Potrzeba cyfrowej edukacji rośnie. Powraca cykl spotkań Social Town

Social Town powraca! Olivia Drost i Wojtek Kardyś (oLIVE media) oraz Kinga Rylska (Head of Marketing Food Town w Fabryce Norblina)

Do funkcjonowania we współczesnym świecie, zdominowanym przez nowoczesne technologie, niezbędne jest posiadanie co najmniej podstawowej wiedzy na temat cyfrowej komunikacji - tego, co dzieje w sieci, na co lepiej uważać, a z czego można czerpać pełnymi garściami. Ta właśnie myśl przewodzi spotkaniom edukacyjnym z cyklu Social Town, które w 2024 roku powrócą do Warszawy ze świeżą energią.

To już pewne – 25 lutego odbędzie się pierwsze w tym roku spotkanie z serii Social Town. To inicjatywa edukacyjna skupiająca ekspertów z dziedziny cyfrowej, których zadaniem jest przybliżenie słuchaczom zagadnień z poszczególnych odłamów internetu. Po trzech udanych zeszłorocznych edycjach organizatorzy mają głowy pełne pomysłów na realizowanie swojej głównej idei – edukacji i zapobieganiu digitalowemu wykluczeniu.

Celem cyklicznych spotkań tematycznych, które będą odbywać się w każdą ostatnią niedzielę miesiąca, jest przede wszystkim podniesienie świadomości digitalowej uczestników. Organizatorom wydarzenia zależy na zlikwidowaniu wykluczenia cyfrowego, czyli podziału społeczeństwa na osoby, które sprawnie poruszają się w sieci i są świadome związanych z nią zagrożeń oraz osoby, którym brak w tej kwestii doświadczenia. Social Town dąży do nauczenia ludzi świadomego i bezpiecznego korzystania z zasobów internetu.

Powracająca edycja rozpocznie się od poważnego i dość kontrowersyjnego tematu, o którym niewiele osób mówi, a który jest bardzo istotny – seksualizacji w sieci. Wartość osoby coraz częściej zostaje sprowadzana do atrakcyjności seksualnej, co jest obecnie obserwowane zwłaszcza w social mediach. Organizatorzy pragną, by problem ten, dotykający coraz młodszych użytkowników internetu, zaistniał w świadomości ludzi jako rzeczywiste zagrożenie. 

Polacy wciąż łakną wiedzy z dziedziny cyfrowej

Pomysłodawcą cyklu jest Wojtek Kardyś – specjalista do spraw komunikacji internetowej oraz digital i influencer marketingu. W ubiegłym roku odbyły się trzy edycje Social Town, a każda z nich okazała się sukcesem i przyciągnęła setki zainteresowanych.

– W 2023 roku, gdy sam organizowałem Social Town, byłem przekonany, że będzie to małe wydarzenie, dla geeków social mediowych. Jednak liczba osób, które pojawiły się na tych wydarzeniach, była dla mnie szokiem. Mimo że nie promowałem płatnie wydarzenia, miałem pełną salę ludzi (i kilkaset online). To otworzyło mi oczy, jak wielka jest potrzeba edukacji w obszarze social mediowym i cyfrowym. Dlatego już wtedy zdecydowałem, że w nowym roku wracam, większy i silniejszy – mówi Wojtek Kardyś.

Podczas poprzednich edycji wydarzenia poruszono tematykę związaną m. in. z pracą influencerów, sztuczną inteligencją oraz wpływem mediów społecznościowych na ludzki mózg. Prelegentami były takie osoby jak ekspertka od digital marketingu Olivia Drost, radca pracy Tomasz Palak czy influencerka Alexandra Pawlik, znana w sieci jako Alex Mandostyle.

Nowy partner i świeża energia

Na początku 2024 roku Wojtek Kardyś został partnerem agencji digitalowej oLIVE media, z którą będzie teraz wspólnie organizować edukacyjny projekt. Podobnie jak zeszłoroczne, nadchodzące edycje będą odbywać się w Food Town, mieszczącym się w Fabryce Norblina w Warszawie. Spotkania skierowane są do każdego, bez względu na wiek czy wykonywany zawód, a wstęp na nie jest całkowicie bezpłatny. Zainteresowani będą mieli także możliwość uczestniczyć w transmisji na żywo z wydarzeń.

– Udało się, mam wspaniały zespół oLIVE media,, który będzie czuwał nad Social Town, mam pełne wsparcie Food Town, który udostępnia lokalizację i swoje nośniki. Mając takie zaplecze, można poświęcić się w zupełności edukacji – bo tym będzie Social Town. To wydarzenie dla wszystkich zainteresowanych social mediami, którzy chcą zrozumieć jak działają, ale też nauczyć się jak bezpiecznie się w nich poruszać, na co uważać. Chciałbym, by to było miejsce wymiany zdań ekspertów z różnych środowisk. W przyszłości chcemy połączyć to z warsztatami edukacyjnymi dla najmłodszych i najstarszych. Co istotne, Warszawa to początek, bo już teraz trwają rozmowy by Social Town pojawiło się w innych miastach. Zapamiętajcie, ostatnia niedziela każdego miesiąca – Social Town. Zapisujcie się do naszego Newslettera i obserwujcie wydarzenia. Będzie grubo – dodaje partner w oLIVE media i pomysłodawca wydarzenia.

Podczas kolejnych wydarzeń z cyklu przewidziane są panele m. in. o tematyce cyberprzemocy i bullyingu, fake newsów, scamów i kradzieży tożsamości w sieci, internetowego hejtu” czy patostreamów. W każdym spotkaniu planowany jest udział co najmniej trzech prelegentów – ekspertów w omawianej dziedzinie.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Badanie wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce. Email wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej [RAPORT]

SARE Digitree Group

Dla zdecydowanej większości firm email jest wciąż głównym kanałem komunikacji. Klienci oczekują spersonalizowanych wiadomości e-mailowych, a firmy coraz lepiej rozumieją potencjał marketing automation. Chociaż połowa z nich nie korzysta jeszcze z tego rozwiązania, to ma to w planach - wynika z 18. Ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group.

Dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści – uważa 80 proc. ankietowanych. Sześciu na dziesięciu otrzymuje mailing na podstawie swojego zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedził. 57 proc. zauważyło zwiększenie liczby mailingów w prywatnej skrzynce odbiorczej w czasie pandemii.

Aż 84. proc. firm wskazuje na email jako główny kanał komunikacji z klientem. – Wyniki 18. Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty email z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał. Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.

Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group 

Jakie wyzwania stoją przed email marketingiem?

Możliwości marketing automation wykorzystuje 28 proc. specjalistów. 51 proc. chociaż je zna, to dopiero planuje wykorzystać jego potencjał. Z badania wykorzystania poczty elektronicznej wyłania się obraz rynku polskich użytkowników e-maila ukształtowany w czasie pandemii i wzrostu znaczenia e-commerce. Raport prezentuje perspektywę adresata kampanii mailowych, jak i osób odpowiedzialnych za ich realizację.

Niemal połowa firm dostrzega wzrost sprzedaży dzięki zastosowaniu marketing automation. Co ciekawe, chociaż większość specjalistów od email marketingu deklaruje, że nie korzysta z targetowania behawioralnego czy demograficznego w kampaniach e-mail marketingowych, to osoby używającego tego rozwiązania w 95 proc. potwierdzają jej skuteczność.

Na pytanie dotyczące korzyści jakie firma osiąga dzięki wykorzystaniu e-mail marketingu, dwóch na trzech marketerów wskazuje na utrzymanie relacji z klientem. Budowa długotrwałych relacji z klientem w oparciu o trwałą komunikację jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie digital marketing będzie musiał stawić czoła wielu wyzwaniom.

Prawdopodobnie największym jest kwestia zbliżającej się ery cookieless. Dla kanału emailowego jest to duża szansa na zwiększenie jego roli w komunikacji z klientem. Wzrośnie konieczność posiadania własnych baz, a co za tym idzie budowy trwałych relacji z lojalnymi klientami. – Dane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno, jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania. 

Kamil Milian, Managing Director, SARE

Bazy własne przyszłością komunikacji

Odbiorcy oczekują wysyłki mailowej adekwatnej do konkretnego zachowania klienta, dopasowanej do zainteresowań i historii zakupów. Nic dziwnego, że 86 proc. ankietowanych planuje rozbudowywać własne bazy danych. Bazy takie budowane zgodnie z prawidłami rynku są dziś kluczem do sukcesu w komunikacji email marketingowej.

Przypomnijmy, że proces wdrożenia automatyzacji marketingu wymaga czasu. Zaczyna się od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych, ich rozbudowy o nowe elementy lub stworzeniu od podstaw całego procesu komunikacji. – Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe. Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji.

Karolina Macionczyk,Customer Success Director, Digitree Group

Wśród korzyści ze stosowania email marketingu ankietowani wskazują przede wszystkim na możliwość personalizacji pod względem zainteresowań czy aktywności użytkowników (50 proc.), remarketing i retargeting (22 proc.) oraz możliwość odzyskiwania porzuconych koszyków (20 proc.).

Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania. 18. Ogólnopolskie badanie wykorzystania poczty elektronicznej jest uzupełnione o komentarze ekspertów z branży email marketingowej oraz marketing automation.

RAPORT


źródło: SARE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Prognozy trendów na 2022 na brief.pl: marketing, sztuczna inteligencja

trendy na 2022 marketing

Jakie największe trendy na 2022 przewidują specjaliści od marketingu i sztucznej inteligencji? Gdzie szukać inspiracji do sukcesu w biznesie i w życiu osobistym? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części prognoz trendów na 2022 rok na brief.pl

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Tomasz Wileński

Tomasz Wileński

CEO iSlay

content marketing

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Bez wiary we własne możliwości i kreatywność, nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu w biznesie. Należy przede wszystkim wierzyć w siebie i iść za swoimi wizjami, nawet jeśli na początku wydają się trudne do zrealizowania. W 2022 roku tak samo jak w każdym innym inspiracje do budowania biznesu można będzie czerpać obserwując i naśladując ludzi sukcesu.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

E-commerce w zeszłym roku osiągnął wartość ponad 100 miliardów złotych, a w czasie pandemii powstało ponad 11 tysięcy sklepów internetowych. W związku z tak dużą konkurencją, marki szukają sposobu na szybszą optymalizację działań marketingowych w Internecie. Coraz większą uwagę przywiązują też do contentu, bo wiedzą, że dobrze przygotowana treść sprzedaje.

W 2022 będziemy obserwować rozwój usług pozwalających na szybsze przetwarzanie i analizę danych pochodzących z różnych źródeł, czyli: stron www, wyszukiwarek, komunikatorów i social mediów. Za tym pójdzie zwiększona potrzeba korzystania z różnego rodzaju dashboardów, czyli paneli analitycznych, zestawiających dane na potrzeby podejmowania decyzji o inwestycjach w działania marketingowe.

Szczególnego znaczenia nabiorą narzędzia pozwalające badać wskaźniki jakościowe, takie jak na przykład głębokość scrollowania wskazująca, które treści faktycznie zostały przeczytane przez użytkowników strony.

Jakiego wydarzenia w branży / w biznesie / w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Według badań International Content Marketing Forum, szacuje się, że wartość wydatków na content marketing na europejskich rynkach wynosi ponad 13 miliardów euro. Dodatkowo dynamika tego rynku osiąga poziom ponad 40% rok do roku.
Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem przyszłego roku jest konferencja Content Marketing World planowana w drugiej połowie lutego. To wydarzenie już od kilku lat pomaga poznać doświadczenia ekspertów marketingu oraz zidentyfikować najnowsze trendy w marketingu treści na poziomie światowym.

 

Robert Sosnowski

Robert Sosnowski

Chief Visionary Officer platformy ReachaBlogger

influencer marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Trudno mi wypowiadać się za innych. Ja czynnie zajmuję się od lat sztuką. To mnie rozwija i poszerza horyzonty. Część tych obserwacji wykorzystuję w pracy zawodowej. Od kilku lat też ćwiczę jogę. To ma kilka zalet, ale chyba przekłada się na pracę tak, że uczy mnie uważności i adresowania wielu wątków. Nadmiar narzędzi reklamowych, potrzeb i oczekiwań, mnogość celów i idąca za tym rozbudowana, wielowątkowa komunikacja – to wszystko powoduje wiele małych punktów styku. Dziś, na konkurencyjnym rynku, wygrywa się wojny lub bitwy o odbiorcę reklamy odnosząc mikro sukcesy na wielu obszarach. Suma tych mikro zwycięstw daje ostateczny efekt.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Influencerzy z trendu wyewoluują w stały element marketing mixu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach. Firmy będą w jeszcze większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR i takie właśnie współprace w zakresie influencer marketingu będą się rozwijać. Kontent video będzie robił się coraz krótszy. Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, ponieważ cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów. Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, ponieważ cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż, konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych. TikTok będzie przyciągał nowe marki, zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również o reklamę.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Szczerze mówiąc nie ma takiego wydarzenia ze świata reklamy, które by mnie szczególnie mocno inspirowało. Swoich inspiracji szukam raczej poza reklamą, głównie w obszarze sztuki. Nowych narzędzi reklamowych najczęściej uczę się sam za pomocą tutoriali i rozpoznając je w boju. Natomiast od kilku lat z uwagą wypatruję nowych materiałów o tematyce geostrategicznej, dotyczącej starych kultur czy sztuki. Mam wielu influencerów, publicystów, których kontent przeglądam lub słucham dość wnikliwie.

 

SentiOne_Agneszka Uba

Agnieszka Uba

Head of Product Marketing w SentiOne

sztuczna inteligencja

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Zawsze staram się inspirować sukcesami i porażkami innych. Biznesowo interesujące są dla mnie przykłady realnych wdrożeń technologii blockchain i NFT, jak przykład Dody, która jako pierwsza osoba na świecie sprzedała swoje „ciało” w formie tokenów NFT. Pod koniec 2021 r. znalazłam cudowną wiadomość na bliskim memu sercu polu startupowym: padła rekordowa suma dofinansowania startupu Ramp z branży kryptowalut – aż 53 miliony dolarów! Będę się teraz obserwować, w jaki sposób wydadzą te pieniądze, jak będzie wyglądał ich dział marketingu, etc.
Jedną z bardziej inspirujących kampanii, jakie kiedykolwiek widziałam, była kampania TikToka na polski rynek. Serdecznie gratuluję twórcom, potrafili skutecznie wypozycjonować młodzieżową markę jako platformę, na którą świat biznesu powinien spojrzeć przychylnym okiem. Jako marketer, czułam się komunikacyjnie zaopiekowana przez TikTok for Business na wielu kanałach – social mediach, eventach, sponsorship, PR – dobra robota!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Trend 1 – digital marketing w formie cookieless – czyli ograniczenia w śledzeniu użytkowników, ograniczenia w targetowaniu reklam, mniej precyzyjna analityka danych. Ostatnią dekadę marketerzy spędzili na uczeniu się bycia „data driven”, podejmowaniu decyzji na podstawie danych. Teraz musimy dostosować się na nowo, bo najbliższe lata będą nam oferowały mniej precyzyjne dane. Dodatkowo mamy coraz więcej ograniczeń związanych z prywatnością użytkowników i social media.

Trend 2 – niezmiennie sztuczna inteligencja. Szturmem podbija wszystkie dziedziny biznesowe, marketing również. Mamy już algorytmy AI, które piszą bardzo dobre copy reklamowe i sprzedażowe. Mamy algorytmy reklamowe, które optymalizują kampanie PPC na podstawie historycznych danych. Czekam teraz na algorytmy AI, które będą w stanie optymalizować kampanie video lub display i podpowiedzą np.: „dodaj więcej ciepłych tonów i radosnych emocji do pierwszych 10 sekund video, aby podnieść potencjał sprzedażowy o 15%”.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Bardzo ciężko wymienić jedno wydarzenie. Na arenie globalnej lubię oglądać eventy Apple, a następnie monitorować opinie internautów na ich temat. To marka, która stworzyła niesamowicie zaangażowaną społeczność i przyglądanie się jej reakcjom przy pomocy monitoringu Internetu jest szalenie ciekawe.

Drugi event to Google I/O, czyli prezentacje nowości technologicznych i deweloperskich językiem przyjaznym dla świata biznesu. Prezentacje Google są dla mnie kwintesencją sentencji „opowiedz mi o tej technologii jakbym miała 5 lat”.

Trzeci event to nasz rodzimy InfoShare – cudowne połączenie scen marketingowych, inspiracyjnych i technologicznych. A w mojej opinii najlepsze pomysły rodzą się zawsze na styku kilku dziedzin.

 

Łukasz Szymula

Łukasz Szymula

Country Manager CEE & Poland, Tradedoubler

digital marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytania – czym dla mnie jest sukces? Po czym poznam, że odniosłem sukces? Kak to zmierzę? I na koniec – dlaczego to takie ważne dla mnie?… Dopiero odpowiedź na te pytania pozwoli szukać prawdziwych inspiracji do odniesienia sukcesu. Nie ma jednego sposobu na inspirowanie się do sukcesu. Ale myślę, że z pewnością warunkiem koniecznym (choć nie wystarczającym) jest własna świadomość, działanie zgodnie ze swoimi wartościami, rozumienie swojego celu i sensu. Jest też kilka prostych sposobów – czytanie inspirujących książek (lub słuchanie audiobooków), gromadzenie przeżyć, słuchanie opowieści innych ludzi, ale też dzielenie się swoimi opowieściami. Myślę też, że dużo bardziej rozwojową postawą, by odnieść sukces w życiu zawodowym, jest postawa inspirowania innych, na dowolnym poziomie, w dowolny sposób. To dopiero jest wielka inspiracja!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Do najważniejszych trendów na następny rok, ale również na kolejne lata zaliczyłbym następujące (są to raczej megatrendy):

  • AI i technologia – coraz większe i nieuniknione znaczenie technologii w naszym codziennym życiu, w rozwoju naszych biznesów. W ramach tego trendu jawi się konieczna dyskusja na temat etyki w technologii.
  • Coraz większe tempo zmian i coraz bardziej nieprzewidywalna przyszłość – wymaga sprawności działania w „płynnej rzeczywistości” i akceptacji, że nie wiele zjawisk jest przewidywalnych.
  • Duże zmiany na rynku pracy – zmieniające się potrzeby pracowników, oczekiwania co do formy i sposobu pracy, coraz większe zwracanie uwagi na najważniejszy benefit pracowniczy, jakim jest czas (krótszy czas pracy, elastyczny czas pracy etc.).
  • Sens i znaczenie – coraz większe znaczenie poczucia sensu w wykonywanej pracy, własnego wkładu w cały proces pracy i osiąganej z tego satysfakcji.
  • Moralność, etyka, przejrzystość i empatia – kluczowe wartości w relacjach zawodowych, ale również w relacjach np. marki z konsumentem (w tym w szczególności „brand purpose”).
  • Zwiększenie inkluzywności marek – rosnące znaczenie różnorodności, przy jednoczesnej autentyczności marek.
  • Zmiana ekosystemów danych w związku z rozwijającym się światem bez cookie stron trzecich.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Chyba najbardziej wyczekiwanym przeze mnie wydarzeniem, czy też trendem to „data-drive creative” – czyli skuteczne, efektywne i w końcu prawdziwe połączenie kompetencji analitycznych, technologicznych i kreatywnych, z jednoczesnym dostarczeniem autentyczności marek czy usług. Za tym kryje się pełne wykorzystanie technologii i AI, tworzenie interdyscyplinarnych zespołów, dedykowanych do szukania najlepszych rozwiązań, obejmujących również troskę o środowisko i społeczną odpowiedzialność. Włączenie w całe spektrum doświadczeń z marką – doświadczeń digitalowych.

Świat rzeczywisty w 2022 będzie jeszcze bardziej hybrydowy. W zeszłym i obecnym roku obserwowaliśmy gwałtowną i przyspieszoną transformację cyfrową, wymuszoną przez konieczność szukania innych niż tradycyjne formy kontaktu z klientami. I tutaj z wielkim zaciekawieniem czekam na fascynujące, hybrydowe projekty łączące doświadczenia offline z online 😊

 

Kamil Milan

Kamil Milian

Managing Director w SARE (Digitree Group)

e-mail marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Inspiracji do sukcesów w 2022 wszyscy możemy szukać zarówno w warstwie teoretycznej, jak i praktycznej otaczającego nas świata. Rozwój w biznesie to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań dla idei i chęć wyjścia „przed szereg”. Dlatego motorem napędowym ludzi i organizacji są często problemy, jakie pojawiają się codziennie w naszej rzeczywistości i szansa ich przezwyciężenia, znalezienia sposobu zrobienia czegoś lepiej, szybciej, sprawniej. To jest droga, którą podążają tysiące startupów, to jest droga, która sprawia, że stale jesteśmy świadkami powstawania wielu nowych usług i produktów.
Druga warstwa jest pochodną tej pierwszej – możliwości dzisiejszej nauki, technologii, ale przede wszystkim nieograniczonego potencjału ludzkiego umysłu – pozwalają nieustannie cieszyć się przełomowymi odkryciami, historycznymi zjawiskami, kreowaniem nowej rzeczywistości.

„Wyścig” związany z lotem w kosmos jaki widzieliśmy w tym roku był na pewno inspirujący. Elektryfikacja motoryzacji również inspiruje wzajemnie całą branżę, zastosowanie nowoczesnej technologii w medycynie itd.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Nie sposób w rozważaniach o 2022 uniknąć tematu pandemii COVID-19 i jej piętna na całym naszym życiu. Myślę, że ten temat również w kolejnych miesiącach będzie kluczowy w wielu aspektach, bo pandemia pokazała, że w gruncie rzeczy, ten „poukładany” świat jest jednak kruchy i wymaga ogromnej pracy i poświęceń, by mógł funkcjonować. Możemy spodziewać się wielu nowych odkryć i rozwiązań, których punktem wyjścia będzie ochrona życia i zdrowia ludzkiego – pandemia była ich dodatkowym katalizatorem.

Kluczową kwestią jest także szeroko pojęta ekologia i próba „naprawienia” negatywnych zmian związanych z nadmierną eksploatacją Ziemi, które niekorzystanie wpływają na naszą planetę i życie miliardów ludzi. Wydaje się, że świat zaczął w końcu zauważać, że taki niczym niepohamowany pęd zawłaszczania przez człowieka jest dla nas niebezpieczny i może prowadzić do wielu katastrof. Zrównoważony rozwój, czyste powietrze, zielone źródła energii, ograniczenie spożycia mięsa – to są tematy, które powinny być kluczowe nie tylko w 2022 roku, ale także w kolejnych latach.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Z perspektywy branży, w której się udzielam, jak i całego digitalowego ekosystemu ważnym wydarzeniem i sporą zmianą będzie moment, kiedy zakończy się era „3rd party cookies” i digital marketing zacznie być „cookieless”. Świat reklamy internetowej już się przeobraża w tym kierunku, a najwięksi gracze (Apple, Google, Facebook) zmieniają zasady gry. Nowa sytuacja będzie wyzwaniem dla branży technologicznej i reklamowej, żeby się dostosować do tych reguł i równie efektywnie móc komunikować się z internautami – wierzę, że będzie to równocześnie pole do powstania kolejnych rewolucyjnych rozwiązań w tym zakresie.
Patrząc szeroko na biznes i świat reklamy wyczekuję jeszcze większego nacisku położonego na działania związane z perspektywą zrównoważonego rozwoju. Kiedy biznes będzie rozwijał się z poszanowaniem dla naszej planety i czuł potrzebę dzielenia się tym modelem ze swoimi klientami i partnerami, a branża kreatywna umiejętnie będzie potrafiła przekonywać do tej nowej jakości konsumentów. Taka synergia jest nam niezwykle potrzebna – bądź trendy, bądź jak Patagonia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IAB MIXX Awards – gala rozdania nagród za najlepsze kampanie digitalowe

IAB MIXX Awards

IAB MIXX Awards to konkurs organizowany przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB, w którym nagradzane są wyjątkowe kampanie marketingowe digital. 2 grudnia poznaliśmy zwycięzców konkursu.

Najlepszą kampanią digitalową okazał się projekt „Najmłodszy headhunter na świecie” przygotowany przez Publicis Worldwide Polska dla Fundacji K.I.D.S. Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali, który zdobył nagrodę BEST IN SHOW.

Jury konkursu przyznało 10 złotych statuetek kampaniom:

  • „#GamingBezBarier” w kategorii Games & eSport,
  • „Bez LGBT+ nie ma Polski” w kategorii Public Service, non-profit campaign & CSR,
  • „Cyberpunk 2077 – Night City zmienia wszystkich” w kategorii Cross Media Integration,
  • „KRÓL w CANAL+” w kategorii Cross Media Integration,
  • „Najmłodszy headhunter na świecie” w kategoriach Best Use of Social Media oraz Online Marketing with Influencer,
  • „Stop kobietobójstwu!” w kategorii Public Service, non-profit campaign & CSR,
  • „Walka o każdy grosz – Jak CCC podwoiła sprzedaż mobilną?” w kategorii Performance Marketing,
  • „Zanuć Turururu” w kategorii Innovation & Smart Solution,
  • „Żywiec Męskie Granie #wdomu” w kategorii Digital Experience.

 

Pełna lista zwycięzców w załączeniu oraz tutaj: https://mixx-awards.pl/zwyciezcy-2021/

Serdecznie gratulujemy wszystkim nominowanym!


źródło: IAB Polska

Adam Daniluk

Inwestycja w SEO i marketing internetowy jako kluczowy czynnik rozwoju dzisiejszych firm

agencja seo

Zmiana przyzwyczajeń i upodobań konsumentów sprawia, że firmy muszą być obecne w Internecie. Konkurencja w sieci jest jednak ogromna, w związku z czym aby odnieść sukces w biznesie przedsiębiorcy muszą zainwestować w SEO oraz marketing internetowy. Jakie działania warto podjąć w tym zakresie? Jak tego typu inwestycja wpływa na rozwój firmy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Obecność firmy w Internecie – klucz do rozwoju

W obecnych czasach mało kto wyobraża sobie codzienne życie bez Internetu. Sieć służy obecnie nie tylko do uzyskiwania informacji i komunikacji, ale przede wszystkim do dokonywania zakupów, wyszukiwania usług, czy załatwiania spraw. Świadomość tego powinni mieć przedsiębiorcy, którzy chcąc rozwijać swój biznes, ponieważ nie da się obecnie tego robić bez obecności w Internecie. Swoją wizytówkę w sieci muszą posiadać zarówno firmy sprzedające produkty lub usługi w Internecie, jak i te, których działalność prowadzona jest stacjonarnie. W tym ostatnim przypadku obecność online jest kluczowa, ponieważ umożliwia potencjalnym klientom skontaktowanie się z firmą i skorzystanie z jej oferty. Oczywiście sama obecność w sieci może nie wystarczyć, ponieważ jak już wspomniano konkurencja w Internecie jest ogromna, w związku z czym należy podjąć działania by wyróżnić się na tle konkurencji. Co konkretnego zrobić? Przede wszystkim postawić na SEO oraz marketing internetowy.

Jak trafić do nowych klientów dzięki SEO?

SEO czyli pozycjonowanie stron www to działania mające na celu zwiększenie pozycji strony w wyszukiwarce. Dlaczego są takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że większość użytkowników Internetu, a co za tym idzie potencjalnych klientów firmy odwiedza wyłącznie strony, które znajdują się na pierwszej stronie rezultatów przedstawianych przez Google po wprowadzeniu konkretnego hasła. Szacuje się, że niespełna 1/4 użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania. Jak zatem dostać się do Top10 Google?

Przede wszystkim warto zadbać o SEO własnej witryny, na które składają się zarówno działania w jej zakresie, jak i pozyskiwanie linków zewnętrznych. Należy również zdać sobie sprawę, że pozycjonowanie stron www to działanie długofalowe, w związku z czym na wymierne efekty trzeba trochę poczekać. Oczywiście nawet drobne zmiany w obrębie witryny zostają docenione przez wyszukiwarkę, jednak najwyższe miejsca zajmują strony, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, a dbałość o ten aspekt jest w ich przypadku normą. Jak skutecznie wypozycjonować stronę w Google? Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty agencji interaktywnej Premium Digital, która obejmuje zarówno pozycjonowanie, jak i reklamę w sieci. Jest ona dostępna pod linkiem premiumdigital.pl.

Google Ads – płatna reklama w Internecie jako skuteczne narzędzie marketingowe

Pozycjonowanie stron www najlepiej połączyć z działaniami z zakresu marketingu internetowego. Takie rozwiązanie proponuje również wspomniana agencja Premium Digital, która oferuje stworzenie skutecznych kampanii reklamowych w Google Ads. Czy warto z nich korzystać? Oczywiście, że tak, a skuteczność potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Clutch, które mówią, że 65% kliknięć użytkowników wyszukujących konkretnego produktu skierowanych jest do reklam Google Ads. Te same badania pokazują, że reklamy Google Ads sprawdzają się również w przypadku użytkowników mobilnych, ponieważ aż 52% kliknięć pochodzi z tego typu urządzeń.

Na znaczeniu zyskuje również płatna reklama w mediach społecznościowych, czyli Facebook Ads. W tym przypadku zaletą jest odpowiednie targetowanie przekazu, czyli zadbanie o to, by dotarł do konkretnej grupy odbiorców. Płatne reklamy w wyszukiwarce oraz mediach społecznościowych to realne wsparcie dla działań SEO, ponieważ strona, którą odwiedzają realni użytkownicy jest uznawana przez algorytm Google za wartościową, a co za tym idzie doceniana w formie wyższej pozycji. Oczywiście podstawą jest jej wartość, ponieważ nawet ogromny budżet przeznaczony na reklamę nie pomoże w sytuacji, gdy jest ona niewłaściwie opracowana i skierowana do przypadkowej grupy odbiorców. Z tego właśnie względu warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w tworzeniu skutecznych kampanii w Internecie.

Obecność firmy w Internecie to dziś podstawa skutecznego biznesu. Warto również pamiętać, że przyłożenie odpowiedniej wagi do działań SEO to klucz do widoczności firmy w wyszukiwarce, a co za tym idzie zwiększenia ruchu organicznego. Efektem jest natomiast stabilny rozwój działalności oraz uzyskanie przewagi nad konkurencją.


Źródło: premiumdigital.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przedwakacyjna specjalna edycja DIMAQ Voice Online już 29 czerwca! [BRIEF PATRONUJE]

DIMAQ VOICE ONLINE

W czerwcu wirtualne spotkanie dla entuzjastów digital marketingu będzie miało nieco zmienioną formę – podczas wydarzenia odbędzie się jedna prelekcja oraz panel dyskusyjny z zaproszonymi ekspertami. DIMAQ Voice Online startuje już 29.06, w godzinach 15:00 – 16:15, na platformie LiveWebinar.

Podczas dwudziestego drugiego spotkania DIMAQ VOICE Online wystąpią: Konrad Jałoszyński, Digital Manager oraz Marta Ulman i Jakub Kwaczyński z GoldenSubmarine.

Prelekcja:
15:05 – 15:25
Daj się znaleźć – online marketing w mikro i małym przedsiębiorstwie.
Konrad Jałoszyński, Konsultant w Digital Manager

Mikro i małych przedsiębiorców nie zawsze stać na zewnętrzną agencję lub stałą obsługę specjalisty. Celem prezentacji będzie pokazanie, jak w prosty sposób, samodzielnie zadbać o widoczność w sieci. Na przykładzie działalności lokalnej oraz odrębnie ogólnopolskiej, prelegent pokaże na jakie elementy należy zwrócić w codziennych działaniach marketingowych by dać się znaleźć online.

Konrad Jałoszyński – certyfikowany specjalista DIMAQ Professional. Niezależny konsultant w Digital Manager. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej. Na co dzień pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską doradzając w obszarze online marketingu i e-commerce. Tworzy strategie komunikacji marketingowej dla marek i produktów. Buduje lejki marketingowo-sprzedażowe. Swoje wieloletnie doświadczenia zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak np. Toyota, Generali, Impel Group, a także w samodzielnie rozwijanych projektach biznesowych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych.

Panel dyskusyjny:
15:30 – 16:15
Co nowego w strategii digital?
Marta Ulman & Jakub Kwaczyński, GoldenSubmarine, autorzy podcastu „Mamy na to slajd”

„Mamy na to slajd” to pierwszy w Polsce podcast o strategii marketingowej, którego autorami są Marta Ulman i Jakub Kwaczyński. Tym razem podczas panelu na Dimaq Voice Online, przyjrzą się najciekawszym raportom, badaniom i trendom nagłośnionym w trakcie minionego kwartału. Co oznaczają dla marketerów? Dlaczego nie można ich pominąć? Jak wykorzystać je w codziennej pracy w branży? Podczas panelu eskperci wymienią się własnymi spostrzeżeniami i rekomendacjami przy czynnym udziale uczestników.

Marta Ulman – Head of strategy, odpowiedzialna za komunikacji 360 dla klientów GoldenSubmarine, m.in. Wedel, Monte, Citi Handlowy, Starbucks i wielu innych. Posiada 10 letnie doświadczenie w tworzeniu komunikacji dla największych polskich i międzynarodowych marek (m.in. McDonald’s, Wizzair). Prowadzi szkolenia oraz zajęcia na Akademii Leona Kuźmińskiego z zakresu marketingu interaktywnego. Prelegentka na konferencjach marketingowych, jurorka konkursu GoldenArrow. Autorka artykułów branżowych oraz współautorka książki „E-Marketing” pod. red. G.Mazurka. Współautorka pierwszego polskiego podcastu o strategii „Mamy na to slajd”. Service designerka, absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania innowacją.

Jakub Kwaczyński – obecny w marketingu od 9 lat. Odpowiedzialny za strategię komunikacji klientów GoldenSubmarine w digitalu, m.in. NIVEA Polska, Żubrówka, Bionorica, Nestle. Prelegent na konferencjach marketingowych, m.in. Forum IAB 2020, MIXX Conference, Golden Marketing Conference i innych. Autor artykułów branżowych i juror w marketingowych konkursach. Posiadacz certyfikatu DIMAQ Professional, Współtworzy specjalność Marketing Online na UAM w Poznaniu. Współautor pierwszego polskiego podcastu o strategii „Mamy na to slajd”.

Akredytacja DIMAQ

Posiadacze certyfikatów DIMAQ za udział w wydarzeniu otrzymują od 5 do 7 punktów recertyfikacyjnych. Szczegóły punktacji dla Uczestnika i Prelegenta znajdują się stronie: https://dimaq.pl/dimaq-voice-online/

Link do bezpłatnej rejestracji jest TU.

Bądź na bieżąco z DIMAQ Voice! Dołącz do wydarzenia na Facebooku.

Zostań prelegentem DV Online!

Nieustannie przyjmujemy zgłoszenia od osób, które chcą spróbować swoich sił jako prelegent/ka podczas DV Online. Jeśli masz ciekawy temat, którym chciałbyś/abyś podzielić się z naszą widownią nie zwlekaj, wyślij zgłoszenie wypełniając krótki formularz. Kolejne edycje już we wrześniu!

Co możesz zyskać będąc prelegentem DIMAQ Voice?

  • Jeśli jesteś posiadaczem certyfikatu DIMAQ, możesz zdobyć nawet 40 pkt recertyfikacyjnych (25 gwarantowane, dodatkowo do 15 pkt w zależności od ocen publiczności)
  • Wzmocnisz swój ekspercki wizerunek
  • Zaprezentujesz ciekawe rozwiązania/case’y swojej firmy

Aby zostać prelegentem DIMAQ Voice nie musisz posiadać certyfikatu DIMAQ. Jeśli Twoja prezentacja będzie oryginalna i spełni określone wymagania merytoryczne, na pewno odezwiemy się w celu omówienia szczegółów i zaplanowania dogodnego terminu wystąpienia.


Źródło: IAB Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pora na Pola SA z nowym partnerem strategicznym w digital marketingu

Pora na pola

Pora na Pola – internetowa platforma z żywnością rzemieślniczą – podpisała umowę o współpracy marketingowej z jedną z najlepiej ocenianych w Polsce firm Digital 360, adCookie. Jednocześnie adCookie oraz jej współwłaściciel, Mateusz Sobieraj dołączyli do akcjonariuszy Pora na Pola SA. adCookie jest największym inwestorem w trwającej emisji akcji serii D, promowanej na platformie crowdinvestingowej Crowdway.pl. Adrian Piwko, założyciel i CEO Pora na Pola został wyróżniony w 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. adCookie jest Partnerem 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Umowa o współpracy obejmuje kompleksowe wsparcie dla marki Pora na Pola w zakresie marketingu internetowego, w tym realizację strategii wzrostu spółki, prowadzenie analityki e-commerce, kreację i egzekucję kampanii online, marketing automation czy SEO.

Adrian Piwko

Rozwój kompetencji w zakresie cyfrowego marketingu ma w tym momencie priorytetowe znaczenie dla Pora na Pola. W ostatnim roku koncentrowaliśmy się na budowaniu zdolności organizacyjnej, ofertowej, technicznej i logistycznej. Wkrótce zakończymy rundę inwestycyjną w formie emisji crowdfundingowej, która pozwoli jeszcze zwiększyć potencjał dalszych wzrostów. Do realizacji tego celu potrzebujemy mocnego partnera marketingowego. adCookie zdecydowało się dołączyć do nas nie tylko jako partner marketingowy, ale także jako inwestor finansowy. To pokazuje ogromną wiarę w nasz projekt i daje gwarancję zaangażowania.

Adrian Piwko, prezes Pora na Pola SA

Pora na Pola to spożywczy e-commerce, który dostarcza świeże, starannie wyselekcjonowane produkty od ponad 80 wytwórców żywności rzemieślniczej do e-klientów w całej Polsce. W 2020 roku firma zrealizowała około 10 tysięcy zamówień na ponad 165 tysięcy produktów. Ostatnio poinformowała o nawiązaniu współpracy w zakresie dystrybucji przez serwis internetowy i aplikację Everli.

Mateusz Sobieraj

Od lat pomagamy budować marki i skalować ich rozwój w świecie online. W tym celu zbudowaliśmy kompetencje 360 digital, które pozwalają nam wspierać je kompleksowo i realizować konkretny, założony cel biznesowy – kilkukrotny wzrost sprzedaży, wejście na nowe rynki, zwiększenie poziomu marżowości itd. Nasz profil klienta to tzw. challenger brands, czyli firmy które chcą dynamicznie rosnąć, zdominować swoją kategorię produktową i wywrzeć na nią pozytywny wpływ. Pora na Pola jest tego idealnym przykładem. Widzimy ogromny potencjał marketingowy i biznesowy w tym projekcie. Mocno wierzymy, że nasza kooperacja będzie silnym katalizatorem dla wzrostu spółki.

Mateusz Sobieraj, CEO i założyciel adCookie

Obecnie na platformie crowdfundingu inwestycyjnego Crowdway.pl promowana jest trzecia emisja akcji Pora na Pola. Spółka chce pozyskać do 2,61 mln zł, które przeznaczy m.in. na zmianę cyklu dostaw na codzienny i otwarcie lokalnych hubów logistycznych w całym kraju. Firma wdraża opracowany już algorytm predykcji koszyka, który pozwoli rozwinąć sprzedaż w modelu subskrypcyjnym. W planie ma też kolejne innowacyjne rozwiązania, jak algorytm predykcji popytu.

Marcel Rowinski

Trzecia runda inwestycyjna Pora na Pola w formie crowdfundingu udziałowego potwierdza potencjał, jaki widzą w spółce inwestorzy. Wśród nich są zarówno osoby skupione wokół platformy Crowdway i lokujące kapitał w promowanych przez nas projektach, jak i fani marki, czyli użytkownicy serwisu poranapola.pl, a także przedstawiciele biznesu. Bardzo się cieszymy, że wspierana przez nas oferta Pora na Pola zainteresowała adCookie, która ma wszelkie kompetencje, by wesprzeć akcelerację biznesu spółki.

Marcel Rowiński, dyrektor operacyjny Crowdway

W 2020 roku przychody Pora na Pola przekroczyły 2,5 mln zł i wzrosły o ponad 500% wobec roku poprzedniego. W 2023 roku Pora na Pola planuje debiut na NewConnect. Według szacunków zarządu, do tego czasu jej przychody mają rosnąć o ponad 150% rocznie.

Więcej informacji na www.crowdway.pl oraz www.poranapola.pl


Źródło: Pora na Pola

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 kroków, jak robić efektywny influencer marketing

praca przy komputerze

Coraz więcej marketerów na stałe wpisuje w strategię firmy współpracę z twórcami internetowymi. Odpowiednio przeprowadzona kampania z influencerami jest w stanie zapewnić nam sukces, czyli zrealizować cele, jakie sobie założyliśmy: wizerunkowe, czy też sprzedażowe. Jak to zrobić krok po kroku, o tym przeczytacie w poniższym artykule.

1.Brief to podstawa

Bardzo przydatne jest spisanie założeń kampanii w jednym miejscu. Polecam przygotowanie takiego podsumowania dla influencera w ścisłym porozumieniu z marką, jeśli przygotowujemy kampanię jako agencja po stronie klienta. Oprócz praktycznych informacji: jak nazwa marki, adres strony internetowej, czy sklepu, nazwy kanałów w mediach społecznościowych, powinna się w nim znaleźć także opisana pokrótce misja marki i jej wartości. Dodajmy także informację o grupie docelowej, heavy userach produktu czy usługi.

W briefie zawrzyjmy krótki opis kampanii – to jeszcze nie miejsce na długie elaboraty. Szczegółowe dywagacje zostawmy na potem. Dokument ma zaciekawić influencera naszą akcją promocyjną, świetnie byłoby, gdyby od razu zainspirował go do działania. Możemy dodać tam zarys naszego pomysłu, jednak polecam duże pole do popisu, kreatywnego wyżycia się, pozostawić samemu twórcy. 

Twórca doskonale zna swoją społeczność i będzie wiedział, w jaki sposób przedstawić komunikat tak, by odbiorcy “byli zadowoleni”, a co najważniejsze: zaciekawieni danym produktem, miejscem czy usługą. Bez obaw, właściwie wybranemu twórcy będzie zależeć, by dzieło było wykonane w sposób rzetelny oraz autentyczny. O autentyczności powiemy sobie w kolejnym punkcie.

Sam brief porównuję do przewodnika turystycznego w artykule, gdzie szerzej zajęłam się specyfiką tego dokumentu.

2. Dobierz influencerów

Gdy brief mamy już rozpisany, pora na stworzenie listy influencerów, z którymi chcielibyśmy wejść we współpracę. Sprawdźcie ich dokładnie, by finalnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcecie ich zaprosić do kampanii.

Potencjalnych kandydatów warto chwilę poobserwować, by zobaczyć jak zachowują się w sieci: czy regularnie wrzucają treści, jak kontaktują się z fanami, czy odpowiadają na komentarze, jak ich treści są odbierane.

Oczywiście wiele statystyk pokażą nam narzędzia, takie jak InfluTool, Social Blade, HypeAuditor, IQ Hashtags, jednak nie zapominajmy jak ważna jest sama obserwacja.

Wejdźmy na profil twórcy, zobaczmy jak wygląda jego feed na Instagramie, czy kanał na YouTubie. Ustalmy, w jakim medium społecznośiowym chcemy przeprowadzić kampanię. Jeśli co drugi kafelek lub film to treść sponsorowana, na dodatek dość przypadkowo dobrana, zastanówmy się, czy chcemy z daną osobą współpracować. Istnieje ryzyko, że zginiemy w gąszczu innych postów sponsorowanych, a sama renoma twórcy jest już przez mnogość różnorakich losowych współprac pod znakiem zapytania.

O tym dlaczego warto stawiać na autentycznego influencera pisałam tutaj

3.Stwórz harmonogram działań

Ładne zdjęcia, które obrazują posty sponsorowane to jedynie efekt finalny całej machiny, jaką jest kampania influencer marketingowa. Zanim upragniona publikacja nastąpi, czeka nas szereg innych kroków, które musimy zaplanować. W tym nieoceniony jest choćby po prostu dokument excel. Zaznaczmy w nim, jaki okres przeznaczamy na kontakt z influecerami, kiedy pytamy o chęć udziału w kampanii, wycenę działań czy wstępne propozycje. Kolejno musimy zadbać o sporządzenie spersonalizowanych umów o współpracę z każdym twórcą, gdzie zawrzemy model rozliczenia oraz termin płatności.

Zróbmy sobie zapas czasowy na ewentualne poprawki. Dobrą praktyką jest poproszenie o przesłanie dzieła do naszego i/lub klienta wglądu przed ostateczną publikacją. Nie chodzi tu o późniejszą chęć zmiany treści, narzucanie innego zdania twórcy, a o kontrolę rzeczy takich jak podanie złego kodu promocyjnego, przedziału czasowego działania rabatu itp. – słowem “technikalia”. Po publikacji poproś też o statystyki od twórców i stwórz raport swoich działań.

4. Mierz efekty!

Jeszcze przed startem kampanii ustal, w jaki sposób będziesz mierzyć efektywność podjętych działań. Wyznacz KPI, porównaj je na koniec z osiągniętymi wzrostami. Sprawdź, jak wyglądały statystyki twoich profili po tym, gdy pojawiła się wzmianka o marce we wpisie danego twórcy.

Głównym z celów niejednej kampanii jest wzrost sprzedaży. Jej efektywność możesz mierzyć, dzięki stworzeniu spersonalizowanych linków UTM czy kodów rabatowych dla danego influencera. W umowie zawrzyj okres, w którym link powinien pozostać w bio na Instagramie twórcy. Niech odpowiednie linki będa w opisie filmu na YouTube. 

Dzięki tym zabiegom, będziesz widzieć wszystkie wskaźniki jasno i wyraźnie w Google Analytics.

5. Właściwe zakończenie współpracy

Formalne aspekty są niezwykle ważne przy prowadzeniu kampanii z influencerami. Zadbaj o podpisane umowy, a także opłacenie faktur na czas. Nic tak nie frustruje twórcy, gdy za jego wykonaną pracę nie otrzyma terminowej zapłaty. Udane współprace są często kontynuowane w przyszłych kampaniach marki. Zadbaj zatem o powyższe elementy. Podziękuj także za realizację. Pozostawanie w dobrych kontaktach jest “w cenie”. Influencerzy po właściwie wykonanej i przyjemnej współpracy potrafią później przypominać na swoich kanałach o danym produkcie i usłudze już nieodpłatnie, a z czystej sympatii oraz pamięci o fajnej współpracy. Nie bez kozery twórcy oznaczają posty sponsorowane hasztagiem #fajnawspółpraca, ponieważ decydują się w sposób przemyślany na działania z daną marką.

Mam nadzieję, że te 5 porad pozwoli Wam na efektywną realizację kampanii z influencerami. Pamiętajcie nie tylko o formalnościach, ale także ludzkim podejściu do osób, które zadbają o promocję marki.

Influencer marketing nie traci na swojej sile, a odpowiednio przeprowadzona kampania przynosi zamierzone rezultaty. 


Autorka: 

Karolina Kumor – Social Media Manager, More Bananas

 

More Bananas to krakowska agencja marketingowa. Jej specjalizacją są szeroko pojęte działania marketingowe. Klienci More Bananas korzystają z usług m.in. tworzenia strategii komunikacyjnej, performance marketingu, obsługi content marketingowej i social media, działań PR, czy usług graficznych oraz foto i wideo. W portfolio agencji znajdują się klienci z takich branż jak FMCG, HORECA oraz moda i uroda. Dyrektorem kreatywnym More Bananas jest Anna Ledwoń-Blacha. Więcej informacji na: www.morebananas.pl.

More Bananas

Customer Experience w SM: na co dzień i w kryzysie

Customer Experience

Customer Experience, to żadna nowość ani trend. Jednakże, to właśnie w roku 2020 mówiono o nim najwięcej. Klientom zależało na bliskich relacjach, “zaopiekowaniu” przez markę, zrozumieniu. Odbiorcy poszukiwali marek, które mają ludzką twarz i są klientocentryczne. CX jest i był odpowiedzią na takie potrzeby.

Co to jest Customer Experience?

Samo pojęcie Customer Experience (CX) oznacza “budowanie pozytywnych doświadczeń klienta”. Nie jest to pojęcie pochodzące czy bezpośrednio skorelowane z marketingiem. Procesy związane z budowaniem doświadczeń powinny zachodzić na szczeblu całej organizacji, w każdym z jej działów.

Często CX porównuje się z User Experience (wrażenia, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu) czy też zrównuje z Customer Care (obsługa klienta). Finalnie wszystkie te pojęcia są podrzędne do budowania doświadczeń, a sam dział obsługi klienta, to dział, który “sprząta”, po nieudanych doświadczeniach użytkowników.

Filary Customer Experience

Mówiąc o Customer Experience powinniśmy przede wszystkim pamiętać o sześciu głównych filarach, na których opiera się tego typu podejście do prowadzenia działań w organizacji. A są nimi:

  1. Wiarygodność – szczerość i autentyczność firmy w działaniu, w tym w komunikatach i działaniach reklamowych.
  2. Rozwiązywanie problemów – nie firmy, a klienta.
  3. Oczekiwania – które stawia przed nami klient.
  4. Czas i wysiłek – poświęcony na budowanie dobrych doświadczeń klienta.
  5. Personalizacja – nie tylko naszej komunikacji marketingowej, ale na każdym możliwym polu działania firmy.
  6. Empatia – poznawcza, czyli wejście w buty klienta. Jedyny rodzaj empatii, którą jesteśmy w stanie wykształcać w całym swoim okresie życia.

Dlaczego Customer Experience jest ważne?

Dlaczego działanie w zgodzie z zasadami CX jest takie ważne? Liczby mówią same za siebie:

  • 32% osób zapowiada, że porzuci nawet ulubioną markę już po jednym złym doświadczeniu,
  • 43% deklaruje, że zapłaci więcej, za komfort i pozytywne doświadczenia,
  • 65% twierdzi, że pozytywne doświadczenia mają większy wpływ na ich decyzje niż sprawnie przygotowane kampanie reklamowe.
  • 71% konsumentów z dobrymi doświadczeniami  w Social Media danej marki chętniej poleci ją innym.

Źródło

Od czego należałoby rozpocząć proces wdrażania CX we własnej firmie, bądź na początek w dziale marketingu? Od zrozumienia i wprowadzania zmian! Zrozumienia swoich klientów, ich potrzeb, ale również dzisiejszego świata i sytuacji, w której się znaleźliśmy. Jak mówi Anette Franz: “Nie możesz zmienić czegoś, czego nie rozumiesz. Jeśli nie wiesz i nie rozumiesz, jaki jest obecny stan obsługi klienta, jak możesz zaprojektować pożądany stan w przyszłości?”  A ja mówię: działaj tu i teraz. Myśl i planuj przyszłość. 

 

Zastanów się! Kiedy ostatnio myślałeś jak Klient? 

 

Zasady komunikacji marki

Jak zatem prowadzić komunikację i od czego zacząć, aby odpowiadać na potrzeby ludzi?

  • Zadbaj o higienę i bezpieczeństwo! Swoich klientów, ale również swoich pracowników. Postaw na zbiorcze opakowania, informuj o dostawie bezkontaktowej, cały czas buduj świadomość związaną z zachowanymi zasadami w Twojej firmie. Uwaga! To nie może być tylko komunikacja.
  • Przyznawaj się do błędów! Potknąłeś się gdzieś po drodze? Doszło do sytuacji kryzysowej. Nie chajzeruj. Nie uprawiaj mainsplaingu. Nie przepraszaj tych, którzy poczuli się urażeni. Po prostu przeproś, wytłumacz, zapewnij o podjętych krokach na przyszłość.
  • Możesz sobie na to pozwolić? Postaw na normalność i humor w komunikacji. Przebodźcowani i zmęczeni szukamy tego typu contentu.
  • Unikaj klątwy wiedzy. Nigdy nie zakładaj, że osoba po drugiej stronie wie wszystko, nawet jeżeli napisałeś to już 6 razy. Nie irytuj się, nie popadaj we frustrację. Odlicz do 10. Być może proces konsumpcji Twojej treści jest zbyt trudny dla Twoich odbiorców? Doczytaj: Nie każ mi myśleć! o życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Steve Krug. Potencjalnie o stronach www, tak naprawdę przyda się każdemu twórcy komunikacji.
  • Zacznij mówić do ludzi i o ludziach, słuchaj ich, odpowiadaj na potrzeby, a nie sprzedawaj swoje produkty. Albo raczej: nie tylko sprzedawaj. Pamiętasz takie stare powiedzenie sprzedawców? Ludzie nienawidzą kiedy im coś sprzedajemy, ale uwielbiają kupować.
  • Ponieważ nie w każdej sytuacji i branży możesz zbudować doświadczenia w świecie rzeczywistym, buduj je w świecie online. Wykorzystuj do tego: posty 360, posty 3D, organizuj webinary i transmisje na żywo, postaw na AR chociażby w najprostszej formie – jako filtry na Instagramie.

Philip Kotler napisał, że “W zaawansowanym technologicznie świecie tęsknimy za elementem ludzkim i zindywidualizowanym podejściem.” Z tą myślą i z tą receptą na CX chciałabym Was zostawić na koniec.

Więcej o Customer Experience przeczytasz w artykule Anny Ledwoń-Blachy. 


Autorka: 

Anna Ledwoń-Blacha – Creative Owner, More Bananas

 

More Bananas to krakowska agencja marketingowa. Jej specjalizacją są szeroko pojęte działania marketingowe. Klienci More Bananas korzystają z usług m.in. tworzenia strategii komunikacyjnej, performance marketingu, obsługi content marketingowej i social media, działań PR, czy usług graficznych oraz foto i wideo. W portfolio agencji znajdują się klienci z takich branż jak FMCG, HORECA oraz moda i uroda. Dyrektorem kreatywnym More Bananas jest Anna Ledwoń-Blacha. Więcej informacji na: www.morebananas.pl.

More Bananas

6 sprawdzonych zasad media relations

redakcja

Jeszcze nie tak dawno temu dobre relacje z mediami oznaczały udaną konferencję, gadżety dla dziennikarzy i linki do opublikowanych informacji prasowych. Dziś konferencje kojarzą się jedynie z wystąpieniami rządu, śniadania prasowe odeszły do lamusa, budżet na gadżety reklamowe został mocno „okrojony”, a informacje prasowe lądują w SPAM-ie. Czy utrzymywanie dobrych relacji z mediami w czasie pandemii jest możliwe? Tak! Poznaj 6 zasad udanych media relations.

Postaw na komunikację

Zanim wyślesz do mediów kolejną informację prasową z prośbą o publikację, napisz do dziennikarza, opowiedz o pomyśle na artykuł, zapytaj, czy redakcja jest zainteresowana i jakie materiały możesz przygotować. Podkreśl elastyczność i możliwość dopasowania zarówno formy, jak i szaty graficznej do wyglądu danego medium.

Okaż szacunek

Nie wysyłaj informacji prasowej do wszystkich osób z bazy mediów. Redakcji ekonomicznych nie zainteresuje news o nowym ekologicznym przysmaku dla zwierząt? Segmentuj odbiorców. Pisz indywidualne wiadomości e-mail. Nie wysyłaj newsów masowo, szanuj czas (i cierpliwość) dziennikarzy. Buduj dobre relacje. Takie podejście zaowocuje w przyszłości.

Twórz dobre treści

Zanim zaczniesz pisać informację prasową, odpowiedz sobie na kilka pytań: co chcesz powiedzieć, jaki masz w tym cel, do kogo chcesz mówić, jak zainteresujesz innych tematem, gdzie chcesz, żeby Twoja informacja została opublikowana i jak sprawisz, żeby informacją się dzielono?

Każda informacja prasowa powinna być:

  • aktualna,
  • unikalna,
  • neutralna,
  • zrozumiała,
  • angażująca,
  • zwięzła,
  • konkretna,
  • użyteczna,
  • wiarygodna,
  • bliska odbiorcy,
  • z efektem WOW.

Ustal, jaki charakter ma Twój artykuł. Jeśli jest typowo informacyjny napisz go według zasady 5xW+H, czyli odpowiedz w tekście na pytania: kto (who), gdzie (where), co (what), kiedy (when), why (dlaczego) i jak (how). Jeżeli natomiast ma charakter poradnikowy – skorzystaj z zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje zawrzyj na początku artykułu.

Tekst informacji prasowej powinien być napisany prostym językiem, więc zrezygnuj z żargonu branżowego. Postaw na konkrety. „Nie owijaj w bawełnę” i „nie lej wody”. Dokładnie zaznacz cytaty, nie używaj wersalików i wykrzykników. Nie stosuj też dodatkowego formatowania.

Twój artykuł powinien być przyjazny dla oka, czyli być podzielony na akapity, posiadać wyróżniki treści i nie mieć błędów. Im mniej czasu poświęci dziennikarz na redakcję Twojego tekstu – tym lepiej. Dlatego przed wysyłką pokaż artykuł znajomemu lub skorzystaj z narzędzi, które sprawdzą Twój tekst jak np. Jasnopis i Zacerka.

Zaskocz formą

Nie twórz standardowych (i nudnych) artykułów. Pomyśl o wywiadzie, reportażu, albo wypowiedziach ekspertów. Dodaj do informacji prasowej dobrej jakości grafiki, zdjęcia lub materiały audio i wideo. To, jak dobrze przygotujesz materiały dla mediów, świadczy przede wszystkim o Twojej firmie, więc zrób to dobrze.

Pamiętaj!

W informacji prasowej nie promuj produktu lub usługi. Takiego tekstu nie opublikuje żadna redakcja. Możesz umieścić na końcu prasówki kilka zdań dotyczących firmy i kontakt dla dziennikarzy, gdyby chcieli o coś zapytać.

Nie męcz

Nie dzwoń do dziennikarza i nie zasypuj go wiadomościami, jeśli nie jest to konieczne. Uwierz, jeśli redaktor będzie miał pytanie – sam się do Ciebie odezwie. Każda osoba pracująca w mediach ceni terminowość, dotrzymywanie słowa, komunikatywność i dostępność. Dlatego, jeśli to dziennikarz potrzebuje informacji – zawsze mu ich udzielaj, trzymaj się deadlinów i nie obiecuj niczego, czego nie możesz spełnić.

Pamiętaj!

Nie nadużywaj cierpliwości dziennikarza. Tekst przesyłaj zawsze w formacie .doc lub .rtf. Nigdy w .pdf. Materiały graficzne wysyłaj w załączniku, nigdy w treści informacji. Audio lub wideo przygotuj w formatach polecanych przez redakcję.

Trzymaj się zasad

W pracy z mediami trzymaj się kilku prostych zasad. Nigdy nie kłam i nie wprowadzaj w błąd. Jeśli czegoś nie wiesz – zaproponuj, że wrócisz z odpowiedzią tak szybko, jak to możliwe. Służ pomocą i kontaktami. Odbieraj telefony z redakcji, nawet jeśli zdarzają się poza godzinami Twojej pracy lub w weekendy.

Jak wskazują badania agencji Between the Signs i Komu Komunikacja, dziennikarzy najbardziej denerwują: pytania, kiedy zostanie opublikowany materiał PR (63%), wysyłanie informacji niezwiązanej z profilem medium (58%) oraz brak merytorycznego przygotowania (38%).

Dobre relacje z mediami (także w czasie pandemii) to przede wszystkim dobra komunikacja. Nienachalna, pozbawiona reklamy i obustronna. Spersonalizowane komunikaty, bez kryptoreklamy, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, a nie spełniają tylko Twoje oczekiwania – obronią się same.


Autorka: 

Agnieszka Gałczyńska – Content Manager, More Bananas

 

 

 

More Bananas to krakowska agencja marketingowa. Jej specjalizacją są szeroko pojęte działania marketingowe. Klienci More Bananas korzystają z usług m.in. tworzenia strategii komunikacyjnej, performance marketingu, obsługi content marketingowej i social media, działań PR, czy usług graficznych oraz foto i wideo. W portfolio agencji znajdują się klienci z takich branż jak FMCG, HORECA oraz moda i uroda. Dyrektorem kreatywnym More Bananas jest Anna Ledwoń-Blacha. Więcej informacji na: www.morebananas.pl.

More Bananas