...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Generacja Z i użytkownicy TikToka w Polsce – raport agencji Open Mobi

pokolenie Z TikTok smartfon

Kocha ubrania z sieciówek, sięga po popularne kosmetyki, jako przekąskę wybiera chipsy, a w wolnych chwilach tańczy – taki właśnie obraz użytkownika TikToka wyłania się z najnowszego badania Open Mobi. Agencja digitalowa publikuje najnowsze wyniki raportu dotyczące polskich TikTokerów.

Komunikacja z Generacją Z

Generacja Z już niebawem będzie stanowiła jedną z najważniejszych grup konsumentów. Dziś komunikacja z nią to prawdziwe wyzwanie dla marketerów. Dlaczego? „Z-etki” to digital natives – osoby, które nie znają świata sprzed Internetu. Preferują media społecznościowe nastawione na krótkie wizualne przekazy. W porównaniu do Millenialsów, Pokolenie Z ma krótszy czas skupienia uwagi (do 8 sekund), przy jednoczesnym większym jej rozproszeniu (5 ekranów jednocześnie). To grupa, która pomija reklamy oraz rzadziej podejmuje pochopne decyzje.

Według ostatnich danych TikTok jako jedno z niewielu mediów społecznościowych odnotowuje wzrost średniego czasu trwania sesji (+48%; długość jednej sesja wynosi średnio 5 minut 19’’). Jednocześnie jest trzecią najczęściej pobieraną aplikacją w Polsce (po Messengerze i WhatsAppie), a liczba polskich użytkowników wynosi już 2,5 miliona osób.

Zobacz także: Ulubiona aplikacja “pokolenia Z”. Czy wkrótce przebije YouTube’a?

TikTok to jedna z najprężniej rozwijających się aplikacji na świecie. Pułap miliarda użytkowników przekroczyła szybciej niż jakakolwiek inna aplikacja społecznościowa w przeszłości. Jej popularność, przede wszystkim wśród Generacji Z, sprawia, że marketerzy powinni brać ją pod uwagę.

Marek Naruszewicz, Sales Director z Open Mobi

Zachowania użytkowników TikToka

Jak wynika z badania, najwięcej użytkowników korzysta z TikToka co najmniej od roku (79%), ponad połowa osób spędza na nim ponad godzinę dziennie (57%). To platforma twórców – 85% respondentów tworzy tiktoki (krótkie wideo), a 56% zajmuje się tym codziennie. TikTokerzy najczęściej nagrywają samych siebie, głównie na potrzeby popularnego formatu #HashtagChallenge (49%). Aż 77% użytkowników nagrywa tiktoki w domu, w czasie wolnym – po szkole (62%) oraz w weekendy (49%).

Przeczytaj także: TikTok. Przepis na złoty interes

TikTok jest dla współczesnych nastolatków medium bardzo angażującym. Jeśli pomnożymy dwa i pół miliona odbiorców przez przynajmniej jedną godzinę spędzaną każdego dnia na platformie, otrzymamy możliwość niezwykle dużej ekspozycji tej grupy docelowej na komunikat. Co istotne, TikTokerzy nie tylko obserwują, ale również tworzą content, a to czyni z nich naturalnych ambasadorów brandu w ich własnym środowisku.

Eliza Durnakowska, General Director z Open Mobi

TikTok_Openmobi_raport_infografika

Decyzje zakupowe TikTokerów

Użytkownicy TikToka wydają pieniądze przede wszystkim na ubrania, na dalszych pozycjach znalazły się słodycze i napoje, kosmetyki oraz gry. Wśród najpopularniejszych marek wymieniane są Sinsay, Ziaja i Adidas. Sportami, które najczęściej wskazywali TikTokerzy są taniec, siatkówka, gry komputerowe (e-sport). Fortnite, McDonald’s i Tymbark to kolejne marki najbardziej rozpoznawalne wśród użytkowników TikToka.

Czytaj też: TikTok – pomysł na stabilny biznes, czy kolos na glinianych nogach?

Materiały wideo zamieszczane w tym medium mają bardzo dużą szansę stać się viralami, a influencerzy z TikToka mają nieporównywalnie większe zasięgi niż ich odpowiednicy z innych platform społecznościowych. Widać tu ogromny potencjał dla globalnych marek i międzynarodowych kampanii reklamowych.

Magdalena Pietruk, Social Content Manager z Open Mobi

Metodologia raportu

Badanie „Użytkownik TikToka w Polsce” zostało przeprowadzone przez agencję Open Mobi między 26 września a 12 października 2019 roku metodą CAWI. Wzięło w nim udział 1008 osób. Respondenci odpowiadali na 27 pytań związanych z użytkowaniem aplikacji TikTok, swoimi zwyczajami zakupowymi w kategoriach odzież, kosmetyki i przekąski. W badaniu wykorzystano pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz dodatkowe pola na pogłębienie swojej odpowiedzi.

Link do raportu: www.openmobi.pl/raporttiktok

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Digital Natives mówią: sprawdzam!

digital natives

Prawie 80% Polaków przed wysłaniem CV aktywnie sprawdza informacje o pracodawcy. Społeczną aktywność firmy, jej sposób działania oraz reputację w branży najczęściej weryfikują młodzi ludzie, do 24 roku życia.

Nie milkną dyskusje i komentarze na temat pokolenia Y, a już na rynku pracy pojawia się następna generacja pracowników. Mimo, że dopiero na początku swojej drogi zawodowej, generacja Z, już w znaczący sposób wpływa na pracodawców i rynek pracy. Pracodawcy, by ograniczyć ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby, skrupulatnie prześwietlają informacje zawarte w CV kandydatów. Podobnie działają potencjalni pracownicy, dla których wyszukiwanie informacji o firmie, do której planują aplikować, to podstawa.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research dla Grupy On Board Think Kong, prawie 80% Polaków, przed wysłaniem CV, aktywnie poszukuje informacji o swojej przyszłej firmie. W dobie Digital Natives Google stał się ważnym kanałem komunikacji, a dbałość o reputację w Google Search jest dla firm kluczowa – komentuje Norbert Kilen, Dyrektor Strategii agencji social media & content marketing Think Kong. Cala aktywność firmy, także jej wpadki, problemy czy krytyka są widoczne dla potencjalnych pracowników. Hasło podpowiadane przez Google przy wpisywaniu nazwy prawie każdej firmy to „opinie”. Wyniki prowadzą do forów, często bardzo krytycznych treści, których lektura może zniechęcić do wysyłania CV. Niestety nie da się reputacji w Google poprawić w miesiąc czy dwa  – dodaje Kilen.

Weryfikowanie zaangażowania potencjalnego pracodawcy w działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu, w życie społeczności lokalnych czy wdrażanie proekologicznych rozwiązań dotyczy wszystkich grup wiekowych, jednak jest szczególnie widoczna w najmłodszej grupy respondentów.

– Coraz częściej osoby poszukujące pracy doceniają zaangażowanie potencjalnego pracodawcy. Jest dla nich ważne to, czy firma jest odpowiedzialna społecznie i weryfikują informacje na jej temat. Dzisiaj nie wystarczy już ładna CSR-owa wizytówka na stronie korporacyjnej, ale prawdziwe działania. Kandydaci sprawdzają opinie pracowników, chcą wiedzieć, jak wygląda realizacja zarówno kwestii ekologicznych, jak i związanych z prawami człowieka. Chcą świadomie wybrać producenta fair trade czy firmę nie testującą produktów na zwierzętach – wyjaśnia Izabela Sałamacha, CSR practice leader, Grupa On Board Think Kong. – Nie powinno nikogo zdziwić, jeśli aplikujący wezmą pod uwagę to,   w jakie akcje społeczne czy dobroczynne angażuje się firma i na tej podstawie wyślą CV. Pracodawcy więc powinni prowadzić otwartą komunikację w obszarze CSR i angażować w realizację strategii zrównoważonego rozwoju swoich pracowników, którzy mogą stać się skutecznymi ambasadorami marki zatrudniającego – dodaje Sałamacha.

Więcej informacji o tym, jak młode pokolenie zmienia rynek pracy i komunikację firm dostępne jest w artykule:

https://onboard.pl/aktualnosci/mlode-pokolenie-zmienia-rynek-pracy-komunikacje-firm/

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29-31 stycznia 2018  r. przez SW Research metodą OmniWatch na reprezentatywnej próbie 802 użytkowników internetu w Polsce

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Digital Life. Koniec ery offline i online. Augmented reality.

Nothing But Thieves, angielski zespół młodego pokolenia, grający alternatywnego rocka, w jednej z piosenek: „Trip Switch” trafnie komentuje otaczającą nas rzeczywistość. Nasze życie w ogromnym stopniu stało się cyfrowe, a wirtualna przestrzeń zaczęła nabierać równie ważnego znaczenia jak realny świat.

W Internecie spędzamy długie godziny, zawierając znajomości, wymieniając się informacjami, a nawet zakochując się. Psychologowie wprost mówią o pokoleniu Internetu, które urodziło się w zdigitalizowanym świecie i w przeciwieństwie do imigrantów cyfrowych (którzy pamiętają jeszcze Nokię 8110) zatraca rozróżnienie na offline i online. „Trip Switch” opowiada historię, jak trudno wyobrazić nam sobie sytuację, gdy nagle odłączą prąd (Internet). Co wówczas się stanie?

Z technologicznego punktu widzenia, jedną z konsekwencji zatarcia granic pomiędzy światem realnym i wirtualnym jest tzw. augmented reality – AR, czyli rzeczywistość rozszerzona. Znajduje ona zastosowanie w wielu rozwiązaniach technologicznych, gdzie nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Jak choćby aplikacja instagramowa pozwalająca na zmianę twarzy. Chociaż sama idea animacji twarzy została zapoczątkowana przez Snapchat, szybko podchwycił ją Facebook. Aplikacja MSQRD przed rozdaniem Oskarów wypuściła filtr pozwalający zmienić twarz użytkownika  w twarz Leonardo DiCaprio. Pomysł okazał się absolutnym sukcesem w promocji wieczoru oskarowego – szczególnie, że wiele osób oczekiwało na pierwszego Oskara dla Leo. W Polsce rozpoczyna się właśnie sezon na smog, a co za tym idzie coraz więcej osób będzie kupowało maski. Czy któraś z firm produkujących maski antysmogowe wykorzysta popularność filtrów twarzy w promocji swoich produktów? Czy przed premierą Gwiezdnych Wojen w Polsce pojawi się na Instagramie maska mistrza Yody?

Kolejny przykład: Pokemon GO – aplikacja mobilna wykorzystująca technologię AR. Wraz z popularnością tej aplikacji marketerzy zaczęli dostrzegać ogromne możliwości płynące z wykorzystania augmented reality do promocji swojego biznesu. W Polsce aplikacja została wykorzystana m.in. przez markę Orange (darmowy transfer internetu otrzymywali wszyscy, których udało się wyrwać z domu i zachęcić do przyjścia do salonu), Żywiec, KFC, Multikino. Również agencja mrTarget może pochwalić się realizacją kampanii z wykorzystaniem tej technologii.

Wśród marketerów powstało nawet określenie poke-marketingu, czyli marketingu wykorzystującego aplikację do przyciągnięcia użytkowników z online do offline.

Marki wykorzystują technologię AR do przyspieszenia decyzji zakupowych użytkownika, a także zaangażowania i lojalizacji. Powstaje coraz więcej rozwiązań, np. wirtualnych przymierzalni ubrań (FX-Mirror) okularów (Ray-Ban). Ikea wprowadziła aplikację pozwalającą na „przymierzenie” kanapy do własnego salonu bez konieczności udawania się do sklepu. Z kolei Sephora uruchomiła aplikację (Virtual Artist Tool), dzięki której konsumentki mogą wypróbować nową linię do makijażu korzystając wyłącznie z kamery w smartfonie. Ta już w pierwszych tygodniach od premiery miała 1,6 mln pobrań.

Zakładając, że większość z nas nie rozstaje się ze smarfonem i jest on podstawowym narzędziem, które łączy świat offline z online, technologia AR będzie się rozwijać. Szczególnie podatne na ten trend będzie pokolenie „digital natives”, które wychowane na smarfonach i zakładające ad blocki, będzie chciało otrzymać coś spersonalizowanego, użytecznego, angażującego. Coś, co doprowadzi do podjęcia decyzji zakupowej. Mówi się również jednak o tym, że rzeczywistość rozszerzona powinna dostarczać użytkownikowi to „coś”, co spowoduje ulepszenie świata realnego, zwiększenie jego doznań – stąd tak ważne by kontent budowany w oparciu o technologię AR był użyteczny, a nie efekciarski.

AR jest czymś znacznie więcej niż modą w świecie digital marketingu. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego jak z wielu rozwiązań AR korzysta na co dzień, co też nie umyka uwadze marketerów wykorzystujących tę technologię do rozwoju swojego biznesu. Według szacunków Forbesa, rynek AR marketingu do 2022 r. osiągnie wartość 117,4 mld USD.

Autorka artykułu:
Katarzyna Olender, Head of Digital w mrTarget, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Źródła:

http://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1648-cyfrowe-zycie-psychiczne.html

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/06/13/11-creative-uses-of-augmented-reality-in-marketing-and-advertising/#14aaaaf56b12

https://socialmedia.pl/poke-marketing-czyli-wypromowac-lokalny-biznes-przy-pomocy-pokemon-go/

 

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Pokolenie digital natives – co je wyróżnia i jak się z nim komunikować

Z roku na rok młodzi ludzie stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, wiedzą czego chcą, a co absolutnie nie wpisuje się w ich preferencje. Millenialsi i Pokolenie Z są bardzo ważną grupą docelową dla wielu marek z branż: beauty, fashion, rozrywkowej oraz IT. Mają też ogromny wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. Efektywne dotarcie i zaangażowanie tej grupy to wyzwanie dla marketerów. DDOB – platforma zrzeszająca influencerów, jedna ze spółek grupy AdNext, podpowiada jak mu sprostać.

Digital natives to młodzi ludzie urodzeni po 1980 roku z „telefonem w ręku”, którzy znaczną część swojego życia przenoszą do sieci. Jako konsumenci znacznie różnią się od swoich rodziców oraz dziadków – są bardziej sceptyczni i wyczuleni na wszelkie próby manipulacji przez reklamodawców. Jednak jeśli się do czegoś przekonają stają się bardzo zaangażowani. Charakteryzuje ich także przywiązanie do ulubionych liderów opinii, których traktują jak dobrych znajomych. Dlatego dobrze opracowana strategia teen marketingowa powinna opierać się przede wszystkim na budowaniu dialogu i lojalności. Właściwie zaplanowana i poprowadzona komunikacja skierowana do młodych odbiorców może sprawić, że staną się oni swoistymi ambasadorami marki – mówi Bartek Sibiga, CEO DDOB.

Jeśli chodzi o media to Millenialsi i Pokolenie Z przede wszystkim konsumują Internet. Telewizja, która jest medium generującym największe zasięgi w innych grupach docelowych, mogłaby dla nich nie istnieć. Nie można do nich dotrzeć poprzez tradycyjne formy reklamowe. Przedstawiciele digital natives są oporni na plakaty, ulotki, bilbordy i banery. Działania marketerów skierowane do młodych konsumentów powinny opierać się na publikowaniu ciekawych i przydatnych dla nich treści (content marketing) oraz na tzw. influencer marketingu. Zrozumienie kluczowych motywacji przedstawicieli Millenialsów  i Pokolenia Z jest podstawą do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Młodzi ludzie wyróżniają się na rynku wysoką potrzebą przynależności do grupy i jednocześnie wyróżniania się na jej tle przez podkreślanie swojego statusu i atrakcyjności. Działania marketingowe marek muszą wpisywać się w funkcjonujące kody komunikacji oraz odpowiadać na potrzeby młodych konsumentów, inaczej zginą w tłumie – mówi Mateusz Krogulec, Co-Owner w DDOB.

Przed dokonaniem zakupu większość z nas, według niektórych badań nawet 80%, korzysta z porad otoczenia oraz opinii znalezionych w Internecie. Konsumenci, zwłaszcza ci młodzi, ufają rekomendacjom blogerów tak samo, jak rekomendacjom osobistym. Marki coraz chętniej wykorzystują to, że digital influencerzy są podobni do młodych odbiorców – mają tyle samo lat, te same problemy – oraz to, że są autentyczni. To właśnie ich autentyczność sprawia, że Generacja Z chce nosić te same ubrania, słuchać tej samej muzyki, grać w te same gry czy używać tych samych produktów co oni – wskazuje Bartek Sibiga, CEO DDOB.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF