...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Premier chce wyciągnąć dzieciaki z domów poprzez… e-sport

Mateusz Morawiecki

Łożymy coraz więcej środków na sport dla dzieci i młodzieży. Przez e-sport chcemy dzieci wyciągać z domów. Nie chcemy, żeby były przed tym komputerem bez programów państwowych, samorządowych. Ale specjaliści podpowiadają nam taką ścieżkę: bądźcie tam, żeby wyciągać dzieci sprzed ekranów monitorów, telewizorów, komputerów, właśnie na boiska, właśnie do hal sportowych. Taka właśnie jest tu przedstawiana ścieżka przez ekspertów

Mateusz Morawiecki, premier RP

Z sali dobiegło krótkie zdanie podsumowujące całą jego wypowiedź: „E-sport polega na tym, ze się siedzi przed ekranem”. Na te słowa już komentarza Premiera zabrakło.

Adam Daniluk

Bezpieczeństwo wirtualnego świata

Cyberbezpieczeństwo

Nad sprawami bezpieczeństwa i zagrożeń debatowali uczestnicy debaty „Cyberbezpieczeństwo w gospodarce” zorganizowanej przez Instytut Jagielloński. Uczestnikami byli zaproszeni eksperci w zakresie nowych technologii, prawa i cyfryzacji.

Przede Wszystkim skupiono się jak cyberprzestępczość może wpłynąć na funkcjonowanie państwa, oraz w jaki sposób Polska powinna bronić się przed skutkami wojny hybrydowej. Zdaniem Józefa Orła (Przewodniczący Rady Cyfryzacji) aktualnie w sferze bezpieczeństwa technologicznego trwa wyścig zbrojeń. Ten, kto szybciej reaguje i się rozwija, ten jest na szczycie wirtualnego świata.
Zwrócono też uwagę na fakt, iż ataki w sferze wirtualnej w ostatnim czasie zdecydowanie się nasilają. Trzeba być gotowym i świadomym tego, że w dzisiejszych czasach wojna o informację trwa ciągle. A spółki skarbu państwa oraz instytucje państwowe są szczególnie narażone.

Poruszone zostały również problemy dotykające społeczeństwo. Ogromne ilości prób kradzieży tożsamości oraz podszywanie się pod znane instytucje dotykają każdego z nas. Ważne jest, aby edukować społeczeństwo o zagrożeniach i rodzajach ataków. Były dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa KPRM Robert Kośla wskazuje na cztery szczególnie wrażliwe strefy, dane, aplikacje, tożsamość oraz infrastruktura.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

DEBATA JEDYNEK. 10 lat Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie

debata jedynek laureaci

Trzy najczęściej używane i nadużywane słowa w języku polskim to: k…, p… i innowacje. Dwa pierwsze to KREATYWNOŚĆ i PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.

197

  • Czy zgadzacie się z tym moim stwierdzeniem, a jeśli tak, to dlaczego tak jest?
  • Czy kreatywności trzeba się „uczuć” czy wystarczy ją „uwolnić”?
  • Startupy w Polsce. Czy stanowią one istotny element w rozwoju naszej gospodarki?
  • Czego waszym zdaniem brakuje do jeszcze bardziej intensywnego rozwoju kreatywnych biznesu w Polsce?
  • Prowadzicie biznes praktycznie na całym świecie, jakie elementy – ważne dla rozwoju małych i średnich firm – przynieślibyście do naszego kraju?

Jednym z kluczowych wniosków, które pojawiły się po debacie, jest brak różnorodności w polskich firmach, którym brakuje spojrzeń specjalistów z innych rynków, by móc się rozwijać.

Zgłoś się do 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie: https://kreatywni.brief.pl/!

Zgłoszenia trwają do 31 lipca!

partnerzy 50 plansza

Grzegorz Kiszluk

Diabeł tkwi w regułach. Jakość, dialog i czas kluczowymi elementami dobrej legislacji

dyskusja dialog

Kiedy: wtorek, 12 października 2021, g. 10.00

Gdzie: Centrum Kreatywności Targowa (Targowa 56, Warszawa)

Formuła: hybrydowa

 

Na spotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele wszystkich klubów i kół parlamentarnych.

 

Udział w debacie potwierdzili:

– Maria Janyska – Platforma Obywatelska

– Agnieszka Ścigaj – Koło Poselskie Polskie Sprawy

– Czesław Siekierski – Polskie Stronnictwo Ludowe

– Michał Gramatyka – Koło Parlamentarne Polska 2050

– Robert Winnicki – Koło Poselskie Konfederacja

 

Pogram spotkania:

10.00 – 10.20 – prezentacja raportu:

  • Grzegorz Maślanko, Partner, Radca Prawny, Grant Thornton
  • Piotr Wołejko, Ekspert ds. Społeczno-Gospodarczych w Centrum Monitoringu Legislacji, Pracodawcy RP
  • Wioletta Bobryk, Legal & Compliance Director, ABSL

10.20 – 11.20 – Debata z udziałem przedstawicieli Rady Przedsiębiorczości i parlamentarzystów

 

Link do udziału w debacie:

https://us02web.zoom.us/j/87645771902?pwd=NVFmVUlNZ0Z0aGw4UWo0TklLRm4zQT09

Webinar ID: 876 4577 1902 / Passcode: 924932


Źródło: Centrum Kreatywności Targowa 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Edu Tech: innowacje w nauczaniu oczami edukatorów – wnioski z debaty Fundacji Startup Poland

debata eduTech

W panelu udział wzięli: Zyta Czechowska – nauczyciel i pedagog specjalny, trener z zakresu technologii w edukacji, Nauczyciel Roku 2019, Tomasz Huk – pracownik Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego, dyrektor szkoły podstawowej i nauczyciel informatyki, Przemysław Staroń – Nauczyciel Roku 2018, autor książki „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem”, ekspert ds. edukacji w Instytucie Strategie 2050, oraz Elżbieta Wagner, z niepublicznego ośrodka szkolenia nauczycieli Instytutu Educare.

Debata była kolejnym elementem prac nad raportem dotyczącym rynku Edu Tech przygotowywanym przez Fundację Startup Poland oraz InCredibles Sebastiana Kulczyka. Premiera raportu zaplanowana jest na listopad br.

W czasie pandemii polski system nauczania przeszedł nagły stress test w zakresie nowych technologii. Szkoły zostały zmuszone do szybkiego wdrożenia rozwiązań technologicznych dostosowanych do nauczania zdalnego. Efekty były różne – można znaleźć zarówno bardzo pozytywne, jak i negatywne przykłady. Wiele zależało od samych nauczycieli – nie tylko od tego, czy i w jaki sposób potrafili wykorzystać dostępne rozwiązania, ale także od tego, czy byli w stanie zastosować odmienną metodykę uczenia.

Zdaniem Elżbiety Wagner z Instytutu Educare w okresie edukacji zdalnej nauczyciele z reguły potrafili korzystać z nowych technologii.

Jako Educare mieliśmy kontakt z wieloma nauczycielami, którzy radzili sobie z tym dobrze i odnajdywali się w tej nowej rzeczywistości. Oczywiście w różnych szkołach było różnie – jedne były lepiej do tego przygotowane, inne gorzej. Byli też nauczyciele, którzy sami szukali rozwiązań, aby prowadzić lekcje w sposób bardziej atrakcyjny. Natomiast wszyscy wskazywali, że to, czego im brakuje w lekcjach online, to codzienna relacja z uczniem – mówiła. – Relacja między uczniem a nauczycielem jest niezbędna w procesie kształcenia. Jeśli uczeń nie będzie miał swojego „mistrza”, którego będzie szanował i który będzie mu pokazywał możliwe kierunki rozwoju, to nie będzie miał dostatecznej motywacji, żeby się uczyć.

Elżbieta Wagner, Instytut Educare

Dla Przemysława Staronia zajmującego się również szkoleniami nauczycieli niezwykle istotny jest proces określany przez niego terminem “stymulacja postaw”.

Szkolenia mogą być albo kształceniem umiejętności, albo właśnie stymulacją postaw. W pandemii widzieliśmy bardzo często to pierwsze podejście, a to są moim zdaniem didaskalia. Najpierw trzeba stymulować postawy, żeby człowiek miał świadomość i gotowość do pracy z uczniami w inny sposób. Dobre szkolenie musi polegać na tym, że nauczyciel zrozumie i poczuje, że taką zmianę warto wdrażać w codziennej praktyce.

Przemysław Staroń

Zyta Czechowska tłumaczyła z kolei, że nowe technologie w edukacji, to nie tylko znajomość programów, aplikacji, czy platform.

Trzeba zrozumieć, że metodyka uczenia online jest zupełnie inna niż w przypadku nauki stacjonarnej. Niektórzy nauczyciele w czasie lekcji online nadal stosowali tradycyjne metody i formy pracy z uczniami, a to się zupełnie nie sprawdza. Jestem zdania, że w nauce zdalnej powinniśmy stawiać przede wszystkim na mikro-uczenie się, stosując interwały powodujące dłuższe utrzymanie uwagi ucznia na zadaniu. Przeładowywanie uczniów informacjami nie ma sensu, jeśli znajdują się one w internecie i są w zasięgu ręki. Zdecydowanie bardziej istotna jest dziś umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji. Musimy też postawić na podejście zintegrowane – np. łączenie wielu nauk ścisłych i pokazywanie ich zależności i realnej użytkowości tych informacji. Nowe technologie mogłyby nam w tym bardzo pomóc. Kluczowa jest też personalizacja – zarówno pod kątem miejsca, jak i sposobu nauczania.

Zyta Czechowska

Swoim doświadczeniem podzielił się Tomasz Huk, którego zdaniem szkoła była zawsze o dwa kroki do tyłu za aktualnymi nowinkami technologicznymi.

Jeśli nie ma w szkole jakiegoś nauczyciela – pasjonaty, który poświęca swój czas, a bywa, że i własne pieniądze na wprowadzanie nowinek, to sama szkoła, jak i uczniowie pozostają zawsze w tyle. Natomiast dzisiejsza szkoła powinna być o dwa kroki do przodu – powiedział. – Zdaję sobie sprawę, że to oznacza koszty, ale bez tego nie sposób wykształcić człowieka poruszającego się sprawnie tak w technologiach, jak i w otaczającym go świecie. 

Tomasz Huk

Paneliści byli zgodni – wraz z postępem technologicznym, zmiany na rynku pracy przyspieszają, generując zapotrzebowanie na zupełnie nowe zawody. Zyta Czechowska przytoczyła badania naukowców z Cambridge pokazujące, że nawet 50 proc. aktualnie wykonywanych zawodów w przyszłości zniknie, a zastąpią je zupełnie nowe, w związku z rozwojem sztucznej inteligencji i robotyzacją coraz większej liczby usług.

Moim zdaniem SI będzie wykonywała większość prac w sposób bardziej efektywny, bezbłędny i taki sposób, że my pracownicy będziemy musieli zmienić dotychczasowe kompetencje i kwalifikacje. Wśród tych kompetencji, które wskazywane są najczęściej, a których wciąż w systemie edukacji nie kształcimy, są kreatywność, inteligencja emocjonalna, ale też zdolność krytycznego myślenia. Rozwijanie tych umiejętności będzie wymagało nie tylko zmian w systemie edukacji, ale zmiany podejścia  nauczycieli i rodziców. Niestety wciąż jeszcze daleka droga przed większością szkół, aby myśleć o tak daleko idących trendach, jeśli chodzi o edukację.

Zyta Czechowska

Przemysław Staroń zachęcał w tym kontekście, aby odróżnić swego rodzaju meta kompetencje – nie do zastąpienia przez technologię, ponieważ muszą być realizowane przez człowieka, od samego zawodu, który się wykonuje.

Jeśli skupimy się, jako nauczyciele wyłącznie na wykonywaniu zawodu, to faktycznie będziemy przygotowywać uczniów do funkcjonowania w świecie, który odchodzi do lamusa. Wszystko, co wiąże się z upraszczaniem naszej rzeczywistości niech faktycznie robią roboty, czy szeroko rozumiana sztuczna inteligencja. Natomiast one nigdy nie zastąpią wspomnianej już relacji nauczyciel – uczeń. 

Przemysław Staroń

Tomasz Huk przewiduje, że w najbliższej przyszłości będziemy zmierzać w kierunki tzw. edukacji 4.0, analogicznej do wciąż raczkującego u nas tzw. przemysłu 4.0.

Podobnie jak on będzie się opierać o kilka elementów – internet rzeczy, praca w chmurze – która dziś jeszcze nie działa tak, jak powinna, ze względu na problemy z przepustowością internetu i rozszerzona rzeczywistość. Natomiast do szkół nie weszły jeszcze inteligentne roboty, które mogą np. ułatwiać przeprowadzanie różnych doświadczeń. Gdyby dane BIG Data gromadzone przez szkoły były systematyzowane w systemie psychopedagogicznym, mogłyby ułatwiać nauczycielowi analizę każdego dziecka, nie tylko w krótkim okresie, ale np. w perspektywie ośmiu lat nauki. Jest jednak tu pewne niebezpieczeństwo polegające na zbyt dużej inwigilacji uczniów – tu trzeba wypracować jakiś złoty środek.

Tomasz Huk


Źródło: Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kreatywność w biznesie w czasach pandemii – czym zaskoczy nas 11. edycja rankingu 50 Kreatywnych?

11 edycja rankingu

Inauguracja 11. edycji odbędzie się w formule online. Wydarzenie, którego gospodarzem i partnerem jest ESPOT, o godzinie 10:00 otworzy debata na temat wpływu pandemii na biznes na naszym rodzimym rynku. Następnie od 10:50 do 11:50 wystąpią Laureaci poprzednich edycji, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach w zakładaniu i rozwijaniu biznesów kreatywnych. W ostatniej części, która potrwa do 12:30, porozmawiamy o tym, jak robić innowacje w Polsce.

10:00 – 10:50 Debata: Jak Pandemia wpływa na biznes w Polsce?

Moderator: Grzegorz Kiszluk (redaktor naczelny Brief.pl)

Uczestnicy:

  • Jarosław Sroka (Kulczyk Investments)
  • Maciej Ledzion (endorfina events)
  • Paweł Patkowski (Orange Polska)
  • Jowita Michalska (Digital University)

W swojej najnowszej książce POST CORONA. From Crisis to Opportunity Scott Galloway przytacza przypisywane Leninowi stwierdzenie: „Przez dziesięciolecia może się nie wydarzać nic przełomowego, a potem dekady mogą zdarzyć się w ciągu tygodni”(Nothing can happen for decades, and then decades can happen in weeks). Tak właśnie zmieniła nasz świat pandemia. To, co było niemożliwe lub wdrażano opornie przez dziesiątki lat, zostało wymuszone zamknięciem pracowników w domach. Przez dekady korporacje wydawały miliony na inwestycje w narzędzia do telekonferencji, ale do 2020 roku nie korzystano z nich masowo. Tymczasem wystarczyło kilka tygodni z Covid-19 by większość z nas zaczęła korzystać z ZOOM, Google Meet, Teamsów.

Podczas rozmowy spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak pandemia i kryzys przez nią spowodowany już wpłynęły i wpłyną na edukację, medycynę i gospodarkę. Zastanowimy się, jakie znaczenie miała ona dla przedsiębiorstw jako miejsc pracy, jak zmieniła budżety firm na komunikację i jakie wywołała zmiany w budowanych od lat strategiach oraz planach na przyszłość. Zastanowimy się także, dla których branż kryzys jest szansą i jak będzie wyglądała nowa, postpandemiczna normalność biznesowa.

10:50 – 11:50 Case studies Laureatów – tego nie możesz przegapić!

Podczas wydarzenia, Laureaci poprzednich edycji 50. Kreatywnych zaprezentują case’y swoich biznesów. Podzielą się swoimi doświadczeniami w budowaniu rozwijaniu kreatywnych przedsiębiorstw i opowiedzą o swoich sukcesach oraz znaczeniu kreatywności w biznesie. 

Jakub Rozpendowski – COO, Członek Zarządu 3DLab Sp. z o.o.

Jakub Rozpendowski

3D Lab to firma technologiczną. Wywodzimy się z rynku technologii przyrostowych, czyli tzw. druku 3D.

Opowiem jak zrozumienie potrzeb rynku, nowatorskie podejście do projektowania oraz odwaga i entuzjazm użytkowników owocują szybką implementacją nowych technologii na wysoko – wyspecjalizowanych rynkach inżynieryjnych.

Jesteśmy żywym przykładem potwierdzającym dewizę „potrzeba – matką wynalazków” Potrzeba, która sprowokowała nas do opracowania nowej technologii, następnie podsyca apetyt na kolejne wynalazki. Stworzyliśmy narzędzie dla badaczy i wizjonerów. Nadajemy już czwarty wymiar (materiałowy) trójwymiarowym wydrukom.

3D Lab sp. z o.o. jest producentem laboratoryjnych atomizerów do produkcji proszków metali – ATO Lab. Jest to pierwsze na świecie kompaktowe rozwiązanie do proszkowania metali metodą ultradźwiękową. Urządzenie jest dedykowane na potrzeby technologii przyrostowych, izostatycznego prasowania na gorąco oraz tradycyjnej metalurgii proszków. Atomizer ATO Lab znacznie usprawnia proces implementacji nowym proszków metali w druku 3D.         

Iwona Grochowska – CEO/ Co-Founder Nais                      

Iwona Grochowska

50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Miałam przyjemność znaleźć się w tym gronie. Dzisiaj serdecznie zapraszam na spotkanie online inaugurujące kolejną już edycję tego konkursu.  To już we wtorek, 2 lutego o godzinie 10.00.  Będę miała okazję powiedzieć Państwu o naszej firmie i o  tym jak technologia pomaga budować relacje w pracy, zwłaszcza dzisiaj. Coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się dziwne, dzisiaj stało się niezbędne. Technologia sprawia, że człowiek wciąż może być w centrum uwagi.

Artur Racicki – współtwórca SEEDiA

Artur Racicki

Zapraszam na kilka slajdów podróży po kreatywności i innowacjach w Korei Południowej. 

Seryjny przedsiębiorca. Wspiera i prowadzi projekty startupowe zaangażowane społecznie (głównie cleantech) – poprawiające przez innowacje jakość życia, rozwiązujące problemy cywilizacyjne. Obecnie zaangażowany w spółki: SEEDiA – obszar smart city,  Fair Water – odsalanie wody,  FCAPP – organizacja eventów sportowych, Social Kiwi – agencja social media. Członek Rady Nadzorczej Social WiFi. Mentor w akceleratorze Startup Spark.

Autor podcastu “Impact The Future” – gdzie rozmawia z innowatorami i ekspertami zmieniającymi świat na lepszy.

Absolwent studiów MBA w Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie obecnie gościnnie wykłada “Transfer innowacji ze startupu do korporacji”. W 2015 roku otrzymał z rąk Prezydenta Akademii nagrodę absolwenta roku “Lew Koźmińskiego”. Posiada doświadczenie we współpracy z inwestorami, w tym z funduszami Venture Capital.

Zwolennik świadomej konsumpcji oraz tzw. gospodarki współdzielenia. Spędził ponad 6 lat za granicą, na emigracji i w podróży. Odwiedził ponad 50 krajów na 5 kontynentach.

Martyna Zastawna – CEO/Founder WoshWosh

Martyna Zastawna

Podczas swojej prezentacji opowiem o tym jak ewoluowało moje podejście do kreatywności. Co dzięki temu udało mi się zdobyć – zarówno w mojej pierwszej firmie: WoshWosh, jak i w kolejnych podejmowanych wyzwaniach zawodowych, od roli wykładowcy po odpowiedzialną agencję marketingową. Nie zabraknie też kilku słów o tym, co dała mi nagroda 50. kreatywnych w biznesie. 

 

Przemysław Kuśmierek – CEO MIGAM

Przemysław Kuśmierek

Migam to polski startup, który umożliwia firmom, urzędom i organizacjom komunikację z osobami Głuchymi, wykorzystując m.in. rozmowy wideo. Firma zatrudnia profesjonalnych tłumaczy języka migowego, którzy asystują w załatwieniu codziennych sprawy w polskim języku migowym. Firma oferuje również tłumaczenia dokumentów, filmów i programów telewizyjnych na polski język migowy.

Założone w roku 2011 przez Przemysława Kuśmierka, Migam obsłużyło jak dotąd ponad 150 tys. połączeń wideo. Z rozwiązań polskiej firmy korzysta ponad 150 organizacji z różnych branż, m.in. BNP Paribas, Credit Agricole, ING, Orange, Samsung i T-Mobile.

Teraz technologia, która ułatwia komunikację Głuchym, pomoże firmom w obsłudze wszystkich klientów. Wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenie, Migam stworzyło Ommi.io – platformę do sprzedaży online, umożliwiającą połączenia wideo klientów z doradcami, konsultantami i sprzedawcami.

Agata Frankiewicz – CEO/Founder Deko Eko

Agata FrankiewiczEkspert ds. gospodarki cyrkularnej, upcyklingu i budowania zrównoważonych marek. Założycielka i CEO Dekoeko.com. Inicjatorka i współzałożycielka Koalicji na Rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego “Reconomy”. Finalistka TheNextWomen Pitch competition oraz European Women Challenge. Absolwentka najlepszego w Europie programu akceleracyjnego Startupbootcamp Commerce w Amsterdamie. Forbes umieścił firmę Deko Eko jako jedną z 60 najlepiej rokujących firm, prowadzonych przez kobiety na świecie. Wysokie Obcasy umieściły Agatę Frankiewicz jako jedną z „50 śmiałych kobiet 2018 roku zmieniających świat na lepsze”. Finalistka Business Women of the Year 2019 oraz jedna z 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie 2020.

11:50 – 12:30 Debata: Jak robić innowacje w Polsce? Liczy się człowiek

Moderator: Grzegorz Kiszluk (redaktor naczelny Brief.pl)

Uczestnicy: 

  • Monika Constant (Polsko-Francuska Izba Gospodarcza)
  • Bartosz Sokoliński (Agencja Rozwoju Przemysłu)
  • Michał Kramarz (Google for Startups)

Pandemia wywołała duże przyspieszenie transformacji cyfrowej na wielu rynkach. W ciągu ostatniego roku pojawiło się wiele innowacji, które powstały z potrzeby stworzenia bezpiecznych i efektywnych przestrzeni do pracy zdalnej oraz funkcjonowania branż na które zostały nałożone duże ograniczenia. To spowodowało, że nowe technologie zyskały jeszcze większe znaczenie niż dotychczas, a tworzenie innowacji stało się już nie wyzwaniem, a koniecznością.

Podczas debaty porozmawiamy o tym, jaką rolę odgrywa człowiek w tworzeniu innowacji i dlaczego przy ich tworzeniu liczy się humanizm. Zastanowimy się także, jaka jest korelacja pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem innowacji w danych krajach oraz jakie są najważniejsze czynniki, które wpływają na wysoki poziom Polskim rynku.

2 lutego inaugurujemy kolejną edycję rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w biznesie. Już po raz 11. wybierzemy ludzi, którzy najlepiej spełniają postulat przyświecający BRIEFowi: inspirujemy do sukcesu w biznesie. Zapraszam do zgłoszeń i bądźcie z nami!

Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny Brief.pl

Wydarzenie jest bezpłatne. Warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się przez formularz.

Zapisz się! 

Ranking 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, to inicjatywa, której celem jest wspieranie kreatywnych przedsiębiorców w rozwoju i promocji ich firm. W ciągu 10 lat trwania programu wyróżniliśmy ponad 600 osób. W 9. edycji ranking przerodził się w całoroczny program bazujący na cyklicznych spotkaniach eksperckich i networkingowych oraz publikacjach w mediach własnych brief.pl prezentujących Laureatów i ich firmy. W 2020 roku z powodu pandemii przenieśliśmy spotkania do online, gdzie przybrały kształt webinarów eksperckich. Wydarzenia #eksperci podejmują tematy aktualnych trendów oraz obszary, które w szerokim ujęciu mogą inspirować do sukcesu w biznesie.

10. edycję programu zakończyliśmy spotkaniem laureatów z przedstawicielami firm zrzeszonych w CCIFP, które przybrało formę krótkich pitch decków. W kolejnych edycjach będziemy kontynuować i rozwijać program takich spotkań, by umożliwić Laureatom dotarcie do potencjalnych partnerów i inwestorów.

Corocznie Kapituła wyróżnia 50 osób – założycieli oraz szefów firm i organizacji, a także liderów i pomysłodawców projektów. Laureaci wyróżniają się na tle innych przedsiębiorców oryginalnym podejściem do biznesu oraz jego rozwoju i promocji. Ranking skierowany jest do przedstawicieli wszystkich sektorów: MŚP, startupów, dużych firm i korporacji, a także jednoosobowych działalności.

W Kapitule zasiadają doświadczeni managerowie i ludzie biznesu, a także laureaci pierwszych miejsc z poprzednich edycji rankingu. W tym roku swoją wiedzą specjalistyczną i doświadczeniem biznesowym wspierają nas m.in. Marek Kłoczko (Krajowa Izba Gospodarcza), Ewa Janus-Khouri (Centrum kreatywności Targowa), Jarosław Sroka (Incredibles powered by Sebastian Kulczyk), Bartosz Sokoliński (ARP), Maciej Herman (Lotte Wedel), Paweł Patkowski (Orange Polska), Artur Sikora (Santander), Monika Constant (Fracusko-Polska Izba Gospodarcza), Maciej Ledzion (endorfina events, WebTalk, Next Level), Dariusz Żuk, Javier Sosnowski (Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza), Wojciech Krzemień (Vigilant Magazine/ESPOT), Stefan Btory (Booksy), Sebastian Hejnowski, Rafał Plutecki, Michał Sadowski (Brand24), Magdalena Marcinkowska (Workin), Andrzej Matuszyński, Zbigniew Klonowski (Trias), Mateusz Sobieraj (adCookie), Piotr Bartecki (BCP Law), Michał Kramarz (Google for Startups), Dariusz Mioduski (Legia Warszawa).

Wśród laureatów poprzednich edycji na pierwszych miejscach znaleźli się: Marcin Iwiński i Michał Kiciński (CD PROJEKT RED), Jarosław Sawko i Piotr Sikora (Platige Image), Patryk Strzelewicz i Michał Bąk (Dice+), Jakub Krzych i Łukasz Kostek (Estimote), Michał Sadowski (Brand24), Stefan Batory (Booksy), Barbara Sołtysińska (indaHash), Michał Borkowski (Brainly) oraz Marcin Joka, Michał Grześ i Krzysztof Dziemiańczuk (Photon Entertainment), Jacek Ryszka (Surroapp.com).

Partnerzy inauguracja 1920 x1080

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak ewoluował CSR? – relacja z debaty #eksperci z udziałem PKN ORLEN

DobryKierowca PKN Orlen Robert Kubica

W debacie wzięli udział: Agata Górnicka – Dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem, PKN ORLEN, Piotr Mironiuk – Komendant Zakładowej Straży Pożarnej PKN ORLEN, mł. insp. Piotr Jakubczak – Radca Wydziału Ruchu Drogowego Stołecznej Komendy Policji oraz Magdalena Pawlak – Prezes Zarządu Fundacji Dorastaj z Nami.

Grzegorz Kiszluk: Czym jest CSR w dzisiejszym świecie? Czy może to pojęcie ma już szersze znaczenie i powinniśmy mówić o społecznej odpowiedzialności lub zrównoważonym rozwoju?

Agata Górnicka: Społeczna odpowiedzialność biznesu jeszcze nie tak dawno kojarzyła się głównie przez pryzmat „raportowania” w dużych korporacjach. Teoria zdominowała raporty, tworząc nowe definicje i sposoby mierzenia działalności społecznej, trudnej do skwantyfikowania. Obecnie obserwuję odwrotny trend, w którym praktyczne działanie i widoczne efekty są o wiele ważniejsze.

W PKN ORLEN zależy nam na integralności teorii – w formie obowiązującej Strategii CSR – z praktyką, co widać w nadzwyczajnej aktywności i zaangażowaniu w działalność m.in. na rzecz społeczności lokalnych, zdrowia, bezpieczeństwa, sportu, kultury czy wyrównywania szans. CSR to dla nas spójność celów biznesowych i społecznych. Takie podejście w konsekwencji umożliwia odpowiedzialny oraz zrównoważony rozwój zarówno gospodarczy, jak i społeczny. Pokazujemy, że w nowoczesnym biznesie, jedno bez drugiego na dłuższą metę nie ma racji bytu.

Magdalena Pawlak: Według nas odpowiedzialny biznes to taki, który dostrzega potrzeby swojego otoczenia
i korzystając z dóbr, które wypracowuje, wypełnia lukę systemową, wspierając wiele inicjatyw społecznych i osób potrzebujących.

Fundacja Dorastaj z Nami została powołana przez ponad 20 firm, w tym m.in. PKN ORLEN, dostrzegających potrzebę opieki nad dziećmi, które straciły rodzica w trakcie pełnienia służby publicznej. Fundacja Dorastaj z Nami jest jedyną organizacją pozarządową w Polsce, która skupia różne grupy społeczne i biznesowe, aby działały razem na rzecz pomocy dzieciom żołnierzy, strażaków, policjantów czy ratowników górskich. Naszym celem jest długotrwałe wspieranie dzieci w okresie edukacji od ich najmłodszych lat (od chwili przyjęcia do Fundacji), aż do zakończenia przez nie nauki (do 25. roku życia). Dzięki działalności Fundacji dzieci otrzymują regularną pomoc edukacyjną, psychologiczną, wsparcie finansowe oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy.

Od chwili powołania, Fundacja objęła opieką 254 dzieci. Działania te są możliwe dzięki współpracy z biznesem. Cieszy nas fakt, że coraz więcej firm w Polsce odpowiada na potrzeby swojego otoczenia, nawiązuje partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, aby razem realizować ważne społecznie cele. Zależy nam na wieloletnich partnerstwach z firmami. Doskonałym przykładem jest współpraca z firmą PKN Orlen, która podpisała z nami trzyletnią umowę na współpracę. Jest to bardzo ważne, dzięki temu nasi podopieczni czują się bezpieczni i spokojni, że otrzymają obiecaną pomoc, a my możemy długofalowo planować działania, co zapewnia lepszą skuteczność oraz efektywne wykorzystanie funduszy.

GK: Wobec tych zmian, które zaszły w CSR, jak dziś działacie, jakie narzędzia wykorzystujecie do realizacji założeń społecznej odpowiedzialności?

AG: Przede wszystkim staramy się nie działać „w ciemno”. Sprawdzamy, jakiego rodzaju zaangażowania oczekują nasi interesariusze, analizujemy ich potrzeby, opracowujemy plan działania i wdrażamy w życie projekty.. Wychodzimy z założenia, że nie ma lepszej formy edukowania, niż dawanie przykładu, dlatego zaczynamy od siebie. Dlatego PKN ORLEN wraz ze swoją korporacyjną fundacją nie tylko angażuje się i wspiera ogromną liczbę projektów, z którymi zgłaszają się organizacje pozarządowe, szkoły, kluby sportowe, szpitale czy inne instytucje, ale przede wszystkim realizuje własne sztandaroweprogramy.

Wśród tych najważniejszych mogę wymienić program grantowy ORLEN dla Strażaków, w ramach którego od 20 lat doposażamy w sprzęt ratujący życie jednostki państwowej i ochotniczej straży pożarnej z całej Polski. Do tej pory strażacy otrzymali wsparcie na łączną kwotę 14 mln złotych, z czego 2 miliony złotych zostały przekazane w 2019 roku. Inny duży projekt to program grantowy dla organizacji pozarządowych „Moje miejsce na Ziemi”, który ma na celu wsparcie społeczności lokalnych poprzez dofinansowanie zgłoszonych przez nie inicjatyw służących rozwojowi „małych ojczyzn”.

Docieramy też bezpośrednio do naszych interesariuszy – społeczności lokalnych, pracowników, klientów czy partnerów biznesowych. Doskonałym tego przykładem jest organizowane przez nas w Płocku tzw. Miasteczka Zdrowia. To wydarzenia, podczas których edukujemy z zakresu profilaktyki zdrowotnej, promujemy zdrowy tryb życia, zachęcamy do regularnych badań oraz umożliwiamy skorzystanie z bezpłatnej diagnostyki czy porad lekarskich. W tym przypadku bezpośrednie interakcje świetnie się sprawdziły, o czym świadczy ogromne zainteresowanie i wysoka frekwencja.

Piotr Mironiuk: Podstawowym zadaniem Zakładowej Straży Pożarnej PKN ORLEN jest prowadzenie działań ratowniczo – gaśniczych podczas zdarzeń na terenie obiektów Spółki. Jako jednostka włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego jesteśmy gotowi podjąć działania na terenie całego kraju. Często współpracujemy z Państwową Strażą Pożarną zarówno podczas akcji jak i podczas ćwiczeń. To jest nasza działalność podstawowa. Nie zapominamy jednak o tym, aby dzielić się posiadaną wiedzą i doświadczeniem. Szkolimy Pracowników Spółki w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i chemicznego, uczymy prawidłowego używania gaśnic i zachowania podczas pożarów i awarii, prowadzimy zajęcia ze studentami Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i innych uczelni. Bardzo ważnym elementem naszej działalności jest również edukacja dzieci. Jesteśmy zapraszani do przedszkoli i szkół, gdzie często w formie zabawy uczymy podstawowych zasad bezpieczeństwa pożarowego. W ubiegłym roku wzięliśmy też udział w działaniach edukacyjnych skierowanych do osób starszych. W ramach specjalnego programu PKN ORLEN uczyliśmy seniorów udzielania pierwszej pomocy. Mieliśmy także możliwość promować nowe zasady ruchu drogowego (korytarz życia) w ramach akcji zorganizowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i PKN ORLEN.

Zakładowa Straż Pożarna PKN ORLEN 1
fot. Zakładowa Straż Pożarna PKN ORLEN
Zakładowa Straż Pożarna PKN ORLEN 2
fot. Zakładowa Straż Pożarna PKN ORLEN

mł. insp. Piotr Jakubczak: Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji prowadzą wiele działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie miasta stołecznego Warszawy i przyległych powiatów. Prowadzone są one w formie programów krajowych, lokalnych, kampanii społecznych oraz działań doraźnych. Partnerami tych działań są instytucje rządowe, samorządowe jak również inne podmioty (np. placówki oświatowe, fundacje i stowarzyszenia), których celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dzięki programom profilaktycznym prowadzonym od wielu lat zauważamy znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wśród nich możemy wymienić np. kampanie społeczne „Bezpiecznie – chce się żyć!”, „Bądźmy razem bezpieczni”, spotkania z kierowcami Miejskich Zakładów Autobusowych i motorniczymi Tramwajów Warszawskich, przedwakacyjna kontrola stanu technicznego pojazdów, działania “Zima w mieście” i “Lato w mieście”, powołanie Grupy Speed czy akcja “Jadę bezpiecznym samochodem”.

Lato w mieście profilaktyka ruch drogowy
Zajęcia na miasteczku ruchu drogowego z dziećmi, policjantów Sekcji Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, w ramach działań „Lato w mieście”. Źródło: Źródło: http://wrd.policja.waw.pl/

MP: Dzięki naszym partnerom biznesowym możemy wspólnie wspierać rozwój i edukację dzieci oraz budować etos służby publicznej.

Fundacja Dorastaj z Nami stworzyła Ogólnopolski Program Pomocy Systemowej – Koalicja: Razem dla Bohaterów. Dzięki niemu zapewniamy dzieciom kompleksową i długotrwałą pomoc. Jest to wsparcie psychologiczne, współfinansowanie zajęć edukacyjnych oraz opieka doradców edukacyjnych, specjalistów z zakresu psychologii, pedagogiki i doradztwa edukacyjnego. Doradcy pomagają podopiecznym odkrywać ich talenty, zainteresowania, jak również wybrać szkołę i przyszły zawód.

Misję wspierania etosu służby publicznej realizujemy poprzez kampanie społeczne oraz wystawy. Fundacja do tej pory zorganizowała trzy kampanie – „Gdyby coś się stało, pamiętaj o moich dzieciach”, „Dla Ciebie zginął żołnierz, strażak, policjant, a dla mnie tata” oraz „Pomóż mi dorosnąć do nowego życia”. Wszystkie zostały zrealizowane dzięki naszym partnerom biznesowym. Nasza współpraca zaowocowała tym, że kampanie mają ciekawy przekaz i bardzo dobrą kreację. Dzięki temu dotarły do bardzo szerokiego grona odbiorców.
Naszą misję realizujemy również poprzez wystawę zdjęć z kampanii, którą mogliśmy zaprezentować w 30 miastach w Polsce.

Obecnie przygotowujemy też wydanie drugiej już książki. Do czytelników trafi zbiór reportaży, wywiadów i esejów, których tematem jest śmierć. Śmierć żołnierza, policjanta, strażaka, ratownika… w służbie dla państwa. W książce tej chcemy pokazać, co się dzieje, kiedy ideał poświęcenia się za innych zderza się z bólem, banalnością, czasem wręcz absurdem życia tych, którzy tego daru śmierci musieli być świadkiem. Jaki jest sens, tu i teraz, życia i śmierci w służbie innym.

Tak wszechstronna pomoc i działania są możliwe dzięki wsparciu biznesu i osób indywidualnych. Naszymi głównymi koalicjantami są: PKN ORLEN, Fundacja ORLEN, Orange Polska, Boeing, Fundacja BGK, PZU.

GK: Jakie korzyści/szanse daje zaangażowanie w CSR?

AG: Korzyści jest tak dużo, że trudno wymienić wszystkie, dlatego opowiem o tych, które według mnie są najważniejsze. Przede wszystkim dzięki zaangażowaniu partnerów biznesowych w działalność społeczną możliwe jest pozyskiwanie środków i inwestowanie w rozwój społeczny. Celowo używam słowa inwestycja, gdyż każda złotówka przeznaczona na działalność CSR-ową zwraca się w dwukrotnie – z jednej strony budujemy kapitał społeczny, promujemy aktywność oraz tworzymy sieć partnerstw na rzecz społeczeństwa, z drugiej kształtujemy określony wizerunek marki poprzez budowanie trwałych relacji z interesariuszami, którzy stanowią potencjalną grupę naszych klientów.

GK: Czy biznes (PKN ORLEN) jest tu tylko „dawcą”? Czy w ogóle można tak dzielić strony projektów CSR? Jak widzicie to Wy – partnerzy biznesu. Jak wy i Wasi podopieczni korzystacie ze współpracy z biznesem?

AG: Myślę, że CSR to takie pole działalności, gdzie wszyscy są wygrani. Społeczna odpowiedzialność biznesu w wydaniu PKN ORLEN to realne, przemyślane działania na rzecz potrzebnych i wartościowych zmian, mających pozytywny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.

MP: Ważnym elementem współpracy jest wzajemne zrozumienie na poziomie wartości. Jeżeli zarówno firma, jak i Fundacja są zgodne co do tego, że cel jest ważny, istotny i bliski wyznawanym przez nie wartościom, wówczas realizacja projektów przebiega sprawnie, w atmosferze wzajemnego zrozumienia, zaangażowania i współpracy.

W przypadku naszych koalicjantów – nie są oni jedynie dawcami. To partnerzy, z którymi rozmawiamy, dyskutujemy i wspólnie wypracowujemy projekty. Uważam, że to jest jedyna droga do tego, by współpracować długofalowo. Dobrym tego przykładem jest debata pt. „Biznes w służbie publicznej” na Kongresie 590 w Jasionce k/Rzeszowa, podczas której wraz z przedstawicielami PKN ORLEN i Orange Polska oraz Ministra Michała Dworczyka zastanawialiśmy się nad rolą państwa, biznesu i organizacji pozarządowej w pomocy tym, którzy ryzykują zdrowie i życie dla nas i naszego bezpieczeństwa.

Fundacja współpracuje z wieloma partnerami biznesowymi, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem zarówno z nami, jak i naszymi podopiecznymi. Świetnym przykładem jest spotkanie podopiecznych z pracownikami firmy Boeing, podczas którego jeden z nich został zachęcony do złożenia CV na staż, a dziś jest tam pracownikiem.

Fundacja zaprasza także pracowników współpracujących z nią firm do udziału w warsztatach, gdzie wraz z rodzinami naszych podopiecznych zdobywają wiedzę na tematy związane z rozwojem dzieci i młodzieży.

PM: Jako Zakładowa Straż Pożarna jesteśmy częścią Spółki – trudno więc w tym przypadku mówić o korzyściach współpracy z biznesem. Cieszymy się, że Spółka widzi konieczność funkcjonowania takiej komórki jak my. Najwyższej klasy specjalistyczny sprzęt ratowniczo–gaśniczy, wyposażenie osobiste ratowników, szkolenia. Wszystko to wykorzystywane jest w bieżącej pracy, ale również stanowi podstawę do naszych aktywności poza Spółką. Im lepsze wyszkolenie i wyposażenie jednostki, tym większe możliwości udziału w aktywnościach skierowanych do dzieci, dorosłych, osób starszych. Jako przykład mogę podać specjalistyczną grupę ratownictwa wysokościowego. Posiadamy ponad 20 ratowników wysokościowych. Są to wysokiej klasy specjaliści w swojej dziedzinie. Swoje umiejętności i wyposażenie wykorzystują podczas działań ratowniczych, ale jednocześnie są ogromną atrakcją podczas pokazów organizowanych poza Spółką. Przygotowana przez nich atrakcja polegająca na wchodzeniu przez dzieci po drabince speleologicznej na wysokość około 10 m cieszy się olbrzymim zainteresowaniem, o czym świadczy długa kolejka chętnych.

Innym przykładem jest zabezpieczanie imprez organizowanych na Wiśle przez specjalistyczną grupę ratownictwa wodno – nurkowego. Podczas tych działań wykorzystujemy nowoczesną łódź ratowniczą.
Należy też wspomnieć o tym, jakie korzyści ratownicy ZSP PKN ORLEN czerpią ze współpracy ze społecznością lokalną. To przede wszystkim zadowolenie z tego, że możemy dać trochę radości innym. Uśmiech dziecka, które ugasiło testowy pożar przy użyciu gaśnicy albo duma z pokonania lęku przed wysokością po wejściu na drabinę jest bezcenny. A jeśli dodatkowo możemy dać tę radość dzieciom chorym, mieszkańcom domów opieki to wracamy do jednostki z potężnie naładowanymi akumulatorami do dalszych działań.

GK: Czynienie dobra wg jednych powinno wystarczyć i nie trzeba się tym „chwalić”. Niemniej jednak czy dzielenie się dobrymi praktykami to nie jest najlepszy sposób, by edukować innych i inspirować kolejnych do odpowiedzialności? Od kilku lat najlepsze praktyki zgłaszane są do corocznych raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu ,,Odpowiedzialny Biznes w Polsce”. Opowiedzmy zatem o drugiej już edycji programu #dobrykierowca: skąd pomysł na taki temat kampanii (bezpieczeństwo)? Jak się konstruuje kampanie CSR? Jakie są największe wyzwania przy planowaniu i realizacji takich akcji?

AG: Dbałość o bezpieczeństwo jest jednym z głównych obszarów zainteresowania PKN ORLEN. Wynika to głównie ze specyfiki prowadzonej przez nas działalności biznesowej. Przejawia się to w postaci różnych form zaangażowania naszych klientów w działania na rzecz bezpieczeństwa na drodze. I tak od wielu lat w ramach programu grantowego ORLEN dla Strażaków, wspieramy państwowe i ochotnicze jednostki straży pożarnej w zakupie sprzętu ratującego życie. Pamiętajmy, że to właśnie strażacy są najczęściej pierwsi na miejscu wypadku drogowego i jako pierwsi przystępują do akcji ratowniczej.

Promowanie prawidłowych postaw i bezpiecznego zachowania na drodze jest niczym innym jak niezbędnym uzupełnieniem wcześniejszych działań. Dlatego stawiamy też na edukację. W naszych spotach znajdziecie obrazowe i jasne przekazy, w których Robert Kubica oraz dzieci przekonują kierowców, że bycie #DobrymKierowcą jest dziecinnie proste. Pokazują, jak tworzyć korytarz życia, co oznacza przestrzeganie prędkości oraz jak prawidłowo jeździć na suwak. Najmłodsze pokolenie to przyszli kierowcy, którzy kultury i zasad zachowania na drodze uczą się przede wszystkim od swoich rodziców. Zachęcamy, by kierowcy dawali im dobry przykład i pamiętali, że kilka dobrych nawyków pozwoli zarówno kierowcom, jak i pieszym czuć się na drodze komfortowo i bezpiecznie.

PKN ORLEN dobry kierowca Robert Kubica infografika
Źródło: PKN ORLEN

GK: Dużo mówicie Państwo o współpracy przy projektach. Wydaje się, że kluczem do powodzenia akcji jest właściwy partner. Jak się ich wybiera? Czy te decyzje dotyczą instytucji, czy np. decydujące jest trafienie na właściwego lidera wewnątrz organizacji?

MP: Przy wyborze partnerów kierujemy się przede wszystkim wspólnymi wartościami. Ważne jest dla nas, aby obszary zainteresowań Fundacji i biznesu były wspólne. Najlepsze akcje społeczne to takie, kiedy każda ze stron wnosi swoją unikalną wiedzę i zasoby. Dzięki temu tworzy się nowa jakość. Lubimy współpracować z firmami długofalowo, gdyż zapewnia to lepsze wzajemne poznanie się, zrozumienie własnych potrzeb, czego efektem są nowatorskie projekty.

Kluczowa jest także rola lidera, osoby, która wewnętrznie identyfikuje się z ideą społeczną. Dzięki jego zaangażowaniu, charyzmie, determinacji oraz umiejętności łączenia ludzi wokół idei realizacja projektów jest możliwa.

GK: Jak służby takie jak Policja czy Straż Pożarna podejmują decyzję o wspieraniu wybranych programów? Czy odpowiadacie Państwo na każde zaproszenie do współpracy?

PM: Staramy się odpowiadać na każde zaproszenie do współpracy, na ile tylko pozwalają nam na to obowiązki służbowe.Oczywiście uczestniczymy we wszystkich akcjach organizowanych przez PKN ORLEN nie tylko w Płocku, ale także w innych miejscowościach.

GK: Na koniec powiedzmy o wyzwaniach projektów CSR. O czym trzeba pamiętać przy realizacji kampanii społecznych, by zakończyły się sukcesem dla wszystkich interesariuszy?

MP: Najważniejsze jest to, aby nie zgubić idei kampanii – projektu CSR. Po co to robimy i dla kogo. Pamiętajmy o tym, że CSR jest po to, aby wspólnie budować lepszy świat poprzez angażowanie ludzi i zasobów.

PJ: Mając na uwadze zwiększenie zasięgu przekazywanych treści, współpracujemy z mediami o zasięgu krajowym i lokalnym. To pozwala na dotarcie do o wiele większej liczby odbiorców, a tym samym zwiększenie świadomości wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dzięki temu również zauważamy znaczną poprawę bezpieczeństwa na terenie działania Komendy Stołecznej Policji. Bardzo ważne jest zadbanie o odpowiednią komunikację działań w ramach kampanii społecznych w różnych mediach.

PM: Każda kampania społeczna musi mieć określonego odbiorcę. Z naszego punktu widzenia inaczej podchodzimy do współpracy z dziećmi, a inaczej z dorosłymi. Używamy różnych technik, środków przekazu. Ważne jest odpowiednie dobranie miejsca i czasu prowadzenia kampanii. W przypadku naszych aktywności plenerowych zdecydowanie lepszy odbiór jest w przypadku dobrej pogody i w miejscach, gdzie możemy pokazać specjalistyczny sprzęt (podnośnik, drabina) oraz gdzie możemy bezpiecznie używać np. trenażery gaśnic czy pomieszczenia zadymionego.

GK: CSR to dziś już dojrzałe i mocno uwiarygodniające narzędzie budowania pozytywnego odbioru marki czy organizacji również wewnątrz i w najbliższym otoczeniu – nie tylko biznesowym. Polskie przedsiębiorstwa prowadzą działania w sposób świadomy i dojrzały, nieustępujący najlepszym praktykom z rynków bardziej rozwiniętych. Dziękujemy za udział w debacie i mamy nadzieję na kontynuację tego tematu na łamach BRIEF.

Debata odbyła się w cyklu wydarzeń #eksperci organizowanego w ramach 10. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

partnerzy 50

Grzegorz Kiszluk

Konferencja „Media Przyszłości”: pluralizm oraz współpraca mediów – to recepta na fake newsy

konferencja Media Przyszłości

Zdaniem prowadzącego panel Alexandru Iona Giboi, prezesa EANA (Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych), do rozprzestrzenianiu się fake newsów w dużej mierze przyczyniają się social media. W jego opinii, nowoczesne technologie – chociaż stanowią przyszłość branży medialnej – to również mają swój udział w rosnącej powodzi nieprawdziwych informacji.

Jak mówił Peter Kropsch, prezes niemieckiej agencji DPA, badania pokazują, że fake newsy są konstruowane pod konkretne osoby, które są w stanie w nie uwierzyć. Aby takie niepotwierdzone informacje nie pojawiały się w tekstach niemieckiej agencji, niedawno powołano stanowisko „weryfikatora newsów”. Musimy cały czas reagować. Jeśli się nie reaguje, otwiera się możliwości do działania dla nierzetelnych źródeł – powiedział Kropsch.

W każdym kraju występuje problem fake newsów. Ale jeśli będziemy działać wspólnie, to możemy skutecznie im przeciwdziałać – mówiła Armela Krasniqi z albańskiej agencji informacyjnej ATA, inicjatorka wspólnych działań europejskich agencji prasowych w walce z dezinformacją.

Podkreślała, że nadal priorytetem – zarówno dla państw, jak i dla mediów – musi być wolności wypowiedzi oraz prawo do informacji.

Uczestnicy dyskusji wskazywali też na różnice wynikające ze specyfiki danego kraju. Jako przykład podawano Ukrainę, która zmaga się z fake newsami z Rosji, pojawiającymi się na portalach społecznościowych czy blogach.

Z tego powodu – jak zapowiedział Oleksandr Kharchenko, dyrektor generalny ukraińskiej agencji Ukrinform – jeszcze pod koniec 2019 roku do parlamentu ukraińskiego trafi projekt ustawy, która wprowadza karę za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Sama agencja Ukrinform opracowała z kolei aplikację na telefon o nazwie „The Fake”. Ma ona pokazywać użytkownikom, które z informacji wyświetlanych na ich smartfonie są wiarygodne.

Musimy sobie uświadomić, że u nas sytuacja jest stabilna, a u nich trwa stan permanentnej wojny  – skomentował te działania Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej.

W podsumowaniu dyskusji wskazano, że całkowite zablokowanie fake newsów praktycznie nie jest możliwe. Zdaniem debatujących, fałszywe wiadomości należy jednak systematycznie demaskować, łagodzić ich konsekwencje, a przede wszystkim podejmować współpracę na rzecz rozpowszechniania prawdziwych informacji.

W całej Europie działa 40 agencji prasowych. Jeśli potrzebujemy wiedzieć co dzieje się w danym kraju, zwracajmy się do lokalnej agencji prasowej. Bo to ona jest najbardziej wiarygodnym źródłem  – powiedział Wojciech Surmacz.

W trakcie konferencji podczas osobnego panelu poświęconego nowym regulacjom prawnym zastanawiano się, czy zmiana prawa mogłaby skutecznie ograniczyć szerzenie się fake newsów. Wiceminister kultury Paweł Lewandowski zwrócił uwagę, że wprowadzenie przepisów regulujących tę kwestię, mogłoby uderzyć w wolność słowa.

W jego ocenie, to pluralizm mediów jest najistotniejszym czynnikiem gwarantującym rzetelne informowanie społeczeństw. Stworzenie warunków dla pluralizmu to też jeden ze sposobu walki z fake newsami – zaznaczył Lewandowski.

Patronat honorowy nad konferencją „Media przyszłości” objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.

Źródło informacji: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy gospodarka współdzielenia zmieni sposób myślenia o własności? #eksperci o sharing economy

Planując 9. edycję rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, postanowiliśmy urozmaicić program o cykliczne spotkania merytoryczne. Przybrały one formę paneli dyskusyjnych w luźnej atmosferze. Zaprosiliśmy różnych ekspertów, którzy w swoich dziedzinach przybliżali uczestnikom tajniki prowadzenia własnej firmy i największe trendy w biznesie. Wydarzenia spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno uczestników, jak i prowadzących. Postanowiliśmy więc kontynuować ten program i tak oto wracamy z panelami #eksperci w 10. edycji rankingu. 

Czym jest sharing economy? 

Sharing economy płynie z idei wspólnej konsumpcji. To system gospodarczy (ale również społeczny), który zakłada możliwość używania, bez konieczności posiadania na własność.

Z założenia, sharing economy w sensie dosłownym, to użyczanie wolnych lub nie w pełni wykorzystanych zasobów prywatnych (np. BlaBlaCar, AirBnB). Ze względu jednak na rozwój technologii, zmiany społeczno-kulturowe, definicja ta zaczęła się rozszerzać na inne obszary związane z ideą wspólnej konsumpcji jak access economy (gospodarka dostępu) czy on-demand economy (gospodarka „na żądanie). Różnią się one przede wszystkim podejściem komercyjnym i większą rola pośrednika. 

Ze względu na zacieranie się tych definicji w opinii publicznej i stawianie ich na równi ze sobą, postanowiliśmy na naszym spotkaniu rozmawiać o gospodarce dostępu rozumianej w szerszym sensie, a więc z uwzględnieniem gospodarki dostępu i „na żądanie”. 

Ostatnie spotkanie #eksperci wyjątkowo przybrało formę debaty moderowanej przez Pawła Zawadzkiego z Większe Logo. W debacie udział wzięli: Magdalena Marcinowska (Workin Senatorska), Dominik Wolski (Bolt), Marcin Maliszewski (blinkee.city), Leszek Leśniak (Panek CarSharing) oraz Jakub Michałowski (BIRD). 

Jakie wnioski z debaty? 

  • Pojęcie sharing economy bardzo się dzisiaj rozmywa. Obecnie w wynajmie i usługach przeważają modele dostępu, w których znaczącą rolę odgrywa pośrednik, ale nadal są one jednak lepsze niż posiadanie na własność. 
  • Duży wpływ na zmiany w postrzeganiu współdzielenia ma fakt, że posiadanie nie świadczy już o statusie społecznym. 
  • W społeczeństwie funkcjonuje stwierdzenie, że sprzęty współdzielone (hulajnogi, rowery, skutery, samochody itd.) są niczyje. Warto jednak zmieniać tę perspektywę wśród użytkowników i uświadamiać im, że nie są niczyje, a wspólne. To automatycznie zwiększa poczucie odpowiedzialności za użytkowane sprzęty i znacznie ułatwia pracę pośrednikom, a także obniża koszty serwisowania i jednocześnie pozwala utrzymać wysoką dostępność. 
  • Na przykładzie hulajnóg łatwo zauważyć, że klienci na początku — kiedy jest największe zainteresowanie nową technologią — nie dbają o sprzęty. Z czasem jednak wszystko się reguluje i do ludzi dociera, że jeśli nie zadbają o współdzielone rzeczy — sami nie będą mogli z nich kiedyś skorzystać. Uczą się na błędach. 
  • Powody, dla których ludzie zaczynają się przekonywać do gospodarki współdzielenia i z niej korzystać są różne, jednak wszystkie można sprowadzić do kilku najważniejszych: psychologia, wygoda, ekonomia. Grupy motywacji jednak są bardzo zróżnicowane i trudno określić tutaj jakiś standard, choćby demograficzny. 
  • Trudno określić, czy pierwsze było sharing economy, czy zmiana społeczna wywołana rozwojem technologii i dlaczego Polacy zaczęli korzystać ze współdzielenia. Z dużym prawdopodobieństwem u jednych zadecydowało doświadczenie, które pozwoliło przekonać użytkownika do korzystania z sharing economy, u drugich natomiast najpierw nastąpiła zmiana postrzegania własności, co przełożyło się na poszukiwania innych rozwiązań niż posiadanie. 
  • Należy edukować użytkowników w zakresie korzystania ze współdzielonych rzeczy i uświadamiać im, że powinni dbać o nie jak o swoje prywatne — to pozwoli zwiększyć ich żywotność, ale również wpłynie na pewnego rodzaju samokontrolę. 
  • Ogromne znaczenie dla rozwoju współdzielenia ma zaufanie społeczne. Choć naszym rodakom bardzo trudno jest się na nie przestawić, to na przestrzeni ostatnich 10 lat można dostrzec i tak ogromne, pozytywne zmiany. Z dużym prawdopodobieństwem to zmiana technologiczna wywołuje obawy społeczne.
  • W Polsce ogromne znaczenie ma aspekt historyczny i mentalny. Nigdy nie powstanie u nas tak potężny rynek sharing, jak na przykład w Wielkiej Brytanii. Nie lubimy pożyczać prywatnych rzeczy. Mniejszy problem mamy natomiast z pożyczaniem od zewnętrznych operatorów. Dlatego właśnie króluje u nas gospodarka dostępu, a nie gospodarka współdzielenia w sensie dosłownym. 
  • Kontynuowanie i promowanie gospodarki współdzielenia jest bardzo ważne ze względów ekologicznych. Musimy się dzielić tym, co mamy, ponieważ zasoby naszej planety nie są nieograniczone i w pewnym momencie się skończą. Im więcej współdzielimy — tym więcej oszczędzamy zasobów. 
  • Dla prawidłowego funkcjonowania rynku sharing bardzo ważne są odpowiednie regulacje. Bardzo trudno jest jednak doprowadzić do ich wprowadzenia, co odbija się na firmach i ich klientach. Jeśli nie uda się ich wprowadzić, może dojść do takich sytuacji jak w Hiszpanii — gdzie firmy oferujące sharing są blokowane przez rząd z powodu dużych strat w innych sektorach gospodarki. 

Dziękujemy wszystkim za udział w spotkaniu i serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenie #eksperci o kompetencjach przyszłości, które odbędzie się 28 listopada. Szczegóły już wkrótce na naszym Facebook’u i LinkedIn’ie!

Anita Florek