...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Niepodzielnie rządzi TikTok, z Clubhouse Polacy dopiero się oswajają

Trendy w mediach społecznościowych szybko się zmieniają, a ostatnio na popularności zyskały dwa zupełnie różne typy aplikacji. Podczas gdy TikTok stawia na krótkie, kreatywne treści wideo, Clubhouse obsługuje tylko dźwięk i umożliwia uczestnictwo w długich rozmowach i prezentacjach. Wykorzystując analizę treści tekstowych online z ostatnich 3,5 miesiąca, Neticle zbadał postrzeganie obu aplikacji w Polsce i kierunek, w jakim zmierza dyskurs internetowy na ich temat.

Temat TikToka, który jest dostępny znacznie dłużej niż Clubhouse, przewinął się w blisko 95 tysiącach publicznych wzmianek. Były one rozpowszechniane na różne sposoby, na różnych platformach internetowych. Ponieważ Neticle zbiera wzmianki na podstawie treści tekstowych, zarówno filmy z YouTube, jak i TikTok zostały uwzględnione tylko wtedy, gdy w opisie filmu zostało zawarte słowo TikTok (lub jego synonim, np. #Tiktok).

wzmianki o TikToku

Można zauważyć, że największy odsetek wzmianek pochodzi z mediów społecznościowych, na portalach informacyjnych było ich zdecydowanie mniej. Charakter treści różni się w zależności od tego, na jakiej platformie się pojawia: w mediach społecznościowych najczęściej ponownie udostępnia się filmy własne lub innych, pierwotnie stworzone na TikTok. Posty wywołujące najwięcej interakcji (tj. polubienia/reakcje, komentarze i udostępnienia) bez wyjątku należą do tej kategorii.

Znamienne jest, że użytkownicy reklamują swój własny profil na TikToku, pod zdjęciem lub filmem niezwiązanym z aplikacją. Jest to szczególnie częste w przypadku YouTuberów, którzy prawie zawsze uwzględniają w opisach swoich filmów inne platformy, na których są obecni. Popularność TikToka dobrze ilustruje fakt, że hashtagi #tiktok, #tiktokers, #tiktokerszone itp. są używane w wielu postach na Instagramie, nawet jeśli dany post nie ma z TikTokiem nic wspólnego. Nazwa aplikacji pełni funkcję tzw. buzzword i użycie związanych z nią hashtagów może skutkować zwiększeniem liczby obserwujących.

Z drugiej strony na portalach informacyjnych i forach wiadomości i dyskusje faktycznie dotyczyły samego TikToka – występowały w nich na przykład przypadki niepokojących zachowań nieletnich użytkowników jak i nowe funkcje aplikacji. 25 stycznia burzę wywołała informacja na temat śmierci 10-letniej dziewczynki z Sycylii, która umarła w wyniku tzw. „blackout challenge” – kuriozalnego wyzwania polegającego na podduszaniu się do utraty przytomności. W następstwie tragedii Włochy zagroziły, że zablokują aplikację, jeśli nie zostaną usunięte profile tych użytkowników, których wiek nie został zweryfikowany. Limit wieku do rejestracji to oficjalnie 13 lat, ale przepis ten łatwo jest obejść.

W marcu miały miejsce dwa inne głośne wydarzenia: 9 września w sieci zawrzało na temat TikToka, ponieważ aplikacja zakazała hashtagu #superstraight, który zawierał już 103 miliony postów. 18 marca na Twitterze rozeszła się wiadomość, że TikTok próbował zataić wiadomość o strzelaninie w Atlancie, w której zginęło osiem osób pochodzenia azjatyckiego. W poniższej tabeli przedstawiono kluczowe tematy prasy.

wzmianki TikTok
Wśród tematów kluczowych nowe funkcje i niepokojące wieści

Clubhouse jest młodszą aplikacją i ze względu na swoją ekskluzywność mniej powszechną, dlatego w badanym okresie na jej temat zebrano znacznie mniej wzmianek. W polskim internecie pojawiła się łącznie 2336 razy w okresie od 1 stycznia do 15 kwietnia, w zdecydowanej większości w pozytywnym kontekście – wzmianki o negatywnym zabarwieniu stanowiły tylko 11 procent. Większość internautów wciąż jeszcze rozeznaje się w temacie, na czym dokładnie platforma ta polega, czy warto się na nią rejestrować. Na razie w większości podkreśla się pozytywne aspekty, takie jak możliwość uczenia się.

Dostępność i ekskluzywne pokoje to powtarzające się tematy w dyskusjach o Clubhouse

Najpopularniejsze posty związane z Clubhouse pojawiły się na YouTube-ie i Instagramie. Youtuber Kuba Klawiter, w swoich filmach z cyklu Tech Week, mówił o innowacjach związanych z Clubhouse, takich jak na przykład fakt, że aplikacja wkrótce udostępni opcję płatności bezpośrednich, wspierającej twórców. Również na Instagramie blogerzy i fotografowie lajfstajlowi podzielili się swoimi przemyśleniami na temat nowej aplikacji, ukazując, że Clubhouse jest właściwie podobny do już dobrze znanego i popularnego formatu podcastów i można się z niego wiele nauczyć.

Porównując TikTok i Clubhouse, widać wyraźnie, że grupy docelowe obu aplikacji są bardzo różne, między nimi nie ma większego pokrycia, a ich drogi rozwojowe zmierzają w odmiennych kierunkach. Ciekawie będzie obserwować, jak TikTok poradzi sobie po licznych kontrowersjach, oraz czy aplikacji Clubhouse uda się, obok swojej elitarności, zachować pozytywny wizerunek w oczach polskich użytkowników.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Tefal zachęca do rozmów w Clubhouse

clubhouse

Pierwsze spotkanie pt. Więcej niż praca – o nowej kulturze organizacyjnej odbędzie się 16 marca (wtorek) o godz. 17:00.

O czym porozmawiamy na początek? Pierwsze spotkanie dotyczyć będzie autorskiej filozofii DBAM, którą kieruje się Tefal. DBAM w centrum stawia takie wartości jak zaufanie, autonomia i odpowiedzialność, dzięki którym pracownicy wszystkich szczebli mogą czuć się włączeni we współtworzenie sukcesu firmy.

Spotkanie poprowadzą Radosław Matuszewski, General Manager Poland&Ukraine
w Groupe SEB oraz Karol Turek, Retail Director Poland&Ukraine w sieci sklepów Tefal (Groupe SEB). Ich gościem będzie Greg Albrecht, anioł biznesu, autor podcastu biznesowego Greg Albrecht Podcast – Wszystkie Twarze Biznesu. Greg Albrecht od ponad dekady wspiera właścicieli przedsiębiorstw i zespoły zarządzające w optymalizacji strategii biznesowych.

Clubhouse to nowa sieć społecznościowa, w której wszystkie rozmowy odbywają się na żywo. Nie ma tam tekstów, są realne głosy. I marka Tefal chce na głos mówić o tym, jak prowadzenie sieci sklepów wygląda od kuchni.
Zachęcamy, by posłuchać głosów ludzi, którzy stoją za sukcesem sieci sklepów Tefal.
A najważniejsze jest to, że to nie będzie monolog, ale prawdziwa dyskusja. Zapraszamy do rozmów w Clubhouse!

Za koncept i komunikację akcji odpowiada Nieagencja, obsługująca markę sklepów Tefal.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#welcome to the club

clubhouse

Covidowy dzień

Jak wygląda Wasz covidowy tydzień? Ile czasu spędzacie na Facebooku? Na Instagramie, Twitterze albo Linkedinie. Do tego przeglądanie stron plotkarskich i kilka godzin ucieka. A gdzie czas na życie poza siecią? No i pomyślcie, że rok temu temu mówi Wam ktoś, że jest jeszcze jedna – nowa aplikacja społecznościowa – głosowa. Można tylko mówić. A raczej słuchać. Rok temu wydawało się to niemożliwe, żeby miliony ludzi korzystały z czegoś tak dziwnego. Przecież jest messenger, skype, whatsapp i inne. Po co niby ludzie mieliby jeszcze rozmawiać? Są podcasty, radia internetowe, telewizje. No ale okazało się, że ludzie chcą. Szczególnie, że aplikacja jest zamknięta – tylko na zaproszenia.

Tylko na zaproszenia i na razie tylko na iPhone’a

Niby nic nowego – była już taka próba kilka lat temu – Elo. Czy jakoś tak. Doam, że próba nieudana. Wydawało się, że media społecznościowe są z grubsza ogarnięte. Z grubsza podzieliły rynek między siebie. A tu wchodzi Clubhouse – cały na biało. Nie dość, że na zaproszenia i tylko na iPhone’y to jeszcze nie nagrywa rozmów. Nie można ich odtworzyć. Są tu i teraz. Muszę przyznać, że nie ogarnąłem Snapchata – chociaż próbowałem oraz TIKTOKA – tego nawet nie próbowałem. Uznałem, że jestem za stary. A Clubhouse polubiłem.

Są pierwsze sukcesy

Pierwszy – aplikacja, po niecałym roku działalności jest warta ponad 1 mld dolarów. Drugi sukcesik – w Chinach została już zablokowana. Clubhouse ma blisko 200 inwestorów, którzy wyłożyli ok. 100 mln dolarów. Technologię głosową dostarcza nasdaqowa spółka Agora – co ciekawe chińsko-amerykańska.

Ten cholerny Elon

No ale największy ruch zrobił Elon Musk, najpierw wystąpił słuchało go ponad 7000 osób, a potem zaprosił Putina na debatę. Czy to dobry pomysł? Nie. Ale za to zrobił ruch.

Czemu to działa?

Ludziom brakuje relacji, dłuższych i głębszych rozmów. Szczególnie teraz, gdy nie można się z nikim spotkać. Kiedyś rozmawiało się przez telefon albo szło do knajpy. Dzisiaj rozmawia przez Clubhouse. Jest to interesujące tym bardziej, że pojawia się tam coraz więcej znanych osób. Otwierają pokoje, moderują, zapraszają na scenę. Tematyka rozmów jest absolutnie nieograniczona. Od rozmów biznesowych – marketingowych, zarządczy po pschologiczne, seksualne, hobbistyczne. Rozmowy nie są nagrywane, nie są moderowane przez właścicieli. Zaczynają pojawiać się głosy o hejcie.

Jak to to zarabia?

No na razie nie zarabia. Co za pomysł, żeby startup zarabiał :). Na razie aplikacja jest bezpłatna i wszystkie pokoje również, ale mówi się, że być może będą pokoje płatne, albo sponsorowane, albo będzie umożliwiona sprzedaż referencyjna. „Szanowni Państwo! Zanim przejdziemy do naszych rozmów pozwólcie, że przedstawię wyjątkową ofertę na kołdry z mamuciej wełny. Garnki Mentera albo HotMixer nowej generacji”.

Ostatnie pytanie – czy to zadziała? Nie wiem, ale ja się na razie jaram jak pochodnia w nocy!

 

 

Doradca, inwestor, wizjoner, Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu. Przez ponad 15 lat był współwłaścicielem i prezesem w  grupie firm marketingowych oraz firmy IT. Założył pierwszą platformę crowdfundingową dla trzeciego sektora – fundujesz.pl, think tank społeczno-polityczny – Forum Od-Nowa oraz ruch na rzecz lepszej nauki w Polsce – Obywateli Nauki. Zajmuje się zarządzaniem, kreowaniem wizji, nadzorowanie strategii, rozwojem innowacji oraz szkoleniami i warsztatami kreatywnymi.

Bartosz Sokoliński

Quo vadis social media? Clubhouse killer innych portali społecznościowych? #eksperci

Clubhouse

Rozwijające się portale społecznościowe, ich szanse oraz zagrożenia jakie za sobą niosą będą podstawą dyskusji kolejnego spotkania z cyklu #eksperci organizowanego przez redakcję BRIEF w ramach całorocznych programów rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, a tematem przewodnim będą Social Media oraz fenomen prężnie rozwijającego się portalu Clubhouse. #eksperci mają na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między ekspertami z danych dziedzin przy jednoczesnej aktywności chatujących widzów. Wydarzenie odbędzie się 23 lutego o godzinie 19:00 w formie webinaru  na facebookowym profilu Brief.pl – Link.

W debacie wezmą udział:

 

Bogumiła Sobiczewska – przedsiębiorczyni, członkini zarządu Stowarzyszenia Startup Founders

 Bogumiła SobiczewskaClubhouse jest agorą, na której można znaleźć wszystko – i filozofów i handlarzy błyskotek. Na obecnym etapie działania algorytmu jej używanie wymaga dużej czujności, bo trafiając na określone grono ludzi można ją pokochać lub znienawidzić. Czy wyprze inne platformy? Nie sądzę. Clubhouse nie jest dla każdego, i to nie tylko z powodu ograniczonej ilości zaproszeń.

 

 

 

 

Marcin Sokołowski – CEO Sharebee

Marcin Sokołowski

Clubhouse „wynalazł na nowo” rozmowę. Rozmowę odartą z foto-błysków, emotikonek, filtrów i grafik. Użytkownikom magia Clubhouse podoba się coraz bardziej – liczba osób na platformie rośnie w postępie geometrycznym a wycena sięgnęła 1 mld USD i to po niespełna roku od uruchomienia serwisu.

 

 

Adrian Martinez – CMO i współzałożyciel HR Embassy

Adrian Martinez

Clubhouse świetnie wpisuje się w trend voice only, który widać od jakiegoś czasu. Mamy dosyć siedzenia przed kamerkami i ekranami, wystarcza nam komunikacja głosowa, która nabiera na znaczeniu. Tylko czy Clubhouse na zawsze zmieni porządek mediów społecznościowych? Czy będzie tylko modą, która szybko przeminie? Głosuje za tym drugim.

 

 

 

 

 

Paweł Tkaczyk – Wszechojciec MIDEA sp. z o.o.

Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk – jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro, wieloma mniejszymi firmami. Doradza startupom i innym przedsiębiorstwom – jako mentor np. podczas Startup Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – piszę blog o budowaniu marki, popełnił trzy książki: „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” oraz „Narratologia”. Prowadzi szkolenia z marketingu, brandingu, social media… Kocha literki niemal w każdej – poza Comic Sans – formie.

 

 

 

 

 

 

Jakub Biel – ekspert ds nowych mediów

Jakub Biel

Kreatywne reklamy robił już w kosmosie, telegazecie, TikToku, a nawet na Pornhubie. Na co dzień pomaga największym markom w niestandardowych kampaniach. Wykładowca akademicki i prelegent m. in. Infoshare czy TEDx.

 

 

 

 

 

Prowadzący:
Grzegorz Kiszluk – Redaktor naczelny Brief.pl

 

Wydarzenie jest bezpłatne. Serdecznie zapraszamy!

Facebook

Partnerzy 50

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF