...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy warto „przechytrzyć” algorytm Facebooka i jak to zrobić

„Przechytrzyć” to dla mnie zrozumieć. Nie ma magicznego przycisku czy też pro-tipu, które od razu zwiększą maksymalnie Twoje zasięgi. Można jednak prowadzić działania po prostu dobrze stosując się do pewnych podpowiedzi, np. takich, jak te poniżej:

1. Facebook bierze pod uwagę wszystkie posty w sieci użytkownika („inventory”) i szereguje bądź ocenia je na podstawie „sygnałów rankingowych”, np. typu posta czy też kiedy został on dodany. „Sygnały rankingowe” prezentuję poniżej:

zaangażowanie: komentarze i lajki; zaangażowanie w treści strony udostępniane przez znajomych; udostępnienia w Messengerze; odpowiedzi na komentarze do filmu,
interakcje: z kim użytkownicy wchodzą w interakcje; kim jest twórca treści; procent ukończenia profilu; interakcje między ludźmi (interakcje między osobami a stronami mają mniejszą wagę),
content: rodzaj postu (wideo, link, obraz); jak wartościowa jest treść; czas spędzony nad treścią,
czas: nowsze posty wyświetlane są jako pierwsze; kiedy post został opublikowany; która teraz jest godzina; technologia (jaki rodzaj telefonu, połączenie internetowe).
2. Facebook odrzuca posty, w które użytkownik, na podstawie jego poprzednich zachowań, raczej się nie zaangażuje. Obniża również widoczność treści, których użytkownicy nie chcą oglądać: treści, które są dezinformacją, clickbaitów i takich, które wcześniej ukryli.

3. Na kolejnym etapie Facebook ocenia posty w bardziej spersonalizowany sposób, np. istnieje 20% prawdopodobieństwo, że Monika obejrzy tutorial szachów, ale 95% szans na to, że zostawi serduszko pod zdjęciem nowego pieska siostry.

4. Finalnie Facebook układa posty w zróżnicowany sposób, w zależności od typu mediów i źródeł, aby użytkownik miał dostęp do różnorodnych treści.

Anna Ledwoń-Blacha, creative owner w agencji More Bananas

 

Aby przechytrzyć algorytmy Facebooka, najpierw nie można dać się przechytrzyć samemu. Jak to możliwe? W internecie istnieje tysiące lepszych i gorszych poradników, które podpowiadają, jak za darmo zwiększyć swoje zasięgi organiczne. Problem w tym, że przeważająca część z tych porad to mity, przez które większość z nas zaczyna wierzyć w rzeczy, takie jak: „nieoficjalnie najlepsze dni na publikacje” czy „wrzucanie linków w komentarzu podnosi zasięgi Twojego posta”. To wszystko mity.

Algorytmów Facebooka nie da się przechytrzyć clickbaitowymi trikami. Analiza Twoich działań i zachowań odbiorców to najskuteczniejsza broń w walce o najlepsze wyniki organiczne. To, że u Jasia posty klikają się lepiej w środę, nie znaczy, że u Ciebie również. Twoja grupa docelowa może reagować o wiele lepiej na linki w poście niż w komentarzu. Świadomość, analiza i ograniczone zaufanie do darmowych poradników w internecie – that’s it.

Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy

 

W mojej ocenie zabawa w „chowanego” z algorytmami Meta to działania krótkowzroczne, które bazują na „sprycie” ukierunkowanym na szybki „sukces”. Działania algorytmów Meta trzeba przede wszystkim rozumieć. Wiedza na ich temat to możliwość skuteczniejszego łączenia aspektu kreatywnego i mediowego, co pozwala nam optymalizować wydatki na promocje contentu.

Jeśli nie działasz w branży, której promowanie w social mediach jest blokowane przez META, skup się na poznaniu zasad działania algorytmów i bazując na tej wiedzy naucz się, w jaki sposób optymalizować skuteczność swoich działań w social mediach. Algorytmy, jak całe social media, są zmienne, dlatego jeśli chcesz działać „z głową”, nie próbuj ich oszukiwać, spróbuj być z nimi na bieżąco. To duże trudniejsze, ale się opłaca.

Dawid Kaźmierczak, digital creative director w agencji Przestrzeń

 

Wartościowe treści zachęcają do skorzystania z ważnej funkcji „Wyświetlaj najpierw”. Przy okazji istotnych lub pomysłowych wpisów zapraszaj fanów do bycia na bieżąco. Im krótszy czas reakcji na post, tym lepsze zasięgi organiczne. Zdobywaj reakcje i komentarze za pomocą aktywizacji: RTM’y, emocje, wiedza lub przemyślane (!) ankiety na reakcje. Te ostatnie powinny dotyczyć konkretów np. pozyskania opinii konsumentów na temat zmian w produkcie lub wdrożenia nowej usługi. To wartość dla konsumenta i wartość dla biznesu.

Personalizuj feed! Machine learning każdego dnia weryfikuje tysiące czynników. Rozpoznaje oraz kategoryzuje upodobania użytkowników i na tej podstawie dawkuje im treści. Nie zawsze musimy być inni niż wszyscy. Warto iść za trendami, które dotyczą Twojej grupy docelowej. Fokus na target. Decydują format, pomysł, aktualność, styl czy nawet długość wpisu. Dobry research to podstawa. Dowiedz się, co tak naprawdę lubi i jak komunikuje się na co dzień Twój idealny odbiorca.

Aleksandra Żurek, social media specialist w agencji Insignia

 

 

W tę środę odbywają następne zajęcie z obszaru MARKETINGU INTERNETOWEGO.

Tematem będzie: „Strategie SMS – czyli Social Media Selfmade dla Twojego biznesu”

Prowadzący to: Szymon Grzybczyk, z agencji Tears of Joy!

Szymon Grzybczyk jest Head of Creation & Social Media w agencji Tears of Joy. Wraz ze swoim zespołem tworzy z sukcesami content dla firm takich jak Peugeot, Cropp czy LEGO. Na podstawie swoich doświadczeń i wiedzy opowie, jak osiągać sukcesy w komunikacji TikTokowej.

Social Media Selfmade to webinar, którego nienawidzą freelancerzy. A tak na poważnie – to pigułka podstawowej wiedzy o Facebooku, Instagramie, TikToku i reklamach w powyższych social mediach. Bez owijania w bawełnę. Ze szkolenia wyjdziesz być może z nowymi pomysłami… ale na 100% z umiejętnościami, które pomogą Ci rozpocząć promocje Twojej firmy w internecie.

Zajęcia:  on-line, bezpłatne

Kiedy: Środa 01.06.2022

Zapisy: https://bit.ly/3FmSlF9

Centrum Kreatywności Targowa jest inkubatorem przedsiębiorczości sektora kreatywnego prowadzonym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Oferowany program Centrum wspiera rozwój zawodów przyszłości oraz pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu biznesu przez młode firmy, którym oferuje również biura do wynajęcia. CK Targowa jest też miejscem inspirujących spotkań, programów szkoleniowych, edukacyjnych i kulturalnych w oryginalnie zaprojektowanej przestrzeni konferencyjno-wystawienniczej.

Centrum Kreatywności Targowa

TikTok dla e-commerce w praktyce: o czym pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na platformie

Wskazówkami, o czym e-commerce powinien pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na TikToku dzielą się specjaliści: Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy, Kamil Jakubiszyn, social media analyst w agencji influencer marketingu GetHero, Jakub Kozłowski, performance marketing coordinator w agencji gaming influencer marketingowej WE!RE Fantasy oraz Marta Parzyszek, performance specialist i Aleksandra Sawko, social media specialist w agencji Tigers.

Przede wszystkim o tym, że skuteczna reklama na TikToku nie powinna być reklamą, lecz lokowaniem produktu. Przerzucanie tych samych kreacji reklamowych z Facebooka czy Instagrama może nie przynieść odpowiednich efektów. Warto dopasować się do istniejących trendów, które są niekończącym się RTM-em, a jak dobrze wiemy, dobry RTM jest w stanie naprawdę mocno podnieść sprzedaż.

Przestań zamartwiać się brakiem działu wideo w swojej firmie, naprawdę wystarczy dobrej jakości kamera w telefonie i storytelling dopasowany do grupy docelowej. Ważne jest także oczywiście ogarnięcie rzeczy technicznych, takich jak podpięcie Pixela TikToka, który istnieje.

Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy

 

Firmy przede wszystkim powinny być świadome, na jaką platformę wkraczają i znać odpowiedź na pytanie, czym na tle innych platform wyróżnia się content tworzony na TikToka, jaka jest przyjęta konwencja tworzenia treści (nieco mniej formalny anturaż) i dlaczego treści dystrybuowane na TikToku powinny różnić się od tych publikowanych na Facebooku.

TikTok, choć odegrał niezwykle ważną rolę w kulturze remiksu, nie powinien być rozpatrywany, jako „piaskownica, w której wszystko jest dozwolone”, a przynajmniej tak nie powinny traktować go marki realizujące swoją strategię marketingową. Przed rozpoczęciem działań na TikToku warto zapoznać się z zasadami dotyczącymi respektowania własności intelektualnej.

Ważna jest również świadomość celu, który e-sklep chce osiągnąć dzięki działaniom na TikToku oraz technik i narzędzi, z których powinien skorzystać, by ten cel realizować. Regularne publikacje treści i organiczne wyświetlenia mogą zwiększyć świadomość na temat marki oraz zbudować względem niej sentyment. Pomoże w tym na pewno wchodzenie ze społecznością w interakcję i nawiązywanie dialogu, by obserwatorzy chcieli uczestniczyć w życiu profilu i być jego integralną częścią. Płatne działania, takie jak reklamy in-feed mogą pomóc w przekierowaniu ruchu na stronę lub dystrybucji kodów zniżkowych.

Początki bywają trudne. Największym wyzwaniem dla marki będzie adaptacja swoich treści i charakteru, by korespondowały one z upodobaniami użytkowników TikToka. Warto pamiętać więc o twórcach aktywnych na TikToku, których już śledzą obecni lub potencjalni klienci marki i którzy doskonale odnajdują się na platformie. I to oni mogą pomóc postawić e-sklepowi swoje pierwsze kroki na TikToku. W celu maksymalizacji potencjału, rekomendujemy zarówno zaangażowanie twórców we współtworzenie treści na profil własny sklepu, jak również pojawianie się marki na kanałach twórców oraz wzmacnianie przekazu specjalnymi materiałami reklamowymi.

Kamil Jakubiszyn, social media analyst w agencji influencer marketingu GetHero

 

Zdecydowanie należy pamiętać o haśle, którym TikTok zachęca marki do rozpoczęcia swoich działań na tej platformie – „Don’t make ads. Make TikToks”. Początek aktywności na TikToku wymaga przemyślanej strategii oraz świadomości, że platforma ta zdecydowanie różni się od pozostałych kanałów, takich jak Instagram czy Facebook, co wymaga tworzenia dopasowanego contentu: kreatywnych i świeżych treści, spójnych z aktualnie dominującymi trendami czy challenge’ami.

Jest to zdecydowanie świetny moment na rozpoczęcie działań na TikToku dla e-sklepów. Platforma mocno stawia na rozwój live oraz social commerce, o czym świadczy globalne partnerstwo z platformą e-commerce Shopify czy pierwsze testy rozwiązania do live shoppingu. Wejście na platformę TikTok to świetny sposób na pokazanie swojego sklepu oraz produktów z nowej perspektywy oraz dotarcie do odbiorców, którzy nie korzystają aktywnie z Facebooka czy Instagrama.

Jakub Kozłowski, performance marketing coordinator w agencji gaming influencer marketingowej WE!RE Fantasy

 

Zacznijmy prowadzić TikToka! Pewnie, ale od czego zacząć? Przede wszystkim od przypomnienia, że TikTok nie jest tradycyjną platformą social media, która ma służyć do bezpośredniej komunikacji tekstowej. Tutaj podstawą jest kreatywny wideo content.

Marta Parzyszek, performance specialist i Aleksandra Sawko, social media specialist w agencji Tigers

Największym wyzwaniem dla marek jest stworzenie wartościowych przekazów w formie krótkich filmów, które wcale nie będą wyglądały jak reklama. Dla jednych może to brzmieć banalnie, a dla drugich niekoniecznie.

Czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę przed rozpoczęciem aktywności na TikToku:

  1. Na TikToku zwiększasz świadomość marki i budujesz jej wizerunek. I tu moglibyśmy postawić kropkę. Użytkownicy TikToka nie chcą oglądać bezpośrednich komunikatów sprzedażowych. Szukają ciekawych, edukacyjnych, inspirujących czy po prostu humorystycznych treści. Prowadząc kanał marki tak też można się komunikować, a wręcz trzeba!
  2. Tutaj możesz działać przyszłościowo, myśląc o młodszych odbiorcach. Nadal główną grupą użytkowników TikToka są osoby w wieku 13-24. To do nich trafiasz z komunikatem, a więc powinien on być dopasowany do ich oczekiwań i możliwości zakupowych. Warto skupić się na budowaniu relacji z potencjalnym konsumentem i wzmacnianiu przekazów marki.
  3. Strategia to podstawa. Tak, również na TikToku! W dłuższej perspektywie tworzenie komunikacji bez określonego planu jest pozbawione sensu. Dopiero, gdy wyjdziesz od celu biznesowego oraz ustalonych wskaźników, jesteś w stanie dostosować Twoje działania, aby faktycznie realizować założenia.

TikTok to jednak nie tylko treści organiczne. Choć jest to podstawa budowania świadomości marki wśród użytkowników i przy ciężkiej pracy oraz odrobinie szczęścia pozwala dotrzeć do tysięcy osób, warto również pamiętać o wspieraniu działań contentowych możliwościami reklamowymi.

O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz rozpocząć promocję na TikToku:

  1. TikTok wspiera sprzedaż, nie jest jej głównym źródłem. Ze względu na demografię użytkowników platformy, niski koszt dotarcia i względnie małą konkurencję wśród reklamodawców, warto wykorzystać TikToka do zwiększania zasięgów i generowania ruchu na
  2. Próg wejścia z działaniami reklamowymi na TikToku jest wyższy. Minimalny budżet dzienny per zestaw reklamowy to 80 zł lub 200 zł per kampania. W porównaniu z popularnym Facebookiem są to dużo wyższe stawki minimalne, jednak koszt dotarcia do użytkowników na TikToku jest znacznie niższy niż na innych platformach.
  3. Wybór modelu zakupu reklamy. TikTok umożliwia prowadzenie działań reklamowych w dwóch modelach: aukcyjnym i Model aukcyjny działa podobnie jak w przypadku innych platform społecznościowych i pozwala na wyświetlanie reklam in-feed, czyli w głównym TikTokowym feedzie. Z kolei w modelu rezerwacyjnym musimy liczyć się ze znacznie wyższymi, z góry określonymi stawkami. W ramach tego rodzaju konta możemy wyświetlać reklamy, m.in. w formacie TopView (reklama uruchamiana po wejściu do aplikacji), Brand Takeover (reklama TopView z przekierowaniem na strony zewnętrzne) czy #hashtagchallenge (zapraszanie do 6-dniowego wyzwania).

 

W tę środę odbywają następne zajęcie z obszaru MARKETINGU INTERNETOWEGO.

Tematem będzie: „Strategie SMS – czyli Social Media Selfmade dla Twojego biznesu”

Prowadzący to: Szymon Grzybczyk, z agencji Tears of Joy!

Szymon Grzybczyk jest Head of Creation & Social Media w agencji Tears of Joy. Wraz ze swoim zespołem tworzy z sukcesami content dla firm takich jak Peugeot, Cropp czy LEGO. Na podstawie swoich doświadczeń i wiedzy opowie, jak osiągać sukcesy w komunikacji TikTokowej.

Social Media Selfmade to webinar, którego nienawidzą freelancerzy. A tak na poważnie – to pigułka podstawowej wiedzy o Facebooku, Instagramie, TikToku i reklamach w powyższych social mediach. Bez owijania w bawełnę. Ze szkolenia wyjdziesz być może z nowymi pomysłami… ale na 100% z umiejętnościami, które pomogą Ci rozpocząć promocje Twojej firmy w internecie.

Zajęcia:  on-line, bezpłatne

Kiedy: Środa 01.06.2022

Zapisy: https://bit.ly/3FmSlF9

Centrum Kreatywności Targowa jest inkubatorem przedsiębiorczości sektora kreatywnego prowadzonym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Oferowany program Centrum wspiera rozwój zawodów przyszłości oraz pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu biznesu przez młode firmy, którym oferuje również biura do wynajęcia. CK Targowa jest też miejscem inspirujących spotkań, programów szkoleniowych, edukacyjnych i kulturalnych w oryginalnie zaprojektowanej przestrzeni konferencyjno-wystawienniczej.

Centrum Kreatywności Targowa

Budowanie finansowej wartości firmy i generowanie efektu skali – temat kolejnych zajęć Szkoły Kreatywności

 

Podczas szkolenia uczestnicy poznają standardowy sposób oceny wartości materialnej firmy – jaką wartość ma na danym etapie rozwoju, jakie wymagania dotyczące budowania efektu skali stoją przed osobami prowadzącymi rozwój firmy, na co będą zwracali uwagę potencjalni inwestorzy i partnerzy biznesowi. Omówione zostanie także case-study firm, ocena na ich sposób prowadzenia efektu skali oraz finansową wartość. Przygotowana zostanie lista operacji i zasobów, które firmy musiałby zapewnić, by zwiększyć swoją wartość w oczach potencjalnego inwestora.

 

Na pytanie o rozwój firmy – czym jest skalowanie (budowanie efektu skali) i dlaczego jest ono niezbędne w budowaniu wartości firmy sam prowadzący szkolenie Marcin Łaciak odpowiedział:

 

„Skalowanie, czyli rozwijanie skali działalności firmy, jest oczywistym celem większości organizacji. Wartość firmy zależy wprost od jej zdolności do zarządzania skalą (produktów, wymogów jakości, kontroli finansów). Firmy rozwijają się etapowo – na każdym etapie nabywać powinny specjalne kompetencje przygotowujące je do kolejnych wyzwań, wynikających z przyszłego zwiększania skali. Brak tych kompetencji może spowodować załamanie się organizacji pod naporem skali w kolejnym etapie rozwoju. Kompetencje osób zarządzających firmą mają kluczowy wpływ na utrzymywanie równowagi rozwojowej firmy, co z kolei ułatwia przyciąganie inwestorów i budowanie wartości firmy. Jakkolwiek skomplikowanie to brzmi, na naszym krótkim spotkaniu omówimy ten proces w przystępny sposób i popatrzymy na firmy z perspektywy potencjalnego inwestora”.

Marcin Łaciak to współzałożyciel i członek zespołu Transformative, związany z Zakładem Psychologii Pracy i Organizacji w Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM w Poznaniu Absolwent Executive MBA Poznań-Atlanta na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Członek Zarządu dużych organizacji, specjalista ds. zarządzania strategicznego, rozwoju sprzedaży i transformacji organizacyjnych. Ekspert i praktyk w zakresie optymalizacji procesowych, finansowych oraz łańcucha dostaw. Wykładowca Zakładu Psychologii Pracy i Organizacji w Wydziale Psychologii i Kognitywistyki im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Doświadczony coach, trener i konsultant prowadzący projekty doradcze dla firm na rynku krajowym i międzynarodowym.

 

Firma Transformative pomaga zarówno w wycenie firm jak i zwiększania ich wartości. Klientami są:

– fundusze inwestycyjne, dla których prowadzą działania due diligence oraz pomagają w rozwoju już nabytych organizacji

– właściciele firm i członkowie zarządu firm, które szukają wsparcia w zakresie rozwoju wartości własnego przedsiębiorstwa

 

Dzięki doświadczeniem firmy, pomogły już wielu małym, średnim i dużym firmom w zdobywaniu dla siebie atrakcyjnej przestrzeni rynkowej.

 

www.transformative.pl

 

Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny i odbywa się w systemie online. Dzięki zdobytej wiedzy z tego szkolenia można podnieść wartość swojej firmy.

Centrum Kreatywności Targowa jest inkubatorem przedsiębiorczości sektora kreatywnego prowadzonym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Oferowany program Centrum wspiera rozwój zawodów przyszłości oraz pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu biznesu przez młode firmy, którym oferuje również biura do wynajęcia. CK Targowa jest też miejscem inspirujących spotkań, programów szkoleniowych, edukacyjnych i kulturalnych w oryginalnie zaprojektowanej przestrzeni konferencyjno-wystawienniczej.

Centrum Kreatywności Targowa

KIG & CKT – wsparcie przedsiębiorców i obywateli Ukrainy

Polska Ukraina

Środowisko przedsiębiorców Krajowej Izby Gospodarczej w tym dramatycznym momencie pragnie przede wszystkim wyrazić głęboką solidarność ze społeczeństwem Ukrainy, a w szczególności ze środowiskiem ukraińskich przedsiębiorców, z którymi przez wiele lat wspólnie pracowaliśmy nad pogłębianiem naszych dobrosąsiedzkich relacji gospodarczych. Chcemy również wyrazić naszą pełną gotowość do współdziałania z organami państwa i organizacjami pozarządowymi w rozwiązywaniu problemów będących następstwem sytuacji na Ukrainie.

Cały komunikat można przeczytać tutaj:

Centrum Kreatywności Targowa od dawna współpracuje z Fundacją Ocalenie,  wobec tego wyrazili gotowość do zorganizowania w CKT punktu zbiórki darów materialnych, który powstanie u nich w zależności od potrzeb.

Na ten moment można wesprzeć Fundację finansowo, wpłacając na ich zbiórkę. Więcej informacji tutaj:

https://www.facebook.com/donate/275450921370284/5225065800860606/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Szkolenie: Zwinna organizacja – jak rozwinąć małą firmę i nie popełnić przy tym kosztownych błędów? [BRIEF PATRONUJE]

CKT szkola kreatywnosci

Szkolenie poprowadzi Marcin Łaciak, ekspert i praktyk w zakresie optymalizacji procesowych, finansowych oraz łańcucha dostaw.

Agenda szkolenia:

1. Dojrzałość procesowa firmy – co odpowiada za zwinność organizacji?

  • Model CMMI
  • Łańcuch wartości Portera
  • Integracja łańcucha a uzyskiwanie zwinności i adaptacyjności organizacyjnej małej firmy
  • Zmiana i doskonalenie propozycji wartości firmy w odniesieniu do dojrzałości organizacji

2. Kultura organizacyjna małej firmy

  • Paradygmaty Leloux
  • Różnice między pozorną elastycznością niedojrzałej firmy a zorganizowaną zwinnością dojrzałej organizacji
  • Kultura organizacji jako czynnik blokujący rozwój dojrzałości firmy
  • Zasady świadomego projektowania i rozwijania kultury firmy

 

Marcin Łaciak – Zakład Psychologii Pracy i Organizacji w Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM w Poznaniu
Absolwent Executive MBA Poznań-Atlanta na na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Członek Zarządu dużych organizacji, specjalista ds. zarządzania strategicznego, rozwoju sprzedaży i transformacji organizacyjnych. Ekspert i praktyk w zakresie optymalizacji procesowych, nansowych oraz łańcucha dostaw. Wykładowca Zakładu Psychologii Pracy i Organizacji w Wydziale Psychologii i Kognitywistyki im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Doświadczony coach, trener i konsultant prowadzący projekty doradcze dla rm na rynku krajowym i międzynarodowym.

Zapisz się do Szkoły Kreatywności

Zajęcia prowadzone są online.

Szkolenie jest realizowane w ramach Szkoły Kreatywności i bezpłatne dla jej uczestników i uczestniczek. Aby wziąć w nim udział, należy zapisać się do bezpłatnej Szkoły Kreatywności.

Sprawdź pełny program Szkoły


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Diabeł tkwi w regułach. Jakość, dialog i czas kluczowymi elementami dobrej legislacji

dyskusja dialog

Kiedy: wtorek, 12 października 2021, g. 10.00

Gdzie: Centrum Kreatywności Targowa (Targowa 56, Warszawa)

Formuła: hybrydowa

 

Na spotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele wszystkich klubów i kół parlamentarnych.

 

Udział w debacie potwierdzili:

– Maria Janyska – Platforma Obywatelska

– Agnieszka Ścigaj – Koło Poselskie Polskie Sprawy

– Czesław Siekierski – Polskie Stronnictwo Ludowe

– Michał Gramatyka – Koło Parlamentarne Polska 2050

– Robert Winnicki – Koło Poselskie Konfederacja

 

Pogram spotkania:

10.00 – 10.20 – prezentacja raportu:

  • Grzegorz Maślanko, Partner, Radca Prawny, Grant Thornton
  • Piotr Wołejko, Ekspert ds. Społeczno-Gospodarczych w Centrum Monitoringu Legislacji, Pracodawcy RP
  • Wioletta Bobryk, Legal & Compliance Director, ABSL

10.20 – 11.20 – Debata z udziałem przedstawicieli Rady Przedsiębiorczości i parlamentarzystów

 

Link do udziału w debacie:

https://us02web.zoom.us/j/87645771902?pwd=NVFmVUlNZ0Z0aGw4UWo0TklLRm4zQT09

Webinar ID: 876 4577 1902 / Passcode: 924932


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wybrano nowe władze KIG

nowe wladze KIG

Wybrani również zostali członkowie Komisji Rozjemczej i Rewizyjnej. Honorowy tytuł Prezesa KIG został nadany Prezesowi Michałowi Chałońskiemu oraz Prezesowi Tadeuszowi Donocikowi. Złotą Odznaką KIG uhonorowany został Prezes Andrzej Piłat.

To historyczna zmiana w Krajowej Izbie Gospodarczej. Dotychczasowy Prezes Andrzej Arendarski pełnił swoją funkcję od chwili powstania KIG w 1990 r.

Pod jego kierownictwem KIG zdobyła powszechny autorytet i stała się autentycznym reprezentantem środowisk gospodarczych, zrzeszając 160 organizacji, a poprzez nie kilkaset tysięcy firm.

Andrzej Arendarski nadal będzie działał w KIG, wytyczając strategiczne kierunki działania Izby, jako jej Prezydent.

Cieszę się, że decyzją Izb i Organizacji Członkowskich mogę przekazać ster KIG w dobre ręce. Gospodarkę i przedsiębiorców czekają trudne lata, ale jestem przekonany, że Krajowa Izba Gospodarcza pod nowym kierownictwem i w nowej strukturze będzie – tak jak do tej pory – skutecznie wspierać polski biznes w podejmowaniu nowych wyzwań.

Andrzej Arendarski

Marek Kłoczko – nowym Prezesem KIG

Marek Kłoczko

Powierzenie stanowiska Prezesa KIG na najbliższą kadencję odbieram jako potwierdzenie, że kierunek dotychczasowych naszych działań na rzecz wspierania polskiej przedsiębiorczości jest słuszny i spotyka się z aprobatą Izb i Organizacji członkowskich oraz zrzeszonych w nich przedsiębiorców.

W krótkim wystąpieniu programowym potwierdziłem wolę kontynuacji dotychczasowej linii w działalności Krajowej Izby Gospodarczej. Zgodnie z nią, na pierwszym miejscu stawiamy dbanie o interes przedsiębiorców, rozumiane nie tylko jako walka o pozytywny wizerunek biznesu i godne reprezentowanie go wobec instytucji państwowych, ale również jako dostarczanie niezbędnych usług służących rozwojowi przedsiębiorczości oraz tworzenie sprzyjającego biznesowi otocznia regulacyjnego.

Podkreśliłbym również, że siła KIG tkwi m.in. w różnorodności. Skupiamy różne środowiska – zarówno izby bilateralne i branżowe jak również regionalne i różne stowarzyszenia. Będziemy dalej czerpać z tej różnorodności, wzmacniać ją i rozwijać, starając się skutecznie wspierać przedsiębiorców w obliczu nadchodzących wyzwań.

Marek Kłoczko, nowo wybrany Prezes KIG

Wydarzenie odbyło się w Centrum Kreatywności Targowa.

Prezes KIG

Marek Kłoczko − od 1990 r. związany z Krajową Izbą Gospodarczą: od 1990 roku Dyrektor Generalny KIG, od 1993 Sekretarz Generalny KIG, a od 2014 roku pełnił funkcję Wiceprezesa-Dyrektora Generalnego.

Prezydent KIG

Andrzej Arendarski − doktor nauk humanistycznych, współzałożyciel i prezes Krajowej Izby Gospodarczej od chwili jej powstania. Pod jego kierownictwem KIG zdobyła powszechny autorytet i stała się autentycznym reprezentantem środowisk gospodarczych zrzeszając ponad 150 organizacji, a poprzez nie kilkaset tysięcy firm.


Źródło: KIG

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Temat Otwarty: Po co nam scenariusze przyszłości?

Scenariusze przyszłości

Publikacją tego artykułu rozpoczynamy cykl Temat Otwarty, w ramach którego będziemy publikować teksty inspirujące do poszukiwania kreatywnych i nowych rozwiązań w pracy i biznesie.

Po co nam scenariusze przyszłości?

Bartek Frąckowiak, Marta Michalak, Strategic Dreamers

Jako Strategic Dreamers chcemy wam zaproponować metodę pracy ze scenariuszami przyszłości, w ramach której eksplorujemy możliwe warianty i kierunki rozwoju rzeczywistości. Dzięki niej możecie:

  1. doświadczyć sytuacji, które mogą się wydarzyć w przyszłości i przygotować się na nie z odpowiednim wyprzedzenie,
  2. w praktyce zweryfikować swoje założenia dotyczące możliwych kierunków rozwoju świata i sektorów, w których działacie,
  3. zaprojektować usługi i produkty odpowiadające na potrzeby klientów przyszłości,
  4. tworzyć rozwiązania, kompetencje, zasoby i technologie adekwatne do różnych wariantów przyszłości dzisiaj, zamiast z opóźnieniem adaptować się do świata, który już się zmienił,
  5. projektować procesy rozwojowe organizacji i zespołów.

Ta perspektywa pomaga organizacjom i zespołom zachować balans między potencjałem zmiany a oswojeniem niepewności, projektowaniem innowacji i poczuciem bezpieczeństwa. Daje też szansę wypracowania własnych sposobów świadomego i sprawczego działania z przyszłością, a także tworzenia sytuacji, w których uczymy się korzystać z narzędzi codziennej praktycznej refleksji na jej temat. Po to, by te narzędzia stały się częścią codziennej praktyki i kultury organizacyjnej firmy.

Pułapka fałszywych wyborów

Praca ze scenariuszami to kreatywny proces, który pozwala nam myśleć o przyszłości unikając fałszywego wyboru między utopią a dystopią. Zbiorowa wyobraźnia szczególnie chętnie karmi się dystopijnymi narracjami (wystarczy przywołać popularność serialu „Black Mirror”), jednak eksplorując je, najczęściej zanurzamy się w lęku i poczuciu bezradności. Proces spekulatywny przywraca nam perspektywę wizji i marzenia, będąc zarazem ścieżką myślenia strategicznego.

Pracując ze scenariuszami przyszłości, nie musimy też wybierać między strategią opartą na wyznaczeniu stałych, niezmiennych celów a działaniami reaktywnymi. Ta pierwsza – zazwyczaj nieskutecznie – próbuje opierać się zmienności i sprzecznościom świata wokół, blokując możliwość transformacji organizacji. Te drugie określane są w reakcji na zmieniające się okoliczności, co oznacza, że zawsze są spóźnione i mają defensywny charakter. Proponujemy w zamian antycypację – postawę ofensywną, w której rozmaite możliwości zostają wcześniej odkryte, nazwane, przeanalizowane i rozważone.

Kluczowa dla planowania i działania poza pułapką fałszywych wyborów jest sprawczość, rozumiana jako kształtowanie naszego pola działania.

Transformacyjna moc pracy z przyszłością

Jednym z celów systematycznej pracy z przyszłością jest wyrobienie postawy czujności wobec sygnałów zmiany i trendów, nauka widzenia przyszłości w teraźniejszych zjawiskach i procesach, a także wykształcenie stałego, codziennego nawyku rozważania różnych wariantów przyszłości. Otwiera ona również pole fantazjowania i twórczej eksploracji, pozwala usunąć nawykowe ograniczenia naszej wyobraźni. Dlatego tak cenne mogą okazać się w tym zakresie narzędzia i metody wywodzące się ze świata sztuki i designu.

Na tak rozumiany proces pracy z przyszłością składają się:

  1. mapowanie sygnałów, trendów i czynników zmiany,
  2. tworzenie ich konstelacji, uwzględniających wzajemne zależności lub sprzeczności, czego rezultatem są mapy,
  3. wyprowadzanie z map scenariuszy przyszłości w postaci gęstych, zmysłowych narracji,
  4. tworzenie bohaterki lub bohatera, których widzimy w działaniu w świecie odpowiadającym jednemu z wariantów przyszłości,
  5. tworzenie prototypów procesów, zmian organizacyjnych, produktów czy usług i testowanie ich w ramach spekulatywnego poligonu doświadczeń.

Praca ze scenariuszami staje się narzędziem do myślenia o projektowaniu przyszłości w różnych perspektywach czasowych: długoterminowej – foresight zone, średnioterminowej – innovation zone, krótkoterminowej – reactive zone i aktualnie wiodących trendów – new normal.

„Nowa normalność”, która w ostatnim roku zadomowiła się zarówno w dyskursie publicznym, jak i w naszym codziennym języku, pokazuje efektownie, jak terminologia zaczerpnięta z języka foresightu może być pomocna w nazywaniu i diagnozie rzeczywistości, w której żyjemy. Jednak chodzi nie tylko o język, ale przede wszystkim o głęboką transformację naszego sposobu myślenia. Eksploracja możliwych przyszłości staje się dzięki temu skutecznym narzędziem lepszego rozumienie teraźniejszości. Jak piszą Fiona Raby i Anthony Dunne w książce „Speculative Everything”: Dla nas przyszłość nie jest celem ani czymś, do czego należy dążyć, ale środkiem wspomagającym pomysłowe myślenie, poprzez które można spekulować. Nie tylko o przyszłości, ale i o teraźniejszości, i tu właśnie staje się ono krytyką, zwłaszcza gdy podkreśla ograniczenia, które można usunąć i rozluźnić, choćby tylko trochę, nałożone przez rzeczywistość na naszą wyobraźnię.

Zmiana kultury organizacyjnej

Planowanie strategiczne nie musi być we współczesnych organizacjach domeną zarządu czy dedykowanych działów. Coraz częściej – w wersji „miękkiej”, nie zredukowanej do opracowania sztywnej, niezmiennej strategii – przenosi się bezpośrednio tam, gdzie projektowane są produkty i usługi i gdzie buduje się ich relacje z odbiorcą. Partycypacyjny i niehierarchiczny charakter pracy ze scenariuszami przyszłości sprawia, że proces ten może stać się wehikułem zmiany kultury organizacyjnej. W kulturze organizacyjnej opartej na refleksji dotyczącej przyszłości możemy na nowo zdefiniować rolę lidera. Jest on tym, który zapewnia zespołowi narzędzia i środki, stwarza warunki do nauki i doświadczenia, a następnie słucha tego, co odkrywają i wypracowują inni – wszystko po to, by tak powstałe idee znalazły się na wspólnej strategicznej mapie.

Wspólny język

Dialog na temat przyszłości pozwala też organizacji na stworzenie i utrzymanie spójności. Może pomóc w ujawnieniu przyjętych założeń i priorytetów, obszarów zgody i niezgody. Pozwala tym samym uniknąć konfliktów i rozbieżnych sposobów rozumienia przyszłości, a w konsekwencji sposobów wartościowania przyszłych korzyści i ryzyk. Pomaga też w znalezieniu wspólnego języka rozmowy o przyszłości i jej planowaniu. To proces integrujący uczestniczki i uczestników w myśleniu strategicznym – nazywaniu, wskazywaniu szans i zagrożeń, spojrzeniu na zespół, organizację lub ekosystem z perspektywy na dziś nieoczywistej, a jutro być może decydującej o ich roli, kształcie, sposobie funkcjonowania. Wzmacnia poczucie sprawczości członków i członkiń zespołu w kształtowaniu zarówno strategii działania organizacji, jak i jej codziennej pracy.

Głębokie innowacje

Mamy często do czynienia z technologiami, które przyjmując pozornie nowoczesną formę, w gruncie rzeczy jedynie replikują już utrwalone idee i relacje, powielają istniejące od dawna przekonania i uprzedzenia, cementują podziały. Bywa, że międzynarodowe korporacje uruchamiają machinę służącą refleksji na temat przyszłości, która wytwarza jedynie rozbudowane futurystyczne narracje wokół produktów i usług, ich „opakowania”. Strategię, w której przyszłość staje się jedynie fetyszem, Scott Smith i Madeline Ashby nazywają „futurewashingiem”. Tymczasem zadawane serio, powracające pytanie „co jeśli?”, rozpięte pomiędzy analizą a spekulacją, otwiera pole prawdziwej innowacji.

Praca ze scenariuszami pokazuje nam też, że istnieją różne przyszłości – takie, których ludzie pragną, i te, których się obawiają. Wskazuje ścieżki, które prowadzą do tych pierwszych i pozwalają nam nie dopuścić do ziszczenia się tych drugich. Dzięki temu możemy wypracować naszą propozycję w oparciu o istotne potrzeby naszych klientów i partnerów, naszego zespołu i organizacji. Daje nam to możliwość kształtowania nie tylko wyizolowanych produktów i usług, ale też współtworzonych przez nie relacji i ekosystemów – realny wpływ na kształt świata, w którym żyjemy.

„Miękki” foresight

Rezultatem pracy ze scenariuszami przyszłości nie muszą być sztywne strategie czy wielkie zmiany technologiczne, są nim także procesy rozwojowe. Jako Strategic Dreamers uważamy je za jeden z kluczowych elementów naszej pracy. Scenariusze pozwalają doświadczyć różnych możliwych okoliczności i odkryć to, co okaże się kluczowe w każdym z wariantów przyszłości. Może to służyć zaprojektowaniu kierunku rozwoju zespołu czy organizacji, a także określeniu kompetencji, umiejętności, talentów, metod i narzędzi niezbędnych do tego rozwoju.

Możemy zadać pytanie o układ talentów i mocnych stron w organizacji, szukając ich optymalnej konfiguracji adekwatnej do każdego ze scenariuszy. Możemy zastanowić się, czym będzie budowanie zespołów złożonych z ludzi i botów w nowej rzeczywistości określonej przez automatyzację procesów pracy? Co oznacza dobra komunikacja w takich warunkach? Kto komu i w jaki sposób będzie dawał tutaj informację zwrotną? Jak pobudzić zespołową kreatywność ukierunkowaną na określone wyzwania? To tylko przykładowe zagadnienia, które mogą się pojawić w pracy nad projektowaniem procesów rozwojowych poprzez pracę ze scenariuszami przyszłości.

Kompetencje przyszłości

To właśnie świadome i sprawcze kształtowanie przyszłości może okazać się najważniejszą kompetencją przyszłości. Jeśli nie chcemy obudzić się w świecie, w którym czujemy się obco, którego nie chcemy, nie akceptujemy i nie rozumiemy, warto już dzisiaj nauczyć się metod systemowego i interdyscyplinarnego tworzenia, analizowania i interpretowania możliwych scenariuszy przyszłości. I odzyskać przyszłość: dla nas samych, dla naszych współpracowników i zespołów oraz naszych organizacji.


Tekst powstał jako podsumowanie wykładu z elementami warsztatowymi „Organizacja wobec niepewności i chaosu. Jak skutecznie pracować ze scenariuszami przyszłości?”, zrealizowanego ramach Szkoły Kreatywności 3 lutego 2021. Bardzo dziękujemy uczestniczkom i uczestnikom zajęć za intensywną wspólną pracę – za zaangażowanie w dyskusję, podzielenie się doświadczeniami i przemyśleniami oraz inspiracje.

O Strategic Dreamers

Działamy w obszarze rozwoju kultur organizacyjnych oraz pracy ze scenariuszami przyszłości.

Wspieramy budowanie sprawczych oraz „wygrywających” zespołów i organizacji. Inicjujemy, wdrażamy i ewaluujemy nowe praktyki i sposoby współpracy. Skutecznie – ale i z dużą wrażliwością – przeprowadzamy przez proces zmiany.

W naszej działalności łączymy działalność badawczą i analityczną (etnografia, raporty, trendbooki) z praktycznym podejściem do pracy szkoleniowej w biznesie. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, starając się zrozumieć jego potrzeby i odpowiedzieć na nie projektując szkolenia.

Strategic Dreamers to nazwa oddająca ducha naszej pracy. Lubimy funkcjonować w środowisku interdyscyplinarnym: między technologią a badaniami społecznymi, między zarządzaniem a sztuką, między strategią a marzeniem. Nasza metoda pozwala na połączenie myślenia systemowego, opartego na danych i rozumieniu kontekstu, z rozwijaniem wyobraźni, pracą na emocjach i intuicji oraz podejściem twórczym. Takie działanie uważamy za jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości.

Mamy wieloletnie doświadczenie pracy z interdyscyplinarnymi oraz międzykulturowymi grupami. Spotkaliśmy się, żeby prowadzić firmę szkoleniową, która pomaga organizacjom w rozwoju oraz twórczym, sprawczym i empatycznym działaniu. Jeśli chciałbyś/chciałabyś porozmawiać o współpracy lub umówić się z nami na kawę, zapraszamy do kontaktu: marta@strategicdreamers.com | bartek@strategicdreamers.com

 

Centrum Kreatywności Targowa jest inkubatorem przedsiębiorczości sektora kreatywnego prowadzonym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Oferowany program Centrum wspiera rozwój zawodów przyszłości oraz pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu biznesu przez młode firmy, którym oferuje również biura do wynajęcia. CK Targowa jest też miejscem inspirujących spotkań, programów szkoleniowych, edukacyjnych i kulturalnych w oryginalnie zaprojektowanej przestrzeni konferencyjno-wystawienniczej.

Centrum Kreatywności Targowa