...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Robert Kubica na podium, Jankos mistrzem Europy. Esportowe wydarzenia ostatnich dni

Jankos MVP European Masters

W ostatnich dniach iRacing i wirtualne wyścigi są na ustach wszystkich. W tym samym czasie Jankos został mistrzem Europy w grze League of Legends, Counter-Strike bije rekordy popularności, a Valorant szybko rośnie i planuje namieszać na rynku...

W ramach cyklu esportowych aktualności, regularnie zamierzamy Wam przybliżać i agregować istotne z punktu widzenia marketingu i biznesu informacje dotyczące aktualnych wydarzeń w Polskim esporcie, ale z uzupełnieniem globalnej perspektywy.

Przeglad wydarzen esport ESE

iRacing

ORLEN Team Targa z Robertem Kubicą w składzie zajął trzecie miejsce podczas wirtualnego wyścigu na torze Suzuka. 12-godzinny wyścig zainaugurował sezon 2020 iRacing Endurance Series. Zwyciężył zespół Williams Esports.

Fot. Orlen Team

Flashpoint

MAD Lions wygrywa w finale pierwszego sezonu Flashpointa w grze Counter-Strike. W finale pokonuje MIBR i zgarnia pół miliona dolarów. Był to pierwszy sezon ligi Flashpoint, która jest konkurencyjną

LEC

G2 Esports pokonuje Fnatic i po raz trzeci z rzędu wygrywa League of Legends European Championship – najbardziej prestiżowe rozgrywki w tej grze w Europie. Gwiazda drużyny G2, Marcin 'Jankos’ Jankowski został MVP turnieju.

Counter-Strike

Counter-Strike Global Offensive z nowym rekordem popularności. W szczytowym momencie, w piątek 17 kwietnia, w Counter-Strike grało równocześnie 1 301 348 graczy, ustanawiając najlepszy wynik od premiery tej gry w 2012 roku. Counter-Strike konsekwentnie buduje społeczność wokół swojej gry i wprowadza nowinki w samej grze.

Valorant

Fot. Riot Games

Valorant, nowa gra od Riot Games, bije rekordy popularności na livestreamach. Gra obecna jest wciąż w fazie beta testów, a dostęp do niej otrzymali jedynie wyselekcjonowani streamerzy i influencerzy. Z pewnością pomogło to ustanowić rekord ponad 1.8 miliona oglądających jednocześnie na platformie Twitch. Valorant jest taktyczną strzelanką, która może namieszać na esportowej mapie w drugiej połowie roku, po premierze gry.

W ostatnim czasie pisaliśmy też o tym, że BMW rozpoczyna współpracę z pięcioma czołowymi organizacjami esportowymi , a także, że Polski Związek Motorowy wprowadza esport jako oficjalną dyscyplinę.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Przegląd platform livestream. Liderem Twitch z ponad 70% udziałem w rynku

Platformy livestream

Fakt rozkwitu rozrywki online aktualnie już nie dziwi nikogo. Pojawiają się nowe inicjatywy, z których dostępne są internetowe transmisje. Sukcesywnie zwiększa się zarówno ilość godzin streamowanych jak i publiczność zebrana przed ekranami.

Esport wiedzie w tym trendzie prym i jest przede wszystkim skupiony wokół Twitcha, jednak nie jest on jedyną dostępną platformą. Dzięki aktywnej polityce innych firm obserwujemy dywersyfikację twórców na inne platformy takie jak Facebook, Mixer czy Youtube. Jaki niosą w sobie potencjał i możliwości?

W 2019 roku globalnie obejrzano blisko 12,7 mld godzin relacji na wszystkich platformach. Niekwestionowanym liderem w kategorii streamingu gier był Twitch, który miał ponad 70% udział w rynku. Reszta podzielona była pomiędzy YouTube Gaming (21%), Facebook Gaming (3%) oraz Mixer (3%). Najpopularniejszą grą 2019 roku było League of Legends, którego szczyt oglądalności odnotowano w listopadzie podczas finałów Worlds Championship oraz Fortnite. Oprócz transmisji z gier bardzo powszechny był też IRL, do którego zaliczamy rozmowy oraz relacje z dziedziny sztuki, muzyki, edukacji, technologii a także o żywności, hobby, podróżach czy rekreacji.

Najpopularniejsze gry na Twitchu
Źródło: Stream Elements, Arsenal

Pojawiające się nowe tytuły gier takie jak Call of Duty: Warzone czy Valorant mogą nieco namieszać w zestawieniu na koniec tego roku, wnosząc powiew świeżości na listy rankingowe.

Dziś wiemy że, w obliczu panującej pandemii i dostępności wszelkich rozrywek jedynie online, platformy streamingowe w 2020 roku odnotują gigantyczny wzrost względem roku ubiegłego. Już teraz, w pierwszym kwartale, bite są wszelkie rekordy pod względem godzin streamowanych oraz widowni skupionej przed ekranami.

Twitch po raz pierwszy od debiutu platformy w 2012 roku, przekroczył trzy miliardy godzin oglądanych w pierwszym kwartale, co stanowi ponad 65% udziału w rynku. Rekordowa jest również aktywność streamerów, których łączny czas transmisji wynosi ponad 121 milionów godzin. Dzięki temu Twitch pod tym względem zgarnia aż 72% rynku.

Oczywiście Twitch nie jest jedyną platformą, która odnotowała nagły wzrost aktywności w pierwszym kwartale – YouTube Gaming zyskał 13-procentowy wzrost łącznej liczby godzin oglądania (osiągając nieco ponad 1 miliard) w porównaniu z poprzednim kwartałem, co stanowi 22% całkowitego udziału w rynku. Godziny przesyłane strumieniowo na platformie również wzrosły o 14 procent, do 14 milionów.

Platformy livestream

Facebook Gaming cieszy się wzrostem o ponad 20% liczby godzin oglądanych na platformie do 553,7 miliona, co stanowi 11 procent całkowitego udziału w rynku. Liczba przesyłanych godzin również wzrosła o 11 procent do 4,9 miliona. Obie liczby stanowią znaczny wzrost rok do roku w przypadku gier Facebook, o 236% w przypadku godzin oglądania i 131% w przypadku godzin transmisji.

Z kolei Mixer Microsoftu jako jedyna platforma zalicza spadek liczby godzin oglądania, o ponad 7% względem poprzedniego kwartału, co stanowi zaledwie 2 procent całkowitego udziału w rynku. Liczba godzin transmisji na platformie wzrosła o nieco ponad 1% do 28,3 milionów.

Polski rynek streamingowy nie odbiega jakością od światowego. Dla fanów esportu platformą pierwszego wyboru jest Twitch, na którym znaleźć można różnego rodzaju kontent w rodzimym języku, począwszy od amatorskich transmisji, poprzez te prowadzone przez zawodowych streamerów, kończąc na relacjach z największych światowych turniejów i lig esportowych.

O wynikach raportu polskiego rynki livestream pisaliśmy w artykule: Badanie polskiego rynku livestream

Dla potencjalnego reklamodawcy platformy streamingowe niosą szereg możliwości, dzięki którym może zaistnieć w świadomości oglądających. Najpopularniejszą metodą jest współpraca z twórcami, którzy oprócz standardowych form takich jak link na chacie czy banner pod streamem, mają całe spektrum innych aktywności – jak dedykowane turnieje z udziałem gwiazdy czy wspólna gra na specjalnych serwerach w tytułach esportowych. Świetnym przykładem takiej kampanii jest #KFCnaMapach. Tak aktywna i angażująca interakcja pozostaje w pamięci graczy na długie lata. Streamerzy w codziennych swoich aktywnościach potrafią skupiać kilkanaście tysięcy fanów przed ekranami monitorów.

Transmisje esportowe dają możliwość dostosowania wyglądu interfejsu gry  czyli branding transmisji – logo widoczne na belce w grze, rotatory czy animowane panele reklamowe zapewniają stały kontakt  z marką. W przerwach między meczami emitowane są podsumowania meczów, analizy i predykcje, które również mogą nieść w sobie przekaz reklamowy oraz spoty. Trafnym przykładem ostatnich dni jest współpraca Ultraligi z producentem batonów KitKat. Przerwy pomiędzy np. rozgrywką a studiem są naturalne, co zauważyła firma Nestle – “czas na przerwę, czas na kitkat”. Czy można znaleźć trafniejszy sposób, żeby zapisać się w świadomości widzów? Warto pamiętać, że przy kreowaniu swojej marki na platformach streamingowych, trzeba dbać o luźną formę przekazu, jak i o humorystykę swoich reklam. Interaktywny czat z widzami jest zapewnieniem tego, że w przypadku trafionej promocji, będzie ona przyjęta przez użytkowników elastycznie.

Pozyskanie przez Mixera takich osobistości jak Ninja i shroud było przełomowym ruchem w historii platform streamingowych. Na rynku w końcu pojawiła się kompetentna dla Twitcha konkurencja, która zabrała mu dwóch czołowych twórców. Nie tylko stworzyło to istotną dla każdego rynku rywalizację, ale zmusiło samego Twitcha do umów z twórcami po raz pierwszy w historii. Przykładem tego jest Dr Disrespect, który został ostatnio zakontraktowany przez Twitcha. Pomimo mniejszych wyników oglądalności przez twórców działających obecnie na Mixerze, YouTube Gaming, czy Facebooku, możliwość pokazania swojej marki przy pseudonimach miary Ninjy czy shrouda pozostaje niezwykle prestiżowa, i wygeneruje ogromne zasięgi.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy również  do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie można zdobyć podstawową wiedzę o tym zagadnieniu.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

AVEZ Esport dzięki wsparciu od STS powalczy w eliminacjach Flashpoint

STS parnerem AVEZ Esport CS GO

STS, największy bukmacher w Polsce, nawiązał współpracę z AVEZ Esport – jedynym polskim zespołem CS:GO, który zakwalifikował się do eliminacji do Flashpoint. Bukmacher został głównym partnerem wyjazdu do Los Angeles, gdzie ośmiornice będą reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej w znaczącym turnieju.

W obszarze gamingu STS nieustannie zwiększa skalę działalności i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy. Aktywnie angażujemy się we wsparcie perspektywicznych polskich graczy, zarówno zawodników indywidualnych, jak i drużyn oraz organizacji e-sportowych. Sponsorujemy także istotne dla polskiej sceny e-sportu wydarzenia i turnieje. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć AVEZ Esport, zostając głównym partnerem wyjazdu ośmiornic do Los Angeles, gdzie rozegrają kwalifikacje do Flashpoint.

Mateusz Juroszek, prezes STS

Cieszymy się, że największy bukmacher w Polsce docenił nasze osiągnięcia na światowej scenie CS:GO. Ponadto, nawiązanie współpracy z tak renomowaną firmą w pierwszą rocznicę powstania organizacji AVEZ świadczy, że rozwijamy się w dobrym kierunku. Mamy nadzieję, że nasz występ w kwalifikacjach Flashpoint sprawi radość wszystkim kibicom oraz graczom STS.

Wojciech Sagan, Członek Zarządu AVEZ Esport

AVEZ Esport jako jedyna polska drużyna nie przegrywając żadnego spotkania, przeszła kwalifikacje Flashpoint i tym samym awansowała do etapu eliminacji, który odbędzie się w Los Angeles. W zaplanowanych na 3-5 marca rozgrywkach AVEZ będzie rywalizować m.in. z Chaos Esports Club, SKADE, Orgless czy Redeption POA. Drużyny walczą o pulę nagród w wysokości 64 tys. dolarów oraz dwa miejsca w ligowych rozgrywkach, gdzie do wygrania będzie milion dolarów.

E-sport na dobre zagościł w pierwszej dziesiątce dyscyplin najchętniej obstawianych przez naszych graczy i cały czas zyskuje na popularności. Dlatego inwestujemy w budowę jeszcze większej rozpoznawalności wśród fanów e-sportu – nieustannie rozwijamy ofertę, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom graczy i wspieramy rodzimą scenę e-sportu w dalszym rozwoju i profesjonalizacji, czego dowodzi współpraca nawiązana z AVEZ Esport.

Mateusz Juroszek, prezes STS

Bukmacher aktywnie angażuje się we wspieranie polskiego sportu, będąc największym prywatnym podmiotem na rodzimym rynku sponsoringu. Firma jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej, a także sponsorem głównym Jagiellonii Białystok oraz oficjalnym bukmacherem Lecha Poznań, Cracovii, Pogoni Szczecin, Korony Kielce, Górnika Zabrze, Zagłębia Lubin, Anwilu Włocławek, Asseco Resovii oraz PGE Vive Kielce, a także Polskiej Ligi Siatkówki, Futsal Ekstraklasa czy innych klubów i związków sportowych.

STS angażuje się także we wsparcie e-sportu. Bukmacher sponsoruje x-kom AGO, jedną z najlepszych drużyn CS:GO w Polsce. STS jest sponsorem Pawła ‘innocenta’ Mocka – zawodnika CS:GO, który gra na scenie międzynarodowej. Ten kontrakt był pierwszym w Polsce przypadkiem, gdy bukmacher wsparł indywidualnego zawodnika e-sportowego, grającego w Counter-Strike’a. Bukmacher zdecydował się także na wsparcie Damiana „Nervariena” Ziaji, jednego z najpopularniejszych influencerów polskiej sceny League of Legends. Podpisana z nim umowa to pierwszy w Polsce przypadek zaangażowania bukmachera w działania promocyjne skierowane do społeczności League of Legends. W minionych sezonach firma wspierała Polską Ligę Esportową – jedne z ważniejszych rozgrywek CS:GO w kraju – oraz drużynę e-sportową Izako Boars. STS włączył się również w inicjatywę dobroczynnego meczu rozegranego pomiędzy czołowymi polskimi drużynami CS:GO. Ponadto w grudniu 2018 r. bukmacher zorganizował – wraz z ‘innocentem’ i ‘Nervarienem’ – plebiscyt na e-sportową inicjatywę, który, głosami kibiców, wygrał kobiecy turniej lanowy CS:GO.

Więcej informacji na www.sts.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Europejski Minor z kobiecego punktu widzenia?

Za nami Europe Minor Championship Berlin 2019 - ostatni etap piekielnie trudnych eliminacji do najważniejszej imprezy Counter-Strike: Global Offensive w drugiej połowie 2019 roku. Niestety polskie zespoły odpadły we wcześniejszych kwalifikacjach, lecz o zakwalifikowanie się do wielkiego finału walczyły topowe drużyny Starego Kontynentu. Kibice nie mieli na co narzekać - rozgrywki na wszystkich szczeblach eliminacji były nie tylko bardzo zacięte, ale zostały również okraszone polską oprawą komentatorską, przygotowaną w krakowskim studiu Nervariena przez agencję FantasyExpo.

Olbrzymi poziom trudności sprawił, że drużyny musiały wykazać się koncentracją i umiejętnościami, aby zdobyć upragniony awans do StarLadder Berlin Major 2019. Rozgrywki w ramach Mistrzostw Świata Counter-Strike: Global Offensive to nie tylko wypełnione hale, ale również widzowie online. Za transmisję zmagań odpowiadała agencja FantasyExpo, która przeprowadziła  realizację z krakowskiego  studia Nervariena w dwóch decydujących dniach rozgrywek.

W obsadzie komentatorskiej zasiadł Piotr „Izak” Skowyrski, Paweł „Saju” Pawełczak, Olek „Vuzzey: Kłos, Adam „Destru” Gil, a za analizę odpowiadała debiutująca Kamila „FirinGirl” Kopij, Paweł „Innocent” Mocek, Adam „Destru” Gil, Olaf „Szeregowy” Ostrowski oraz Radosław „Mad1” Florkowski w roli prowadzącego.

Minory to ostatni dzwonek dla zespołów, żeby załapać się do Wielkiego Finału. Presja na zawodnikach na tym etapie jest ogromna, bowiem walczą o być albo nie być na scenie głównej w Berlinie. Emocje europejskich eliminacji sięgały zenitu, co dobrze zwiastuje zbliżającej się fazie pucharowej. Kolejne etapy rozgrywek to olbrzymie wyzwanie, dla całej kadry zaangażowanej w StarLadder Berlin Major 2019. Im bliżej finałów, tym większa emocje ciążą nie tylko na zawodnikach, ale również realizatorach transmisji oraz komentatorach i analitykach. – mówi Piotr “Izak” Skowyrski

Debiut po raz pierwszy!

W europejskich eliminacjach do Wielkiego Finału Berlińskiej imprezy wystąpiły topowe drużyny starego kontynentu: Fnatic, North, BIG, Team Ancient, CR4ZY, mousesports, NoChance oraz Sprout.

Mimo wyrównanej i pełnej pasji walki, najlepszymi zespołami, które zdobyły bilet do kolejnego etapu zmagań okazały się mousesports oraz CR4ZY. Co więcej, europejskie zmagania po raz pierwszy zostały wzbogacone o przygotowanie polskiej profesjonalnej transmisji, dając kibicom jeszcze więcej emocji w ramach zbliżających się finałów.

Przygotowanie transmisji z europejskich Minorów przez FantasyExpo było kolejnym krokiem w kierunku polskich kibiców. W tym roku chcieliśmy przedłużyć esportowe święto jakim są Mistrzostwa Świata CS:GO. Podczas transmisji nie zabrakło nowości – sceneria studia nie bez powodu została zaaranżowana w specjalny sposób. Po raz pierwszy w historii w puli map turniejowych pojawiło się „Vertigo”, będące odwzorowaniem placu budowy wieżowca. Co więcej, studio analizy zostało przygotowane w luźniejszym stylu, gdzie eksperci siedząc na wygodnych kanapach  mogli poczuć swobodną atmosferę do rozmów i podsumowań. – komentuje Aleksiej Budźko, Brand Manager FantasyExpo

Debiut po raz drugi!

Europejskie Minory stanowiły nie tylko bagaż emocji dla kibiców CS:GO, ale również cenną lekcję dotyczącą coraz większej roli kobiet w polskim esporcie. W trakcie kwalifikacji mogliśmy być świadkami debiutu w roli analityka sportów elektronicznych Kamili “FirinGirl” Kopij, gracza CS:GO, administratora eventów esportowych oraz ekspertki z zakresu wirtualnej rywalizacji. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, z prężnego rozwoju żeńskiej sceny sportów elektronicznych. Przykład Kamili pokazuje, że w esporcie płeć nie ma znaczenia. Liczy się tylko pasja oraz umiejętności do tego co się robi.

Jak podeszłam do analizy? Notes, ołówek, dwa dni przygotowań z powtórek spotkań, porównanie statystyk z HLTV i podsumowanie kto lepiej się prezentuje na papierze.  Oczywiście, sztandarowa był moja obecna wiedza na temat aktualnych rozgrywek, jednak z tym nie było problemu. W końcu esport to moja pasja. Mój udział na analizie był dla mnie mocno zaskakujący – nigdy bym się nie spodziewała takiej propozycji. Odczuwałam dreszczyk emocji, jednak udział w tym projekcie był super. Przy okazji wyciągnęłam nowe doświadczenie, więc tym bardziej było to dla mnie fantastyczne przeżycie. Oby więcej takich. – mówi Kamila “firingirl” Kopij

Mimo, że od finałów StarLadder Berlin Major 2019 dzieli nas miesiąc, to emocje już teraz dały się we znaki wszystkim kibicom. Za nami dwa z czterech Minorów, które wyłoniły 4 kolejne drużyny w ramach Mistrzostw Świata. Ostatnia prosta już przed nami, pozostaje trzymać kciuki za nasze ulubione zespoły.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KFC organizuje pierwsze mistrzostwa e-sportowe w Europie Środkowej w ramach programu KFC BATTLE

W tym roku KFC po raz pierwszy zorganizuje turnieje e-sportowe w Europie Środkowej. W ramach imprezy „KFC BATTLE” drużyny z Polski, Czech i Węgier będą mogły wziąć udział w mistrzostwach Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO).

KFC BATTLE to międzynarodowy projekt organizowany przez KFC, skierowany do młodych talentów z Europy Środkowo-Wschodniej w różnych dziedzinach, od koszykówki, przez amatorskie konkursy dla wokalistów i raperów, aż po e-sport. W 2018 roku KFC zorganizowało już siódmą edycję KFC BATTLE, a po raz pierwszy projektowi towarzyszył turniej e-sportowy w Europie Wschodniej.  Był to ukłon marki w stronę e-zawodników zaangażowanych w dynamiczny świat gier komputerowych.

W tym roku, po raz pierwszy w historii KFC BATTLE, w turnieju e-sportowym, będą mogły rywalizować również zespoły z Europy Środkowej. Aby zaangażować jak najwięcej fanów e-sportu, marka zdecydowała się na udział w mistrzostwach Counter-Strike: Global Offensive – jednej z najpopularniejszych dyscyplin e-sportowych w regionie. Chcąc wziąć udział w finałowym etapie turnieju, zespoły CEE muszą przejść przez otwarte i zamknięte kwalifikacje online na FACEIT.

E-sportowi zwycięzcy zostaną wyłonieni podczas Wielkiego Finału KFC BATTLE, który odbędzie się 13-14 lipca w Moskwie. Dwa zespoły CS: GO będą rywalizować o wyjątkową nagrodę. Zwycięska drużyna CS:GO odwiedzi The StarLadder Berlin Major 2019, największy turniej tego roku organizowany w Niemczech. Podczas tych wydarzeń najlepsi będą mogli obserwować, jak wiodące na świecie, profesjonalne drużyny grają na żywo. Ponadto na zwycięski team czekać będzie specjalna nagroda niespodzianka.

Otwarte kwalifikacje do KFC BATTLE odbywać się będą w każdy weekend od 11 maja do 2 czerwca br. Zamknięte kwalifikacje dla drużyn z Europy Środkowo-Wschodniej odbędą się 7-9 czerwca br.

Rejestracja do udziału w turnieju dla drużyn CEE jest dostępna pod linkiem: http://kfcbattle.gg/eng/  Mistrzostwa są otwarte dla każdego amatorskiego zespołu składającego się z graczy od 14 do 30 lat. Udział w zawodach jest bezpłatny.

Linki do otwartych kwalifikacji:

CEE #1

CEE #2

CEE #3

CEE #4

CEE #5

CEE #6

CEE #7

CEE #8

Poznaj newsy z tegorocznego KFC BATTLE: http://kfcbattle.gg/eng/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF