...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wyjaśnić niewyjaśnione – dlaczego Twoja firma potrzebuje video explainer?

Wszyscy kochamy memy. Przypisujemy je do konkretnej sytuacji, utożsamiamy się z nimi, ale przede wszystkim - udostępniamy dalej. Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest bardzo prosta – symbol mówi więcej niż tysiąc słów. Jest to prosty komunikat, który wyjaśnia szybko, prosto i skutecznie.

O tym, że marketing jest dźwignią handlu chyba nikogo nie trzeba przekonywać.  Pozostaje zatem pytanie jaki rodzaj wybrać – content marketing, influencer marketing czy może video marketing? Tu odpowiedź brzmi – “to zależy” – najlepiej połączyć różne rodzaje i odpowiednio optymalizować. 

Biznes ewoluował, a marketing razem z nim.  

Reklama z założenia musi przykuwać uwagę – i to zarówno pod względem treści, jak i formy. Firmy wykorzystują coraz to nowe nośniki, żeby “podać” swoim użytkownikom informacje w atrakcyjnym wydaniu. Te formy z biegiem czasu oczywiście się zmieniają, gdyż to, co było modne jeszcze rok temu, niekoniecznie sprawdzi się w aktualnej kampanii. Niech ilustracją dla tych zmian będzie dobrze wszystkim znany i wciąż wykorzystywany roll-up. Swoją premierę w Polsce miał już w 1994 roku. Do jego produkcji wykorzystana została żaluzja okienna oraz rurka z namiotu. I 28 lat temu tyle wystarczyło, aby uzyskać efekt ,,WOW”.  Z biegiem czasu w coraz większym stopniu zwracano uwagę na jakość wydruku. Aktualnie, jeżeli nie jest on podświetlany, to zupełnie nie wyróżnia się na tle innych systemów wystawienniczych.  

Wyróżnia się za to explainer video, który w prosty sposób skupia mnóstwo treści w krótkim materiale filmowym, który przyswaja się łatwo i zostaje w pamięci na dłużej. 

 

Czym tak właściwie jest ten video explainer video? 

Nazwa pochodzi od angielskiego ‘’explain’’, czyli wyjaśnić. Tego typu produkcje mają na celu dynamiczne przedstawienie w krótkim czasie (najczęściej 15 sek. – 3 min) złożonych procesów poprzez zaanimowane ilustracje i nierzadko podkład lektorski. Mają szerokie zastosowanie w procesie wdrożenia i szkolenia pracownika, przedstawienia pigułki informacji o firmie dla potencjalnego inwestora, wyjaśnienie złożonej technologii czy nawet podsumowanie kwartału. 

Explainer video odróżnia się od typowego filmiku przede wszystkim holistycznym podejściem. Na każdym etapie produkcji określa się cel – wyjaśnienie postawionego pytania, na który odbiorca musi znaleźć odpowiedź w video.  

 

Proces powstawania explainer video: 

 

  1. Koncepcja – omówienie celu materiału filmowego oraz zebranie najważniejszych informacji, ustalenie specyfikacji i postawienie pytania, na które zostanie udzielona odpowiedź w produkcji. 
  1. Scenariusz – wyselekcjonowanie istotnego tekstu i ustalenie czy jest potrzebny lektor 
  1. Storyboard – przygotowanie zestawu elementów graficznych, chronologiczne ułożenie historii 
  1. Montaż – animacja elementów w sposób ustalony na etapie koncepcyjnym 
  1. Test – wprowadzanie niezbędnych poprawek w oparciu o oczekiwania biznesowe klienta. 

 

 

Wydaje Ci się to zbyt skomplikowane? Zaufaj specjalistom! Jeśli w portfolio swojej firmy posiadasz usługę, którą ciężko jest wyjaśnić w jednym zdaniu, Twoja firma na tyle się rozwinęła, że chciałbyś mieć pigułkę skondensowanych informacji lub planujesz digitalową kampanie marketingową, chętnie wprowadzimy Cię w szalenie ciekawą tematykę video explainerów i przygotujemy materiał skrojony na Twoje potrzeby. 


Autor: Łukasz Kisiała

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Golden Marketing Conference za nami! [BRIEF PATRONUJE]

Golden Marketing Conference

Po raz 9. w Sali Ziemi na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyła się Golden Marketing Conference. Jak przy każdej edycji wydarzenie przyciągnęło ekspertów i specjalistów marketingu, social mediów, digitalu oraz e-commerce.

Wzorem lat ubiegłych GMC odbyło się w formie hybrydowej co pozwoliło na uczestniczenie w konferencji tym osobom, które nie mogły fizycznie pojawić się w Poznaniu oraz przeprowadzenie dwóch prelekcji w formie online.

Tegoroczna edycja potwierdziła to co mówi się o Golden Marketing Conference w branży marketingowej – to wydarzenie profesjonalnie zorganizowane, z bardzo wysokim poziomem merytorycznym i przestrzeniom na wymianę doświadczeń. Konferencja objęta jest także akredytacją międzynarodowego programu DIMAQ.

GMC było pierwszą okazją do występu przed żywą publicznością po prawie dwuletniej przerwie dla takich wybitnych ekspertów jak Janina Bąk, Paweł Tkaczyk, Przemek Modrzewski czy Grzegorz Miecznikowski, Aleksander Poniewierski oraz Maciej Martowicz. Na scenie GMC pojawili się także przedstawiciele takich brandów jak TikTok, Żabka Polska, Ringier Axel Springer Polska, KUBOTA, Core Law, Macopedia, Grupa iCEA, Bilot, Whites, Socjomania, Grupa MTP, Gameset, Verseo, AdRebellion oraz Mobee Dick.

Organizator na wiosnę zapowiada jubileuszową 10. edycję Golden Marketing Conference.


Źródło: Golden Marketing Conference

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Duża bariera w cyfryzacji biznesu: blisko połowa firm bez szybkiego Internetu

internet

Średnia prędkość Internetu w Polsce to 144.10 Mb/s – wynika z danych Speedtest.net. Daje nam to 30. miejsce w światowym rankingu. Gdyby chodziło wyłącznie o gospodarstwa domowe, byłby to wynik zadowalający, ale gdy weźmiemy pod uwagę również biznes – sprawy mają się zgoła inaczej. Tylko 42% polskich firm korzysta z przepustowości powyżej 100 Mb/s. To poważna bariera w cyfryzacji.

256.70 Mb/s — tyle wynosi średnia przepustowość Internetu w Monako, który jest liderem zestawienia Speedtest.net. Niewiele wolniejszy transfer oferuje internautom Singapur i Hongkong, które również znalazły się na podium. Choć do liderów dzieli nas sporo, to powodów do wstydu nie mamy – wypadamy lepiej niż Czesi (84 Mb/s), Słowacy (101 Mb/s) czy Niemcy (126 Mb/s). Niepokoją jednak dane dotyczące przepustowości Internetu w firmach.

Droga do innowacji

Według danych EY Polska, w czasie pandemii co prawda aż 57% polskich firm przyspieszyło transformację cyfrową. Mimo to dalej poważną przeszkodą w rozwoju cyfryzacji jest ograniczony dostęp do szybkiego Internetu. Według GUS-u, choć 98,6% przedsiębiorstw w Polsce ma dostęp do Internetu, to dostęp do łączy o przepustowości 100 Mb/s i więcej posiada jedynie 42,8% firm. Dodatkowo tylko 19% z nich korzysta z łącza szybszego niż 500 Mb/s. Z kolei dostęp do łącza o przepustowości co najmniej 1 Gb/s posiada 9% firm.

 Zbigniew Szostak_Brak dostępu do szybkiej sieci de facto utrudnia cyfryzację, bo dostęp do zaawansowanych usług IT wymaga przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i dużej przepustowości. Przykładem mogą być takie technologie jak np. sieci SD-WAN, dostęp do chmur obliczeniowych, czy też transmisje danych dla Internetu Rzeczy czy Big Data. Warto zwrócić uwagę, że choć z usług chmurowych korzysta dziś 4-krotnie więcej firm niż w 2014 r., to wciąż znajdujemy się statystycznie poniżej średniej unijnej. Do liderów takich jak kraje skandynawskie dzieli nas przepaść.

Zbigniew Szostak, Dyrektor Działu Produktów i Rozwiązań z Grupy 3S

Jak wynika z danych Eurostatu, jeśli chodzi o poziom adopcji chmury, to w Polsce wynosi on 24% a średnia unijna 36%. W badaniach Eurostatu przodują kraje skandynawskie – tam nawet 70% firm korzysta z chmury obliczeniowej. Dobra wiadomość jest taka, że Polska znajduje się w gronie trzech krajów w Europie z największymi prognozowanymi inwestycjami w sieć światłowodową do lokalizacji użytkownika końcowego (FTTP – Fibre to the Premises) – wskazuje raport DLA Piper. Będzie to miało również wpływ na tempo cyfryzacji biznesu.

 Zbigniew Szostak_Warto zauważyć, że w ostatnich latach dostęp do infrastruktury światłowodowej w Polsce znacząco się poprawił. Operatorzy inwestowali w rozwój sieci ze środków własnych, ogromnym wsparciem były też fundusze unijne. To sprawia, że dziś jesteśmy znacznie bardziej zaawansowani pod względem infrastruktury światłowodowej niż np. nasi zachodni sąsiedzi.

 Zbigniew Szostak z Grupy 3S

Według danych UKE, W 2019 roku odnotowano 1,5-procentowy przyrost długości sieci w porównaniu do 2018 r. Na koniec 2019 r. długość sieci optycznej w Polsce wyniosła 379 tys. km. Danych za 2020 r. jeszcze nie podano.

Cena czy jakość?

Co zatem, jeśli nie brak infrastruktury, powoduje, że przedsiębiorcy nie chcą korzystać z szybkiego Internetu? Bynajmniej nie jest to cena. Warto zauważyć, że cena Internetu w Polsce jest jedną z najniższych na świecie. Według raportu Surfshark zajmujemy pod tym względem 4. miejsce na świecie (na 85 badanych państw). Wiele wskazuje na to, że firmy nie korzystają z szybkiego dostępu do sieci, bo… nie mają takiej potrzeby. Z danych GUS-u wynika, że aż 76% firm jest zadowolona ze swojego łącza internetowego. Najwyższy poziom satysfakcji daje się zaobserwować w gronie dużych przedsiębiorstw, gdzie wynosi on 93%, ale i wśród małych firm, najgorzej zinformatyzowanych, jest wysoki (76%).

Zbigniew Szostak_To pochodna tego, że przedsiębiorcy korzystali dotychczas z mało zaawansowanych usług niewymagających większych przepustowości. Obecnie sytuacja zaczyna się zmieniać, gdyż mamy do czynienia z przyśpieszeniem cyfryzacji wymuszonym m.in. przez następstwa pandemii. Dobra wiadomość jest taka, że nasza infrastruktura jest stosunkowo młoda i nowoczesna, zdolna obsłużyć zwiększone obecnie potrzeby (chociażby dużo częstszą obecnie pracę zdalną), jak również gotowa na przyszłe nowości technologiczne.

 Zbigniew Szostak z Grupy 3S


Źródło: Grupa 3S

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brand, Social i Digital – to trzy słowa klucze nawiązujące do zbliżającego się wielkimi krokami wydarzenia organizowanego przez Shell. Dlaczego nie może Was zabraknąć na “Ultimate Brand Meetup”?

shell brand is the future

Już 28 września znakomite grono ekspertów z Shell spotka się na wirtualnej konferencji, aby podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami z uczestnikami jedynego w swoim rodzaju eventu – The Ultimate Brand Meetup. To niepowtarzalna okazja, aby poznać lepiej organizację, która tworzy i kieruje swoimi działaniami marketingowymi z myślą o przyszłości – zarówno przyszłości swojego biznesu, jak też swoich pracowników.

Dean Aragon

O sukcesie brandu oraz o tym, co sprawia, że Shell jest jedną z najbardziej renomowanych marek na świecie, opowie Dean Aragon, CEO Shell Brands International AG, Global Vice President – Brand, który z firmą związany jest od 2014 roku. W czasie spotkania uczestnicy poznają wizję eksperta, który w swojej 30-letniej karierze uczestniczył w procesie tworzenia, aktywacji i wprowadzania wielu globalnych marek na wysoce konkurencyjne rynki.

 

John J. Atkins

Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się zainteresowania i potrzeby odbiorców. Przygotowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii komunikacji jest większym wyzwaniem niż kiedykolwiek wcześniej ze względu na ilość dostępnych treści online. John J. Atkins, Head of Digital Analytics & SEO w Shell, opowie, w jaki sposób Shell wykorzystuje dane do tworzenia komunikacji, której celem jest zwiększenie zaangażowania i świadomości odbiorców.

 

 

Dan Williams

Meytha AlmutawaaZdecydowana większość marek ma świadomość, jak niezwykle istotne są media społecznościowe w budowaniu relacji z odbiorcą. Jednak wiele z nich nie docenia wartości zaangażowania i nie wie, jak zrozumieć oczekiwania klientów oraz dostarczyć im treści, które będą przydatne, wciągające i interesujące. Na wirtualnej scenie wystąpią także Dan Williams – Head of Digital Product & Innovation oraz Meytha Almutawaa – Digital and Social Media Strategy Lead – Global, którzy poruszą temat mediów społecznościowych oraz potencjału tkwiącego w odpowiedniej komunikacji skierowanej do klientów.

Brzmi interesująco? Nie przegap jedynej w swoim rodzaju okazji i zapisz się na wydarzenie już dziś na https://app.evenea.pl/event/theultimatebrandmeetup/.


Źródło: Shell 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wynagrodzenie Top Managementu w Polsce. Raport płacowy Page Executive 2021

mezczyzna otrzymuje wynagrodzenie do reki

W których branżach wynagradzano najlepiej w minionym roku? Eksperci Page Executive sprawdzili, jak kształtują się wynagrodzenia top managementu w Polsce. Z Raportu Płacowego 2021 wynika, że pensje większości menedżerów wysokiego szczebla nie ucierpiały podczas pandemii koronawirusa. Osoby na wielu stanowiskach zarządczych – zwłaszcza związanych z e-handlem i nowoczesnymi technologiami – odnotowały znaczący wzrost wynagrodzeń. Liderzy, którzy sprawdzili się w „trudnych” czasach i skutecznie przeprowadzili firmę przez wyzwania „nowej” rzeczywistości należą obecnie do grupy najbardziej cenionych i poszukiwanych managerów w Polsce i Europie.

Rok 2020 okazał się czasem wielkiego sprawdzianu dla ludzi i organizacji. Pod wpływem pandemii liderzy musieli w błyskawicznym tempie poradzić sobie z nowymi wyzwaniami związanymi m.in. z transformacją cyfrową, reorganizacją struktur, wprowadzeniem lub rozwinięciem w firmie nowych usług, produktów czy kanałów sprzedaży, przejściem na pracę zdalną. Tym razem od ich decyzji zależała przyszłość organizacji, a nie tylko poziom zysku finansowego. Nowe wyzwania analogicznie przełożyły się na wzrost oczekiwań względem top managementu, co często wiązało się z koniecznością pozyskania przez liderów nowych kompetencji lub stworzenia w organizacji dodatkowych ról. Kluczowe stały się takie umiejętności jak business development, zarządzanie zmianą, ryzykiem i efektywnością (Performance Management) oraz pracą zdalną. Obecnie są to również kompetencje najbardziej pożądane wśród top managementu.

Paweł Wierzbicki, Senior Partner & Head of Page Executive Polska

Trudny rok? Nie dla e-Commerce i Digital

Rok 2020 okazał się bardzo dobry dla przedstawicieli sektorów: e-Commerce i nowych technologii. Wymuszone przez pandemię zmiany zachowań konsumentów zaowocowały dużym wzrostem popularności zakupów internetowych. W związku z tym zwiększyło się zapotrzebowanie na liderów z kompetencjami w zakresie budowy efektywnych platform typu market place i e-Commerce. Popyt wyraźnie przekroczył podaż, co odbiło się na zarobkach top managementu we wspomnianych branżach. Obecnie Chief Commercial Officer może liczyć na pensje rzędu 32-80 tys. zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenia e-Commerce Dyrektorów rozpoczynają się od 30 tys. zł brutto, a najczęściej oferowane stawki dla Head of Marketplace oscylują wokół 28-45 tys. zł brutto miesięcznie.

Sukces sprzedaży internetowej w dużej mierze zależy od efektywnych działań digitalowych i marketingowych. Popyt na specjalistów z tego obszaru wyraźnie wzrósł, co również przełożyło się na pensje pracowników. Chief Digtial Officer, podobnie jak Chief Marketing Officer, może liczyć na pensje w granicach 30-70 tys. zł brutto miesięcznie.

W wielu sektorach pandemia wymusiła znaczące przyspieszenie cyfrowej transformacji. Dlatego nawet w branżach, które mają za sobą trudny rok, osoby odpowiadające za obszary takie jak digital czy e-commerce mogły liczyć na wiele ofert pracy i wzrost zarobków – m.in. w instytucjach finansowych, sieciach handlowych i firmach z branży FMCG. W związku z rozwojem handlu internetowego, daleko idące zmiany zaszły także w obszarze logistyki. Firmy nie oszczędzały na wysokości wynagrodzeń menedżerów wysokiego szczebla odpowiedzialnych np. za łańcuch dostaw, przebudowę sieci logistycznej i wdrażanie strategii omnichannel.

Paweł Wierzbicki z Page Executive, firmy specjalizującej się w rekrutacji pracowników na najwyższe stanowiska zarządzające

Nowe technologia i IT umacniają pozycję

Z roku na rok pensje specjalistów od nowych technologii dynamicznie rosną. Jednak upowszechnienie pracy zdalnej i konieczność przeprowadzenia błyskawicznej transformacji cyfrowej w wielu firmach sprawiło, że znacząco zwiększył się popyt na narzędzia i usługi oferowane przez podmioty z sektora IT. Jak wynika z Raportu Płacowego, w ślad za rosnącym zapotrzebowaniem wzrastały też zarobki top managementu we wspomnianych branżach. Największe podwyżki odnotowali Dyrektorzy Software Development, którzy mogą liczyć na pensje w graniach 25-65 tys. zł brutto miesięcznie oraz dyrektorzy ds. cyberbezpieczeństwa ze średnimi płacami w wysokości 25-45 tys. zł brutto miesięcznie.

Wzrosty w SSC/BPO

Na uwagę zasługują również wzrosty zarobków wynikające z rozwoju poszczególnych branż w Polsce. Większe płace w SSC/BPO to efekt m.in. nowych inwestycji, które generowały duży popyt na pracowników. Uposażenia top managementu w tym sektorze ewoluują w kierunku poziomów znanych z Europy Zachodniej. Obecnie Head of Shared Services Center, zarządzającymi ponad 1000 pracowników może spodziewać się wynagrodzenia w granicach 50-90 tys. zł brutto na miesiąc. W przypadku osób na tym samym stanowisku zarządzającymi od 250 do 1000 osób, pensje oscylują wokół 37-65 tys. zł brutto, a liderzy z liczbą podwładnych poniżej 250 osób mogą oczekiwać płac na poziomie 27-45 tys. zł brutto miesięcznie.

Podwyżki w farmacji

W branży farmaceutycznej uwagę zwracają warunki finansowe w firmach, które rywalizują na rynkach europejskich oraz na rynku globalnym – chcąc odnieść sukces poza Polską, zwykle nie mogą oferować kandydatom niższych wynagrodzeń niż ich konkurenci w innych krajach. Największe wzrosty płac w tej branży odnotowali m.in.: Dyrektorzy Governmental Affairs, których pensje sięgają 60 tys. zł brutto miesięcznie, Dyrektorzy Regulatory Affairs (płace do 45 tys. zł brutto miesięcznie) i Medical Managerowie ze stawkami na poziomie 35 tys. zł brutto miesięcznie.

Doceniona rola HR-owca

W ostatnich miesiącach doszło do widocznej ewolucji w myśleniu o zarządzaniu zasobami ludzkimi. Rok 2020 okazał się kluczowy dla postrzegania HR jako obszaru o strategicznym znaczeniu w organizacji. Pozycja dyrektorów ds. personalnych zwykle się umacniała, a firmy w trybie pilnym realizowały usprawnienia procesów HR. W sektorach, które zyskały na kryzysie, firmy wzmacniały swoje zespoły, włącznie z najwyższą kadrą zarządzającą.

W trudnych czasach i niepewnym środowisku biznesowym rośnie znaczenie empatii, elastyczności i zrozumienia potrzeb pracowników, a ostatni rok pokazał, jak ważne jest zadbanie o well-being zespołów, aby zapobiec rotacjii najlepszych talentów. Firmy dostrzegły, że działy HR to inwestycja w organizacje, dlatego specjaliści od HR stali się Partnerami Biznesowymi, a ich wynagrodzenia wyraźnie wzrosły.

Paweł Wierzbicki z Page Executive

Obecnie Dyrektor ds. HR może liczyć na pensje w wysokości 25-56 tys. zł brutto miesięcznie. HR Business Partnering Director otrzyma od 20 do 42 tys. zł brutto miesięcznie, a HR Projects Manager od 22 do 32 tys. zł brutto miesięcznie.

Rola CFO zdefiniowana na nowo

Jak wynika z najnowszego Raportu Page Executive, pandemia wymusiła zmiany w postrzeganiu niektórych ról i obszarów w organizacji. Dotyczyło to przede wszystkim dyrektorów finansowych (CFO), którzy w minionym roku stali się kluczem do sukcesu wielu firm. To właśnie oni odpowiadali za efektywność finansową oraz wdrażanie rozwiązań z zakresu business intelligence, data science, automatyzacji i robotyzacji, a także przygotowali swoje organizacje na nadejście bardziej wymagających czasów. W gestii dyrektorów finansowych pozostawało również zarządzanie ryzykiem – obszar, który pod wpływem ostatnich wydarzeń nabrał jeszcze większego znaczenia w biznesie. W wielu branżach pensje CFO wzrosły lub utrzymały się na równym poziomie. Największe podwyżki na tym stanowisku odnotowali dyrektorzy finansowi pracujący dla firm z sektorów FMCG (pensje od 30 do 72 tys. zł brutto miesięcznie), e-commerce/marketplace (28-62 tys. zł brutto miesięcznie), czy Life Sciences (32-75 tys. zł brutto miesięcznie). Wyraźnym trendem z punktu widzenia wynagrodzenia jest zwiększenie części zmiennej rocznego wynagrodzenia.

Kto stracił?

Spadki wynagrodzeń na najwyższych stanowiskach były powszechne tylko w jednym z opisanych w Raporcie obszarów – bankowości, ubezpieczeniach i usługach finansowych. Trudna sytuacja sektora to jednak pochodna nie tylko pandemii, ale także innych okoliczności, niesprzyjających dla firm z branży – jak obniżka stóp procentowych, obniżenie limitu pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego, mniejsza konsumpcja i potrzeby pożyczkowe.

Instytucje finansowe różnie reagowały w okresie pandemii. Część banków i firm pożyczkowych redukowała zatrudnienie pracowników lub znacząco zmniejszała premie za rok 2020. Niektóre również decydowały się na czasowe obniżenie pensji podstawowej pracownikom. Zmiany nie ominęły również osób na najwyższych stanowiskach zarządczych.

Paweł Wierzbicki z Page Executive

O Raporcie

Raport Płacowy Page Executive 2021 został opublikowany w maju br. Ujęte w raporcie informacje o średnich zarobkach dotyczą głównie firm z kapitałem zagranicznym, osiągających w Polsce przychody powyżej 20 mln zł rocznie. Przygotowane zestawienia obejmują wynagrodzenia minimalne, maksymalne i najczęściej oferowane, a także informacje o rocznych bonusach i długoterminowych programach motywacyjnych (LTI). Prezentacji wynagrodzeń towarzyszy omówienie trendów w poszczególnych sektorach, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu pandemii koronawirusa na kondycję przedsiębiorstw i na rynek pracy w poszczególnych branżach.


Źródło: Page Group 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Akademia Digitalu. Debata ekspercka. 19 maja 2021 [BRIEF PATRONUJE]

Akademia Digitalu Digitree Group

19 maja startuje Akademia Digitalu, którą rozpoczyna debata ekspercka, pod tytułem „Jak żyć w e-commerce?”. Debatę poprowadzi Jarosław Juszkiewicz, dziennikarz, pasjonat technologii i głos nawigacji Google Maps. Ekspertami będą przedstawiciele Digitree Group, Future Mind, Interia.pl.

Od ponad roku cyfryzacja nabrała dużego rozpędu, a polski e-commerce nadrobił zaległości ostatnich dziesięciu lat i dopiero zaczyna swój rajd. Jednak nic nie jest takie proste. Segment klientów biznesowych czeka ogromna zmiana, głównie za sprawą rosnącej profesjonalizacji biznesu związanej z wdrożeniami e-commerce czy automatyzacją i transformacją cyfrową.

Ostatni rok to ciągła walka o przetrwanie, ale i rozwój biznesów w przyszłości. To codzienność związana z ogromną ilością informacji, napływających z różnych stron. Stąd pomysł na stworzenie miejsca z kompleksową wiedzą na temat digitalu i e-commerce. Ideą Akademii Digitalu, jest konfrontacja sprawdzonej wiedzy i doświadczenia z zasłyszanymi prawdami. Będziemy doradzać, ale jeszcze chętniej odradzać to, co dla biznesów jest nieefektywne.

Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Dyrektor Marketingu Digitree Group

Tomasz Woźniak z Future Mind, Jakub Cel z Interia.pl oraz Rafał Zakrzewski, Roman Grygierek, Krzysztof Bińkowski i Cezary Kożon z Digitree Group, już 19 maja będą mieli okazję porozmawiać na temat:

  • wyzwań i szans dla e-commerce w obliczu szybkiego rozwoju rynku,
  • marketplace’ach, jako szansie do rozwoju sprzedaży i docierania do nowych kupujących na rynkach zagranicznych,
  • błędach popełnianych przez e-commerce’y,
  • zmianach w zachowaniach i nawykach zakupowych użytkowników.

Kontynuacją debaty będzie cykl ośmiu webinarów, na temat wdrożeń e-commerce, marketing automation, marketplace’ów i digital360, opartych o case study znanych marek. Pierwszy cykl Akademii Digitalu zwieńczy wykład online Jacka Walkiewicza, psychologa i jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich mówców, który opowie o pełnej mocy w czasach zmian, czyli o odwadze w podejmowaniu nowych wyzwań.

Akademia Digitalu skierowana jest do wszystkich tych, którzy działając w biznesie chcą zmiany. Są gotowi odpowiadać na wyzwania dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i potrzeb konsumentów. Są zdeterminowani do dorównania lub wyprzedzenia konkurencji. Wiedzą, czego nie wiedzą i chcą wiedzieć więcej.

Zapraszamy do bezpłatnej rejestracji w wybranych wydarzeniach lub całej Akademii Digitalu.

Liczba miejsc ograniczona!

Patronat mediowy nad wydarzeniem objęli: Business Insider, Brief.pl, NowyMarketing.pl, MamStartup.pl, E-commerce w praktyce, Marketer+

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

HRevolution 2021 — Remote Edition [BRIEF PATRONUJE]

HRevolution

2020 zrewolucjonizował wiele obszarów HR — praca zdalna stała się powszechna, cyfryzacja przyspieszyła, a liczne dotychczasowe przyzwyczajenia odeszły w niepamięć. Dzisiejsi liderzy stoją w obliczu ciągłych wyzwań cyfrowych i organizacyjnych spowodowanych pandemią.

Dołącz do HRevolution Remote Edition! Spotkajmy się 11 lutego 2021 roku bez wychodzenia z domu. W trakcie konferencji porozmawiamy o cyfrowych priorytetach w nowej rzeczywistości, która pod wpływem pandemii przeszła niewyobrażalną i bardzo szybką zmianę.

Digital jest teraz nie tylko codziennością, ale i nieuniknioną przyszłością, dlatego warto z dużą uwagą przyglądać się trendom i pojawiającym się innowacjom. Jeśli interesuje Cię, jak zmieniają się relacje, przywództwo, kultura cyfrowa i mentalność pracowników, a także to, jaki mają wpływ na naszą pracę — zarezerwuj miejsce na konferencji już dziś.

HRevolution wydarzenie

Program przygotowujemy we współpracy z naszymi międzynarodowymi i polskimi ekspertami, naukowcami i praktykami w dziedzinie stosunków międzyludzkich i przyszłości pracy, aby jak najszerzej poruszyć nurtujące nas aktualne zagadnienia. Tegoroczni prelegenci pomogą naszym uczestnikom lepiej zrozumieć proces digitalizacji HR. Opowiedzą też, jak cyfrowa transformacja zmienia sposób działania działów HR, jakie będą najważniejsze cyfrowe trendy, technologie i kompetencje oraz jak budować i zarządzać wysokowydajnymi zespołami w nowej, wirtualnej rzeczywistości.

Poznaj prelegentów nadchodzącej edycji HRevolution:

  • Josh Bersin — znany na całym świecie branżowy analityk, edukator i lider HR, także w obszarach przywództwa i technologii HR. Ekspert doradza również firmom HR, jak skutecznie dopasować produkty i usługi do potrzeb nabywców korporacyjnych, a także bloguje i publikuje treści w mediach branżowych. Bersin mieszka w rejonie San Francisco, aby być blisko tętniącej życiem i innowacjami Doliny Krzemowej, obserwować rozwój technologii i jej wpływu na biznes oraz talenty.
  • Anna A. Tavis — ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w branży HR — pracowała m.in. dla takich firm jak Nokia, Motorola czy AIG. Jest badaczką, pisarką, mówczynią, globalną edukatorką i coachem skupiającym się na przyszłości pracy. Wykłada na New York University, doradza licznym firmom i startupom, a także zasiada w redakcji People + Strategy Journal. Jak mówi o sobie, jej pasją jest rozwijanie innowacyjnego podejścia do talentów i organizacji oraz pomaganie w odkrywaniu wyższych celów gospodarki.
  • Dariusz Jemielniak specjalizuje się w wysokich technologiach i otwartej współpracy. Jest on kierownikiem katedry MINDS w Akademii Leona Koźmińskiego, wykładowca w Berkman-Klein Center for Internet and Society na Harvardzie. W 2015 roku został członkiem Rady Powierniczej Fundacji Wikimedia, a w 2017 roku – Rady Doradczej OpenMaker. Jako przedsiębiorca rozwinął i sprzedał największy polski słownik internetowy ling.pl oraz jest współtwórcą Insta.Ling. Prof. Jemielniak bada społeczności otwartej współpracy, zjawisko zorganizowanego współdzielenia oraz ruchy antynaukowe. Prowadził projekty badawcze dotyczące pokrewnych zagadnień na Cornell University, Harvard University, Berkeley i MIT.

To jeszcze nie koniec listy — kolejnych mówców ogłosimy już wkrótce.

Stawiamy na wysoką jakość merytoryczną konferencji, dlatego nie usłyszysz tu prezentacji sprzedażowych, lokowania produktu i autopromocji.

HRevolution

Konferencja jest otwarta na wszystkich uczestników zainteresowanych przyszłością HR, szczegóły i bilety znajdziesz na: https://hrevolution.pl

Kupując bilet na HRevolution Remote Edition otrzymasz:

  • transmisję na żywo wszystkich rozmów, dyskusji i case studies,
  • tłumaczenie symultaniczne na język polski,
  • content corner,
  • platformę networkingową,
  • 30-dniowy dostęp do nagrań.

 Digital University to wiodąca organizacja edukacyjna w Polsce, oferująca liderom rynku doświadczenie edukacyjne na poziomie światowym oraz dogłębną wiedzę w dziedzinie cyfrowej transformacji i budowania cyfrowego sposobu myślenia.  Jej beneficjentami są przedsiębiorcy i ludzie biznesu, zawodowo zainteresowani cyfrową transformacją oraz dzieci i młodzież, które poznają świat najnowszych technologii i rozwiązań zmieniających codzienne życie. Digital University wspiera rozwój umiejętności i kompetencji cyfrowych zgodnie z najnowszymi światowymi trendami technologicznymi. Więcej na www.digitaluniversity.pl.


Źródło: informacja prasowa Digital University

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Digital Excellence Awards 2020 – poznaliśmy liderów transformacji cyfrowej w Polsce

Podczas uroczystej gali Digital Excellence Awards poznaliśmy organizacje, które otrzymały wyróżnienia w tegorocznej edycji konkursu. Wyróżnienia otrzymali mistrzowie transformacji, których cyfrowe salto odwróciło do góry nogami utarte schematy i wprowadziło wiele pozytywnych zmian w działaniu zarówno organizacji, jak i szeroko pojętego otoczenia biznesowego.

W tym roku do konkursu zgłosiła się rekordowa liczba organizacji. Aż 26 zgłoszeń interesujących transformacji cyfrowych zostało poddanych ocenie Jurorów. 12 firm, liderów cyfrowej transformacji dotarło do finału Digital Excellence Awards.

Digital Excellence Awards 2020
Digital Excellence Awards 2020

Podczas gali po raz pierwszy zostało przyznane wyróżnienie specjalne: Cyfryzacja jest kobietą. W tym roku liderki IT i biznesu były silnie reprezentowane nie tylko w Jury, ale także w konkursowych zgłoszeniach. Organizatorzy Konkursu policzyli dokładnie: we wszystkich konkursowych projektach było aż 96 kobiet. Jurorzy konkursu poprzez to symboliczne wyróżnienie podkreślili, że wszyscy są dumni, że w branży IT coraz częściej inicjatywę przejmują Liderki Kobiety.

W kategorii Digital Strategic Perspective wyróżnienie otrzymał Aion Bank, który przy wsparciu swojej spółki technologicznej Vodeno w 5 miesięcy dokonał „generalnego remontu cyfrowego”. Zespół Aion i Vodeno przeprowadzili kompleksową transformację banku poprzez wymianę technologicznego podwozia przy zachowaniu ciągłości operacyjnej i wprowadzili na rynek nowatorski model subskrypcyjny w bankowości. Nagrodę odebrał CIO Banku, Tomasz Motyl. – Strategiczna perspektywa cyfrowa jest konieczna, żebyśmy nie skończyli na pilotażach. Inaczej pilotów można mieć więcej niż Lufthansa.

Agnieszka Rynkowska Członkini Zarządu T-Mobile Polska, wręczając nagrodę

Digital Excellence Awards 2020
Digital Excellence Awards 2020

Finaliści doskonale odrobili lekcję, jak spotkać swojego klienta w świecie cyfrowym – stwierdził Piotr Bułka, Członek Zarządu w Generali, który zapowiadał kategorię Digital Customer Experience. Wyróżnienie w tym obszarze otrzymała firma Gemini Polska. Ambitny program transformacji i nowy system e-commerce dały Gemini pozycję lidera wśród aptek internetowych. Patryk Dolewa, CIO Gemini Polska odbierając nagrodę podsumował „To jest prawdziwy czas na innowacje.”

Digital Capabilities to kategoria, której zwycięzcą została firma LPP.  Jury doceniło rewolucyjną zmianę w funkcjonowaniu międzynarodowej sieci detalicznej oraz innowacyjne podejście do wykorzystania technologii w organizacji, logistyce i ecommerce. Metki RFID do ubrań pozwoliły zwiększyć sprzedaż, a w pandemii przestawić się na sprzedaż online. Arkadiusz Wróbel, CIO w LPP odebrał statuetkę dla LPP.

 Widzieliśmy u finalistów dobrze zdefiniowane cele i wdrożenia, które budują wartość.

Wojciech Zaskórski z Samsunga przy wręczaniu nagrody

T-Mobile Polska to zwycięzca konkursu w kategorii Transformational Capabilities. Nagrodę w imieniu całego zespołu odebrał Jakub Górnik, Dyrektor Zarządzania Produktami w T-Mobile. Wyróżniona organizacja skupiła się na najbardziej perspektywicznych obszarach i kompleksowo je scyfryzowała, aby osiągnąć w nich znaczące wzrosty. Jury doceniło w tej kandydaturze przeprowadzenie rewolucyjnej, zwinnej przebudowy dojrzałej organizacji, dokonanej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.

Transformacja to więcej niż zmiana, to proces który trwale przebudowuje DNA firmy.

Jaromir Pelczarski z BNP Paribas wręczając statuetkę Jakubowi Górnikowi

Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes odpowiedzialny za IT i operacje odebrał nagrodę dla mBanku, zwycięzcy konkursu Digital Excellence Awards w kategorii Operational Efficiency. mBank przeprowadził ambitny program digitalizacji back-endu, czyli kompleksową transformację procesów operacyjnych banku z wykorzystaniem nowoczesnych praktyk organizacyjnych i technologii cyfrowych. Tym samym organizacja stała się w pełni cyfrowym bankiem.

To jest nagroda za małe operacyjne zmiany, które robią wielką różnicę.

Magda Dziewguć z Google Cloud przekazując statuetkę Krzysztofowi.

Wielki finał Gali Digital Excellence Awards to jak co roku Nagroda Społeczności CIONET. Za chmurowy system wykorzystujący dane GPS, który automatycznie daje zielone światło tramwajom dojeżdżającym do skrzyżowania statuetkę dla Tramwajów Warszawskich odebrał CIO, Bartłomiej Kahn. Społeczność doceniła innowacyjność i unowocześnianie transportu publicznego. Średnio tramwaj pokonuje trasę tylko o 3 minuty szybciej, ale dla Warszawiaków regularnie podróżujących tramwajami to odzyskany jeden dzień w ciągu roku.

 

Gala Digital Excellence Awards odbyła się w online, jednak chcąc odwzorować klimat zbliżony do tego typu wydarzeń z czasów przed-pandemicznych, zaprosiliśmy gości na scenę warszawskiego teatru Capitol. Transmisja na żywo odbywała się do ponad dwustu uczestników przy wirtualnych stolikach, którzy zostali ugoszczeni specjalnie przygotowanymi i dostarczonymi pakietami degustacyjnymi z warszawskiej restauracji AleWino. Organizatorzy mają nadzieję, że w ten symboliczny sposób mogli przypomnieć o tym, jak ważne jest wspieranie w tych czasach wszystkich usługodawców.

 

I last but not least! Inicjatywa Digital Excellence Awards została zrealizowana dzięki wsparciu  nieocenionych partnerów biznesowych! Organizatorzy dziękują zespołom Google Cloud, Samsung, T-Mobile oraz Cisco i DELL Technologies, za to że ponownie do nich dołączyli i napędzili to prawdziwe święto cyfryzacji! To dzięki tym firmom mogli zrealizować to wydarzenie w tak wyjątkowym formacie.

 

 

Tutaj znajdują się nagarnia z prezentacji Finalistów:

Digital Excellence to wymiana najlepszych praktyk i innowacji w zakresie ery cyfrowej, w dynamicznie rozwijających się firmach i organizacjach. Pokazuje gotowość firm do działania w erze cyfrowej, ich wyzwania i to, jak na nie odpowiadają.
Digital Excellence Model obejmuje pięć kluczowych obszarów gotowości cyfrowej organizacji, które zdaniem ekspertów powinny być punktem wyjścia w procesie transformacji firmy:
  • Otwarta perspektywa strategiczna (Open strategic perspective)
  • Cyfrowe doświadczenie klienta (Digital customer experience)
  • Kompetencje cyfrowe (Digital competence)
  • Potencjał transformacyjny (Transformational capabilities)
  • Efektywna organizacja (Efficient organization)

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Cyfrowa rewolucja w teatrach

teatry

E-commerce wskazuje się zwykle jako jeden z tych obszarów, które na pandemii i obostrzeniach sanitarnych zyskuje najbardziej. Ale prawdziwa rewolucja odbywa się właśnie… w teatrach.

Wiosną lockdown mocno uderzył w kulturę, bo jej działalność w dużej mierze opiera się przecież na spotkaniach i interakcji. Dotyczy to muzeów i galerii, kin i teatrów. Te ostatnie organizowały specjalne pokazy wcześniej zarejestrowanych spektakli połączone z dyskusją na żywo, z udziałem twórców spektakli, aktorów i reżyserów. Facebook okazywał się najbardziej przydatną platformą, po którą sięgały naprędce sceny w Polsce, aby spotkać się w tych nietypowych realiach z widzami.

Odmrożenie restrykcji przyszło w czasie, gdy w normalnych warunkach teatry kończyły sezon. W maju czy czerwcu rzadko dają premiery; raczej szykują się do nowych inscenizacji na jesień. Teraz też tak miało być. Przy czym sceny komercyjne, prywatne próbowały odrobić straty grając także w letnie miesiące (niektóre robiły to w poprzednich latach). Kiedy nastał obecny sezon, rząd ogłosił obostrzenia ograniczające frekwencję na widowni. Tym razem jednak instytucje kultury odrobiły lekcję sprzed półrocza. Dziś kolejne teatry w Warszawie ogłaszają uruchomienie własnych platform VOD. Ogłoszeniu takiego rozwiązania w Teatrze Powszechnym towarzyszyło nawet porównanie tego pomysłu w jednym z branżowych serwisów do Netfliksa. Oczywiście skala zainteresowania ze strony odbiorców jest zgoła inna, ale też oferta inna niż w przypadku popularnych, globalnych platform VOD.

Najbardziej innowacyjne rozwiązania wprowadza dziś TR Warszawa ze sceną przy Marszałkowskiej i w halach ATM. Grzegorz Jarzyna – reżyser i dyrektor artystyczny tej sceny – w tych dniach planuje premierę „Burzy” wg Szekspira. Będzie to unikatowy spektakl z paru powodów. Po pierwsze, angażuje bodaj po raz pierwszy w polskim teatrze sztuczną inteligencję (AI była wykorzystywana nieco wcześniej w tworzeniu czy „generowaniu” eksperymentalnej literatury, ale nie w teatrze). Po drugie – premiera zgromadzi widzów na żywo w trzech przestrzeniach jednocześnie: na widowni przy Wale Miedzeszyńskim, w internecie za pośrednictwem serwisu VOD teatru, a także – w wybranych kinach całej Polski.

Spektakl Jarzyny przejdzie do historii przede wszystkim, jak sądzę, z artystycznych względów.  Ale też – niejako przy okazji – z powodu wdrożenia technologii i pomysłów jeszcze rok temu nie do pomyślenia. TR podnosi poprzeczkę innym scenom, ale myślę, że przede wszystkim na naszych oczach rodzi się nowa forma doświadczania tego rodzaju sztuki, która na długo z nami zostanie. Pewnie dłużej niż obostrzenia związane z Covid-19.

 

 

Doświadczony praktyk PR i komunikacji marketingowej. Wieloletni dziennikarz i redaktor pism branżowych (m.in. „Brief”, „Harvard Business Review Polska”, „THINKTANK”). Autor książki „Jak nowe technologie zmieniają biznes” (2016). Zajmuje się takimi obszarami, jak marketing, zarządzanie i reklama, nowe technologie w biznesie, społeczny wymiar gospodarki.

Krzysztof Ratnicyn

Polskie medtechy chcą się rozwijać

digital

Rozwiązania cyfrowe stają się niezbędnym narzędziem wspierającym sektor ochrony zdrowia. Ich rozwijanie wymaga wskazania kierunków, które w tym zakresie są najbardziej obiecujące. Takim wskazaniem, a także analizą obecnego stanu rynku, jest Raport Digital Health, opracowany na podstawie analizy danych zebranych od działających w Polsce innowacyjnych startupów.

Polskie medtechy chcą się rozwijać

Raport Digital Health, opracowany przez Fundację Startup Poland, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz lidera biotechnologicznego i pomysłodawcę inicjatywy – firmę Roche, dokładnie przyjrzał się środowisku polskich startupów działających w obszarze zdrowia. Między innymi pokazał, w czym specjalizują się polskie medtechy. Specjalizacje te są zróżnicowane, jednak w czołówce znalazły się dwa obszary: kardiologia (31%) i psychologia (23%).

Wśród stosowanych przez nie rozwiązań IT przeważają rozwiązania zdalne: telemedycyna, aplikacje mobilne (mhealth) i webowe. Z raportu można się także dowiedzieć, że w zakresie współpracy startupów z partnerami biznesowymi wiodące jest wsparcie marketingowe i weryfikacja założeń biznesowych. Startupy również chętniej współpracują bezpośrednio z naukowcami niż z uczelniami – niemal połowa medtechów w zakresie prac badawczo-rozwojowych współpracuje z indywidualnymi pracownikami naukowymi.

Co ważne, polskie startupy chcą poszerzać zasięg swojej działalności i prężnie się rozwijać.

Aż 84 proc. z nich planuje wejścia na nowe, zagraniczne rynki w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. To świetny obraz polskiego środowiska medtechowego, pokazujący, jak rokujący i dynamiczny jest to rynek. W Polsce inwestycje w nowe rozwiązania digital health nie budzą jednak jeszcze tak dużego zainteresowania, jak chociażby sektor FinTech. Aby tak się stało, i aby plany rozwoju mogły się urzeczywistnić, w otoczeniu systemowo-prawnym, naukowym i biznesowym pozostaje wiele do zrobienia.

Tomasz Snażyk, Prezes Zarządu Startup Poland

Polskie medtechy korzystają w swojej działalności z różnorodnych form finansowania, przy czym ponad połowa sięga po środki Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Digital health to przede wszystkim poprawa dostępności i jakości usług medycznych, ale ma wymierną wartość dla twórców technologii i firm wprowadzających rozwiązania na rynek. Jest też motorem napędowym dla innych sektorów.Dla osiągnięcia sukcesu w tym segmencie – poza zapewnieniem finansowania czaso- i kosztochłonnych prac B+R – niezbędne jest odpowiednie zaplanowanie rozwoju biznesowego. Zaadresowanie potrzeb rynku, z uwzględnieniem specyfiki różnych klientów oraz weryfikacja opłacalności wdrożenia to działania, które coraz częściej dostrzegamy wśród ubiegających się o wsparcie z NCBR spółek technologicznych. Mamy nie tylko pieniądze, ale także know-how jak zarządzać projektami wysokiego ryzyka. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że founderzy korzystają z różnych form wsparcia, w tym z programów z udziałem funduszy venture capital.

Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Plany a rzeczywistość

Raport wskazuje również, w jakich obszarach medtechy mają największe trudności. Problemy pojawiają się w szczególności z wyceną własności intelektualnej czy patentowaniem. Połowa startupów nie posiada własnych patentów ani nie jest w trakcie ich rejestracji. Wątpliwości
i przeciwności przysparzają również skomplikowane procedury administracyjne oraz braki
w zakresie otoczenia wspierającego komercjalizację, które powinny być analizowane z udziałem ekspertów ze środowiska naukowego i biznesowego.

Chociaż od kilku lat obserwujemy zwiększenie wsparcia ze strony sektora publicznego
i ułatwienia administracyjno-prawne dla rozwoju innowacyjności, co pomaga startupom w Polsce w funkcjonowaniu oraz tworzeniu kreatywnych rozwiązań wykorzystywanych w obszarze zdrowia cyfrowego, to wciąż głównymi barierami we współpracy z instytucjami rządowymi są biurokracja oraz zbyt długie procesy legislacyjne. Jak podkreślają twórcy Raportu, zmiana w tych obszarach powinna dotyczyć nie tylko przepisów, ale również praktyki sektora publicznego.

Potencjał digital health tkwi we współpracy

Jednym z najistotniejszych wniosków z Raportu jest to, że współpraca w obszarze zdrowia cyfrowego jest kluczowa, aby zapewnić równy dostęp do niego pacjentom, a także by świadczeniodawcy działali sprawnie. O potrzebie elastyczności, wymiany wiedzy i kompetencji w tym zakresie dowodzą dane dotyczące wykształcenia polskich startuperów medycznych. Mniej niż ¼ badanych kierujących startupami w branży digital health studiowała nauki medyczne, co oznacza, że nie zawsze mają pełen obraz potrzeb pacjenta, lekarza lub zrozumienie specyfiki działania systemu ochrony zdrowia. Tylko otwarta, komunikatywna i pełna zaangażowania współpraca pomiędzy ekspertami z różnych dziedzin: technologii, informatyki, biotechnologii, medycyny, polityki zdrowotnej, biznesu, może pozwolić na połączenie kompetencji i zapewnienie rozwiązań najlepiej przystających do potrzeb wszystkich członków systemu ochrony zdrowia.

Współpraca z doświadczonymi podmiotami działającymi w branży to dla startupów ładunek profesjonalnego doświadczenia.To także szansa na zbudowanie, tak potrzebnej w Polsce, płaszczyzny wzajemnego zaufania. W Roche zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest w rozwoju medycyny podejście interdyscyplinarne. Dlatego już od kilku lat rozwijamy w Polsce Globalne Centrum Rozwiązań IT, którego działalność rozpoczęła się od kilkunastoosobowego startupu, a dziś to globalny hub innowacji, który dostarcza rozwiązania IT dla pacjentów, lekarzy i naukowców na całym świecie. Tym doświadczeniem i know-how chcemy się dzielić otwierając się coraz szerzej na współpracę, a także zwiększając co roku inwestycje w obszar badań i rozwoju w naszym kraju.

Mariusz Mulas, Dyrektor w Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche

Pacjent na pierwszym miejscu

Celem raportu poświęconego branży digital health jest przybliżenie obecnego stanu rynku firm high-tech w obszarze medycyny, wskazanie kierunku, w jakim mogą się rozwijać rozwiązania cyfrowe wspierające pacjentów i lekarzy oraz zachęcenie do dialogu i współpracy różnych uczestników ekosystemu ochrony zdrowia: firm technologicznych, uczelni, inwestorów i instytucji publicznych.

Jak jednak podkreślają inicjatorzy raportu, nadrzędnym celem jego powstania i inspirowania rekomendowanych zmian jest dobro pacjenta.

W Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche każdego dnia widzimy, jak rozwiązania Digital Health, tworzone m.in. przez polskich specjalistów IT, pomagają lekarzom i pacjentom na całym świecie w procesach diagnostyki, opieki medycznej i podejmowania decyzji. Rozwiązania te pozwalają skrócić czas leczenia, zwiększyć jego skuteczność, a w rezultacie zmniejszyć koszty. Głęboko wierzę, że jest to szansa dla polskich pacjentów, lekarzy i systemu opieki zdrowotnej, którą powinniśmy świadomie wykorzystać.

Mariusz Mulas

Aby spełnić założone cele, planujemy długoterminowe działania. Za dwa lata – gdyż taki jest średni czas potrzebny do weryfikacji produktu tworzonego przez startup – będziemy chcieli powtórzyć badanie rynku medtech. Da to nam możliwość porównania i zweryfikowania w kolejnym raporcie kierunków rozwoju, utrzymujących się trendów oraz aktualnego stan sektora.

Tomasz Snażyk, Prezes Fundacji Startup Poland

Do tego czasu twórcy dokumentu sformułowali następujące rekomendacje dla branży:

  • Powiązanie inwestycji cyfrowych z celami w zakresie ochrony zdrowia.
  • Wprowadzanie ułatwień administracyjno-prawnych we wspieraniu rozwoju innowacyjności.
  • Wprowadzenie interoperacyjności pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami w obszarze zdrowia cyfrowego i podmiotami odpowiedzialnymi za ich realizację.
  • Wprowadzenie pełnej elektronicznej dokumentacji medycznej.
  • Implementacja technologii blockchain w obszarze zdrowia cyfrowego.
  • Dostosowanie regulacji ustawowych do dynamiki rynku zdrowia cyfrowego.
  • Uwzględniane potrzeb i opinii pacjentów w rozwiązaniach technologicznych stosowanych w obszarze ochrony zdrowia.
  • Wdrożenie na stałe do obszaru zdrowia cyfrowego rozwiązań, które sprawdziły się w trakcie epidemii COVID-19.

Raport jest dostępny tutaj: https://www.digitalhealth.startuppoland.org/


Źródło: Informacja prasowa Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF