...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, ale rosną wolniej niż przed pandemią

zadluzenie ecommerce

Dla przedsiębiorców z branży e-commerce zbliża się czas najważniejszych w roku żniw, które nierzadko decydują o kondycji firm na kolejne 12 miesięcy. Lawinę zakupów uruchamia Black Friday, atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek Cyber Monday, czyli promocje w sieci, a potem rusza grudniowe szaleństwo związane ze świętami i sylwestrem. Fakty są jednak takie, że dzięki pandemii handel online cały czas jest na dopingu, mimo tego jego finanse nie prezentują się najlepiej. Jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, zaległości e-handlu wobec banków i dostawców wzrosły przez rok o ponad 21 mln zł i przekroczyły 292 mln zł.

W tym roku Black Friday nabiera szczególnego wymiaru ze względu na fakt, że przed rokiem pandemia koronawirusa ograniczyła możliwość urządzania szalonych przecen w sklepach stacjonarnych. Jesienny lockdown w handlu został zniesiony w sobotę 28 listopada 2020 r., a więc dzień po Czarnym Piątku. Z tego względu znacznie większą popularnością cieszyły się promocje w sieci. Według operatora płatności online Blue Media, liczba transakcji w ciągu Czarnego Tygodnia 2020 wzrosła o 91,5 proc. w stosunku do 2019 r. Teraz wyniki sprzedażowe mogą się rozłożyć także na sklepy handlujące stacjonarnie.

A liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie, w ciągu ostatnich trzech lat w tempie 25 proc. rocznie – wynika z informacji zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys. (14 proc.) więcej niż na koniec roku 2020. Jednak, jak wynika z analizy Dun&Bradstreet, tylko 1,5 proc. polskich e-sklepów jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej, a w dobrej 23 proc. Dominują firmy w słabej formie (67 proc.), a w bardzo złej jest ponad 8 proc. Od początku tego roku działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych.

Rozliczenia lepsze, ale dalekie od ideału

zadluzenia ehandlu
Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza informacji kredytowych BIK

 

O poprawie, ale jednocześnie wciąż dalekiej od ideału rzetelności płatniczej e-handlu, mówią także dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK. Ze statystyk tych wynika, że przez rok niespłacone zadłużenie branży e-commerce względem banków i kontrahentów wzrosło o 21,3 mln zł do ponad 292 mln zł na koniec września.

I choć liczba zadłużonych e-sklepów nie przyrasta aż tak gwałtownie (wzrost o 1 proc. w ciągu roku i o 6 proc. od początku pandemii), to znacząco pogłębiają się zaległości dotychczasowych dłużników. Średnio na jeden sklep przypada już 63 373 zł zaległych zobowiązań, podczas gdy w marcu ubiegłego roku było to 58 715 zł. Obecnie problemy finansowe ma 4614 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych podmiotów. Od początku pandemii zaległości branży wzrosły o niespełna 38 mln zł.

Kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,3 proc. firm e-commerce. To nieznacznie mniej niż na początku pandemii i znacznie mniej niż wynosi średnia dla całej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 5,7 proc. Co nie mniej istotne, w okresie pandemii tempo przyrostu zaległości firm zajmujących się zdalną sprzedażą znacznie spowolniło i już nie przekracza, a nawet nie dorównuje średniej, jaką notuje ogół przedsiębiorstw. W ostatnie półtora roku przeterminowane zobowiązania firm dłużników podwyższyły się o 16 proc., a w ciągu roku o 12 proc.

Choć branża jest cały czas na fali wznoszącej, to jednak nie ma wątpliwości, że część sklepów internetowych, jak to się dzieje każdego roku, nie poradzi sobie na rynku. Wyzwaniem jest silna konkurencja również ze sklepami zagranicznymi oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych. Podwyżka stóp procentowych to także zła wiadomość. Z powodu wyższego kosztu kredytów, firmy mogą mieć utrudniony dostęp do kapitału, a te, które już zaciągnęły kredyty, mają wyższe oprocentowanie i wyższe raty swoich zobowiązań. Na pewno nie pomaga też wywołana pandemią zmiana nastawienia do konsumpcji i zakupów, którą widać w deklaracjach Polaków. Ale z drugiej strony wiadomo już, że spora część nowo przekonanych do zakupów w sieci pozostanie wierna e-commerce, a dla ograniczających wydatki kuszący może okazać się model sprzedaży z odroczonym terminem płatności, kup teraz, zapłać później

Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor

Co dziesiąty konsument ogranicza wysokie wydatki

Trudno o jednoznaczną odpowiedź, czy na wyprzedażach wydamy więcej. Choć w zeszłym roku w dwa ostatnie miesiące Polacy zaciągnęli 15 proc. kredytów ratalnych więcej niż średnio w pozostałych miesiącach roku, to należy zauważyć, że rok wcześniej różnica ta wynosiła 25 proc. Poza tym deklarowane wydatki na organizację świąt Bożego Narodzenia i zakup prezentów w 2020 r. były o 12 proc. niższe niż przed pandemią. Bo lockdowny i obawy związane również z gospodarczymi i finansowymi konsekwencjami COVID-19 zmieniły nasze nawyki zakupowe. Wprawdzie wraz z trwaniem pandemii trend ten słabnie, ale nadal jednak wiele osób zakłada cięcia wydatków i większą oszczędność.

Jak wynika z badania wykonanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ograniczenie wydatków deklaruje 34 proc. Polaków, w tym 24 proc. ankietowanych mówi, że dotyczy to wszystkich wydatków, a 10 proc., że głównie tych wysokich. Na odreagowywanie pandemii zwiększonymi zakupami handlowcy nie mają co liczyć, bo jest to reakcja marginalna, na którą wskazuje jedynie 1 proc. osób. Ale planowanie to jedno, a realizacja to drugie, bo ponad połowa osób zauważa, że regularnie z powodu nieprzemyślanych, impulsywnych i nietrafionych zakupów traci co miesiąc pieniądze. W większości przypadków chodzi o stosunkowo niewielkie kwoty – do 100 zł miesięcznie (32 proc.), ale są też tacy (5 proc.), którym z tego powodu ubywa z budżetu ponad 200 zł czy nawet powyżej 500 zł (2 proc.).

Ale w warunkach bombardujących zewsząd przecen, promocji i świątecznej atmosfery jest jeszcze trudniej wykazać się silną wolą.

Sławomir Grzelczak


Źródło: BIG InfoMonitor 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Aż 11 produktów na minutę – polscy przedsiębiorcy zwiększają przedświąteczną sprzedaż transgraniczną

Polscy sprzedawcy wykorzystują wzmożony ruch zakupowy podczas Black Friday oraz czasu świątecznych zakupów i zwiększają eksport towarów w tym okresie. Jak wynika z danych eBay, tylko w ostatnim kwartale 2018 roku, zwiększyli oni eksport o 6% w ujęciu rok do roku, a w każdej minucie sprzedali aż 11 towarów. W tym gorącym zakupowym okresie eBay.pl notuje również prawie 20% wzrost ruchu na stronie.

Ostatni kwartał roku to wyjątkowy czas dla sprzedawców. Atrakcyjne oferty zakupowe przygotowane na Black Friday czy Cyber Monday sprawiają, że konsumenci nie tylko kupują już świąteczne prezenty, ale również realizują zaplanowane wcześniej zakupy ze względu na okazyjne ceny. Jak pokazują dane eBay, rośnie popularność przedświątecznych wyprzedaży nie tylko na europejskich rynkach, ale również w Polsce – w ubiegłym roku odnotowano prawie  20% wzrost ruchu na platformie eBay.pl w tym intensywnym okresie sprzedażowym.  

Przedświąteczne wyprzedaże cieszą się ogromną popularnością w takich europejskich krajach jak Niemcy, Wielka Brytania, czy Francja. Korzystają na tym polscy przedsiębiorcy sprzedający produkty na zagraniczne rynki, gdzie przedświąteczne wyprzedaże są bardzo popularne i generują większe zyski.

Polscy przedsiębiorcy sprzedają coraz więcej za granicę

Polscy przedsiębiorcy coraz odważniej korzystają z potencjału sprzedaży na eBay, w tym dostępu do globalnego rynku i 183 milionów potencjalnych klientów. Sprzedawcy z Polski w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedawali aż 11 produktów na minutę, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Francji. Wśród produktów najczęściej wybieranych przez zagranicznych klientów znajdowały się m.in. artykuły do domu i ogrodu, produkty do majsterkowania, części samochodowe, a także sprzęt elektroniczny oraz ubrania i kosmetyki. W 2018 roku polscy przedsiębiorcy na eBay sprzedawali produkty łącznie do 207 różnych krajów. Wzrost eksportu na zachodnie rynki pokazuje, że polscy przedsiębiorcy coraz lepiej trafiają w gusta zagranicznych klientów i z roku na rok zwiększają obroty. 

Jak eBay wspiera swoich sprzedawców? 

Przygotowania do przedświątecznych wyprzedaży przedsiębiorcy zaczynają już na kilka tygodni wcześniej. Aby wesprzeć przedsiębiorców w tym intensywnym przedświątecznym czasie, eBay udostępnił polskim sprzedawcom nowe narzędzie ułatwiające wysyłki międzynarodowe. Dzięki Menedżerowi wysyłek sprzedawcy mogą wygodnie nadawać kurierskie przesyłki krajowe i zagraniczne w atrakcyjnych cenach, zwiększając tym samym zasięg swojej oferty. Rozwiązanie to pozwala sprzedawcom generować listy przewozowe, zamówić kuriera i śledzić status przesyłek. Udostępniona platforma to bezpłatne narzędzie dedykowane sprzedawcom zainteresowanym ekspansją na rynki zagraniczne.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ile wydamy podczas Black Friday 2018?

Tegoroczne wyprzedaże Black Friday i Cyber Monday przyciągną prawie 7 milionów Polaków szukających specjalnych okazji i wyjątkowych artykułów. Na eBay.pl już w dniach 19-28 listopada będzie można wybrać spośród tysięcy produktów poniżej 49 zł i cieszyć się darmową dostawą bez konieczności wykupowania abonamentu.

Black Friday i Cyber Monday to zakupowe szaleństwo bardzo popularne na Zachodzie, które coraz bardziej umacnia się także w Polsce. Jak pokazują wyniki internetowego badania TNS, świadomość tych dwóch okazji wśród Polaków jest wysoka i wciąż rośnie – już 87% badanych wie, czym jest Black Friday i Cyber Monday (+12% r/r). Jak będziemy świętować w tym roku?

Szacuje się, że w tegorocznej akcji wyprzedażowej, 19-28 listopada, weźmie udział aż 6,7 milionów Polaków, a łączna suma ich wydatków przekroczy niemałą kwotę 2,3 miliarda złotych. Średnio wydamy po 340 zł, z czego większe wydatki deklarują mężczyźni (408 zł) niż kobiety (271 zł). Według badania TNS, najchętniej kupowanymi produktami podczas Black Friday i Cyber Monday są odzież, buty i inne akcesoria (57%), elektronika (43%), a także artykuły dla domu i ogrodu (13%). Jak pokazują wewnętrzne dane eBay, w ubiegłym roku podczas listopadowych wyprzedaży, sprzedaż artykułów tych kategorii wzrosła aż o 100% w stosunku do standardowej dziennej sprzedaży. W odpowiedzi na tak duże zainteresowanie internautów, platforma przygotowała specjalną ofertę „Okazji” z darmową wysyłką bez konieczności wykupowania abonamentu.

Z myślą o potrzebach konsumentów szukających wyjątkowych artykułów podczas Black Friday, przygotowaliśmy specjalne oferty poniżej 49 zł, które nie wymagają zakupu abonamentu. Dzięki nim oraz innym okazjom, kupujący mogą znaleźć na platformie produkty najlepszych zachodnich marek oraz szeroki wybór pomysłów na świąteczne prezenty z bezpłatną wysyłką do Polski. Niedawno azjatycki serwis eBay nawiązał współpracę także z usługą SpeedPAK, która umożliwia sprzedawcom dostarczanie produktów z Chin do Polski w ciągu 15-18 dni roboczychmówi Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca na Polskę i Europę Centralną w eBay.

Black Friday i Cyber Monday to także czas początku zakupów świątecznych, kiedy upatrzone wcześniej produkty można znaleźć w wyjątkowych cenach. Według badania TNS, co trzeci Polak już w listopadzie kupuje prezenty z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Informacji o tym, kiedy, gdzie i jakie pojawią się okazji polscy kupujący szukają na różne sposoby. Aż 66% sprawdza informację na stronach internetowych, co czwarty Polak chętnie wesprze się rekomendacją rodziny i znajomych, a 15% badanych będzie monitorować ogłoszenia i reklamy w poszukiwaniu kuponów rabatowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF