ESG na najwyższym poziomie. Crowe Polska i Envirly wspólnie zadbają o zrównoważony biznes

Crowe w Polsce, firma dostarczająca profesjonalne usługi dla biznesu, oraz Envirly – spółka technologiczna oferująca innowacyjną platformę do zarządzania zrównoważonym rozwojem, nawiązały strategiczne partnerstwo. Dzięki synergii wiedzy eksperckiej oraz zaawansowanej technologii, wspólnie oferują klientom pełne wsparcie w obszarze ESG.

Obowiązek raportowania ESG już teraz obejmuje największe podmioty na rynku UE. Wiele z nich
potrzebuje wsparcia w zakresie gromadzenia i analizy danych, a także dostosowania swoich
działań i struktury do wymogów dyrektywy CSRD. Wszystko, by móc sprostać przepisom i
właściwie zarządzać zrównoważonym rozwojem.

 

Razem dla zrównoważonego biznesu

Odpowiedzią na rosnące w związku z tym potrzeby rynku jest współpraca nawiązana pomiędzy
Crowe Polska i Envirly. Dla klientów obu spółek, partnerstwo to oznacza kompleksowe wsparcie
w realizacji celów ESG, a także łatwiejsze budowanie odpowiedzialnego biznesu.
Dzięki połączeniu sił, firmy objęte już obowiązkiem raportowania ESG lub te, które czeka to
wkrótce, mogą korzystać z zaawansowanych usług doradczych Crowe wspieranych przez
technologię Envirly. Przedsiębiorstwa w jednym miejscu otrzymają wsparcie strategiczne, jak i
operacyjne.

– Nasi klienci potrzebują zarówno pomocy w tworzeniu strategii ESG oraz przygotowania się
do raportowania niefinansowego, jak i narzędzi, które ułatwią wdrożenie tych działań oraz
ich bieżącą realizację. Platforma stworzona przez Envirly to jedno z najlepszych tego typu
narzędzi w Europie. Doskonale uzupełnia naszą ofertę, ułatwiając i automatyzując
gromadzenie danych oraz generowanie raportów 
– mówi Izabela Kuśmierz – Latała, CEO
Crowe w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Kompleksowa oferta Crowe oraz Envirly zapewnia klientom wsparcie na każdym etapie realizacji
działań ESG – od audytu obecnych aktywności z zakresu zrównoważonego rozwoju i analizę
podwójnej istotności, poprzez opracowanie i wdrożenie strategii ESG, przygotowanie
dokumentacji, następnie zebranie danych niezbędnych do raportowania, obliczenie śladu
węglowego, aż po generowanie raportów niefinansowych i szkolenia dla firm. W ramach usług
wykorzystywana jest nowoczesna platforma Envirly, która pozwala mierzyć i analizować ślad
węglowy organizacji oraz produktu, a także generować pełne raporty ESG. Dzięki automatyzacji
tych procesów, firmy mogą analizować swój wpływ na środowisko oraz dekarbonizować
działania, realizując politykę zielonej transformacji.

– Dziś firmy stawiające na zrównoważony rozwój chcą przede wszystkim sięgać po
zintegrowane rozwiązania. Z jednej strony poszukują pomocy w zarządzaniu danymi,
monitorowaniu procesów oraz raportowaniu, z drugiej potrzebują rozwiązań zapewniających
optymalizację działań ESG oraz ich zgodność przepisami. Nasza współpraca z Crowe
pozwoliła uzupełnić ofertę Envirly, i zapewnić przedsiębiorstwom wsparcie we wszystkich
aspektach zrównoważonego rozwoju
 – mówi Mateusz Masiak, CEO Envirly.

Raportowanie ESG – nowy obowiązek dla firm

Raportowanie ESG, wynikające z przepisów unijnej Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability
Reporting Directive), jest stopniowo wprowadzane dla polskich przedsiębiorstw. Raporty ESG za
rok 2024 w 2025 roku przygotują jednostki interesu publicznego, a w latach kolejnych nowe
obowiązki będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa.

– Firmy powinny już teraz myśleć o ESG, nawet jeśli nie są jeszcze objęte obowiązkiem
raportowania niefinansowego. Ignorowanie kwestii zrównoważonego rozwoju może być
bardzo ryzykowne i skutkować, m.in. utratą możliwości współpracy z kluczowymi partnerami
biznesowymi, ograniczeniami w dostępie do kapitału czy negatywnie wpłynąć na wizerunek.
Wprowadzenie strategii ESG to nie tylko odpowiedź na obowiązujące regulacje, ale także
krok w stronę budowania trwałej przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu
firmy
 – dodaje Milena Kowalik – Szeruga, ESG Manager Crowe w Polsce.

Przygotowanie do raportowania w nowych standardach może stanowić wyzwanie dla firm.
Zwłaszcza, że raport będzie podlegał atestacji – czyli weryfikacji przez podmioty zewnętrzne
zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach.

– Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju nie jest kolorową prezentacją, ale setką
konkretnych danych, które należy zaraportować w zakresie środowiska, społeczeństwa i
ładu zarządczego. Dotyczy to nie tylko samej organizacji, ale i całego łańcucha wartości –
działanie na ostatnią chwilę jest niewskazane
 – konkluduje Weronika Czaplewska,
Wiceprezeska w Envirly, ekspertka ds. ESG.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

„Nowy Rok, nowa firma”. Zaplanuj postanowienia noworoczne w zakresie śladu węglowego dla swojej firmy

Postanowienia noworoczne to tradycja wielu z nas. Tym razem możesz je osiągnąć z całą firmą. Wspólna motywacja i praca w grupie ułatwią Wam ich realizację. A jeśli Wasze cele na 2023 rok będą też przyjazne dla środowiska? Uwzględniając ślad węglowy w postanowieniach, możemy przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, co ma pozytywny wpływ na nasze otoczenie i rozwój biznesu.

Nowy Rok w biznesie często wiąże się z wdrażaniem innowacyjnych programów i strategii. Wiele firm rozważa również działania z zakresu odpowiedzialności społecznej (CSR) oraz zrównoważonego rozwoju i raportowania pozafinansowego ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny) – aby zadbać o swój wizerunek i zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. W 2023 roku warto przyjrzeć się tematowi śladu węglowego, który jest nie tylko obiektem zainteresowania Unii Europejskiej, ale też coraz częściej jego mierzenie i ograniczanie staje się przewagą konkurencyjną.

Ślad węglowy to miara, która określa ilość wytwarzanych gazów cieplarnianych przez np. przedsiębiorstwo, produkt czy wydarzenie w ciągu całego cyklu życia, czyli od produkcji, poprzez użytkowanie, aż do utylizacji. Mierzenie, a następnie ograniczenie śladu węglowego jest bardzo ważnym czynnikiem, który przyczynia się do zmniejszenia zmian klimatycznych. Za monitorowaniem i redukcją śladu węglowego idzie szereg korzyści, nie tylko związanych z ochroną środowiska, ale także ekonomicznych i wizerunkowych.

Ślad węglowy, czyli pierwszy krok na drodze do Eko-2023

Estymacja śladu węglowego pozwala zrozumieć, które procesy w firmie emitują najwięcej lub ponadprzeciętnie dużo, np. poprzez porównanie się do średnich z branży. Na tej podstawie organizacja jest w stanie efektywnie wybrać działania, które nie tylko przyczynią się do modernizacji procesów, ale w największym stopniu wpłyną na ograniczenie emisji śladu węglowego.

Wyobraźmy sobie organizację, która zastanawia się, czy założyć panele fotowoltaiczne na dachu i zainwestować w nowoczesny system recyklingu odpadów. Na chwilę obecną stać ich tylko na jeden projekt. Dzięki estymacji śladu węglowego organizacji, a następnie symulacji dwóch scenariuszy wdrożeń można zobaczyć i porównać, który z nich będzie optymalny pod kątem finansowym i środowiskowym.

Narzędzie wspierające zarządzanie śladem węglowym, takie jak Envirly (www.envirly.pl) wspiera w zrealizowaniu ekologicznych postanowień noworocznych dla biznesu, ponieważ udostępnia technologię pozwalającą na szybkie i łatwe mierzenie oraz monitorowanie śladu węglowego. Dla wielu firm jego raportowanie i redukcja będzie wkrótce nie tylko postanowieniem, ale i obowiązkiem prawnym m.in. w związku z wprowadzeniem dyrektywy CSRD o raportowaniu danych pozafinansowych. Na projekty obniżające ślad węglowy są obecnie dostępne liczne kredyty i dotacje od instytucji finansowych. Aż ⅓ budżetu UE na lata 2021-2027 jest przeznaczona na ten cel, a łączna kwota to aż 0.6 bln euro. Bez planów dekarbonizacyjnych te pieniądze mogą być niedostępne dla przedsiębiorstw.

Postanowienia (nie tylko) noworoczne: zbudować przewagę konkurencyjną

Poza korzyściami ekonomicznymi, firma może stać się bardziej atrakcyjna dla klientów ze względu na wizerunek świadomej ekologicznie organizacji. 80% kontrahentów oczekuje od firm działań nakierowanych na środowisko i zrównoważony rozwój. Transparentność w związku z raportowaniem śladu węglowego może zagwarantować utrzymanie kontraktów z dużymi firmami, bowiem od 2024 roku sukcesywnie coraz więcej przedsiębiorstw zacznie wchodzić w obowiązek raportowania śladu węglowego. Jeśli jesteś kontrahentem takiej firmy, zapyta Cię ona o Twoje wyniki.

Noworoczna lista dla przedsiębiorców

Podejmując postanowienia noworoczne dotyczące zmniejszenia śladu węglowego, ważne jest, aby wyznaczyć konkretne cele, które chcesz osiągnąć. Może to być np. ograniczenie emisji CO2 o określoną ilość w ciągu roku lub nawet osiągnięcie przez firmę neutralności klimatycznej. Następnym krokiem jest znalezienie obszarów, w których emisje gazów cieplarnianych można maksymalnie zredukować. Może to obejmować zmniejszenie zużycia energii w budynkach lub zmianę środków transportu. Ważne jest również, aby wybrać odpowiednie narzędzia i technologie, które pomogą Ci osiągnąć cele redukcyjne oraz regularnie monitorować i raportować postępy w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Poniżej znajduję się kilka przykładów, z których możesz skorzystać podczas tworzenia indywidualnych postanowień w swojej firmie:

1. Zobowiązujemy się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 10% przez wprowadzenie efektywnych technologii i rozwiązań.
2. Będziemy wspierać projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną klimatu.
3. Będziemy wdrażać rozwiązania przyjazne dla środowiska, w tym zastępowanie paliw kopalnych odnawialnymi źródłami energii.
4. Będziemy organizować regularne szkolenia i kampanie edukacyjne w celu zwiększenia świadomości pracowników w zakresie ochrony klimatu.
5. Będziemy regularnie monitorować i raportować nasze postępy w zakresie redukcji śladu węglowego oraz działań proekologicznych.
6. Nasze postanowienia w zakresie śladu węglowego będą regularnie aktualizowane i dostosowywane do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb naszej firmy.

Autorka:  Weronika Czaplewska, CSO Envirly

Envirly wspiera organizacje w zarządzaniu śladem węglowym. Platforma umożliwia mierzenie, analizowanie, przeprowadzanie symulacji i ustalanie celów redukcji emisji dwutlenku węgla, zgodnie z międzynarodowym standardem GHG Protocol.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak podbić serca 85 proc. globalnych konsumentów? Grupa Robocza PR IAB Polska podsumowuje trendy i wydarzenia CSR

Prawie 9 na 10 konsumentów na całym świecie uważa zrównoważony rozwój za ważny przy wyborze marki[1]. Jak na to „wyzwanie” odpowiadają globalni gracze i czego możemy się od nich nauczyć? Czym jest real time CSR i dlaczego wojna w Ukrainie wprowadziła nowe standardy dobroczynności, uruchamiając jednocześnie falę wolontariatu pracowniczego? Dlaczego nie każda pomoc jest trafiona […]

Prawie 9 na 10 konsumentów na całym świecie uważa zrównoważony rozwój za ważny przy wyborze marki[1]. Jak na to „wyzwanie” odpowiadają globalni gracze i czego możemy się od nich nauczyć? Czym jest real time CSR i dlaczego wojna w Ukrainie wprowadziła nowe standardy dobroczynności, uruchamiając jednocześnie falę wolontariatu pracowniczego? Dlaczego nie każda pomoc jest trafiona i bezpieczna wizerunkowo dla Twojej marki?Podsumowanie tegorocznych wydarzeń i garść świeżych inspiracji przygotowała Grupa Robocza Public Relations IAB Polska. To druga z rzędu publikacja poświęcona trendom i zmianom, jakie zaszły w obszarze CSR, tym razem poszerzona o case studies i wypowiedzi zaproszonych ekspertów.

Publikację otwiera artykuł Ewy Ziętek-Maciejczyk z Result Media wskazujący, jakie działania warto realizować w obecnym otoczeniu, aby wpisać się w oczekiwania różnych grup interesariuszy: klientów, pracowników i inwestorów. Autorka dokonała przeglądu światowych trendów. Dla ich zilustrowania wskazuje konkretne case studies, m.in.: Johnson&Johnson, Coca-Coli czy Google. Ponieważ największy sens ma CSR wspierający realizację celów biznesowych marki, prowadzony w sposób strategiczny, wybrała przykłady spełniające te właśnie kryteria.

Przykład kompleksowego projektu z obszaru CSR, angażującego globalnie klientów i pracowników z Polski, Finlandii, Izraela, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych opisała Bogna Wojciechowska, Communication Specialist, Huuuge Games. Firma z całkowicie cyfrowej branży, jaką jest gaming – angażując pracowników i graczy na całym świecie, zmienia nasze realne otoczenie i dba o środowisko. Nie dość, że zapewnili integrację i świetną zabawę dla swojego zespołu z różnych lokalizacji przy tworzeniu proekologicznego wydarzenia do gry to… stworzyli prawdziwy zielony las. Sfinansowali zasadzenie 15 tysięcy drzew w najbardziej zagrożonych wylesieniem miejscach świata, jak Brazylia, Burkina Faso czy Etiopia.

30 proc. wydatków na działania charytatywne ponosimy w grudniu. Tak było w minionych latach, jednak wojna w Ukrainie „przeprojektowała” zwyczaje polskich firm w zakresie CSR. Agnieszka Jagusiak, Marketing Manager, Lightscape postanowiła te zmiany opisać. Bezpośrednia konfrontacja z tragicznymi wydarzeniami wywołała pomocowe tsunami na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. Z pomocą przedstawicieli Fundacji Happy Kids, która ewakuowała do Polski 1500 dzieci z ukraińskich domów dziecka wraz z opiekunami, Agnieszka analizuje jak w działania pomocowe zaangażował się biznes, przeanalizowała także „bhp” w zakresie wybierania partnerów do działań CSR w świecie chaosu i dezinformacji: pełnym zagrożeń dla wizerunku marki.

Jesteśmy świadkami renesansu wolontariatu pracowniczego i niespotykanego wcześniej zaangażowania pracowników w działania społeczne. To właśnie oni w obliczu wydarzeń wojennych podejmowali wiele oddolnych inicjatyw, decydując o rodzaju pomocy, jakiej finalnie udzielili pracodawcy. I właśnie o tym: jak tworzyć działania społeczne wspólnie z pracownikami firmy opowiada Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland w firmie Intrum.

Koniec roku to zwyczajowo czas dobroczynnościowego boomu, inspirujący do myślenia o CSR. Kiedy zakończymy biznesowe wigilie, często spontanicznie wesprzemy wybrane fundacje i potrzebujących, nadejdzie najlepszy moment na refleksję. A gdyby tak stworzyć mocny plan, adresujący dobroczynność nie tylko od święta, dopasowany do naszych możliwości i zgodny z preferencjami pracowników?  Warto powalczyć o uwagę tych 85 proc. konsumentów, dla których ważna jest marka i jej działania, a nie wyłącznie produkt.

Pobierz publikację CSR przygotowaną przez ekspertki z Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska: https://bit.ly/3vas9JP

 

 

[1] Badanie IBM z 2021 roku

 

Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska

NGO i biznes opanują Kraków!

Już 30 listopada w EXPO Kraków odbędzie się wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi. Trzy sale konferencje, kilkuset uczestników, ponad 25 ekspertów ze świata biznesu, 12 godzin przemówień, kilkunastu wystawców targów branżowych oraz niezliczona liczba rozmów networkingowych, w tym udział gościa specjalnego – Jaśka Meli. Wszystko po to, aby stworzyć przestrzeń do dyskusji, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, bo od rozmowy wszystko się zaczyna!

Tego dnia stolica małopolski stanie się miejscem budowania relacji i partnerstw między NGO, biznesem i przedstawicielami administracji publicznej. Podczas wydarzenia będziemy rozmawiać nie o tym co nas dzieli, ale o wspólnych problemach i potrzebach oraz rozwiązaniach, które dzięki zaangażowaniu różnych sektorów mogą przynieść dużo lepsze efekty.

Wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi składa się z trzech elementów:

  • Konferencji ESG, której gospodarzem będzie Jasiek Mela, podczas której poruszane będą zagadnienia dotyczące raportowania niefinansowego i celów zrównoważonego rozwoju;
  • targów branżowych wraz ze strefą networkingu, czyli miejsca do poszukiwania inspiracji i wymiany doświadczeń;
  • Kongresu Pro NGO 2022 dedykowanego przedstawicielom trzeciego sektora i instytucji wspierających np. przedstawicieli administracji publicznej, gdzie tematyka spotkań poświęcona będzie zdobywaniu wiedzy z zakresu współpracy i budowania relacji z biznesem.

Przyjdź na targi branżowe i zainspiruj się!

 

Jeśli tematy społecznej odpowiedzialności biznesu, działalności charytatywnej i zrównoważonego rozwoju są Ci bliskie, to odwiedź nas podczas wydarzenia. Wystawcami tarów są przedstawiciele różnych branż i środowisk: organizacje międzynarodowe, rodzime firmy, przedstawiciele sektora publicznego, organizacje pozarządowe, czy podmioty ekonomii społecznej. Spotkania z wystawcami to okazja do zdobycia wiedzy, inspiracji, poznania ciekawych rozwiązań, produktów oraz gotowych do wdrożenia projektów. Na wydarzeniu będziesz mógł także spotkać przedstawicieli firm, którzy podchodzą odpowiedzialnie do prowadzenia swojej działalności ograniczając negatywny wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie.

Kolejnym obszarem, który będzie poruszany podczas targów to działania z zakresu HR, integracji i wolontariatu pracowniczego. Kwestie pracownicze w obliczu zdarzeń ostatnich miesięcy i lat cały czas zyskują na znaczeniu, budowanie dobrych relacji i zaangażowania to problem, z którym mierzy się wiele firm. Podczas wydarzenia dowiesz się m.in. jak wzmocnić więź pracownika z firmą.

Coraz większe znaczenie w naszym życiu odgrywa ekologia i kwestie ochrony środowiska, stajemy się coraz bardziej świadomi jak nasze decyzje wpływają na otoczenie. Planeta to nasze wspólne dobro i razem musimy o nią dbać. Podczas targów poznasz przedstawicieli organizacji, którzy zaprezentują swoje rozwiązania, będą edukować i inspirować odwiedzających.

Targi branżowe to również tematy biznesowe, wśród wystawców znajdziesz organizacje reprezentujące sektor nowoczesnych usług dla biznesu, doradztwo w zakresie transformacji i zarządzania biznesem, a także  rozwiązania, które pomogą usprawnić działania przedsiębiorstwa w obszarze CSR, HR i wolontariatu.

W budowaniu relacji ważny jest networking, dlatego udostępniona będzie wszystkim uczestnikom i odwiedzającym specjalna strefa, która zapewni komfort i wygodę prowadzenia dyskusji. Strefa działać będzie przez cały dzień tj. od 9.00 do 17.00.

Wydarzenie połączy sympatyków CSR i zrównoważonego rozwoju, inspiratorów, wolontariuszy, przedstawicieli NGO i jednostek administracji publicznej oraz osoby, którym bliskie są tematy środowiskowe. Współpraca wielu podmiotów, wymiana wiedzy, dobrych praktyk i możliwość spojrzenia na dany problem przez pryzmat własnych doświadczeń daje możliwość poszukiwania efektywnych rozwiązań i stawiania czoła wyzwaniom społecznym, ekonomicznym i ekologicznym.

Nie może Cię zabraknąć!

Więcej informacji na: https://csriesg.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Nie wstydź się edukacji” – kalendarz wspierający budowę szkoły

Nie_wstydz_sie_edukacji_okladka

„Nie wstydź się edukacji” to motyw przewodni pierwszej edycji kalendarza, który powstał z myślą o uczniach i dla uczniów, ponieważ całkowity dochód z jego sprzedaży zostanie przeznaczony na budowę pierwszej własnej siedziby Szkoły Społecznej w Rybniku. Kalendarz składa się z trzynastu czarno-białych portretów wraz z hasłami definiującymi ideę oraz dodatkowej karty na „Twój pomysł na edukację”.

Idea projektu

Kalendarz powstał z inicjatywy dorosłych, dla których idea nowoczesnej edukacji jest tym, co napędza ich do działania. To kalendarz inny niż te szkolne, które znamy. Nie zobaczymy w nim szkolnych ławek, grupowych zdjęć i tablicy z kredą. Za to poznamy wartości, jakie definiują edukację przyszłości według twórców kalendarza. Wyjątkowe jest także dodatkowe miejsce- karta, którą można spersonalizować według własnej wizji edukacji.

Zależało nam na poruszeniu idei edukacji, która ma zainspirować innych. To nasza wizja edukacji przyszłości, która może zadziać się tu i teraz, niezależnie od miejsca, w którym żyjemy. Do projektu zaprosiliśmy rodziców, dziadków, nauczycieli, którzy reprezentują społeczność kierującą się tymi samymi wartościami. W naszym projekcie skupiliśmy się na emocjach i przekazie. Na działaniu.

Judyta Mojżesz-Zimonczyk, inicjatorka projektu i fundraiser Stowarzyszenia Oświatowego Rodzice-Dzieciom

W projekcie udział wzięli znani i lubiani, nie tylko lokalnie

Tomasz Grubson Iwanca, producent, raper, wokalista i tata Mai; Aneta Gajos, artystka, arteterapeutka i mama Oliwii; Adrian Fred Frelich, wokalista zespołu Dragon i tata Kai; Mirosław Małek, żeglarz, olimpijczyk z Atlanty i tata Krysi; Janusz Miszkurka, adwokat i dziadek Filipa oraz przedstawiciele nauczycieli: Gabriela Kozaczko, Ewa Kubiak, Magdalena Watoła, Justyna Kampka-Wala i dzieci Społecznej: Maja Franiczek, Lena Buczkowska, Filip Skiba, Tytus Machulik. To osoby, które stanęły przed obiektywem Anny Katarzyny Świderskiej, fotografki
i nauczycielki. Dlaczego wzięli udział w tej inicjatywie?

W swojej twórczości inspiruję się tymi tematami i obszarami życia, które są dla mnie niezwykle istotne. Nieraz stawiam pytania. Dlatego cieszę się, że mogłem wesprzeć ten projekt, do czego wszystkich zachęcam. Jeden kalendarz to jedna dorzucona cegiełka do budowy szkoły w Rybniku. Edukacja to nasza wspólna sprawa.

 Tomasz Grubson Iwanca

59 zł – cegiełka, którą możesz dorzucić do budowy

Całkowity dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przekazany na rzecz budowy szkoły w Rybniku, która po blisko trzydziestu latach działalności i z bogatym doświadczeniem edukacji odpowiadającej na zmieniającą się rzeczywistość, postanowiła podjąć wyzwanie budowy pierwszej własnej siedziby.

Kalendarz można kupić online na stronie budowy – pod LINKIEM.

Przyjaciele projektu

Kalendarz nie powstałby bez wsparcia lokalnego biznesu i mediów: Rak and Roll, Xbest.pl, Leon, Zakłady Mięsne Berger, SavaAuto, ABC dla Zwierząt Franiczek, Grembox, Grupa Marat, Magic Visage by EG, Rybnik.com.pl oraz ŚląskiBiznes.pl.

Ze szczegółami dotyczącymi budowy można zapoznać się na budowaspolecznej.pl lub
w mediach społecznościowych https://www.facebook.com/budowaszkolyspolecznej.


Źródło: Stowarzyszenie Oświatowe Rodzice-Dzieciom 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pracownicy i ochrona środowiska, to główne obszary działań CSR firm [RAPORT]

Barometr CSR

Jak wynika z najnowszej edycji badania CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, 2/3 firm dostrzega wpływ zjawisk wynikających ze zmian klimatu na bieżącą działalność, a 77% przedsiębiorstw już teraz stara się im zapobiegać. Zaangażowanie w ochronę środowiska od kilku lat rośnie wśród przedsiębiorców, choć nadal najczęściej firmy podejmują działania skierowane wobec swoich pracowników. Spada liczba projektów charytatywnych, pomimo tego, że budżety na działania CSR z roku na rok nieznacznie rosną. Zwiększa się natomiast zainteresowanie tematami społecznymi i środowiskowymi wśród konsumentów, choć nie wróciły one jeszcze do poziomów sprzed pandemii.

Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) już po raz szósty przeprowadziła badanie na temat działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu podejmowanych przez firmy w Polsce. W tym roku ankieta została poszerzona o pytania dotyczące zmian klimatu i ich wpływu na biznes. 77% firm deklaruje, że już teraz prowadzi działania w tym obszarze. Najczęściej dotyczą one poprawy efektywności energetycznej organizacji (86% wskazań), optymalizacji transportu (78%), prowadzenia działań edukacyjnych (75%), czy zakupu energii ze źródeł odnawialnych (56%). Mniej niż połowa przedsiębiorstw (43%) liczy swój ślad węglowy, a jedynie 30% ma wyznaczone cele redukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie lokalnym (na poziomie globalnym wyznaczyło je 59% firm). Połowa z nich chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2030 roku, 14% do 2040, a 36% do 2050 roku.

Pracownicy i środowisko – najwięksi beneficjenci działań CSR firm

Ochrona środowiska jest tym obszarem, który staje się z roku na rok coraz ważniejszy dla biznesu, jednak firmy najczęściej nadal podejmują działania skierowane do swoich pracowników (88% wskazań). Najwięcej przedsiębiorców oferuje dodatkowe świadczenia socjalne i benefity, dostęp do programów szkoleniowych i rozwoju kompetencji zawodowych, czy wprowadza kodeks etyki. Z roku na rok słabnie pozycja wolontariatu pracowniczego, który rozwijany jest obecnie w 40% firm.

Działania dotyczące miejsca pracy nie tylko dynamicznie rosną, ale wciąż są najpopularniejszą formą aktywności CSR. Na organizację przyjaznego, odpowiedzialnego miejsca pracy składa się oczywiście wiele czynników. Kluczowe pozostają jednak wartości organizacji i spójność między nimi a rzeczywistością.

Marzena Strzelczak, Prezeska, Dyrektorka Generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Na drugim miejscu są działania CSR skierowane do społeczności lokalnych i w obszarze ochrony środowiska.

Warto zauważyć, że coraz mniej firm utożsamia działania charytatywne z CSR. Jeszcze trzy lata temu 84% organizacji udzielało wsparcia finansowego fundacjom, czy lokalnym stowarzyszeniom, a w tym roku tego rodzaju działania zadeklarowało 64% firm. Pokazuje to, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest coraz bardziej dojrzała i wiele firm buduje długofalowe i bardziej zaawansowane partnerstwa.

Mariusz Kielich, Kierownik ds. Komunikacji i PR we Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej

Najczęściej firmy podejmują działania związane z ograniczaniem zużycia surowców i walką ze zmianami klimatu.

Trzecim obszarem CSR, w który angażują się firmy są działania wobec własnych klientów (76%) i dotyczą głównie transparentnej i prostej komunikacji, czy usprawnień w procesie obsługi klienta, w tym łatwiejszych reklamacji i zwrotów, co wynikać może z rozwoju rynku e-commerce i przejściem wielu Polaków na zakupy on-line. Najrzadziej firmy podejmują działania wobec swoich dostawców i partnerów biznesowych, choć w porównaniu do 2019 roku wynik ten zwiększył się z 43% do 61%.

CSR jako narzędzie wzmocnienia wizerunku

Tegoroczne wyniki pokazują, że obszar CSR ulega postępującej profesjonalizacji. Już ponad 2/3 firm posiada strategię działań i prowadzi raportowanie. Jedynie w 13% firm nie ma konkretnego działu / osoby, która byłaby odpowiedzialna za prowadzenia projektów społecznych i środowiskowych, a tylko 6% organizacji nie posiada budżetu na projekty CSR (w 2019 roku było ich 21%). Nakłady finansowe nieznacznie rosną, a powyżej 100 000 PLN rocznie przeznacza co piąta firma.

Wśród powodów angażowania się biznesu w obszar CSR na pierwszym miejscu niezmiennie pozostaje kwestia wzmocnienia wizerunku (72%). Na kolejnym jest odgórna polityka całej grupy (wzrost od 2019 roku z 30% do 60%), a dopiero jako trzeci powód respondenci wskazywali potrzebę prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny z myślą o środowisku i społeczeństwie (52%).

Konsumenci zwracają uwagę na działania CSR podejmowane przez firmy, choć nadal w mniejszym stopniu niż przed pandemią

Integralną częścią badania są wyniki ankiety przeprowadzonej przez Havas Media Group Polska na próbie 1066 dorosłych konsumentów na temat ich świadomości i oczekiwań w zakresie działań CSR. Ubiegłoroczne wyniki różniły się znacznie od wyników z poprzednich lat. Konsumenci mniejszą wagę przykładali do tego, czy firmy prowadzą działania w sposób etyczny i odpowiedzialny. W tym roku widzimy pewne odbicie, jednak nadal wyniki nie wróciły do poziomu sprzed pandemii. 43% respondentów przykłada wagę do tego w jaki sposób kupowane produkty oddziałują na społeczeństwo i ekologię (37% w zeszłym roku i 53% przed pandemią), a 68% konsumentów uważa, że firmy są etycznie zobowiązane do tego, aby działać bez szkody dla otoczenia (56% w 2020 roku i 73% w 2019).

W tym roku, poza standardowymi wskaźnikami, analizowano również podejście konsumentów do zmian klimatu oraz roli jaką w tym zakresie odgrywają firmy i korporacje. Winą za globalne ocieplenie oraz zmiany klimatu, konsumenci obarczają przede wszystkim kraje rozwinięte oraz duże firmy i korporacje. Jednocześnie oczekują również, że to właśnie te podmioty będą angażować się najbardziej w przeciwdziałanie skutkom globalnego ocieplenia. Sami konsumenci również mogliby wspierać marki, które takie działania podejmują – blisko połowa badanych byłaby skłonna kupować produkty marek walczących ze zmianami klimatu, a blisko ¼ – byłaby gotowa zapłacić więcej za produkty takich marek.

Pobierz pełny raport z badania

Badanie CSR w praktyce – barometr Francusko Polskiej Izby Gospodarcze zostało przeprowadzone wśród firm polskich i zagranicznych działających w naszym kraju w listopadzie 2021 roku. Udział w nim wzięły 93 organizacje. Uzupełniające badanie na temat konsumentów przeprowadzone było w tym samym czasie metodą CAWI na próbie 1066 dorosłych Polaków.

Partnerami merytorycznymi i medialnymi badania są: Orange Polska, PwC, Havas Media Group Polska, Fundacja Veolia, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, UN Global Compact, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bureau Veritas, Diaphane Software, Bizon, biznes odpowiedzialny i nowoczesny, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów, My Company, Teraz Środowisko oraz As Biznesu i CEO.com.pl.


Źródło: Francusko-Polska Izba Gospodarcza 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny

Fot. ZS nr 2 w Pabianicach

Dzięki nowemu programowi Kulczyk Foundation i marki Rossmann do 96 szkół z 16 województw trafiło dokładnie 92 160 paczek z podpaskami.

 

Dziewczynka, która z powodu miesiączki nie pojawi się w szkole, już zawsze będzie przekonana, że jest gorsza od chłopców. Zawsze będzie jej mniej – w rodzinie, w pracy, w dorosłym życiu. Nasza akcja to złamanie tego schematu i jasny komunikat dla dziewczyn – nie jesteście gorsze. Jesteście tak samo wartościowe i wolne. Jeśli zdacie sobie z tego sprawę, nikt wam tej wolności już nie odbierze.

Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

W programie biorą udział szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W dystrybucję podpasek zaangażowało się prawie 300 wolontariuszek, które promują także wiedzę na temat okresu. Oprócz całorocznego zapasu podpasek, uczennice otrzymały od nas także dostęp do materiałów dotyczących zdrowia i higieny menstruacyjnej. Na ich podstawie nauczyciele i nauczycielki mogą prowadzić zajęcia z zakresu dojrzewania czy menstruacji np. w czasie godziny wychowawczej.

Ostatni Raport Kulczyk Foundation pokazuje, że nawet co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek. Z badania wynika też, że 1/3 nastolatek nie jest przygotowana na przyjście swojej pierwszej miesiączki. Aby zapobiec takim sytuacjom, przygotowaliśmy dla niemal 100 szkół w Polsce pakiety z podpaskami, które przez cały rok szkolny będą dostępne w szkolnych toaletach. Zależy nam, by temat okresu nie był tematem tabu. Moment pierwszej miesiączki jest ważnym przeżyciem i nie powinien kojarzyć się z czymś wstydliwym.

Joanna Wojtasik, kierowniczka sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.

Miesiączka jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich w ich rodzinnym domu o okresie się nie mówi się lub nie mówiło wcale. Dla 23% badanych jest to z kolei temat krępujący. Kulczyk Foundation i Rossmann wspierają projekty dedykowane kobietom, które mają wzmocnić ich pozycję. Szczególny nacisk kładziemy na walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym. Problem ten wpływa negatywnie na niemal każdy aspekt życia kobiet.


Źródło: Kluczyk Fundation

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystawa i licytacja dzieł Pomagaj z pasją 2021 [BRIEF PATRONUJE]

konferencja Pomagaj z pasja Jasiek Mela

Dzieła pracowników firm i korporacji zdobią wystawę konkursu charytatywnego Pomagaj z Pasją. W wernisażu wystawy, który odbył się 18.10.2021 r. wziął udział m.in. Jasiek Mela, który aktywnie uczestniczył w tworzeniu i realizacji konkursu, a także był członkiem Jury. Na wystawie prezentowane są prace stworzone przez pracowników firm z całej Polski, którzy tworząc dzieła pomogli organizacjom pozarządowym, przekazując na ten cel środki zebrane podczas licytacji. Wspólnie pomogliśmy kilkunastu organizacjom, a to nie koniec działań, ponieważ przed nami jest jeszcze ogólnopolska aukcja charytatywna.

Pomagaj z Pasją to konkurs charytatywny, który dał szansę tysiącom pracowników zaangażować się w wolontariat pracowniczy w zupełnie innej formule. Uczestnicy w bezpieczny sposób, w małych zespołach, czy w zaciszu swojego domu mogli tworzyć dzieła i czerpać satysfakcję z niesienia pomocy. Jak podkreślali obecni na wernisażu uczestnicy, w projekt włączyli się całym sercem, gdyż ważne dla nich było nie tylko stworzenie wyjątkowej pracy, ale także potrzeba pomagania innym. Ponadto wspominali, że akcja zainspirowała ich do realizacji pasji i rozwoju nowych talentów, o których wcześniej nie myśleli. Założenia projektu Pomagaj z Pasja sprawiają, że firmy mogą realizować swoje cele CSR i budować pozytywną komunikację wewnątrz firmy, opartą na zaangażowaniu pracowników.

Inicjatywa Pomagaj z pasją to przede wszystkim bardzo ważna akcja, która pozwoliła naszym pracownikom zaangażować się w niesienie pomocy. Pomogła odkryć w sobie hobby i zainteresowania, co przełożyło się na nowe sposoby spędzania przez nich wolnego czasu. Najważniejszym motywatorem była świadomość, że tworzone prace będą mogły pomóc. Dobrze jest widzieć w swoim zespole osoby, które realizują się kreatywnie po pracy, a przy tym są tak chętne do angażowania się w akcje charytatywne, reprezentując jednocześnie swoją firmę.

Paweł Mroziak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Sheraton Grand Krakow

Źródło: Fundacja Pro NGO

 

Źródło: Fundacja Pro NGO

 

Zwieńczeniem wystawy, której gospodarzem jest Sheraton Grand Krakow, będzie ogólnopolska aukcja charytatywna online z licytacją na żywo prezentowanych dzieł. Podczas aukcji nowy dom znajdzie ponad 30 dzieł, a środki zebrane podczas licytacji przekazane zostaną na stworzenie Kompasu NGO. Narzędzie to nauczy organizacje pozarządowe jak współpracować z biznesem i rozwijać swoją działalność na rzecz wsparcia swoich beneficjentów, czyli wszystkich potrzebujących, którzy na co dzień korzystają z ich pomocy i wsparcia.

Prezentowane na wystawie dzieła są wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju, stworzone z najwyższą starannością i z dbałością o detale, wiele dzieł posiada także swoją historię. Pracownicy dołożyli wszelkich starań, by stworzone prace pokazywały ich emocje i często ukryty talent, o którego istnieniu nie wiedzieli ich pracodawcy i współpracownicy. Wystawa dała im szansę na lepsze poznanie siebie i zbudowanie nowych relacji w oparciu o wspólne zainteresowania.

Marta Schabikowska, Członek Rady Fundacji Pro NGO

Licytacja odbędzie się 25.10.2021 r. o godz. 10:00. Do udziału w licytacji zapraszamy wszystkich zainteresowanych w roli uczestnika oraz osoby licytującej. W wydarzeniu można wziąć udział rejestrując się poprzez link : https://prongo.clickmeeting.com/765716772/register.

Gwarantujemy niezapomniane emocje i dobrą zabawę.


Źródło: Fundacja Pro NGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Weź udział w bezpłatnej konferencji „CSR w praktyce”

csr w praktyce

Zrównoważony rozwój w kontekście prowadzonego biznesu staje się coraz istotniejszy w obliczu nieuchronnych zmian klimatu, a także rosnących oczekiwań społeczeństwa i zmieniających się przepisów prawnych. Jak na współczesne wyzwania CSR odpowiadają liderzy rynku? Na czym polega przedsiębiorczość pozytywnego wpływu? Jak wygląda realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ? Tego dowiedzieć się będzie można już 15 października podczas konferencji „CSR w praktyce” w Poznaniu.

Aż 81% Polaków deklaruje, że zmiany klimatyczne są dla nich powodem do obaw, a sześciu na dziesięciu badanych odczuwa poważny niepokój związany ze stanem środowiska naturalnego – wskazują ostatnie dane¹. Jednocześnie znajomość Agendy ONZ 2030 oraz wskazanych w niej Celów Zrównoważonego Rozwoju jest bardzo niska i wymaga szerszej promocji². Nie bez powodu zatem tematem zbliżającej się konferencji „CSR w praktyce” (Poznań, 15.10 lub online) są adaptacja do zmian klimatu oraz gospodarka o obiegu zamkniętym w programach zrównoważonego rozwoju polskich przedsiębiorców.

Popularyzacja dobrych praktyk CSR oraz budowanie świadomości w zakresie Celów Zrównoważonego Rozwoju to kluczowe zagadnienia, które przyświecają nam przy organizacji tego wydarzenia. W codziennej pracy angażując się i włączając różne grupy interesariuszy, dążymy do stworzenia długofalowej strategii naszej odpowiedzialności. Zachęcamy do udziału w konferencji „CSR w praktyce” wszystkich pasjonatów i praktyków, którzy tak jak my wierzą, że za działalnością komercyjną i instytucjonalną powinny podążać decyzje niwelujące niekorzystny wpływ działalności przedsiębiorstwa na ekosystem.

Elżbieta Roeske, Wiceprezes Zarządu Grupy MTP

Partnerstwo, startupy i perspektywa biznesu

Na program konferencji składają się cztery panele tematyczne, wypełnione ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami. Pierwszy z nich, czyli PARTNERSTWO poprowadzi Kamil Wyszkowski (UN Global Compact Network Poland), który wraz z uczestnikami wydarzenia przyjrzy się, jak wygląda realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju na 2021 rok i co jest największym wyzwaniem z punktu widzenia aspektów środowiskowych prowadzonego biznesu. Pogłębiający się globalny kryzys klimatyczny wymaga wprowadzania pilnych i ambitnych rozwiązań. Misją UN Global Compact jest angażowanie i wspieranie przedstawicieli biznesu w zakresie włączania się w zabezpieczenie przyszłości planety i społeczności.

STARTUPY POZYTYWNEGO WPŁYWU to drugi w programie konferencji temat, o którym opowie więcej prof. dr hab. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego). Wytłumaczy on fenomen zjawiska nazywanego przedsiębiorczością pozytywnego wpływu. W jaki sposób związane są z tym zagadnieniem nowe technologie? Dlaczego tego typu startupy chętnie są wspierane przez inwestorów? Tego dowiedzieć będzie się można podczas konferencji „CSR w praktyce”.

Trzecim bokiem tematycznym o nazwie ODPOWIEDZIALNY BIZNES pokieruje dr Marta Karwacka z firmy doradczej Deloitte. Bazując na wynikach badania, które przeprowadziło Deloitte, prawie dwie trzecie z nas deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca czuło niepokój z powodu zmian klimatycznych. To alarmujący wynik, który powinien skłonić firmy do działania. Dr Marta Karwacka w interesujących debatach branżowych, porozmawia z przedstawicielami różnych sektorów na temat ich planów zrównoważonego rozwoju oraz stosowanych praktyk z zakresu CSR. Do dyskusji zaproszeni zostali: przedstawiciele sektora modowego: Anna Orska (Orska), Przemysław Feliga (4F), sektora handlowego: Marta Mikliszańska (Allegro), Anna Gorączka (Żabka Polska), Tomasz Kuliś (Na gramy – sklepy bez plastiku), sektora bankowego: Katarzyna Teter (Santander Bank Polska), Wioletta Reimer (Bank Pekao), Przemysław Przybylski (Credit Agricole Bank Polska), sektora transportowego: dr Ewa Łabno-Falęcka (Mercedes-Benz Polska), Mateusz Figaszewski (Solaris Bus & Coach), sektora farmaceutycznego: Martyna Strupczewska (Adamed).

Odpowiedzialność konsumenta i spotkanie autorskie

A jak gospodarka o obiegu zamkniętym wygląda z perspektywy konsumenta? Co należy zrobić, aby wzrosła w społeczeństwie świadomość dotycząca Celów Zrównoważonego Rozwoju? Na te pytania odpowie Małgorzata Żochowska (CSR Consulting) podczas czwartego panelu ODPOWIEDZIALNY KONSUMENT. Z tego wystąpienia dowiedzieć będzie się można, które miejsce na świecie pod względem realizacji Agendy 2030 zajmuje Polska i które z Celów Zrównoważonego Rozwoju są najistotniejsze, a także dlaczego są one najbliższe polskim konsumentom.

Wydarzenie zwieńczy spotkanie autorskie z Dominiką Bettman (CEO Siemens Polska) oraz Pawłem Oksanowiczem, autorami książki „Technologiczne magnolie”. Rozmowa w tym punkcie programu skupi się nt. nowoczesnych technologii, wyzwań klimatycznych oraz sile kobiet i mentoringu.

Strefa warsztatowa

Czym byłaby wiedza bez praktyki? Organizatorzy zapowiadają, że najlepiej ją przyswoić na warsztatach. Partnerzy wydarzenia tacy, jak Banki Żywności czy Żabka Polska pokażą uczestnikom konferencji w jaki sposób nie marnować żywności lub stawiać na zamknięty obieg plastikowych butelek.

Konferencja „CSR w praktyce” to inicjatywa Grupy MTP przy wsparciu partnerów merytorycznych CSR Consulting, United Global Compact Network Poland, Akademii Leona Koźmińskiego oraz firmy Deloitte. Wydarzenie odbywa się przy Międzynarodowych Targach Ochrony Środowiska POLECO na terenie MTP w Poznaniu oraz online. Udział w konferencji jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji na stronie: https://csrwpraktyce.pl/.

 

¹ Climate Sentiment Index”, Deloitte, lipiec 2021
² „Polski konsument a cele zrównoważonego rozwoju”, Research Collective, marzec 2021


Źródło: Grupa MTP 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Influencerzy w kryzysie. Muszą zmienić strategię

influencerzy

Najprostsze lokowanie produktów nie jest już wystarczającą formą promocji, a często bywa bardzo kłopotliwe dla samego reklamodawcy. Influencerzy nie zawsze bowiem mają wystarczająca wiedzę dotyczącą technik sprzedażowych. Często nie muszą się w tym kierunku rozwijać — przecież dostali już swoją zapłatę i nie odpowiadają za ostateczny rezultat kampanii. Konsumenci — szczególnie w czasie pandemii — baczniejszą uwagę zaczęli zwracać na tematy społeczne i takiej aktywności oczekują od marki, zanim sięgną po ich produkt.

Pandemia, obowiązek utrzymania dystansu społecznego, a czasami wręcz izolacja wywołała wiele efektów ubocznych. Jednym z nich było ogromne poczucie samotności. Ostatnie badania Uniwersytetu Harvarda pokazują, że wskaźnik samotności jest szczególnie wysoki wśród młodych ludzi, którzy czują, że nikt nie przejmuje się ich potrzebami. Choćby dlatego, że nie są w grupie najbardziej narażonych na zachorowanie na Covid-19. Pozostawieni sami sobie jeszcze więcej czasu zaczęli spędzać w internecie.

Liczby mówią bowiem same za siebie — podczas lockdownów globalne korzystanie z Internetu wzrosło o prawie 70%, a ruch w serwisach społecznościowych wzrósł o 61%. Oprócz zwiększonego wykorzystania narzędzi cyfrowych zmieniły się również zachowania użytkowników, a marki i influencerzy musieli dość szybko dostosować się do innych oczekiwań.

Marcin MichalskiWielu twórców nie zorientowało się na czas, że trwa pandemia i choć ludzie szukają wytchnienia w internecie, to jednak nie potrzebują już np. inspiracji do zagranicznych podróży, bo granice były zamknięte. Co więcej, posty ludzi, którzy mieszkali w ciekawych miejscach, mogły wzbudzać w obserwatorach poczucie straty i nie było w nich marketingowych korzyści. Część ludzi straciło też pracę lub z dnia na dzień musieli przeorganizować swoje życie i łączyć pracę zdalną z opieką nad dziećmi. Kolejni czuli po prostu strach o zdrowie swoje i bliskich. Po prostu ostatnie kilkanaście miesięcy to nie był dobry czas, żeby iść utartymi influencerskimi ścieżkami.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online, a także publicysta oraz autor bloga Marketing Hacker

Marki mają zmieniać świat

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez IMPIC (portugalski ośrodek badawczy) ludzie decydują się podążać za tym, kto wniesie coś lub doda wartości do ich życia. W tym konkretnym momencie związek staje się jeszcze silniejszy. Jednak młodzi ludzie coraz częściej unikają sponsorowanych treści.

Marcin MichalskiZamiast wykorzystywać influencerów do prezentowania wprost oferty produktów, marki powinny współpracować z tymi, którzy są nastawieni na konkretny cel i robią to z przekonaniem i są w tym co robią wiarygodni. Sam “lans” to dziś za mało, coraz bardziej liczy się wartościowa treść o charakterze edukacyjnym. Również w branży kosmetycznej czy modowej nie liczą się dziś tylko ciekawe ujęcia czy stylizacje. Marki lepiej mogą się zaprezentować, gdy zaczną współpracę z aktywistami, którzy promują np. zachowania pro-ekologiczne.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Marki muszą też pamiętać o odpowiedzialności, bo coroczne, globalne badanie „Barometr zaufania Edelmana” wskazuje, że to ogólnie rozumiany biznes – zdaniem konsumentów – jest obecnie najbardziej zaufaną instytucją informacyjną, ponad rządem, mediami i organizacjami pozarządowymi. Aż 86% badanych uważa, że szefowie firm powinni wypowiadać się na tematy społeczne, a 68% oczekuje od nich pomocy w rozwiązywaniu problemów z tej sfery. To prosty znak, że odbiorcy, a zarazem klienci poszukują marek zaangażowanych.

Należy też jeMarcin Michalskidnak pamiętać, że prawie nic się nie zmienia w podstawowych zasadach marketingu, czyli marka musi opowiadać konkretną historię, a influencer jest tylko i wyłącznie narratorem tej historii. Nieważne czy mówimy o największych światowych markach, czy lokalnych, które dopiero zaczynają walkę o klienta w sieci. Influencerzy nie są magicznym sposobem na wygenerowanie sprzedaży – chyba że mówimy o tych, którzy zbudowali ogromne zaufanie do siebie dzięki własnej wiedzy, umiejętnościom czy realnych sukcesach zawodowych.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Nie wystawiaj swojej reputacji na szwank

Dlatego, jak podkreśla autor bloga Marketing Hacker, marki powinny mieć zawczasu przygotowaną strategię marketingową i komunikacyjna, jeszcze zanim wejdą we współpracę z jakimkolwiek internautą — nawet najbardziej znanym. Największy problemem w influencer marketingu jest bowiem współdziałanie z twórcami, którzy nie budują wartości, czyli nie edukują, nie odkrywają, a tylko -wręcz bezmyślnie- wrzucają na swoje kanały posty z oznaczeniami marek. Przykładami takich działań była np. próba promocji rajstop w drodze na… pogrzeb ojca lub „szpilek” na grobie matki.

Marcin MichalskiNie można powierzać reputacji swojej marki osobie, której nie zależy na wyniku sprzedażowym firmy. Przecież ona już swoje wynagrodzenie dostała i niemal nigdy nie jest rozliczana za wynik akcji promocyjnej. Te osoby znają swoją publiczność, wiedzą co się im podoba, ale niekoniecznie już mają dostateczną wiedzę na temat działań marketingowych. Status influencera nie jest tego rękojmią. Bowiem czym innym jest budowanie marki osobistej, a czym innym budowanie brandu dużej firmy.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

W sytuacji, gdy mleko już się rozlało, najważniejsze jest szybkie przeciwdziałanie szkodom. Prośba o natychmiastowe zdjęcie materiału, który nie jest zgodny ze standardami firmy, a często i zakończenie współpracy, jak to miało miejsce z Instagramerką, która promowała „fit batoniki”, używając przy tym kontekstu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji.

Kiedy współpraca oparta na większym zaufaniu, a przez to mniejsza kontrola codziennych działań ma sens? Tylko wtedy kiedy marka i influencer tworzą wspólny produkt i otrzymują oni konkretny procent od sprzedaży.

Marcin MichalskiJednak stworzenie takiej nowej marki nie jest łatwe. Kluczem jest dopasowanie produktu do grupy docelowej influencerów, szeroka dystrybucja i niska cena.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Przykładem najlepszej tego typu współpracy jest wyprodukowanie lodów “Ekipa” przez firmę Koral. Firma z Nowego Sącza przeżył ogromny szok po pierwszych tygodniach sprzedaży, ale szybko uruchomiła dodatkowe linie produkcyjne, żeby zaspokoić popyt na ten produkt.

Sprawdzaj, ale nie zawsze ufaj temu co widzisz

Biorąc pod uwagę to, że najprostsze lokowanie produktów nie jest już wystarczające, a konsumenci szukają bardziej zaangażowanych treści, marketingowcy firm powinni pamiętać o abecadle w tworzeniu dojrzałych współprac.
Już dziś dysponujemy narzędziami analitycznymi, które pozwalają na podstawie statystyk wskazać, z kim firma powinna rozpocząć akcje promocyjne. Dokładne zbadanie grupy docelowej, a także odbiorców influencera jest ważne, bo często może się okazać, że ktoś, kto ma zasięg np. 1,5 mln, jest dla firmy mniej warty, niż ten, czyje zasięgi oscylują w granicach 100 tysięcy.

Z drugiej jednak strony marki muszą mieć… ograniczone zaufanie do analityki.

Marcin MichalskiTo jest największe wyzwanie tej formy promocji w internecie. Influencer nie generuje sprzedaży poprzez kliknięcia — on to robi poprzez wzrost świadomości lub zaufania do promowanej przez siebie marki. Bardzo trudno jest to zamknąć w cyferkach i patrzeć na jednorazowy wpływ.

Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online

Reklamodawcy i influencerzy muszą też kreatywnie dostarczać treści o coraz wyższej wartości merytorycznej. Lekcje gotowania, zabiegi pielęgnacyjne, sesje jogi, a nawet warsztaty filozoficzne, to tylko przykłady tego jak marki wychodzą poza dotychczasowe ramy i oferują nowy rodzaj komunikatów promocyjnych.


Źródło: Marketing Hacker

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF