...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Książka „Niepokorne pokolenie Milenium” we wrześniu na polskim rynku wydawniczym

Na rynku pracy funkcjonują obecnie cztery generacje. Jedną z nich jest generacja Milenium, czyli popularne pokolenie Y. Z jednej strony jest to generacja najlepiej zbadana, jednak z drugiej - najmniej odkryta w biznesowej rzeczywistości. Milenialsi są oceniani jako roszczeniowi pracownicy, niepokorni buntownicy. Nielojalni i niezaangażowani w pracy, nieuznający autorytetów. Burzą status quo w firmach i przedsiębiorstwach.

Od lat w Polsce mówi się o zmianie pokoleniowej. Widzą to pracodawcy, pracownicy i eksperci HR. Rynek pracy w Polsce bardzo się zmienił. Mamy najniższe od lat bezrobocie, sztuczna inteligencja wypiera część zawodów i profesji. Specjaliści marketingu i sprzedaży próbują nadążyć za zmianami zachowań konsumentów. Świat wygląda inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Na rynku pracy funkcjonują obecnie cztery generacje. Jedną z nich jest generacja Milenium, czyli popularne pokolenie Y. Z jednej strony jest to generacja najlepiej zbadana, jednak z drugiej – najmniej odkryta w biznesowej rzeczywistości. Milenialsi są oceniani jako roszczeniowi pracownicy, niepokorni buntownicy. Nielojalni i niezaangażowani w pracy, nieuznający autorytetów. Burzą status quo w firmach i przedsiębiorstwach.

…ale czy tak jest naprawdę? Czy to jest prawdziwe oblicze polskiego pokolenia Milenium?

Generacja Milenium popełnia 5 kluczowych błędów w pracy.

Sami Milenialsi nie dbają o wizerunek i postrzeganie swojego pokolenia, nie planują kariery zawodowej w długiej perspektywie i niejednokrotnie dość błędnie postrzegają aktualny rynek pracy.

Dlaczego książka „Niepokorne pokolenie Milenium” powinna trafić do polskich liderów i specjalistów HR?

Na naszym rynku funkcjonuje wiele stereotypów, zniekształceń i nieprawdziwych informacji na temat tego pokolenia. Czterdziestoparoletni menedżer, który ma w zespole młode osoby i wie, że pracuje z Milenialsami, nie sięga w pierwszej kolejności po naukowe badania i analizy, tylko po wiedzę, która jest dostępna w sieci. I jakie dostaje informacje od wujka Google’a?

Na pierwszej podstronie widzimy artykuł „Newsweeka” i okładkę „Zajebiści egoiści”, w podtytule czytamy, że wychowaliśmy pokolenie egoistów, hedonistów i gadżeciarzy. Z artykułu dowiadujemy się m.in., że w tym pokoleniu jest dwukrotnie więcej alkoholików oraz trzykrotnie więcej narkomanów niż w pokoleniu X (osoby urodzone w latach 70. XX wieku).

Idąc dalej tropem naszego menedżera, który poszukuje wiedzy i informacji na temat swoich pracowników trafiamy na okładkę „Timesa” o tytule „Pokolenie Ja”. Kolejne podstrony powielają schemat negatywnych informacji. Z sieci możemy się dowiedzieć, że jest to pokolenie osób niezdolnych do relacji, leniwych. Osób, które komunikują się z urządzeniami mobilnymi, a nie z ludźmi. Możemy się również spotkać z taką informacją, że Milenialsi nie chcą ciężko pracować, że oczekują szybkiego awansu, że są nielojalni wobec pracodawcy, szybko odchodzą i szybko zmieniają pracę oraz że są roszczeniowi.

Nasz szef czy też menedżer, który czyta takie informacje, zderza je z osobistymi doświadczeniami w pracy. Z jego obserwacji wynika, że pracuje z innym pokoleniem. Pewnie część tych stereotypów potwierdza się w pracy z młodymi ludźmi, ale czy na pewno?

Z jakim nastawieniem po takiej dawce „wiedzy” wraca nasz menedżer do zespołu?

 

Dla kogo jest książka Niepokorne pokolenie Milenium?

Książka Niepokorne pokolenie Milenium jest zapewne dla każdego, kogo interesuje tematyka zmiany pokoleniowej na rynku pracy.

Szczególnie jednak dedykuję tę publikację trzem grupom Czytelników.

#milenialsi w pracy

Książka jest na pewno dla samych Milenialsów. Jeśli jesteś Milenialsem, to na pewno w trakcie czytania tej książki przeprowadzę cię przez podróż o zmianie pokoleniowej. Dowiesz się, na co zwracać uwagę, jak się komunikować z przedstawicielami innych pokoleń. W książce jest wiele konkretnych i praktycznych wskazówek dotyczących tego, w jaki sposób efektywnie i proaktywnie kierować swoją karierą zawodową, aby pokonywać bariery w pracy i życiu.

Poruszam w książce kwestię stereotypów, wyjaśniam, z czego się one biorą, ale również dzielę się konkretnymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak walczyć z tą negatywną i dość krzywdzącą dla samych Milenialsów opinią.

Z uwagi na fakt, iż większość organizacji w Polsce to hierarchiczne firmy, Milenialsi z książki dowiedzą się, w jaki sposób powinni się poruszać po takich organizacjach, aby osiągać swoje cele zawodowe, aby awansować szybciej i zarabiać więcej.

#lider dla pokolenia milenium

Książka jest oczywiście dla szefów, menedżerów i pracodawców. Ta grupa docelowa z mojej książki dowie się, jakie jest naprawdę pokolenie Milenium. Dużo miejsca poświęciłam na to, aby poznać system wartości tego pokolenia, oraz na dokładne wyjaśnienie, z czego wynika inność tego pokolenia. Pierwsza część książki jest analizą badań, danych. Wyjaśniam system wartości pokolenia oraz jego specyficzne cechy. Głęboko wierzę, że jeśli szef czy menedżer zrozumie, z czego wynika inność, pozwoli mu to lepiej zarządzać i lepiej się komunikować z tą grupą pracowników. Książka daje konkretne narzędzia dla menedżera dotyczące tego, jak efektywnie zarządzać zespołem Milenialsów.

#DreamEmployer dla pokolenia milenium

Niepokorne pokolenie Milenium to też ciekawa propozycja dla specjalistów i ekspertów HR, którzy na co dzień pracują z zespołami wielopokoleniowymi i rozwijają ich potencjał.

 Czego dowiesz się z książki Niepokorne pokolenie Milenium?

  1. Dowiesz się kim są polscy Milenialsi i czym odróżnia się ta generacja na tle pozostałych 3 generacji funkcjonujących na rynku pracy.
  2. Jako lider poznasz  „kod dostępu” do generacji Milenium – poznasz 9 unikalnych wartości tego pokolenia oraz poznasz 9 kompetencji lidera.
  3. Jako Milenials dowiesz się jakie błędy popełnia Twoje pokolenie na rynku pracy oraz dowiesz się jak awansować szybciej i zarabiać więcej.
  4. Jako pracodawca poznasz przepis na pracodawcę marzeń dla tego pokolenia i dowiesz, o co zadbać, aby skutecznie przyciągać młodych zdolnych do twojej firmy.

Zapraszam do lektury!

Dominika Maciołek,

autorka książki Niepokorne pokolenie Milenium


Dominika MaciołekDominika Maciołek – Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY
Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych.
W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, współpomysłodawczyni konkursu DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek

DREAM EMPLOYER, czyli kim jest pracodawca marzeń ?

Młodzi spotykają autokratyczne style zarządzania, a tak popularne turkusowe organizacje, czy też uczestniczące style zarządzania są modne jedynie na konferencjach i szkoleniach.

Zmiany na rynku pracy – co czeka pracodawcę przyszłości ?

Rynek pracy zmienia się w tempie nie notowanym nigdy dotąd… Technologia, rynek pracownika oraz fakt, iż sztuczna inteligencja zastępuje niektóre zawody i profesje, powoduje to, iż to właśnie człowiek i kapitał ludzki jak nigdy dotąd jest najbardziej wartościowym aktywem każdej nowoczesnej organizacji.

Coraz bardziej na rynku pracy widoczne są również młodsze generacje, czyli Milenialsi i pokolenie Z. W 2025 Milenialsi będą stanowić nawet 75% wszystkich pracowników. Pracodawców czeka prawdziwa rewolucja.

Milenialsi czyli tak naprawdę kto?

Pokolenie Milenium to pierwsze pokolenie, które nie potrzebowało autorytetów do zdobywania wiedzy. To jest pokolenie, któremu wiedza była dostarczana przez Google, YouTube oraz media społecznościowe. W Polsce pokolenie Milenium zaczyna się około 1986 -1987 roku.

Milenialsi i młodsze generacje mają zupełnie inny system wartości i potrzeb w miejscu pracy. Ich zachowania w pracy są wciąż dla wielu pracodawców zagadką. Jednak są organizacje, świetnie rozumiejące zmianę pokoleniową na rynku. Młodzi pracownicy potrzebują bardzo jasnego komunikatu, które organizacje wpisują się w ich system wartości i potrzeb. Zaoszczędzi to czasu wszystkim stronom rynku pracy.

Mielenialsi to pracownicy świadomi swoich potrzeb, wyedukowani, zaprzyjaźnieni z technologią. Tworząc im odpowiednie warunki pracy, firma może osiągać ponadprzeciętne wyniki, a sami młodzi będą stanowić ambasadorów marki pracodawcy.

Czy wszyscy pracodawcy mają tego świadomość? Czy zdają sobie już sprawę jak wielkie ma to znaczenie dla przyszłego sukcesu ich firm?

Polski pracodawca …czyli jaki pracodawca ?

Polskie firmy to firmy hierarchiczne, szef zazwyczaj sam podejmuje kluczowe decyzje, dość niechętnie dzieli się władzą i obszarem swojego wpływu. Sami milenialsi (osoby urodzone  po 1986 roku) mówią, że szefowie nie do końca im ufają, że chcą mimo wszystko sami podejmować decyzje, a ich rola w procesie decyzyjnym jest raczej konsultacyjna. Młodzi spotykają autokratyczne style zarządzania, a tak popularne turkusowe organizacje, czy też uczestniczące style zarządzania są modne jedynie na konferencjach i szkoleniach.

Milenialsi mają wrażenie, że są nierozumiani, że w procesach biznesowych nic się nie zmienia. Od lata natrafiają na te same bariery i mury.  Z jednej strony sami pracodawcy narzekają na rotację kadr, a z drugiej strony nic nie robią, aby dostosować procesy biznesowe w firmach do aktualnej sytuacji rynkowej oraz do zmian pokoleniowych w firmach. Sporo mówi się o tym, że to menedżerowie i pracodawcy powinni się dostosować do zmian pokoleniowych, powinni stworzyć takie warunki i takie środowisko pracy, aby milenialsi pracowali  efektywnie i tak szybko nie zmieniali miejsca pracy. Wszyscy wiemy, że rotacja to ogromne koszty. Jednak z drugiej strony sami milenialsi powinni ze swojej strony również dołożyć wszelkich starań, aby skutecznie i efektywnie pokonywać bariery w pracy i w życiu, tak aby ich kariera rozwijała się w sposób świadomy. Obie strony na tym skorzystają, a najbardziej – sami młodzi.

Pracodawca marzeń dla pokolenia Milenium – DREAM EMPLOYER

Program DREAM EMPLOYER to nowa inicjatywa BRIEF.

Od wielu lat BRIEF wyróżnia kreatywnych w biznesie. Pokazuje młode kreatywne biznesy,  które po kilku latach działania stają się ciekawymi i nowoczesnymi pracodawcami. Na bazie tych wyjątkowych i unikalnych doświadczeń zrodziła się idea, a jednocześnie potrzeba wyróżnienia pracodawców, którzy są ciekawymi i kreatywnymi miejscami pracy dla pokolenia Milenium. Wspomniany ranking będzie miał za zadanie identyfikować zmieniające się trendy i potrzeby rynku pracy. Sami pracodawcy dostaną jasne kryteria oceny atrakcyjności względem młodych pokoleń. Natomiast młodzi pracownicy będą wiedzieć, jakich standardów pracy mogą spodziewać się w firmie, która zostanie wyróżniona w konkursie. Udział w konkursie będzie mógł wziąć każdy pracodawca, przewidziane są 3 kategorie konkursowe: ( mikro i małe firmy, średnie oraz duże i korporacje). Każda firma będzie przechodzić wstępną procedurę weryfikacji, następnie kapituła konkursu będzie decydować o tym, które firmy w danej edycji konkursu będą wyróżnione.

W każdej kategorii zostanie wyróżniony zostanie pracodawca marzeń dla pokolenia Milenium.

W procesie oceny będą brane pod uwagę takie kryteria jak :

  • Elastyczne formy pracy i elastyczna organizacja pracy
  • Przestrzeń biurowa uwzględniająca założenia koncepcji Hygge – szczęścia w pracy
  • Kafeteryjny system motywacyjny – nowoczesny pakiet benefitów w podziale na 3 kategorie (finansowe, niefinansowe oraz pozamaterialne )
  • Styl zarządzania bazujący na 9 nowych kompetencjach lidera
  • Kultura organizacyjna nastawiona na rozwój i dzielnie się wiedzą
  • Ścieżki karier i programy talentowe
  • Nowoczesny system ocen zgodny z kulturą feedbacku

Dominika MaciołekDominika Maciołek – Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY
Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych.
W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, współpomysłodawczyni konkursu DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

 

 

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek

Millennialsi na rynku pracy. Jacy są i czego oczekują? Czwarte spotkanie #eksperci.

14 lutego w przestrzeni co-workingowej Workin odbyło się kolejne, czwarte już spotkanie z cyklu #eksperci. Tematem spotkania było pokolenie Millennium na rynku pracy. Spotkania #eksperci organizowane są w ramach 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Ich celem jest budowanie kompetencji i wymiana wiedzy w zakresie skutecznej komunikacji.

Cykl spotkań #eksperci odbywa się w Workin przy Placu Zamkowym, w sercu starego miasta. Spotkania są częścią kampanii 9. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Mają formę panelu dyskusyjnego, bez wyraźnego podziału na prelegenta i publiczność, co pozwala na otwartą dyskusję z ekspertami w zakresie tematu, w jakim się specjalizują i poszerzanie wiedzy w niestandardowy i angażujący sposób.

Podczas poprzednich spotkań rozmawialiśmy o content marketingu, sztuce skutecznej prezentacji oraz trendach w komunikacji na 2019 rok. Tym razem spotkanie skierowane było przede wszystkim do przedstawicieli kadr zarządczych firm i specjalistów HR. W roli moderatora wystąpiła Dominika Maciołek. z Maciołek & Wspólnicy — trenerka biznesu z wieloletnim doświadczeniem w branży szkoleniowej, specjalizująca się w optymalizacji procesów HR ze szczególnym naciskiem na zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Spotkanie zostało poświęcone pokoleniu Millennium i jego oczekiwaniom wobec rynku pracy.

Pracodawcy liczą koszty odejść Millennialsów, zatrudniają nowych, którzy znowu odchodzą. Jednocześnie badania pokazują, że ponad 52% zatrudnionych młodych pracowników nie jest zaangażowanych w pracę. W stosunku do UE jest to ponad 14% różnica. Europa się zmienia pod kątem oczekiwań młodych, nasz kraj nadal w strategii HR jest kilka lat do tyłu. – komentuje Dominika Maciołek.

Zostały poruszone takie tematy jak: wartości, których Milllennilsi poszukują u pracodawcy, powody odejścia i zmiany pracy, stereotypy panujące w środowisku dotyczące pokolenia Y oraz praktyczne wskazówki jak dostosować obszar HR do oczekiwań Millennialsów.

Millennialsi za 6 lat, czyli już w roku 2025 przejmą 75% całego rynku pracy. Pracodawcy muszą zapewnić im to, czego potrzebują i oczekują. Problem w tym, że polscy pracodawcy nie wiedzą, jakie to pokolenie jest naprawdę – dodaje Dominika Maciołek.

Jakie jest pokolenie Millenium i czego oczekuje od rynku pracy?

  1. Granice wiekowe wyznaczające przynależność do pokolenia są bardzo nieostre i nie do koca zawsze odpowiadają rzeczywistości. Zazwyczaj uznaje się, że są to osoby urodzone między rokiem 1980 a 1995.
  2. Zakłada się, że są to osoby, które nie potrzebowały autorytetów do zdobywania doświadczenia. Czasem pokolenie Y definiowane jest nie jako przedział wiekowy, a sposób myślenia, komunikacji.
  3. Dokładnie wiedzą czego chcą od swojej kariery zawodowej w przeciwieństwie do wcześniejszego pokolenia. Wiedzą, w jakim kierunku i w jakim tempie chcą się rozwijać.
  4. Dużo pytają, szybko się uczą i są bardzo ambitni. Wymagają szybkiej adaptacji i oczekują rozwoju.
  5. Największą wartością, jaką Millennilasi mogą zaoferować pracodawcy jest zapał do pracy i pasja. Jeśli natomiast dany pracodawca nie potrafi odpowiednio wykorzystać tego zapału, nie widzą dla siebie miejsca w danej firmie.
  6. Dla pokolenia Y bardzo ważna jest informacja zwrotna. Szybko i konkretnie reagują i tego też oczekują do pracodawcy i przełożonych. Bardzo ważne jest dla nich docenianie i pozytywny feedback dotyczący małych sukcesów.
  7. Millenialsi bardzo mocno zwracają uwagę na kulturę organizacji. Bardzo ważny jest dla nich work-life balance, a co się z tym wiąże możliwość pracy elastycznej i zdalnej.
  8. Chcą mieć realny wpływ na decyzje i na to, jak funkcjonuje firma. Jeśli realny wpływ jest ograniczany przez procesy firmy, chcą przynajmniej móc wyrazić swoje zdanie i zostać wysłuchanymi.
  9. Doceniają i chętnie się angażują w procesy motywacyjne oparte na grywalizacji.
  10. Benefity w postaci opieki medycznej czy pakietu sportowego to dla nich standard, nie wartość dodatkowa.

Najważniejszy wniosek, który wyklarował się podczas dyskusji to by współpraca na linii pracodawca — Millennials dobrze funkcjonowała, potrzebne są po obu stronach wzajemne zrozumienie, świadomość potrzeb drugie strony elastyczność i otwartość.

Dziękujemy serdecznie wszystkim za udział i zapraszamy na kolejne spotkania #eksperci!

Anita Florek

Turkusowe zarządzanie dla turkusowych liderów

Temat turkusowych organizacji jest co raz bardziej popularny w naszym kraju, choć na razie głównie w kręgach profesjonalistów. Czy polskie firmy są wystarczająco dojrzałe, żeby zrezygnować z hierarchicznego modelu zarządzania? Pojęcie turkusowych organizacji stworzył i opisał Frederic Laloux w książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości.” Zdaniem autora, turkus to kolejny etap w rozwoju organizacji, który jednak wymaga od tworzących go ludzi pewnej dojrzałości. Zacznijmy więc od początku…

Czerwona organizacja

Firma oparta na tym modelu zarządzania charakteryzuje się władzą zcentralizowaną w rękach
przywódcy. Pracodawca budzi strach, lęk i dominuje nad pracobiorcą, który jest typowym podwładnym. Organizacja odznacza się przywództwem, despotyzmem, czy dyktatorstwem. Cele, jakie dominują w biznesie mają perspektywę krótkoterminową. Schemat jest niemal plemienny. Działa jak stado wilków, mafia, czy gang. Typowy dla tradycyjnych, patriarchalnych grup.

Bursztynowa organizacja

Struktura organizacji nadal ma postać hierarchii. Kontrola i zarządzanie odbywa się odgórnie. Funkcjonowanie firmy opartej na tym modelu zarządzania określają surowe zasady, których należy bezwzględnie przestrzegać. Schemat wyróżnia się stabilnością na bazie powtarzalnych procesów i długoterminowej perspektywie. Podobnie działają kościoły katolickie, tradycyjne szkolnictwo publiczne, wojsko, policja i większość rządowych organizacji.

Pomarańczowa organizacja

Schemat zmienia się i jest ukierunkowany na cel, a perspektywa planowania wydłuża się. Struktura organizacyjna w dalszym ciągu jest sztywna. W tym modelu funkcjonowania firmy ceni się innowacyjność, odpowiedzialność, merytoryczność i skuteczność, a pracownicy staja się ważniejsi. Szef zwraca uwagę na ich kompetencje i daje pewną swobodę w realizacji zadań. Organizacja nakierowana jest na cel i zysk. Najlepszym przykładem są korporacje, banki inwestycyjne i publiczne uniwersytety.

Zielona organizacja

Model zarządzania firmą bazujący przede wszystkim na elemencie indywidualnym, opierający się na wartościach i zainteresowaniach członków organizacji oraz aktywnym i kreatywnym uczestniczeniem w niej. Szef przede wszystkim wspiera i motywuje pracowników. Daje możliwości poprzez egalitarne zarządzanie. Struktura przypomina piramidę. Celem jest zadowolenie klientów. Firmami znanymi z idealistycznych praktyk są między innymi: Zappos, czy Starbucks.

Turkusowa organizacja

Brak struktury organizacji, ponieważ ludzie mają funkcje, a nie stanowiska. Wszyscy pracownicy są w nich zaangażowani, podejmują autonomiczne decyzje i ponoszą odpowiedzialność. Zespoły samoorganizują się i tworzą „żywy organizm”. Przedsiębiorstwo zarabia, ale nastawia się bardziej na cele wyższe niż zysk. Na turkusowym modelu zarządzania oparte są nowoczesne firmy, ale i społeczności, czy grupy działania o rozmaitym celu. Frederic Leloux wskazał na trzy elementy, tzw. kamienie milowe, w których świadomość ludzkich cech doprowadziła do wykształcenia przełomowej formy zarządzania w turkusie. Są to:

  • samozarządzanie – zniesienie relacji pomiędzy pracodawcą, a pracobiorca, jako zwierzchnikiem, a podwładnym i tym samym całkowite zlikwidowanie hierarchii. Rozwiązania oparte przede wszystkim na relacjach międzyludzkich.
  • pełnia – wykorzystywanie przez pracowników własnych kompetencji i doświadczenia, w oparciu na byciu po prostu sobą w myśl zasady, że tacy, jacy jesteśmy w domu, bądźmy też w pracy. Dodatkową wartością jest wnoszenie przez pracowników emocji i samospełnienia. 
  • cel ewolucyjny – priorytetem jest własne życie. Zrozumieniu ewolucji organizacji i celów firmy pomoże rozglądanie się dokoła i wsłuchiwanie w otoczenie. 

Belg Frederic Laloux to doświadczony menedżer i coach, do pewnego momentu związany z McKinsey & Company. Specjalizuje się w analizie i budowaniu nowocześnie zarządzanych, innowacyjnych organizacji. W pracy nad książką sięgnął do historycznych doświadczeń ludzkości, aby dostrzec szanse na przyszłość. Klasyfikację kolorystyczną opracował na podstawie analizy zmian dziejowych w społeczeństwie za: Jenny Wade „Changes of Mind” oraz Ken Wilder „Krótka historia wszystkiego”.

Gościem programu „HR pod lupą”, prowadzonego przez Dominikę Maciołek był Andrzej Jeznach – autor książki „Szef, który ma czas”, który posiada 35 letnie doświadczenie menedżera w zarządzaniu firmą, głównie na rynku niemieckim. Na swoim koncie ma wiele wzlotów i upadków. Zbudował organizację na bazie turkusowego modelu zarządzania przedsiębiorstwem.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu na kanale SłodkiLive Dominiki Maciołek z Andrzejem Jeznachem, w którym autor odpowiada na pytania, co zainspirowało go do napisania książki „Szef, który ma czas” oraz jak przedsiębiorca wprowadził w swojej firmie turkusowy model zarządzania. Dzieli się również przemyśleniami na temat gotowości lub jej braku Polaków na turkus. Wyjaśni, na czym polega fenomen turkusu i rola szefa w koncepcji turkusowej. W końcu podpowie pracodawcom, co zrobić, by mieć czas dla siebie i swoich pasji.

autor : Dominika Maciołek,

Prezes Zarządu GenWhy

redakcja : Dagmara Nazifi

Zapraszamy na szkolenia menadżerskie do firmy GENWHY

 

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek