Debata Polskie DNA

Debata Polskie DNA

W przeddzień Święta Niepodległości, 10.11, o godz. 18.00. Narodowe Centrum Kultury zaprasza na swój kanał YouTube i profil facebookowy na debatę nt. współczesnego patriotyzmu i jego komunikowania.

Prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor NCK w (w roli moderatora) wspólnie z panelistami: Łukaszem L.U.C.’iem Rostkowskim – kompozytorem, wokalistą, producentem muzycznym Stefanem Tompsonem – popularyzatorem polskiej historii, Zuzanną Olejniczak, która w Good Looking Studio koordynuje powstawanie murali, także tych o tematyce historycznej i patriotycznej, oraz Grzegorzem Kiszlukiem – pionierem i ekspertem polskiej reklamy, twórcą i wydawcą magazynu Brief, poszukamy odpowiedzi, m. in. na pytania: czy wykreowanie silnej marki Polski ma związek z modą na patriotyzm? Czy istnieje potrzeba edukacji patriotycznej i jak dziś rozmawiać o patriotyzmie? W czasach, gdy świat się skurczył, nasze życie przeniosło się do internetu, gdy jesteśmy pełnoprawnymi Europejczykami i obywatelami świata, zapraszamy do rozmowy o wielu twarzach i barwach polskiego patriotyzmu w XXI wieku, o jego skutecznej komunikacji, o podejściu młodych ludzi do polskości, o tym, co nas łączy. Dyskusja jest elementem kampanii Narodowego Centrum Kultury pod nazwą #Barwy wspólne.

NCK angażuje się w bardzo różnorodne działania wspólnotowe integrujące lokalne społeczności, wzmacniające tożsamość narodową i uczestnictwo w kulturze. Jednym z takich przedsięwzięć jest prowadzona od 2017 r. kampania społeczno-edukacyjna pn. #BarwyWspólne, skupiona wokół symboli narodowych i kulturowych. W ramach kampanii został opracowany pakiet, w skład którego wchodzą narzędzia edukacyjne oraz gry skierowane zarówno do edukatorów, jak i do młodzieży. Pakiet można otrzymać po zgłoszeniu do NCK. Elementem kampanii są także konkursy, oraz akcje, poprzez które edukujemy i zachęcamy do świętowania polskości na co dzień, np. konkurs Odkryj swój skarb. Aktualnie NCK prowadzi akcję Pomysłobranie, której celem jest pozyskanie interesujących scenariuszy działań edukacyjnych, które zostaną zaprezentowane w publikacji #BarwyWspólne – Inspiracje, stanowiącej bazę innowacyjnych pomysłów na zajęcia edukacyjne. Drugim wielkim przedsięwzięciem Narodowego Centrum Kultury, wpisującym się w szeroko rozumianą edukację kulturową i patriotyczną, jest realizowana od 2012 r. kampania Ojczysty dodaj do ulubionych, która ma na celu kształtowanie świadomości językowej i popularyzowanie poprawnego posługiwania się językiem polskim. Kampania ma też uświadomić, że polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika i że to każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Według badań (Kantar Public, 11.2018 r.) dla 92% Polaków język ojczysty stanowi najważniejsze społeczne kryterium polskości.

Uczestnicy debaty:

Rafał Wiśniewski – socjolog kultury, nauczyciel akademicki – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, menedżer kultury, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. Kieruje Katedrą Socjologii Kultury w Instytucie Nauk Socjologicznych na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym UKSW. Wcześniej pełnił funkcję dyrektora tego instytutu. Jest członkiem Rady Naukowej Biblioteki Narodowej, Rady Muzeum przy Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz Rady CBOS. Wchodzi też w skład Komitetu Polityki Naukowej i przewodniczy Zespołowi doradczemu do spraw programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” oraz działalności upowszechniającej naukę przy ministrze nauki i szkolnictwa wyższego. Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE. Przez dwie kadencje pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Był również członkiem Zarządu Rady Zakładu Badań Naukowych PTS i Zarządu Oddziału Warszawskiego PTS. Prowadzi badania i publikuje z zakresu socjologii kultury.

Grzegorz Kiszluk – dziennikarz, redaktor naczelny i wydawca magazynu Brief. Pracował w między innymi w Teatrze TV, jako wicedyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie oraz w Agencji reklamowej Publicis FCB. Współzałożyciel polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy (IAA). Członek zarządu Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Pierwszy prezes rady nadzorczej Polskich Badań Czytelnictwa. Juror festiwali: Portoroż (Słowenia), Krakfilm, Złote Orły, Złote Spinacze. W latach 1997-1999 wydawca magazynu Impact Twórca platformy Brief for Poland, której celem jest budowanie pozytywnego wizerunku Polski poprzez promowanie polskich produktów również kultury, turystyki, sportu. Pomysłodawca rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Łukasz L.U.C. Rostkowski – prezes Fundacji PER4M. Polski kompozytor, producent muzyczny, wokalista i współzałożyciel Rebel Babel Ensemble. Dwukrotny laureat Fryderyków (2006, 2008) oraz Yacha, Mateusza Trójki, Paszportu Polityki, Ślizgera czy Brylantów Dolnośląskich. Współpracował między innymi ze Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Leszkiem Możdżerem, Sławkiem Jaskułke, Smolikiem, Rahimem czy aktorami Tomaszem Kotem, Arkiem Jakubiakiem, Wojciechem Mecwaldowskim. Ma szerokie zainteresowania muzyczne – od muzyki filmowej, przez hip hop, nu jazz i trip hop, po elektronikę i postmodernizm.

Stefan Tompson – pół Polak, pół Południowoafrykańczyk, pijarowiec, publicysta, YouTuber i popularyzator polskiej historii. Twórca między innymi kilkunastu viralowych angielskojęzycznych filmów internetowych o historii polski, głównie o okresie II wojny światowej oraz kilku reportaży oraz materiałów dotyczących totalitaryzmu komunistycznego, między innymi pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Oni Budowali Nasze Szczęście” o niszczeniu i prześladowaniu przedsiębiorczości i własności prywatnej za PRLu.

Zuzanna Olejniczak – w swojej pracy łączy projekty kulturalne z potrzebami biznesu i rynku. Zarządzała projektami z zakresu identyfikacji wizualnej dla muzeów, galerii sztuki, NGOsów oraz prywatnych klientów. Produkowała także wydarzenia muzyczne: teledyski, koncerty oraz nagrania na żywo. Współpracowała między innymi z Muzeum Sztuki w Łodzi, BWA Sokół, Cała Polska Czyta Dzieciom, FDDS, PAH, Instytutem Adama Mickiewicza oraz z muzykami takimi jak Bokka, Novika, LXMP, Eric Shoves Them in His Pockets. W Good Looking Studio zajmuje się koordynacją projektów ręcznie malowanych murali na terenie całego kraju.

Data: 10.11.2020, godz. 18:00
Miejsce: streaming online na YouTube oraz profilu Facebook Narodowego Centrum Kultury

 


Źródło: informacja prasowa NCK 
 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF