...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Niższych podatków, stabilnego prawa – czego życzyć przedsiębiorcom w dniu ich święta

Dzień Przedsiębiorcy

21 czerwca jest obchodzony jako Dzień Przedsiębiorcy. Czego można im życzyć? Stabilnego prawa, mniej uciążliwych formalności oraz niższych podatków i składek ZUS – wynika z badania zleconego przez inFakt agencji ARC Rynek i Opinia. Równie ważne jest, aby pomimo niesprzyjających warunków do prowadzenia biznesu nadal odczuwali satysfakcję ze swojej działalności.

Z „Badania Polskiej Przedsiębiorczości” firmy inFakt wyłania się obraz przedsiębiorcy jako człowieka, który cieszy się z prowadzenia własnego biznesu i niezależności jaką mu to daje. Jednocześnie mierzy się jednak z problemami wynikającymi nie tylko z ustawodawstwa. Bolączki polskiego biznesu to też m.in. stres związany z odpowiedzialnością za biznes i pracowników, mała ilość wolnego czasu, przeciążenie obowiązkami i nielimitowany czas pracy – ten ostatni dotyczy zwłaszcza właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych.

Jednak pomimo trudności aż 74% właścicieli mikrofirm oraz 61% współwłaścicieli małych firm deklaruje, że prowadzenie działalności gospodarczej przynosi im satysfakcję.

Widać, że największy od dziesięcioleci kryzys gospodarczy nie osłabił zapału właścicieli polskich małych i mikroprzedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorcą to nie jest tylko zawód, ale postawa życiowa, to nieustanna czujność i szukanie szans na przetrwanie i na rozwój, to nasza przyszłość. 

dr Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego

Firmy czekają na stabilne prawo i niskie podatki

W ostatnich tygodniach wiele obaw przyniosły zapowiedzi reform w ramach Polskiego Ładu, zwłaszcza dotyczące składki zdrowotnej. 85% przedsiębiorców przewiduje, że w efekcie będzie musiało płacić wyższe składki ZUS, a 38% dotknie podwyżka podatków. Zdaniem dr Czarczyńskiej to kolejny cios wymierzony zwłaszcza w sektor MŚP, który pełni kluczową rolę w gospodarce.

To dzięki polskim firmom gospodarka nie stanęła, mimo kolejnych lockdownów. To firmy poniosły koszty dostosowywania się do wyśrubowanych reżimów sanitarnych. To małe i średnie przedsiębiorstwa ucierpiały najbardziej przez obostrzenia i dziurawy system tarcz antykryzysowych.

dr Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego

Jeszcze przed ogłoszeniem założeń Polskiego Ładu przedsiębiorcy wskazywali, że nie widzą ze strony państwa żadnych działań, które miałyby na celu poprawienie ich kondycji. Firmy od lat oczekują m.in. na proste i przejrzyste prawo oraz niższe świadczenia publicznoprawne. Niestety można przypuszczać, że także w tym roku te postulaty nie zostaną zrealizowane, a przedsiębiorcy będą wymieniali je ponownie w kolejnej edycji Badania Polskiej Przedsiębiorczości.

Oby nie zabrakło nam nadziei, bo to ona kształtuje racjonalne oczekiwania i podejmowanie ryzyka, tworzenie nowych wartości i zawieranie transakcji, czyli to co nazywamy gospodarką.

dr Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego


Źródło: inFakt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzień Przedsiębiorcy – ważne święto handlu niezależnego

Dzień Przedsiębiorcy

21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa(1). Co czwarta polska firma działa na rynku handlu.

Badanie “Przedsiębiorczość Polaków” przeprowadzone w ubiegłym roku przez IQS dla Grupy Eurocash, która od 26 lat wspiera niezależnych przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne, pokazuje, że aż połowa badanych Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze2. Ponad 40% ankietowanych uważa, że posiada umiejętności i kwalifikacje do prowadzenia działalności gospodarczej. Aż 31% Polaków planuje otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych pięciu lat. Co ciekawe, widoczne postawy przedsiębiorcze obserwowane są we wszystkich grupach wiekowych.

Przedsiębiorstwa w Polsce – najciekawsze dane

Przedsiębiorczość Polaków potwierdzają też dane. W 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, a 10 lat później, w 2018 roku, było ich już 2,15 mln – oznacza to wzrost o 15,5%. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stanowi zdecydowaną większość wśród polskich firm – 99,8%. Wśród nich najliczniejszą grupą są mikroprzedsiębiorstwa – 96,7%3. Największą grupę przedsiębiorstw pod względem sektorowa stanowią firmy usługowe – 52,1%. Co czwarta firma działa w obszarze handlu (23,6%), a co ósma w budownictwie (14,1%)4.

Polskie przedsiębiorstwa odpowiadają także za ogromną część krajowego PKB – aż 72,3%. Z tego małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę do PKB (49,1%), a mikroprzedsiębiorstwa generują ok. 30,3%5.

Cechy polskich przedsiębiorców

Jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków”6, polscy przedsiębiorcy cechują się: wytrwałością, na cechę tę wskazało aż 89% ankietowanych oraz zdolnościami przywódczymi (73%). Wśród ankietowanych rzadziej (chociaż nadal u ponad połowy) występowały postawy związane z gotowością do podejmowania ryzyka.

A czym jest przedsiębiorczość według Polaków? To przede wszystkim kreatywność, którą wskazało aż 37% ankietowanych we wspomnianym badaniu Grupy Eurocash. Poza tym przedsiębiorczość to według Polaków także: konsekwencja, podejmowanie ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Analizując postawy przedsiębiorcze Polaków można dostrzec, że najmłodsi są najbardziej nastawieni na osiągnięcie wyższych zysków, częściej szukają okazji. Dla nich zakup to inwestycja, na której nie chcą stracić. Tymczasem starsze pokolenia są bardziej ostrożne w swoich zachowaniach – np. są dużo bardziej skłonni ograniczać swoje wydatki i twardo trzymać się planu budżetowego.

Wpływ przedsiębiorców na lokalne gospodarki i społeczności

Przedsiębiorcy mają ogromny wkład w rozwój polskiej gospodarki jako całości, ale także w rozwój lokalnych społeczności, w miejscu swojej działalności. Doskonałym tego przykładem są sklepy niezależne, które stanowią ważny element życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach, generują wpływy do regionalnych budżetów i stwarzają tysiące miejsc pracy.

By wspierać przedsiębiorców i umacniać pozycję handlu niezależnego, Grupa Eurocash zachęca właścicieli niezależnych sklepów i ich klientów do udziału w konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Firma czeka na zgłoszenia jeszcze tylko do 27 czerwca. W ramach tegorocznej edycji akcji organizator nagrodzi aż 100 Herosów. Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł!

Dla „młodych” przedsiębiorców Eurocash ogłosił niedawno startupowy konkurs „Herosi na Starcie”. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest okazją na pozyskanie finansowania na swój biznes, ale też szansą na zdobycie doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej firmy. Grupa czeka na zgłoszenia od „młodych przedsiębiorców” tylko do 11 lipca. Łączna pula nagród to 75 000 zł.

Więcej informacji na: https://www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/#/ oraz https://herosi.akademiaeurocash.com.pl


1 PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

2 IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

3 PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

4 Ibidem.

5 Ibidem.

6 IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.


Źródło: Grupa Eurocash

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF