...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy pokochali Disney+ za cenę i dostępne seriale, chociaż krytykują go za błędy w aplikacji i jakość obrazu.

Po bardzo długim oczekiwaniu – według pierwszych zapowiedzi polska wersja platformy miała zostać uruchomiona jeszcze w 2021 r. – od 14 czerwca Polacy mogą oficjalnie korzystać z Disney+.

SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, sprawdziła, co o wyczekiwanej premierze sądzą polscy internauci. W sumie od początku roku do końca czerwca pojawiło się blisko 40 tys. wypowiedzi na temat nowego serwisu.
Zainteresowanie serwisem wzrastało stopniowo. Liczba wzmianek na temat Disney+ skoczyła do 10 tys. 26 stycznia, czyli w dniu publikacji komunikatu potwierdzającego uruchomienie serwisu latem tego roku. Między lutym a majem liczba wzmianek utrzymywała się na poziomie ok. 5-7 tys.dziennie. Dyskutowano przede wszystkim o tym, jakie filmy i seriale zostaną udostępnione polskim użytkownikom. Największy skok zainteresowania przypada na dzień uruchomienia platformy 14 czerwca, kiedy zarejestrowano aż 23 tys. wypowiedzi, ponad połowę wszystkich wzmianek o Disney+ z tego roku.

Disney+ chwalony za cenę, krytykowany za działanie aplikacji

Wszystkie wypowiedzi na temat Disney+ wygenerowały zasięg poziomie 85 mln wyświetleń, z czego aż 11 mln zyskały wzmianki nacechowane pozytywnie, a tylko 5 mln te o nacechowaniu negatywnym. Internauci najbardziej zadowoleni byli z ceny abonamentu, fani Marvela i Star Wars zachwalali listę dostępnych seriali, usatysfakcjonowani byli również wielbiciele starych bajek oraz produkcji emitowanych na zlikwidowanych w zeszłym roku kanałach Fox. Z kolei negatywne wypowiedzi dotyczyły przede wszystkim braku polskich napisów w niektórych filmach oraz braku możliwości wyboru rozdzielczości 4K UHD. Najwięcej negatywnych opinii pojawia się w App Store i Google Play Store i dotyczy problemów z działaniem samej aplikacji.
Przy okazji analizy opinii polskich internautów na temat Disney+ SentiOne przetestował swoją nową funkcję – mierzenie zaangażowania odbiorców w mediach społecznościowych. Dzięki niej można zmierzyć średnią liczbę interakcji pod postami wskazanej marki na Facebooku, Instagramie i Twitterze, a w przyszłości również na TikToku.

W tym porównaniu Netflix wypada lepiej, zbierając w tym roku średnio 2772 reakcje i 155 komentarzy pod swoimi postami. W przypadku Disney+ jest to średnio 311 interakcji i 55 komentarzy. Należy pogratulować wejścia Disney+ na rynek, ponieważ zdecydowanie wygenerowali dużo szumu medialnego, dobrali odpowiednią ofertę cenową i bardzo szeroką gamę filmów i seriali – mówi Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne

Dotarli do grupy docelowej, która do tej pory była trochę zaniedbana na platformach streamingowych: pokolenia baby boomers i starszych millenialsów, którzy na Disney+ oglądają seriale święcące triumfy kilkanaście lat temu, jak „Kości”, lub klasyki lat 80., jak „MASH”. Wiele osób wraca też do ulubionych animacji z dzieciństwa. Kolejna zaopiekowana grupa to bardzo zaangażowani i lojalni fani Star Wars oraz Marvela.

Polacy wolą Disney+ od Netflixa Spośród wszystkich rozmów o nowym serwisie aż co dziesiąta porównuje go z Netflixem, przede wszystkim w kontekście ceny – 29 zł za miesiąc przy zakupie rocznego abonamentu Disney+ i 60 zł miesięcznie za Netflixa. Część komentujących deklaruje, że co miesiąc
będzie wykupywać dostęp do innej platformy streamingowej, z kolei wielu rodziców wybiera Disney+ ze względu na treści atrakcyjne dla dzieci.

Jednak pod względem jakości obrazu i dostępności napisów do filmów w opinii internautów wygrywa Netflix. Subskrybentów coraz mniej stać na abonamenty na wszystkich dostępnych platformach streamingowych.

Amazon Prime, HBO Max i Disney+ zaoferowały ostatnio klientom korzystne promocje zaś Netflix, w obliczu swoich problemów, głównie na rynku amerykańskim, zapowiada ograniczenia dla widzów, m.in. kontrolę dzielenia kont. Netflix musi się więc zmagać nie tylko z rosnącą konkurencją, ale także z coraz silniejszym poczuciem odbiorców, że jest to platforma droga – po uruchomieniu Disney+ wielu abonentów może przestać uważać go za główny serwis streamingowy. Szansą Netflixa są natomiast produkcje polskie, pod względem których przoduje obecnie wśród dostępnych platform.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze „Zwierz Popkulturalny”


Źródło: SentiOne

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Disney+ w Polsce tydzień po premierze

Według danych Nielsen Media widzowie najchętniej oglądali treści z serwisu Disney+ na dużych ekranach: telewizorów lub PC/laptopów – ponad 81% oglądalności serwisu odbyło się właśnie na tych urządzeniach. Ponad 1,2 miliona widzów oglądało treści wideo z Disney+ na ekranach telewizorów, a prawie 430 tysięcy na ekranach komputerów (PC/laptop). Widzowie spędzali na oglądaniu wideo w tym serwisie 1 godzinę i 13 minut (średnio dziennie).

W pierwszych siedmiu dniach łączna oglądalność platformy Disney+ wyniosła 1,9 miliona osób. To około 700 tysięcy więcej osób, niż pierwsze siedem dni platformy HBO Max, która zadebiutowała w Polsce w marcu.

Polscy widzowie chętnie wypróbowali nowe treści oferowane przez Disney+, już w dniu premiery z oferty wideo serwisu skorzystało prawie 400 tysięcy widzów. Widzowie którzy zdecydowali się oglądać treści w serwisie, robili to średnio godzinę i 13 minut dziennie, co jest powyżej średniej oglądalności platform wideo OTT. Z punktu widzenia zwyczajów widzów, serwis wpisuje się w podobne rytuały jak inne serwisy z kategorii SVOD takie jak Netflix czy HBO Max: widzowie preferują oglądanie ich na dużych ekranach, zdecydowanie też więcej czasu poświęcają w weekendy na korzystanie z nich. Z ciekawością będziemy śledzić dalszy rozwój serwisu.

Michał Buszko, Advanced Measurement Manager w Nielsenie


źródlo: Nielsen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Disney+ z polską premierą

Osoby, które uwielbiają produkcje Disneya, mają powód do świętowania. We wtorek 25 stycznia przedstawiciele polskiego oddziału firmy potwierdzili w oficjalnym komunikacie datę premiery Disney+ w Polsce! Według zapowiedzi platforma streamingowa zostanie udostępniona w okolicach wakacji. Wraz z polską premierą usługa pojawi się także w 41 innych państwach świata.

Disney+ w Polsce już latem! Ulubione filmy i seriale Disneya, Pixara, Marvela, National Geographic, Star Wars i występujące pod marką Star produkcje FX, 20th Century Studios czy Searchlight, w jednym miejscu.

Oficjalny komunikat Disney Polska

Co oferuje Disney +? Przede wszystkim sporą gamę wyrafinowanych animacji, seriali i filmów. W usłudze znajdą się m.in.: produkcje z uniwersum Marvela i Star Wars. W ostatnim czasie firma zainwestowała w produkcje oryginalne (Disney+ Oryginals), które powstały z myślą o usłudze streamingowej, są to, np.: The Mandalorian oraz The Book of Boba Fett, Loki, Hawkeye, WanaVision.

Polska cena dla każdego

Obecnie oddział filmowego giganta nie zdradził, jaka będzie cena Disney+ w Polsce. Jednak jak wynika z wcześniejszych doniesień, może ona wynieść około 40 złotych miesięcznie lub 399zł przy płatności z cały rok.

Nowe produkcje w nowym wydaniu

W 2022 roku do biblioteki Disney+ trafią kolejne bardzo obiecujące produkcje pełnometrażowe i seriale, takie jak.: Hocus Pocus 2, Eternals, Moon KnightShe’s Hulk, Old Friend i wiele więcej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ranking serwisów streamingowych i VOD za 2021 rok

Netflix_pexels-johnmark-smith

Oglądalność tradycyjnej telewizji w Polsce powoli spada. W 2021 r. Polacy spędzili na oglądaniu telewizji średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy na dobę – to najniższy wynik od roku 2012, a tendencja spadkowa dotyczy wszystkich grup wiekowych, jak wynika z danych. Jednocześnie gwałtownie rośnie oglądalność platform streamingowych  –  o 266 proc. w ciągu ostatnich trzech lat. Według danych z listopada 2021 r. najpopularniejszym serwisem streamingowym w Polsce był Netflix, z ponad 13 mln użytkowników. Za nim w pierwszej trójce znalazły się VOD Wp.pl (4,6 mln użytkowników) i Player.pl (4,1 mln użytkowników).

A jak to wygląda nie pod względem liczby użytkowników, ale popularności w rozmowach Internautów?

SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, postanowiła to sprawdzić. Analiza obejmuje cały rok 2021 i dotyczy platform streamingowych, pobierających opłaty abonamentowe, jak i serwisów VOD, gdzie płaci się za dostęp do poszczególnych tytułów.

PLATFORMY STREAMINGOWE

Najpopularniejszy Netflix omawiany w kontekście „Wiedźmina”

W zestawieniu platform streamingowych króluje Netflix z ponad 1,3 mln wzmianek, które osiągnęły zasięg na poziomie 4,6 mld wyświetleń. Najwięcej z nich odnotowano w styczniu – ponad 177 tys. Natomiast gwałtowny wzrost zasięgu – o niemal 170 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca – miał miejsce w sierpniu, czyli w miesiącu, w którym zmieniły się ceny niektórych pakietów abonamentowych.

W kontekście Netflixa często rozmawiano o Wiedźminie. Sformułowania „wiedźmin serial” i „wiedźmin netflix” odnotowały w sumie 76,5 tys. wzmianek o zasięgu 281 mln wyświetleń. Ponad 29 tys. pochodzi z grudnia, kiedy drugi sezon „Wiedźmina” miał swoją premierę. Dla porównania „Squid Game”, pod względem oglądalności największy światowy hit Netflixa, w Polsce był wymieniany 59,6 tys. razy. Wzmianki na jego temat osiągnęły zasięg na poziomie 91 mln wyświetleń.

HBO GO z „Mare z Easttown”

Serwis HBO GO był przez Internautów wymieniany 152,5 tys. razy, a wzmianki na jego temat osiągnęły zasięg na poziomie 353 mln wyświetleń. Najwięcej wypowiedzi odnotowano w marcu – 18,7 tys. W kontekście HBO GO często wspominano serial „Mare z Easttown” – 8,2 tys. wzmianek, które osiągnęły 12 mln wyświetleń zasięgu. Ponad 4,7 tys. razy wymieniany był serial „Euforia”, a wzmianki o nim osiągnęły 9 mln wyświetleń.

SentiOne_Ranking_popularnosci_serwisow_streamingowych_2021

Amazon Prime Video popularny wśród mężczyzn

Na trzecim miejscu znalazł się serwis Amazon Prime Video77,6 tys. wzmianek z 90 mln wyświetleń zasięgu. Największą liczbę wypowiedzi i najwyższe zasięgi serwis odnotował w październiku. O ile w przypadku Netflixa i HBO GO wypowiedzi rozkładają się mniej więcej po równo między mężczyznami i kobietami, to tutaj zaledwie 13 proc. wszystkich wypowiedzi pochodzi od kobiet.

Disney + popularny, chociaż legalnie wciąż niedostępny

Ciekawym przypadkiem jest Disney +, który w Polsce cieszy się sporym zainteresowaniem, chociaż oficjalnie nie jest jeszcze u nas dostępny. W minionym roku pojawił się w wypowiedziach polskich Internautów 73 tys. razy, a wypowiedzi osiągnęły 219 mln wyświetleń zasięgu. Często towarzyszyły im hasztagi „chcemydisneypluswpolsce” i „releasedisneyplusinpoland”, sporo też rozmawiano o produkcjach ze światów Star Wars i Marvela – m.in. „The Mandalorian” czy „Wanda Vision”. O ile liczba wzmianek na temat serwisu rozkłada się w miarę równomiernie na wszystkie miesiące roku, to w marcu odnotowały one bardzo gwałtowny wzrost zasięgu – o ponad 1700 proc.

O Apple TV + rozmawiają głównie mężczyźni

Kolejny pod względem popularności wśród polskich Internautów jest serwis Apple TV +, wzmiankowany 63,3 tys. razy, z zasięgiem na poziomie 239 mln wyświetleń. Kobiety stanowią tylko 19 proc. autorów wszystkich wzmianek. Internauci sporo rozmawiali m.in. o serialach „Ted Lasso”, „Fundacja” i „For All Mankind”.

Można się spodziewać, że w 2022 r. w tym układzie znaczenia platform w Polsce zajdzie zmiana. Miejsce HBO GO ma w marcu zająć HBO Max, które oferuje większy katalog produkcji i wyższą jakość streamingu. Z kolei na drugą połowę roku szykuje się debiut Disney + w Polsce, co zapewne zachęci wielu Internautów do wykupienia legalnej subskrypcji. Aktualnie brak tej możliwości jest przez wiele osób omijany przy wykorzystaniu VPN lub torrentów. Na koniec – Amazon Prime Video zapowiedziało na jesień premierę serialu na podstawie „Władcy Pierścieni”, który może sprawić, że ta obecnie mało popularna platforma będzie chętniej subskrybowana, a sama produkcja szeroko omawiana.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze „Zwierz Popkulturalny

 Ipla i jej rebranding do Polsat Box Go

Telewizja internetowa Polsat Box Go z pakietami streamingowymi, która powstała z połączenia serwisów Ipla i Cyfrowy Polsat GO, odnotowała 100,1 tys. wzmianek z 103 mln wyświetleń zasięgu. Dyskusje w sieci wokół platformy często dotyczyły Ligi Mistrzów, stąd jednym z popularnych towarzyszących haseł był #matchday.

 Nowi gracze na rynku streamingowym

W sierpniu 2021 r. na polski rynek weszła platforma Viaplay. Mimo krótkiego okresu działania odnotowała w polskim Internecie blisko 30 tys. wzmianek z 27 mln wyświetleń zasięgu. Autorami aż 90 proc. z nich są mężczyźni, a większość pojawiających się w jej kontekście słów jest związana ze sportem, szczególnie piłką nożną – m.in. „mecze”, „Lewandowski”, „Legia”, „Bayern”.

SERWISY VOD

Player.pl odnotował nieco ponad 35 tys. wzmianek i 23 mln wyświetleń zasięgu.  Blisko 14,5 tys. wzmianek, a więc ponad połowa, pochodzi z lutego. Na jego temat najwięcej rozmów toczyło się na Facebooku, z którego pochodzi 71 proc. wzmianek.

VOD.pl odnotował 25,5 tys. wzmianek, które zyskały zasięg na poziomie 161 mln wyświetleń. Szczyt popularności serwisu wśród Internautów przypada na okres od stycznia do marca 2021 r.

 O CDA Premium często rozmawia się na forach

Z kolei serwis CDA Premium odnotował 7,3 tys. wzmianek, które wygenerowały 5 mln wyświetleń zasięgu. W tym wypadku aż 36 proc. wypowiedzi pochodzi z forów internetowych. Liczba wzmianek rozkładała się w ciągu roku w miarę równo, odnotowując tylko spadek w okresie wakacyjnym.

 Rakuten TV odnotował blisko 6 tys. wzmianek z 10 mln wyświetleń zasięgu. Najwięcej wypowiedzi – 44 proc. – pochodzi z portali internetowych.

TVP źródłem kultury

Wśród polskich Internautów bardzo popularny jest również VOD TVP, w którym wiele treści jest dostępnych bezpłatnie. Serwis był wymieniany blisko 75 tys. razy, a wzmianki o nim osiągnęły 153 mln wyświetleń zasięgu. Najwięcej wzmianek serwis odnotował w lutym. Bardzo popularnym hasztagiem używanym w kontekście tego serwisu jest „kultura”.

Wysoka pozycja TVP VOD nie dziwi. To serwis szeroko rozpoznawany i gwarantujący dostęp do popularnych filmów i seriali polskich. Jednocześnie ma szeroki katalog seriali tureckich, które cieszą się dużą popularnością i niekoniecznie są dostępne w innych serwisach VOD.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze „Zwierz Popkulturalny”


Źródło: SentiOne 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Magia świąt zawarta w reklamach! Najciekawsze kampanie świąteczne 2021

Kampania T-mobile

Allegro – „nie oceniaj książki po okładce”

„Pierwsze wrażenie nie musi być słuszne. Czasem potrzeba chwili, żeby dostrzec w sobie to, co najważniejsze.” – tym stwierdzeniem Allegro promuje magiczny, świąteczny czas. Historia w reklamie pokazuje jak nieprzekonany do chłopaka swojej córki ojciec nie może zaakceptować jego osoby, przez to, że ma on liczne tatuaże na ciele. Podczas okresu świątecznego ostatecznie zrozumiał, że błędnie go postrzegał.

IKEA przeciw marnowaniu jedzenia

Z innej strony do stworzenia swojego spotu podeszła IKEA. Porusza ona temat globalny, bowiem marnowanie jedzenia. Jest to bardzo zauważalne w polskich domach, że nadmiar posiłków przyrządzonych na święta często ląduje w śmietniku. Reklama pokazuje ogrom tego zjawiska i przedstawia alternatywne rozwiązanie  problemu przy użyciu produktu z ich sklepu.

„Czas być razem” Disney’a

Piękną historię zaprezentowało również Disney w animacji przedstawiającej mężczyznę, który zostaje ojcem dwójki dzieci. Kampania pokazuje, że każdy kto nie ma rodziny, kiedyś na pewno taką odnajdzie.

„Prezent musi być większy!”

T-mobile w ciągu 45 sekund potrafił zawrzeć poruszającą historię z pięknym zakończeniem. Warto zobaczyć.

Czy auto też chce spędzić Wigilię z właścicielami?

Samochód, który ma uczucia. Historia tego auta jest jak historia życia człowieka. Słyszeliście kiedyś mit o tym, że zwierzęta w trakcie świąt nabierają cech ludzkich? Może wasze czterokołowe maszyny również? Warto się tym zainteresować!

Adam Daniluk

„Piękna i Bestia” jako motyw kolekcji Pandory

Zawieszki prezentują kultowe postacie występujące w animacji Disneya. Tańcząca Belle, Pani Imbryk (Mrs. Potts), Bestię czy też zaczarowaną różę.

Rzeczy dostępne są w cenach od 250 do nawet 600 zł. Kolekcja już cieszy się dużym zainteresowaniem. Doskonały pomysł na współpracę i połączenie dwóch silnych marek. To może być komercyjny hit, szczególnie, że za pasem najgorętszy okres zakupowy.

Disney x Pandora 1
fot. Pandora

 

Dodatkowo, Disney wypuścił reklamę pokazującą postacie z Disneya w prawdziwym życiu. Spot przedstawia rodzinę, która dzieli się prezentami świątecznymi – biżuterią, z kolekcji Pandory.

 

Adam Daniluk

Hawkeye – polski aktor w serialu Disneya

Hawkeye

Najnowsza produkcja reżyserii Bert & Bertie zadebiutowała właśnie na platformie Disney+. Niestety oficjalnie nie jest ona dostępna na ten moment w Polsce. Premiera VOD od Disneya w naszym kraju zaplanowana jest na lato 2022. Do tego czasu, aby uzyskać dostęp do platformy, trzeba sięgnąć po usługi VPN, które pozwalają zamaskować IP komputera, z którego korzystamy.

Pomimo premiery dopiero dwóch z sześciu odcinków serialu, zbiera on wysokie noty w serwisie IMDB. Na ten moment jest jedną z najlepiej przyjętych produkcji Disneya na podstawie uniwersum Marvela.
W ostatnich miesiącach fani zasypywani są produkcjami o bohaterach z tego uniwersum, a ma być ich jeszcze więcej. Odbyły się już premiery takich seriali jak WandaVision, Loki, A gdyby oraz Falcon i Zimowy Żołnierz. Na przyszły rok zaplanowane jest już pięć produkcji i nie zapowiada się na to, aby Disney chciał zwolnić tempo.

Hawkeye czerwony dywan

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Netflix jeszcze bardziej konkurencyjny. Startuje Netflix Games

Disney premiery swoich filmów przeniósł na stałe na platformę Disney+ (w Polsce niestety niedostępną), Amazon w ramach jednej subskrypcji oferuje vod, bonusy przy zakupach na portalu oraz dostęp do gier i darmowej zawartości w ramach prime gaming. Netflix dotychczas poza własnymi produkcjami nie oferował unikalnych bonusów dla subskrybentów. 

Od dziś ma się to zmienić za sprawą Netflix Games. Nazywany przez twórcę nową kategorią kontentu. Na ten moment usługa jest dostępna jedynie na urządzeniach z androidem i obejmuje pięć stosunkowo prostych gier dostępnych do pobrania. Patrząc jednak na ostatnie działania firmy, takie jak zakup niezależnego studia gier mobilnych, można założyć, że plany są spore. 

Aby przetestować nową funkcję, wystarczy zaktualizować aplikacje, zalogować się na swoje konto (profile dziecięce nie mają dostępu do gier) i z dolnej belki wybrać “Gry”.  Wymagane jest zainstalowanie gier z poziomu Play Store. Dzięki temu po instalacji jesteśmy w stanie grać bez dostępu do internetu. Na ten moment nie wymaga to żadnych dodatkowych opłat, a gry nie mają wewnątrz dodatkowego systemu monetyzacji.

Przy prime gamingowej ofercie Amazona wydaje się to mało rozbudowanym systemem, ale może z czasem gigant pokusi się również o takie rozwiązania. Istnieje też szansa, że unikalne gry dostępne jedynie z abonamentem Netflixa okażą się strzałem w dziesiątkę jako przerywnik między odcinkami ulubionego serialu.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF