Zmierzch centrów handlowych czy przegrupowanie sił?

centrum handlowe

Mentalnie wracamy powoli do przyzwyczajeń zakupowych sprzed pandemii – wynika z badania EY Polska. Chętniej wrócilibyśmy do zakupów stacjonarnych przez co topnieje liczba deklarowanych entuzjastów zakupami online. Zaobserwować można jednak oznaki zmiany strukturalnej – deklarowanym preferowanym miejscem zakupów stają się otwarte parki handlowe.

Kolejna, trzecia, edycja badania EY Future Consumer Index przeprowadzona rok po rozpoczęciu pandemii pokazuje wyraźne uspokojenie nastrojów konsumentów w większości analizowanych obszarów. W deklaracjach konsumentów można zaobserwować jednak jeden wyjątek. W porównaniu z poprzednią edycją stopniała liczba osób, które planują robić zakupy w centrach handlowych. Respondenci preferują otwarte parki handlowe, obejmujące odrębne budynki ze sklepami do których wchodzimy z zewnątrz. Ten rodzaj sklepów zyskał we wszystkich badanych kategoriach – planujemy w przyszłości w nich kupować świeżą żywność (56% badanych osób, w porównaniu do 20% badanych w poprzedniej edycji), żywność pakowaną (51% osób, podczas gdy w październiku 2020 r. było to 24%) a nawet produkty z obszaru uroda i kosmetyki (27,5% respondentów w porównaniu do 21% w poprzedniej edycji badania).

W tradycyjnych centrach handlowych będzie w przyszłości chciało robić zakupy w tych grupach produktowych odpowiednio 4%, 6% i 19,5% respondentów.

Proszę określić w przypadku każdej z poniższych kategorii produktów, gdzie będzie Pan/i przede wszystkim dokonywać zakupów w przyszłości?

(w proc.)

Wykres EY
Źródło: EY
Wykres EY 2
Źródło: EY

To bardzo duża zmiana, bo w poprzedniej edycji badania zakupami w centrach handlowych było zainteresowanych 20% respondentów w kategorii świeża żywność, 27% w kategorii żywność pakowana i 23% dla obszaru uroda i kosmetyki i to centra handlowe były wskazywane jako miejsce, w którym najchętniej robimy zakupy. Czy pandemia pociągnie za sobą zmianę preferencji konsumentów, którzy tak tłumnie ruszyli w ostatnich latach do galerii handlowych?

Większość analityków liczy, że Polacy chętnie wrócą do sklepów i konsumpcja w kolejnych miesiącach nadrobi straty wynikające z pandemicznych obostrzeń. O ile popyt może powrócić do znanych nam wcześniej poziomów, o tyle może zmienić się sposób, w jaki robimy zakupy ze względu na obawy o bezpieczeństwo. Ponieważ przyzwyczailiśmy się do spędzania wolnego czasu w centrach handlowych, na zmianie zyskają podmioty, które będą potrafiły przyciągnąć klientów ofertą zakupową i umożliwiające przyjemne spędzenie czasu.

Łukasz Wojciechowski, Partner, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY

Marki własne rosną w siłę

Pandemia zwiększyła też naszą ostrożność w gospodarowaniu pieniędzmi. Chętniej zmieniamy marki produktów, by obniżyć koszty (taką odpowiedź wskazało 34 proc. badanych, podczas gdy w poprzedniej edycji takich odpowiedzi było zaledwie 24 proc.), mniej wydajemy na artykuły, które nie są niezbędne (54 proc. odpowiedzi w porównaniu do 45 proc. w październiku 2020 r.). 22 proc. respondentów kupuje więcej produktów marek własnych sklepów, podczas gdy w poprzedniej edycji badania taką odpowiedź wskazało 17 proc. badanych.

Niestabilność otoczenia oraz obawy o zmniejszenie dochodów mogą zwiększać skłonność respondentów do wybierania tańszych produktów marek własnych sieci handlowych. Wyniki badania pokazują, że segment marek własnych może znów zwiększyć swoją dynamikę – przed pandemią w niektórych kategoriach produktowych zauważyć można było stabilizację albo wręcz spadek segmentu private label. Wzrost popularności marek własnych może być szansą dla jednych podmiotów, a zagrożeniem dla innych. Sieci handlowe mogą generować lepsze marże oraz przywiązywać konsumentów do marek dostępnych tylko u nich. Z kolei producenci lokalnych marek znajdują się pod coraz większą presją, gdyż zostaje coraz mniej miejsca pomiędzy silnymi międzynarodowymi markami oraz markami własnymi.

Grzegorz Przytuła, Associate Partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY

EY wykres 3
Źródło: EY

Powrót do zwyczajów sprzed pandemii

Z najnowszej edycji badania EY wyraźnie przebija trend powrotu do przyzwyczajeń zakupowych sprzed pandemii. Topnieje liczba osób, które czują się niekomfortowo podczas zakupów – już 62 proc. badanych czuje się komfortowo w sklepie spożywczym, to o 16 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania. Ponad połowa badanych czułaby się komfortowo robiąc zakupy w centrum handlowym (wzrost o 18 pkt. proc.). W sklepie odzieżowym komfortowo poczułoby się 55 proc. z nas (wzrost o 20 pkt. proc.).

Wykres EY 4
Źródło: EY
Wykres EY 5
Źródło: EY; Dane nie sumują się do 100% ze względu na zaokrąglenie.

Online mniej atrakcyjny

Bardziej konserwatywnie patrzymy teraz w przyszłość jeśli chodzi o sposób, w jaki robimy zakupy. Liczba osób, które deklarują, że po zakończeniu pandemii nie będą kupować online produktów, które wcześniej kupowały w sklepach, wzrosła o 9 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania.

Wykres EY 6
Źródło: EY

Oswoiliśmy się z sytuacją pandemiczną i równocześnie coraz wyraźniej widzimy niedostatki obecnych (często wymuszonych) zwyczajów zakupowych, zwłaszcza jeżeli chodzi o handel online. Artykułów nie można przymierzyć, ich wygląd i jakość może w rzeczywistości rozmijać się z prezentacją w internecie, a dogodna dla konsumenta polityka zwrotów nie kompensuje braku przyjemności, jaką dla wielu osób jest robienie zakupów w sklepie stacjonarnym. Pandemia niewątpliwie przyspieszyła rozwój kanału online. Jednak spodziewam się, że – wraz z normalizacją sytuacji – zainteresowanie handlem internetowym zmniejszy się w wielu kategoriach produktowych w porównaniu do poziomów obserwowanych w okresie lockdownu. Taką tendencję można było zaobserwować już wcześniej (przy zniesieniu poprzednich lockdownów) w Polsce i na innych rynkach. Zapewne penetracja pozostanie na poziomie wyższym niż przed pandemią, ale dla wielu kategorii dynamika rozwoju znacząco spadnie.

Grzegorz Przytuła, Associate Partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY


Źródło: EY

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Eksperci spodziewają się szybkiego powrotu klientów do centrów handlowych

centrum handlowe

Odwiedzalność centrów handlowych w lutym, przed rozpoczęciem IV lockdownu, wynosiła średnio około 80% ubiegłorocznych wartości. Zdaniem ekspertów Cushman & Wakefield klienci wrócą do centrów handlowych po zniesieniu ograniczeń.

W I kw. 2021 r. jedynie cztery tygodnie lutego upłynęły bez znaczących ograniczeń w funkcjonowaniu centrów i parków handlowych. Styczeń to kontynuacja trzeciego, od rozpoczęcia pandemii, lockdownu, natomiast marzec rozpoczął się ograniczeniami wprowadzanymi regionalnie, w części województw, a zakończył pełnym ogólnopolskim czwartym już lockdownem.

Małgorzata DziubińskaLutowe dane o odwiedzalności (PRCH Footfall Index) potwierdzają trend, który dał się zauważyć już podczas zeszłorocznych okresów bez ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów handlowych. Konsumenci dosyć szybko reagują na znoszenie obostrzeń w handlu, a odwiedzalność w lutym wynosiła średnio około 80% ubiegłorocznych wartości.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield

Wykres. Odwiedzalność centrów handlowych (udział % r/r; 2020/2019; 2021/2019; kolejne tygodnie po zniesieniu ograniczeń 4 maja 2020 r.)

centra handlowe wykres
Źródła: Cushman & Wakefield

Beata KokeliObserwując rynek handlu detalicznego w obecnej, covidowej rzeczywistości, nie obawiam się pozostawić tezy, że klienci wrócą do centrów handlowych. W okresie kolejnych lockdownów notujemy 11-12% wzrost dynamiki handlu ecommerce, lecz niemal natychmiast spada ona o kilka %, gdy tylko następuje otwarcie handlu stacjonarnego. Klienci potrzebują nie tylko zakupów – potrzebują doświadczać kupowania rzeczy. Pandemia nie tyle spowodowała, co przyspieszyła, konieczność zmian w podejściu do zakupów fizycznych i w zarządzaniu obiektami handlowymi oraz ich użytecznościami. Najbardziej dynamicznie rozwijające się trendy, które będą miały wpływ na model funkcjonowania centrów handlowych to digitalizacja, omnichannel, elastyczne formaty handlowe, ESG.

Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield

Pełny raport do pobrania pod linkiem: https://info.cushmanwakefield.com/l/263412/2021-04-30/3rn6r4


Źródło: Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PRCH zaprezentuje nową edycję raportu Retail Research Forum za H2 2019 w nowej odsłonie

PRCH Retail Trends raport

12 marca 2020 roku debiutuje wyjątkowa konferencja - PRCH Retail Trends - znana dotychczas jako prezentacja Raportu Retail Research Forum. Konferencja to znacznie poszerzona, w pełni odświeżona i nowoczesna odsłona znanego już w branży wydarzenia. Towarzyszyć mu będzie szereg inspirujących prelekcji wybitnych ekspertów, którzy wzbogacą wiedzę uczestników w zakresie rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych, a także zainspirują do dyskusji na temat przyszłości retailu.

Nowością będzie m.in. keynote speech o czasach VUCA i sygnałach zmian dla biznesu​, wybitnej analityczki trendów Pani Zuzanny Skalskiej. Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się również, czy e-commerce i centra oraz obiekty handlowe mogą funkcjonować w synergii. Natomiast o nadchodzącej rewolucji AI (sztuczna inteligencja) w nowoczesnym handlu opowiedzą eksperci z firmy IBM Polska.

Jednym z kluczowych punktów w/w spotkania będzie prezentacja uznanego w branży Raportu Retail Research Forum​, który Polska Rada Centrów Handlowych tworzy z doświadczonymi ekspertami oraz ikonami branży. W skład zespołu badawczo-analitycznego wchodzą kluczowi specjaliści z firm: Savills, Knight Frank, Cresa, GfK, BNP Paribas RE, Cushman & Wakefield, Metro Properties. Raport “RRF” to tradycja w branży retail; Stowarzyszenie PRCH przygotowało już XXI edycję zestawienia. Zebrane w nim dane są podstawą do opracowania skutecznych strategii dotarcia do konsumentów i zwiększenia przychodów. To niezbędnik.

Co w najnowszym raporcie?

Opracowane podsumowanie traktuje o podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, strukturze rynku i nasyceniu powierzchnią handlową. W Raporcie omówione zostaną również siła nabywcza, największe transakcje inwestycyjne na rynku, obroty oraz wskaźnik odwiedzalności w centrach handlowych w 2019 roku. W Raporcie będzie można również prześledzić najważniejsze otwarcia nowych obiektów handlowych w ostatnim roku, a także zapoznać się z listą obiektów rozbudowanych. Nie zabraknie także ciekawych treści na temat wpływu zjawiska e-commerce na centra handlowe, a także przewidywań związanych z rewolucją AI. W skrócie – trendy i  najnowsze zmiany przygotowane w oparciu o rzetelne dane.

Raport “RRF” zaprezentowany zostanie 12 marca 2020 roku na spotkaniu w Hotelu Marriott ​w Warszawie. Każdy uczestnik otrzyma dokument w wersji drukowanej. Będzie to również okazja do zadania nurtujących pytań, wymiany doświadczeń i networkingu.

Polska Rada Centrów Handlowych poleca wydarzenie wszystkim aktywnie poszukującym trendów i inspiracji do rozwoju biznesu w branży handlowej. Liczba miejsc ograniczona.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Po rozrywkę do centrum handlowego

W ofercie rozrywkowej centrów handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przeważają multipleksy i kluby fitness, jednak na popularności zyskują także nowe formy rekreacji - wynika z najnowszego raportu Colliers International pt. „ExCEEding Borders”, w którym eksperci przeanalizowali sektor rozrywki w obiektach handlowych w 13 krajach CEE. Najwięcej na rekreację i kulturę wydają konsumenci w Czechach, średnio 38,23 EUR miesięcznie.

Od kilku lat branża rozrywkowa rozwija się niezwykle dynamicznie. Deweloperzy i właściciele centrów handlowych są coraz bardziej świadomi tego, że bez względu na położenie geograficzne, innowacyjna i ciekawa oferta rozrywkowa stanowi nieodłączny element każdego centrum handlowego.

Dominacja multipleksów i klubów fitness

Według danych zgromadzonych w raporcie, w centrach handlowych analizowanych przez Colliers istnieją 452 kina i multipleksy, przy czym najwięcej (ponad 125) znajduje się w Polsce. W większości krajów regionu CEE nadal funkcjonują obok siebie kina sieciowe i lokalne, będące własnością krajowych operatorów. Przykładem takiego operatora może być polska sieć Helios, zdecydowany lider pod względem liczby multipleksów w kraju. 

Wiele państw, takich jak Czechy, Białoruś, Węgry, Bułgaria, Chorwacja czy Rumunia, wspierają małe, lokalne kina, które postrzegają jako integralną część swojej kultury i tradycji. W ich utrzymaniu pomagają fundusze z budżetów samorządów — mówi Kevin Turpin, dyrektor regionalny ds. badań rynku na Europę Środkowo-Wschodnią w Colliers International. 

Autorskie koncepcje

Mimo że multipleksy i kluby fitness zdominowały ofertę rozrywkową w centrach handlowych, w niektórych krajach popularnością cieszą się również oryginalne koncepcje autorskie. Wśród przykładów można wymienić:

  • Polska – szkoła tańca, np. Egurrola Dance Studio
  • Czechy – centra wellness, np. Saunia
  • Słowacja, Łotwa, Białoruś – kasyna, np. Olympic Casino

W Polsce jedną z najszybciej rozwijających się koncepcji są escape roomy (pokoje zagadek), labirynty itp. Do takiej kategorii należą centra rozrywki takie, jak TEPfactor czy Jump World. Najwięcej tego typu najemców (121) działa na Ukrainie — mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International. 

Kto najwięcej przeznacza na rozrywkę?

Spośród wszystkich obywateli krajów Europy Środkowo-Wschodniej najwięcej na rekreację i kulturę wydają Czesi – średnio 38,23 EUR na miesiąc. Tuż za nimi plasują się Łotysze (35,6 EUR), a dalej Słowacy (22,46 EUR) i Polacy (17,89 EUR).

Najmniejsze zagęszczenie najemców reprezentujących sektor rekreacji i rozrywki w centrach handlowych (biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców przypadających na jednego najemcę w centrum) przedstawia się następująco:

  • Kina/multipleksy – Białoruś
  • Kluby fitness – Albania
  • Kąciki zabawy dla dzieci – Czechy

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oto Laureaci X edycji najważniejszego Konkursu dla obiektów i sieci handlowych – PRCH Retail Awards 2019

W czwartek, 10 października 2019, w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbył się Wielki Jubileuszowy Finał Konkursu PRCH Retail Awards. Ceremonię wręczenia statuetek w ramach “Gali X” poprowadzili dziennikarze – Kamila Kalińczak i Damian Michałowski. Wydarzenie zanotowało rekordową frekwencję z dotychczasowych edycji; przybyło 380 gości. Jury konkursowe wyłoniło Laureatów w 19 kategoriach podzielonych na dwa […]

W czwartek, 10 października 2019, w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbył się Wielki Jubileuszowy Finał Konkursu PRCH Retail Awards. Ceremonię wręczenia statuetek w ramach “Gali X” poprowadzili dziennikarze – Kamila Kalińczak i Damian Michałowski. Wydarzenie zanotowało rekordową frekwencję z dotychczasowych edycji; przybyło 380 gości. Jury konkursowe wyłoniło Laureatów w 19 kategoriach podzielonych na dwa filary: najlepsze projekty marketingowe i biznesowo-strategiczne w branży handlowej.

fot. T. Wilczkiewicz / Prezes Zarządu PRCH Aleksandra Zentile-Miller i Radosław Knap, Członek Zarządu PRCH oraz Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia

Oto Laureaci Złotych i Srebrnych statuetek #PRCHretailAwardsX

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: NOWA SIEĆ HANDLOWA ROKU 

  • Srebrna statuetka: Mi Store / GG Stores Sp. z o.o. Sp. k. 
  • Srebrna statuetka: Papa Diego / Helios S.A. 

Kategoria: EKSPANSJA SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: Helios S.A. 
  • Srebrna statuetka: Vision Express / Vision Express Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 

Kategoria: SIEĆ HANDLOWA ROKU BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: McDonald’s / McDonald’s Polska
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kazar / Kazar Footwear Sp. z o.o. 

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE I CSR

Kategoria: MARKETING SIECI HANDLOWYCH ROKU 

PODKATEGORIA: KAMPANIA EMPLOYER BRANDING ROKU

  • Złota statuetka: Kampania “Dołącz do Zespołu McDonald’s” – McDonald’s Polska Sp. z o.o.

PODKATEGORIA: MAGAZYN SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: “TESCO Magazyn” – TESCO Polska Sp. z o.o. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA SIECI HANDLOWEJ ROKU 

  • Złota statuetka: “Nie wyrzucamy, pomagamy” – KFC, AmRest 
  • Srebrna statuetka: “Burgery pozytywne dla klimatu” – MAX Premium Burgers – MAX Poland
  • Srebrna statuetka: “Zadbaj o siebie. Modna, piękna i zdrowia” – Quiosque – PBH S.A.

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: PRZEBUDOWA / ROZBUDOWA / MODERNIZACJA CENTRUM HANDLOWEGO I WYPRZEDAŻOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: CH Platan, Zabrze / NEPI Rockcastle 
  • Srebrna statuetka: Galeria Łódzka, Łódź / ECE Projektmanagement Polska / Galeria Lodzka Lodz Shopinvest KG Spółka Komandytowa
  • Srebrna statuetka: Atrium Promenada, Warszawa / Atrium Poland Real Estate Management / Atrium European Real Estate Ltd.

Kategoria: REWITALIZACJA ROKU

  • Złota statuetka: Centrum Praskie Koneser, Warszawa / Liebrecht & wooD Poland / BBI Development S.A.

Kategoria: CENTRUM HANDLOWE ROKU – BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: Galeria Sfera, Bielsko-Biała / CBRE Global Investors Poland / Nampa Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Galeria Mazovia, Płock / CBRE Global Investors Poland / Katherine Sp. z o.o.

Kategoria: NOWE CENTRUM HANDLOWE ROKU 

  • Złota statuetka: Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. / Multi Poland Sp. z o.o.

Kategoria: NOWY PARK HANDLOWY ROKU

  • Srebrna statuetka: N-Park, Stara Iwiczna / Napollo Retail / Napollo 18 Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Vendo Park, Chodzież / Trei Real Estate Poland

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE

Kategoria: KAMPANIA PUBLIC RELATIONS OBIEKTU HANDLOWEGO

  • Srebrna statuetka: “Stylowy Lubelak – vol. 2” – VIVO! Lublin (dawne CH Tarasy Zamkowe) Immofinanz 

Kategoria: KAMPANIA WIZERUNKOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Katowice Fashion Week – City Edition” – Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: “A co Ty dasz od siebie w te święta?” – Złote Tarasy, Warszawa / Złote Tarasy Warsaw III S. à r. l. spółka jawna

Kategoria: KAMPANIA OTWARCIA / PRZEBUDOWY / ROZBUDOWY / MODERNIZACJI OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU 

  • Srebrna statuetka: “Nowi Mieszczanie” – Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: “Jestem z Tych” – Gemini Park, Tychy / Gemini Holding

Kategoria:  WYDARZENIE ROKU W OBIEKCIE HANDLOWYM 

  • Złota statuetka: “Wielka Bitwa Muserów” – Centra Handlowe M1 / METRO Properties 
  • Srebrna statuetka: “Turniej Skręcania Mebli IKEA” – Aleja Bielany, Wrocław / Ingka Centres Polska
  • Srebrna statuetka: “Night Power Energia” – Galeria Warmińska, Olsztyn / NEPI Rockcastle

Kategoria: KAMPANIA INTERNETOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “#Better2gether. 2 lata razem” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kampania promująca wydarzenie “Strzel focha ze stylem” –  Bonarka, Kraków / NEPI Rockcastle / Bonarka City Center

Kategoria: MAGAZYN OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: “The Look” – Galeria Mokotów, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield

Kategoria: KAMPANIA PROSPRZEDAŻOWA ROKU 

  • Złota statuetka: “Kasa za metki” – Factory Annopol, Warszawa, Factory Ursus, Warszawa, Factory Kraków, Factory Poznań / Neinver Asset Management
  • Srebrna statuetka: “Wielka Loteria Mercedes Klasy A” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA CSR OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Piknik rodzinny – wielkie otwarcie placu zabaw” – Westfield Arkadia, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield
  • Srebrna statuetka: “O czym marzą Kredki” i “Zagraj w Legendę” – Teatr dla Dzieci krakowskich szpitali – Galeria Kazimierz, Kraków / Invesco Real Estate

Kategoria: NAGRODA SPECJALNA
PLAC ZABAW – niecodzienny projekt integrujący lokalną społeczność z centrum handlowym”

  • Westfield Arkadia / Unibail-Rodamco-Westfield / GSSM Warsaw
fot. T. Wilczkiewicz / Prowadzący: Kamila Kalińczak i Damian Michałowski

Dodatkowo, z okazji X-lecia elitarnego Konkursu Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała plebiscyt online na “firmę z największymi zasługami w minionej dekadzie dla branży handlowej”

Dodatkowa kategoria z okazji X-lecia obejmowała wręczenie trzech statuetek specjalnych dla trzech firm z największą liczbą zebranych w plebiscycie głosów. Głosowanie odbywało się przed “Galą X” online na stronie konkursu www.retailawards.pl. Oddano ponad 10 000 głosów. Na podium stanęli:

 

  • Miejsce PIERWSZE: ECHO Investment S.A.
  • Miejsce DRUGIE: Apsys Polska S.A.
  • Miejsce TRZECIE: Cushman & Wakefield

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF