...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

“Brand activism – oczekiwanie? spełnienie? green washing?” – ważny temat poruszony podczas CMO SUMMIT by Shortlist

Podczas majowej edycji CMO Summit by Shortlist, konferencji skierowanej do top managerów marketingu, reklamodawców jednym z ważnych tematów był Brand Activism. Podczas panelu dyskusyjnego rozmawiali o tym eksperci Paweł Niziński, CEO, Better; Partner Central and Eastern Europe, Goodbrand, Susanna Romantsova Equality, Diversity & Inclusion Leader IKEA, Rafał Jakubowski, Marketing Director at mBank S.A. (Commerzbank) oraz Maciej Lissowski Member Of The Management Board, indaHash, który zebrał w tym materiale najważniejsze insighty z dyskusji.

Paweł Niziński w prezentacji, poprzedzającej dyskusję przedstawił, czym w swej istocie jest tytułowy Brand Activism. Opis zjawiska jest stosunkowo nowy – można go znaleźć w relatywnie „świeżych” opracowaniach Kotlera. Natomiast, co ciekawe, nie przebiły się one do powszechnej świadomości świata marketingu. . Dość ciekawe, poza samymi definicjami, było rozróżnienie CSR-Brands with Purpose oraz właśnie Aktywizacji. Prowadzący, nie krył swoich morderczych zamiarów względem CSR. Przedstawił twarde uzasadnienia (a żałujcie, że nie byliście – pytajcie go bezpośrednio). No cóż, chyba nadszedł czas, by marki spytały (jak św Augustyn): „kim jesteśmy, i cóż Ci dać możemy”. No właśnie. Ostatnie miesiące są wypełnione natłokiem i skalą zdarzeń nie często spotykanych w historii. Pandemia, wojna (a właściwie wojny), klęski klimatyczne, kryzysy migracyjne. Marki i firmy powinny spojrzeć prawdzie w oczy – nie robimy wystarczająco dużo, jeśli chodzi o kwestie ważne społecznie. A przecież marki mają swoje kapitały. I nie chodzi wyłącznie o pieniądze. O zasięgi, o potencjał, o pomysłowość. Przykrą jest konstatacja, że według niektórych badań konsumenci nie tęskniliby za 75 % marek, gdyby te zniknęły. Tak dużego kryzysu zaufania jeszcze nie było.

Stąd rosnąca presja na marki. Zatem zadaniem brandu (obok wszystkich dotychczasowych) staje się POWOŁANIE (Purpose) oraz właśnie AKTYWIZACJA. Aktywizacja Marki wokół ważnej społecznie idei, to nie jest (z całym szacunkiem) „Tree hugging”, to realna potrzeba, ba – konieczność. Ta idea powinna być brana pod uwagę przy konstrukcie wszystkich elementów 4P.

Świadomość klientów rośnie, powstają grupy odbiorców niezwykle pewnych swoich potrzeb oraz niezwykle krytycznych. Widać to nie tylko w obszarach tradycyjnego odbioru, ale również wśród zjawisk relatywnie nowych jak influencer marketing, odbiorcy NFT czy tzw. cryptocommunity. Jak mawiał znany twórca Oświecenia: „małość i wielkość pochodzi z porównania – słuchajcie Waszych filozofów”. Zwłaszcza warto słuchać ludzi i organizacji, będących bliżej klientów, zjawisk społecznych i rynkowych – na przykład NGOsów, czy firmy Better (dobra, nie mogłem darować sobie placementu). Ważnym, wręcz krytycznym, jest problem greenwashingu (i paru innych „washingów”). To gra bardzo niebezpieczna. Jak widać, potencjalne zyski takich działań są chwilowe, weryfikacja przychodzi bardzo szybko, a koszty dla marki są ogromne. Uczestnicy panelu jednym głosem apelowali o powstrzymanie się przed najmniejszymi próbami takich działań. Paweł dość dużo czasu poświęcił na podkreślenie istoty integralności wartości i spójności w działaniach firmy.

Tematów ważnych społecznie jest dużo przy ich wyborze, warto kierować się zgodnością z wartościami i ambicjami firm czy marek. Ciekawym jest zjawisko „marek radykalnych”, czyli takich, które rezygnują z neutralności i „poprawności politycznej” i tym samym są w stanie jasno opowiedzieć się za jakąś ideą, nie bacząc, że może to antagonizować. Przytoczono deklaracje ruchu B-corp. Musicie ją przeczytać w całości. „Ludzie i środowisko mają znaczenie”. Podkreśla się korzyść dla ogółu, i to nie tylko na poziomie komunikacyjnym.

Przykłady podane przez Prowadzącego i analiza części działań marek były bardzo wymowne.

Podawano również przykład złych praktyk, ale obiecaliśmy sobie nie pastwić się nad tą firmą.

W drugiej części Susanna reprezentująca IKEA oraz Rafał, odpowiedzialny za działania mBanku, opowiadali o przykładach działań swoich firm w zakresie Aktywizacji. Działania obu firm zaczynały się od pytania „co robimy?”. Aktywizacja marek to działanie „od wewnątrz”, od aktywizacji pracowniczej. Obojętne czy aktywizacja wynika z analizy tzw.: przesłanek tożsamości, czy tematów związanych ze środowiskiem, czy polityką, ważna jest zgodność z kulturą organizacji i jej tożsamością. Omawialiśmy przykłady współpracy z WOŚP, akcjami z obszaru polityki uchodźczej czy równościowej w zakresie np. wspierania osób i środowisk LGBT. Ciekawe, że zamiast klasycznych badań marketingowych, przed podjęciem tematów Aktywizacji, firmy posługiwały się opiniami ekspertów reprezentujących uczelnie, agendy ONZ czy NGOsy. Oceniano tematy pod kątem również istotności i długofalowości, a nie oportunistyczne „tu i teraz”. Zdawano sobie sprawę, że część działań, może spowodować kontrowersje, a niektórzy konsumenci mogą się odwrócić od marki. Jak powiedział Rafał – „Marki nie są dla wszystkich”. Doświadczenia Susanny zdobyte zwłaszcza przy akcjach wsparcia dla mniejszości seksualnych, absolutnie to potwierdzały. Ale wszyscy widzą, że długoterminowo: cel, wyrazistość i prawdziwość akcji przynosiły mnóstwo dobrego.

Właśnie – W_Y_R_A_Z_I_S_T_O_Ś_Ć. Przykład mBanku, wywodzącego się ze środowiska szeroko pojętego digitalu, dla którego działania innowacyjne, odważne i często „niepoprawne” są kapitałem wpisanym naturalnie w DNA marki, to potwierdza. Potwierdza, że działania zrywające z „poprawnością polityczną” ale w dobrym celu, popłacają. Dyskutujący podkreślali, że wiele akcji realizowanych przez ich firmy, nie miały celu biznesowego. Pozytywny wpływ na biznes przychodził jako konsekwencja tych działań. Pobudzenie organizacji myśleniem o celu zbudowanym na wartości popłaca nie tylko „ideologicznie”. Przynosi realne korzyści biznesowe. Pamiętajmy, by nasza wyrazistość nie była kosztem braku szacunku dla odmiennych zdań, dla tych którzy myślą inaczej. To dyskusja, działanie przez przykład, a nie krucjata. Marki i firmy mają prawo do błędów. Ale tylko jeśli działają w dobrej wierze. Cynizm, wyrachowanie, greenwashing, daleko nie zaprowadzi.

Konsumenci nie tylko weryfikują działania, sprawdzają ich prawdziwość. Wzywają do działań a nie tylko gadania – „walk the talk”. Podczas panelu sugerowano kolejność działań w zakresie aktywizacji:

  1. Pomysł
  2. Dlaczego to robimy
  3. Włączmy pracowników – niech zweryfikują, skrytykują ale również niech będą ambasadorami czy realizatorami
  4. Strategia
  5. Pytanie „so what” – czyli krytyczne spojrzenie, po co to robimy i jaką zmianę nasze działanie przyniesie
  6. Wizja przyszłości i zmiany wynikającej z naszego działania
  7. Określenie KOMPETENCJI, które mamy i powinniśmy mieć, by zrealizować program
  8. Angażowanie partnerów zewnętrznych- ekspertów, NGO, samorząd
  9. Działania które mają przynieść ZMIANĘ, to system, a nie tzw „one-off”.

Na koniec trzy „złote zasady:

  1. IMPACT jest celem
  2. Konieczność angażowania ludzi i społeczności (zwłaszcza tej którą zmiana ma dotyczyć)
  3. Pozostać sobą. Być prawdziwym.

Cała dyskusja, choć zmieściła się w godzinie zegarowej, była wypełniona mnóstwem wątków i przykładów. Jeśli Państwa zainteresowało to podsumowanie – wpłyńcie na organizatorów CMO Summit, czyli firmę Shortlist Consulting by i w przyszłym roku nas zaprosili.

Ukłony! I aktywizujcie marki!

CMO SUMMIT by Shortlist, to cykliczna konferencja skierowana do CMOsów, Dyrektorów Marketingu i top managerów marketingu, reklamodawców, organizowana przez Shortlist Consulting. CMO Summit by Shortlist to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Podczas poprzednich edycji mieliśmy przyjemność gościć CMOsów zarządzających marketingiem ponad 200 firm oraz wysłuchać kilkudziesięciu prelegentów, wybitnych ekspertów z Polski i ze świata. Za nami już 4 edycje CMO Summit Polska i 1 edycja CMO Summit CEE. Tematem przewodnim CMO Summit 2022, wydarzenia które odbędzie się 10-11 maja w formule on-line jest “DIGITAL MATURITY” CMO AWARDS to cykliczna, coroczna nagroda, w ramach której CMOsi wyróżnią ze swojego grona koleżanki/kolegów marketerów, którzy wdrożyli lub zainicjowali w swoich firmach najbardziej wartościowe projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

CMO Summit / CMO Awards

Dzisiejszy CMO musi grać na wielu fortepianach!

Musi się też jak najlepsi DJe inspirować innymi DJami. A teraz może sięgnąć po „złoty czekan” marketingu.

 

Do 16 maja b.r. przyjmowane są zgłoszenia w konkursie CMO Awards by Shortlist.

„Największą wartość mają konkursy, w których grono oceniające jest najbardziej surowe, czyli złożone z koleżanek i kolegów, ekspertów” – powiedział Marcin Bruś, Advertising Director Allegro komentując Inicjatywę realizowaną obok CMO Summit przez Shortlist Consulting czyli konkurs peer-to-peer CMO AWARDS.
„Najgorsze co może się zdarzyć, to to że wyjdziemy z takiego konkursu z masą inspiracji. To tak jak w bardzo prestiżowym konkursie wspinaczkowym Złoty Czekan” – dodaje – „a dzisiejszy CMO musi grać na wielu fortepianach i tak jak DJ słuchać i inspirować się innymi DJami”

Drogie, grodzy CMO! Posłuchajcie tych 3 min jeśli macie jeszcze jakieś wątpliwości czy zgłosić się w konkursie CMO Awards!

Przypomnijmy, że CMO AWARDS by Shortlist to cykliczna, coroczna nagroda, w ramach której CMOsi wyróżnią ze swojego grona koleżanki/kolegów marketerów, którzy wdrożyli lub zainicjowali w swoich firmach najbardziej wartościowe projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

Laureaci będą wyłonieni w formule głosowania „peer to peer”, kandydatury będzie można zgłaszać w jednej, lub kilku poniższych kategorii:

  1. Creative innovator
  2. Digital champion
  3. Commerce master
  4. Omnichannel leader
  5. Brand guardian
  6. Purpose ambassador

CMO, który/a zdobędzie najwięcej punktowanych miejsc w kategoriach konkursowych otrzyma Grand Prix

Więcej na cmoawards.pl

Tutaj zobaczysz rozmowę z Marcinem Bruś, Advertising Director Allegro: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6928288620348944384/

CMO SUMMIT by Shortlist, to cykliczna konferencja skierowana do CMOsów, Dyrektorów Marketingu i top managerów marketingu, reklamodawców, organizowana przez Shortlist Consulting. CMO Summit by Shortlist to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Podczas poprzednich edycji mieliśmy przyjemność gościć CMOsów zarządzających marketingiem ponad 200 firm oraz wysłuchać kilkudziesięciu prelegentów, wybitnych ekspertów z Polski i ze świata. Za nami już 4 edycje CMO Summit Polska i 1 edycja CMO Summit CEE. Tematem przewodnim CMO Summit 2022, wydarzenia które odbędzie się 10-11 maja w formule on-line jest “DIGITAL MATURITY” CMO AWARDS to cykliczna, coroczna nagroda, w ramach której CMOsi wyróżnią ze swojego grona koleżanki/kolegów marketerów, którzy wdrożyli lub zainicjowali w swoich firmach najbardziej wartościowe projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

CMO Summit / CMO Awards

Metaverse – halo, czy tu przyszłość?

Już 10 i 11 maja czeka nas CMO Summit 2022, podczas którego odbędzie się panelowa dyskusja „Metaverse - halo, czy tu przyszłość?” dotycząca koncepcji świata Metaverse i jego wykorzystania w biznesie, na którą zaprasza agencja Allegro Brand Experience.

 

Czy w Metaverse można budować trwałe i skuteczne działania biznesowe? Czy koncept i dostępne narzędzia są gotowe na obecność marek i tworzenie ich brand experience? Czy w Metaverse można budować biznes oparty na relacjach? Czy to wszystko po prostu działa? Na te i na inne pytania postarają się odpowiedzieć paneliści: Michał Korejba – Event Creative Director w Allegro Brand Experience Agency, Adam Nowakowski – Creative Agency Partner CEE w Meta oraz Michał Michałowski Client Partner w Stream Space.

Kiedy Mark Zuckerberg podjął temat Metaverse, wszyscy chyba poczuliśmy, że to krok milowy w rozwoju technologii, która ma nam pozwolić przeżywać prawdziwe emocje pozostając jednak wciąż w świecie wirtualnym. Chcemy przyjrzeć się temu, jak za inspiracją META ruszył cały świat, co jest dla nas dostępne, co działa, a co nie działa i gdzie w tym wszystkim za chwilę znajdzie się biznes – mówi Michał Korejba, Creative Event Creative Director w Allegro Brand Experience Agency

Metaverse to koncept wirtualnego świata, dostępny przez komputer, smartfon, urządzenia VR, który próbuje w pewnych aspektach naśladować świat realny, a w pewnych – wprowadza nowe zasady i możliwości. Porozmawiamy o tym, jak bardzo otwarte i pojemne jest to środowisko, oraz o tym, że jedyne co nas ogranicza… jest nasza własna wyobraźnia. W dyskusji panelowej przedstawimy przykłady wykorzystania Metaverse i nakreślimy roadmapę działań dla marek, które chcą zmaksymalizować swoją obecność w tym inspirującym i nowym świecie.

Metaverse to przyszłość, która dzięki rozwojowi technologii staje się coraz bardziej naszą teraźniejszością. Gdzie zatem zmierza świat spotkań i brand experience, gdy zacierają się granice pomiędzy realem a wirtualem? Wspólnie popatrzymy na najnowsze trendy i inspiracje do kreowania skutecznej i nowoczesnej komunikacji dla zdigitalizowanego społeczeństwa w oparciu o koncepcję Metaverse.

Więcej o konferencji i temacie Metaverse, możecie usłyszeć TUTAJ

Wszyscy chętni top managerowie marketingu, reklamodawcy mogą się zarejestrować na cmosummit.pl – jest to wydarzenie bezpłatne i zamknięte dla CMO, reklamodawców.

CMO SUMMIT by Shortlist, to cykliczna konferencja skierowana do CMOsów, Dyrektorów Marketingu i top managerów marketingu, reklamodawców, organizowana przez Shortlist Consulting. CMO Summit by Shortlist to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Podczas poprzednich edycji mieliśmy przyjemność gościć CMOsów zarządzających marketingiem ponad 200 firm oraz wysłuchać kilkudziesięciu prelegentów, wybitnych ekspertów z Polski i ze świata. Za nami już 4 edycje CMO Summit Polska i 1 edycja CMO Summit CEE. Tematem przewodnim CMO Summit 2022, wydarzenia które odbędzie się 10-11 maja w formule on-line jest “DIGITAL MATURITY” CMO AWARDS to cykliczna, coroczna nagroda, w ramach której CMOsi wyróżnią ze swojego grona koleżanki/kolegów marketerów, którzy wdrożyli lub zainicjowali w swoich firmach najbardziej wartościowe projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

CMO Summit / CMO Awards

Jak wziąć udział w CMO Awards?

W CMO Awards mogą uczestniczyć CMOsi, lub managerowie pełniący faktyczną funkcję Szefa Marketingu reprezentujący reklamodawców działających na polskim rynku.

Co zrobić, żeby wziąć udział w CMO Awards?

Wystarczy po zarejestrowaniu się i zalogowaniu na stronie konkursu w zakładce „kategorie” wybrać jedną lub kilka z 6 kategorii:

  • creative innovator
  • digital champion
  • omnichannel leader
  • brand guardian
  • purpose ambasador

Następnie należy wypełnić proste zgłoszenie złożone z 3 kroków:

  • headline – tytuł zgłoszenia dot. Projektu/ów, osiągnięć 2021 (200 znaków)
  • lead – krótki opis zgłoszenia dot. Projektu/ów, osiągnięć 2021 (300 znaków)
  • opis zgłoszenia dot. Projektu/ów, osiągnięć 2021 (2000 znaków)

Jakie projekty można zgłosić do CMO Awards?

Do CMO Awards można zgłosić projekty, które zostały zrealizowane w 2021 roku, lub takie których kluczowa część zrealizowana została w 2021 roku. W przypadku wątpliwości Rada Ekspertów powołana w toku CMO Awards zastrzega sobie prawo podjęcia decyzji w tym temacie.

Zgłoszony projekt powinien być realizowany przez dział marketingu, tzn. dział marketingu powinien pełnić rolę właściciela, lub współwłaściciela projektu. Zgłaszający projekt CMO powinien wypełniać kluczową rolę w jego realizacji.

Na czym polega głosowanie PEER to PEER w CMO Awards?

  • Głosowanie realizowane jest wg. mechanizmu: peer to peer.
  • W głosowaniu mogą wziąć udział tylko CMOsi i osoby pełniące funkcję faktycznego szefa marketingu.
  • Każdy CMO głosuje tylko raz.
  • CMO-si głosują na projekty zgłoszone w sześciu kategoriach, w każdej kategorii oddają swój głos na jeden lub więcej projektów, wybierając te projekty które ich zdaniem zasłużyły na wyróżnienie.

CMO SUMMIT by Shortlist, to cykliczna konferencja skierowana do CMOsów, Dyrektorów Marketingu i top managerów marketingu, reklamodawców, organizowana przez Shortlist Consulting. CMO Summit by Shortlist to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Podczas poprzednich edycji mieliśmy przyjemność gościć CMOsów zarządzających marketingiem ponad 200 firm oraz wysłuchać kilkudziesięciu prelegentów, wybitnych ekspertów z Polski i ze świata. Za nami już 4 edycje CMO Summit Polska i 1 edycja CMO Summit CEE. Tematem przewodnim CMO Summit 2022, wydarzenia które odbędzie się 10-11 maja w formule on-line jest “DIGITAL MATURITY” CMO AWARDS to cykliczna, coroczna nagroda, w ramach której CMOsi wyróżnią ze swojego grona koleżanki/kolegów marketerów, którzy wdrożyli lub zainicjowali w swoich firmach najbardziej wartościowe projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

CMO Summit / CMO Awards

7 grzechów influencer marketera

influencer marketing

O influencerach oraz współpracy z nimi mówi się dziś bardzo dużo. Głównie za sprawą coraz większych kwot przeznaczanych na influencer marketing (według przewidywań ekspertów rynek w br. osiągnie wartość ponad 15 miliardów dolarów), a także rosnącej liczby podmiotów, które decydują się wykorzystać jego potencjał. Z influencer marketingu korzystają dziś największe globalne marki, lokalne przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, pracodawcy i fundacje. Aktualnie jednak, przy tak dużej skali, obok profesjonalnie prowadzonych kampanii pojawiają się również te realizowane bez odpowiedniego przygotowania, a na każdy wielki sukces, przypada równie głośna (jeśli nie głośniejsza)...wtopa. Nie ma jednego, prostego przepisu na sukces kampanii influencer marketingowej, istnieją za to kardynalne grzechy, które mogą pogrążyć każdą kampanię jeszcze przed jej startem. Oto lista 7 z nich.

Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka i nie mierz jedną miarą – czyli kim jest influencer

Coraz częściej używamy słowa influencer, jednak nie zawsze w odniesieniu do osób, które rzeczywiście są influencerami. Influencer posiada wizerunek, wokół którego zbudowana jest społeczność. Tworzy unikalne treści, które publikuje w mediach społecznościowych. Dlatego nie każda osoba pisząca swoje opinie w internecie to influencer. Nie każdy celebryta, który jest znany z tego, że jest znany, to influencer. Nie każdy dziennikarz tworzący treści dla redakcji czy portalu to influencer. Oczywiście każda z tych osób może mieć wpływ na innych użytkowników, ale profesjonalnie i branżowo nie określamy ich mianem influencerów. Kluczem w wyborze odpowiedniego twórcy do promocji jest uświadomienie sobie, kim właściwie jest influencer i jakie cechy powinien posiadać. Wybór odpowiedniej ,,twarzy” naszej kampanii będzie miał bezpośredni wpływ na efekty, które uda nam się osiągnąć. Zupełnie inne wyniki będzie miała kampania z influencerem tworzącym wartościowy content dla grona fanów, którzy darzą go zaufaniem, ponieważ selekcjonuje współprace i podchodzi do nich rzetelnie, a inne jeżeli do współpracy zaprosimy influencera, który nie przejmuje się swoim wizerunkiem, a reklamy stanowią większą część jego contentu. Jeżeli Twoja kampania ma działać i przynosić zadowalające efekty to przestań nazywać wszystkie osoby w sieci influencerami i zacznij rozróżniać wartościowych twórców od aspirujących ,,modeli” z Instagrama.

Briefuj na cel – nie na platformę!

Profesjonalni influencerzy działają na kilku platformach jednocześnie, aby docierać do maksymalnie dużej liczby widzów i dywersyfikować swoje treści. Tworząc strategię marketingową, warto wykorzystać ten fakt i w pełni wyeksploatować dostępne platformy. Tworząc brief nie należy traktować każdej z nich oddzielnie, ale zacząć od celu, który ma zostać osiągnięty za ich pomocą. Dopiero po jego ustaleniu zacznij zastanawiać się nad tym, które serwisy będą do tego najbardziej odpowiednie, a także, jaki komunikat powinien być na nich przekazywany. Każda platforma rządzi się swoimi prawami i każda ma inne funkcjonalności, dlatego jeżeli chcesz, żeby Twoja reklama wyglądała wiarygodnie i naturalnie – po prostu zaufaj influencerowi. To on na co dzień zajmuje się tworzeniem i optymalizacją swojego contentu i wie, jak stworzyć coś, co zainteresuje jego widownię na każdym z serwisów. Pozwól mu stworzyć pasujący do jego wizerunku internetowego komunikat reklamowy zamiast korzystać z gotowych copypaste’ów. To umożliwi stworzenie komunikacji, która będzie idealnie dopasowana do społeczności na konkretnej platformie, a jej forma będzie integralną częścią twórczości influencera i będzie bardziej wiarygodna dla odbiorców. Jeżeli chcesz zmaksymalizować zyski z kampanii, nie zamykaj się tylko na jednej platformie.

Suma followersów to NIE jest zasięg

Błędem, który popełniany jest bardzo często w środowisku influencerów to ocena popularności danego twórcy poprzez sumowanie wszystkich jego obserwujących na różnych platformach społecznościowych. Dlaczego nie warto tego robić i dlaczego nie jest to wiarygodna miara zasięgu influencera? Bo w takich wyliczeniach nie bierzemy pod uwagę dwóch bardzo istotnych czynników. Pierwszym z nich jest fakt, że jeden odbiorca może obserwować influencera na kilku różnych platformach. Sumując liczbę obserwujących przekłamujemy rzeczywistość, kilkukrotnie licząc tych samych fanów. Drugim istotnym czynnikiem jest błędne uznanie, że tylko osoby obserwujące i subskrybujące oglądają treści influencera i że influencer dociera do 100% swoich obserwujących. Jest to ogromny błąd, ponieważ według badania przeprowadzonego przez LifeTube – największą agencją influencer marketingu w Polsce – wyświetlenia pochodzące od subskrybentów stanowią ok. 40% wszystkich wyświetleń treści na YouTube, stosunek liczby wyświetleń stories na Instagramie do liczby followersów waha się zaś w przedziale 10-30%. Z tego względu tzw. “fan base” nie jest równoznaczny z rzeczywistym zasięgiem danego influencera.

Nie każde wyświetlenie ma taką samą wartość

Sumowanie liczby obserwujących nigdy nie jest dobrym pomysłem i to samo może dotyczyć liczby wyświetleń wideo opublikowanych przez influencera w ramach kampanii. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, wyświetlenia mogą mieć zupełnie inny czas trwania – różnice te są zaś szczególnie widoczne pomiędzy różnymi platformami. Na TikToku, Facebooku czy w ramach IG stories, średni czas, jaki widzowie poświęcają na oglądanie publikacji influencera, może wynosić kilka do kilkunastu sekund. Na YouTubie uwaga utrzymywana jest najczęściej przez kilka długich minut. Nie oznacza to, że w kilka sekund nie da się przekazać żadnej treści marketingowej, ani że tylko na YouTube da się opowiedzieć dłuższą historię – są to jednak kompletnie odmienne wartości, a sumowanie wyświetleń bez spoglądania na tzw. “watchtime” mija się z celem. Drugim powodem jest fakt, że nie każde wyświetlenie musiało zostać wygenerowane przez interesującą nas grupę docelową. Łączna suma wyświetleń zawsze będzie robiła największe wrażenie – nie zawsze będzie jednak relewantną liczbą mówiącą cokolwiek o jakości kampanii.

Engagement rate – to bardzo słaba miara sukcesu

Wskaźnik zaangażowania (tzw. engagement rate – czyli suma wygenerowanych interakcji podzielona przez zasięg) – to chyba najpopularniejsza miara “jakości” influencerów stosowana obecnie w influencer marketingu (szczególnie na Instagramie). Bywa podstawowym składnikiem wycen influencerów oraz kluczową wartością w case studies. Najczęściej… jest kompletnie bez znaczenia. Problem ze wskaźnikiem ER jest taki, że we wzorze w mianowniku najczęściej znajduje się liczba followersów danego twórcy (nie realny zasięg), zaś w liczniku łączna liczba interakcji, bez względu na to czy pochodziły one od jednego czy kilku użytkowników. “Miernik zaangażowania” oparty jest ponadto jedynie o polubienia, udostępnienia czy komentarze. Kompletnie nie uwzględnia omawianego wcześniej “watchtime’u”, a przecież to czas jest dziś najcenniejszą walutą jaką odbiorcy mogą oddać twórcom i o jaką walczą marketerzy. Interakcje pod treściami i wskaźnik zaangażowania nie mają też niestety większego wpływu na efekty sprzedażowe czy wizerunkowe – nie istnieją jak dotąd żadne analizy czy badania, które pokazałyby, że istnieje jakakolwiek korelacja między “engagement rate” influencera, a jego siłą sprzedażową lub wpływem na wizerunek marki. Na co warto więc zwrócić uwagę? To oczywiście zależy od celu, jaki ma kampania. Jeżeli budujemy świadomość marki, to warto patrzeć na realny zasięg w grupie docelowej (affinity index). Jeżeli naszym celem jest sprzedaż, to należy brać pod uwagę CTR, wykorzystanie kodów rabatowych lub inne miary konwersji.

Influencer marketing to nie jest lokowanie produktu

Najpierw określ cel, a potem dobieraj do niego świadczenia, jakie zrealizować ma influencer. To kluczowy warunek, jeżeli chcesz profesjonalnie podejść do tematu influencer marketingu. Współpraca z twórcą internetowym nie kończy się na lokowaniu produktu na Instagramie. To najbardziej powszechna, banalna, a przez to najbardziej wyeksploatowana przez konkurencję forma. Influencer działający na wielu różnych platformach w ramach kampanii może zrealizować ponad 120 różnych świadczeń – od użyczenia swojego wizerunku, opublikowania tzw. odcinków dedykowanych w całości poświęconych danej marce, przez sponsorowane komentarze przypięte i wyróżnione na górze strony, po kontekstowo umieszczone karty w wideo i ekrany końcowe, przekierowujące ruch na wskazaną stronę.

Dlatego konieczne jest dookreślenie i precyzyjne ustalenie jaki mamy cel, a do tego dobrać najlepszą formę współpracy. Jeżeli już chcemy skorzystać z lokowania produktu na kanałach influencera to ważne jest, aby pamiętać o określeniu tego czy ma być to lokowanie pasywne czy aktywne, jaka ma być długość promocji, miejsce czy kontekst. To wszystko będzie miało wpływ na późniejsze wyniki kampanii. Influencer marketing to przede wszystkim mieszanka wielu świadczeń, które dobieramy do celu. Jeżeli chcemy żeby nasze kampanie osiągały dobre wyniki nie możemy zamykać się tylko na jedną formę współpracy z influencerem.

Profesjonalny influencer marketing to znacznie więcej niż można przeczytać na plotkarskich platformach

Media bardzo lubią rozpisywać się na temat wszelkich wpadek influencerów, bo ci zajęli sporą część naszej popkultury – tak jak niegdyś plotkowano o gwiazdach seriali telewizyjnych, tak dziś ich rolę przejęli bardzo często internetowi twórcy. Nie można jednak opierać profesjonalnych działań marketingowych na bazie wiedzy czerpanej z plotkarskich serwisów informacyjnych czy wpisach w mediach społecznościowych. Influencer marketing już dawno wyszedł z obszaru pt. “eksperymenty i innowacje” i aktualnie coraz silniej zaznacza swoją obecność w dziale: profesjonalne, mierzalne, wystandaryzowane i przede wszystkim efektywne działania marketingowe. Hasła w stylu “bańka influencerów”, “wpływu nie da się zmierzyć”, “słupy reklamowe” itp. można spokojnie odstawić na półkę sensacyjnych doniesień, a swoją uwagę przenieść na relewantne dane, dobrze dobrane narzędzia, sprawdzone strategie i profesjonalną współpracę. Bez tego sukces w influencer marketingu faktycznie jest nieosiągalny.

Jeśli chcesz wiedzieć jak wyglądają kulisy działań z twórcami internetowymi zapraszamy na IAB HowTo: Influencer vs. Marketing.

„IAB HowTo: Influencer vs. Marketing” to kolejna odsłona cyklu konferencji organizowanych przez IAB Polska – tym razem w całości poświęcona kulisom działań opartych na współpracy z twórcami internetowymi. Podczas wydarzenia najlepsi branżowi eksperci podzielą się swoim know-how, przemyśleniami i rekomendacjami, a także podpowiedzą, jak podejść do tematu influencer marketingu w sposób przynoszący zamierzone efekty. Wydarzenie odbędzie się 28 października 2021 r. w formie online.

Wydarzenie skierowane jest zarówno do osób stawiających pierwsze kroki w influencer marketingu, jak i do tych, które mając już doświadczenie, chcą się rozwijać i sprawiać, by ich kampanie przynosiły lepsze efekty. Z wydarzenia skorzystają w szczególności: specjaliści działający po stronie agencji i domów mediowych, marketingowcy in-house, freelancerzy.
Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wydarzenia jest starannie dobrane grono prelegentów. Wśród występujących podczas konferencji ekspertów znajdują się: Łukasz Kępiński, Tears of Joy; Marek Myślicki, GetHero; Aleksandra Żółkowska, Henkel; Joanna Rozbicka, OMD; Agnieszka Karcz i dr Piotr Wasilewski, TRAPLE; Kamil Bolek, LTTM; Kamil Górecki, Fantasyexpo; Klaudia Jamróz i Aleksandra Miernik, Labcon; Natalia Krzyśków, Grupa Streetcom; Leszek Trela, WP; Szymon Kubiak, inSTREAMLY, Robert Sosnowski, Reach a Blogger.

Więcej informacji: https://howto.iab.org.pl/influencer/


Autor:

Kamil Bolek

Kamil Bolek – CMO i członek zarządu grupy LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset), członek Grupy Roboczej Influencer Marketing przy IAB Polska, arbiter KER. Ekspert w zakresie wykorzystania YouTube i influencerów w komunikacji marki. Psycholog i PR-owiec przekładający swoją wiedzę na działania w marketingu od 2012 roku. Zafascynowany zmianami w konsumpcji mediów, naukami o komunikowaniu i podejmowaniu decyzji. Wielokrotnie nagradzany prelegent konferencji branżowych, autor artykułów eksperckich, szkoleniowiec i wykładowca kilku uczelni (w tym studiów MBA). Co roku występuje na kilkudziesięciu konferencjach, prowadzi zajęcia na kilku uczelniach, przeprowadza szkolenia i warsztaty w agencjach, domach mediowych i działach marketingu największych marek w Polsce.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tomasz Choroszewski nowym Chief Media Officerem w K2 Precise

Tomasz_Choroszewski__K2 Precise

Z początkiem sierpnia do agencji K2 Precise (Grupa K2) dołączył Tomasz Choroszewski, który objął stanowisko Chief Media Officera. Będzie on odpowiadał m.in. za obszar marketingu precyzyjnego, afiliację oraz zespół client service.

Przez kilkanaście lat Tomek zdobył bogate doświadczenie z różnych stron rynku, co w połączeniu z dużym wyczuciem produktu mediowego, jak również zrozumieniem biznesu pozwoli na wzmocnienie naszej roli jako strategicznego partnera klientów. Tomek jest również liderem mocno zorientowanym na ludzi, dzięki czemu wierzę, że będzie w stanie skutecznie wspierać nasz zespół ekspertów i pozostałych liderów, z którymi będzie budować sukces klientów. Z kolei doświadczenia w działaniach efektywnościowych wzmocnią naszą ekspertyzę w dostarczaniu klientom policzalnej wartości w oparciu o dane.

Katarzyna Wiśniewska, Dyrektor Zarządzająca K2 Precise

Tomasz Choroszewski posiada kilkunastoletnie doświadczenie w szeroko pojętej branży mediowej. Pracował m.in. dla wydawcy internetowego (Grupa o2), gdzie odpowiadał za jeden z zespołów sprzedażowych oraz w stacji telewizyjnej (TVP), w której współtworzył strategię rozwoju digital oraz prowadził projekty cross-mediowe. Nadzorował także rozbudowę obszarów digital i trading w lokalnej agencji mediowej (Codemedia), a w ostatnim czasie zarządzał kompetencjami performance marketingowymi w sieciowym domu mediowym (Wavemaker).

Tomasz Choroszewski współpracował między innymi z takimi klientami jak: IKEA, USP (Spark & Mortar) oraz Nestle (Nespresso).


Źródło: K2 Precise

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zapraszamy wszystkich CMOsów, Szefowe i Szefów marketingu, reklamodawców na tegoroczną edycję CMO SUMMIT

CMO next CMO Summit

Już po raz trzeci spotykamy się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting. CMO Summit to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Ze względu na obostrzenia związane z COVID-19 CMO Summit tym razem odbędzie się w formie wirtualnej w dniach 14 i 15 października br.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO NEXT: talent, technology, transformation in post? COVID era”.

Jak zmienia się gospodarka w obliczu cyfrowej transformacji i ‘new normal’ spowodowanych pandemią?
Jakie kompetencje będą kluczowe dla CMO w przyszłości?
Jak skutecznie wykorzystać dla siebie, firmy i konsumentów marek najnowsze technologie?

Podczas konferencji będziemy dyskutowali o roli dyrektor/a marketingu w firmie i o wyzwaniach stojących przed nim/nią w przyszłości.

Prelegenci wraz z zaproszonymi gośćmi podzielą się z nami swoją wiedzą, doświadczeniem i najnowszymi studiami przypadków, a także postarają się zainspirować i zachęcić do wykorzystania nowych narzędzi w obszarach takich jak retail, e-commerce, media, data czy marketing management.

Wśród prelegentów top managerowie firm takich jak Publicis Group, Dentsu Aegis Network, Nanovo, Justtag, Allegro Brand Experience, Nielsen, Brand Oriented, DeLab, Spencer Stuart.
Na koniec uczestnicy będą mieli okazję spotkać się z prelegentami w wirtualnych pokojach. Będzie to okazja do networkingu i dyskusji.

Wpiszcie w kalendarze – zostały 4 tygodnie!

Zapraszamy: Marta Macke i Rafał Karski, Shortlist Consulting oraz patron mediowy BRIEF

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KISZLUK ROZMAWIA #2 Darek Maciołek, CMO, BNP Paribas Bank Polska S.A.

Kiszluk rozmawia Darek Maciołek

Rozmawiamy z Darkiem Maciołkiem o ostatnich sukcesach, o przemyślanej i przynoszącej biznesowe wyniki strategii marki i o kreatywności. Zapraszamy do wysłuchania!

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CMO Summit już 18 marca!

CMO Summit 2020_

18 marca już po raz trzeci szefowie marketingu reklamodawców spotykają się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting we współpracy z IAA Polska.

CMO Summit 2020 to kolejna edycja wydarzenia ‘by invitation only’ i ‘must be’ dla top managerów marketingu reklamodawców.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO Next: Talent, Technology, Transformation”. Jakie kompetencje będą kluczowe dla CMO w przyszłości, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym i stresem podczas procesu cyfrowej transformacji, jak skutecznie wykorzystać dla siebie, firmy i konsumentów marek najnowsze technologie?

CMO_next CMO Summit 2020

A oto co organizatorzy przygotowali dla uczestników wydarzenia:

POWITANIE – Dlaczego jako CMO powinieneś zaangażować się w kwestie branżowe.

Marta Macke i Rafał Karski, Shortlist Consulting i Jacek Olechowski, Prezes IAA Polska

WYPALENIE ZAWODOWE I CO DALEJ

Wojciech Eichelberger, Psycholog, Coach, Doradca Biznesu

Według badaczy:„wypalenie zawodowe jest stopniowo zachodzącym procesem utraty, podczas którego brak dopasowania między potrzebami osoby, a wymaganiami związanymi z wykonywaną pracą staje się coraz większy.” Wypalenie zawodowe objawia się poczuciem skrajnego wyczerpania fizycznego, duchowego i emocjonalnego. Jest ono wynikiem długotrwałego stresu wynikającego zarówno z braku dopasowania sił do zadań czyli czysto fizycznego przemęczenia, jak również ze złych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, presji psychicznej spowodowanej przez nadmiar zadań do wykonania, destruktywnych emocji, złej organizacji, a także utraty poczucia sensu tego, co się robi.
– Konsekwencje osobiste i społeczne wypalenia.
– Jak radzić sobie ze skutkami wypalenia?
– Jak się uchronić przed wypaleniem zawodowym?
– Osobisty program radzenie sobie ze stresem i wypaleniem.

CMO 2025

Robert Nowakowski, Partner Spencer Stuart

Jakie wyzwania stoją przed CMOs dzisiaj a jakie one będą za 5 lat? Jak zmieniają się wymagania jakie stawiają Prezesi swoim szefom marketingu? Jakie nowe umiejętności i kompetencje CMO muszą nabyć w najbliższych latach aby dotrzymać kroku lub wyprzedzić oczekiwania konkurencji i klientów? Jaki jest idealny profil CMO 2025 r.?
Te i inne pytania dotyczące CMO 2025 zadaliśmy ponad 40 CMO i Prezesom z wiodących międzynarodowych firm i podzielimy się wnioskami i rekomendacjami zawodowymi.

CMO W ROLI LIDERA TRANSFORMACJI, CZYLI CO ZROBIĆ ABY PREZES SAM CHCIAŁ ZE MNĄ ROZMAWIAĆ?

Piotr Piętka, CO-CEO Publicis Groupe Polska

Będzie to część trzecia opowieści, która klamrą zamyka cała narrację – zaczynaliśmy od zdefiniowania nowych szans i możliwości drzemiących przed CMO, potem zbadaliśmy najistotniejsze z ich punktu widzenia obszary rozwoju, by następnie zderzyć to z perspektywą CEO i dać do ręki konkretne narzędzia pozwalające transformować biznes i budować swoja pozycję.
– Kluczowymi wyzwaniami dzisiejszych przedsiębiorstw jest zapewnienie zrównoważonego wzrostu i transformacja cyfrowa.
– Nowoczesny marketing daje szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej, a CMO niewątpliwie ma szansę być liderem transformacji w firmie wzmacniając także swoją pozycję.
– Jakie zadania stoją obecnie przed marketingiem? (podsumowanie wyników badań). Jakie kluczowe obszary rezonują w głowie CEO i co zaprząta ich uwagę?
– Określenie 4 obszarów, które pozwolą inicjować i prowadzić konwersację z Prezesem, na tematy którymi jest najbardziej zainteresowany.
– Przedstawienie realnych programów, które wdrożone w poszczególnych obszarach, pozwalają organizacji stawać się zaawansowaną i dojrzałą.

HOW TO BUY LOVE , NOT JUST GRPS

Luis Dias, CEO FCB International & Agnieszka Klimczak i Małgorzata Drozdowska, Executive Creative Directors, Bridge2Fun

Miłości nie można kupić, ale co kupić, żeby konsumenci zauważyli i pokochali markę? Jak zamiast klientów zyskać fanów, a zamiast reklam tworzyć hity? Czyli jak zostać sławnym, kochanym i bogatym w 4 minuty i 52 sekundy.

WITAMY W SKLEPIE PRZYSZŁOŚCI CZYLI JAK eobuwie.pl NA NOWO DEFINIUJE SKLEP STACJONARNY

Dariusz Sobczak, CCO,, Nanovo

JAK Z BUDŻETU MARETINGOWEGO DUŻEJ FIRMY WYCISNĄĆ 30% WIĘCEJ Z TYM SAMYM ZESPOŁEM?

Rafał Siemasz, Co-Founder i Client Service Director, Brand Oriented

Podczas naszej prelekcji dowiesz się, jak zwiększyć efektywność budżetu marketingowego o 15-30 proc, dzięki wdrożeniu systemu do zarządzania marketingiem. Pokażemy, jakie systemy wykorzystywane są przez najlepszych CMO. Jak zapewniają ROI na poziomie kilkuset procent każdego roku. Jak wybrać system i wdrożyć go bezboleśnie w organizacji. Pokażemy też jak zapewniają CMO możliwość podejmowania szybkich i zawsze optymalnych decyzji, pełną kontrolę, wzrost efektywności działań i budżetu oraz oszczędność czasu całego zespołu. Zobacz jak robią to liderzy rynku i dlaczego nie warto czekać.

TRADYCYJNA TELEWIZJA W EPOCE TRANSFORMACJI TECHNOLOGICZNEJ

Łukasz Urbański, Busines Development Director, Polsat Media i Marcin Zdanowicz, TV Production Director, Telewizja Polsat

Transformacja technologiczna przyniosła za sobą rewolucyjne zmiany w konsumpcji treści, tworząc wiele wyzwań dla tradycyjnych mediów. Czy telewizja jaką znamy ma prawo odnaleźć się w młodym ekosystemie, który wygenerował w ostatnim czasie takie pojęcia jak: second screen, podcast czy gaming? Opierając się na doświadczeniach Telewizji Polsat, na to pytanie odpowiedzą Łukasz z Marcinem.

OD AVATARA DO KLERU. JAK ZMIENIŁA SIĘ SPRZEDAŻ KINOWA DZIĘKI INTERNETOWI

Wojciech Szymczyk, Group Digital Leader w VUE International, właściciela sieci kinowych Multikino i Cinema3D

O tym jak powstał i zyskał na znaczeniu obszar digital w sieci Multikino. W 2011r sprzedawaliśmy niecały 1% biletów przez Internet i nie wiedzieliśmy nawet kto kupuje bilety. Na początku 2020 już prawie 40% klientów kupuje za pomocą strony i apki, a kolejne 20% rezerwuje bilet. Blisko 80% klientów dokonuje tego mają założone konto w naszym serwisie. Co nam to daje i jak do tego doszliśmy ? Jakie znaczenie ma dla nas mierzenie jakości doświadczenia kinowego ? Ile czasu zajęło nam dojście do sprzedaży wielokanałowej i dlaczego tak długo ?

GOSPODARKA CYFROWA. JAK NOWE TECHNOLOGIE ZMIENIAJĄ ŚWIAT

Prof. Katarzyna Śledziewska, adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz dyrektor zarządzająca DELab UW

Jakie mechanizmy rządzą transformacją cyfrową gospodarki i społeczeństwa? Jak interpretować zmiany zachodzące w obszarze produkcji i konsumpcji, w funkcjonowaniu rynków i państwa? Czy czeka nas technologiczne bezrobocie? Co oznacza cyfryzacja globalnego handlu?

Na koniec organizatorzy zaproszą wszystkich na pyszny lunch oraz zachęcą uczestników do networkingu z innymi szefami marketingu obecnymi na wydarzeniu.

Partnerami CMO Summit są Publicis Groupe, Polsat Media, Nanovo, Brand Oriented, FCB Bridge2Fun, Multikino Vue. Partner technologiczny Allegro Brand Experience Agency, a patronat mediowy nad CMO Summit objął magazyn BRIEF.

Więcej informacji na stronie http://shortlist.com.pl/wydarzenia/cmo-summit-2020/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mona Kinal Chief Marketing Officerem Empiku

Mona Kinal CMO Empik

Mona Kinal dołącza do Empiku jako Chief Marketing Officer, obejmując zespoły Brandu i Komunikacji, PR & Eventów oraz Trade Marketingu. Odpowiadać będzie za szeroko pojęte zarządzanie marką, komunikację marketingową 360 stopni, w tym działania ATL, BTL, PR, CSR, jak również za obecność w social mediach oraz kreację i content marketing.

Empik rozwija się niesamowicie szybko i wielokierunkowo – biznesowo oraz jako organizacja. Dlatego nieustannie poszukujemy twórczych liderów, jak i talentów do naszego dynamicznego zespołu. Mona Kinal wniesie do Empiku nie tylko szerokie doświadczenie w obszarze brand management, czy komunikacji, ale także unikalną perspektywę, nowe pomysły, kreatywność oraz wyjątkową energię.

Ewa Szmidt-Belcarz, Prezes Grupy Empik

Swoje ponad 17-letnie doświadczenie Mona Kinal zdobywała m.in. jako Global Marketing Director / CMO w firmie OTCF SA (właściciel marki 4F), Global Marketing Director / CMO w Kazar Group, jak również w globalnych koncernach: Viacom International Media Networks na ponad 110 rynkach w regionie Emerging Markets, Discovery Networks Europe w regionie Europy Centralnej, jak również w regionie CEE w ramach sieciowej agencji MMD.

Cieszę się, że dołączam do dynamicznie rosnącej firmy, opartej na mocnej kulturze organizacji, z jasną strategią rozwoju i silnym leadership. Wierzę, że moja wiedza i dotychczasowe doświadczenie przyczynią się do dalszego wzmocnienia pozycji biznesowej Empiku, jak i wizerunku samej marki.

Mona Kinal, CMO Empik

Mona Kinal to Magister Politologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Magister Psychologii Klinicznej SWPS. Ukończyła również Seksuologię kliniczną na SWPS, a także studiowała na University of Nijmegen w Holandii oraz Central Saint Martins w Londynie. Ukończyła szereg międzynarodowych kursów w obszarze zarządzania, przywództwa, komunikacji, czy rozwiązywania konfliktów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF