...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Docenianie już zawsze będzie ważne

Zadbanie o dobrostan pracowników i docenianie już od kilku lat są w ścisłej czołówce najważniejszych atrybutów, które brane są pod uwagę zarówno przez kandydatów szukających pracy, jak i pracowników. Zwłaszcza tych, którzy zastanawiają się, czy zmienić swojego pracodawcę, na takiego, który docenia na co dzień. HRM Institute po raz drugi przeprowadził projekt SIŁA DOCENIANIA, którego […]

Zadbanie o dobrostan pracowników i docenianie już od kilku lat są w ścisłej czołówce najważniejszych atrybutów, które brane są pod uwagę zarówno przez kandydatów szukających pracy, jak i pracowników. Zwłaszcza tych, którzy zastanawiają się, czy zmienić swojego pracodawcę, na takiego, który docenia na co dzień. HRM Institute po raz drugi przeprowadził projekt SIŁA DOCENIANIA, którego celem jest szerzenie wiedzy na temat znaczenia doceniania, feedbacku i radości w pracy wśród pracodawców, pracowników i kandydatów. Jednym z elementów tego projektu jest Raport SIŁA DOCENIANIA 2022, w którym, oprócz wyników badania przeprowadzonego wśród pracowników z Polski, znajdują się dobre praktyki pracodawców zaproszonych do udziału w projekcie.

 

Dbanie o dobrostan pracowników i ich docenianie w pracy to rozsądny i naturalny model zarządzania zespołami w firmach, a korzyści z tych działań wykraczają daleko poza tworzenie przyjemnej atmosfery w firmie. Strategiczny i szczegółowy plan doceniania pracowników może być potężnym narzędziem budującym zaangażowanie pracowników. Ułatwia także zatrzymanie wartościowych pracowników. To pierwszy powód, dla którego każdy pracodawca powinien zadbać o docenianie swoich pracowników w sposób strategiczny.

Anna Macnar, CEO w HRM Institute

 

Docenianie nie jest naturalną skłonnością człowieka, nasz mózg ewolucyjnie nastawiony jest raczej na wychwytywanie zagrożeń, czegoś co nie działa. Dlatego warto i trzeba o tym przypominać. (…) Kultura doceniająca stanowi ważny element przyciągający pracowników i napędzający ich do działania

Julia Węglicka z Banku BNP Paribas, Partner projektu SIŁA DOCENIANIA

 

Kultura doceniania to coś więcej niż mówienie „dziękuję” – choć to również ważne. To cały system wartości, którego głównym celem jest budowanie zaangażowanych zespołów składających się z zadowolonych ludzi. (…) Kultura doceniania staje się faktem wtedy, kiedy jest wielopoziomowa.

Magdalena Dorożyńska i Iwona Szramik z Capgemini Polska, kolejnego Partnera projektu

Docenianie jest ważne w każdych czasach

Zarówno tegoroczne, jak i ubiegłoroczne badanie „Siła doceniania” przeprowadzone było w czasie, kiedy wydawać by się mogło, że nie myślimy o takich tematach jak docenianie w pracy. Najpierw pandemia, a potem wybuch wojny w Ukrainie. Mimo tego 99% ankietowanych w naszym badaniu uznało, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. W każdych czasach chcemy wiedzieć, że nasze wysiłki są dostrzegane i doceniane, a nasza praca ma sens.

 

Docenianie przynosi korzyści pracownikom i pracodawcom

Pracodawcy szukają różnych sposobów na zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników. Tymczasem sami ankietowani wskazują, że docenianie jest w tym zakresie bardzo skuteczne. 77% ankietowanych potwierdza, że docenianie motywuje ich do dalszej pracy, a 58% uważa, że zwiększa ich zaangażowanie. Docenianie sprawia również, że pracownicy czują, że ich praca jest dostrzegana i podnosi się ich samoocena.

Potrzeba uznania, zauważenia i docenienia jest naturalną ludzką emocją. Zaspokojenie tych potrzeb sprawia, że człowiek czuje się dostrzeżony i wzrasta jego poziom samozadowolenia – twierdzi Magdalena Dorożyńska z Capgemini Polska.

Pracownicy coraz częściej wiedzą, że ich lojalność i ciężka praca są cenne. Oczekiwanie uznania tego wkładu i docenianie ich nie wydaje się być zbyt wygórowane. Pracownik zawsze może zmienić pracodawcę. Pytanie czy pracodawców na to stać i czy nie warto spełnić tych oczekiwań? – podkreśla Anna Macnar.

Sposób świadczenia pracy a docenianie

W czasach pracy zdalnej pracodawcy zauważyli, że w rozproszonych zespołach trudniej utrzymać zaangażowanie i relacje z firmą. W wielu organizacjach położono nacisk na to, żeby te relacje utrzymać i w czasie spotkań online znaleźć na to czas. Wygląda na to, że się to udało, ponieważ najbardziej doceniani czuję się ankietowani, którzy pracują zdalnie i hybrydowo (niemal po 2/3 wskazań).  Poczucie doceniania osób, które pracują stacjonarnie jest aż o 20 punktów proc. niższe (tylko 44% wskazań).

 

Pandemia trwale wpłynęła na nasz sposób pracy – w banku duża część pracowników

może pracować zdalnie, dlatego w 2022 roku postawiliśmy stronę z wirtualnymi kartkami doceniającymi. (…) Akcja nie ograniczyła się tylko do 5. marca, kartki były wysyłane przez kolejne dni, w sumie nasi pracownicy wysłali 9,5 tysięcy kartek. Pracownicy komentowali, że to fajna akcja i najmilsza chwila oddechu w tych trudnych dniach. – wspomina Julia Węglicka z Banku BNP Paribas.

 

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Ankietowani pytani o najbardziej preferowane formy doceniania wskazują, że są to: pozytywna informacja od przełożonego (60% wskazań) i gratyfikacja finansowa (59%). Pozytywna informacja od przełożonego jest szczególnie ważna dla kobiet, z kolei mężczyźni zdecydowanie bardziej wolą otrzymać gratyfikację finansową. Na kolejnych miejscach znalazły się podziękowanie na forum i zwykłe podziękowanie. Te formy doceniania można wdrożyć od razu – warto spróbować i zobaczyć, jak zmieni się atmosfera w pracy.

Zastanawiasz się, w jaki sposób twoja organizacja może obrać #KierunekDocenianie? Pamiętaj, że nie chodzi w nim o wielkie gesty, ale codzienną obecność i zauważenie drugiej osoby. W McDonald’s Polska zależy nam na tym, by każdy, kto angażuje się i pracuje na nasze wspólne sukcesy, wiedział, że jego praca jest ważna. Zacznij i doceń siebie za swoje pierwsze kroki na drodze doceniania! – mówi Anna Kiełczewska, Senior Manager, Talent and Employer Reputation & Engagment Leader w McDonald Polska.

Feedback w organizacjach

Pochwała za dobrze wykonaną pracę ma sens, jeśli wiemy, za co jesteśmy chwaleni. Informacja zwrotna jest nieodłączną częścią doceniania. Tymczasem program feedbacku funkcjonuje w 43% firm, w których pracują ankietowani.

Dla pracowników ważne jest, żeby nie tylko wiedzieli, że coś robią dobrze czy źle, ale potrzebują również konkretów dotyczących oceny ich pracy. Uczestnicy badania najbardziej chcieliby otrzymywać szczegółową konstruktywną informację zwrotną (58% ankietowanych) lub ogólną konstruktywną informację zwrotną (31%).

Najczęściej otrzymujemy informacje zwrotne podczas oceny okresowej (23% wskazań). Około 20% badanych otrzymuje feedback raz na tydzień lub raz na miesiąc. 13% ankietowanych nigdy nie dostaje informacji zwrotnych w pracy.

Bardzo poważnie podchodzimy do budowania kultury feedbacku, a docenianie jest jej ważną częścią. (…) Nie czekamy pół roku, do rozmowy okresowej, żeby powiedzieć komuś, że coś dobrze zrobił – dobre praktyki w Biedronce

Chcemy mieć czas na radość w pracy

Radość w pracy jest ważna dla 99% ankietowanych, a jednocześnie tylko 45% badanych uważa, że w ich organizacjach radość w pracy jest ważnym tematem.

 

W pracy spędzamy dużą ilość czasu – warto, żeby było to miejsce przyjazne i motywujące do działania – zauważa Julia Węglicka z BNP Paribas

 

Ankietowani kojarzą radość w pracy w pierwszej kolejności z atmosferą, w której mogą czuć się swobodnie i nie boją się wyrażać swoich poglądów (87% wskazań). Na drugim miejscu znalazła się praca z ludźmi z poczuciem humoru (47%), a trzecie miejsce zajmuje pozytywny feedback i docenianie ze strony pracowników i szefa (37%).

 

Korzyści z radości w pracy

Czas na radość w pracy wg ankietowanych może poprawić relacje w pracy (75% wskazań), zmniejszyć stres i napięcie (74%), a także dodawać energii do działania (71%). Pracownicy, którzy mają czas na radość w pracy, są bardziej zaangażowani (56% odpowiedzi) i zmotywowani (61%), zwiększa się ich kreatywność (51%) oraz pracują efektywniej (45%). Warto zadbać o czas na radość w pracy.

 

Raport bezpłatnie można pobrać ze strony: siładoceniania.pl

Organizator projektu SIŁA DOCENIANIA: HRM Institute

Partner Projektu: Bank BNP Paribas, Capgemini Polska

Uczestnicy Projektu: Jeronimo Martins (Biedronka), McDonald Polska

Patroni medialni: Nais, hrlink.pl, Goldenline, Brief, Dream Employer, Mamopracuj.pl, helloHR

Informacje na temat projektu: siładoceniania.pl


HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Od wielu lat współpracuje z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzieli się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Docenianie w pracy jest ważne w każdych czasach. Siła Doceniania 2021 [RAPORT]

raport siła doceniania

Docenianie i radość w pracy oraz kultura feedbacku są coraz ważniejsze dla wielu osób szukających pracy. Większość z nas chce mieć świadomość, że to, co robimy, ma znaczenie i jest w firmie zauważane i doceniane. Dlatego HRM Institute zainicjował projekt SIŁA DOCENIANIA, którego celem jest szerzenie wiedzy na temat znaczenia doceniania, feedbacku i radości w pracy wśród pracodawców, pracowników i kandydatów. Jednym z elementów tego projektu jest Raport SIŁA DOCENIANIA, w którym, oprócz wyników badania przeprowadzonego wśród pracowników z Polski, znajdują się dobre praktyki pracodawców zaproszone do udziału w projekcie.

Mam nadzieję, że dane z naszego raportu oraz dobre praktyki pokazane przez firmy, dla których ta tematyka jest ważna i mogą podzielić się efektami prowadzonych działań, spowodują, że w każdej firmie wykiełkują choćby maleńkie projekty, które w przyszłości zaowocują wielkimi efektami, bo docenianie i feedback w pracy mają moc!

Anna Macnar, CEO HRM Institute.

Cieszę się, że możemy być częścią projektu #SiłaDoceniania, który obrazuje jak ten aspekt postrzegają pracownicy, czyli każdy z nas.

Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim, który jest Partnerem projektu SIŁA DOCENIANIA

Kultura konstruktywnego i dwustronnego feedbacku jest bardzo potrzebna, a jednym z jej istotnych elementów jest docenianie. Chcemy brać aktywny udział w dyskusji na temat szerzenia wiedzy i budowania kultury feedback’u oraz znaczenia docenienia dla pracowników i pracodawców. Dlatego też w tym roku podzieliliśmy się tym, w jaki sposób w Philip Morris pielęgnujemy różne formy doceniania. Mamy nadzieję, że zarówno nasze praktyki, jak i innych firm, staną się dla przełożonych i pracowników inspiracją do tego, aby doceniać się częściej i w różnej formie.

Martyna Skalska, Specjalista Pozyskiwania Talentów i EB, Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o.

 

Docenianie jest ważne niemal dla każdego

Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy w wielu branżach zagrożone są miejsca pracy, docenianie nie jest tematem, którym pracodawcy powinni się zajmować. Czy jednak na pewno? 99% osób biorących udział w badaniu mówi, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Bez względu na płeć, wiek czy branżę, w której pracują. Również w przestrzeni publicznej widoczne są dowody wdzięczności kierowane przez pracodawców do pracowników, jak chociażby kampanie dziękujące pracownikom Biedronki i doceniające ich wysiłki.

W 2020 roku mieliśmy wiele powodów do okazania wdzięczności i docenienia wysiłku kilkudziesięciu tysięcy osób, szczególnie tych pracujących w sklepach i magazynach naszej sieci. Ten czas w szczególny sposób potwierdził, jak wiele zależy od naszych pracowników, którzy w tych trudnych okolicznościach swoją ogromną determinacją i wiarą w sens wspierania Polaków pokazali, że potrafią uczynić niemożliwe możliwym.

Agnieszka Sokołowska, Dyrektorka ds. komunikacji wewnętrznej, EB i odpowiedzialności społecznej w Biedronce

Budowanie zaangażowania, wplatanie elementów związanych z kulturą doceniania i tworzenie fajnego miejsca pracy zawsze były dla nas priorytetem. Budując kulturę doceniania coraz częściej zauważamy, że słowo „dziękuję” wraca do nas od pracowników – to chyba najlepszy dowód na to, że employer branding działa!

Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager w Capgemini Polska

 

Młodsi pracownicy czują się bardziej doceniani

Tylko 54% uczestników badania uważa, że są doceniani w pracy. Taki wynik powinien skłonić pracodawców do refleksji, czy stać ich na to, żeby niemal połowa pracowników czuła się niedoceniana? Niedoceniany pracownik nie czuje się związany z firmą i nie ma motywacji, żeby jak najlepiej pracować.

Warto też zwracać uwagę na starszych pracowników. Według deklaracji uczestników badania, poczucie doceniania spada wraz z wiekiem – ma je 67% ankietowanych w wieku do 29 lat i już tylko 41% w wieku powyżej 50 lat.

 

Branże, w których się docenia

Spośród branż reprezentowanych przez uczestników badania do tematu doceniania najpoważniej podchodzi się w branży IT. Według 67% pracowników tej branży w ich firmach temat doceniania jest ważny, a 51% badanych uważa, że w ich firmach docenia się na co dzień. Na drugim biegunie znalazły się branże: handel detaliczny (30% badanych zatrudnionych w tej branży uważa, że to ważny temat w ich firmie) i administracja (28% wskazań).

 

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Wielu pracodawców uważa, że nie stać ich na docenianie pracowników. Powinna ich zatem ucieszyć informacja, że pozafinansowe sposoby doceniania w pracy są tak samo cenione, jak te finansowe. Na pierwszym miejscu wśród form doceniania, jakich chcą pracownicy znalazły się: gratyfikacja finansowa oraz pozytywna informacja od przełożonego (po 61% wskazań), a na kolejnym miejscu wymieniane są podziękowania na forum firmy. Na takie formy doceniania stać każdego pracodawcę i pracownika.

Częste, uczciwe, publiczne i regularne docenianie pracowników i zespołów jest ważne w miejscu pracy. Jest to fakt, z którym warto się oswoić i przyjąć, że będzie on ważny już zawsze, ponieważ stanowi potwierdzenie dla pracowników, że wnoszą znaczący wkład w sukces firmy. A w końcu w pracy to ludzie są najważniejsi prawda? Warto zrobić wszystko, żeby to udowadniać codziennie i regularnie.

Anna Macnar

 

Warto doceniać od razu

Żyjemy w czasach, w których proszeni jesteśmy o ocenę niemal natychmiast po skorzystaniu z usługi czy zakupie towaru. Podobnie szybko chcemy być doceniani za naszą pracę. Większość badanych chciałaby być doceniana podczas podsumowania zadania lub projektu lub zaraz, gdy wykona jakąś pracę (57%). Tymczasem najwięcej ankietowanych słyszy pochwały raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące. 11% badanych nigdy nie jest chwalone.

W Orange docenianie jest jednym z kluczowych elementów kultury organizacyjnej. Chcemy, aby służyło nie tylko budowaniu motywacji, ale również by poprawiało nasze relacje i współpracę. Dużą wagę przywiązujemy do edukacji i promowania umiejętności doceniania. Pokazujemy jak ważne dla efektywności działania i klimatu w firmie jest uznanie dla pracy innych, jaka jest rola lidera w budowaniu motywacji zespołu oraz z jakich narzędzi może on korzystać, aby na różne sposoby nagradzać pracowników.

Renata Steckiewicz, Kierownik Wydziału Kultury Organizacyjnej i Projektów Specjalnych w Orange Polska

 

Feedback to nieodłączny element doceniania

Sama pochwała nie wystarczy, żebyśmy mieli poczucie doceniania. Chcemy wiedzieć, za co jesteśmy chwaleni i nagradzani, a także, co poszło nie tak. Konstruktywna informacja zwrotna to ważna część doceniania. 40% badanych wskazuje, że w ich firmie jest kultura lub program feedbacku. Informacje zwrotne najczęściej otrzymują młodsi pracownicy – ponad połowa pracowników w wieku do 29 lat i tylko jedna trzecia osób w wieku powyżej 50 lat.

Budowanie kultury informacji zwrotnej to suma wielu inicjatyw i ich konsekwentnego wprowadzania do organizacji. W PKO Banku Polskim stawiamy na dialog z pracownikami i zachęcanie ich do dzielenia się informacją zwrotną na bieżąco. Aby to ułatwić wprowadziliśmy proces #CzasNaFeedback. Pozytywne doświadczenia po jego uruchomieniu umacniają nas w przekonaniu, że warto popularyzować działania na rzecz feedbacku i doceniania przy wsparciu technologii.

Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim

 

Jakie informacje zwrotne chcemy otrzymywać?

Uczestnikom badania najbardziej brakuje szczegółowej konstruktywnej informacji zwrotnej (45% wskazań) lub ogólnej konstruktywnej informacji zwrotnej (35%). Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni chcą pozytywnej informacji zwrotnej – chcą wiedzieć, co robią dobrze (14% wskazań vs 6%). Z kolei mężczyźni częściej chcą wiedzieć, nad czym mają pracować (14% wskazań vs 4%). 30% badanych wskazuje, że w ich firmach szefowie proszą podwładnych o feedback. Najczęściej dzieje się to podczas oceny okresowej (20%).

 

Chcemy mieć czas na radość w pracy

Radość w pracy to ważny temat dla 98% uczestników badania. Jednocześnie tylko jedna trzecia badanych uważa, że to ważny temat w ich firmie. Tymczasem zapewnienie czasu i atmosfery radości w pracy może się opłacić. Radość w pracy ma pozytywny wpływ na relacje międzyludzkie i pracę zespołową (twierdzi tak 81% badanych). Dodaje także energii do działania, obniża poziom stresu i wzmacnia motywację do pracy, w wyniku czego wzrasta efektywność pracowników. Warto zapewnić chwile radości w każdym dniu!

 

Radość w pracy to nie „piłkarzyki” i pokój relaksu

Badani najczęściej wskazują, że radość w pracy kojarzy im się z atmosferą, w której mogą czuć się swobodnie i nie boją się wyrażać swoich poglądów (aż 79% wskazań). Dla 30% ankietowanych radość w pracy pozytywny feedback i docenianie ze strony pracowników i szefa. Wysokie pozycje zajmują również: pasja do tego co robię (28%), wspólne celebrowanie sukcesów (24%), frajda z realizacji zadań (22%) czy możliwość realizacji własnych pomysłów (20%). „Piłkarzyki” czy pokoje do relaksu kojarzą się z radością w pracy niewielu ankietowanym (odpowiednio 1% i 2%).

POBIERZ PEŁNY RAPORT SIŁA DOCENIANIA 2021 


Źródło: HRM Institute

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nigdy nie jest za późno by doceniać!

wojtek_strozik_podcast_Easy-Resize.com

Czy kompetencje miękkie stały się prawdziwą wartością menedżera? W jakim stopniu pomagają one doceniać pracowników i współpracowników? Jakie cechy warto w sobie pielęgnować i rozwijać, by docenianie ludzi było dla nas łatwe i przynosiło satysfakcję obu stronom? Na pytania Iwony Grochowskiej, CEO Nais odpowiada Wojtek Strózik, doświadczony menadżer i autor podcastu Rozwój osobisty dla każdego.

 

Dzien-Doceniania_grafiki-prostokat_KALENDARIUM_ok-1024x538Zapraszamy do udziału w spotkaniach: 

5 marca, godzina 13.10 – webinar u Wojtka Herry. O kulturze doceniania będą rozmawiać Iwona Grochowska – CEO Nais oraz Renata Prys – Dyrektor Działu People w McDonald’s.

OBEJRZYJ!

9 marca, godzina 12.00 – webinar z udziałem Iwony Grochowskiej oraz Zofii Dzik z Instytutu Humanites. Rozmowa o tym, czego dzisiaj potrzebuje człowiek w pracy i co może dać mu szef

ZAPISZ SIĘ!

11 marca, godzina 10.00 – webinar Brief.pl z udziałem Iwony Grochowskiej oraz Katarzyny Januszkiewicz – szefowej Katedry Zarządzania SWPS. O praktycznej stronie doceniania w pracy.

ZAPISZ SIĘ!

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – DOŁĄCZ DO GRUPY NA Facebook’u

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Docenianie w pracy, czyli co? [WYWIAD]

docenianie pracownikoow

W Polsce menedżerowie bardzo często zatrzymują się na uznaniu spektakularnych sukcesów oraz na bardzo ogólnym słowie „dziękuję” - zbyt ogólnym, żeby mogło powodować w odbiorcy autentyczne poczucie docenienia. Rozmawiamy z CEO Nais, psycholog, autorka programu “Akademia doceniania” dla menedżerów i pracowników.

Za tydzień będziemy obchodzili Dzień Doceniania. Nie każde zjawisko ma swój dedykowany dzień. Docenianie w pracy, czyli co konkretnie?

Iwona Grochowska, CEO Nais: Odpowiedź na to pytanie jest banalna, ale tylko z pozoru. W Polsce menedżerowie bardzo często zatrzymują się na uznaniu spektakularnych sukcesów oraz na bardzo ogólnym słowie “dziękuję” – zbyt ogólnym, żeby mogło powodować w odbiorcy autentyczne poczucie docenienia.

Czym jest poczucie docenienia?

IG: Zacznijmy od tego, że poczucie docenienia odzwierciedla przekonania pracowników dotyczące ich własnej wartości i kompetencji jako członków zespołu i całej organizacji. Mówiąc innymi słowy, wiąże się ono z przekonaniem o własnej zdolności do pełnienia ról w pracy i do osiągnięcia osobistej adekwatności jako członka organizacji.* Budowanie tego poczucia w pracownikach stało się szczególnie trudne w sytuacji ograniczonego kontaktu – odartego brutalnie z tzw. firmowego “body language”: gestów, uśmiechów, komentarzy, drobnych zachwytów czy podania ręki.

FUNKCJE DOCENIANIA W PRACY**

  • Po pierwsze, pozytywna informacja zwrotna jest sygnałem dla pracownika, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu, działa w dobrym kierunku i powinien w związku z tym kontynuować działanie.
  • Po drugie, pochwały wzbudzają pozytywny nastrój, obniżają tendencje rywalizacyjne w zespole i budują pozytywną atmosferę.
  • Po trzecie, są buforem zabezpieczającym przed konsekwencjami stresu, pomagają utrzymać zaangażowanie w kryzysowych sytuacjach.
  • Po czwarte, budują poczucie wartości, kompetencji i sprawności.
  • Po piąte, budują więź między osobą docenianą a doceniającą, są elementem wymiany społecznej. Tu zwykłe dzień dobry, dziękuję, proszę są niezwykle istotne.

Umiejętność doceniania nie bierze się znikąd. Jakie „systemowe” rzeczy muszą się wydarzyć w organizacji, by powstała kultura doceniania?

IG: Przede wszystkim niezwykle istotna jest decyzja, że firma i jej menedżerowie chcą skutecznie budować kulturę wdzięczności i rozumieją jej potrzebę oraz korzyści z niej wynikające. Na poziomie firmy bardzo ważne jest budowanie siatki wynagrodzeń tak, żeby były one adekwatne i godziwe. W pracownikach “niedopłaconych”, którzy z takim właśnie przekonaniem pracują, bardzo trudno jest skutecznie budować poczucie docenienia jakimikolwiek innymi narzędziami.

Ważne są także możliwości rozwoju i szkolenia dostosowane do potrzeb pracowników. Oni sami wciąż bardzo dużą uwagę przywiązuję do awansu jako formy docenienia ze strony firmy, choć już zauważalny jest trend, zwłaszcza wśród młodych ludzi, żeby rozwijać się w kierunku eksperckim, a nie menedżerskim. Nie bez znaczenia pozostaje firmowa oferta benefitów, która, w zmienionych okolicznościach, warta jest zrewidowania.

Możliwości oddziaływania ze strony firmy na poczucie docenienia jej pracowników są jednak ograniczone, szczególnie teraz, gdy pracujemy zdalnie, a budowanie tzw. atmosfery i komfortu firmowego stało się bardzo trudne. W tej sytuacji jeszcze bardziej rośnie rola bezpośrednich przełożonych, którzy pozostają głównym, a nierzadko jedynym kontaktem między firmą a pracownikiem. Dotyczy to absolutnie wszystkich, także tych, którzy zarządzają najmniejszymi grupami.

Dochodzimy do bardzo ważnej kwestii: do czynnika ludzkiego. Nastawienie i przekonania liderów są ważne, jeśli nie kluczowe. Zgadzasz się z tym?

IG: Przekonania menedżerów na temat doceniania – tego czy warto, za co, w jaki sposób, jego konsekwencji itp. odgrywają kapitalną rolę w kształtowaniu kultury doceniania w zespole oraz całej organizacji.
Tymczasem szefowie, choć rozumieją, że docenianie jest bardzo ważne, nie wiedzą ani co ono tak naprawdę oznacza, ani jak je stosować skutecznie w swoich zespołach. Stosują to narzędzie, bazując na swojej intuicji i umiejętnościach komunikacyjnych, wyrobionych zwykle wraz z wieloletnim szefoskim doświadczeniem.

Dzisiaj intuicja, ale też empatia stały się kluczowe w budowaniu relacji z ludźmi w pracy, w rozpoznawaniu ich potrzeb i preferowanego języka doceniania. Menedżerowie sami dostrzegają potrzebę rozwijania kultury formułowania i przekazywania informacji zwrotnej i to zarówno na linii szef-pracownik jak i pracownik-pracownik.

Z badań, które w naszej rozmowie cytujesz i o których trochę więcej porozmawiamy podczas naszego spotkania online 11 marca wynika, że docenianie nie „leży w naturze” polskiego szefa. Na czym polega ta trudność?

IG: Proces nie jest łatwy, zważywszy, że w Polsce generalnie panuje niski poziom zaufania społecznego, a w pochwałach doszukujemy się ukrytych intencji. Komplementy wzbudzają zakłopotanie i to nie tylko w tych, którzy ich udzielają. Nie wszyscy potrafią ją przyjąć, często deprecjonując cechy czy zachowania, których one dotyczą.

W firmach, które strategicznie pielęgnują kulturę wdzięczności, menedżerowie wkładają świadomy wysiłek w nauczenie się tej formy doceniania, ponieważ nie była do niedawna w ogóle obecna w repertuarze ich zachowań. Ci, którzy deklarują, że chwalą pracowników na co dzień, musieli się nauczyć tej kompetencji i rozwijać ją wraz z nabywaniem doświadczenia menedżerskiego.

Nadchodzi nowe?

IG: Brak nawyku udzielania informacji zwrotnej jest szczególnie wyraźny wśród menedżerów „starego typu”, którzy zarządzają według zasady: „jak nie krytykuje, to znaczy, że chwali”. To nie nowość, że udzielenie pozytywnej informacji zwrotnej okazuje się być dużym wyzwaniem. Menedżerom łatwiej przychodzi wskazywanie tego, co nie wyszło, co można było zrobić lepiej niż chwalenie. Sposób doceniania stosowany przez danego menedżera nie jest jednak dany raz na zawsze. Wpływ na to ma, chociażby wspomniane już poszerzanie kompetencji w tym zakresie. Zmiany w mindset doceniania niejednokrotnie wymuszają sami pracownicy, ponieważ wprost domagają się informacji zwrotnej, w szczególności tej pozytywnej. Pozytywnym prognostykiem jest także to, że młodsi menedżerowie sami cechują się także wyższym poziomem empatii.

Tym optymistycznym akcentem kończymy naszą rozmowę, a ja serdecznie zapraszam na cykl wydarzeń, które mają wesprzeć menedżerów w zdobywaniu tych nowych kompetencji. BRIEF i Dream Employer z przyjemnośćią objął ten cykl swoim patronatem. Dziękuję za rozmowę.

Zapraszamy do udziału w spotkaniach:   https://fb.me/e/5CR2ja7Gt

 

Iwona Grochowska_NaisIwona Grochowska, CEO i Co-founder w Nais, psycholog, certyfikowany coach i trener biznesu. Od lat buduje zespoły biznesowe, zarządza nimi i je rozwija. Wspiera rozwój kultury doceniania w firmach.

 

 

* Definicja oparta na modelu Organization-based self esteem – OBSE,
**Źródło: Badanie Stanu Docenienia 2020, Thanks Factor Sp. z o.o. i SWPS, Nais – partner badania

 

 

 

 

Joanna Makolus