...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czołowe agencje marketingowe, dom mediowy i agencja badawcza tworzą Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu

Na początek dzielą się wynikami badania świadomości inbound marketingu wśród polskich marketerów.

Jak wskazują badania, poziom znajomości inbound marketingu wśród polskich marketerów jest na bardzo niskim poziomie. By to zmienić, kilka firm z branży marketingowej, w tym LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research, wsparte przez Międzynarodową Sieć Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network, stworzyły Instytut Inbound Marketingu. Podmiot ten pełnić będzie funkcję think tanku i ośrodka wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania narzędzi inbound marketingowych w praktyce. Formuła nowego podmiotu pozostaje otwarta, co oznacza, że każdy może skorzystać z wiedzy ekspertów i podnieść swoje kompetencje zawodowe za pośrednictwem strony instytutinboundmarketing.pl lub materiałów edukacyjnych, case studies, wyników badań i innych publikacji udostępnianych na profilach społecznościowych Instytutu na Facebooku i LinkedIn. Pierwszym działaniem w tym zakresie był półtoragodzinny webinar zatytułowany „Inbound marketing w 2021!”, który można bezpłatnie obejrzeć na kanale YouTube Instytutu Inbound Marketingu. Poprowadził go Marcin Olkowicz z SAR.

Efektywna biznesowo i atrakcyjna kampania marketingowa to Święty Graal każdego marketingowca. Czy dziś również powinna się ona opierać na narzędziach outbound marketingowych np. wysokobudżetowych reklamach? Według założycieli Instytutu Inbound Marketingu coraz częściej nie. Budżety marketingowe warto bowiem lokować tam, gdzie przyniosą najlepsze efekty biznesowe, a komunikację kształtować tak, by raczej przyciągać konkretne osoby, które potrzebują naszych usług czy produktów, a nie docierać szeroko-zasięgowo i nie zawsze efektywnie.

Inbound Marketing to sposób planowania działań komunikacyjnych, który pozwala wybić się w chaosie komunikatów reklamowych i marketingowych i zbudować z odbiorcami relację opartą na dialogu i zaufaniu. Dziś tylko taka relacja ma szansę przekształcić lead w klienta, a klienta w ambasadora marki.

Dorota Bieniek Kaska, Prezes LoveBrands Group, czyli pomysłodawcy stworzenia Instytutu Inbound Marketingu

To z opinii konsumentów, tych wyrażanych w mediach społecznościowych lub w opiniach Google, marki czerpią swoją siłę. Wierny ambasador marki to dziś także najlepsza linia obrony przed kryzysami, o które coraz łatwiej, bo informacje, zwłaszcza te złe, roznoszą się wyjątkowo łatwo.

Joanna Niemiec, Wice Prezes LoveBrands Group, która z ramienia agencji odpowiada za koordynację prac Instytutu Inbound Marketingu

Inbound marketing zakłada, że warto docierać do tych, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani tym, co mamy do zaoferowania. Według Leszka Chudka, Head of Automated Ad Buying, Mastermind, idealnym narzędziem inbound marketingowym jest wyszukiwarka Google.

Mając możliwość zdefiniowania, na jakie hasła ma się wyświetlać nasza reklama, zyskujemy możliwość dotarcia do właściwych osób, które rzeczywiście w danym momencie poszukują naszych usług lub produktów. Takich możliwości nie dają narzędzia outbound marketingowe.

Leszek Chudek, Head of Automated Ad Buying, Mastermind

Inbound Marketing pozwala nam także mocno spersonalizować przekaz, o czym podczas tego samego webinarium mówiła Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise.

W inny sposób należy rozmawiać z klientem, który już zna naszą markę i waha się, czy skorzystać z jej usługi, a inaczej z kimś, kto nas jeszcze w ogóle nie zna. Wykorzystując narzędzia inbound marketingowe, możemy uzyskać informację, z kim mamy do czynienia, a komunikat dostosować odpowiednio do odbiorcy .

Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise

Niestety, jak wskazują badania zrealizowane przez agencję SW Research, choć wielu marketerów, czasem nieświadomie, korzysta z narzędzi inbound marketingowych, to brakuje im wiedzy, która pozwoliłaby maksymalizować efektywność takich działań poprzez ich integracje w ramach spójnych strategii. Co piąty badany nigdy nie spotkał się z tym terminem, a blisko 1/3 badanych twierdzi, że nie zna tej strategii lub wie o niej mało.

Świadomość inbound marketingu jest wyraźnie niższa w mikro i małych firmach, w porównaniu do przedsiębiorstw średniej wielkości i korporacji. Co ciekawe, odwrotna zależność obserwowana jest w przypadku deklaracji stosowania tej strategii w praktyce. Może to oznaczać, że narzędzia inbound marketingowe przyswoiły sobie bardziej mikro i małe firmy, podczas gdy dla firm średnich i dużych nadal mogą być one niewykorzystanym potencjałem.

Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research

Instytyt Inbound Marketingu

Popularność narzędzi inbound marketingowych w świetle badań

SW Research zbadało także, które konkretnie z narzędzi inbound marketingu cieszą się największą popularnością wśród polskich marketerów. Okazuje się, że zdecydowanie najpopularniejsze są strony www (80 proc.). Dwie trzecie marketerów (66 proc.) wymienia newslettery i mailingi, a 6 na 10 (60 proc.) wskazuje optymalizację SEM/SEO. Z kolei wśród trzech najmniej rozpowszechnionych narzędzi inbound marketingowych znalazły się: ambush marketing (4 proc.), content hub (7 proc.) oraz działania oparte na grywalizacji (12 proc.).

Wraz ze wzrostem firmy rośnie średnia liczba wykorzystywanych narzędzi (wśród firm do 10 pracowników jest to ok. 7 narzędzi, podczas gdy korporacje deklarują stosowanie powyżej 12). Najmniejsi gracze starają się budować komunikację najczęściej w oparciu o własne zasoby: serwisy www, blogi, vlogi, podcasty oraz webinary. Z kolei większe przedsiębiorstwa chętniej inwestują zasoby w wysokobudżetowo działania, np. budowanie społeczności wokół marki online i offline, mediowe kampanie zasięgowe, aplikacje mobilne, konkursy. Z drugiej strony należy również podkreślić relatywnie wysoką aktywność korporacji, jeżeli chodzi o pozostałe działania „contentowe”, tj. optymalizacja SEM/SEO, Content Marketing czy newslettery i mailingi.

Z myślą o polskich marketerach, którzy jeszcze nie wykorzystują w pełni potencjału inbound marketingu, powstał Instytut Inbound Marketingu – platforma wymiany doświadczeń i wiedzy, miejsce publikacji opinii i najciekawszych case studies egzemplifikujących, jak w praktyce sprawdzają się te narzędzia oraz jak je ze sobą łączyć w spójne strategie, aby się wzajemnie wspierały.

Zgodnie z duchem inbound marketingu, tym wszystkim będziemy się dzielić w kanałach społecznościowych Instytutu Inbound Marketingu na Facebooku oraz na LinkedIn. To tu także zachęcać będziemy do dyskusji, bo dziś tylko dialog jest drogą do efektywnej komunikacji.

Natalia Skrzypek, Head of LoveBrands Digital

Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu to podmiot powołany do życia w celu dzielenia się wiedzą oraz popularyzacji idei lnbound Marketingu. Jego założycielami są firmy LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research. W ramach wspólnej inicjatywy postanowiły wspierać rozwój polskiego marketingu zwiększając wiedzę marketerów zarówno po stronie firm, jak i agencji. Działalność Instytutu wspierają także eksperci z Międzynarodowej Sieci Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network.

Założyciele Instytutu

LoveBrands Group to grupa strategicznej komunikacji zintegrowanej, która oferuje swoim klientom kompleksową obsługę, w oparciu o specjalistyczne linie biznesowe: LoveBrands Relations (zintegrowane strategie komunikacyjne oparte na narzędziach inbound marketingowych, w tym Kreacja, PR, Influencer Marketing i BTL ), LoveBrands Events (kompleksowa obsługa Klienta pod względem wydarzeń), LoveBrands Digital (strategie komunikacyjne oparte na narzędziach digitalowych i mediach społecznościowych oraz własne studia audio-video dedykowane działaniom content marketingowym) i LoveBrands Medical (obsługa klientów z sektora zdrowia, farmacji i life science). LoveBrands Group jest członkiem SKM SAR oraz globalnej sieci agencji strategicznej komunikacji zintegrowanej 3AW Network.

Grupa AdNext działa na rynku od 2009 roku. Brała aktywny udział w transformacji cyfrowej rynku mediów, współtworząc m. in. największą polską sieć brokerską oraz pierwszą sieć reklamy internetowej. Dziś tworzy ekosystem spółek marketingowych i technologicznych zatrudniających wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin marketingu: Mastermind (dom mediowy oferujący strategie mediowe i zakup mediów), Optimise (oferująca działania dot. marketplace’ów performance marketing, czyli marketing efektywnościowy oparty na inteligentnych reklamach optymalizowanych pod efekt i własnej sieci afiliacyjnej), Scoop (agencja content marketingowa obejmująca swoimi działaniami działania contentowe, SEO oraz publikacje w prasie specjalistycznej i branżowej, bazująca na własnych narzędziach: Panel SCOOP oraz NextClick), PushAd (oferująca klientom narzędzie do budowania bazy potencjalnych klientów za pośrednictwem powiadomień push) oraz Baby Boomers (pomaga markom i firmom nawiązać kontakt ze starszymi konsumentami, specjalizując się w silver marketingu kierowanym do pokolenia 50+).

Agencja SW Research: Agencja badawcza to lider badań online na polskim rynku. Działając od 2011 roku oferuje nie tylko usługi badawcze w obszarze badań ad-hoc, badań trackingowych, omnibusowych, jakościowych czy badań UX, ale także doradztwo w zakresie planowanych badań w segmentach B2B, B2C oraz C2C.


Źródło: Instytut Inbound Marketingu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

MediaCom Certyfikowanym Partnerem Google jako pierwszy dom mediowy w Polsce

MediaCom Parter Google

MediaCom Warszawa przeszedł pomyślnie złożony proces certyfikacji w ramach programu Google Marketing Platform, dołączając tym samym jako pierwszy dom mediowy do wąskiego grona 11 najlepszych agencji e-marketingowych w Polsce, które posiadają akredytację Certyfikowanego Partnera Google.

Pomyślne przejście procesu certyfikacji potwierdza zaawansowaną znajomość narzędzi, dostępnych w ramach platformy oraz najwyższą jakość oferowanych przez dostawców usług, stanowi również poświadczenie specjalistycznej wiedzy z obszarów takich jak planowanie i kupowanie mediów oraz mierzenie i optymalizację kampanii cyfrowych na stronach internetowych i urządzeniach mobilnych.

Program Google Partners zrzesza najlepsze agencje e-marketingowe na świecie, które w swojej pracy posługują się narzędziami, dostępnymi w ramach Google Marketing Platform.

Zdobycie statusu certyfikowanego Partnera oznacza potwierdzenie naszych kompetencji, wiedzy i doświadczenia w zakresie specjalistycznej wiedzy, dotyczącej działań, jakie na co dzień prowadzimy dla naszych klientów z wykorzystaniem narzędzi Google Marketing Platform.

Marta Bartosik, Digital Director z MediaCom Warszawa

MediaCom Warszawa uzyskał certyfikację z obsługi systemu Google Campaign Manager, stając się tym samym jedynym domem mediowym w Polsce, który posiada status oficjalnego Partnera Google. Na liście certyfikowanych Partnerów z Polski znajduje się obecnie 11 firm.


Źródło: informacja prasowa MediaCom

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy domy mediowe znikną z rynku?

Adrian Kawecki CEO Mindshare

Transformacja cyfrowa wymusza na marketerach konieczność poszerzania kompetencji w wielu obszarach. Również rola domów mediowych drastycznie się zmienia. Wiele z nich ewoluuje do statusu agencji mediowych. O jakie usługi rozszerzają swoje oferty? Jakie będą największe wyzwania dla marketerów w 2020 roku? O zmieniającej się roli domów mediowych rozmawiamy z Adrianem Kaweckim, CEO Mindshare.

Branża reklamowa powoli zaczyna rezygnować z określenia „dom mediowy” i zastępować je „agencją mediową”, w myśl rosnących kompetencji domów mediowych. Jakie kompetencje posiada Mindshare Poland?

Rzeczywiście, zmiana dokonuje się na naszych oczach, a my, żeby sprostać oczekiwaniom rynku, jesteśmy w permanentnym procesie transformacji. Oznacza to ewolucję z roli wyspecjalizowanego eksperta do współodpowiedzialnego za wyniki doradcy naszych klientów, przez co stale rozszerzamy nasze kompetencje. W tym momencie jesteśmy w stanie zapewnić obsługę 360⁰, czyli posiadamy pełną ofertę badawczą, konsultingową, strategiczną, komunikacyjną, contentową, mediową (w tym z grupy nowych mediów: social, mobile, branded i gaming) oraz digitalową, przy czym mówimy tu również o e-commerce, programmatic i performance marketingu.

Jak zmienia się sposób konsumowania mediów w Polsce?

Trend jest podobny do tego na całym świecie. Mobile odmieniamy przez każdy przypadek, zatem trudno nie mówić o powszechnej digitalizacji mediów, zwłaszcza biorąc pod uwagę zmiany pokoleniowe. Już za rok pełnoletność uzyskają „digital natives”, czyli osoby, które wychowywały się z telefonem „w ręku”, a my jako branża powinniśmy być do tego przygotowani. Prawdopodobnie nie minie zbyt wiele czasu, gdy wszystkie tradycyjne sposoby odejdą do lamusa lub też pozostaną ciekawe dla garstki wybranych.

Te zmiany mają wiele wspólnego z rozwojem nowych technologii i rosnącą dostępnością internetu. W jakim stopniu te czynniki technologiczne wpływają na rozwój agencji?

Biorąc pod uwagę to, jak szybko młode pokolenia adaptują technologię, musimy pamiętać o tym, jak bardzo właściwe jej zastosowanie podnosi efektywność działań. Musimy zatem nie tylko nadążać za rozwojem technologii, ale też jak najszybciej – i jak najskuteczniej – wdrażać najnowsze rozwiązania.

Właśnie dlatego w ramach GroupM doszliśmy do wniosku, że zdywersyfikowany rynek technologiczny wymaga zmiany dotychczasowego podejścia i otwarcia się na współpracę z podmiotami zewnętrznymi. W zeszłym roku powołaliśmy mSpark – pierwszy akcelerator dla startupów z dziedziny MarTech, a w tym roku braliśmy udział w jego kolejnej edycji. Rozwijamy zatem nie tylko wewnętrzne struktury (jak np. powstały w tym roku dział Shop+, holistycznie zajmujący się e-commerce), ale również inwestujemy w rozszerzanie naszej działalności poza agencyjne ramy.

Zobacz także: 10 zasad transparentności rozliczeń mediów 

Z jakimi największymi wyzwaniami mierzą się marketerzy w 2019 roku?

Możemy wydzielić trzy bardzo pojemne obszary problemów, tj.: 1. długoterminowa budowa wartości marek, 2. projektowanie i domykanie procesu zakupowego, 3. adresowanie wyzwań technologicznych.

Z perspektywy strategicznej najistotniejsze jest budowanie marek dostarczających konsumentom istotnych dla nich wartości oraz pozytywnych i bezproblemowych doświadczeń. Właściwe odczytanie potrzeb konsumentów stanowi swoiste wyzwanie jednakowo dla naszych specjalistów z działu strategicznego, badawczego, czy digital. Biorąc pod uwagę zmiany pokoleniowe i związane z nimi współczesne oczekiwania konsumentów, to właśnie na nich marki muszą się skupić.

Jakie wyzwania staną przed nimi w 2020 roku?

Biorąc pod uwagę postępujące w zastraszającym tempie zmiany klimatyczne oraz takie problemy socjologiczne, jak coraz większe rozwarstwianie się społeczeństwa, można śmiało postawić tezę, że to właśnie długoterminowa budowa wartości marek będzie wciąż jednym z najważniejszych wyzwań w 2020 r.

Według ostatniego raportu Edelmana 76% respondentów oczekuje od liderów biznesu, że będą oni proaktywnie inicjować zmiany i wnosić realną wartość w rozległych obszarach istotnych społecznie. Stanowi to swoiste wyzwanie dla marek, które w gwałtowny sposób zwracają się ku marketingowi wartości. Pracując z takimi marketerami, jak Volvo, WWF, National Geographic, czy mBank widzimy, istotne w ich strategiach komunikacji staje się edukacja społeczeństwa, projektowanie użytecznych rozwiązań dla osób upośledzonych oraz aktywna walka ze zjawiskami, jak dyskryminacja, czy nieetyczne wykorzystywanie danych. Konsumenci stają się również bardzo świadomi ekologicznie. Według badań WPP 83% z nich mając wybór, zawsze wybierze markę promującą standardy zrównoważonego rozwoju. Widzimy to, chociażby analizując skalę wzrostu marek z portfolio Unilevera, gdzie marki zaangażowane społecznie i ekologicznie charakteryzują się 70% wyższą dynamiką wzrostu od pozostałych w portfolio.

Odpowiadając na te nowe wyzwania naszych klientów, już teraz poszerzyliśmy ofertę i od tego roku nasi klienci – w ramach nowego inkubatora projektów Planning for Purpose – mogą uczestniczyć w dedykowanych warsztatach, które pozwolą zidentyfikować i zrozumieć obszary „purpose”. W następnej kolejności zostaną przełożone na działania komunikacyjne przynoszące realne korzyści.

Jakie trendy pojawią się w komunikacji marketingowej w najbliższym czasie?

Na znaczeniu wzrasta precision marketing i proximity marketing. Konsumenci swoimi zachowaniami wyraźnie komunikują, co sadzą o natłoku nieadekwatnych reklam w internecie. Wg wyników badania LIVE Panel (coroczne badanie GroupM poświęcone konsumpcji w kategoriach produktowych, korzystaniu z mediów i zachowaniom w digitalu) 76% polskich internautów przyznaje, że unika reklam w sieci. Co więcej, jest to tendencja wzrostowa. Na znaczeniu w kształtowaniu efektywności komunikacji zyskuje Precision Marketing, czyli wykorzystanie danych oraz zakupu programatycznego do serwowania konkretnym segmentom Grupy Celowej właściwego komunikatu we właściwym miejscu i czasie.

Czytaj również: 10 zasad dobrego przetargu mediowego 

Z perspektywy sprzedażowej większość naszych klientów stawia przed nami wyzwanie dotyczące skutecznego wykorzysatnia możliwości mediów i danych digitalowych do zwiększania sprzedaży offline. Stąd mocno rozwijamy nasze kompetencje i produkty związane z Proximity czy też geo marketingiem, który w ostatnich miesiącach bardzo się rozwinął, a na rynku pojawiło się kilka naprawdę skutecznych rozwiązań. Obecnie możemy przeanalizować dane dla ponad 4 mln użytkowników mobile i na ich podstawie wyciągać wnioski dla całej populacji i dla grup docelowych klienta. To całkiem duża próbka, nieporównywalna z panelami dostępnymi w innych mediach. Samo zastosowanie technologii geolokalizacji ma ogromny potencjał, który chętnie wykorzystujemy w komunikacji mediowej, testując i wprowadzając różne rozwiązania dla naszych klientów takich jak BP czy Volvo.

Za co odpowiada niedawno stworzona komórka w strukturze Mindshare Polska — Shop+?

W skrócie: odpowiada za kompleksowe podejście do biznesu online klienta. To nie jest standardowa struktura, w ramach której dbamy o e-commerce w „tradycyjnym” pojęciu. Przewagą Shop+ jest spojrzenie na cały proces aktywacji marki w e-commerce, a nie skupienie się na wybranym elemencie. Rozumiemy wagę wszystkich składowych – contentu, merchandisingu, pozycjonowania i optymalizacji oferty na platformie sprzedażowej, nawiązania współpracy z największymi platformami typu e-retail i marketplace, wsparcia mediowego, a także potrzeby ich integracji. Naturalnie zrozumienie to nie wszystko. Mamy narzędzia, którymi możemy wspierać klienta w każdym z tych elementów i realizować takie holistyczne podejście.

W maju Magazyn Media & Marketing Polska przyznał Mindshare Polska tytuł Domu Mediowego Roku 2019. To wspaniałe wyróżnienie na 20. urodziny marki. Jak podsumujesz ten czas waszej obecności na rynku?

Wszyscy żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości niż 20 lat temu. I szczerze powiedziawszy – bardzo dobrze! Od kilku lat mamy możliwość tworzenia unikatowej wartości dla naszych klientów opartej na trzech filarach: efektywności kosztowej, marketingowym know-how oraz ekspertyzie technologicznej.

Nasz biznes opieramy na tworzeniu szybko reagujących zespołach – jako agencja, która zatrudnia ekspertów z różnych dziedzin, jesteśmy bardziej elastyczni. Nasze zespoły są zbudowane na zasadzie różnorodności, dzięki czemu nie tylko natychmiast adaptujemy się do wszystkich zmian, ale sami zadajemy „niewygodne pytania” i wychodzimy poza standardy.

Właściwie ostatnie 20 lat można podsumować jednym słowem – zmiany. To dzięki nim zbudowaliśmy zespół ekspertów, którzy świetnie ze sobą współpracują. Zmiany to również szybsze tempo, a przyspieszenie pozwoli nam zachować naszą tożsamość, kulturę i wigor. W końcu nasz claim to dokładnie: „speed”, „provocation” i „teamwork”.

Anita Florek