...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Braki kompetencyjne utrudniają wdrażanie chmury

kompetencje pracowników

Niedostatek specjalistów i wiedzy

Rosnąca potrzeba transformacji cyfrowej zmusza organizacje do znaczących inwestycji we wdrożenia chmurowe. Wg Gartnera, bieżący rok przyniesie ponad 23-proc. wzrost wartości rynku cloud computingu. Firmy coraz chętniej decydują się na chmury od kilku dostawców. Niestety to, co je łączy w tej kwestii, to braki kadrowe i kompetencyjne. Po prostu organizacje nie mają odpowiednich specjalistów od cloud computingu i nie potrafią obsługiwać wielu chmur. Do tego dochodzą obawy związane z bezpieczeństwem.

HashiCorp, firma IT z San Francisco, przeprowadziła niedawno badanie na temat strategii organizacji związanych z cloud computingiem. Firmy, których reprezentanci wzięli udział w ankiecie, pochodzą z konkretnego obszaru – obecnych i potencjalnych odbiorców chmury – czyli są to organizacje świadome i zainteresowane chmurową cyfryzacją. Powstały raport daje sporo ciekawych wniosków. Po pierwsze, 76 proc. pytanych już korzysta z rozwiązań  wielochmurowych, a 86 proc. planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych 2 lat.

Rafal_WaznyNa rozwiniętych rynkach multicloud staje się dominującą strategią chmurową. Również w Polsce widać coraz większą tendencję do korzystania z usług wielu dostawców chmur publicznych. Wynika to z tego, że strategia oparta na jednym produkcie może być ryzykowna i ograniczająca. Przykładowo firmy stosujące na dużą skalę uczenie maszynowe czy internet rzeczy mogą dostarczać swoje rozwiązania szybciej i taniej, jeśli wybiorą optymalną pod kątem swoich potrzeb architekturę.

Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon, która zajmuje się doradztwem w zakresie chmurowej transformacji

Wymagający trend

Multicloud jest jednym z 5 najważniejszych trendów w zakresie przetwarzania danych wg Forbes. Główna zaleta tej strategii to większa elastyczność i brak uzależnienia się od jednego dostawcy. Multicloud daje też firmom możliwość wyboru najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań dla konkretnych obszarów. Jednocześnie stwarza jednak szereg nowych wyzwań dla klientów.

Rafal_WaznyProblemem jest nie sam multicloud. Główne wyzwanie dla wielu organizacji, to nakreślenie planu działania całej infrastruktury w dłuższej perspektywie, a szczególnie zdefiniowanie  niezbędnych zasobów i kosztów. Niezwykle istotne jest również bezpieczeństwo, które wraz ze wzrostem skomplikowania całej infrastruktury chmurowej może mieć swoje słabsze punkty. Ta złożoność może być wyzwaniem dla zespołów odpowiedzialnych za IT.

Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon

Jak wynika z raportu HashiCorp, ponad połowa (57 proc.) pytanych widzi duży problem właśnie w braku odpowiednich umiejętności w swoich zespołach. To po prostu utrudnia organizacjom operowanie wieloma chmurami. Inne problemy deklarowane przez badanych, to obawa przed kosztami (51 proc.) i zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa (47 proc.).

Co interesujące, wśród firm świadomych w kontekście wykorzystania chmury obliczeniowej jest stosunkowo niewiele takich, bo jedna na trzy, które uzależniają tempo cyfryzacji od pandemii. Pozostała część nie wiązała decyzji o wdrożeniu od sytuacji związanej z COVID-19. To świadczy o sporej świadomości wśród sporej części firm, które już jakiś czas temu dojrzały do wdrożeń chmurowych innowacji.


Źródło: Crayon

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa rzeczywistość branży finansowej w 2021 roku – główne trendy technologiczne w sektorze [RAPORT]

laptop

Głównym motorem napędowym transformacji w sektorze finansowym były od zawsze styl życia i potrzeby klientów. Ten proces zdecydowanie przyspieszył po wybuchu pandemii COVID-19, kiedy to dynamiczniej zmieniały się czynniki ekonomiczne (wynik finansowy netto sektora bankowego w Polsce w 2020 spadł o 45,3% rok do roku) i regulacje prawne.
To sprawiło, że pojawiły się nowe kierunki reorganizacji.

Jak wskazuje raport „Nowa rzeczywistość branży finansowej” przygotowany przez Billennium we współpracy z pracownią Natural Innovations Lab, dużą dynamikę zmian można zauważyć przede wszystkim w obszarze, który wpływa bezpośrednio na wzrost efektywności operacyjnej oraz w obszarze związanym z przetwarzaniem i zarządzaniem danymi.

Digitalizacja wpływa na efektywność

Dotychczasowe źródła przychodów instytucji finansowych, zwłaszcza banków (tj. kredyty, lokaty, depozyty), nie są już tak efektywne jak kilka lat temu. Banki zostały zmuszone  do wprowadzania dodatkowych opłat i prowizji oraz do poszukiwania oszczędności, zwłaszcza w obszarze kosztów operacyjnych. Oznacza to redukcję kosztów pracy czy infrastruktury (biura i placówki) poprzez cyfryzację wszelkich procesów na styku bank-klient. Umożliwia to także efektywniejsze zarządzanie pracą pracowników w związku z przeniesieniem ich  do środowiska wirtualnego. Instytucje finansowe dążą do jak najszerszego zaangażowania technologii w obsługę procesów związanych z klientem. Kluczowe jest wypracowanie nowych standardów komunikacji, które zmniejszą zaangażowanie pracowników banków, pozwolą na automatyzację i zapewnią utrzymanie satysfakcji klientów, pomimo wprowadzenia zdalnego lub hybrydowego modelu obsługi klienta. Jednym z procesów wymagających dużego wsparcia technologii jest digital onboarding, czyli weryfikacja tożsamości klienta i pozyskanie jak największej liczby informacji, które pozwolą przeprowadzić proces sprzedaży całkowicie online. W przypadku najbardziej skomplikowanych produktów i usług konieczne będą rozwiązania hybrydowe.

Wiele technologii, których obecnie potrzebują banki, jest już łatwo dostępnych – weryfikacja tożsamości na podstawie dokumentów, rozpoznawanie twarzy, zamiana głosu na tekst, open API czy platformy Know Your Customer AML. Banki nie mogą zapominać również o klientach MŚP czy osobach mniej zaawansowanych technicznie (np. seniorach). W obu przypadkach trzeba wziąć pod uwagę, że ich potrzeby i oczekiwania są bardziej specyficzne niż standardowego konsumenta, stworzyć dedykowane rozwiązania lub dopasować dotychczasowe do nowych potrzeb. Przyszłością branży jest też samoobsługa poprzez interfejsy czy samoobsługowe kioski, np. z naszym rozwiązaniem Inperly, czyli multiplatformowym narzędziem do obsługi całego procesu doradztwa i sprzedaży produktu, lub usługi.

Łukasz Sacha, Digital Advisor z Billennium

Elastyczna praca zdalna

Praca zdalna w elastycznych godzinach, często w środowisku w pełni cyfrowym, wymaga wdrożenia specjalnych narzędzi. Chodzi tu o rozwiązania do monitorowania i kontrolowania osób pracujących zdalnie oraz wsparcia zarządzania pracą w świecie wirtualnym, które ułatwią i skrócą czas wykonywania zadań czy wpłyną na motywację zespołu. Bardzo ważna jest też pełna digitalizacja obiegu dokumentów połączona z systemami workflow, które również muszą zapewniać płynne przejście na przecięciu cyfrowych narzędzi pracy i świata rzeczywistego.

W tym kontekście należy pamiętać o zapewnieniu bezpieczeństwa systemów i ochronie danych wrażliwych, bowiem wirtualne środowisko pracy niesie za sobą wiele potencjalnych zagrożeń związanych z niepożądanym dostępem.

Chmura kierunkiem rozwoju sektora bankowego

Dane, ich przechowywanie, przetwarzanie i analiza to najwrażliwsza część bankowości, której realizacją zajmują się najbardziej zaufani dostawcy rozwiązań chmurowych i firmy wdrażające je w organizacjach. Zastępowanie infrastruktury on-site rozwiązaniami chmurowymi to naturalny kierunek rozwoju technologicznego banków, który odpowiada na ich najważniejsze potrzeby.

Implementacja rozwiązań chmurowych w przypadku instytucji finansowych oznacza znaczne obniżenie wydatków na przechowywanie i archiwizację danych. Chmura pozwala też na odciążanie systemów centralnych oraz szybsze zmiany w procesie czy produkcie, który jest na niej zbudowany. Największe wyzwania można upatrywać na styku nowych technologii z tradycyjnymi rozwiązaniami. To nie tylko reorganizacja całego IT, integracja nowej chmurowej infrastruktury z systemami centralnymi, ale też zmiany w modelu operacyjnym.

Przeniesienie procesów bankowych do chmury daje zupełnie nowe możliwości (dzięki skalowalności chmury) w zakresie tworzenia i świadczenia usług i produktów finansowych.  W praktyce pozwala to np. na pogłębione profilowanie i segmentację klientów, a co za tym idzie rozwój produktów i usług pod ich potrzeby. To także lepsza optymalizacja zarządzania ryzykiem poprzez monitorowanie zachowań i wydatków klientów, które są ważne przy usługach kredytowych czy działaniach w ramach ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Zaawansowana analityka jest również fundamentem do wykorzystania w przyszłości innych technologii optymalizujących procesy jak cloud computing, robotyzacja czy sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe.

Agnieszka Paradzińska, Delivery & Competence Center Manager w Billennium

Elektroniczny obieg dokumentów

Proces rozwoju narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentacji trwa od 10–12 lat, ale dopiero pandemia COVID-19 przyspieszyła znacznie prace w tym obszarze. Obecnie w branży finansowej, w której przechowywanie i obieg dokumentów są obwarowane wieloma przepisami, istnieje duże zapotrzebowanie na rozwiązania paperless połączone z systemami workflow. Pozwolą one na usystematyzowanie pracy konsultantów oraz zapewnienie bezpiecznego środowiska do pracy z danymi wrażliwymi. Poprzez automatyzację, zmniejszy się do minimum możliwość popełnienia błędów, a praca wielu konsultantów nad jednym procesem czy klientem będzie bardziej efektywna.

Zarządzanie ryzykiem

Pandemia COVID-19 była dla instytucji finansowych momentem, w którym dotychczasowe modele działania i narzędzia kalkulowania ryzyka uległy przewartościowaniu. Nieprzewidziane zdarzenia (takie jak pandemia lub kryzys wywołany zmianami klimatycznymi) muszą mieć swoje odzwierciedlenie w ocenie ryzyka rynkowego, kapitałowego bądź kredytowego.

Zarządzając ryzykiem, najczęściej chcemy go uniknąć lub je zminimalizować. Możemy pisać różne scenariusze, procedury, przypadki postępowań, ale tak naprawdę chodzi o podjęcie właściwej decyzji, we właściwym czasie. Aby to uczynić, na wejściu do procesu decyzyjnego musimy dysponować rzetelnymi informacjami i danymi. Następnie dane te należy zintegrować, ponieważ najczęściej pochodzą z wielu systemów źródłowych, by potem móc z nich stworzyć modele, a w kolejnych krokach – analizy i raporty odpowiadające na potrzeby klienta. Dzięki zaawansowanej technologii i sztucznej inteligencji potrafimy strumieniować dane w czasie rzeczywistym, tworzyć modele predykcyjne, a to daje nam możliwość zarządzania ryzykiem, zanim się ono zmaterializuje.

 Eryk Brzeziński, Portfolio Delivery Manager, Billennium

Priorytety branży finansowej na 2022 rok

Branży finansowa, jak i wiele innych sektorów gospodarki, musi postawić na transformację, a wręcz rewolucję technologiczną. Patrząc na wyniki rynkowe branży i dynamikę regulacyjną, należy uznać, że jesteśmy dopiero na początku procesu zmian. Na poziomie biznesowym niezbędne będzie poszukiwanie oszczędności w tradycyjnym obszarze kompetencji instytucji bankowej oraz dywersyfikowanie źródeł przychodu. Na poziomie operacyjnym będą to przyspieszone wdrożenia nowych technologii, z których najbardziej obiecujące są te związane z narzędziami Know Your Customer AML, robotyzacją, oceną ryzyka w warunkach niepewności, hybrydową obsługą klienta oraz opracowywaniem procesów i modeli na podstawie danych. To, co wydawało się odległą przyszłością, nagle stało się potrzebą tu i teraz.

 

pobierz pełny raport


Źródło: Billennium

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co 5 minut Polska zyskuje nowego specjalistę IT

Specjaliści IT

W maju 2020 Microsoft ogłosił kompleksowy plan inwestycyjny o wartości 1 miliarda dolarów, którego celem jest przyspieszenie innowacji i cyfrowej transformacji na rzecz rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej. Fundamentami tego wielopoziomowego planu jest otwarcie nowego regionu data center Microsoft w Polsce, przeszkolenie 150 000 specjalistów IT oraz strategiczne porozumienie Microsoft i Operator Chmury Krajowej, którego celem jest zapewnienie eksperckiej wiedzy z zakresu transformacji cyfrowej i szerokiego dostępu do rozwiązań chmurowych dla wszystkich branż i przedsiębiorstw w Polsce.

Szkolenia przeprowadzone w ciągu ostatnich 12 miesięcy były skierowane do profesjonalistów IT na różnych poziomach zaawansowania, od administratorów rozpoczynających przygodę z chmurą poprzez szkolenia dla specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa i developerów, na architektach kończąc. Poza wiedzą praktyczną przygotowują one do uznawanych i cenionych na całym świecie branżowych certyfikacji. Największym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia i certyfikacje związane z Data and AI (wzrost ośmiokrotny w porównaniu z poprzednim rokiem) oraz Apps and Infra oraz Modern Workplace – wzrost o 250%.

Umiejętność wykorzystania potencjału technologii cyfrowych, w tym rozwiązań chmurowych – kompetencji cyfrowych przedsiębiorstw i ludzi – jest źródłem przewagi konkurencyjnej firm i gospodarek na całym świecie. Według najnowszego badania „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce” przygotowanego przez Instytut Humanites*, dla 91 proc. rodzimych menedżerów cyfryzacja stała się wymogiem współczesnego świata. Potwierdzają to wdrażane na rynku strategie i projekty z zakresu wykorzystania chmury obliczeniowej. Aż 78 proc. organizacji z sektora średnich i dużych przedsiębiorstw jest w trakcie transformacji cyfrowej, a 36 proc. z nich jest na zaawansowanym etapie zmian. Są to przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników, w tym również Spółki Skarbu Państwa.

Przy tak dynamicznym rozwoju technologii trudno wyobrazić sobie dalszy wzrost biznesu bez wysokiej klasy ekspertów IT. Już teraz Polska jest postrzegana jako kraj słynący z talentów technologicznych – 25% wszystkich programistów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się właśnie tutaj. Szkolenia przeprowadzone przez Microsoft są odpowiedzią na ogromne zapotrzebowanie rynku na cyfrowe kompetencje. Talent specjalistów, takich jak analitycy danych, programiści czy eksperci od sztucznej inteligencji, dzięki dodatkowej wiedzy i zdobytym certyfikatom pozwoli budować przewagi konkurencyjne biznesu nie tylko w Polsce.

Rafał Albin, członek zarządu polskiego oddziału Microsoft

Stagnacja to wróg informatyka

Zapotrzebowanie na nowe umiejętności, związane z wykorzystaniem chmury obliczeniowej, ciągle rośnie. Cyfrowa agenda w jeszcze większym niż dotąd stopniu będzie przesądzać o sukcesie organizacji i kłaść na pracodawcach odpowiedzialność za aktualizowanie oraz zwiększanie kompetencji pracowników. Na konieczność szkolenia pracowników na każdym etapie cyfrowej transformacji firm wskazuje 77 proc. uczestników badania „BARIERY i TRENDY”. Co istotne, 42 proc. respondentów podkreśla wyzwanie, jakim jest brak właściwych kadr i kompetencji, koniecznych do wykonania technologicznego skoku przedsiębiorstw.

Informatyk, który się nie dokształca i nie poszerza wiedzy na temat nowych technologii, wkrótce przestanie być informatykiem – zgodnie ocenili uczestnicy dyskusji panelowej na Microsoft Envision Forum 2021 relacjonowanej w całości na blogu CIONET. Z kolei przedstawiciele Polskiego Funduszu Rozwoju podkreślają, że trend upskillingu istnieje już w świadomości studentów i absolwentów, przekonanych, że w dzisiejszych czasach konieczne jest ciągłe dokształcanie się, a studia są jedynie jednym z etapów w mającym trwać całe życie procesie zdobywania nowej wiedzy i doświadczeń.

Patrząc, jak dziś wygląda świat, proces uczenia się jest ciągły i trudno oczekiwać, że kiedykolwiek się zakończy.

Radosław Ochotny, Skilling Program Manager w Microsoft Polska

Firma, która chce odnieść sukces, musi przyciągać osoby, które potrafią i chcą się uczyć. Uczestnicy panelu skłaniają się w większości ku opinii, że samorozwój powinien być wpisany w kulturę pracy. „Teraz pracownik bierze rozwój w swoje ręce i sam go kreuje. Jako organizacja dajemy mu na to czas i przestrzeń.

Agnieszka Gramatyka, odpowiedzialna za rozwój oprogramowania w BNP Paribas Bank Polska

To pracownik jest odpowiedzialny za rozwój, a menedżer ma mu pomagać i wspierać w tym procesie. Ludzie powinni wiedzieć, co chcieliby ze sobą zrobić i głośno komunikować swoje potrzeby, w tym również potrzebę wsparcia w tym obszarze.

Marika Marcinkowska, HR BP w Schenker Technology Center

W takim sektorze, jak IT, chęć samorozwoju jest powszechna. Pracownicy IT zdają sobie sprawę z tego, jak kształtują się trendy w branży i na jakie umiejętności panuje największe zapotrzebowanie. Stagnacja to wróg informatyka.

Wiedza z najwyższej półki

W coraz większym stopniu pracownicy sięgają po szkolenia z obszarów niezwiązanych bezpośrednio z ich zakresem odpowiedzialności. Pojawia się coraz więcej projektów i zespołów interdyscyplinarnych. Przedstawiciele biznesu czy sprzedaży coraz częściej sygnalizują potrzebę poznania rozwiązań sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego, co pozwoliłoby im czerpać korzyści z nowych, potencjalnie im przydatnych rozwiązań i systemów.

Uwierzyliśmy w cyfrową formę szkoleń i przekazywania kompetencji. Mocno korzystamy z platformy LinkedIn Learning, większość szkoleń realizujemy w formule online – to tania możliwość zdobywania wiedzy z najwyższej półki.

Michał Plechawski, CIO w mBanku


* Badanie „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta” przygotowane zostało przez Gfk na zlecenie Instytutu Humanites, a partnerami projektu są Chmura Krajowa, Blue Media, Platforma Przemysłu Przyszłości, Polski Fundusz Rozwoju oraz Microsoft.


Źródło: Microsoft

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF