ciebie w salach Arasaki, czy też urodziłeś się na pustyniach Badlands, T-2077 będzie zawsze twoim niezawodnym towarzyszem. 

– CD Projekt Red

CD Projekt zegarek
źródło: Błonie

 

 

 

Adam Daniluk

CD Projekt poniżej oczekiwań w trzecim kwartale 2021

CD Projekt

Kłopoty z grą "Cyberpunk 2077" dają się we znaki. CD Projekt nie spełnił oczekiwań analityków giełdowych w trzecim kwartale bieżącego roku.

Przychody CD Projektu w trzecim kwartale 2021 wyniosły 144,5 mln i były o 38 procent wyższe od osiągniętych w trzecim kwartale 2020 roku. Jednak kwartalny zysk netto spadł o 30 procent – do 16,3 mln zł. Analitycy spodziewali się przekroczenia 35 mln zł.

Spadek zysku netto tłumaczy się przede wszystkim kosztami związanymi z grą „Cyberpunk 2077”, który z problemami mierzy się od chwili premiery. W ostatni weekend tytuł został przeceniony aż o 50 procent, dzięki czemu trafił na pierwsze światowego rankingu najlepiej sprzedających się gier na platformie Steam.

Jednocześnie stan naszych rezerw finansowych w postaci gotówki, lokat i obligacji skarbowych na przestrzeni trzeciego kwartału zwiększył się o 55 mln zł

– informuje Piotr Nielubowicz, wiceprezes ds. finansowych w CD Projekt.

Na kontach grupy jest 740,8 mln zł gotówki, a wraz z obligacjami skarbowymi – 1,18 mld zł.


źródło: Press

Adam Daniluk

Polska branża gier to dobro narodowe i eksportowe

Gry komputerowe, a dokładniej gamedev (video game development), to stosunkowo młody i jednocześnie najdynamiczniej rozwijający się obecnie segment przemysłu kreatywnego.

Z raportu „The game industry of Poland” wynika, że w 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld złotych. W Polsce gry produkuje obecnie ponad 440 firm , które zatrudniają 9,7 tys. osób. Co roku do graczy trafia ok. 480 nowych polskich produkcji, a 96 proc. sprzedaży to eksport. Raport na temat branży gier w Polsce przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska.

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat branża gamedev rozwinęła się na niewyobrażalną skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie coraz częściej poszukują rozrywki w świecie wirtualnym, jej dalsze perspektywy rozwoju wydają się być równie optymistyczne. Rocznie gamedev w Polsce notuje wzrosty o ok. 30 proc., a w samym 2019 r. dochody ze sprzedaży polskiej branży gier przekroczyły 2,1 mld złotych.

W połowie lat dziewięćdziesiątych polska branża gier komputerowych, którą pamiętam mieściła się w jednym samolocie do Londynu, którym leciała na targi i bynajmniej nie zajmowała go całego. Dwie i pół dekady później raport „Game industry of Poland” wskazuje, że jest to istotna gałąź polskiej gospodarki, której skalę mierzymy setkami firm, tysiącami pracowników, miliardami złotych przychodów i dziesiątkami procent wzrostu rocznie. Co wydaje mi się najbardziej ekscytujące, to fakt, że wciąż jesteśmy na etapie szybkiego rozwoju, bez objawów spowolnienia czy konsolidacji. Granice tego wzrostu wydają mi się odległe.

Aleksy Uchański, inwestor w branży gier komputerowych, przewodniczący rady nadzorczej PlayWay SA i wykładowca biznesu gier komputerowych

Szacuje się, że w naszym kraju jest 16 mln graczy. Jednak polskie gry wzbudzają zainteresowanie nie tylko nad Wisłą. Eksport składa się aż na 96 proc. przychodów branży gamedev. Wynika to z dużej globalizacji tego sektora. Wartość światowego rynku gier wzrośnie w 2020 r. o 9 proc. w ujęciu rocznym i osiągnie 159,3 mld dolarów. Na tę kwotę składa się 77,2 mld przychodów z gier mobilnych, 45,2 mld z tych na konsole i 36,9 mld z gier na PC. W 2023 roku wartość rynku może wynieść nawet 200 mld dol. Połowa wydatków na gry w 2020 roku pochodzi z Chin i Stanów Zjednoczonych. Trzecim największym rynkiem gamingowym jest Unia Europejska. Twórcy raportu oceniają, że Polska jest siódmym największym rynkiem gier PC.

Potencjał gamedevu, widoczny chociażby w podanych liczbach, dostrzegają polskie uczelnie wyższe. Zainteresowani karierą w branży mają do wyboru 34 kierunki studiów na uczelniach państwowych i 26 na prywatnych. Prawie połowa z nich skierowana jest do programistów . Jednak nie tylko informatycy mogą wiązać swoją przyszłość z gamingiem. To praca również dla artystów, designerów, producentów, twórców fabuły czy udźwiękowienia .

Sławomir Biedermann, ekspert z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości PARP

Mocna pozycja na rynku pracy i giełdzie

W Polsce działają obecnie 440 studia produkujące gry. W porównaniu do 2017 r., upadło 120 z nich, ale na to miejsce powstało 160 nowych. W branży gier pracuje obecnie ponad 9,7 tys. osób. Większość zespołów jest niewielkich, 40 proc. firm zatrudnia od 6 do 16 osób. W niewielu mniej (39 proc.) pracuje 5 i mniej osób. Co dziesiąte przedsiębiorstwo ma zespoły liczące 40 i więcej pracowników. Tylko 10 producentów zatrudnia ponad 200 osób.

To trend, który obserwujemy również w branżach z dłuższymi tradycjami w tym obszarze. Ten sektor charakteryzuje się dużą zmiennością. Bywa, że producenci gier, którzy nie są w stanie ukończyć projektu lub nie osiągnęli celów sprzedażowych, rozwiązują się. Od 2017 r. liczba studiów rośnie wolniej, zauważamy też procesy konsolidacyjne, ale jednocześnie widać stały przyrost liczby pracowników w sektorze .

Jakub Marszałkowski, organizator Game Industry Conference, współzałożyciel fundacji Indie Games Poland

Gamedev jest obecny na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, gdzie notowane są 44 spółki. W lipcu 2020 r. ich kapitalizacja wyniosła 11,7 mld zł. Najwyżej wycenianą spółką jest CD PROJEKT (8,66 mld dolarów). Na drugim miejscu znalazł się Ten Square Games (887 mln dolarów), pozycję na podium zajął też PlayWay (736 mln dolarów). Co ciekawe, więcej firm z branży gamingowej można znaleźć tylko na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Należy jednak pamiętać, że 90 proc. podmiotów z branży gamedev funkcjonuje poza GPW. Zalicza się do nich na przykład Huuuge Games i Techland, czyli druga i trzecia największa firma w branży. Nienotowane firmy generują aż 45 proc. przychodów całego sektora i aż 71 proc. miejsc pracy.

Co wyróżnia rodzime gry?

Z roku na rok polskie gry stają się nie tylko popularniejsze, ale również bardziej rozbudowane, zarówno w warstwie wizualnej jak też merytorycznej. W 2019 r. najwięcej z nich ukazało się na Nintendo Switch (133, w porównaniu do 69 w 2018 roku) i na PC (99, czyli o jedną mniej niż w 2018). Na fanów VR czekały 33 gry. Polscy producenci wydali 25 gier na Xbox One i 23 na PlayStation 4, oraz po około stu na każdej z dwóch platform mobilnych.

Nadal zdecydowana większość Polaków wybiera gry na komputery PC. Zauważyć można, że im mniejsze studio, tym bardziej prawdopodobne, że w pierwszej kolejności firma wyprodukuje grę na PC. Dopiero potem developerzy zaprezentują klientom wersję na konsole. Polską specjalnością są także symulatory czy gry wykorzystujące fotogrametrię, czyli technikę zajmującą się odtwarzaniem kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć. Coraz więcej producentów, zachęconych sukcesem „Wiedźmina”, decyduje się na gry z segmentu AAA, czyli te o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję.

Warto również przyjrzeć się strukturze własnościowej w polskim sektorze gier. Prawie wszystkie firmy mają polskich właścicieli. Wiele z nich podkreśla, że to właśnie dzięki tej niezależności osiągnęli sukces. Do tej pory tacy giganci jak EA czy Ubisoft nie zdecydowali się na stworzenie w Polsce filii firmy, chociaż są obecni u naszych sąsiadów. Szukając finansowania producenci również częściej znajdują je wśród rodzimych inwestorów. Obserwujemy też nowy trend. Co roku przynajmniej jedna firma decyduje się na przeniesienie biznesu do Polski, często z całym zespołem i zapleczem technicznym.

Sławomir Biedermann, PARP

Więcej informacji w raporcie: The game industry of Poland.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przemysł gamingowy w Polsce – raport 2020

raport the game industry of Poland

W Polsce gra już ponad 16 milionów użytkowników, 47% polskich graczy to kobiety, wartość rynku konsumenckiego to blisko 2,3 miliarda złotych, a wartość rynku e-sportu sięga 43 mln zł, nasz rynek budują 440 studia deweloperskie, rocznie wydajemy 480 nowych gier, branża zatrudnia blisko 10 tysięcy pracowników - informuje "The game industry of Poland — Report 2020", który powstał dzięki współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Polska branża gier wideo od lat jest jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki i kultury. Gracze na urządzeniach stacjonarnych, konsolach mobilnych, ale także na giełdzie liczą na sukces rodzimych produkcji. CD PROJEKT S.A. to obecnie najwyżej wyceniana spółka na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, z wieloma bestsellerami w swoim portfolio (trylogia „Wiedźmin” sprzedana w ponad 50 milionach egzemplarzy) i doskonałymi perspektywami na przyszłość. Analitycy szacują, że nadchodzący „Cyberpunk 2077” powinien się sprzedać w aż 38 milionach egzemplarzy. Polski sektor gier to jednak nie tylko CD PROJEKT RED. Polskie firmy odnoszą sukcesy praktycznie w każdym segmencie tego rynku. Mówiąc o rynku gier premium, nie sposób nie wspomnieć o Techlandzie, który od lat uruchamia komercyjnie udane projekty. Mamy też silnych graczy na rynku gier mobilnych, a mianowicie Huuuge Games – firmę, która od lat tworzy gry typu „social casino”, a także Ten Square Games – jednego z liderów w rozwoju i publikacji gier udostępnianych w modelu „darmowym”
Kuba Wójcik -Prezes Indie Games Poland
Spółki o najwyższych wycenach na GPW to:
  1. CD PROJEKT S.A. 8 661 mln euro
  2. Ten Square Games 887 milionów euro
  3. PlayWay 736 milionów euro
  4. 11 bit Studios 268 milionów euro
  5.  Creepy Jar 175 mln euro
  6. Wszystko w! Gry 142 mln euro

Traktowany jako kluczowe żródło informacji o polskim rynku raport „Newzoo” podaje, że  w zależności od roku nasz kraj plasuje się na 20 miejscu na świecie. Niemniej jednak szacunki te w zbyt dużym stopniu opierają się na takich parametrach, jak internauci i użytkownicy mobilni, nie uwzględniając specyfiki polskiego rynku. Szczególnie faktu, iż Polska jest dobrym rynkiem dla gier premium na PC, co potwierdzają dane z trzech kluczowych platform dystrybucyjnych na PC. Sektor gier można analizować na wiele różnych sposobów np.: jego sprzedaż, zazwyczaj wraz z e-sportem. Wynik opiera się jednak w dużym stopniu na imporcie, ponieważ szacuje się, że nawet 97% wydatków na gry w Polsce pochodzi z tytułów zagranicznych. Podobnie nie ma jeszcze polskich tytułów e-sportowych. W związku z tym krajowa produkcja gier jest istotna dla zbadania, ale także dla rozwoju sektora gier w Polsce.

Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Gry komputerowe, a dokładniej tworzenie gier komputerowych, często w skrócie gamedev, to stosunkowo nowa i najbardziej dynamicznie rozwijająca się branża kreatywna. W ciągu ostatniej dekady branża tworzenia gier rozrosła się na niewyobrażalną skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie coraz częściej szukają rozrywki w wirtualnym świecie, równie optymistyczne wydają się perspektywy jej dalszego rozwoju. Nawet dzisiaj na świecie jest ponad dwa miliardy graczy, a w ciągu najbliższych kilku lat globalna wartość rynku gier komputerowych powinna przekroczyć 200 miliardów dolarów. Przychody polskiej branży gier przekraczają 500 mln euro, a sam eksport gier generuje blisko 96% tej kwoty, co doskonale pokazuje jej globalny potencjał. Wraz ze stale powiększającą się społecznością graczy i dynamicznym wzrostem eksportu obserwujemy rosnące zainteresowanie edukacją programistyczną wśród młodych ludzi. Polskie uniwersytety oferują obecnie 60 kierunków związanych z tworzeniem gier, a ponad połowa z nich kształci programistów.

Małgorzata Oleszczuk Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Potwierdza to dostrzegająca potencjał tego sektora Uczelnia Łazarskiego, która we współpracy z liderami branży gier video w Polsce, wraz z rokiem akademickim 2020/2021 uruchomiła nową specjalizację na kierunku Zarządzanie. Zarządzanie w branży gier video (Video Game Management) na Wydziale Ekonomii i Zarządzania to element trzyletnich studiów I stopnia, zarówno stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.

.Dr Martin Dahl, dziekan Wydziału Ekonomii i Zarządzania na Uczelni Łazarskiego
Dr Martin Dahl, dziekan Wydziału Ekonomii i Zarządzania na Uczelni Łazarskiego

Zarządzanie w branży gier video to propozycja dla tych, którzy chcą stać się częścią tej dynamicznie rozwijającej się branży i w przyszłości znaleźć zatrudnienie w studiach deweloperskich, u producentów lub wydawców gier. Uczelnia Łazarskiego wraz z partnerami planuje kształcić przyszłych menedżerów, którzy docelowo będą pełnić kluczowe biznesowe funkcje w już istniejących lub nowo powstających firmach związanych z grami video.  Zdajemy sobie sprawę, jak rozwojową i przyszłościową branżą są gry video. Zauważyliśmy, że coraz więcej naszych studentów się nimi interesuje, nie tylko dlatego, że lubią spędzać tak wolny czas, ale przede wszystkim chcą poznać tajniki produkcji, promocji czy wydawania gier i związać z nimi swoją przyszłość. Pragniemy zapewnić najbardziej kompleksową i przekrojową wiedzę na temat tego rynku we współpracy z najlepszymi praktykami z dziedzin bezpośrednio i pośrednio związanych z grami video. Będzie to program z ogromnym potencjałem, która umożliwi i ułatwi studentom zdobycie zatrudnienia w branży gamingowej.

dr Martin Dahl, dziekan Wydziału Ekonomii i Zarządzania na Uczelni Łazarskiego

POBIERZ RAPORT  „THE GAME INDUSTRY OF POLAND — REPORT 2020”

 

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Ambasadorzy Polskich Innowacji zostali nagrodzeni podczas V Polish Tech Day w Londynie

Nagrody dla najbardziej zasłużonych dla budowy globalnej marki Polski i Polaków w obszarze nowych technologii oraz innowacji, zostały wręczone w ramach V edycji wydarzenia „Polish Tech Day” w Londynie.

Celem nagrody jest docenienie innowatorów, którzy swoją działalnością na globalną skalę biznesową, naukową czy społeczną, przyczynili się do zmiany wizerunku Polski i Polaków na świecie.

Oto lista nagrodzonych:

Stefan Batory – założyciel Booksy i iTaxi

Marcin Iwański i Michał Kiciński – założyciele CD Project

Marta Krupińska – Head of Google for Startups UK

Peter Szulczewski – założyciel Wish

Wojciech Zaremba – współzałożyciel OpenAI i Head of robotics

Ideą nagrody jest promowanie obrazu nowej polskiej emigracji, nie tylko za granicą, ale także w Polsce. „Pragniemy stworzyć obraz “polskiego innowacyjnego przedsiębiorcy” kojarzącego się z polską diasporą tak samo mocno albo nawet bardziej niż słynny “polski hydraulik”. – mówi Jacek Ratajczak z Fundacji PLUGin, organizatora Polish Tech Day.  

„Mam nadzieję, że ta nagroda będzie motywować Polaków do budowania globalnych polskich marek. Wiemy, że nasz sukces zainspirował wielu i jesteśmy z tego bardzo dumni.” – powiedział  Michał Kiciński, w krótkim video nagranym specjalnie na galę. 

Odbierająca osobiście nagrodę Marta Krupińska wyznała, że ma nadzieję, że jej przykład zainspiruje młode kobiety i da im odwagę do tego aby związać swoją karierę ze światem nowych technologii. 

Pierwsza edycja nagrody wiąże się z tematem przewodnim Polish Tech Day 2019: “Changes” i jest formą uczczenia 30-lecia transformacji ustrojowej w Polsce. Dlatego też w tym roku nagrodzeni zostali docenieni za całokształt dokonań, a w latach kolejnych nagrody będą przyznawane za bieżące osiągnięcia. 

Nagrodzone osoby spełniły następujące kryteria:

  • Osiągnęły globalny sukces indywidualnie lub z firmą/organizacją, którą reprezentują.
  • Są naukowcami, inżynierami, managerami lub przedsiębiorcami w branży nowych technologii.
  • Swoją działalnością biznesową, medialną lub społeczną przyczyniają się do pozytywnej zmiany wizerunku Polaków w świecie.

API Awards powstało we współpracy z konkursem Digital Shapers organizowanym przez Fundację Digital Poland. Wyboru laureatów spośród nominacji zgłaszanych przez internautów dokonała kapituła Digital Academy składająca się z blisko 200 wybitnych postaci polskiego środowiska nowych technologiach.  

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF