Pierwsza zaawansowana technologia sztucznej inteligencji, która wskaże radość, hejt, a nawet potencjalne odejście klienta – nowa funkcja SentiOne

AI

SentiOne, polska firma wspierająca marki w zakresie automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji, jako pierwsza z obecnych na rynku narzędzi do analizy Internetu wprowadza nową funkcję - Raport Analiza AI. Użytkownicy na bazie zaawansowanego silnika przetwarzania języka naturalnego mogą teraz wygenerować raport pokazujący z wysoką dokładnością emocjonalnie nacechowane wypowiedzi Internatów na temat ich produktów czy usług, sklasyfikowane według najważniejszych emocji. SentiOne jest laureatem naszego konkursu na 50 najbardziej kreatywnych w biznesie z roki 2018.

Co to jest Raport Analiza AI

Nowa funkcja daje możliwość analizy emocji, które prezentowały osoby wypowiadające się na dany temat, informację o kwestiach, które interesowały ich najbardziej, ostrzeżenia o sytuacjach kryzysowych czy wskazanie anomalii statystycznych. Jako pierwsza dostępna jest tylko w Polsce i trwają już prace nad kolejnymi wersjami językowymi. Raport Analiza AI sprawdzi się przede wszystkim w branżach takich jak: bankowość, kosmetyki, telekomunikacja, ubezpieczeń, marek modowych lub FMCG

SentiOne raporty Analiza AI
Źródło: Rocket Science

Jak działa analiza emocji?

W przypadku monitoringu internetu kluczowe jest, by uczyć algorytmy sztucznej inteligencji na jak największym zestawie danych treningowych – wtedy technologia osiąga najwyższą skuteczność. Algorytmy SentiOne każdego dnia gromadzą ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. W ten sposób powstał unikalny zestaw 30 miliardów wzmianek w 27 językach.

Dzięki niemu algorytmy języka naturalnego potrafią z wysoką dokładnością wskazać emocjonalne nacechowanie wypowiedzi internautów, co z kolei pozwala na analizę emocji wokół poszczególnych tematów. Obecnie algorytmy potrafią już wskazać pięć najważniejszych rodzajów emocji: radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Wybór tych właśnie emocji został podyktowany faktem, że nowe narzędzie powstało głównie z myślą o osobach zajmujących się komunikacją i działaniami wizerunkowymi. Są one również najłatwiejsze do rozpoznania dla algorytmów sztucznej inteligencji. SentiOne pracuje obecnie nad ich rozwojem i umiejętnością rozpoznawania kolejnych emocji.

Tak podzielone wypowiedzi są następnie przydzielane do jednej z trzech kategorii: nacechowane neutralnie, pozytywnie lub negatywnie. Dodatkowo algorytmy dzielą je na siedem kategorii semantycznych: opinia, doświadczenie klienta, sugestia, porada, reklama, hejt oraz potencjalny lead. W raporcie znajdują się również przykłady wzmianek z każdej kategorii.

Dzięki temu można szybko i łatwo sprawdzić, jaka jest opinia internautów na wskazany temat, czy dana marka cieszy się dobrą reputacją, czy może grozi jej skandal w mediach społecznościowych? Analiza stosunku liczby wzmianek pozytywnych do negatywnych jest równie przydatna – nagły skok jednego rodzaju wzmianek w porównaniu z innymi może oznaczać nieoczekiwany sukces nowej kampanii marketingowej lub potencjalny kryzys.

Case study. Jak to wygląda w praktyce Analiza AI?

W maju 2020 r. w polskim Internecie wybuchł skandal, gdy okazało się, że teoretycznie szyte w Polsce t-shirty ekskluzywnej marki Veclaim, stworzonej przez infuencerkę Jessicę Mercedes, tak naprawdę pochodzą od Fruit of the Loom, zagranicznego producenta tanich ubrań. Ponieważ sprawa wzbudziła dużo szumu i sprowokowała liczne, emocjonalne wypowiedzi, to właśnie na tym przykładzie SentiOne postanowił przetestować działanie nowej funkcji.

Rozkład wzmianek w czasie SentiOne
Źródło: Rocket Science

Ten przykładowy raport pochodzi z okresu maj-czerwiec 2020, kiedy to marka Veclaim przechodziła kryzys wizerunkowy, mierzyła się z tzw. aferą metkową, zarzutami co do miejsca produkcji ubrań i oszukiwania konsumentów. Szukaliśmy takiego tematu, który pozwoliłby naszym algorytmom sztucznej inteligencji wyłapać jak najszersze spektrum emocji: od radości po smutek, niezadowolenie i złość. Spora część wzmianek została zakwalifikowana jako „negatywne” emocje – jest to naturalny stan rzeczy podczas kryzysu PR-owego, zwłaszcza tak popularnej i lubianej osoby jak Jessica Mercedes. Nasuwa się pytanie, czy gdybyśmy wygenerowali raport w innym okresie, to wszystkie wzmianki byłyby zakwalifikowane jako „radość”? Niekoniecznie – większość dyskusji w sieci ma wydźwięk neutralny, z naszych badań lingwistycznych wynika, że nie każda wypowiedź posiada silne nacechowanie emocjonalne.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing, SentiOne

Skalę kryzysu, jaki dotknął markę Veclaim, doskonale obrazują emocje internautów – z aż 60 proc. wypowiedzi na ten temat przebija złość, z 17 proc. smutek, a z 16 proc. rozczarowanie. Blisko 70 proc. wypowiedzi zostało zaklasyfikowanych jako opinie, 13 proc. jako opis doświadczenia, a 10 proc. jako sugestie. Mimo wielu negatywnych emocji, jakie wzbudziła sprawa, wypowiedzi hejterskich było stosunkowo niewiele – niecałe 1,5 proc.

Kategoria dyskusji SentiOne
Źródło: Rocket Science

Raport Analiza AI pozwoliła również sprawdzić, czym interesują się osoby wypowiadające się na temat marki. W tym przypadku to przede wszystkim: plotki, hobby, moda, zakupy oraz kosmetyki.

podział dyskuscji SentiOne
Źródło: Rocket Science

Źródło: Rocket Science

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zadbać o wizerunek marki w dobie pandemii i jak przełożyć go na sukces biznesowy po

#eksperci 6 maja 1100

Wizerunek marki w świadomości konsumentów nie tworzy się nagle, z dnia na dzień – dlatego też, gdy jednym ruchem wstrzymamy działania marketingowe, marka nie odbuduje się po kryzysie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Budowanie wizerunku marki to bieg na długi dystans

Wizerunek marki w świadomości konsumentów nie tworzy się nagle, z dnia na dzień – dlatego też, gdy jednym ruchem wstrzymamy działania marketingowe, marka nie odbuduje się po kryzysie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Obecna pandemia i w jej konsekwencji prognozowany na wiele miesięcy kryzys to nowa, niezbyt komfortowa rzeczywistość dla wszystkich, także dla odbiorców Twojej marki, dlatego tak ważne jest, by być z nimi stale w kontakcie.

Zmiana zasad gry?

Jednak dotychczas skuteczna komunikacja nie jest już aktualna – dziś markom potrzeba sporo empatii i wyważenia w działaniach marketingowych, dziś wygrywają świadomi i rozważni w słowach. Na pewno nie można prowadzić komunikacji bez wprowadzenia zmian – bo zmiany, jakich się nie spodziewaliśmy dotknęły naszej codzienności w każdym jej aspekcie. Dziś komunikacja sprzedażowa czy produktowa przynajmniej na chwilę powinna odejść na drugi plan. Wiele też zmienia się w komunikatach reklamowych, ale też w kanałach komunikacji, celach reklamowych, a także w samych produktach i usługach, które trzeba dopasować do obecnych potrzeb. Na pewno też nie można wstrzymać komunikacji marketingowej, bo marka odejdzie w cień, a jej odbudowa będzie długo trwała i o wiele więcej kosztowała. Działania w trakcie pandemii nie dają nam zwrotu zainwestowanych środków tu i teraz – zaowocują w przyszłości. Warto wykorzystać ten czas i skupić się na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami, tworzeniu komunikacji wspierającej naszych odbiorców w nowej rzeczywistości i prezentującej wspólną odpowiedzialność oraz zaangażowanie w walkę z pandemią.

Obserwuj i inspiruj się działaniami najlepszych

Sytuacja, którą obecnie obserwujemy w biznesie i w komunikacji marketingowej, zwłaszcza najsilniejszych i najbardziej doświadczonych marek, zmienia się dynamicznie. Warto obserwować gigantów i zainspirować się tak, by świadomie zarządzać wizerunkiem swojej marki w czasie pandemii. Jak komunikują się najwięksi? Jak to wykorzystać dla swojej marki? Co zmienić w komunikacji i jak przekuć to w sukces? Porozmawiamy o tym już wkrótce w czasie webinaru.

Zapraszamy na spotkanie online z cyklu #eksperci 6 maja godzina 11:00

Postaramy się odpowiedzieć na pytania:
1) Jak zmienił się sposób komunikacji dużych marek?
2) Jak skutecznie współpracować z Klientami i zadbać przy tym o swój wizerunek ? Tipy i porady.
3) Czy powinieneś się reklamować w dobie kryzysu? Poznaj nowe cele reklamowe.
4) Co marka może zyskać, dzięki inwestycji w działania wizerunkowe?

Spotkanie poprowadzi Ekspert:
Dominika Dycha JUDominika Dycha – Head of Business Development w  JU Agencja odpowiada za rozwój biznesu w kompleksowych projektach digitalowych, zarządza zespołem sprzedaży, który specjalizuje się w pozyskiwaniu Klientów w branżach B2B takich jak: agro, retail, elektryka czy budowlanka. Odpowiada również za współpracę z kluczowymi Klientami JU:, w tym planowanie budżetów w kompleksowych kampaniach wizerunkowych. W branży marketingowej pracuje od ponad 7 lat, w tym od ponad 3 lat w Digitree Group. Ma na koncie współpracę z największymi spółkami w Polsce m.in. z grupą Synthos, DB Schenker czy Rossmann.

Wydarzenie jest bezpłatne, lecz wymaga zarejestrowania się. Chcę wziąć udział.

Partnerem spotkania jest Agencja JU należąca do grupy Digitree Group, Partnera 10. edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

logiJUlogo digitree group

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF