...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

15. sezon ESL PRO League

ESL Pro League 15

W tej chwili rozgrywany IEM w Katowicach jest głównym tematem społeczności CS:GO. Jednak na horyzoncie już widnieje nam kolejny turniej. 15. sezon ESL Pro League pomimo formy online zapowiada się niezwykle interesująco.

34 drużyny, które wezmę udział w zawodach, powalczą o łączną pulę nagród wynoszącą 850 tys. dolarów. Wśród nich zobaczymy polskie AGO będące triumfatorem 38. sezonu ESEA Premier. Poza całkowicie polskim składem w drużynie ENCE zobaczymy Pawła „dychę” Dychę i Olka „hadesa” Miśkiewicza.

Faza grupowa rozpocznie się 9 marca i potrwa do 3 kwietnia. Fazę play-off będziemy mogli oglądać 5-10 kwietnia.

Grupy prezentują się następująco

Grupa A

  • G2
  • NIP
  • Entropiq
  • Fnatic
  • MOUZ
  • LookingForOrg

Grupa B

  • Vitality
  • Virtus.pro
  • FaZe
  • FURIA
  • ENCE
  • Sprout

Grupa C

  • Gambit
  • Liquid
  • GODSENT
  • BIG
  • Movistars Raiders
  • Party Astronauts

Grupa D

  • Natus Vincere
  • Heroic
  • Astralis
  • Complexity
  • Evil Geniuses
  • AGO

Adam Daniluk

Lost Ark kolejny hit Amazon Games bije rekordy

Lost ark

Gatunek MMO RPG wydawałoby się, że swoje lata świetności ma już za sobą. Nowa produkcja Amazon oraz Smilegate udowadnia, że jest inaczej.

Sama gra nie jest szczególnie nowa, ponieważ jej premiera w Korei miała miejsce w 2019 roku. Jednak od tego czasu była zarezerwowana jedynie dla graczy właśnie z tego regionu (Japonia, Rosja oraz Korea Południowa). Dopiero kilka dni temu doczekała się światowej premiery, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Gra przypominająca w rozgrywce Diablo i skupiająca się na PvE osiągnęła niesamowity wynik ponad 1,3 miliona równolegle grających graczy zaledwie 24 godziny po premierze. Dzięki temu prześcignęła takie produkcje jak Dota 2 oraz CS:GO. Jedynie Pubg może spać spokojnie, do pobicia jego rekordu brakuje Lost Ark prawie 2 milionów graczy.
Oczywiście tak duże zainteresowanie nie obyło się bez problemów z serwerami, które mogły podciąć skrzydła wynikowi. Niezależnie od tego jest to niesamowite osiągniecie, warto więc śledzić produkcje w przyszłości.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przełomowy 2021 w Polskiej Lidze Esportowej [RAPORT]

Raport PLE

Dwa sezony rywalizacji w Counter Strike, 930 godzin transmisji,: Global Offensive, projekt Centralizacji Praw Sponsoringowych i pula finansowa, wynosząca w sezonie Jesień 2021 aż 250 tys. zł. Tak w telegraficznym skrócie wygląda podsumowanie działalności Polskiej Ligi Esportowej w kolejnym roku pandemii. Organizacja konsekwentnie dąży do coraz większej profesjonalizacji polskiego esportu. O wszystkich działaniach Ligi w 2021 r. można przeczytać w opublikowanym właśnie Raporcie z działalności.

Polska Liga Esportowa pokazała w minionym roku oblicze dynamicznie rozwijającego się organizatora rozgrywek na najwyższym krajowym szczeblu. Odbywało się to na kilku polach. Pierwszym z nich jest — co jasne — obszar rozgrywek esportowych, główny cel, “język”, którym PLE chce przemawiać do swoich fanów. Finały sezonu Wiosna 2021, wyjątkowy PGE Superpuchar na Lotos Stadionie Letnim w Gdańsku, Rozgrywki sezonu Jesień 2021 – każde z tych wydarzeń niosło się wielkim echem nie tylko w środowisku zawodników i kibiców. Niezależne badania prowadzone m.in. przez firmę Deloitte czy Sponsoring Insight pokazują, że poziom profesjonalizmu i jakości treści esportowych przyciągają rzesze nowych odbiorców.

Paweł Kowalczyk

Po raz drugi wydajemy raport, w którym prócz podsumowania dokonań PLE, dzielimy się wiedzą o rynku, wynikami badań demograficznych naszych fanów i otoczenia. Chcemy, by ten ponad stustronicowy dokument był źródłem wiedzy biznesowo-marketingowych zarówno dla tych, którzy o esporcie wiedzą już prawie wszystko, jak i tych, którzy dopiero planują swoją przygodę z tą branżą

Paweł Kowalczyk, prezes PLE

Jednym z najważniejszych elementów rozwoju Ligi jest współpraca z partnerami. Do grona tych, którzy w Polskiej Ligi Esportowej dostrzegli szanse dla swoich marek i produktów, dołączyło m.in. PGE Polska Grupa Energetyczna. Kluczowe aktywności w tym obszarze zostały przedstawione w Raporcie, a zbiór tych działań pokazuje, że esport i rozgrywki PLE to miejsce dla marki z każdej branży, dzięki któremu w innowacyjny sposób może wejść w interakcję z docelową grupą odbiorców.

Miniony rok nie byłby jednak tak okazały, gdyby nie projekt Centralizacji Praw Sponsoringowych. Bezprecedensowy plan współpracy Polskiej Ligi Esportowej z organizacjami zrzeszonymi w ramach PGE Dywizji Mistrzowskiej jest inwestycją we wspólny rozwój. Efektem było znaczne zwiększenie atrakcyjności rywalizacji, między innymi poprzez pulę finansową, wynoszącą aż 250 tysięcy złotych w sezonie Jesień 2021.
Wyniki Polskiej Ligi Esportowej w 2021 roku pokazują, że rynek esportu w Polsce radzi sobie coraz śmielej, goniąc rozwinięte i dobrze poukładane środowisko sportowe.

Wartość polskiego rynku sponsoringu esportu w 2021 roku oszacowaliśmy na ok. 32 mln złotych i przyznaję, że jest to kwota większa, niż pierwotnie zakładaliśmy. Z drugiej strony to tylko 3% wartości rynku sponsoringu sportowego, choć niewykluczone, że w najbliższych latach ta proporcja może ulegać stopniowej zmianie na korzyść sportów elektronicznych.

Seweryn Plotan, Dyrektor Zarządzający w Sponsoring Insight

RAPORT

Adam Daniluk

Nowa mechanika w CS:GO. Oto FLASHBOOST 2.0

Gracze Counter Strike Global Offensive odkryli bardzo ciekawą mechanikę, która całkowicie zmienia tempo rozgrywek. Społeczność nazwała ją FLASHBOOST 2.0.

Społeczność popularnej strzelanki kolejny raz udowadnia, że silnik Source nadal kryje w sobie wiele tajemnic. W sieci pojawił się film prezentujący najprawdopodobniej wcześniej nigdy niepoznaną mechanikę w Counter-Strike: Global Offensive.

Czym jest FLASHBOOST 2.0?

To nowa mechanika, która pozwala na wystrzelenie jednego gracza wysoko w powietrze z bardzo dużą prędkością. Jednak aby pomyślnie wykonać mechanikę, potrzebujemy do tego 3 osób z drużyny i drabinę. W powyższym filmiku użytkownik Slippery_ tłumaczy, jak poprawnie wykonać całą sekwencję.

Nowa mechanika zmieniająca rozgrywkę

Dzięki  FLASHBOOST 2.0 gracze mogą bez problemu wskakiwać na wcześniej niedostępne tekstury i obiekty oraz likwidować swoich oponentów z niepozornych, a czasem niewidzialnych miejsc.

Innowacja silnika Source

Silnik Source został wyprodukowany przez Valve Corporation. Od wielu lat gracze odkrywają w grach korporacji (CS:GO, Half Life, Garry’s Mode, Team Fortress 2) wiele ciekawych mechanik, które stały się tzw. ,, efektem ubocznym” zaprojektowanej fizyki w poszczególnych tytułach. W jego efekcie powstało wiele innowacyjnych trybów, tj.: surfowanie czy deathruny, które charakteryzują się odmiennością w oferowanej, standardowej rozgrywce.

Mogłoby się wydawać, że po 17 latach od wydania silnika wszystkie jego tajemnice zostały już poznane. Jednak nic bardziej mylnego, gdyż społeczność CS: GO nadal zaskakuje swoją kreatywnością samych deweloperów, jak i miłośników tejże gry.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska transmisja BLAST Premier Final

BLAST ESPPORT NOW

Sezon 2021 dobiega końca. 14 grudnia rozpoczął się ostatni turniej BLAST Premier Final. Zagrają na nim najlepsze drużyny bieżącego roku.

BLAST Premier World Final 2021 to turniej będący zwieńczeniem całorocznego cyklu turniejowego Counter Strike: Global Offensive, w którym wystąpią zespoły najlepiej prezentujące się na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy, czyli Natus Vincere, Team Vitality, G2 Esports, Gambit, Heroic, Ninjas in Pyjamas, Astralis oraz Team Liquid. Drużyny będą walczyć o pulę nagród wynoszącą milion dolarów. Turniej odbywa się w dniach 14-19 grudnia, startując codziennie o godzinie 16:30. Rozgrywki przeprowadzone zostaną według drabinki podwójnej eliminacji, a mecze będą miały charakter best-of-three.
Polską transmisję tworzy Fantasyexpo, a jej partnerami zostały firmy LOTTO oraz Logitech G. Transmisję z rogrywek można obejrzeć na kanale ESPORT NOW na platformie Twitch.tv.

 

Adam Daniluk

Polskie drużyny zagrają na V4 Future Sports Festival

V4 Future Sports Festival

Już dziś, 14 listopada rozpoczął się V4 Future Sports Festival. Na turnieju zobaczymy dwie polskie organizacje - AGO i Wisłę Kraków.

V4 Future Sports Festival odbędzie się w Budapeszcie w formie offline (z obecnością kibiców). Weźmie w nim udział 12 drużyn, w tym wspomniane AGO i Wisła All In. Polskie drużyny powalczą o pulę nagród wynoszącą 300 tys. euro. Połowę tej kwoty zdobędzie zwycięzca całego turnieju.

Polaków można obejrzeć w akcji już dziś, 14 listopada. Żeby wywalczyć miejsce w fazie grupowej turnieju, muszą najpierw przejść fazę play-in. Właściwa część eventu potrwa od 17 listopada do 21 listopada.

Warto wspomnieć, że na poprzednich edycjach turnieju organizacja Virtus.Pro zdobywała dwukrotnie zaszczytne drugie miejsce.

Adam Daniluk

Jak dużą społeczność zgromadziły największe tytuły esportowe?

gracz Dota 2

Z historii gamingu w Polsce możemy wymienić dużo zagranicznych tytułów, gdzie polscy gracze stanowili dużą część graczy na serwerze. Możemy przypomnieć sobie takie tytuły jak Tibia oraz Metin2, gdzie Polaków mogliśmy spotkać na każdym kroku. Od paru lat panuje jednak moda na tytuły esportowe, budzące chęć do rywalizacji. Przyjrzyjmy się temu, jak dużą bazę graczy zyskały najpopularniejsze tytuły esportowe oraz jak duże zainteresowanie budzą w naszym kraju.

Na całym świecie dominują dwa tytuły: Counter Strike: Global Offensive i League of Legends, ale i te mniej popularne prezentują się świetnie.

Counter Strike od lat na szczycie

Niebywałe jak długo może utrzymywać się na topie, ten kultowy first person shooter. Mijają lata, a mimo wszystko dalej nie potrafimy powiedzieć, czy szczyt popularności Counter Strike’a już minął, czy dopiero nadchodzi. Napływ graczy z miesiąca na miesiąc jest różny. W ostatnich miesiącach zdarzały się spadki, jednak nie są one tak ogromne jak wzrosty liczby graczy w poszczególnych latach. Counter Strike gromadzi ok. 500 tys. osób każdego miesiąca na świecie. W jednej chwili gra Valve potrafi zgromadzić nawet milion osób jednocześnie.

Tegoroczne badanie populacji graczy w danym kraju przygotowany przez Leetify przyniósł nam ciekawe wyniki.

W Counter Strike’u: Global Offensive Polacy zajmują aż 3 miejsce jeśli chodzi o ilość graczy. Miejsca przed nimi należą do Rosji (11,65%) i Stanów Zjednoczonych (10,66%). Polacy zaś stanowią 5,5% wszystkich graczy Counter Strike’a. W tyle zostawiliśmy m.in. Niemcy, Francję czy Hiszpanię.

Popularna strzelanka od Valve to jeden z najważniejszych tytułów esportowych ostatnich lat. Nic dziwnego że przyciągnęła również do siebie polskich graczy, którzy to mieli już styczność z Cs-em, kiedy to Counter Strike 1.6 wiódł prym wśród polskiej młodzieży.

gracze CSGO na świecie
Źródło: Leetify

Dobrze również prezentujemy się w kolejce rankingowej. Polacy posiadają jedną z liczniejszych grup osób z rangą Global Elite (zajmujemy ok. 10 miejsce), co też pokazuje, że jak na tak duże zainteresowanie grą trzymamy również wysoki poziom.

Aż połowa polskich graczy miała styczność z LOL-em?

Wszyscy fani gier zdają sobie sprawę z fenomenu League of Legends, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę jak dużą bazę graczy zgromadziła wokół siebie MOBA od Riot Games. Portal leaguefeed.com, będący zaufanym źródłem podaje naprawdę ogromne liczby. Na świecie liczba graczy oscyluje w granicy 100 milionów graczy miesięcznie, praktycznie 4-krotnie przewyższając w tym CS:GO. Scena esportowa również nie odstaje, przyciągając podczas Mistrzostw Świata 2020 aż 98 mln widzów.

W roku 2019 Wiktor Cegła, publicysta związany z Riot Games poinformował, że LoL stał się najpopularniejszym tytułem w naszym kraju. Dane pochodzące z portalu Newzoo pokazują, że prawie połowa polskich graczy miała kiedykolwiek styczność z „lol-em”. Według tego samego portalu blisko 50% wszystkich Polaków na co dzień gra w gry video1, co tym bardziej utwierdza w przekonaniu, że gra od Riot nie ma sobie równych również na naszych ziemiach.

Valorant na chwilę przyćmił CS-a?

Riot Games udowodnił w zeszłym roku, że ma już tak rozbudowaną markę, że gracze pójdą za nimi w ogień. Valorant natychmiast zbudował wokół siebie potężny hype, który eksplodował w dniu premiery, kiedy to dziennie zbierał nawet do 3 milionów graczy. Valorant do teraz trzyma się nieźle, gromadząc miesięcznie 15 mln różnych użytkowników, co deklasuje Cs-a, będącego bezpośrednim konkurentem.

gracze Valorant
Źródło: activeplayer.io/valorant

Jak radzi sobie DOTA 2?

Ostatnim tytułem o którym chciałbym wspomnieć jest Dota 2. Pomimo zdecydowanie największych prize pooli na turniejach i pieniędzy włożonych w całą strukturę esportową na świecie, MOBA raczej radzi sobie gorzej od bezpośredniego konkurenta którym jest League of Legends od Riot Games. Średnia graczy 400 tys. miesięcznie jest słaba w porównaniu do średniej swojego bezpośredniego rywala. Wzrosty również są niskie, jednak to co broni Dotę, to jej ponadczasowość i bardzo oddana grupa fanów. Zbliża się turniej The International 2021 (7-17 października), który powinien przyciągnąć do siebie potencjalnie nowych odbiorców. Warto dodać, że prize pool tego turnieju będzie wynosić rekordowe 40 mln dolarów.

Gracze Dota 2
Źródło: Steamcharts

Największe tytuły esportowe charakteryzują się przede wszystkim łatwymi do pojęcia zasadami i wciągającą rozgrywką. Wokół siebie zebrały już miliony fanów, a liczby te w większości przypadków ciągle rosną. Mieliśmy kilka przypadków gier, które tak szybko jak zdobywały popularność, tak też szybko upadały. Chociażby odkrycie roku 2020 – Fall Guys, które zbudowało też scenę esportową. O tytule jednak nikt już nie pamięta. Gra po jakimś czasie stała się monotonna. Gry, które wcześniej opisałem, pomimo gorszych okresów zawsze górują w rankingach. Na pewno zobaczymy jeszcze masę różnych tytułów, które będą się czymś wyróżniały, jednak nie dużo z nich będzie miało szansę zostać tak ogromnym tytułem jak te z topki. Graczy na świecie nie brakuje, z każdym rokiem jest ich coraz więcej, co pokazują najnowsze raporty. Każdy wychodzący tytuł ma pewne szanse na wejście w mainstream, jednak nie każdy tytuł się utrzyma.

przyrost graczy
Źródło: Newzoo

1 https://www.google.com/url?q=https://polishgamers.com/wp-content/uploads/2021/01/Raport_2021_WEB.pdf&sa=D&source=editors&ust=1632907274373000&usg=AOvVaw3GohJw-nHvFETZlvK9D7n4


Autor: Adam Daniluk

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska Liga Esportowa wraca w nowej kreacji!

Jesień 2021 będzie czasem wzmożonego wysiłku dla czołówki polskiej sceny Counter Strike: Global Offensive. Przeszło setka zgłoszonych graczy z dwudziestu drużyn obu dywizji Polskiej Ligi Esportowej stanie do wzajemnej rywalizacji o miano najmocniejszej drużyny na własnym podwórku.

Lotto Dywizja Profesjonalna

Emocje zaczną budować się już 20września. To właśnie tego dnia sezon Jesień 2021 zainaugurowany zostanie walką w pierwszej kolejce Lotto Dywizji Profesjonalnej. Tę rywalizacjęmożna będzie obejrzeć  w poniedziałki (18.00, 21.00) i wtorki (15.00, 18.00, 21.00) na kanałach Twitch i YouTube Polskiej Ligi Esportowej, jak i na WP Pilot. W dywizji zagrają zarówno drużyny i zawodnicy doskonale kojarzeni przez kibiców w Polsce, jak i nowy narybek, chcący wpisać się wyraźną czcionką na karty Polskiej Ligi Esportowej.

Stawka Lotto Dywizji Profesjonalnej prezentuje się następująco:

  • Creative Avez,
  • Dr Pepper Team,
  • GG.Predict VIXIT,
  • LODIS by Illuminar,
  • Olej Napędowy,
  • Opera GX Phantoms,
  • Actina Pasha Gaming Camp,
  • PL123,
  • ThunderFlash,
  • UNGENTIUM.

Wszystkie mecze rozegrane zostaną w formacie BO3, rozlokowanych po dziewięciu następujących tydzień po tygodniu kolejkach. Na przestrzeni przeszło dwóch miesięcy, wszystkie wymienione wyżej drużyny stoczą bój o tytuł mistrza Lotto Dywizji Profesjonalnej, co zaowocuje awansem do najwyższego poziomu rozgrywkowego, czyli PGE Dywizji Mistrzowskiej, nagrody pieniężne w wysokości 10 000 zł oraz miejsce w rozgrywkach międzynarodowych European Development Championship. 

Partnerem tytularnym dywizji jest Totalizator Sportowy, właściciel marki Lotto, który kontynuuje współpracę z Polską Ligą Esportową. Ponadto młodych, aspirujących graczy będą wspierać sponsorzy: eWinner, LG i Pracuj.pl 

PGE Dywizja mistrzowska

Okiem cyklonu, tworzonego w świecie esportu przez Polską Ligę Esportową, będzie po raz kolejny PGE Dywizja Mistrzowska, która po raz kolejny uświetniona została obecnością partnera tytularnego – PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Oczy fanów CS:GO w kraju zwrócą się w stronę mistrzowskiej stawki już 22 września. Tego dnia, na antenie Polsat Games w telewizji, na Twitchu i YouTube, mecze pierwszej kolejki zainauguruje studio meczowe, w skład którego wchodzą:

  • Komentatorzy: Olek “Vuzzey” Kłos” i Łukasz “Hermes” Pożyczek
  • Eksperci: Krystian “Terp” Terpiński i Albert “Mes” Dulla 
  • Prowadzący: Radek “Mad1” Florkowski. 

Razem z nimi, wszyscy kibice będą mogli oglądać rywalizację na najwyższym krajowym poziomie. Zmianą w stosunku do poprzednich sezonów, jest liczba ekip zmagających się w PGE Dywizji Mistrzowskiej. Do ośmiu drużyn dołączają dwa kolejne teamy, a pełny skład na sezon Jesień 2021 wygląda w ten sposób:

  • Anonymo Esports,
  • Honoris,
  • Illuminar Gaming,
  • Izako Boars,
  • Mad Dog’s PACT,
  • M1 EDEN,
  • PGE Turów Zgorzelec,
  • Tarczyński Protein Team,
  • Team ESCA Gaming,
  • x-kom AGO.

Wszystkie formacje mogą zgodnie przyznać – jest o co grać w Polskiej Lidze Esportowej pula finansowa na sezon Jesień 2021 wyniesie bowiem aż 250 tysięcy złotych. Będzie ona dzielona pomiędzy organizacje na podstawie kryteriów, które zostały wyszczególnione w umowie Centralizacji Praw Sponsoringowych, zawartej pomiędzy ligą, a wszystkimi organizacjami walczącymi w PGE Dywizji Mistrzowskiej.

Najbliższe tygodnie z PGE Dywizją Mistrzowską rysują się w następujący sposób: 9 kolejek meczowych, transmitowanych w środy (13:00, 16:00 i 19:00) oraz czwartki (16:00 i 19:00). Rywalizację zakończą finały Polskiej Ligi Esportowej, zaplanowane na pierwsze dni grudnia.

Polska Liga Esportowa wkracza w nowy sezon PGE Dywizji Mistrzowskiej z wielkimi ambicjami, które ponownie, w wyniku przedłużonej współpracy, zrealizowane zostaną przy pomocy partnera tytularnego, PGE Polskiej Grupy Energetycznej, i udziale partnerów: eWinner, Lech Free, LG, Red Bull, Media Expert, Pracuj.pl, którzy przygotowali liczne niespodzianki dla widzów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Start Polskiej Ligi Esportowej w CS:GO i nowa odsłona „Faux Paux” w Polsat Games

Faux Paux Polsat Games

Przełom września i października to gorący czas w Polsat Games. Rusza kolejny sezon Polskiej Ligi Esportowej w Counter Strike: Global Offensive, a fani League of Legends odliczają czas do startu Mistrzostw Świata. Premiery mają też odcinki popularnych audycji gamingowych, w tym hitowy „Faux Paux”, który zyskał zupełnie nową oprawę.

Dobiegający końca wrzesień okazał się niezwykle pracowity dla redakcji Polsatu Games. Po raz pierwszy w historii prestiżowe nagrody w branży produkcji gier wideo – Digital Dragons – zostały przyznane na oczach telewidzów, a transmisję z tego wydarzenia śledzić można było oczywiście w Polsat Games. Dziennikarze i komentatorzy tej stacji wiele wysiłku włożyli także w relacjonowanie rozgrywek European Masters w League of Legends, w których wielkim finale udział wzięło dwóch polskich zawodników. Także we wrześniu swój finał znalazł kolejny sezon Rainbow Polish Masters w popularnej grze Rainbow Six Siege. Najbliższe tygodnie zapowiadają się równie emocjonująco, zarówno dla widzów Polsatu Games, jak i dla twórców tego kanału.

W poniedziałek 20 września na antenie Polsatu Games swoje nowe oblicze odsłoni popularny talk-show „Faux Paux”. Autorski program Radosława Nałęcza i Tadeusza Zielińskiego to jedyne w swoim rodzaju połączenie cotygodniowego przeglądu branżowych wydarzeń oraz rozmów z przedstawicielami świata gamedevu, gamingu czy esportu. Nowa oprawa Polsatu Games, spójna z rebrandingiem Grupy Polsat Plus, zaowocowała także odmienioną szatą graficzną „Faux Paux”. Zmieniła się również scenografia programu. Od teraz prowadzący oraz ich goście zajmują miejsce w centralnej części ultranowoczesnego studia Polsatu Games, a zastąpienie stołu wygodną kanapą oraz fotelami sprzyja atmosferze swobodnej dyskusji. Premiery nowych odcinków „Faux Paux” mają miejsce w każdy poniedziałek o godzinie 18:00. Program oglądać można także w usłudze VOD na stronach Interia.pl oraz Polsat Box Go (wcześniej IPLA). W nowym sezonie swojego show, Radosław Nałęcz i Tadeusz Zieliński gościć będą między innymi autora projektu graficznego gry Wiedźmin czy dyrektora, istniejącego od 1991 roku, Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi.

W dniach 22/23.09 wystartuje nowy sezon Polskiej Ligi Esportowej w grze Counter Strike: Global Offensive. Dynamiczna i niezwykle widowiskowa rozgrywka, od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, a jesienny sezon PGE Dywizji Mistrzowskiej będzie trzecim dostępnym w całości w Polsat Games. W tygodniu inaugurującym nową kampanię, wtorkowe transmisje rozpoczną się o godzinie 12:30, a środowe o 15:30. W kolejnych tygodniach wtorkowe mecze startować będą o godzinie 13:00, a środowe o 16:00.

Przełom lata i jesieni przyniesie także długo wyczekiwane odcinki popularnych programów autorstwa dziennikarzy Polsatu Games. Od poniedziałku do piątku o godzinie 10:30 odbywają się premierowe odsłony „Po Lekcjach”, a więc show, w którym prowadzący „ogrywają” popularne tytuły, a wspólna zabawa z widzami niesie ze sobą zarówno walor rozrywkowy, jak i edukacyjny.

Polsat Games stopniuje także napięcie przed Mistrzostwami Świata w League of Legends. Transmisje z tego wydarzenia oglądać będzie można od października do listopada. Dziennikarze Polsatu Games postanowili osłodzić kibicom oczekiwanie na tegoroczne Worldsy i we wrześniu na antenie stacji dostępne są powtórki najciekawszych fragmentów ubiegłorocznej kampanii.

Szczegółowy plan transmisji w Polsat Games dostępny jest na stronie PolsatGames.pl.


Źródło: Polsat Games

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami w drugim kwartale 2021

League_of_legends

Drugi kwartał roku 2021 nie przyniósł niespodzianek, a jedynie pokazał, że hegemonia League of Legends oraz Counter Strike tylko się umacnia, dzieląc fotel lidera. Nowe badanie przeprowadzone przez The Esports Observer wskazuje, że te dwa tytuły coraz bardziej zaznaczają swoją dominację. Przyjrzyjmy się jednak, po raz kolejny nowym danym o najbardziej wpływowych grach na esportowym rynku.

W drugiej części tego roku do ponownych rozgrywek offline wracały ligi oraz turnieje. Oczywiście nie w takim formacie jak miało to miejsce przed pandemią, lecz uczestnicy mieli zalążek emocji i stresu związanego z rozgrywkami na żywo. Ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach z najnowszego badania.

W tym kwartale wynik jest zbliżony do wyników z początku przeprowadzania badania w 2018 roku. Dominacja League of Legends, które znajduje się na szczycie rankingu i pozycja pretendenta – kiedyś Fortnite, dziś Counter Strike: GO, który ma wynik bardzo zbliżony do tytułu od Riot Games. Finalnie jednak to League of Legends znajduje się na szczycie, ze względu na oglądalność na Twitchu oraz dużą liczbę graczy.

Cały ranking różni się nieco od jego poprzedniej edycji. Ponownie znajdziemy w nim dwa tytuły, które osiągnęły wartość niższą niż 10, za to aż pięć gier uzyskało wynik większy niż 40 (w porównaniu do dwóch poprzednio). Niewielkie różnice w poszczególnych pozycjach odzwierciedlają niewielkie różnice w aktywnych graczach oraz pulach oferowanych nagród w rozgrywkach esportowych. Dla przykładu, w tym kwartale, aż dziewięć tytułów oferowało pulę nagród większą niż milion dolarów, ale tylko trzy z nich przekroczyły barierę dwóch milionów.

Dla przypomnienia, kryteria dla każdego tytułu są niezmienne:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry;
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule;
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych;
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu;
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów;
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
Esports_observer_Q2_2021
Źródło: The Esports Observer

League of Legends pozostaje najlepszym tytułem esportowym

League of Legends od Riot Games pozostaje na szczycie indeksu PC Games Impact Index w drugim kwartale 2021 r. Mimo tego, przewaga nad Counter-Strike: Global Offensive firmy Valve jest marginalna jak nigdy. Swoje miejsce League of Legends zapewnia oczywiście ogromnej popularności, dzięki której posiada gigantyczną bazę graczy (która jest większa od drugiego CS:GO o 14%) oraz dzięki globalnym rozgrywkom esportowym.  W ciągu drugiego kwartału, na Twitchu LoL był najczęściej oglądaną grą z liczbą około 480 milionów obejrzanych godzin.

Counter Strike przypuszcza ofensywę

Najpopularniejsza na świecie pierwszoosobowa strzelanka CS:GO osiągnęła jeden z najlepszych wyników. Swoją wysoką pozycję zawdzięcza dużej ilości rozgrywanych lig i turniejów franczyzowych, zarówno dla amatorów jak i profesjonalistów. W drugim kwartale zostało zorganizowanych aż 130 takich konkursów. Nie można CS’owi odmówić również ogromnej, silnej bazy graczy, która ustępuje tylko League of Legends, oraz puli nagród w Q2 która wyniosła około 4,36 miliona dolarów. Jeśli chodzi o oglądalność CS:GO na Twitchu, wyniosła ona jedynie 42% godzin w porównaniu do League of Legends, co przełożyło się na 201 milionów godzin oglądania.

Wielki powrót

Wielki, a raczej największy konkurent League of Legends w grach typu MOBA (arena bitewna online dla wielu graczy), wraca na podium. Dota 2, znana jest z ogromnych puli finansowych i to właśnie dzięki nim, powracającym w ustępującej pandemii rozgrywkom esportowym, wraca na wysokie miejsce w rankingu. Rozgrywki esportowe są jej dominującym czynnikiem ze względu na stosunkowo słabą oglądalność oraz bazę graczy.

Dota 2 w drugim kwartale, była głównym wątkiem turnieju WePlay AniMajor o wartości 500 tys. dolarów, który odbył się w WePlay Esports Arena w Kijowie z 18 uczestnikami oraz turniejem online ESL One Summer 2021 o wartości 400 tys. dolarów. Łącznie Dota 2 w esportowych rozgrywkach rozdzieliła 3,39 miliona dolarów w nagrodach pieniężnych.

Pretendenci do podium coraz wyżej

Z minimalną różnicą do miejsca na podium, czwarte miejsce zajmuje Call of Duty: Modern Warfare od studia Activision Blizzard ze swoim jakże popularnym Battle Royale – Warzone. Wynik ten zawdzięcza ośmiocyfrowej bazie graczy, która jest trzecią co do wielkości w zestawieniu oraz dzięki oglądalności na Twitchu. Call of Duty: Modern Warfare/Warzone było drugą najchętniej oglądaną grą na Twitchu z ponad 300 milionami obejrzanych godzin, a co ciekawe, w tym kwartale był drugą najchętniej oglądaną grą na Twitchu.

Kolejna pierwszoosobowa strzelanka – Valorant – zaliczyła solidny drugi kwartał dzięki czwartej co do wielkości miesięcznej bazie aktywnych graczy oraz turniejom esportowym offline, takim jak  VCT 2021: Stage 2 Masters w Reykjaviku,. Wydany w tamtym roku FPS należy do najpopularniejszych tytułów, osiągając 266 milionów obejrzanych godzin na Twitchu w drugim kwartale.

Gdy ktoś notuje wzrost, spadek musi notować ktoś. W tym przypadku Fortnite od Epic Games, który stracił kilka miejsc w porównaniu do poprzedniego kwartału. Na Twtichu, Fortnite oglądano przez 257 milionów godzin, a posiada on piątą co do najwyższych baz graczy w obecnym rankingu.

Na pozycji siódmej w rankingu znalazł się Tom Clancy’s Rainbow Six Siege od Ubisoftu, który najwięcej zawdzięcza puli nagród w ostatnim kwartale. Nagrody pieniężne z konkursów z Rainbow Six wyniosły 3,43 miliona dolarów. Lwią część z tej puli, bo aż 3 miliony stanowił rozegrany w Paryżu Six Invitational, który zapewnił również znaczną oglądalność na Twitchu. Na Twtichu oglądalność esportowych rozgrywek wyniosła około 34 miliony godzin z 65 milionów godzin obejrzanych ogółem.

Ostatnim tytułem z pułapu ponad 30 punktów w drugim kwartale 2021 roku jest Rocket League. Poczciwa wersja piłki nożnej przyciągnęła na Twitchu oglądalność podobną do Rainbow Six i osiągnęła pulę nagród wynoszącą 1,9 miliona dolarów.

Apex Legends i Call of Duty Black Ops Cold War

Mistrzostwa Apex Legends Global Series 2021 odbywające się w maju i czerwcu, dały Apex Legends 9 miejsce w aktualnym Impact Index. Silna oglądalność na Twitchu, wynosząca 167 milionów godzin oglądania, zapewniła braki ze strony organizowanych rozgrywek esportowych i zapewniła miejsce w pierwszej dziesiątce zestawienia.

Ostatnią grą, która przekroczyła pułap 20 punktów, jest Call of Duty: Black Ops Cold War. Gra obecnie jest w lidze franczyzowej, która w drugim kwartale odbyła się w trzech etapach, gdzie w każdym było do wygrania 500 tys. dolarów.

Last but not least

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się Overwatch, World of WarCraft, PUBG, Fifa 21 oraz zamykający zestawienie Hearthstone. Tytuły notują ciekawe liczby na Twitchu, ale nie na tyle dobre, by wskoczyć do TOP 10. Overwatch utrzymuje podobną pozycję w stosunku do poprzedniego kwartału, WoW zalicza spadek z dziesiątego na dwunaste miejsce, PUBG zalicza solidny zjazd głównie na rzecz swojej mobilnej wersji. Z TOP 15 w porównaniu do poprzedniej edycji badania wypada Smite


Artykuł napisany na podstawie badania The Esports Observer oraz doświadczeń Brief Esports

Piotr Radzimirski