...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sektor MŚP digitalizuje krok po kroku

Biznes

Sektor MŚP odgrywa kluczową rolę w polskiej i europejskiej gospodarce. Ma blisko 50% udziału w strukturze rodzimego PKB i obejmuje w naszym kraju niemal 2,2 mln organizacji. Mimo dużej świadomości w zakresie korzyści płynących z digitalizacji dokumentów i procesów MŚP wkracza dziś do cyfrowego świata nieśpiesznie, korzystając z metody małych kroków. Blisko 90% sektora koncentruje się przy tym na archiwizacji dokumentacji papierowej.

Technologiczna dojrzałość sektora MŚP wpłynęła na lepsze wskaźniki finansowe i operacyjne, większe zaangażowanie klientów oraz efektywniejszą rekrutację w czasie pandemii. Jednocześnie 68% organizacji deklaruje, że traktuje nowoczesne technologie jak dobrego kolegę. Obraz rynku udowadnia, że świadomość małych i średnich firm na temat digitalizacji procesów rośnie, jednak ich cyfrowa transformacja niezwykle rzadko przebiega w sposób dynamiczny.

Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią blisko 65% wszystkich klientów Iron Mountain . W mojej opinii świadomość korzyści wynikających z digitalizacji, która pojawiła się w tym sektorze dopiero na początku pandemii, dziś jest stosunkowo wysoka. Jednak biznes nie popada w hurraoptymizm, a w obszarze inwestycji technologicznych stawia na konsekwencję, wdrażając nowe rozwiązania wycinkowo. Jak wynika z naszych danych, MŚP w niemal 90% stawia przede wszystkim na archiwizację dokumentacji w formie papierowej . Najchętniej digitalizowanym rodzajem dokumentów są teczki kadrowe. Należy pamiętać, że wdrożenie poszczególnych elementów cyfryzacji w przedsiębiorstwie jest czasochłonne. Poza implementacją danego procesu poświęcamy ten czas również na edukowanie naszych klientów, rekomendując kolejne kroki. Dzięki temu zdecydowana większość małych i średnich firm konsekwentnie kompletuje kolejne elementy cyfryzacyjnej układanki,

Jan Kubalski, Business Development Manager w Iron Mountain

Za najbardziej rozwinięte pod kątem technologicznym branże wśród MŚP uznaje się sektor produkcyjny, a także handlowo-usługowy. Przedstawiciele tych gałęzi gospodarki odpowiadają za blisko 70% wszystkich implementacji nowoczesnych rozwiązań na rynku.

Bariery na drodze do cyfryzacji

Wymieniając bariery na drodze do holistycznej digitalizacji biznesu, segment MŚP wskazuje głównie konieczność diametralnej zmiany kultury organizacyjnej, pozyskanie niezbędnych kompetencji wewnątrz organizacji, a także brak odpowiedniej infrastruktury. Ponadto, cały sektor zmaga się z zatorami płatniczymi, które były codziennością jeszcze przed pandemią. Według danych z European Payment Report niemal co druga polska firma musiała w minionym roku przystać na znaczne wydłużenie okresu płatności przez kontrahentów, aby utrzymać pozytywne relacje biznesowe. Tym samym spadek płynności finansowej w przypadku 37% organizacji z sektora MŚP zahamował proces rozwoju biznesu, a 25% wstrzymało wdrożenia innowacji.

Z mojego doświadczenia wynika, że największą barierę przy wdrażaniu digitalizacji stanowią kwestie finansowania projektu. O skali zjawiska świadczy m.in. fakt ogromnego zainteresowania rządowymi programami wsparcia cyfryzacji MŚP. Co ciekawe, rzeczywistym problemem nie jest zwykle początkowy koszt implementacji, a zasoby ludzkie i czasowe, które inwestuje się w perspektywie całego procesu. Sukces projektu nie jest możliwy bez efektywnej współpracy między działami IT, finansowymi, HR czy administracji, co pokazuje, że konieczne jest zaangażowanie wielu osób. Należy przy tym wspomnieć, że MŚP, mimo coraz większej świadomości technologicznej, wciąż charakteryzuje swoista niepewność i obawa względem outsourcingu procesów, co również spowalnia cyfryzację sektora.

Jan Kubalski, Business Development Manager w Iron Mountain

Najlepszym sposobem na przeprowadzenie transformacji cyfrowej jest opracowanie długofalowej strategii i jej konsekwentna realizacja. Sektor MŚP w Polsce podąża w tym kierunku małymi krokami, co w pewien sposób wymusza sytuacja rynkowa. Gdy stabilne tempo procesu digitalizacji warunkują kwestie finansowe, okazuje się, że pojawiające się bariery paradoksalnie mogą zwiększyć szansę na finalny sukces projektu.


źródło: Iron Mountain

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rola Cloud Culture w procesie digitalizacji firmy

cloud culture

Aż 44% pracowników zdalnych odczuwa stres związany z powrotem do biura, a 36% nie czuje się gotowych zrezygnować z pracy z domu. Jednym z aspektów digitalizacji jest umożliwienie efektywnej pracy zdalnej, ale to tylko pojedynczy krok na ścieżce transformacji cyfrowej. Ogólnym zamysłem pozostają: zmniejszenie kosztów, zwiększenie wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług, a także przyspieszenie procesu obiegu informacji. Chmura obliczeniowa (ang. Cloud Computing) odgrywa ważną rolę w procesie digitalizacji, ale żeby skutecznie przeprowadzić migrację do chmury, w pierwszej kolejności należy poznać jej kulturę.

Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nawet całkowity koniec pandemii nie sprawi, że wszystko wróci do przed pandemicznej „normalności”. Większość firm zostanie przy pracy hybrydowej, a konsumenci – przyzwyczajeni do wygody obsługi online – w dalszym ciągu będą korzystać z e-wniosków, e-zakupów czy e-porad. Trend powszechnej digitalizacji zagościł z nami na dobre, dlatego firmy i przedsiębiorstwa nie mogą czekać z nadzieją na powrót “lepszych czasów”, a działać w kierunku całkowitej cyfrowej transformacji.

Czy Cloud przyspiesza digitalizację w firmach?

Jak pokazują badania, ponad 50% firm uważa, że przeprowadzając transformację cyfrową należy w pierwszej kolejności skupić się na klientocentryczności. Dopiero później padają takie stwierdzenia jak: dane, innowacyjności, pracownicy czy technologie [1]. Jednak stawianie na pierwszym miejscu potrzeb klienta wymaga zmiany kultury organizacyjnej w firmie oraz narzędzi, które pozwolą szybko i elastycznie wprowadzać nowe rozwiązania oraz zapewniać ciągłość biznesową bez względu na okoliczności.

Chmura zapewnia nieprzerwany i bezpieczny dostęp do zasobów, skalowalność usług, poprawę wydajności i bezpieczeństwo danych. Możliwości cloud computing mogą znacznie przyspieszyć proces digitalizacji, ale sama migracja wymaga zrozumienia pewnych zasad, które rządzą pracą z chmurą obliczeniową.

Czym jest Cloud Culture?

Kultura chmurowa (ang. Cloud Culture), to dwojakie pojęcie. Z jednej strony odnosi się do procesu migracji do chmury obliczeniowej (powodów i konsekwencji), natomiast z drugiej do kultury pracy z chmurą. Jest to środowisko dynamiczne, procesowe i pełne zmian, dlatego nie każda firma potrafi z marszu przekonać się do usług chmurowych i czerpać z nich korzyści.

Przejście do chmury może okazać się fiaskiem, jeżeli odpowiednio nie przygotujesz swojej firmy do nadchodzących zmian. Musisz również jasno określić cele biznesowe, bo działanie w infrastrukturze chmurowej opiera się na dobieraniu rozwiązań do problemów, a nie jednej wypracowanej koncepcji działania. W ten sposób migracja do chmury nie jest wyłącznie decyzją strategiczną, wymagającą zmian technologicznych, ale również kulturową – wraz z nią musi zmienić się sposób myślenia Twojego przedsiębiorstwa.

Poniżej przygotowaliśmy 6 kroków Cloud Culture, które pomogą skutecznie przejść do chmury. A jeżeli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia specjalistów, możesz skorzystać z konsultacji w zakresie migracji do chmury (https://altkomsoftware.pl/cloud-dla-biznesu/).

1. Świadoma decyzja

Po pierwsze pamiętaj, że chmura nie jest rozwiązaniem idealnym — takie nie istnieją. Dlatego przed rozpoczęciem migracji przeprowadź szczegółową analizę obecnej infrastruktury IT oraz przetwarzanych i przechowywanych danych. Być może z uwagi na bardzo skomplikowane systemy lub ograniczenia prawne, chmura nie będzie najlepszym wyjściem na dany moment, albo będzie warto skorzystać z jej możliwości wyłącznie w modelu hybrydowym.

Ponadto stworzenie udanej kultury chmurowej zaczyna się na samym szczycie organizacji, uwzględniając w pierwszej kolejności osobę odpowiedzialną za rozwój infrastruktury (np. dyrektora IT), a następnie wszystkie działy, pracowników, klientów i kontrahentów. Każda z tych grup musi być świadoma, z czym wiąże się migracja i jak wpłynie to na jej pracę czy interesy.

2. Efektywna komunikacja

Każda zmiana napotyka na swojej drodze opór, dlatego należy zadbać, aby przyszli odbiorcy usług rozumieli proces migracji i czuli się z nim swobodnie. Przygotuj plan komunikacji, który obejmie zarówno pracowników, jak i klientów. Powinien uwzględniać możliwość feedbacku, aby na bieżąco reagować na potencjalne problemy, a także zwiększyć zaangażowanie wśród pracowników i sprawić, że poczują się częścią projektu.

Zaplanuj również wsparcie dla osób, które po migracji do chmury nie będą umiały odnaleźć się w nowym środowisku. Warto także wyprzedzić pewne procesy i od początku zaplanować, jak sprawnie przeprowadzać wdrożenia nowych pracowników, którzy w przyszłości dołączą do organizacji.

3. Odpowiedni ludzie

Nie możesz oczekiwać, że zespół, który do tej pory zarządzał fizycznymi serwerami, będzie w stanie skutecznie przesiąść się na zarządzanie usługami w chmurze. Nie musi to jednak oznaczać fali zwolnień — w końcu cała firma musi nauczyć się, jak pracować z cloudem. Nie bój się zainwestować w szkolenia i stopniowo przekwalifikuj swoich pracowników. Człowiek uczy się całe życie, a budowa zgranego zespołu zupełnie od nowa jest droga i czasochłonna.

Oczywiście musisz liczyć się z tym, że na początku zaistnieje konieczność stworzenia nowych stanowisk i zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów lub skorzystania z usług zewnętrznej firmy.

4. Zrozumienie potencjału

Ty i Twoi pracownicy musicie rozumieć, że nie przechodzicie do chmury bez przyczyny. Nie jest to wyłącznie nowinka technologiczna, a dostęp do zupełnie nowych możliwości. Chmura umożliwia szybkie wdrożenia, łatwy dostęp do zasobów, możliwość korzystania z rozwiązań od ręki i tylko w określonym zakresie, bezpieczeństwo danych bez konieczności fizycznych backupów i wiele, wiele innych możliwości.

Cloud Culture obejmuje również zrozumienie powiązań, jakie zachodzą we wszystkich działach firmy, obserwacja i wyciąganie wniosków. W końcu chmura bezpośrednio związana jest z pojęciem Big Data i przetwarzaniem danych. Dzięki usługom chmurowym takie działy jak sprzedaż, marketing, obsługa klienta czy rozwój produktu zyskują dostęp do ogromnej liczby informacji, których analiza poprawia wyniki, skraca time-to-market i przyspiesza procesy związane z obsługą klienta.

5. Wybór usług i dostawcy

Chmura oferuje kilka rodzajów usług (IaaS, SaaS, PaaS), dlatego musisz ocenić, jakie elementy systemowe warto zbudować od nowa, a które można np. zastąpić usługami typu SaaS. Skoncentruj się potrzebach swojej firmy i szukaj dostawcy, który zagwarantuje Ci elastyczne podejście, bezpieczeństwo oraz ciągły rozwój biznesu w oparciu o możliwości chmury obliczeniowej.

6. Nauka zarządzania kosztami

Koszt uruchomienia pojedynczego systemu w chmurze może być droższy w porównaniu do tej samej akcji przeprowadzonej na VPSie albo serwerze dedykowanym. Powinieneś jednak analizować i oceniać chmurę w znacznie szerszym kontekście. Środowisko chmurowe jest zupełnie innym typem usługi. Oszczędności przychodzą wraz ze wzrostem ilości wykorzystywanych elementów i stopnia skomplikowania całego rozwiązania. Z tej perspektywy można powiedzieć, że zaczynasz na niej oszczędzać w dłużej perspektywie.

Cloud nie wymaga dużych początkowych inwestycji, redukuje koszty otoczenia fizycznego i nie zmusza nas do kupowania zasobów na zapas. Należy jednak w pełni zrozumieć istotę skalowalności zasobów, żeby nie przepłacać za usługi lub komponenty, które posiadanie wcale nie jest równoznaczne z istniejącymi potrzebami. Inną kwestią jest myślenie nie o samej kwocie, a o stosunku jakości do ceny. Potencjał, jaki niesie za sobą chmura, może prowadzić do ogromnych oszczędności, ale niekoniecznie na samej fakturze, a w pracy całego przedsiębiorstwa.

Na koniec ważna kwestia: liczby nie kłamią, a migracja do chmury publicznej zapewnia nawet do 40% oszczędności w zakresie TCO[2]. Przemyśl, czy jesteś już na dobrej drodze do wdrożenia Cloud Culture w biznesie, a Twoja firma na przejście do chmury.

 

[1] Digital Poland, Raport: 13 faktów o transformacji cyfrowej (…), 2020 r. , https://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdfhttps://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdf

[2] Accenture, Raport: The green behind the cloud, 2020 r.


Źródło: altkomsoftware.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Braki kompetencyjne utrudniają wdrażanie chmury

kompetencje pracowników

Ponad połowa badanych przez firmę HashiCorp dostrzega niedobór kompetencji w swoich zespołach IT. To hamuje wdrażanie środowisk wielochmurowych.

Niedostatek specjalistów i wiedzy

Rosnąca potrzeba transformacji cyfrowej zmusza organizacje do znaczących inwestycji we wdrożenia chmurowe. Wg Gartnera, bieżący rok przyniesie ponad 23-proc. wzrost wartości rynku cloud computingu. Firmy coraz chętniej decydują się na chmury od kilku dostawców. Niestety to, co je łączy w tej kwestii, to braki kadrowe i kompetencyjne. Po prostu organizacje nie mają odpowiednich specjalistów od cloud computingu i nie potrafią obsługiwać wielu chmur. Do tego dochodzą obawy związane z bezpieczeństwem.

HashiCorp, firma IT z San Francisco, przeprowadziła niedawno badanie na temat strategii organizacji związanych z cloud computingiem. Firmy, których reprezentanci wzięli udział w ankiecie, pochodzą z konkretnego obszaru – obecnych i potencjalnych odbiorców chmury – czyli są to organizacje świadome i zainteresowane chmurową cyfryzacją. Powstały raport daje sporo ciekawych wniosków. Po pierwsze, 76 proc. pytanych już korzysta z rozwiązań  wielochmurowych, a 86 proc. planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych 2 lat.

Rafal_WaznyNa rozwiniętych rynkach multicloud staje się dominującą strategią chmurową. Również w Polsce widać coraz większą tendencję do korzystania z usług wielu dostawców chmur publicznych. Wynika to z tego, że strategia oparta na jednym produkcie może być ryzykowna i ograniczająca. Przykładowo firmy stosujące na dużą skalę uczenie maszynowe czy internet rzeczy mogą dostarczać swoje rozwiązania szybciej i taniej, jeśli wybiorą optymalną pod kątem swoich potrzeb architekturę.

Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon, która zajmuje się doradztwem w zakresie chmurowej transformacji

Wymagający trend

Multicloud jest jednym z 5 najważniejszych trendów w zakresie przetwarzania danych wg Forbes. Główna zaleta tej strategii to większa elastyczność i brak uzależnienia się od jednego dostawcy. Multicloud daje też firmom możliwość wyboru najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań dla konkretnych obszarów. Jednocześnie stwarza jednak szereg nowych wyzwań dla klientów.

Rafal_WaznyProblemem jest nie sam multicloud. Główne wyzwanie dla wielu organizacji, to nakreślenie planu działania całej infrastruktury w dłuższej perspektywie, a szczególnie zdefiniowanie  niezbędnych zasobów i kosztów. Niezwykle istotne jest również bezpieczeństwo, które wraz ze wzrostem skomplikowania całej infrastruktury chmurowej może mieć swoje słabsze punkty. Ta złożoność może być wyzwaniem dla zespołów odpowiedzialnych za IT.

Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon

Jak wynika z raportu HashiCorp, ponad połowa (57 proc.) pytanych widzi duży problem właśnie w braku odpowiednich umiejętności w swoich zespołach. To po prostu utrudnia organizacjom operowanie wieloma chmurami. Inne problemy deklarowane przez badanych, to obawa przed kosztami (51 proc.) i zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa (47 proc.).

Co interesujące, wśród firm świadomych w kontekście wykorzystania chmury obliczeniowej jest stosunkowo niewiele takich, bo jedna na trzy, które uzależniają tempo cyfryzacji od pandemii. Pozostała część nie wiązała decyzji o wdrożeniu od sytuacji związanej z COVID-19. To świadczy o sporej świadomości wśród sporej części firm, które już jakiś czas temu dojrzały do wdrożeń chmurowych innowacji.


Źródło: Crayon

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa rzeczywistość branży finansowej w 2021 roku – główne trendy technologiczne w sektorze [RAPORT]

laptop

Hybrydowe kanały komunikacji, optymalizacja pracy zdalnej czy tworzenie produktów i usług na podstawie analizy danych to najważniejsze obszary transformacji technologicznej w sektorze finansowym – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Billennium we współpracy z pracownią Natural Innovations Lab. Dzięki wsparciu rozwiązań opartych o chmurę obliczeniową czy AI branża będzie szukała oszczędności oraz budowała swoje bezpieczeństwo i odporność na kryzysy.

Głównym motorem napędowym transformacji w sektorze finansowym były od zawsze styl życia i potrzeby klientów. Ten proces zdecydowanie przyspieszył po wybuchu pandemii COVID-19, kiedy to dynamiczniej zmieniały się czynniki ekonomiczne (wynik finansowy netto sektora bankowego w Polsce w 2020 spadł o 45,3% rok do roku) i regulacje prawne.
To sprawiło, że pojawiły się nowe kierunki reorganizacji.

Jak wskazuje raport „Nowa rzeczywistość branży finansowej” przygotowany przez Billennium we współpracy z pracownią Natural Innovations Lab, dużą dynamikę zmian można zauważyć przede wszystkim w obszarze, który wpływa bezpośrednio na wzrost efektywności operacyjnej oraz w obszarze związanym z przetwarzaniem i zarządzaniem danymi.

Digitalizacja wpływa na efektywność

Dotychczasowe źródła przychodów instytucji finansowych, zwłaszcza banków (tj. kredyty, lokaty, depozyty), nie są już tak efektywne jak kilka lat temu. Banki zostały zmuszone  do wprowadzania dodatkowych opłat i prowizji oraz do poszukiwania oszczędności, zwłaszcza w obszarze kosztów operacyjnych. Oznacza to redukcję kosztów pracy czy infrastruktury (biura i placówki) poprzez cyfryzację wszelkich procesów na styku bank-klient. Umożliwia to także efektywniejsze zarządzanie pracą pracowników w związku z przeniesieniem ich  do środowiska wirtualnego. Instytucje finansowe dążą do jak najszerszego zaangażowania technologii w obsługę procesów związanych z klientem. Kluczowe jest wypracowanie nowych standardów komunikacji, które zmniejszą zaangażowanie pracowników banków, pozwolą na automatyzację i zapewnią utrzymanie satysfakcji klientów, pomimo wprowadzenia zdalnego lub hybrydowego modelu obsługi klienta. Jednym z procesów wymagających dużego wsparcia technologii jest digital onboarding, czyli weryfikacja tożsamości klienta i pozyskanie jak największej liczby informacji, które pozwolą przeprowadzić proces sprzedaży całkowicie online. W przypadku najbardziej skomplikowanych produktów i usług konieczne będą rozwiązania hybrydowe.

Wiele technologii, których obecnie potrzebują banki, jest już łatwo dostępnych – weryfikacja tożsamości na podstawie dokumentów, rozpoznawanie twarzy, zamiana głosu na tekst, open API czy platformy Know Your Customer AML. Banki nie mogą zapominać również o klientach MŚP czy osobach mniej zaawansowanych technicznie (np. seniorach). W obu przypadkach trzeba wziąć pod uwagę, że ich potrzeby i oczekiwania są bardziej specyficzne niż standardowego konsumenta, stworzyć dedykowane rozwiązania lub dopasować dotychczasowe do nowych potrzeb. Przyszłością branży jest też samoobsługa poprzez interfejsy czy samoobsługowe kioski, np. z naszym rozwiązaniem Inperly, czyli multiplatformowym narzędziem do obsługi całego procesu doradztwa i sprzedaży produktu, lub usługi.

Łukasz Sacha, Digital Advisor z Billennium

Elastyczna praca zdalna

Praca zdalna w elastycznych godzinach, często w środowisku w pełni cyfrowym, wymaga wdrożenia specjalnych narzędzi. Chodzi tu o rozwiązania do monitorowania i kontrolowania osób pracujących zdalnie oraz wsparcia zarządzania pracą w świecie wirtualnym, które ułatwią i skrócą czas wykonywania zadań czy wpłyną na motywację zespołu. Bardzo ważna jest też pełna digitalizacja obiegu dokumentów połączona z systemami workflow, które również muszą zapewniać płynne przejście na przecięciu cyfrowych narzędzi pracy i świata rzeczywistego.

W tym kontekście należy pamiętać o zapewnieniu bezpieczeństwa systemów i ochronie danych wrażliwych, bowiem wirtualne środowisko pracy niesie za sobą wiele potencjalnych zagrożeń związanych z niepożądanym dostępem.

Chmura kierunkiem rozwoju sektora bankowego

Dane, ich przechowywanie, przetwarzanie i analiza to najwrażliwsza część bankowości, której realizacją zajmują się najbardziej zaufani dostawcy rozwiązań chmurowych i firmy wdrażające je w organizacjach. Zastępowanie infrastruktury on-site rozwiązaniami chmurowymi to naturalny kierunek rozwoju technologicznego banków, który odpowiada na ich najważniejsze potrzeby.

Implementacja rozwiązań chmurowych w przypadku instytucji finansowych oznacza znaczne obniżenie wydatków na przechowywanie i archiwizację danych. Chmura pozwala też na odciążanie systemów centralnych oraz szybsze zmiany w procesie czy produkcie, który jest na niej zbudowany. Największe wyzwania można upatrywać na styku nowych technologii z tradycyjnymi rozwiązaniami. To nie tylko reorganizacja całego IT, integracja nowej chmurowej infrastruktury z systemami centralnymi, ale też zmiany w modelu operacyjnym.

Przeniesienie procesów bankowych do chmury daje zupełnie nowe możliwości (dzięki skalowalności chmury) w zakresie tworzenia i świadczenia usług i produktów finansowych.  W praktyce pozwala to np. na pogłębione profilowanie i segmentację klientów, a co za tym idzie rozwój produktów i usług pod ich potrzeby. To także lepsza optymalizacja zarządzania ryzykiem poprzez monitorowanie zachowań i wydatków klientów, które są ważne przy usługach kredytowych czy działaniach w ramach ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Zaawansowana analityka jest również fundamentem do wykorzystania w przyszłości innych technologii optymalizujących procesy jak cloud computing, robotyzacja czy sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe.

Agnieszka Paradzińska, Delivery & Competence Center Manager w Billennium

Elektroniczny obieg dokumentów

Proces rozwoju narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentacji trwa od 10–12 lat, ale dopiero pandemia COVID-19 przyspieszyła znacznie prace w tym obszarze. Obecnie w branży finansowej, w której przechowywanie i obieg dokumentów są obwarowane wieloma przepisami, istnieje duże zapotrzebowanie na rozwiązania paperless połączone z systemami workflow. Pozwolą one na usystematyzowanie pracy konsultantów oraz zapewnienie bezpiecznego środowiska do pracy z danymi wrażliwymi. Poprzez automatyzację, zmniejszy się do minimum możliwość popełnienia błędów, a praca wielu konsultantów nad jednym procesem czy klientem będzie bardziej efektywna.

Zarządzanie ryzykiem

Pandemia COVID-19 była dla instytucji finansowych momentem, w którym dotychczasowe modele działania i narzędzia kalkulowania ryzyka uległy przewartościowaniu. Nieprzewidziane zdarzenia (takie jak pandemia lub kryzys wywołany zmianami klimatycznymi) muszą mieć swoje odzwierciedlenie w ocenie ryzyka rynkowego, kapitałowego bądź kredytowego.

Zarządzając ryzykiem, najczęściej chcemy go uniknąć lub je zminimalizować. Możemy pisać różne scenariusze, procedury, przypadki postępowań, ale tak naprawdę chodzi o podjęcie właściwej decyzji, we właściwym czasie. Aby to uczynić, na wejściu do procesu decyzyjnego musimy dysponować rzetelnymi informacjami i danymi. Następnie dane te należy zintegrować, ponieważ najczęściej pochodzą z wielu systemów źródłowych, by potem móc z nich stworzyć modele, a w kolejnych krokach – analizy i raporty odpowiadające na potrzeby klienta. Dzięki zaawansowanej technologii i sztucznej inteligencji potrafimy strumieniować dane w czasie rzeczywistym, tworzyć modele predykcyjne, a to daje nam możliwość zarządzania ryzykiem, zanim się ono zmaterializuje.

 Eryk Brzeziński, Portfolio Delivery Manager, Billennium

Priorytety branży finansowej na 2022 rok

Branży finansowa, jak i wiele innych sektorów gospodarki, musi postawić na transformację, a wręcz rewolucję technologiczną. Patrząc na wyniki rynkowe branży i dynamikę regulacyjną, należy uznać, że jesteśmy dopiero na początku procesu zmian. Na poziomie biznesowym niezbędne będzie poszukiwanie oszczędności w tradycyjnym obszarze kompetencji instytucji bankowej oraz dywersyfikowanie źródeł przychodu. Na poziomie operacyjnym będą to przyspieszone wdrożenia nowych technologii, z których najbardziej obiecujące są te związane z narzędziami Know Your Customer AML, robotyzacją, oceną ryzyka w warunkach niepewności, hybrydową obsługą klienta oraz opracowywaniem procesów i modeli na podstawie danych. To, co wydawało się odległą przyszłością, nagle stało się potrzebą tu i teraz.

 

pobierz pełny raport


Źródło: Billennium

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak nawigować po świecie cyfrowego handlu? Trendy e-commerce

e-commerce

Pandemia i postępująca digitalizacja sprawiły, że sektor e-commerce rozwija się jak nigdy dotąd, co potwierdzają liczne analizy i badania. Według raportu PwC (1) sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się o 35% pomiędzy 2019 i 2020 rokiem, a średni wzrost wartości rynku e-handlu będzie wynosił w kolejnych latach 12% w skali roku. Taka sytuacja otwiera przed przedsiębiorcami wiele szans, stwarzając jednocześnie nowe zagrożenia. Jak uniknąć biznesowych pułapek? Trzymając rękę na pulsie trendów w branży!

Szybki rozwój e-commerce a przywiązanie klienta

Zmiany spowodowane rozwojem e-commerce wpłynęły nie tylko na kanały dotarcia do konsumentów, ale też na sposób budowania z nimi trwałych relacji. Według raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”2, dokonując zakupów w Internecie, kierujemy się przede wszystkim ceną oferowanych produktów. Jednak na zadowolenie klientów wpływ mają też inne czynniki, przede wszystkim niskie koszty dostaw oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia z danym sklepem. Co ciekawe, kobiety częściej kierują się przy wyborze sklepu atrakcyjnymi promocjami i ofertami specjalnymi, natomiast mężczyźni zwracają uwagę na dostępność fizycznych punktów odbioru oraz atrakcyjny wygląd strony internetowej. Głównym źródłem budowania wiarygodności sklepu odwiedzanego po raz pierwszy są opinie, ale także możliwości płatności przy odbiorze i czytelna informacja o polityce zwrotów i reklamacji.

E-commerce szanse i zagrożenia wykres

Szanse i zagrożenia związane z cyfryzacją handlu – B2B

Rosnąca popularność e-commerce odnotowywana jest również w segmencie B2B i to właśnie temu obszarowi postanowiła przyjrzeć się firma CStore S.A. w opublikowanym niedawno trendbooku „E-commerce B2B: szanse, wyzwania, zagrożenia”3. Z materiału wynika, że w związku z cyfryzacją sprzedaży, zdecydowana większość respondentów widzi największe korzyści w zmniejszeniu ilości czasu poświęconego na szukanie odpowiednich informacji (67%). Odpowiadający wskazywali też korzyści w dostępie do informacji o każdej porze (47% głosów), wsparciu dla sprzedaży i usprawnieniu jej procesów (34%), a także redukcji kosztów (34%). Z trendbooka wynika również, że głównymi czynnikami blokującymi wejście B2B do branży e-commerce są problemy z ułożeniem procesów sprzedażowych w kanale online, a także brak kompetencji wewnętrznych zespołu. Oprócz tego odstraszający dla nich jest czas związany z edukacją sprzedawców i klientów. Jednocześnie nie brakuje udanych wdrożeń. Przykładowo, na przestrzeni blisko 20 lat działalności sieć x-kom uzyskała pozycję jednego z liderów sprzedających elektronikę konsumencką w Polsce. By utrzymać tę pozycję i wykorzystać trend wzrostu sprzedaży e-commerce, x-kom zdecydował się skorzystać z doświadczonego zespołu wdrożeniowego XPLUS Global i sięgnął po rozwiązania Microsoft Dynamics 365 do automatyzacji procesów. Przejście do chmury pozwoliło firmie przemodelować procesy zarządzania i zyskać czas na jeszcze lepszą obsługę klientów.

E-commerce-B2B-szanse

Cyberbezpieczeństwo w dobie cyfryzacji handlu

Rozwój sklepów internetowych łączy się również z zagadnieniem cyberbezpieczeństwa, które dotyczy wszystkich uczestników procesu biznesowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na zagwarantowanie bezpieczeństwa klientom, którzy w sklepach internetowych nie tylko podają swoje dane osobowe oraz hasła, ale przede wszystkim dokonują płatności. Kluczowe jest tutaj wybranie platformy i hostingu, które pozwolą jak najlepiej chronić użytkowników przed potencjalnymi atakami hakerskimi. Jednak trzeba też pamiętać o systematycznej aktualizacji platformy, ponieważ zlekceważenie poprawek i unowocześnień systemu również może przyczynić się do utraty danych. Cyberbezpieczeństwo w e-commerce to nie tylko kreowanie dobrego wizerunku firmy, ale i tworzenie relacji z klientem, który podczas zakupów w Internecie chce czuć się bezpiecznie. Doprowadzenie do zainfekowania strony i utraty danych zazwyczaj oznacza dla sklepu internetowego, że w przyszłości nie będzie on pierwszym wyborem dla potencjalnie zainteresowanych ofertą osób.

Branża e-commerce po pandemii

Wielu badaczy i obserwatorów zadaje sobie pytanie, co czeka branżę w przyszłości. Cyfryzacja i automatyzacja, nowe kanały w komunikacji z klientami, rosnąca rola UX i UI to tylko kilka kwestii, które są dzisiaj kluczowe dla rozwoju branży. Warto trzymać rękę na pulsie bo zmiany są nieuniknione – mówi Dawid Paszek z firmy CStore S.A. Według wspomnianego już raportu PwC 85% Polaków po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Szacuje się również, że w 2026 roku wartość rynku e-commerce będzie wynosiła około 162 mld zł, co stanowi prawie dwa razy większą wartość od tej, jaką zanotowano w 2020 roku.

1 pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-e-commerce-o-rozwoju-handlu-cyfrowego.html
2 gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
3 cstore.pl/trendbook-2021


Źródło: PwC

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kurs certyfikacyjny Digital Transformation Expert Poziom 1

Digital University kurs

Kurs certyfikacyjny Digital Transformation Expert Poziom 1 program e-learningowy, dedykowany dla każdego, kto chce poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nowych technologii i ich wpływu na nasze życie oraz biznes. Digital University jest Partnerem 11. edycji 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Kurs realizowany jest na dedykowanej platformie, w ramach której uczestnik otrzymuje dostęp do wykładów video i biblioteki materiałów. Program został stworzony z myślą o osobach, którym zależy na usystematyzowaniu wiedzy z zakresu transformacji cyfrowej oraz zastosowania nowych technologii w biznesie i życiu codziennym.

Uczestnicy otrzymają dostęp do 10 modułów tematycznych, na które składa się 17 wykładów – ponad 6 godzin nagrań, materiały dodatkowe i testy. Skorzystają z wiedzy i doświadczenia 6 ekspertów Digital University (Jowity Michalskiej, Olgi Budziszewskiej, Paweła Pilarczyka, Marii Belki, Sebastiana Jakubiaka, Dariusza Jemielniaka).

MODUŁ 1: Metatrendy – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 1: Metatrendy – jak technologie będą kształtowały nasz świat?

MODUŁ 2: Podstawy Transformacji Cyfrowej – SEBASTIAN JAKUBIAK

  • Lekcja 2: Podstawowe procesy i pojęcia związane z Transformacją Cyfrową
  • Lekcja 3: Transformacja Cyfrowa jako proces zmiany
  • Lekcja 4: Przykłady sukcesów i porażek w Transformacji Cyfrowej

MODUŁ 3: Nowe technologie – PAWEŁ PILARCZYK

  • Lekcja 5: Sztuczna inteligencja – czym jest i jakie ma zastosowania?
  • Lekcja 6: Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona
  • Lekcja 7: Druk 3D
  • Lekcja 8: Cloud Computing, IoT, 5G, Blockchain – czym są te technologie?

MODUŁ 4: Cyberbezpieczeństwo – OLGA BUDZISZEWSKA

  • Lekcja 9: W sieci zagrożeń
  • Lekcja 10: Kultura cyberbezpieczeństwa

MODUŁ 5: Fake News – DARIUSZ JEMIELNIAK

  • Lekcja 11: Fake news i ocena źródeł informacji

MODUŁ 6: Zawody przyszłości – MARIA BELKA

  • Lekcja 12: Rynek pracy w XXI wieku

MODUŁ 7: Kompetencje przyszłości – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 13: Kompetencje przyszłości – czego warto się uczyć, aby przetrwać na rynku pracy?

MODUŁ 8: Lifelong learning – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 14: Lifelong learning – dlaczego nauka nigdy się nie kończy?

MODUŁ 9: Digital Mindset – SEBASTIAN JAKUBIAK

  • Lekcja 15: Digital Mindset – Cyfrowa filozofia myślenia

MODUŁ 10: Platformy społecznościowe – DARIUSZ JEMIELNIAK

  • Lekcja16: Platformy społecznościowe – współpraca i budowanie relacji w wirtualnej o
    Kurs Digital Transformation Expert przeznaczony jest dla każdego, kto chce rozwinąć swoją wiedzę i wyposażyć się w kompetencje cyfrowe. Do udziału w programie nie jest potrzebne techniczne wykształcenie ani zaawansowanie w obszarze nowych technologii.
    Program certyfikacyjny Digital University powstał po to, aby pracownicy mogli pozyskać kompetencje cyfrowe, a pracodawcy mieć pewność, na jakim poziomie wiedzy i zrozumienia cyfryzacji znajdują się poszczególne osoby w ich organizacji.

Zapisz się już dziś: Kurs DTE 1 – Digital University!


Źródło: Digital University 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nieco ponad połowa badanych przez EY uważa, że technologia jest właściwie wykorzystywana do walki z pandemią [BADANIE]

kobieta w masce mierzy temperature

Pandemia spowodowała nie tylko zmiany w gospodarce, ale także w relacjach obywatel – państwo. Społeczeństwa zaczęły domagać się, by rządy przede wszystkim chroniły zdrowie obywateli i zapewniały środki do życia. Jednocześnie państwa musiały zwiększać swoją aktywność w kanałach cyfrowych, by docierać z informacjami do jak najszerszej grupy obywateli.

Jak wynika z globalnego badania EY „Jak cyfrowy rząd może połączyć wszystkich obywateli”, tylko nieco ponad połowa respondentów (53%) uważa, że rządy efektywnie wykorzystują technologię w walce z koronawirusem. Prawie 1/3 (32%) traktuje cyfryzację w usługach publicznych jako jeden z trzech najważniejszych priorytetów, jeśli rządy chcą poprawić ich jakość.

Jak efektywnie rząd i sektor publiczny wykorzystują technologię cyfrową, by walczyć z pandemią?

ey-cyfrowe-rzady-grafika
Źródło: EY

Nasze badania i doświadczenia z ostatnich miesięcy pozwalają spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia technologii, także po zakończeniu pandemii. Bardzo szybko i dobitnie zdał sobie z tego sprawę sektor prywatny, który bez zwłoki i w możliwie najszybszym tempie – o ile mowa o branży, w której było to możliwe – przeniósł swoją działalność do kanałów cyfrowych i wciąż udoskonala swoje produkty, usługi i buduje pozytywne doświadczenia klientów w tych kanałach. Rządy w tej konkurencji zostały nieco w tyle, choć trzeba pamiętać, że zmiany procesów akurat w tym obszarze nie przebiegają – i z natury rzeczy nie będą przebiegać – tak szybko, jak w sektorze prywatnym. Niemniej jednak, zarówno z badania globalnego, ale i z polskich sondaży – np. przeprowadzonych wspólnie przez EY i Billennium wynika, że obywatele mieli problemy z dostępem do usług publicznych. Na kłopoty z zamknięciem bądź ograniczeniem dostępu do urzędów, ZUS czy urzędu pracy wskazało w naszym badaniu 23% ankietowanych – to niemal jeden na czterech obywateli. Co również ciekawe, ponad połowa ankietowanych z chęcią sprawy urzędowe załatwiałaby online, bez konieczności wizyty w urzędzie. To jedna z najczęściej wskazywanych, najpopularniejszych aktywności, którą Polacy z chęcią przenieśliby do kanału online.

Marcin Bartoszewski, EY Poland Consulting Innovation Leader

Digitalizacja państwa to jednak nie tylko korzyści, ale również wyzwania. Choć 72% badanych przez EY uważa, że technologia poprawia jakość życia, to wraz z rozwojem komunikacji na linii państwo-obywatel w kanałach cyfrowych, obawiają się pogłębiania nierówności społecznych (32%), zwiększenia władzy w rękach tych, którzy już teraz ją mają lub są bogaci (34%), z kolei 32% uważa, że technologia wpłynie na pogorszenie stosunków w społecznościach. Niemniej istnieje potrzeba rozwijania cyfrowych umiejętności. 61% ankietowanych deklaruje, że skorzystałoby z rządowych programów szkoleniowych, jeśli byłyby one dostępne.

Proces cyfryzacji, który przyspieszył na skutek pandemii nie zatrzyma się i nie ma od niego odwrotu. To, co udało się do tej pory wypracować, prawdopodobnie zostanie z nami na lata, a kolejne cyfrowe rozwiązania albo czekają już za rogiem, albo trwają nad nimi intensywne prace. Oprócz wyzwań czysto technologicznych z tym związanych, nie mniej istotne pozostaną wyzwania o charakterze społecznym, na które szczególną uwagę będą zwracać rządy i administracja publiczna, które muszą ze swoimi usługami trafić do wszystkich obywateli, niezależnie od poziomu wykształcenia, wieku czy miejsca zamieszkania. Na tej drodze rządy będą musiały zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, zanim będzie możliwe obsługiwanie obywateli online w takiej skali, w jakiej robi to dziś sektor prywatny. Oprócz problemu cyfrowego wykluczenia, administracja publiczna będzie musiała również zapewnić obywateli, że przygotowane dla nich rozwiązania są w pełni bezpieczne. Konieczna będzie również transparentna informacja o wykorzystywaniu danych osobowych, bo jak pokazuje badanie EY, tylko nieznaczna grupa ankietowanych zgodziłaby się na ich przekazywanie między jednostkami administracyjnymi bądź prywatnym firmom działającym na rzecz poprawy jakości cyfrowej obsługi obywateli.

Marcin Bartoszewski, EY Poland Consulting Innovation Leader

Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Ipsos MORI. Od lipca do września 2020 przeprowadzono wywiady z ponad 12 tysiącami respondentów w 12 krajach (Australia, Brazylia, Francja. Indie, Japonia, Malezja, Meksyk, Niemcy, RPA, USA, Wielka Brytania oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie). W każdym z państw respondenci byli grupą reprezentatywną z punktu widzenia wieku, płci i statusu zawodowego.


Źródło: EY 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

78 proc. średnich i dużych firm w Polsce stawia na cyfryzację

Bariery i trendy raport

Cyfryzacja stała się wymogiem współczesnego świata dla 91 proc. rodzimych menedżerów. Potwierdzają to wdrażane na rynku strategie i projekty z zakresu wykorzystania chmury obliczeniowej. Aż 78 proc. organizacji z sektora średnich i dużych przedsiębiorstw jest w trakcie transformacji cyfrowej, a 36 proc. z nich jest na zaawansowanym etapie zmian. Są to przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników, w tym również Spółki Skarbu Państwa.

Wdrażanie nowych technologii i wykorzystanie chmury obliczeniowej nie jest już tylko dźwignią rozwoju, ale staje się warunkiem przetrwania firm i utrzymania konkurencyjności. Rewolucja cyfrowa bardzo przyspieszyła w ostatnich latach, a pandemia dodatkowo przyspieszyła transformację. Warto, aby polskie firmy przezwyciężały istniejące bariery i budowały kulturę organizacji otwartą na zmiany i innowacje. Infrastruktura i aplikacje chmury obliczeniowej, narzędzia analizy danych i automatyzacji wsparte AI, czy rozwój sprzedaży e-commerce tworzą zupełnie nowe możliwości wzrostu i poprawy efektywności zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorstw.

Paweł Borys, Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju

Raport „Bariery i Trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta1 dowodzi, że:

  • Aż 93 proc. kierowników, 88 proc. pracowników firm oraz 67 proc. Polaków 15+ przyznaje, że pandemia przyspieszyła cyfrową transformację.
  • Najbardziej zaawansowane są duże przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 pracowników, w tym Spółki Skarbu Państwa, gdzie blisko 60 proc. firm deklaruje, że już na co dzień wykorzystuje nowe technologie lub jest na zaawansowanym etapie, w stosunku do firm średnich, gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 46 proc.
  • Spośród ankietowanych, 98 proc. osób ze szczebla kierowniczego wskazuje, że dzięki cyfryzacji wiele procesów dzieje się automatycznie, a dokumenty i procesy są bardziej dostępne.
  • Zarówno menedżerowie, jak i pracownicy liniowi przyznali, że dzięki digitalizacji wzrosła efektywność pracy – odpowiednio 86 proc. i 82 proc. wskazań. Chociaż jedynie 12 proc. respondentów twierdzi, że wykorzystuje już nowe technologie na co dzień.
  • Mimo że 80 proc. uczestników badania zwraca uwagę na wysokie koszty finansowe transformacji w pierwszej fazie, to 82 proc. menedżerów podkreśla optymalizację kosztów jako główną, widoczną korzyść cyfryzacji.
  • Księgowość, HR i logistyka to obszary, w których w całości lub częściowo procesy są obsługiwane przez technologię cyfrową w ponad 80 proc. Najniższy poziom zastosowania nowych technologii jest w obszarach produkcyjnych – 39 proc.
  • Mimo że 56 proc. Polaków uznaje cyfrowe technologie za szansę dla ludzkości, to podobna część polskiego społeczeństwa (58 proc.) ma obawy, że prywatne dane są wykorzystywane do wpływu na ich decyzje, a 63 proc. wskazuje na możliwy negatywny wpływ nowych technologii na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi.

Chmura obliczeniowa nie jest tylko narzędziem informatycznym. Może nawet więcej: przede wszystkim nie jest narzędziem – jest nowym sposobem patrzenia na możliwości biznesowe. Może to zabrzmieć górnolotnie, jednak zaryzykuję: chmura obliczeniowa stała się filozofią działania firm i instytucji w cyfrowym świecie. Nie świecie przyszłości, ale teraźniejszości. Dobrym sygnałem dla Polski jest “cyfryzacyjny” trend wśród polskich firm, co pokazuje raport. Przekształcenie trendu w trwały fundament działania wymaga rozwoju kompetencji i rozumienia „filozofii chmury” nie tylko wśród informatyków, bo ci już to rozumieją, ale także wśród szeroko rozumianych działów biznesowych firm. Naszym – ludzi z IT – zadaniem musi być pokazanie korzyści z użycia chmury obliczeniowej nie-informatykom. Róbmy to językiem strategicznych i biznesowych korzyści.

Dariusz Śliwowski, Wiceprezes Zarządu Operatora Chmury Krajowej

Transformacja cyfrowa
Źródło: Microsoft

Większość przedstawicieli kierownictwa polskich firm uznało, że ich firmy są na podobnym poziomie digitalizacji w porównaniu do innych organizacji (65 proc.). Liczba ta rośnie w grupie firm dużych, powyżej 250 pracowników, gdzie odsetek ten sięgnął niemal ¾ ankietowanych. Co ciekawe, niemal ¼ menedżerów ze Spółek Skarbu Państwa przyznaje, że wyprzedza inne firmy w Polsce w kwestii cyfryzacji.

Badania potwierdzają, że transformacja cyfrowa nie jest liniowym procesem, który ma ściśle określony początek i koniec. To zjawisko wielowymiarowe, które obejmuje wiele obszarów działania firmy i wszystkich pracowników. Nie polega tylko na zastąpieniu poszczególnych elementów analogowych narzędziami cyfrowymi, ale na ich wzajemnym zintegrowaniu. Często wymaga całkowitego przebudowania procesów wewnątrz organizacji lub wręcz wymyślenia, zdefiniowania ich od nowa. To proces nieustannego rozwoju i zmian dostosowawczych. Ważną obserwacją z raportu wymagającą strategicznego przemyślenia, ze względu na strukturę przedsiębiorczą naszego rynku jest dysproporcja w tempie transformacji pomiędzy dużymi firmami a spółkami średniej wielkości. Istotnym elementem jest również kwestia łączenia cyfrowego rozwoju z perspektywą człowieka na co jako Humanites zwracamy uwagę od dekady łącząc tematykę człowieczeństwa i technologii.

Zofia Dzik, Prezes Zarządu Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia

Według deklaracji menedżerów najbardziej scyfryzowane obszary działalności firmy to księgowość i HR, w których działania odpowiednio w 96 proc. i 91 proc. częściowo lub w całości opierają się o technologie cyfrowe. W mniejszym zakresie digitalizacja dotknęła obszar IT, w którym zdecydowana większość (72 proc.) procesów odbywa się jedynie częściowo w oparciu o technologię, a tylko w 19 proc. całkowicie polega na cyfrowych narzędziach. Kolejna jest logistyka (w 68 proc. częściowo; w 13 proc. całkowicie) i kontakty między pracownikami (w 71 proc. częściowo; w 9 proc. całkowicie). W najmniejszym stopniu scyfryzowana jest produkcja (w 37 proc. częściowo; w 2 proc. całkowicie) oraz kontakty z klientem (w 56 proc. częściowo; w 1 proc. całkowicie).

Optymalizacja, efektywność, dostosowanie

Transformajca cyfrowa
Źródło: Microsoft

Z perspektywy przedstawicieli szczebla kierowniczego transformacja cyfrowa jest bezsprzecznie ze wszech miar korzystna. Wśród jej kluczowych przewag respondenci wskazują optymalizację kosztów, zwiększenie efektywności procesów, dostosowanie do oczekiwań klientów. W przypadku firm średniej wielkości, respondenci wskazali również na zwiększenie komfortu pracy pracowników oraz ich rozwój. Z punktu widzenia dużych firm cyfryzacja pozwala nadążać za rynkiem i ma wpływ na zwiększenie sprzedaży. Przedstawiciele Spółek Skarbu Państwa zwrócili także uwagę na poprawę jakości oferowanych usług.

W związku z tym, że cyfryzacja stała się wymogiem współczesnego klienta, te firmy, które nie wchodzą na ścieżkę transformacji w tym zakresie stają się mniej konkurencyjne i tracą swoją pozycję na rynku. W opinii uczestników badania, cyfryzacja to szansa budowania przewagi konkurencyjnej poprzez obniżanie kosztów i cen, dostarczanie coraz bardziej nowoczesnych rozwiązań, coraz lepsze wpisywanie się w potrzeby klienta, oraz zapewnianie coraz lepszej jego obsługi.

Efekty jakie przyniosła transformacja cyfrowa firm są w większości przypadków zgodne z oczekiwaniami, a nawet je przewyższyły. Warto jednak podkreślić, że zdecydowanie pozytywną ewaluację efektów transformacji cyfrowej widzimy jedynie w co piątej z badanych firm. Najbardziej zauważalnym rezultatem transformacji jest zwiększenie komfortu pracy pracowników, poprawa efektywności procesów i bezpieczeństwa zespołu. Respondenci wskazywali również na dostosowanie do zmieniających się potrzeb, ale także optymalizacja kosztów i nadążanie za rynkiem.

Przełamać niechęć do zmian

Opinie na temat transformacji cyfrowej są w większości pozytywne i zgodne. W badaniu zdecydowanie wyróżnia się kwestia ogromnej potrzeby budowania kompetencji cyfrowych na rynku, aby otworzyć organizacje na zmiany. Ponad połowa ankietowanych pracowników zwracała uwagę na zbyt małą liczbę szkoleń w tym obszarze. W ramach ogłoszonego w maju 2020 kompleksowego planu inwestycyjnego o wartości 1 miliarda dolarów na rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, Microsoft zobowiązał się między innymi do przeszkolenia 150 tys. pracowników, Partnerów i studentów. Inwestycja ta wspomoże rodzime i regionalne projekty transformacyjne oraz zasili naszą gospodarkę o najlepszych specjalistów z wykorzystania chmury obliczeniowej.

Paweł Jakubik, Członek Zarządu w polskim oddziale Microsoft

Dla niemal 2/3 badanych, zwłaszcza kierownictwa firm, na początku transformacji cyfrowej problemem była niechęć do zmiany dobrze znanych i sprawdzonych procesów. Dla 56 proc. respondentów nowy system wydawał się znacznie bardziej skomplikowany niż dotychczasowe rozwiązania. Obawa o niewystarczające kompetencje, uniemożliwiające sprostanie nowym zadaniom towarzyszyła przede wszystkim przedstawicielom szczebla kierowniczego firm średniej wielkości. Dla osób zarządzających dużymi firmami i Spółkami Skarbu Państwa duży problem stanowiła nadmierna kontrola zadań. Na ryzyko utraty pracy w związku z automatyzacją procesów wskazało 40 proc. ankietowanych w spółkach. Natomiast w ogólnopolskim badaniu na to ryzyko wskazało już 59 proc. Polaków.

Aż 80 proc. uczestników badania wskazało, że największym wyzwaniem związanym z transformacją cyfrową w jej pierwszej fazie są wysokie koszty finansowe i nakłady czasowe. Wśród początkowych problemów zwracają oni również uwagę na konieczność synchronizacji zmian w różnych obszarach organizacji oraz brak czasu i potrzebę dostosowania do nowych regulacji prawnych i przemodelowania dotychczasowych procesów. Nie zaobserwowano istotnych różnic w postrzeganiu barier pomiędzy różnymi typami spółek. Jedynie w większym stopniu niż średnia na wyzwania regulacyjne zwrócili uwagę respondenci ze Spółek Skarbu Państwa (72 proc. vs. średnia 50 proc.), podkreślili oni również wagę opinii związków zawodowych 42 proc. przy średniej z badania na poziomie 22 proc.

Transformacja cyfrowa
Źródło: Microsoft

Większość problemów traci na znaczeniu wraz z postępem transformacji. Wyjątkiem są koszty i konieczność szkolenia pracowników – wyzwania równie istotne dla firm, które są na początku transformacji, jak i tych, które są już na zaawansowanych etapie tego procesu.


1 Badanie „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”. Gfk na zlecenie Instytutu Humanites, luty 2021 r. Partnerami projektu są Microsoft, PFR, Blue Media, Platforma Przemysłu Przyszłości, GfK, Chmura Krajowa. W badaniu wzięli udział członkowie zarządu oraz osoby odpowiedzialne za przeprowadzanie transformacji cyfrowej w organizacji/ firmie oraz pracownicy. Badanie było realizowane wśród średnich i dużych firm z następujących sektorów: finanse, bankowość, przemysł wydobywczy, e-commerce, firmy spożywcze, kosmetyczne, logistyczne oraz w Spółkach Skarbu Państwa. W badaniu wzięło udział 400 osób w podziale na kadrę kierowniczą i pracowników. Badanie obejmowało także ogólnopolskie badanie opinii publicznej dotyczącej transformacji i jej skutków na reprezentatywnej próbie Polaków 15+, N=1000.


Źródło: Microsoft

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reklama mądrzejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy w Polsce inwestują rekordowe kwoty w dane [RAPORT]

ziemia z satelity swiatla

Zaangażowanie klientów w kanały cyfrowe rośnie od lat, a pandemia tylko spotęgowała ten trend. Nie umknęło to uwadze reklamodawców, którzy w tym roku wydali rekordowe kwoty na cyfrowy marketing oparty na danych. Tylko w tym roku i tylko w Polsce na cyfrowe informacje przeznaczymy 32 mln USD, wynika z raportu Cloud Technologies. Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies został wyróżniony w 7. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Zapraszamy do reklamy – mówi stary slogan radiowej Trójki. I chociaż ta forma przyciągania uwagi konsumentów przez lata ewoluowała, to zawsze zachowała swój pierwotny cel: wspieranie sprzedaży. Jednak nieprzewidywalny 2020 zafundował nam wiele niespodzianek i coś wyraźnie się zmieniło.

wielkosc rynku danych na swiecie

Jak pokazują ostatnie badania CMO: Special Covid-19 Edition, pandemia zmieniła nawyki klientów, którzy obecnie na pierwszym miejscu stawiają doświadczenia cyfrowe. Aż 84% ankietowanych przez CMO marketerów twierdzi, że odbiorcy przykładają znacznie większą wagę do reklamowego user experience. Specjaliści od komunikacji nie mają złudzeń, że zwiększone skupienie się na wirtualnych kanałach komunikacji będzie trwałą zmianą w zachowaniu konsumentów.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Nic więc dziwnego, że rosną wydatki na Big Data, czyli anonimowe informacje, które pozwalają zdefiniować aktywności realizowane w sieci. W odpowiedzi na oczekiwania rynku firmy śmielej inwestują w dane, które pomogą im nie tylko w opracowaniu skuteczniejszych reklam, ale również usprawnią cały ekosystem, w którym funkcjonuje biznes.

Digitalizacja po polsku

Global Data Market Size to cykliczny raport opracowany przez warszawską spółkę z segmentu nowych technologii – Cloud Technologies. Twórcy skupiają się w nim na analizie całego rynku danych, a ten z roku na rok rośnie jak na drożdżach.

Powodem jest stale rosnące zapotrzebowanie na informacje. Segment marketingu analizowany przez warszawską spółkę każdego roku rozwija się w dwucyfrowym tempie. W listopadzie 2020 miała miejsce premiera najnowszej wersji, która została zaktualizowana o prognozy na obecny i przyszły rok.

Z publikacji dowiadujemy się, że mimo iż kryzysy zdrowotny i ekonomiczny wciąż trwają, to nadwiślański rynek danych zanotuje rekordową wartość wyceny. Polskie wydatki na cyfrowe informacje wyniosą w 2020 aż 32,1 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% rdr.

W porównaniu z innymi europejskimi państwami to wynik plasujący nas w połowie stawki, pomiędzy skrajnie wstrzemięźliwym gospodarkami, jak Rumunia (4,0 mln USD), Bułgaria (0,2 mln USD), czy Węgry (0,9 mln USD), a informacyjnymi pionierami, do których należą między innymi nasi zachodni sąsiedzi, Niemcy (826,3 mln USD), Wielka Brytania (3 064,2 mln USD) czy Francja (912,5 mln USD).

Nie da się ukryć, że zaangażowanie w nowe technologie w biznesie, szczególnie te ukierunkowane na wspieranie sprzedaży, związane jest z potencjałem nabywczym danego społeczeństwa. Jak wynika z najnowszego raportu GfK Purchasing Power Europe 2020, który porównuje możliwości nabywcze danych gospodarek, purchasing power index, czyli wskaźnik możliwości nabywczych, jest w Polsce 3 razy niższy niż w Niemczech. Jednocześnie jest wyższy niż węgierski czy rumuński.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Praca analityków warszawskiej spółki nie ograniczyła się wyłącznie do podsumowania 2020. Szacuje się, że przyszłoroczna wartość rynku danych wyniesie blisko 40 mln USD, co oznacza ponad 22% wzrost w porównaniu z rokiem obecnym. Podany wynik pozwoli nam zmniejszyć dystans do znacznie bogatszych od nas nacji: Szwajcarów (64,8 mln USD), Holendrów (70,3 mln USD) czy Hiszpanów (72,3 mln USD).

Sztuczna Inteligencja na straży

Dziś najpopularniejszym sposobem wykorzystania danych behawioralnych, czyli takich, które charakteryzują zachowanie internauty w sieci, jest dystrybucja treści reklamowych w sieci.

Służą one do budowy nowej strategii, tworzenia produktów, bądź też przewidywania trendów, ale dziś ich głównym zastosowaniem jest komunikacja. Dlatego wzięliśmy pod uwagę kondycję rynku reklamy programmatic. Rozwiązanie to jest dziś najpopularniejszą formą zakupu powierzchni displayowych w sieci.  W okresie, który poddajemy analizie, czyli w latach 2017-2021, wartość polskiego rynku programmatic dynamicznie rośnie z roku na rok. Od 2018 roku zwiększa się ona w tempie dwucyfrowym.

Maciej Sawa, CEO OnAudience.com, spółki należącej do grupy Cloud Technologies

Jak szacują twórcy raportu, mimo trwającej pandemii i wbrew polityce „zaciskania pasa”, która stosowana jest w wielu organizacjach, wartość nadwiślańskiego rynku programmatic wzrośnie w porównaniu z poprzednim rokiem o ponad 10% i wyniesie w tym roku 216 mln USD.

To nie koniec pomyślnych prognoz, które dotyczą sektora reklamy programowalnej w Polsce. Nadchodzący 2021 ma być rekordowy pod względem wyceny rynku programmatic, szacuje się, że jego wartość wyniesie nieco ponad 250 mln USD. To o 15% więcej niż w trwającym 2020. Wystarczyły zaledwie 4 lata, by zdublować wartość wyceny z 2017 (126 mln USD w 2017).

wielkosc rynku danych w Europie
wielkosc rynku danych w Polsce

Złoty sektor

Analizując raport Cloud Technologies zauważymy, że dobra koniunktura rynku danych wykracza daleko poza granice Polski. Od czasu pierwszego opublikowanego przez warszawską spółkę podsumowania w 2017 roku, wartość tego sektora wzrosła ponad dwukrotnie i szacuje się, że w 2020 wyniesie 41,4 mld USD.

Mimo trwającej pandemii, wydatki nie przestaną rosnąć. Już w przyszłym roku możemy spodziewać się kolejnych rekordów. Prognozowana wartość rynku danych w 2021 ma wynieść 52,3 mld USD (wzrost o 26,2%). A jak wygląda sytuacja w poszczególnych regionach?

Biorąc pod uwagę wartość rynku danych, Stary Kontynent z wynikiem 6,3 mld USD tylko nieznacznie wygrywa z Chinami (5,4 mld USD). Swoją dominację kolejny rok potwierdzają Amerykanie. Stany Zjednoczone będą w 2020 największym na świecie lokalnym rynkiem danych – 24,7 mld USD to blisko 4 razy więcej niż prognozowany europejski wynik.

Układ sił może ulec wkrótce przetasowaniu .O ile pozycja lidera, wydaje się niezagrożona, o tyle obserwując dynamikę, z jaką rozwija się chiński rynek, powinniśmy się spodziewać, że już za rok, wyniki osiągane przez Pekin zrównają się z europejskimi.

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies

Analitycy warszawskiej spółki przewidują, że już w 2021 różnica pomiędzy rynkiem europejskim a chińskim stanie się symboliczna i wyniesie zaledwie 0,3 mld USD na korzyść Starego Kontynentu (7,6 mld do 7,3 mld USD). Chiny będą mogły pochwalić się 35% dynamiką wzrostu w nadchodzącym roku. To o 13 p.p. więcej niż wyniesie europejski wynik.

Dyskusja o tym, czy informacja zdominuje naszą rzeczywistość, wydaje się bezzasadna, to już się stało. Dziś, posługiwanie się danymi staje się tak powszechne, że dla wielu jest wręcz niezauważalna – i to świadczy o sukcesie tego rozwiązania.

Zobacz pełną wersję raportu Global Data Market Size 2017-2021


Źródło: informacja prasowa Cloud Technologies

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zmierzch ery cyfryzacji w handlu? Odpływ pokażę, które firmy pływają nago

cyfryzacja w handlu

Firma Accenture wysnuła tezę, że era digitalizacji biznesu dobiegła końca. Specjaliści twierdzą, że skoro wszyscy robią to samo, musimy przestać, nazywać to wyjątkowym. Czy rewolucja cyfrowa podzieliła los elektryczności, która stała się tak popularna, że jej obecność jest dziś oczywista? Czym w takim razie jest “the next big thing” w biznesie?

Otworzyć dziś własną firmę to żaden problem. Dzięki rozwojowi technologii i rozbudowanym platformom sprzedażowym, które pełnią funkcję wirtualnych centrów handlowych z tysiącami cyfrowych butików, stało się to w miarę prostym zadaniem. Nawet z naprawdę małym kapitałem, przy odrobinie wysiłku i chęci, damy sobie radę. I nie będziemy pierwsi, którzy podjęli ryzyko i na tym zyskali. Konto na Amazonie posiada już 5 mln sprzedawców, z czego około 1,5 mln jest aktywnych, a tylko na amerykańskim rynku, ponad 140 tys. sprzedawców może pochwalić się rocznymi obrotami na poziomie co najmniej 100 tys. USD. Jak widać, chcieć to móc.

Również posiadanie własnej witryny internetowej jest dziś tańsze i łatwiejsze w obsłudze niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, nie musimy nawet posiadać specjalistycznej wiedzy by takową zbudować. Sieć pełna jest darmowych kreatorów, które pozwalają na stworzenie prostej strony www, zawierającej podstawowe informacje. Nic więc dziwnego, że 60% małych firm posiada już własną stronę internetową – podaje Visual Objects.

Nadchodzi nowe

Czy posiadanie własnej witryny bądź fanpage’a na Facebooku jest czymś wyjątkowym? Niespecjalnie. Wobec tego określenie naszej rzeczywistości mianem “ery post-cyfrowej” wydaje się być całkiem zasadne. Nie oznacza to jednak, że firmy mogą spocząć na laurach. Nowe technologie nadal mogą stanowić źródło przewagi nad konkurencją, pod warunkiem, że są naprawdę nowe. Prowadzenie nowoczesnego biznesu przypomina drogę samuraja, której celem nie jest finał, a trwanie w procesie – niekończącej się wędrówce.

Z ponad 6 tysięcy ankietowanych biznesmenów i dyrektorów IT biorących udział w badaniu Accenture Technology Vision 2019, zaledwie 6 na 100 twierdzi, że innowacje technologiczne nie zmieniają położenia ich firm. Wszystko więc wskazuje na to, że biznes na dobre zanurzył się w oceanie możliwości jakie oferuje cyfrowa transformacja. Jednak – jak mawiał Warren Buffet – dopiero podczas odpływu okazuje się, kto pływał nago. Co to oznacza? Firma, która chce budować swoją potęgę, nie może pozostać obojętna na nowoczesne rozwiązania i trendy, gdyż w czasie drastycznych zmian lub kryzysu, wszystkie braki zostaną obnażone.

Czekając na cud nad Wisłą

Dzięki analityce dużych zbiorów danych Amazon stał się jedną z najpotężniejszych firm na świecie. Czemu z tej wiedzy i możliwości nie mają skorzystać polskie firmy? Nad Wisłą o Big Data mówi się od dobrych kilku lat. Zainteresowanie tematem najlepiej pokazują statystyki Google, z których jasno wynika, że od 2011 r. liczba wyszukiwań tego terminu systematycznie rośnie.

Od 2016 roku eksperci Eurostatu zaczęli badać rynek Big Data. Sprawdzili czy i w jakim stopniu europejskie firmy wykorzystują analizę dużych zbiorów informacji do rozwoju swojego biznesu. Niestety nie mamy powodów do dumy – Polska nie jest nawet europejskim średniakiem (12%). Zdecydowanie bliżej nam do klasyfikowanego w rankingu na samym końcu Cypru (5%) niż do prymusa, czyli Malty (24%). Zaledwie 8% polskich firm wykorzystuje analitykę wielkich zbiorów danych, co i tak jest lepszym wynikiem, niż jeszcze 2 lata temu, kiedy wskaźnik ten wyniósł zaledwie 6%.

Pływając pod jedną banderą

Sztuczna inteligencja, hiperpersonalizacja, big data – to nie tylko modne buzzwordy, ale przede wszystkim rozwiązania, których wdrożenie wiąże się z dużymi wydatkami. Nawet jeżeli mamy na to środki finansowe, może zabraknąć nam czasu lub kompetencji. Tymczasem dzięki wysiłkom takich gigantów, jak Amazon, Google czy Facebook, sprzedawcy internetowi mogą swobodnie z nich korzystać. Dzięki uczeniu maszynowemu Amazon przewiduje, które produkty klient najchętniej umieści w koszyku. Szacuje się, że silnik rekomendacji giganta e-commerce napędza 35% całkowitej sprzedaży. Czy istnieje na świecie firma, która nie chciałaby podwyższyć swoich obrotów o ponad ⅓?

Podobne możliwości oferuje Clipperon, autorski system Nethansy, wykorzystywany do optymalizacji procesu sprzedaży. Jego inteligentne algorytmy potrafią bardzo skutecznie przewidzieć trendy cenowe, wykorzystując dane zgromadzone przez Amazon. System umożliwia tworzenie analiz zawierających m.in. prognozę obrotu oraz estymację zysku, informację o konkurencji oraz ranking sprzedaży produktu w swojej kategorii.

Technologia to jedno, ale równie ważne, jak nowoczesne oprogramowanie, jest posiadanie doświadczenia i wiedzy o tym jak poruszać się w świecie wirtualnego handlu. Chociaż miejsce ekspozycji naszych towarów jest “niefizyczne”, to klient i produkt już jak najbardziej. Dlatego należy pamiętać, że żaden system nie napędzi sprzedaży samodzielnie.

Tylko łącząc odpowiednio te dwa elementy, wypracujemy skuteczny model sprzedaży, który pozwoli nam osiągnąć sukces. Potwierdzają to dane zebrane przez naszą spółkę. Monitorując wyniki firm, które zdecydowały się na podjęcie z nami współpracy, zauważyliśmy, że konta polskich i niemieckich firm na Amazonie, którymi zarządzamy, generują średnio 600.000 EUR rocznego obrotu. Są to dane sprzed wybuchu pandemii koronawirusa. W roku 2020 spodziewamy się rekordowych wyników, gdyż jak wiadomo ecommerce sporo zyskał na globalnym lockdownie.

W XXI wieku wirtualna sieć stała się czymś więcej niż miejscem rozrywki. Dzisiaj to niemal drugi, w pełni funkcjonalny świat, posiadający swoich mieszkańców, prawa i reguły. Wraz z rozwojem technologii stało się jasne, że nie ma od niego ucieczki, a pojawienie się pandemii COVID-19 tylko przyspieszyło proces migracji biznesu do internetu.

Każda firma, która poważnie myśli o swojej przyszłości powinna skupić się na rozwoju kompetencji cyfrowych i głębokiej integracji swojej działalności z internetem. Pielęgnując cyfrowe doświadczenia klientów, przedsiębiorcy mogą odnieść sukces, a zaniedbując tę sferę – odejść w niepamięć. Działanie firmy w internecie przestało być miłym dodatkiem do strategii, a stało się jej trzonem.


Autor: 

Sascha_Stockem_CEO_

Sasha Stockem – założyciel i CEO firmy Nethansa świadczącej usługi zwiększające sprzedaż na platformie Amazon, przy pomocy której wprowadza polskie i niemieckie firmy na nowe, perspektywiczne rynki. Sascha ma ponad sześć lat doświadczenia w profesjonalnej sprzedaży na Amazonie, gdzie wraz ze swoim zespołem wygenerował w sumie ponad 200 mln zł obrotu. Jest prelegentem na wielu europejskich konferencjach, ekspertem branży e-commerce i pomysłodawcą systemu Clipperon, wykorzystującego sztuczną inteligencję do optymalizacji sprzedaży na Amazonie.  Wcześniej przez blisko osiem lat rozwijał własną sieć detaliczną i zajmował się handlem hurtowym z takimi sieciami, jak: TK Maxx, Obi, Kik, Tedi, Orlen, Jawoll & Woolworth.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF