...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Cushman & Wakefield nawiązuje współpracę z Helping Hand

Helping Hand

Helping Hand to pierwsza w Polsce platforma oferująca kompleksowe i spersonalizowane wsparcie psychologiczne dla pracowników i ich rodzin w postaci wartościowych treści edukacyjnych oraz spotkań z terapeutami. Użytkownicy platformy mogą pogłębiać swoją wiedzę z zakresu rozwoju osobistego oraz rozwiązywać trudności, z którymi zmagają się na co dzień.

Dzięki współpracy z Helping Hand wszyscy pracownicy firmy Cushman & Wakefield w Polsce od początku 2022 roku mają nieograniczony dostęp do materiałów psychoedukacyjnych i wspierających rozwój osobisty – wywiadów ze specjalistami, webinarów, warsztatów, wideo i artykułów. Pracownicy mają także możliwość podjęcia indywidualnych, anonimowych konsultacji z terapeutą w postaci czatów, voice room’ów czy spotkań online.

Współpraca z Helping Hand wpisuje się w przedsiębiorczą kulturę Cushman & Wakefield, a merytoryczny wkład ekspertów, którzy współpracują z platformą, podnosi rangę aplikacji i udowadnia jej skuteczność w zakresie udzielanego wsparcia. To innowacyjne rozwiązanie w obszarze zdrowia mentalnego jest jednym z filarów programu wellbeingowego Cushwake Cares, którego celem jest zwiększanie świadomości w obszarze budowania zdrowego życia w ujęciu holistycznym.

Czas pandemii Covid-19 jest dla nas wszystkich dużym wyzwaniem, zarówno z perspektywy biznesowej, jak i indywidualnej. W Cushman & Wakefield staramy się budować kulturę organizacji, która wspiera osiąganie wysokich rezultatów biznesowych w sposób zrównoważony, stawiając w centrum uwagi naszych pracowników oraz ich codzienne potrzeby. Do tej pory organizowaliśmy szereg webinarów poświęconych tematyce zdrowia fizycznego i mentalnego oraz oferowaliśmy możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem. Współpraca z Helping Hand jest rozwiązaniem innowacyjnym oraz kompleksowym, które z jednej strony dostarcza komponent edukacyjny, z drugiej – oferuje wsparcie w indywidualnych sytuacjach. Platforma została zbudowana przez wspaniałych ludzi, a oferta merytoryczna jest przygotowywana przez przygotowanych do tego ekspertów. Mamy ogromną przestrzeń do elastyczności i partnerskiej współpracy, co w ramach naszej firmy bardzo cenimy.

Anna Trochim, Dyrektor Personalna, Cushman & Wakefield

Trudy pandemii oraz przejście na tryb pracy zdalnej tylko utwierdziły nas w przekonaniu, jak ważna jest możliwość bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem i stałego dostępu do porad terapeutycznych czy profilaktycznych treści edukacyjnych. Cushman & Wakefield to bardzo świadoma firma, która w pełni rozumie, jak ważna jest rola pracodawcy w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego pracowników. Mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie stanowiła inspirację dla innych, a benefity pracownicze oferujące wsparcie psychologiczne staną się wkrótce standardem na rynku polskim – tym bardziej, że jak wynika z danych rynkowych, inwestowanie firm w zdrowie fizyczne oraz w dobrostan psychiczny pracowników ma także bezpośrednie przełożenie na wyniki biznesowe organizacji

Aleksandra Tokarewicz, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Produktu i Sprzedaży w spółce zarządzającej platformą Helping Hand


źródło: Helping Hand

Adam Daniluk

Ponad milion mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej w Polsce aktualnie w budowie – Cushman & Wakefield podsumowuje II kwartał 2021 na polskim rynku biurowym

polski rynek biurowy

Podaż – obecnie w budowie jest 1,16 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej

W ciągu pierwszego półrocza 2021 nowa podaż w Warszawie wyniosła ponad 226 000 mkw. w 10 inwestycjach biurowych. Wśród największych ukończonych projektów znalazły się wieżowce Warsaw Unit, Skyline oraz Generation Park Y. W miastach regionalnych oddano do użytku identyczną liczbę projektów, lecz z uwagi na mniejszą powierzchnie poszczególnych budynków, sumaryczna podaż była o ponad 40% mniejsza niż w stolicy i wyniosła blisko 126 500 mkw. Największe ukończone projekty znajdują się w Poznaniu – Nowy Rynek D (35 800 mkw. – Skanska) oraz Gdańsku – Palio Office Park A (16 500 mkw. – Cavatina).

Według szacunków Cushman & Wakefield do końca 2021 roku w Polsce ukończonych zostanie dodatkowe 420 tys. mkw., natomiast w 2022 roku – ok. 545 tys. mkw. Biorąc pod uwagę obecną sytuację pandemiczną i mniejszą aktywność najemców spodziewamy się ograniczenia liczby nowych projektów wprowadzonych na rynek z terminem oddania do użytku w latach 2023-2024.

Vitalii Arkhypenko, Junior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield

Wzrost poziomu pustostanów

Jak przedstawia międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield, wzrost wskaźnika pustostanów w II kwartale spowodowany jest wysokim poziomem nowej podaży oraz niższym popytem notowanym od początku pandemii. Na koniec drugiego kwartału 2021 r. stopa powierzchni niewynajętej osiągnęła 12,9%, co oznacza wzrost o 0,7 pp. w ujęciu kwartalnym oraz o 3,9 pp. rok do roku.

Na skutek niepewności wywołanej wybuchem pandemii, niezmiennie utrzymuje się wysoki poziom podnajmów oferowanych na rynku. Według szacunków ekspertów Cushman & Wakefield, na koniec II kwartału 2021 roku, na rynku warszawskim oferowano w tej formie blisko 147 000 mkw. powierzchni biurowych, natomiast w miastach regionalnych – 141 000 mkw., co jest wartością o 3 000 mkw. niższą niż w ubiegłym kwartale.

– dodaje Katarzyna Lipka, Head of Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Popyt nadal z wysokim udziałem renegocjacji

Struktura popytu w pierwszej połowie 2021 roku charakteryzowała się dużym udziałem renegocjacji, na poziomie 43%. Umowy dotyczące nowych powierzchni, zarówno w istniejących jak i realizowanych budynkach stanowiły 51% natomiast ekspansje – 6%.

Na rynku widoczny jest spadek aktywności najemców – łączny wolumen umów najmu podpisanych w pierwszym półroczu 2021 wyniósł 513 500 mkw., co jest wartością niższą o 22% niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Niższy poziom popytu wynika przede wszystkim z zachowawczego podejścia najemców do relokacji oraz najmu dodatkowej powierzchni, co można tłumaczyć niepewnością dotyczącą przyszłej sytuacji gospodarczej.

Stawki bazowe czynszów pozostają bez zmian

Stawki bazowe za najlepsze powierzchnie biurowe w Warszawie nie uległy zmianie po korekcie stawek na początku pandemii – ceny utrzymały się na poziomie 23,00-25,00 EUR/mkw./miesiąc w strefie Centrum oraz 13,50-16,50 EUR/mkw./miesiąc w strefie Poza Centrum. W miastach regionalnych czynsze za najlepsze powierzchnie, podobnie jak i w Warszawie, pozostały na dotychczasowym poziomie 12,00-15,00 EUR/mkw./miesiąc. W kolejnych kwartałach spodziewana jest stabilizacja czynszów bazowych, na co powinna wpłynąć stopniowa poprawa sytuacji pandemicznej oraz rosnąca aktywność najemców aktywnych na rynku.

Pobierz pełen raport


Źródło: Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kto kupuje online, a kto stacjonarnie? – wyniki badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield

  • Kobiety częściej niż mężczyźni kupują stacjonarnie (36% vs 26%).
  • Osoby z przedziału wiekowego 18-24 lat oraz 45-54 lat najchętniej kupują online.
  • Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów.
  • Wśród osób z wyższym wykształceniem jedynie 25% deklaruje chęć dokonywania większości lub wszystkich zakupów w sposób stacjonarny.

Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce

Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej przed pandemią oscylował w Polsce w granicach 5%-6%. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji. Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej osiągał w tych okresach rekordowe (dla Polski) wyniki 11,9% w kwietniu 2020 r. i 11,4% w listopadzie 2020 r. Jednocześnie wraz z luzowaniem obostrzeń konsumenci wracali do handlu stacjonarnego, o czym świadczyć może wyraźne wyhamowanie dynamiki sprzedaży online wraz z kończącymi się kolejnymi lockdownami i luzowaniem obostrzeń w działalności centrów handlowych.

Wykres Cushman & Wakefield
Źródło: Cushman & Wakefield

Ponad 30% badanych deklaruje, że w przyszłości większość lub wszystkie zakupy ma zamiar dokonywać w sklepach stacjonarnych, jednocześnie 44% ankietowanych planuje rozłożyć zakupy równomiernie pomiędzy internet i sklepy stacjonarne. Jedynie 23% respondentów zamierza realizować większość lub wszystkie zakupy online.

Ewolucja rynku powierzchni handlowych jest niekwestionowanym faktem, a handel, zarówno w centrach handlowych, jak i na ulicach handlowych, czy w internecie potrzebuje świeżego, nowego pomysłu, który pogodzi i zaspokoi oczekiwania konsumentów, najemców i właścicieli centrów handlowych.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield

Kto zatem kupuje online?

Kobiety częściej kupują stacjonarnie

Udział procentowy nieco inaczej rozkłada się w przypadku kobiet i mężczyzn, a także w przypadku poszczególnych grup wiekowych. Kobiety nieco częściej, niż mężczyźni deklarowały chęć kupowania w sklepach stacjonarnych (36% vs 26%).

preferencje zakupowe Cushman & Wakefield
Źródło: Cushman & Wakefield

Osoby z przedziału wiekowego 18-24 lat oraz 45-54 lat najchętniej kupują online

Biorąc pod uwagę wiek ankietowanych najwyższy udział planowanych zakupów przez internet odnotowano w grupie 18-24 lat oraz 45-54 lat.

Cushman & Wakefield wykres
Źródło: Cushman & Wakefield

Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów

Biorąc pod uwagę status zawodowy respondentów, najwyższy udział deklarowanych w przyszłości zakupów wyłącznie lub w większości dokonywanych w kanale internetowym zanotowano w grupie studentów (32%). Jednocześnie aż 53% ankietowanych z tej grupy deklaruje chęć dokonywania zakupów w równym stopniu w internecie i w sklepach stacjonarnych. Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów (39%), natomiast najniższy odsetek ankietowanych deklarujących dokonywanie większości lub wszystkich zakupów w przyszłości w kanale internetowym zanotowano w grupie osób niepracujących (12%).

Cushman & Wakefield wykres
Źródło: Cushman & Wakefield

Większa skłonność do zakupów internetowych rośnie wraz z wykształceniem

Cushman & Wakefield wykres
Źródło: Cushman & Wakefield

Większa skłonność do zakupów internetowych rośnie wraz z wykształceniem, a w przypadku osób z wyższym wykształceniem jedynie 25% deklaruje chęć dokonywania większości lub wszystkich zakupów w sposób stacjonarny.

Duże wyzwanie, które stoi przed branżą handlową, to podjęcie decyzji jak kształtować ofertę w centrach handlowych jeśli tendencje zaobserwowane w wynikach badania przekształcą się w trendy. Oferta centrów handlowych będzie musiała ulec zmianie – klientami będą w większości kobiety, przedstawiciele grup wiekowych 18 – 24 lat oraz 45 – 54 lat będą preferować zakupy online i raczej nie będą odwiedzać galerii, a tego rodzaju zakupy będą wybierane przez grupę konsumentów 35 – 44 lat, co wpłynie na przesunięcie średniego wieku osób odwiedzających centra handlowe. Rolą właścicieli oraz najemców będzie takie przygotowanie oferty, by była ona dostosowana do potrzeb konkretnych grup kupujących.

Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield


Źródło: Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przyszłe ekosystemy miejsc pracy [RAPORT]

przyszłe miejsca pracy

Jaką rolę zatem będzie odgrywało biuro?

W jaki sposób rola biura będzie wpływać na decyzje najemców dotyczące zajmowanej powierzchni, strategię lokalizacyjną i układ przestrzeni? Na te i wiele innych pytań, dotyczących przyszłości biura po pandemii odpowiada najnowszy raport Cushman & Wakefiled.

  • Połączenie możliwości pracy stacjonarnej w biurze i zdalnej może przyczynić się do osiągnięcia maksymalnej wydajności pracowników i organizacji;
  • pracownicy oczekują możliwości i swobody wyboru miejsca pracy, ale niewielu chce pracować wyłącznie poza biurem;
  • okres pracy z domu spowodowany przez pandemię ma swoje minusy. Pracownicy biurowi odczuwają brak więzi z kulturą korporacyjną firmy i jego negatywny wpływ na swoje samopoczucie oraz wskazują na bardziej ograniczone możliwości zdobywania nowych umiejętności, zwłaszcza w ramach nieformalnego wsparcia mentorskiego;
  • brak możliwości pracy w biurze ma niewspółmiernie niekorzystny wpływ na niektórych pracowników (np. osoby młode i niedawno zatrudnione).

Kluczowe wnioski z poprzedniego raportu z serii pt. „New Perspective: From Pandemic to Performance”, prezentowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wymienione powyżej, stały się bazą do przeprowadzenia kolejnych badań.

Raport Workplace Ecosystems Of The Future

Najnowszy raport prezentuje analizę dotyczącą przyszłości powierzchni biurowych po zakończeniu pandemii COVID-19. Został ona opracowana w oparciu o opinie pozyskane od inwestorów, najemców i podmiotów zaangażowanych w projekty miastotwórcze (tzw. placemakerów), a także analizę stopnia rozpowszechnienia modelu pracy z domu.

W najnowszym raporcie znajdziemy:

  • Opinie grup fokusowych na temat zmieniającej się roli biur. Raport zawiera kluczowe informacje uzyskane od właścicieli, najemców i placemakerów dotyczące pracy zdalnej, elastyczności, rozkładu biur, wykorzystania powierzchni biurowej, skutków dla działalności firmy oraz strategii lokalizacyjnej.
  • Najważniejsze metody dostosowywania przez organizacje swoich strategii, procesów i sposobów zarządzania do tworzenia przyszłych ekosystemów miejsc pracy, które pozwolą osiągnąć maksymalną wydajność firmy.
  • Szacunki wpływu częstszej pracy z domu na absorpcję powierzchni biurowej (na podstawie danych z 35 rynków amerykańskich).

Nasze badania jednoznacznie pokazują, że przyszłością strategii środowiska pracy jest model hybrydowy, a praca w 100% zdalna będzie wdrożona w bardzo niewielu organizacjach. Ponadto, wdrażając w pełni zdalny model pracy organizacje mogą sięgnąć dalej po najlepsze talenty, jednak wyzwania zarządzania i utrzymania tych pracowników będą wymagać dodatkowych zasobów i nie gwarantują sukcesu. Z kolei praca hybrydowa wpisuje się w trend elastyczności, którego poszukiwać będą zarówno organizacje jak i pracownicy .

Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT WORKPLACE ECOSYSTEMS OF THE FUTURE 


Źródło: informacja prasowa Cushman & Wakefield

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konsument treści mobile: automatyka beharioralna, a indywidualizm w komunikacji

mobile omnichannel

Nie sposób zaprzeczyć, że życie społeczeństwa epoki informacyjnej wyróżnia kilka głównych czynników tj.: szybki przepływ komunikatu, automatyzacja oraz uproszczenie procesu, a także cyfryzacja relacji. Z socjologicznego punktu widzenia, rzutuje to na głębokie przekształcenie wartości, którymi kierujemy się w życiu codziennym. Z jednej strony zyskujemy łatwość wyrażenia emocji „tu i teraz”, dzięki mediom społecznościowym, a z drugiej najcenniejszą walutą staje się dla nas CZAS, którego wciąż przecież brakuje. Czy „teraz” jesteśmy jednak inni? I tak, I nie. Według teorii habitusu Pierre’a Bordieu pewne schematy postępowania są zapisane w naszym DNA, przez co determinują one nasze zachowanie oraz reakcje na określone bodźce w życiu dorosłym. Biologia określa je m. in. mianem odruchu bezwarunkowego, gdzie automatyka procesu jest wrodzona np.: ssanie kciuka przez dzieci. Dlatego marketing, choć postrzegany jako nienamacalny, staje się receptorem, kreującym określoną odpowiedź w procesie komunikacji z konsumentem. Tylko, co to oznacza?

Lata 10-te naszego millenium, to wyjątkowy czas, który ukazał niebywałą transformację globalnego modelu życia, wywierając silną presję na całą branżę retail. Głównym celem była optymalizacja procesu komunikacji, logistyki, sieci sprzedaży, aby pozytywnie wpłynąć na wskaźniki operacyjne. W działaniach branży handlowej brakowało ważnych elementów, które umożliwią automatyzację oraz analizę danych w czasie rzeczywistym.

Współczesna sieć Internet nie przypomina swojego protoplasty. Sama w sobie staje się „Internetem Rzeczy”, ucząc się naszego zachowania, a także tworząc sieci połączeń porównywalnych do ludzkich neuronów. Powstające sieci 5 generacji oraz ich pojemność, pozwolą na przesyłanie oraz ściąganie dziesiątek gigabajtów danych dosłownie w ułamku sekundy. W przyszłości wysoce rozwinięta analityka, sztuczna inteligencja oraz szeroko rozumiane algorytmy będą kształtowały nasz ekosystem komunikacji, a także środowisko funkcjonowania życia gospodarczego. Już teraz wiele marek – w tym odzieżowych – inwestuje w rozwój wysoce zintegrowanych systemów działających w czasie rzeczywistym, dzięki czemu są one w stanie zarządzać sprzedażą każdego produktu niezależnie od platformy oraz kanału dystrybucji. Dzięki zaawansowanym technologiom, coraz częściej słyszymy o realizacji zamówień w ciągu maksymalnie kilku godzin, a nie kilku dni.

Za raportem opracowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wraz z Mobile Institute „Omni-commerce, kupuję wygodnie” z roku 2019[1], zauważyć można, że blisko 57% Internautów realizuje swoje zakupy w sieci. Stanowi to wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu do roku 2018. Co ciekawe aż 52% pośród kupujących w sieci wykorzystuje do tego celu urządzenie przenośne tj. telefon lub tablet, a te stają się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Na sile przybiera także sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych, które już teraz mogą być w pełni zintegrowane ze sklepami internetowymi poszczególnych retail’erów.

Jaka czeka nas przyszłość? Na pewno dynamiczna, dlatego warto przyglądać się nowym trendom rynkowym.

Algorytmizacja życia w sieci: Wolny wybór, czy tendencyjna rekomendacja?

Śledzenie użytkownika w sieci, wykorzystanie algorytmów aby personalizować treść, a także kreowanie potrzeby posiadania produktu zgodnego z analizą profilu. Tak kształtuje się nasza cyfrowa rzeczywistość. Wyszukiwarki internetowe, pozycjonowanie stron oraz silniki wskazujące potencjalne kategorie zakupowe, pracują w oparciu o sztuczną inteligencję, która uczy się naszego zachowania w sieci. Z jednej strony, otrzymujemy wyniki, których odbiorcą być powinniśmy, a z drugiej ukazuje się nam jedynie wycinek wszystkich zasobów oraz dostępnej treści. Budzi to obawę, że zamiast doświadczać więcej, widzimy materiały tendencyjne, zamykające nas w pewnych ramach behawioralnych. Zachowanie synergii każdego z elementów ekosystemu zapewnia mu stabilizację. Wychodząc z tego założenia, warto podkreślić, że wraz z rozwojem technologii, jako społeczeństwo, nabieramy także świadomości, która umożliwia nam gradację informacji, które do nas docierają.

Podstawowe elementy strategii omnichannelowej:

  1. Lead Generation – Budowanie bazy danych, komunikacja e-mail poprzez tradycyjny newsletter, a także wiadomości dynamiczne 1-2-1. Wykorzystanie silników (marketing automation), celem stworzenia zagregowanej bazy danych.
  2. Media Społecznościowe – staranne opracowywanie treści oraz dostosowanie komunikatów do oczekiwań odbiorców naszych materiałów. Segmentujemy oraz odpowiednio profilujemy grupy odbiorców zależnie od istotnych dla nas kryteriów.
  3. Reklama RTB – realizacja kampanii w sieci reklam RTB tj. spersonalizowanych, spójnych zarówno z naszą komunikacją, jak i zachowaniem użytkownika, który ma styczność z komunikatem.
  4. Sklep Stacjonarny – wykorzystanie takich technologii, jak beacon’y, a także aplikacja mobilna. Umożliwiają one zarówno weryfikację ścieżki zakupowej klienta, ukazują jego profil zakupowy, a także poprzez „push” komunikują mu ofertę dedykowaną na podstawie historii zakupów.
  5. Media Digital – zapewnienie responsywnej odsłony strony www, która skaluje się zarówno do ekranów komputerów stacjonarnych, jak i nośników mobilnych. To także wykorzystanie komunikacji SMS, MMS, a także geopush. To realizowanie kampanii dedykowanych na urządzenia mobilne, SEO i ASO oraz postępująca integracja treści i styku użytkownika z aplikacją mobilną.
  6. Strony WWW – posiadające treści spersonalizowane, począwszy od pojawiających się bannerów, poprzez dedykowane formularze, a także materiały dodatkowe.
  7. Program lojalnościowy oraz CRM – stworzenie powodu tzw. „reason to believe” dla konsumenta, aby chciał skorzystać z oferty ponownie. Program lojalnościowy, a także odpowiedni system CRM, pozwalają na szybkie zidentyfikowanie użytkownika, przejrzenie jego historii zakupów, a także na zapewnienie najwyższej klasy obsługi włącznie z zapewnieniem wyjątkowego doświadczenia post zakupowego.

¹Link: https://eizba.pl/omni-commerce-kupuje-wygodnie-2019/


Autor:

daniel_stanczuk

Daniel Tomasz Stańczuk, Marketing & PR Senior Communications Specialist, Asset Services, Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Siła regionów. Cushman & Wakefield przedstawia dwanaście alternatywnych lokalizacji dla biznesu w Polsce

przestrzeń biurowa

W raporcie„Rynek biurowy w Polsce – alternatywne lokalizacje dla najemców z sektora BSS” firma Cushman& Wakefield uwzględniła takie miasta jak Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Częstochowa, Elbląg, Kielce, Olsztyn, Opole, Radom, Rzeszów, Toruń oraz Zielona Góra. Eksperci podsumowali najważniejsze dane rynkowe oraz podstawowe wskaźniki ekonomiczne każdego z powyższych miast. W raporcie znajdują się także informacje dotyczące dostępnych powierzchni.

Gdzie szukać biura?

Według danych z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019” obecnie 10% osób zatrudnionych w sektorze usług wspólnych pracuje poza dziewięcioma największymi rynkami biurowymi.

Obserwowany rozwój tych lokalizacji wynika między innymi z dostępności wykwalifikowanych pracowników, relatywnie dużej puli studentów i absolwentów, niższych kosztów operacyjnych oraz poprawiającej się infrastruktury transportowej pomiędzy analizowanymi rynkami a głównymi hubami komunikacyjnymi.

Krzysztof Misiak, Head of Cushman& Wakefield Poland

Według analizy firmy całkowite zasoby powierzchni biurowej w tych dwunastu miastach to prawie 703 tys. mkw. w 200 obiektach. Jak podają eksperci, na tę powierzchnię składają się zarówno nowoczesne budynki, jak i kamienice przekształcone na funkcje biurowe. W budowie znajduje się obecnie prawie 93 tys. mkw., a kolejne 295 tys. mkw. zostało zidentyfikowane jako potencjalne projekty mogące trafić na rynek w ciągu najbliższych pięciu lat. Warto podkreślić, że większość z tych projektów realizowana jest przez lokalne firmy.

Od 2012 roku, czyli od pierwszego dnia, kiedy Pro Progressio rozpoczęło swoją działalność wspierającą rozwój sektora BSS w Polsce, mówiliśmy o ogromnym potencjale, jaki leży w polskich miastach regionalnych. Teraz, w czasach, kiedy centra operacyjne BPO i SSC można spotkać w każdym większym mieście, rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w lokalizacjach takich jak Białystok, Toruń, Radom, Olsztyn, Bydgoszcz, Opole czy Częstochowa i Kielce jest wręcz naturalny. Przewidujemy, że to właśnie w tych lokalizacjach będą tworzone w pierwszej kolejności następne centra dla firm BSS, które są już w Polsce obecne, ale także w części przypadków będą to pierwsze lokalizacje dla krajowych i zagranicznych organizacji BPO i SSC. Niższe koszty, dobra logistyka, stosunkowo niewielka konkurencja – to zalety miast regionalnych, którym ja osobiście mocno kibicuję.

Wiktor Doktór, Prezes Pro Progressio

Polska liderem regionu sektora usług wspólnych

Eksperci firmy prognozują, że miasta regionalne będą przyciągać do siebie nowych najemców. Ich liczba będzie zależała m.in. oddostępnego zasobu powierzchni biurowych, dostępu do wykwalifikowanych pracowników i oferty wsparcia działań inwestycyjnych przez władze poszczególnych miast.

W najbliższych latach będziemy mogli dalej obserwować rozwój branży usług wspólnych, która w opinii Cushman & Wakefield przyśpieszy wraz z przejściem większości rozwiniętych gospodarek w fazę spowolnienia lub recesji spowodowanej wybuchem światowej pandemii. Polska, będąca liderem regionu w zakresie obsługi sektora usług wspólnych, powinna utrzymać swoją pozycję jako pożądana lokalizacja dla części firm szukających oszczędności poprzez przeniesienie części swoich procesów do tańszych lokalizacji.

Jan Szulborski, Senior Consultant, Cushman & Wakefield

Pobierz pełny raport Cushman & Wakefield 


Źródło: Informacja prasowa Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co-living na emeryturze, czyli ekonomia współdzielenia dla seniorów

co-living emerytura seniorzy Cushman Wakefield

Nie bez powodu – prognozy Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że liczba mieszkańców w wieku 60+ wzrośnie do 2050 roku o około 52%. Jest to zatem nie tylko szansa na nowy poziom życia ludzi na emeryturze, ale także trend, który ma ogromny potencjał rozwoju.

Dane, które aktywizują trend

Co-living na emeryturze jest rosnącym trendem, który ma ogromny potencjał rozwoju. Wszystko przez demografię, której wyniki mówią same za siebie – społeczeństwo w Polsce coraz bardziej się starzeje. Wraz z przewidywanym spadkiem liczby ludności o 4,5 mln do 2050 r. spodziewany jest jednocześnie systematyczny wzrost liczby osób w wieku 60 lat i więcej. Prognozy Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że liczba mieszkańców w wieku 60+ wzrośnie do 2050 r. o około 52% (z 9 mln do około 13,7 mln), a udział osób z tej kategorii wiekowej w ogólnej liczbie ludności przekroczy w 2050 r. 40%. Co więcej, począwszy od 2026 r. rozpocznie się dynamiczny wzrost liczby osób w wieku 80 lat i więcej. Pomiędzy 2025 a 2040 r. liczebność osób w tym wieku zwiększy się z 1,7 mln do 3,4 mln, czyli dwukrotnie. Dane demograficzne motywują trendy na rynku. Rosnąca liczba ludzi w starszym wieku tworzy potencjał rozwoju usług dedykowanych seniorom.

Potrzeba współobecności

Rozwój senior housingu powodowany jest rosnącymi potrzebami osób starszych. Wraz z wiekiem maleje poziom zdolności do codziennej samoobsługi. Jak pokazują wyniki ostatniego badania EHIS (European Health Interview Survey), co trzecia osoba w wieku 65 lat i więcej miała trudności z wykonaniem codziennych czynności. W grupie osób najstarszych (80 lat i więcej) już niemal 6 osób na 10 deklarowało problemy z samoobsługą, a blisko 45% tych osób musiało samotnie zmagać się z tymi problemami. Co więcej, pojawia się także problem potrzeb społecznych. Zgodnie z wynikami „Badania spójności społecznej 2015”, co dziesiąta osoba starsza ma bardzo ograniczone kontakty społeczne. Warto podkreślić, że wyłączenie się z życia zawodowego nie musi oznaczać rezygnacji z życia towarzyskiego i społecznego. Jest to wręcz doskonały moment na kontynuację aktywnego trybu życia, bądź nawet rozpoczęcie go. Wiele projektów senior housing pozwala bez przeszkód realizować swoje pasje i zainteresowania, zachowywać kontakt z ludźmi i lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.

Przyglądając się życiu seniorów

Wyzwanie na rynku stanowi dotychczasowe budownictwo senioralne. Duże mieszkania na wyższych kondygnacjach bez dostępu do windy stają się problematyczne i stanowią przeszkodę w komfortowym funkcjonowaniu. Co więcej, osoby starsze potrzebują zróżnicowanego zakresu pomocy. W Polsce nowoczesne ośrodki dla seniorów to na razie rzadkość. Pod względem oferowanego standardu nasz kraj znacznie odbiega od USA i Europy Zachodniej. W naszym społeczeństwie ośrodki dla osób starszych nadal postrzegane są jako domy starców. W większości z nich brakuje pomieszczeń rehabilitacyjnych na wysokim poziomie, a rozrywka sprowadza się najczęściej do sali z telewizorem. Problemem jest także fakt, iż część domów opieki w Polsce jest zbyt duża, co nie sprzyja integralności mieszkańców, nawiązywania kontaktów i budowania małych społeczności. Aby ośrodki senioralne spełniały swoje zadanie, oprócz zapewnienia opieki medycznej i rehabilitacyjnej, szczególnie ważne jest zadbanie o warunki sprzyjające integracji z innymi ludźmi.

Nowoczesne rozwiązania

Nowoczesne budownictwo senioralne daje ogromne możliwości rozwoju nowego sektora nieruchomości dopasowanego do potrzeb ludzi starszych. Dzięki odpowiedniej koncepcji i lokalizacji tego typu projektów, seniorzy w nich zamieszkujący bez przeszkód mogą realizować swoje pasje i zainteresowania, zachowywać kontakt z innymi ludźmi i lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.

Projekty typu „independent living”, czyli umożliwiające niezależne i godne życie ludziom w starszym wieku, są już bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Ciekawym rozwiązaniem są budynki integrujące osoby starsze z ludźmi w młodszym wieku, rodzinami, dziećmi i osobami czynnymi zawodowo (np. The Palms of Largo w Stanach Zjednoczonych). Natomiast w holenderskim Deventer dom opieki Humanitas umożliwia studentom mieszkanie bez opłat czynszowych wraz z osobami starszymi w ramach projektu mającego na celu zapobieganie negatywnym skutkom starzenia się. Pierwsze obiekty senior housing działają także w Polsce. Przykładem takiego projektu jest Rezydencja Na Dyrekcyjnej we Wrocławiu, firmy ORPEA Polska. Budynek dzieli się na niezależne od siebie części: mieszkania dla seniorów i dom opieki z rozbudowanym centrum Alzheimera. Obie części działają w ramach jednego kampusu, jednak do każdej prowadzi oddzielne wejście. Do dyspozycji mieszkańców są komfortowe apartamenty z aneksem kuchennym i łazienką. Podopieczni mogą korzystać ze wsparcia medycznego, pomocy w codziennych czynnościach, a także uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych i zajęciach aktywizujących.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Consulting & Research, Cushman & Wakefield

Więcej w raporcie „Co-living – nowa era na inwestycyjnym rynku nieruchomości w Polsce”.

Pełna wersja raportu do pobrania TUTAJ.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF