...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Uczniowie widzą coraz gorzej. Czy szkoły wystarczająco dbają o wzrok i zdrowie dzieci? [RAPORT]

Wzrok jest zmysłem kluczowym dla prawidłowego rozwoju ucznia. Badania pokazują jednak, że z kondycją oczu dzieci jest obecnie gorzej niż jeszcze kilkanaście lat temu, a pandemia i długi okres nauki zdalnej tylko pogorszyły sytuację. Większość rodziców uważa, że szkoły niewystarczająco przejmują się tym problemem.

 

Czy w polskim systemie edukacji prowadzone są odpowiednie działania w celu zatrzymania tego niepokojącego trendu? Marka wOkularach.pl we współpracy z Elephate przeprowadziła badanie, z którego wynika, że podejmowanych inicjatyw jest za mało, aby rozwiązać problem w skali całego kraju.

Średnio co czwarty uczeń ma wadę wzroku

Wady wzroku są jednymi z najczęściej występujących problemów zdrowotnych u dzieci, tuż za zaburzeniami aparatu ruchu. Przykładowo w roku szkolnym 2015/2016 w województwie pomorskim zdiagnozowano je u co czwartego ucznia. Z kolei wyniki pilotażowego programu MEiN „Dobrze widzieć” przeprowadzonego w woj. lubelskim już po okresie lockdownu i nauki zdalnej wskazują, że wadę wzroku ma aż 28% uczniów z klas I-III. Ponadto aż 62% przebadanych przez nas rodziców deklaruje, że po pandemii zauważyło pogorszenie się wzroku u swoich dzieci.

 

Problemem stanowi szczególnie krótkowzroczność, nazywana już przez specjalistów epidemią. Jej przyczyny nie są do końca znane, choć najczęściej mówi się o nadmiernym korzystaniu z ekranów. Potwierdza to także prof. Andrzej Grzybowski – prezes Fundacji Okulistyka 21:

Obecnie uważa się, że obserwowany wzrost występowania krótkowzroczności związany jest z czynnikami środowiskowymi, które wystąpiły w ostatnich 10-20 latach. Chodzi głównie o pojawienie się urządzeń (smartfonów, tabletów itd.), których ekrany obserwują małe dzieci, często nawet 2-3-letnie – prof. Andrzej Grzybowski, prezes Fundacji Okulistyka 21

Jak wygląda profilaktyka wzroku w polskich szkołach?

Głównym elementem dbania o wzrok w szkołach są testy przesiewowe, wykonywane w gabinecie higienistki. Mniej więcej co 2 lata bada się ostrość wzroku z wykorzystaniem tablic Snellena. Na poziomie poszczególnych regionów czasami prowadzone są dodatkowe działania profilaktyczne. Przykładem jest realizowany w ubiegłym roku szkolnym przez MEiN program profilaktyki krótkowzroczności u uczniów z edukacji wczesnoszkolnej „Dobrze widzieć”. Objął on ok. 1000 dzieci z wybranych szkół na Lubelszczyźnie, z których aż 36% skierowano na dalsze badania w Klinice Okulistyki w Lublinie. Wyniki programu określono jako „zatrważające”, a minister Przemysław Czarnek podkreślił potrzebę jego rozszerzenia, choć plany przeniesienia go na całą Polskę do tej pory stoją pod znakiem zapytania.

 

Na działania związane z profilaktyką wzroku wśród uczniów (w szczególności badania wzroku) decydują się niektóre samorządy, będące organami prowadzącymi szkoły np. miasta Lublin, Poznań i Kraków. Są to jednak nieliczne przykłady – część samorządów nie udzieliła odpowiedzi na pytania do raportu lub przyznaje, że nie prowadzi takich działań. Należy jednak dodać, że wiele z nich realizuje w szkołach programy profilaktyczne z zakresu innych problemów zdrowotnych np. uzależnień, zdrowia psychicznego czy propagujących zdrowy styl życia.

Chodzi o pieniądze

Wspomniane inicjatywy to jednak niewiele w skali całego kraju. W rezultacie aż 2 na 3 rodziców uważa, że szkoła niewystarczająco przejmuje się wzrokiem uczniów i nie potrafi wskazać przykładowych działań realizowanych w tym zakresie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wszelkie programy profilaktyczne generują konkretne koszty, na które nie zawsze mogą pozwolić sobie samorządy, szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej.

 

Często różnego rodzaju programy profilaktyczne są realizowane lokalnie bądź regionalnie przez samorządy, ale niestety wiele samorządów nie ma środków na takie działania. Troska o zdrowie powinna być fundamentem polityki oświatowej państwa. W końcu jakakolwiek edukacja jest zawsze nabudowana na naszym funkcjonowaniu psychofizycznym. Wspaniale, że mamy do czynienia z działaniami regionalnymi, tylko siłą rzeczy mają one wąską skalę, a tym samym nie przekładają się na funkcjonowanie dzieci i młodzieży w całym kraju. A to jest uderzenie w równość szans, która jest fundamentem jakiejkolwiek oświaty –Przemysław Staroń – ekspert ds. edukacji Instytutu Strategie 2050

 

 

Pełny raport „Jak polskie szkoły dbają o wzrok dzieci?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Bajki dla Ukrainy od Storytel

Bajki dla Ukrainy

Z myślą o przybyłych do Polski dzieciach z Ukrainy, Storytel stworzył stronę kazkowyjswit.pl, gdzie udostępniony został katalog bajek w formie audiobooków. Najmłodsi słuchacze znajdą tam zarówno klasyczne historie, jak i produkcje Storytel Original – wszystkie przetłumaczone na język ukraiński. Bajki dostępne są również w aplikacji Storytel.

Serce Storytel bije w rytm historii. W tej chodzi natomiast o pomaganie, i to najmłodszym. W ramach inicjatywy wsparcia dla ukraińskich dzieci, Storytel przygotował katalog historii w formie audio, przetłumaczonych na ich ojczysty język i nagranych przez ukraińskich lektorów i lektorki. Bajki zostały udostępnione do darmowego słuchania poprzez stronę kazkowyjswit.pl (bajkowy świat).

Na katalog składają się nagrania klasyków, takich jak „Jaś i Małgosia”, „Czerwony Kapturek” czy „Królowa Śniegu”, oraz produkcje Storytel Original, czyli serie „Hania i Kudłaty Pies”, „Detektyw Ząbek” (w produkcji) i „Dobranocki”. Lista bajek będzie stopniowo poszerzana o nowe tytuły. Dodatkowo zaplanowane są również nagrania wideo, na których panie Nataliia Hnitiy (jeszcze do niedawna aktorka teatru lalek w Połtawie) oraz Valentyna Nazdoymynoha (autorka książek dla dzieci) będą czytały kolejne bajki. Wśród nich pojawi się wyjątkowa bajka o Mróweczce Daszy napisana specjalnie przez panią Natalię. To historia małej mrówki, która pewnego dnia razem z mamą musi opuścić dom. Przejęta Dasza trafia do innego kraju, w którym poznaje sympatyczną mrówkę o imieniu Jaś i odkrywa, że nowy, nieznany świat jest nie tylko bardzo ciekawy, ale też przyjaźnie do niej nastawiony.


źródło: Storytel

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dziewczynki mogą wszystko! Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów

Lego Rebuild The World

Już 9 na 10 polskich dziewczynek nie postrzega świata przez pryzmat stereotypów związanych z płcią i zgadza się ze stwierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To jeden z wniosków z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach na zlecenie Grupy LEGO w 7 krajach, w tym w Polsce.

Mimo że dziewczynki nie zauważają podziałów płciowych, rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej, co w efekcie może ograniczać swobodę wyrażania siebie i samorozwoju. W odpowiedzi na badania marka LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem m.in. Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Dziewczynki są otwarte na świat i różnorodność

Jak pokazuje badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To pokazuje, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak „dziewczynki lubią róż”, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi”. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność.

Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.

Stereotypy tworzą obawy

Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.

Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.

Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie 

Rodzice często oceniają kreatywność swoich dzieci przez pryzmat stereotypów w związanych z płcią. Choć w literaturze akademickiej spotyka się najczęściej opinie, że dziewczynki są mniej kreatywne od chłopców to badanie Instytutu Geeny Davis pokazało, że rodzice ze wszystkich badanych krajów częściej postrzegają swoje córki jako bardziej kreatywne. W przypadku Polski kreatywność córek vs. chłopców oceniania jest na 8.3 wobec 7.8 (w dziesięciostopniowej skali).

Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet

Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.

Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego “smakowania życia” wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość.

Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO

Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Dziewczynki mogą wszystko

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. Kampania ruszyła z początkiem marca 2022 roku.


źródło: LEGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IKEA podsumowuje 4. edycję konkursu grantowego

IKEA konkurst grantowy

W ramach 4. edycji konkursu grantowego „Zabawa to poważna sprawa” IKEA wsparła trzy organizacje, które przeciwdziałają wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży poprzez zabawę. Organizacje zrealizowały programy z zakresu edukacji ekologicznej i zapobieganiu zmianie klimatu, w których udział wzięło blisko 550 osób z Łodzi, Tanowa k. Szczecina i Dąbrowy Górniczej.

W ramach globalnej inicjatywy „Play Coalition” IKEA Retail w Polsce realizuje lokalny konkurs grantowy „Zabawa to poważna sprawa”. To już 4. edycja tego projektu, którego założeniem jest edukacja ekologiczna przez zabawę oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci ze szczególnie wrażliwych grup. Wsparcie IKEA pozwoliło na realizację inicjatyw edukacyjnych na rzecz klimatu oraz remonty i wyposażenie placówek organizacji z Dąbrowy Górniczej, Łodzi oraz Tanowa k. Szczecina. Ich programy wyróżniały się innowacyjnością i kreatywnością, a jury złożone z pracowników IKEA Retail w Polsce, doceniło także pasję dla zagadnień klimatycznych oraz możliwość efektywnego dotarcia do grupy docelowej.

W IKEA wierzymy, że zabawa ma wielką moc – rozwija, pobudza kreatywność i napędza do działania. Ułatwia też budowanie relacji i poznawanie świata. Jednak przede wszystkim zabawa to podstawowa potrzeba i prawo człowieka – nie tylko dzieci, ale nas wszystkich. W ramach programów, które udało się zrealizować dzięki konkursowi „Zabawa to poważna sprawa”, pokazujemy jak wiele korzyści płynie z zabawy. Jest ona doskonałym nośnikiem wartości edukacyjnych, a w przypadku naszego programu tematów związanych z ekologią i wspólną troską o planetę. Wiedza, którą dzieci zdobywają przy okazji dobrze spędzonego czasu, jest dla nich znacznie bardziej atrakcyjna. Niemniej ważne jest to, że zabawa ma inkluzywny charakter, pomaga budować relacje i włączać się osobom z grup często wykluczanych

Magdalena Betin, koordynatorka konkursu grantowego „Zabawa to poważna sprawa”, IKEA Retail w Polsce

W trosce o najbliższe otoczenie

Wsparcie w ramach konkursu „Zabawa to poważna sprawa” pozwoliło zrealizować interdyscyplinarną inicjatywę Stowarzyszenia dO!Pamina Lab z Dąbrowy Górniczej. Program „Miejska Świetlica Przyrodnicza” dotyczył przede wszystkim zmiany klimatu w kontekście lokalnym. Dąbrowa Górnicza to obszar poprzemysłowy z różnorodną biosferą, m.in. licznymi jeziorami antropogenicznymi oraz Pustynią Błędowską objętą programem ochrony Natura 2000. W ramach projektu stworzona została pracownia outdoorowa – naturalne, otwarte miejsce nauki oraz zabawy. Powstały także punkty oferujące wypożyczenie „zielonej skrzynki” zawierającej podstawowy sprzęt badawczo-laboratoryjny (mikroskop, lupy, akcesoria pomiarowe), które inspirują do eksplorowania nauki o przyrodzie. Mogą z nich korzystać zainteresowane szkoły i inne placówki z Dąbrowy Górniczej oraz terenu Zagłębia Dąbrowskiego. Miejska Świetlica Przyrodnicza udostępnia ponadto sprzęt badawczy, profesjonalne pomoce dydaktyczne czy gotowe scenariusze zajęć. Dodatkowo grupy klasowe, rodzinne czy świetlicowe mogą korzystać z przestrzeni ogrodowej i całej bazy materiałowo-sprzętowej oraz dydaktycznej przy Centrum Aktywności Obywatelskiej. Przy projekcie powstała też kooperatywa edukacyjna dla dzieci realizujących obowiązek szkolny w edukacji domowej. Stowarzyszenie dO!Pamina Lab zrealizowało także cykl warsztatów, 5 rodzinnych wypraw przyrodniczych i utworzyło na Facebooku oraz stronie szkołajestnasza.pl grupę edu-inspiracji, gdzie zainicjowało kampanię społeczną „Las w nas”, której celem jest propagowanie postaw ekologicznych.

Przyroda oczami małej bohaterki

„Być jak Ronja, córka zbójnika – czyli o miłości do przyrody, ludzi i zabawy” to autorski projekt, który przy wsparciu IKEA zrealizowała w Tanowie Fundacja „Mam dom” ze Szczecina. Inspiracją do jego stworzenia była bohaterka książki „Ronja, córka zbójnika” autorstwa Astrid Lindgren. Książka opowiada o losach odważnej dziewczynki kochającej dziką przyrodę. Głównym tematem realizowanego programu była edukacja w zakresie ekologii, zmiany klimatu, ale także równości. Fragmenty książki stanowiły podstawę sześciu warsztatów o tematyce ekologicznej dla dzieci i młodzieży. W trakcie spotkań poruszane były takie zagadnienia jak: oszczędzanie wody i energii, wykorzystywanie zielonej energii, zdrowe odżywianie, bioróżnorodność, smog czy odpady i ich segregacja. W ramach projektu Fundacja „Mam dom” zorganizowała również dwa wyjazdy – podczas wycieczki do stadniny koni dzieci miały możliwość uczestniczyć w codziennym życiu stajni, wzięły również udział w lekcjach jazdy konnej. Z kolei w Transgranicznym Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Zalesiu dzieci miały okazję poznać bliżej mieszkańców łąk i lasów. Fundusze z grantu pozwoliły również na wyposażenie pomieszczenia, w którym dzieci mogą zjeść posiłek oraz odbywają się zajęcia manualne i warsztaty czy szkolenia dla dorosłych. Inicjatywa skierowana była do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z obszarów wiejskich, w tym dzieci pochodzenia ukraińskiego oraz mieszkańców Domu Dziecka w Tanowie.

Eko to najlepszy kierunek

Fundacja Szczęśliwej Drogi z Łodzi to trzeci laureat konkursu grantowego IKEA. Działania w ramach programu „Ekologicznie na szczęśliwej drodze” dotarły łącznie do 62 podopiecznych fundacji – młodzieży z domów dziecka i rodzin zastępczych oraz młodych mam, które rozpoczynają samodzielne życie po opuszczeniu placówek ze swoimi pociechami. Uczestnikom przybliżone zostały tematy związane ze zmianą klimatu, a także, w jaki sposób mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko. Dzięki projektowi dowiedzieli się więcej o oszczędzaniu energii i wody, czystości powietrza, segregowaniu i ograniczaniu ilości odpadów, a także kwestiach związanych z aktywnym stylem życia. Podczas warsztatów młodzież wzięła udział w grach z elementem rywalizacji, które dotyczyły sortowania odpadów. Jednym z kreatywnych zadań w ramach programu było przerobienie starych ubrań i nadanie im nowej formy, tak by można było się nimi cieszyć na dłużej. Z kolei piknik ekologiczno-sportowy pozwolił na odkrycie tajników kuchni wege w duchu zero waste, własnoręcznie przygotowanie naturalnych kosmetyków oraz rozgrywki w badmintona, bule, siatkówkę czy mini golf. Fundacja zorganizowała także spływ kajakowy dla 20 podopiecznych, który zakończony był ogniskiem. Była to okazja do wspólnej zabawy i integracji. Fundusze grantowe od IKEA pozwoliły również na zakup dodatkowego wyposażenia i sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć oraz warsztatów.

Dziecięca radość pomagania

Środki grantowe w ramach projektu „Zabawa to poważna sprawa” pochodzą ze sprzedaży zabawek z kolekcji SAGOSKATT. To seria limitowanych pluszowych maskotek zaprojektowanych przez dzieci dla dzieci. IKEA zaprosiła małych artystów z całego świata, by narysowali swoją wymarzoną pluszową zabawkę. Jak udowodniło już tysiące maluchów – ich wyobraźnia nie zna granic. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział aż 66 tysięcy dzieci z całego świata, a tylko w Polsce zgłoszona została rekordowa liczba ponad 3 500 fantastycznych prac. W gronie zwycięzców, których projekt stał się częścią serii SAGOSKATT, po raz trzeci w historii konkursu, znalazła się praca z Polski, tym razem autorstwa 7-letniej Zosi. To nietypowa maskotka w kształcie jajka sadzonego, która po ściśnięciu wydaje dźwięk zbliżony do skwierczenia podczas smażenia na patelni.


źródło: IKEA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polscy uczniowie w specjalnym projekcie z okazji Dnia Dziecka w międzynarodowej stacji Euronews

dzień dziecka

Internetowa szkoła języka angielskiego Novakid zaprosiła w kwietniu dzieci z dziewięciu krajów, w tym z Polski, do udziału w kampanii #KidsTalkFuture. W jej ramach nasi najmłodsi odpowiedzieli na pytanie, jak według nich powinna wyglądać szczęśliwa przyszłość. Wśród udostępnionych w social mediach filmów z wypowiedziami dzieci wybrano te najciekawsze i najbardziej kreatywne. Zostaną one wyemitowane 1 czerwca, w Dniu Dziecka, przez Euronews – jedną z największych stacji telewizyjnych na świecie.

Innowacyjna platforma do nauki języka angielskiego Novakid łączy nowe technologie z praktycznym, angażującym nauczaniem w formie quizów, gier i konwersacji, które prowadzą native speakerzy. Szkoła często zachęca dzieci do udziału w kreatywnych konkursach i zabawach, które łączą małych uczniów na całym świecie. Tym razem Novakid zrealizowała międzynarodową kampanię #KidsTalkFuture, w której dzieci z dziewięciu krajów – Polski, Rosji, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji, Turcji, Arabii Saudyjskiej i Izraela – mogły podzielić się wizją swojej wymarzonej przyszłości.
Z okazji Dnia Dziecka najmłodsi zostali zaproszeni do opowiedzenia, czym jest szczęśliwa przyszłość dla nich i dla całej planety. Choć zazwyczaj to dorośli przekazują wiedzę młodszym pokoleniom, tym razem to dzieci podzielą się swoją perspektywą i przemyśleniami dotyczącymi przyszłości, którą to przecież oni będą budować i kształtować.
Max AzarovDostaliśmy wiele zgłoszeń od dzieci z różnych krajów. Wszystkich z przyjemnością wysłuchaliśmy i bardzo dziękujemy za takie zaangażowanie. Co ciekawe, dzieci z całego świata zwracały uwagę na podobne zagadnienia. Szczęśliwa przyszłość to według wielu z nich pokój, dostatek, nowoczesny transport ułatwiający ekologiczne podróżowanie i brak zanieczyszczeń środowiska. Teraz pora na nas, dorosłych, byśmy wyciągnęli wnioski i stworzyli taki świat, w którym nasze pociechy będą jeszcze szczęśliwsze. To w końcu od dzieci zależy przyszłość nas wszystkich.
Max Azarov, CEO Novakid
Wśród filmów publikowanych w serwisach społecznościowych, oznaczonych hasztagami kampanii, specjalne jury wyłoniło najbardziej kreatywne i oryginalne wypowiedzi. Zostaną one wyemitowane przez Euronews, jedną z największych stacji telewizyjnych na świecie. Dzieci, dzielące się swoją wizją przyszłości z dorosłymi, możemy oglądać 1 czerwca w kilku blokach godzinowych: o 04:53, 07:50, 15:09, 18:08, lub o 20:53.
Szczególowe informacje o akcji znajdują się na stronie: https://new.novakid.pl/kidstalkfuture.

Źródło: Novakid

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najlepszy prezent na Dzień Dziecka – pomóc mu zrozumieć dane

dzień dziecka

Z okazji przypadającego jutro Dnia Dziecka warto pomyśleć o prezencie, który pomoże mu rozwijać umiejętności cyfrowe. Pokolenie „data native” potrzebuje wiedzy, jak odnaleźć się w świecie, którym rządzą dane. SAS udostępnia darmowe zasoby edukacyjne pozwalające zrozumieć, jaki wpływ mają dane na naszą rzeczywistość. Uczestnicy nowego kursu e-learningowego „Data Literacy Essentials” dowiedzą się, jak lokalizować przydatne dane, przetwarzać je, odkrywać zawarte w nich informacje, podejmować decyzje na ich podstawie oraz prezentować otrzymane wyniki.

Według IDC w tym roku ilość danych na świecie sięgnie ponad 60 zettabajtów. Generujemy je, korzystając z mediów społecznościowych, serwisów car-sharingowych, platform do dostarczania posiłków lub urządzeń ubieralnych i mobilnych. Jednocześnie, codziennie przetwarzamy ogromną ilość newsów. Niektóre z nich są prawdziwe, jednak inne to tzw. fakenewsy lub treści nieobiektywne i wprowadzające w błąd. To sprawia, że walka z dezinformacją staje się jednym z głównych wyzwań obecnych czasów, a właściwe interpretowanie danych kluczową umiejętnością.

Uczestnicy organizowanych przez SAS kursów Data Literacy Essentials uczą się m.in. jak pracować z danymi w sposób etyczny. Dedykowane zajęcia przygotowane są między innymi dla uczniów i studentów. Określone poglądy wpływają na sposób prezentacji danych, przez co tezy wysuwane na podstawie zebranych informacji mogą być stronnicze. Eksperci SAS uczą młodych użytkowników sieci, aby być wyczulonym na takie sytuacje.

Dzięki potędze danych łatwiej jest zrozumieć otaczający nas świat. Poprzez analizę zawartej w nich wiedzy jesteśmy w stanie czynić dobro i rozwiązywać liczne problemy. W społeczeństwie, w którym każdy jest podłączony do sieci, umiejętność wykorzystywania danych jest kluczowa, nie tylko dla specjalistów data science.

Jim Goodnight, CEO w SAS

Chcąc wspierać rozwój kompetencji analitycznych wśród dzieci i młodzieży, SAS udostępnia m.in.: 

  • Darmowe narzędzie DataFly dla uczniów i nauczycieli, pozwalające szybko zbierać i odkrywać dane w czasie rzeczywistym.
  • CodeSnaps, środowisko do wspólnej nauki kodowania. Uczniowie tworzą program korzystając z kolorowych klocków, do których przypisana jest konkretna komenda. Następnie skanują je za pomocą aplikacji i z poziomu iPada sterują robotem, takim jak Sphero, SPRK, SPRK+ czy Ollie.
  • Materiały edukacyjne przygotowane wspólnie z organizacją News Literacy Project, która uczy krytycznego podejścia do informacji pojawiających się w mediach.

Pokolenie data native

Przedstawiciele pokolenia Z, którzy obecnie wchodzą na rynek pracy, nazywani są również „pokoleniem internetowym”. Zdaniem ekspertów SAS, osoby urodzone w połowie lat 90-tych cechuje również naturalna zdolność do konsumpcji danych, czyniąc z nich tak zwanych „data natives”. Wyszukiwanie informacji w sieci, korzystanie z nowych aplikacji i rozwiązań jest dla tej grupy czymś naturalnym. Świat, w którym miernikiem popularności jest liczba polubień w serwisach społecznościowych, a wyznacznikiem zdrowego trybu życia jest liczba kroków, opiera się właśnie na danych. Niestety nie każdy posiada umiejętność ich trafnego interpretowania. Edukowanie dzieci i młodzieży już na etapie szkolnym, pomoże im w przyszłości stać się świadomymi odbiorcami informacji.


Źródło: SAS

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Magiczne bajki z nowym morałem. McDonald’s razem z Anną Dereszowską o odpowiedzialnych postawach podczas pandemii

Anna Dereszowska

Pandemia COVID-19 wymusza na nas konieczność dostosowania się do zaostrzonego reżimu sanitarnego i ograniczenie wielu codziennych aktywności. Życie według nowych zasad nie jest łatwe – szczególnie dla dzieci, które nie zawsze rozumieją wymogi dotyczące bezpieczeństwa i higieny. A gdyby tak o nowej codzienności opowiedziały Kopciuszek, Czerwony Kapturek albo Śnieżka głosem aktorki Anny Dereszowskiej?

W skrojonych na miarę obecnych czasów, nowych wersjach najpiękniejszych bajek z dzieciństwa, znani bohaterowie stają przed całkiem współczesnymi wyzwaniami. W nowej kampanii McDonald’s oddaje w ręce dorosłych i dzieci historie, w których tradycyjne postacie z bajek podejmują ważne, aktualne tematy i pomagają wyrabiać dobre nawyki. Forma opowieści jest atrakcyjna i zrozumiała dla najmłodszych.

Mycie rąk, maseczki, dystans społeczny stały się naszą codziennością. Nawet dorosłym ciężko przyzwyczaić się do nowych wymogów. Dla dzieci mogą być one postrzegane jako przeszkody, ograniczające ich kreatywność i możliwości zaspokajania naturalnej ciekawości. Przestrzeganie nowych zasad bezpieczeństwa i higieny może być zatem trudne. Eksperci są zgodni co do tego, że nauka przez zabawę i pozytywne skojarzenia jest jedną z najskuteczniejszych form edukacji. Dlatego McDonald’s przygotował nowe wersje klasycznych opowieści – „Bajka o Kopciuszku, która nie poszła na bal”, „Czerwony Kapturek i wilk, który nie trzymał dystansu” oraz „Królewna Śnieżka i umyte jabłko”, które czyta aktorka Anna Dereszowska. Dla rodziców to doskonały pomysł na spędzenie czasu z dziećmi, a dla wszystkich dorosłych – na powrót do wspomnień z dzieciństwa.

magiczne bajki
źródło: McDonald’s Polska

Celem bajkoterapii jest nauczenie dziecka czegoś ważnego, podsunięcie mu rozwiązania trapiącego go problemu, czy też pomoc w poradzeniu sobie z własnymi emocjami. Najmłodszemu należy opowiedzieć, czy też przeczytać specjalnie przygotowaną bajkę, w której ma on szansę dostrzec analogię do sytuacji, w której sam się znajduje, utożsamić się z głównym bohaterem i przejąć zachowania oraz wnioski, do których on doszedł. Po lekturze bajki należy koniecznie porozmawiać na ten temat z dzieckiem, by pomóc mu zauważyć rozmaite niuanse, a także odpowiedzieć na jego pytania.

Michał Kędzierski, psycholog dziecięcy

Jak zatem nauczyć dziecko zasad bezpieczeństwa wykorzystując znane i lubiane historie?

McDonald’s
źródło: McDonald’s Polska

Należy wybrać bajkę, którą dziecko zna i lubi. Ma ona wywoływać u niego pozytywne emocje, to bardzo ważne! Następnie należy „przerobić” ją tak, by postacie, otoczenie i część głównego wątku pozostały niezmienione, a by morał z niej wynikający był całkowicie nowy i zaskakujący. Ma on ukazać, jak główny bohater zwycięża, rozwiązuje swój problem, czy też po prostu spotyka go coś bardzo miłego dzięki temu, iż przestrzegał on – często wbrew wszystkim dookoła – zasad „covidowej higieny”.

Michał Kędzierski, psycholog dziecięcy

Magiczne historie w nowej wersji przygotowane przez McDonald’s ze specjalnym udziałem Anny Dereszowskiej zobaczyć można na stronie: https://mcdonalds.pl/bajkiznowymmoralem/

Premiera pierwszego odcinka odbyła się 2 września, publikacja kolejnych dwóch historii została zaplanowana w kolejnych tygodniach września.

Za realizację kampanii odpowiada agencja DDB, zakupem mediów zajął się dom mediowy OMD, a działania PR prowadzi agencja 24/7Communication. Kampania ma miejsce na platformach YouTube, VOD oraz Player.


Źródło: Informacja prasowa McDonald’s Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemia negatywnie wpłynie na Dzień Dziecka. Tegoroczne prezenty będą skromne

pandemia wpłynie na dzień dziecka

W tym roku z okazji Dnia Dziecka niemal połowa Polaków wyda na prezent średnio od 50 do 100 zł. Ponad 20 proc. deklaruje kwotę 100-150 zł. Mniej więcej tyle samo osób przeznaczy na to do 50 zł. Z kolei kilkanaście proc. badanych wyłoży na ten cel więcej niż 150 zł. 46 proc. zrobi zakupy stacjonarnie, a 32 procent – online. Upominki będą kupowane głównie w dyskontach. I najczęściej będą to klocki. Popularne będą również gry planszowe i książki. Według ankietowanych, tegoroczny prezent musi być praktyczny i edukacyjny. Liczyć się też będzie promocyjna cena.

Z badania, przeprowadzonego przez analityków z aplikacji BLIX, wynika, że 43 proc. Polaków przeznaczy w tym roku na prezent z okazji Dnia Dziecka od 50 do 100 zł. 23 proc. wyda na upominek 100-150 zł. Z kolei 20 proc. podaje kwotę do 50 zł. Sumę między 150 a 200 zł przygotuje 8 proc. ankietowanych, a od 200 do 300 zł – 6 proc. Dr Maria Andrzej Faliński ze Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego” uważa, że wskazane przedziały wyraźnie odzwierciedlają proporcje osób odczuwających zagrożenie spowodowane kryzysem. Zdecydowana większość wykazuje oszczędność. I jak dodaje ekspert, można się spodziewać, że tegoroczne upominki będą raczej skromne i symboliczne.

hand-playing-childhood-game-168866 (1)
fot. Markus Spiske/pexels.com

Planowane wydatki dotyczą zakupu prezentu dla jednego dziecka i wydają się racjonalne. Zabawki prezentowane w promocjach sieci handlowych bardzo często mieszczą się we wskazanych przedziałach cenowych. Dlatego konsumenci są przekonani, że wymieniane przez nich kwoty w tym roku wystarczą, aby je nabyć.

 Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Aż 46 proc. ankietowanych kupi prezent stacjonarnie. 32 proc. nabędzie go online. 14 proc. jeszcze tego nie wie. Dla 8 proc. nie ma to znaczenia.

Sklepy stacjonarne nadal są preferowanym miejscem zakupów Polaków. To kwestia przyzwyczajenia, zwłaszcza starszych osób. Jednak Internet daje możliwość przejrzenia szerszego asortymentu i lepszego porównania cen, o czym już przekonuje się ok. 30 proc. badanych. Przewiduję, że ten odsetek będzie się powiększał w kolejnych latach. 

Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Zakupy online
fot. Negative Space/pexels.com

Prezenty najczęściej będą kupowane w dyskontach – 39 proc. Na drugim miejscu badani wskazują e-sklepy – 19 proc. Z kolei 18 proc. jeszcze tego nie wie, gdzie nabędzie upominek. 15 proc. stawia na sklepy z zabawkami, a 8 procent – na hipermarkety. Dr Faliński stwierdza, że dyskonty są głównym wyborem ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy. Niedrogie podarunki będą kupowane przy okazji. Sklepy z zabawkami wymagają osobnej wyprawy i więcej środków, a przy obecnym stanie może to być trudnym zadaniem. Natomiast produkty w hipermarketach czasem bywają tańsze niż w dyskontach, ale zakupy zajmują więcej czasu.

Spory odsetek niezdecydowanych konsumentów może wynikać z ogólnie panującej niepewności w czasie pandemii. Dotyczy ona m.in. wpuszczania określonej liczby klientów do sklepów. Polacy na bieżąco obserwują zmiany zachodzące w procesie odmrażania gospodarki i jeszcze nie wiedzą, gdzie ostatecznie kupią prezenty .

 Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Najczęściej kupowane będą klocki – 39 proc. Prawie tak samo popularne będą gry planszowe – 34 proc. Dalej badani wymieniają książki – 27 procent, słodycze – 26, a także ubrania – 23 proc.

Kalkulacja zakupu obejmuje chęć odniesienia wszechstronnych korzyści. Dlatego dominują zabawki skłaniające dziecko do myślenia. To tzw. wartość dodana, istotna zwłaszcza w poczuciu zagrożenia kryzysem. Konsumenci powstrzymują się przed wydawaniem pieniędzy na czystą zabawę .

Dr Maria Andrzej Faliński ze Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”

Gry planszowe
fot. Suzy Hazelwood/pexels.com

Dla 34 proc. ankietowanych upominek musi być praktyczny lub edukacyjny. 27 proc. wskazuje na promocyjną cenę jako główne kryterium zakupu. Natomiast 16 proc. koncentruje się na tym, co chce dostać dziecko.

multicolored-abacus-photography-1019470 (1)
fot. Skitterphoto/pexels.com

Polacy starają się, aby kupowane przez nich zabawki pomagały najmłodszym w rozwoju. I z tego wynika najczęstsze wskazanie. Jednak ostatecznie udziały rynkowe poszczególnych producentów pokażą, na jakie zakupy finalnie zdecydowali się konsumenci.

Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Badanie metodą CAWI zostało przeprowadzone w dniach 30.04-02.05.2020 r. na próbie 1367 dorosłych Polaków.


Źródło:  MondayNews

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dorośli w Polsce chcą skuteczniejszej ochrony dzieci przed pornografią

Z badań* przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Twoja Sprawa wynika, że ponad 84 proc. badanych uważa, że podmioty udostępniające Internet w miejscach publicznych (kawiarnie, biblioteki, centra handlowe) powinny stosować narzędzia chroniące dzieci przed pornografią, takie jak weryfikacja wieku lub filtry antypornograficzne. Blisko 68 proc. spośród 2.015 respondentów jest za wprowadzeniem na stronach pornograficznych realnej, a nie tylko pozornej weryfikacji wieku.

Trwająca obecnie kampania społeczna Stowarzyszenia Twoja Sprawa pokazuje, jak łatwo dostępna jest dla dzieci pornografia, a równocześnie jak bardzo jest szkodliwa. Większość stron z pornografią nie ma żadnych zabezpieczeń przed dostępem do nich dzieci albo ogranicza się do zadania pytania, czy wchodzący na nie internauta jest pełnoletni.

Stowarzyszenie Twoja Sprawa zapytało dorosłych Polaków o kwestie dostępności pornografii internetowej i od 85 proc. z nich uzyskało odpowiedź, że powinna ona być dostępna tylko dla dorosłych, a tylko 7 proc. uważa, że nie powinno być w tym dostępie ograniczeń.

Blisko 68 proc. spośród 2.015 dorosłych respondentów uważa, że byłoby uzasadnionym wprowadzenie na stronach pornograficznych realnej weryfikacji wieku osób je odwiedzających przy założeniu, że nie będzie konieczne podawanie danych osobowych takich jak imię, nazwisko czy adres odwiedzającego daną stronę. Przeciwnicy takiego rozwiązania stanowią jedynie 12 proc. dorosłych, a co piąta osoba nie ma zdania w tej kwestii.

Powszechny dostęp do Internetu w przestrzeni miejskiej, centrach handlowych, restauracjach czy bibliotekach otwiera najmłodszym użytkownikom smartfonów możliwość obejrzenia najbardziej wulgarnych i przesyconych przemocą treści pornograficznych. W większości przypadków w miejscach tych nie ma aktywnych zabezpieczeń i filtrów antypornograficznych.

84 proc. dorosłych przyznaje, że podmioty oferujące korzystanie z Internetu (Wi-Fi) w przestrzeni publicznej dostępnej dla dzieci, powinny stosować narzędzia, które uniemożliwią najmłodszym klientom oglądanie np. filmów pornograficznych. Zdecydowana większość dorosłych oczekuje, że w galerii lub centrum kultury ich dziecko będzie mogło korzystać z sieci Wi-Fi, ale takiej w której strony pornograficzne są niedostępne. Według badań tylko 8 proc. respondentów nie zgadza się na takie rozwiązania, a podobny odsetek nie ma w tej sprawie swojego zdania.

Co ciekawe, z badań Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej wynika**, że 95 proc. dzieci w wieku 14-16 lat uważa, że pornografia jest zbyt łatwo dostępna.

Działania Stowarzyszenia Twoja Sprawa – kampania i zespół roboczy

Wyniki badań odnoszą się do problemu, będącego tematem trwającej właśnie kampanii społecznej Stowarzyszenia Twoja Sprawa, która za pomocą spotu społecznego pokazuje, jak łatwo dzieci mogą docierać do pornografii. Temat ten jest również przedmiotem prac powołanego w listopadzie 2018 roku przez Stowarzyszenie zespołu roboczego, analizującego możliwe rozwiązania, które lepiej chroniłyby dzieci przed szkodliwością pornografii. Celem zespołu jest znalezienie rozwiązań, które w najlepszy możliwy sposób godziłyby takie wartości jak ochrona dzieci, prywatność, wolność gospodarcza i wolność słowa. W pracach tego zespołu biorą udział oprócz Stowarzyszenia Twoja Sprawa takie instytucje i organizacje jak Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Obywatelskich, Ministerstwo Cyfryzacji, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Fundacja Panoptykon, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB, Związek Dużych Rodzin 3+, NASK oraz Rzecznik Praw Dziecka. 

Rzeczniczka prasowa Stowarzyszenia Twoja Sprawa Izabela Karska zwraca uwagę, że problem został dostrzeżony także na poziomie regulacji unijnych. W zmienionej w listopadzie 2018 roku Dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych stwierdza się, że pornografia należy do najbardziej szkodliwych treści, a ochrona małoletnich wymaga najsurowszych środków, wśród których dyrektywa wymienia m.in. narzędzia weryfikacji wieku. Dyrektywa powinna zostać zaimplementowana do września 2020 roku.

 

*Badanie przeprowadzone przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa we wrześniu 2019 r. na grupie N=2.015 osób dorosłych.

** Badania Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej przeprowadzone na próbie N=11.236 uczniów w wieku od 14- 16 lat w latach 2014-2017.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pornografia uzależnia dzieci! Rusza nowa kampania społeczna Stowarzyszenia Twoja Sprawa i portalu oPornografii.pl.

W Polsce dziesiątki tysięcy dzieci ogląda pornografię codziennie. Wielu rodziców nie jest tego świadomych i nie wie, jak skutecznie chronić najmłodszych. Stowarzyszenie Twoja Sprawa startuje z kampanią społeczną, by zachęcić do pogłębienia wiedzy, rozmowy z dzieckiem i do korzystania ze specjalistycznego portalu oPornografii.pl.

58% dzieci i młodzieży trafia na treści pornograficzne przypadkowo, a co trzeciemu pokazuje je rówieśnik*. Internetowa pornografia stanowi najbardziej ekstremalną formę seksualizacji dzieci i wciąż pozostaje dostępna bez żadnych technicznych ograniczeń czy opłat.

Według licznych badań naukowych, z którymi można zapoznać się na portalu oPornografii.pl, pornografia może prowadzić do uzależnienia, ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami. Buduje również w dzieciach nieprawdziwy obraz ludzkiej seksualności, promuje przedmiotowe traktowanie kobiet i mężczyzn, ma negatywny wpływ na zdolność do budowania związków, a wreszcie może prowadzić do dysfunkcji seksualnych.

Spot społeczny Stowarzyszenia Twoja Sprawa ma z jednej strony zachęcić do odwiedzenia portalu oPornografii.pl, z drugiej pokazać powszechność zjawiska korzystania przez dzieci ze stron pornograficznych. Sam portal ma za zadanie zwiększać świadomość społeczną i propagować praktyczne umiejętności ochrony dziecka przed szkodliwością pornografii.

Obok nieograniczonego dostępu do niej w internecie, czynnikami zwiększającymi ryzyko kontaktu z niebezpiecznymi treściami są brak ustalonych z dzieckiem zasad korzystania z urządzeń multimedialnych, brak rozmów rodziców z dzieckiem wyjaśniających zagrożenia oraz wciąż zbyt rzadkie korzystanie z dostępnych zabezpieczeń i aplikacji ochrony rodzicielskiej. A statystyki są alarmujące.

Ponad 11% chłopców i 1,4% dziewcząt w wieku 14-16 lat ogląda pornografię codziennie, co odpowiada około 45.000 dzieci i to tylko w tej grupie wiekowej, nie licząc pozostałych roczników. Do oglądania pornografii od 11 do 30 razy w miesiącu w tym wieku przyznaje się kolejne prawie 11% chłopców i 1,5% dziewcząt**.

Dr hab. Piotr Rzymski z Zakładu Medycyny Środowiskowej na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu przyznaje po przebadaniu studentów, że osoby, które miały wczesny kontakt z pornografią, np. w wieku 12 lat bądź wcześniej, częściej wskazywały na problemy związane z czerpaniem satysfakcji w związku, jak również na niższą satysfakcję seksualną. W grupie tej istotnie wyższa – siedmiokrotnie u mężczyzn, a czterokrotnie u kobiet – była częstotliwość postrzegania siebie jako osoby uzależnionej od pornografii. Takie kampanie informacyjne i edukacja rodziców są wciąż bardzo potrzebne, ponieważ problem uwikłania w oglądanie pornografii i ryzyko uzależnienia się od niej, dotykają coraz większej i coraz młodszej grupy dzieci. Skutki tego już obserwujemy w pokoleniu współczesnych nastolatków i młodych dorosłych. 

Rok działalności portalu oPornografii.pl

Prowadzony od roku przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa portal jest dedykowany właśnie rodzicom
i specjalistom. Dostarcza merytorycznej i praktycznej wiedzy z obszaru medycznego i społecznego wpływu konsumpcji pornografii na nieletnich oraz podejmowanych na świecie działań w kierunku skutecznej ochrony przed nią najmłodszych. Portal daje praktyczne wskazówki jak o szkodliwości pornografii rozmawiać z dzieckiem i skutecznie uruchomić dostępne narzędzia ochrony rodzicielskiej. Zamieszczone na portalu porady specjalistów i wywiady z ekspertami zachęcają rodziców do większej aktywności i zaangażowania się w wirtualne życie dziecka oraz jego edukację. Spot będzie dostępny na platformach społecznościowych FB, YouTube oraz Twitter. 

 

*Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeprowadzone na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie N=3.943 uczniów w wieku 11-18 lat
w X i XI 2017 r.

** Badania Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej przeprowadzone na próbie N=11.236 uczniów w wieku od 14- 16 lat w latach 2014-2017.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF