Powrót do podróżowania? Raczej rozwój branży
Wśród specjalistów branży turystycznej, często mówi się o odporności sektora i o „powrocie” do podróżowania. Tak było również podczas ostatnich globalnych targów World Travel Market w Londynie. Ale patrząc na dane dotyczące tego, co napędza branżę, można śmiało powiedzieć, że podróżowanie nie powraca, a rozwija się. Co mam przez to na myśli? Sposób, w jaki ludzie podróżują, powód, dla którego wybierają konkretną destynację i ich oczekiwania w ostatnich latach diametralnie się zmieniły. Szukają oni nowych inspiracji dla swoich podróży. Przyjrzyjmy się więc pięciu trendom, które kształtują tę nową erę turystyki.
Turystyka eventowa
Podróżni nie zadowalają się już tylko odhaczaniem kolejnych turystycznych celów, ale nabierają apetytu na niezapomniane przeżycia. Dwie trzecie naszych respondentów wskazało, że to właśnie „przeżycia” mają największy wpływ na kierunek podróży[1]. Podobnie odpowiadają Polacy, wśród których także ponad 2/3 ankietowanych (69 proc.) ceni sobie doświadczenia[1a]. Również wydarzenia i atrakcje odgrywają kluczową rolę podczas planowania wyjazdów[2], a według Expedii koncerty i festiwale stały się dla turystów okazją do odwiedzenia nowych miejsc[3]. Dobrze rozumiem tę zależność. Dwie z moich najbardziej pamiętnych ekspedycji to te na koncert do San Francisco i na mecz rugby do Sydney. Były one połączone ze zwiedzaniem miast. Wielkimi krokami zbliżają się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu w 2024 roku. Będzie to kolejna okazja dla marek i agencji turystycznych, by zaoferować klientom niezapomniane wrażenia.
Turystyka filmowa
Turystyka filmowa – praktyka odwiedzania kultowych miejsc, w których kręcone były filmy, programy telewizyjne i dokumenty – była dominującym trendem w 2023 roku i nadal będzie wyróżniać się w 2024. Nie tylko ja marzę o tym, by zobaczyć na żywo swoje ulubione kadry z filmów. Kiedy rozpoczęto emisję drugiego sezonu serialu „Biały Lotos”, Sycylia stała się jego odrębną bohaterką – do tego stopnia, że jak podała Expedia, po zakończeniu sezonu odnotowano 300-procentowy wzrost liczby wyszukiwań na temat tej włoskiej wyspy[4]. Turystyka filmowa wyraźnie kształtuje nasze decyzje dotyczące podróży. Na wybory większości podróżujących mają wpływ lokalizacje znane z ekranów[5], a treści dotyczące linii lotniczych i hoteli oglądane przez widzów CNN – zarówno w telewizji, jak i w mediach cyfrowych czy społecznościowych – inspirują plany wyjazdowe 85 proc. z nich[6].
Zrównoważone podróżowanie
Przez długi czas myślałam, że zrównoważony rozwój w podróżach to tylko modne hasło. Coś, o czym dużo się słyszało, ale kiedy przyszło co do czego, konsumenci nie chcieli płacić więcej. Obecnie podróżni są znacznie bardziej świadomi wpływu podróży na środowisko. Nie chcemy wyłącznie zwiedzać świata. Chcemy robić to w odpowiedzialny sposób. Użytkownicy CNN znajdują się w czołówce pod tym względem – 84 proc. z nich interesuje się odpowiedzialnym podróżowaniem[7], a co druga osoba planuje podróżować w sposób zrównoważony w ciągu najbliższych 6 miesięcy[8]. Marki mają szansę wzmocnić więzi z klientami, jasno określając swoje zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Choć eko turystyka nie jest obecnie opcją dla wszystkich – szczególnie ze względu na miejsce zamieszkania i finanse – sądzę, że przyjdzie czas, w którym stanie się ona normą.
Zdrowie i wellness
Obecnie większość z nas pragnie wakacji, które zadbają zarówno o nasze dobre samopoczucie psychiczne, jak i kondycję fizyczną. Z wakacji chcemy wrócić prawdziwie wypoczęci, a nie desperacko spragnieni kolejnego urlopu! Nie ma się co dziwić, że jednym z najszybciej rozwijających się sektorów branży wellness jest turystyka, obecnie wyceniana na 651 miliardów dolarów z prognozowanym 16,6 proc. rocznym wzrostem[9]. Zmiana jest odczuwalna, ponieważ ludzie rezygnują z drinków na rzecz bezalkoholowych koktajli, z imprezowania na rzecz snu, z grupowych wycieczek na rzecz wyciszających wyjazdów – i nie mówię tu tylko o sobie! Użytkownicy CNN w Polsce wybierają wyjazdy wellness, do SPA i wakacje sprzyjające relaksowi zamiast rejsów wycieczkowych, urlopów ze sportami zimowymi czy parków rozrywki[10]. Przemawia za tym nie tylko charakter danego wypadu, ale także radość, jaką daje i co po sobie pozostawia. Zważywszy na ogrom wszechobecnych dziś rozpraszaczy, nie jest trudno zrozumieć, dlaczego relaks i sen są obecnie wakacyjnymi priorytetami.
Biznes i wypoczynek w jednym
Prognozy sugerują, że do 2027 roku światowe wydatki na biznes rekreacyjny zostaną zwiększone ze 150 mld do około 360 mld dolarów[11]. Łączenie biznesu i wypoczynku nie jest niczym nowym, ale upowszechnienie się elastycznych form pracy i świadomość problemu śladu węglowego stworzyły idealne warunki zarówno dla „bleisure” – wydłużania podróży służbowych o czas urlopu, jak i „workation” – pracy zdalnej na wakacjach. Hilton niedawno podał, że w 2024 r. prawie połowa osób pracujących planuje podróże służbowe lub takie w duchu bleisure[12]. W zeszłym roku sama skorzystałam z tej możliwości – z biura w Los Angeles udałam się z przyjaciółmi na spływ rzeką Madison. Uzmysłowienie sobie, że przepuściłam zbyt wiele okazji do bleisure’owego podróżowania nadało mojemu wyjazdowi nowego przygodowego wymiaru. Łączenie podróży i rekreacji otwiera nowe możliwości dla marek i ośrodków turystycznych, by przyciągnąć uwagę osób elastycznie podchodzących do pracy.
Te pięć obszarów tematycznych daje ogromne możliwości nie tylko dla osób poszukujących nowych podróżniczych wrażeń, ale także dla marek i kierunków turystycznych, które chcą nawiązać kontakt z odbiorcami i stać się częścią ich wyjazdów. Ludzie cenią sobie inspirujące i wartościowe doświadczenia, zwłaszcza podczas podróżowania. Z tego względu niezwykle ważne jest, aby marki i obiekty turystyczne umieszczały angażujące treści w centrum swoich strategii, tworząc wciągające narracje, które przykuwają uwagę i inspirują turystów.
[1] GWI Q2 2023. Global 50 markets. Universe: Monthly CNN cross-platform audience n= 34,647 Q: Which of these impacts your travel/ what would you rather do?
[1a] GWI Q2 2023. Universe: Monthly CNN cross-platform audiences in Poland =506. Q: Which of these impacts your travel / what would you rather do?
[2] BVA / BDRC CNN Audience Insights Tracker September 2023. Universe: All CNN audiences 18+ (400) in UK, FR, DE, NL, AU, HK, SG & IN. Q: Agree: I take events / activities into account when deciding my travel plans
[3] Based on consumer research conducted among 20,000 respondents across 14 countries by OnePoll between Sept. 12 – Oct. 5, 2023, on behalf of Expedia Brands (44%).
[4] Expedia Group: Global search data on Expedia and Hotels.com for hotel stays for each show 90 days post-air date compared to the same dates the year before.
[5] Based on consumer research conducted among 20,000 respondents across 14 countries by OnePoll between Sept. 12 – Oct. 5, 2023, on behalf of Expedia Brands (More than half of travellers now say that TV shows and moves inspire their travel plans).
[6] BVA BDRC CNN Audience Insights Tracker March 2023. Base: UK, FR, DE, NL, AU, HK, SG, IN. Sample: All CNN audiences 18+ (401). Q: Net Agree Hotels / Airlines information featuring on CNN (TV, websites, social media) inspires my travel plan”.
[7] BVA / BDRC CNN Audience Insights Tracker October 2023. UK, FR, DE, NL, AU, HK, SG, IN, USA, AR, BR, MX). All CNN audiences 18+ (850). Q: Which of the following topics relating to sustainability are you interested in?
[8] BVA / BDRC CNN Audience Insights Tracker October 2023. UK, FR, DE, NL, AU, HK, SG, IN, USA, AR, BR, MX. All CNN audiences 18+ (850). Q: Which of the following do you plan to do in the next 6 months? (56%)
[9] Global Wellness Institute (GWI)’s 2023 Global Wellness Economy Monitor. Projected wellness tourism growth (16.6% annually) 2022-2027
[10] GWI Q2 2023. Universe: Global 50 markets. Sample: Monthly Poland CNN cross-platform audience. Which of these have the most impact on where you travel? Which types of vacation do you enjoy? n=506
[11] Euromonitor International, Travel 2023 edition: global spending by travellers combining business with leisure should more than double between 2021 and 2027
[12] Hilton. Survey conducted by Ipsos of 10,000 nationally representative respondents. DE, GB, JP, US, CH, IN, MX, SG. 2023. (46%)