Jak działa platforma handlu internetowego?

jak dziala platforma handlu internetowego

Branża e-commerce od lat rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Wszyscy eksperci podkreślają, że trend ten w dalszym ciągu będzie się pogłębiał. Do sporego wzrostu popularności handlu internetowego przyczyniła się przede wszystkim pandemia COVID-19. Wiele osób dopiero podczas lockdownu dostrzegły ogromne korzyści wynikające z realizowania zakupów przez internet. W poniższym artykule tłumaczymy, jak działają platformy handlu internetowego.

Popularność e-commerce w Polsce i na świecie

Branża e-commerce należy do najlepiej rozwijających się sektorów w gospodarce – zarówno polskiej jak i globalnej. Tempo wzrostu jest w tej chwili ponad dwucyfrowe i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić w najbliższym czasie.

Popularność e-sklepów w czasach COVID-19

Największy przyrost klientów sklepy internetowe zanotowały w 2020 roku, kiedy to w związku z pandemią COVID-19 znacząco ograniczyła się mobilność ludzi. Wówczas wiele osób po raz pierwszy dostrzegło, jak wielkie korzyści wiążą się z możliwością realizowania zakupów bez wychodzenia z domu.

Trwałym zjawiskiem na rynku e-commerce są także nieustannie rosnące potrzeby i oczekiwania klientów – zarówno pod względem jakości kupowanych towarów jak i poziomu obsługi, czasu dostawy itd. Obecnie w handlu internetowym wygrywa się nie tylko niską ceną, ale również innymi bardzo ważnymi kwestiami, których sprzedawcy nie mogą lekceważyć. Wielu przedsiębiorców łączy sprzedaż internetową ze stacjonarną, ponieważ jest to dla nich najlepsze rozwiązanie ze względów logistycznych i finansowych.

sprzedaz hurtowa

Środowisko sprzedaży e-commerce

Ogromny wzrost popularności internetowych zakupów spowodował, że jednocześnie znacząco wzrósł popyt na dedykowane środowiska online dla sprzedawców. Mowa tutaj m.in. o platformach e-commerce, portalach ogłoszeniowych i aukcyjnych czy o specjalnych forach integrujących sprzedawców z kupującymi. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak profesjonalni handlarze decydują się przede wszystkim na platformę handlu internetowego.

Czym jest platforma handlu internetowego?

Jaka jest definicja platformy handlu internetowego (e-commerce)? Jest to dedykowane rozwiązanie technologiczne, które pozwala na realizowanie transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy sprzedawcą i konsumentem z wykorzystaniem sieci internetowej.

Dzięki platformie handlu internetowego klient odwiedzający dany e-sklep może umieszczać produkty w wirtualnym koszyku, a następnie w szybki i wygodny sposób opłacać swoje zamówienie.

Rodzaje platform handlu internetowego

Platformy handlu internetowego dzieli się na trzy podstawowe rodzaje:

  • Platform as a service (PaaS). Oznacza to „platforma jako usługa”. W tym przypadku udostępnia się chmurę, w której można uruchomić własną strukturę oprogramowania i przekazywać własne pliki. Jest to rozwiązanie gwarantujące wysoki poziom dopasowania sklepu do potrzeb sprzedawców.
  • Software as a service (SaaS). Oznacza to „oprogramowanie jako usługa”. Właściciel e-sklepu otrzymuje tutaj gotową infrastrukturę z określonym oprogramowaniem. Są tam dostępne konkretne funkcje, które można wykorzystać przy tworzeniu swojego e-sklepu. Atutem tego rozwiązania jest prostota obsługi, jednakże oferuje ono mniej rozwiązań w zakresie personalizacji.
  • Platformy lokalne. Są to platformy budowane od zera przez właściciela e-sklepu we współpracy z zatrudnianymi przez niego informatykami. Jest to rozwiązanie najdroższe.

Merkandi – nowoczesna, międzynarodowa platforma handlu internetowego

Przykładem dynamicznie rozwijającego się biznesu opartego na dedykowanej platformie handlu internetowego jest https://merkandi.pl/. Merkandi to międzynarodowa platforma handlu internetowego B2B. Z jej oferty można korzystać w aż 150 krajach. Platforma stanowi dla hurtowników nieocenione narzędzie biznesowe, które jest proste w użyciu, a jednocześnie daje nieograniczone możliwości.

Merkandi oferuje aż 20 wersji językowych: bułgarską, czeską, niemiecką, grecką, angielską, hiszpańską, francuską, węgierską, włoską, litewską, łotewską, niderlandzką, polską, portugalską, włoską, rosyjską, rumuńską, słowacką, słoweńską, turecką i ukraińską.

Tym, co wyróżnia Merkandi od podobnych platform istniejących na rynku jest fakt, że ma ona w swojej ofercie bardzo zróżnicowany towar, a ceny są niejednokrotnie nawet o 90% niższe niż w regularnym obrocie u hurtowników i producentów z całego świata. Merkandi w szczególny sposób dba także o bezpieczeństwo. Wszyscy sprzedawcy podlegają drobiazgowej weryfikacji, za którą odpowiada wykwalifikowana kadra Merkandi. Marce przyświeca dewiza „Tworzymy przyszłość handlu hurtowego”.


Źródło: merkandi.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Największe wyzwania technologiczne i kompetencyjne branży e-commerce w 2021 roku [RAPORT]

laptop

Gwałtowny wzrost zainteresowania produktami i usługami dostępnymi online, uwidocznił braki wielu e-sklepów w zakresie wykorzystywanych technologii. Na znaczeniu zyskały narzędzia martech, systemy ERP, rozwiązania chmurowe, Social Selling i chatboty. Wiele e-sklepów stanęło przed poważnym testem technologiczno-kompetencyjnym.

W ostatnim czasie platformy sprzedażowe doświadczały wielu wyzwań w wykorzystaniu swojej infrastruktury technologicznej. Blisko 80 proc. sklepów internetowych dostrzegło istotne problemy w tym obszarze – aż 27 proc. zauważyło wydłużony czas ładowania stron, 21 proc. przestoje w funkcjonowaniu platformy, a 20 proc. problemy z ładowaniem się zdjęć, wideo lub innych elementów oferty. W rezultacie potencjalni klienci rezygnowali z finalizacji zakupu, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost wskaźnika porzuceń koszyka (18 proc.).

Niewłaściwie dobrana i wdrożona infrastruktura rodzi również wyzwania organizacyjne. Szybki wzrost liczby klientów wiąże się ze znacznym wzrostem wydatków na IT (25 proc.). Sklepy internetowe borykają się też z nieaktualnymi informacjami dotyczącymi stanów magazynowych (23 proc.), co wpływa na problemy z terminowym przetwarzaniem zamówień (19 proc.).

Aby sprostać rosnącym wyzwaniom, e-sklepy potrzebują kompetencji wspierających działalność e-commerce. Wiele z nich poszukuje ich na zewnątrz – 44 proc. korzysta ze wsparcia dostawców rozwiązań technologicznych, wykorzystywanych w ich firmie. Większość korzysta też ze wsparcia we wdrażaniu zaawansowanych narzędzi technologicznych wspomagających marketing (63 proc.) oraz w prowadzeniu sprzedaży za pomocą mediów społecznościowych (66 proc.).

Tak wynika z Raportu Grupy K2: Technologie i marketing w e-commerce – wyzwania i trendy 2021, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez IDG Poland wśród osób decyzyjnych z branży e-commerce w Polsce.

wyzwania technologiczne grafika Grupa K2
Źródło: Grupa K2

Przestoje w działaniu – czarny scenariusz działalności e-commerce

Wprawdzie 56 proc. e-sklepów deklaruje, że nie doświadcza przestojów w działaniu, co nie oznacza, że takie sytuacje nie mogą mieć miejsca. Z drugiej strony 30 proc. firm w branży przyznaje, że przestoje zdarzają im się rzadziej niż kilka razy w roku, a kolejne 12 proc., że mają miejsce okazjonalnie, a więc kilka razy w roku. To zaś oznacza wymierne straty.

Problem w tym, że zdecydowana większość (60 proc.) firm e-commerce nie wie lub nie potrafi oszacować, ile kosztuje ich godzina przestoju biznesu. Dla 8 proc. z nich będzie to mniej niż tysiąc złotych, dla kolejnych 8 proc. – nawet dużo powyżej 20 tyś. zł. Kolejne 24 proc. twierdzi, że godzina niedostępności systemów kosztuje ich między 1-20 tyś. złotych.

Zapewnienie dostępności systemów i ciągłości działania jest obecnie jednym z największych wyzwań branży e-commerce w Polsce. Wybuch pandemii był testem infrastruktury dla wielu e-sklepów – te firmy, które swój e-commerce budowały w oparciu o rozwiązania chmurowe mogły w pełni wykorzystać atrybuty chmury, takie jak skalowalność i elastyczność. Z Raportu Grupy K2 wynika, że to nawet 55 proc. badanych e-commerce.

Michał Paschalis-Jakubowicz, Wiceprezes Zarządu Grupy K2

E-sklepy napotykają bariery we wdrożeniu narzędzi martech

Jednym z głównych wyzwań, z jakimi borykają się e-sklepy jest skuteczne dotarcie z ofertą do klienta. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku sklepy internetowe decydują się na korzystanie z narzędzi martech – zaawansowanych narzędzi technologicznych wspomagających sprzedaż i marketing.

E-commerce w Polsce mają ambitne plany związane z wdrożeniem takich narzędzi. Trzy z czterech sklepów internetowych zamierza zainwestować w oprogramowanie Marketing Automation (38 proc.) i analityki webowej (35 proc.), a także w platformy Data Management Platform (31 proc.), Customer Data Platform (33 proc.) oraz systemy Customer Relationship Management (31 proc.) i Business Intelligence (20 proc.).

Jednak wdrożenie narzędzi martech wymaga specjalistycznej wiedzy technologicznej. Wskazuje na to lista barier, jakie e-commerce napotykają, chcąc wprowadzać takie rozwiązania. Najczęściej wymieniają brak znajomości odpowiednich technologii (35 proc.) oraz brak kompetencji wewnątrz firmy (31 proc.). Wskazują także na ograniczenia budżetowe (37 proc.), a w nieco mniejszym stopniu na brak spójnej strategii (27 proc.) i brak wsparcia zarządu dla takich inicjatyw (25 proc.). Jedynie 17 proc. e-sklepów nie doświadcza takich ograniczeń.

Zespoły obsługi klienta w e-commerce już nie wystarczają

Gwałtowny wzrost rynku sprzedaży online to wyzwanie dla skalowania wydajności, kosztów i czasu także w zakresie zarządzania biurem obsługi klienta (BOK). Aż 46 proc. sklepów internetowych doświadcza lub doświadczyło braku wystarczającej ilości (współ)pracowników w takim zespole. Przekłada się to na konieczność zatrudniania nowych osób lub rozwoju innych kanałów obsługi.

Niektóre e-commerce zamierzają mocniej inwestować w wybrane kanały kontaktu z klientami, uznając je za wiodące. Dla 21 proc. e-sklepów będzie to e-mail, 15 proc. telefon, zaś dla pozostałych 9 proc. chatbot. Jednak większość przedstawicieli firm e-commerce (55 proc.) zgodnie ocenia, że wszystkie kanały obsługi klienta powinny być w równym stopniu rozwijane i utrzymywane, na tym samym, wysokim poziomie.

Na uwagę zasługuje rosnące zainteresowanie wykorzystaniem chatbotów w e-commerce, które odciążają działy obsługi klienta od rozwiązywania prostych problemów. Już 27 proc. e-sklepów z niego korzysta, wspierając procesy obsługi klienta na stronie sklepu oraz w komunikatorze Facebook Messenger. Kolejne 39 proc. planuje wdrożyć chatbota w przyszłości.

Prawie połowa e-sklepów szuka kompetencji IT na zewnątrz

Blisko połowa e-sklepów (48 proc.) deklaruje, że posiada własny dział IT i wewnętrznych specjalistów, których wiedza i doświadczenie pozwala im bezproblemowo prowadzić biznes. Kolejne 44 proc. podmiotów branży dysponuje co prawda własnymi kompetencjami, ale sięga też po wsparcie zewnętrznych firm w obszarach, w których brakuje im doświadczenia, wiedzy czy odpowiednich narzędzi.

Co ciekawe, 8 proc. e-commerce odczuwa wyraźny niedobór kompetencji, szczególnie w zakresie technologicznym. Ta grupa firm wyraźnie deklaruje chęć skorzystania z pomocy firm zewnętrznych.

Aby sprostać rosnącym wymaganiom względem jakości obsługi klienta i skalowania sprzedaży internetowej e-sklepy decydują się na inwestycje w technologie. Jedną z nich jest integracja platformy e-commerce z aplikacjami biznesowymi firmy – według Raportu Grupy K2 33 proc. e-sklepów planuje integrację systemu ERP z platformą e-commerce i innymi systemami do obsługi sprzedaży. Efektywna integracja e-sklepu z aplikacjami firmy wymaga jednak bardzo dobrych kompetencji technologicznych.

Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity (Grupa K2)

Specjaliści od martechu i Social Sellingu poszukiwani

W celu wdrażania i zarządzania narzędziami martech aż 63 proc. badanych firm korzysta z ekspertyzy wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, nawet jeśli 53 proc. z tej grupy już zatrudnia specjalistów w tym obszarze. Tylko 33 proc. e-sklepów deklaruje, że dysponuje własnymi specjalistami z doświadczeniem, wiedzą i narzędziami, aby w pełni wykorzystać rozwiązania martech w organizacji.

Z kolei zaznaczenie obecności firm e-commerce w social mediach i skuteczne wykorzystanie potencjału sprzedażowego tego kanału wymaga także posiadania szeregu unikalnych kompetencji. 34 proc. e-sklepów w Polsce deklaruje, że ma własnych specjalistów w obszarze Social Sellingu, ale aż 53 proc. częściowo posiłkuje się usługami zewnętrznych firm. 13 proc. przedsiębiorstw e-commerce powierza promocję w kanałach social media wyłącznie zewnętrznym agencjom.

 

pobierz pełny raport


Źródło: Grupa K2

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

E-sklepy coraz częściej korzystają z chatbotów, ale nie mierzą ich skuteczności [RAPORT]

wiadomosci

Sklepy e-commerce w Polsce coraz chętniej wykorzystują chatboty do automatyzacji obsługi klienta. Jednocześnie niemal wszystkie zgodnie przyznają, że nie mierzą rzetelnie ich skuteczności.

Boty tekstowe automatyzujące obsługę klienta na chat to trend w branży, który sukcesywnie zyskuje na znaczeniu. Niemal połowa (46 proc.) badanych e-sklepów twierdzi, że ich zespół konsultantów jest niewystarczający, aby sprawnie odpowiadać na wszystkie zgłoszenia. Sposobem na poradzenie sobie ze zwiększonym obciążeniem Biur Obsługi Klienta, jest skorzystanie z bota tekstowego do obsługi zapytań i zgłoszeń.

Już 27 proc. e-sklepów z niego korzysta, wspierając procesy obsługi klienta na stronie sklepu oraz w komunikatorze Facebook Messenger. Kolejne 39 proc. planuje wdrożyć chatbota w przyszłości. Jednak głównym wyzwaniem okazuje się mierzenie jego skuteczności.

Aż 90 proc. e-sklepów, które korzystają z chatbotów, nie mierzy w sposób miarodajny efektywności automatyzacji obsługi klienta za ich pomocą. Tak wynika z „Raportu Grupy K2: Technologie i marketing w e-commerce – wyzwania i trendy 2021”. Rozdział dedykowany chatbotom został opracowany przez ekspertów i ekspertki z PerfectBot (Grupa K2), na podstawie wyników badania zrealizowanego wśród 252 osób decyzyjnych z branży e-commerce w Polsce.

infografika
Źródło: PerfectBot

Problem z pomiarem skuteczności chatbota

Okazuje się, że 39 proc. e-sklepów wcale nie mierzy skuteczności bota. Niewiele ponad połowa (51 proc.) wie jedynie, ile spraw podjął samodzielnie, bez przekazania rozmowy do konsultanta. Nie ma przy tym wiedzy, ile z nich obsłużył prawidłowo.

Lewandowski LukaszWyniki badania powinny być zimnym prysznicem dla branży wdrażającej chatboty. Jeżeli mają one stać się głównym kanałem obsługi klienta, to czas zacząć rzetelnie mierzyć ich skuteczność. A rzetelna metoda nie może bazować na błędnym założeniu, że „rozmowy zautomatyzowane” to wszystkie te, które nie zostały przełączone do konsultantów. Dopiero „ręczna” ocena statystycznie istotnej próbki rozmów pokazuje, jak naprawdę skuteczny jest chatbot. Wszystkie nasze chatboty pracujące m.in dla LPP, IKEA, 4F, Displate czy Diverse są sprawdzane przez człowieka, który czyta część rozmów i ocenia ich efekt.

Łukasz Lewandowski, CEO PerfectBot (Grupa K2)

Przyczyny wzrostu popularności chatbotów

Wśród firm, które zdecydowały „zatrudnić” chatbota do pomocy konsultantom lub planują to zrobić wkrótce dominuje przekonane, że automatyzacja procesów obsługi sprzedaży i wsparcia klienta przyniesie im oszczędność czasu potrzebnego na kontakt z klientem (69 proc. wskazań) oraz możliwość ich obsługi praktycznie przez całą dobę (64 proc.).

Ważne jest także, aby koszty obsługi klienta nie rosły liniowo wraz ze wzrostem sprzedaży (34 proc. wskazań), a konsultanci mogli zajmować się tylko trudnymi przypadkami w obsłudze klienta i sprzedażą, a nie wszystkimi sprawami jakie trafiają do Biura Obsługi Klienta (35 proc.).

 Bancerz_KarolCieszy mnie podejście właścicieli sklepów internetowych do tego, jaką rolę wskazują chatbotom: szybka obsługa klienta całą dobę, a trudne tematy – obsługują konsultanci. To dobry kierunek, bo właśnie po to jest automatyzacja, by ułatwiać życie klientów i obniżać koszty sprzedawców.

Karol Bancerz, wydawca w CCNEWS.pl

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: PerfectBot

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

K2 Precise aktualizuje raport: „Core Web Vitals w e-commerce” i dodaje nowe funkcjonalności [RAPORT]

Raport Core Web Vitals

K2 Precise (Grupa K2) dokonała aktualizacji stworzonego przez siebie raportu „Core Web Vitals w e-commerce". Według nowych danych, w maju br. część e-sklepów przeprowadziła prace mające na celu poprawę stabilności wizualnej witryn. Obszar ten zoptymalizowało 250 z 5000 przebadanych serwisów.

Porównując dane z maja do tych pozyskanych przez K2 Precise w kwietniu br. zauważyć można, że część branży e-commerce rozpoczęła optymalizację swoich witryn pod kątem nowych wytycznych Google. W przypadku parametru związanego ze stabilnością wizualną strony (CLS – Cumulative Layout Shift), 250 z 5000 przebadanych sklepów poprawiło swoje wyniki i osiągnęło zalecany przez Google poziom 0,1. Dla pozostałych dwóch czynników wchodzących w skład Core Web Vitals, czyli szybkości ładowania największego pliku graficznego lub bloku tekstowego (LCP – Large Contentful Paint) oraz czasu potrzebnego na interakcję z witryną (FID – First Input Delay) w maju br. nie zarejestrowano znaczących zmian.

K2 Precise wprowadziła do swojego interaktywnego raportu także nowe funkcjonalności, a wśród nich m.in. możliwość sprawdzenia wyników CWV dla konkretnej kategorii tematycznej, opcję wyświetlania wyników dla wszystkich serwisów lub liderów danego obszaru oraz porównywarkę umożliwiającą odniesienie wyników własnej domeny do sklepów z poszczególnych kategorii.

Stworzony przez K2 Precise raport „Core Web Vitals w e-commerce” bada stopień zaawansowania poszczególnych serwisów e-commerce w realizacji wytycznych Google określonych wskaźnikami Core Web Vitals. Agencja wykorzystuje do tego dane pochodzące z Chrome UX Report oraz opublikowanego przez Senuto badania „E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”. Raport opiera się na próbie zawierającej TOP 5000 sklepów internetowych z największymi poziomami widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Spośród nich, co miesiąc, wyłaniani są liderzy zestawienia oraz witryny z najsłabszymi wskaźnikami.

Wprowadzenie wskaźników Core Web Vitals do rankingów wyszukiwania jest kolejnym krokiem Google w kierunku poprawienia doświadczeń użytkowników oraz podniesienia jakości prezentowanych wyników wyszukiwania. Dzięki tej zmianie Google chce ograniczać przekierowywanie internautów na strony, które nie spełniają podstawowych standardów jakościowych.

pobierz pełny raport


Źródło: K2 Precise

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Publikacja: Rzeczywistość e-commerce z perspektywy sklepów internetowych

Eactive

Rozwój rynku e-commerce przyśpiesza jak nigdy dotąd. Potwierdzają to liczne wyniki aktualnie prowadzonych badań i analiz, dzięki którym możemy bliżej poznać sytuację branży. Różnego rodzaju raporty przedstawiają rzeczywistość e-handlu za pomocą liczb - to na ich podstawie często powstają poradniki dla osób pracujących w e-commerce. Warto również poznać inną perspektywę, czyli rzeczywistość przedstawioną w oparciu o doświadczenia i odczucia. Zgłębienie i zrozumienie co myślą na dany temat właściciele e-sklepów, kadra zarządzająca oraz eksperci jest równie ważne i może prowadzić do ciekawego dialogu między wszystkimi stronami zaangażowanymi w rozwój e-commerce. Eactive jest partnerem 11. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Opinie CEO, dyrektorów i menedżerów e-sklepów mogą inspirować

Firma EACTIVE, która świadczy usługi z obszaru digital marketingu dla branży e-commerce postanowiła zapytać kilkunastu przedstawicieli sklepów internetowych, jakie mają zdanie na temat obecnej sytuacji. Stworzona publikacja “Rzeczywistość e-commerce z perspektywy sklepów internetowych” ma na celu zachęcenie właścicieli i specjalistów pracujących w sklepach online do przedstawienia swoich opinii o bieżącej kondycji rynku e-handlu. Wypowiedzi właścicieli, dyrektorów i menedżerów mogą stanowić ciekawe źródło inspiracji dla branży e-commerce oraz firm, które wspierają jej rozwój. Zachęcamy do przeczytania publikacji, którą można pobrać w tym miejscu. W opracowaniu EACTIVE znajduje się 15 ciekawych odpowiedzi przedstawicieli sklepów internetowych na pytanie “Co jest największym problemem, a co największą szansą dla branży e-commerce w 2021 roku i dlaczego?” W publikacji wypowiadają się:

● Dariusz Jurgielewicz, Menedżer ds. Rozwoju E-commerce – Leroy Merlin Polska
● Joanna Nawrocka, Head of E-commerce – Nestle Nespresso
● Marlena Zielińska, E-commerce Manager – Organique.pl
● Michał Ptak, Head of Digital Marketing and Online Sales – Samsung Electronics
Polska
● Mirosław Mikołajczak, CEO – Selsey.pl
● Jakub Pokorski, Wiceprezes Zarządu – Extrakominki.pl
● Mariusz Serafin, Director of Marketing and E-commerce – Lancerto.com
● Łukasz Piech, Dyrektor E-commerce – Lantre.pl
● Maciej Wójcik, Dyrektor E-commerce – Spokey.pl
● Krzysztof Rogalny, Head of Development & Technology – TIM S.A.
● Grzegorz Kołodziej, Managing Director – Apetete.pl
● Marcin Janczewski, CEO – Drtusz.pl
● Tomasz Zaród, CEO – Krainaksiazek.pl
● Karol Wilczko, Board Member – Szkla.com
● Marek Klimas, Specjalista ds. E-commerce – Madex – tapetydekoracje.pl

Liczby sugerują ciągły wzrost rynku e-commerce

Według analizy przeprowadzonej przez PwC rynek e-commerce za 5 lat będzie wart 162 mld zł. Biorąc pod uwagę, że w 2020 roku wartość tego rynku była na poziomie 100 mld zł, średni roczny wzrost wynosić będzie 12%. Przed branżą stoi więc wiele możliwości, ale i wyzwań. Utrzymywanie rozwoju rynku e-handlu na najwyższym poziomie to ogrom pracy, a pomóc w tam mają m.in. specjalnie dedykowane poradniki. Przykładowo w marcu 2021 opublikowany został raport “Co (u)gryzie e-commerce?”, stworzony przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute. Raport skupia się na problemach e-commerce, które wskazują internauci podczas badania. Można w nim znaleźć wiele ciekawych informacji, dzięki którym branża może lepiej sprostać wymaganiom konsumentów. Dzięki właśnie takim przedsięwzięciom możemy dowiedzieć się co myślą klienci e-commerce.

Eactive
Źródło: Eactive

Synergia danych i odczuć spowoduje lepsze zrozumienie rynku e-commerce

Właściciele, dyrektorzy, menedżerowie sklepów internetowych mają niełatwe zadanie, by sprostać wysokim wymaganiom konsumentów, dostosować się do zmian na rynku, specyfiki swojej konkretnej działalności oraz dużej konkurencyjności. Z drugiej strony stoją przed nimi wielkie możliwości rozwoju związane z postępem technologicznym. Rozwój e-commerce jest w rękach całej branży, czyli e-sklepów, dostawców aplikacji, usług (np. specjalistów ds. logistyki zaopatrzenia) oraz oczywiście kupujących. Niezwykle pomocne przy pielęgnowaniu tego rozkwitu są dane i statystyki, ale też doświadczenia i odczucia osób pracujących w tej branży. Warto aby każda ze stron e-handlu, czy jest to B2C, B2B, C2C słuchała siebie nawzajem, a możliwe, że również dzięki temu tempo wzrostu e-commerce będzie przybierało na sile.

Eactive baner

Zgłoś się do 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


Źródło: Eactive

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Handel transgraniczny polskiego e-commerce [ANALIZA]

statystyki

Pandemia nie tylko przyspieszyła rozwój e-commerce, ale przede wszystkim przyspieszyła internetowy handel transgraniczny. Na czym zyskują polskie e-sklepy - wynika z analizy PromoTraffic i Selly.

E-handel, to jedna z tych dziedzin gospodarki, która w ostatnim roku zyskała pod każdym względem. Z powodu pandemii COVID-19, konsumenci ruszyli na zakupy do sieci, a e-sprzedawcy dynamicznie dywersyfikowali swoje kanały sprzedaży. Wielu z nich także zdecydowało się na e-ekspansję.

Nowe kraje stanowią wyzwanie, jednak odpowiedni dobór technologii, a także profesjonalne działania reklamowe skutecznie wspierają w tym procesie rodzime e-biznesy. Sukcesy międzynarodowe takich polskich e-sklepów jak Sneakerstudio, Mintishop, Puccini czy Unitrailer są tego najlepszym dowodem.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic, agencji digitalowej specjalizującej się w kampaniach SEO/PPC dla polskich e-sklepów

Według raportu PwC z września 2019 roku, sprzedaż eksportowa z Polski do innych krajów UE z wykorzystaniem stron internetowych i aplikacji rośnie. Jej wartość, według danych za 2016 rok, wynosiła 27,5 mld zł, jednak sam odsetek firm prowadzących e-eksport pozostał niewysoki – na poziomie 4%, podczas gdy średnia europejska jest niemal dwukrotnie wyższa (7%).

Ostatni rok przyniósł sporo zmian w e-eksporcie, jednak na pełne wyniki przyjdzie jeszcze poczekać. Z danych Selly, personalizowanej platformy do prowadzenia sklepu internetowego i hurtowni internetowej, już teraz wynika, że liczba i wartość zamówień w sklepach realizujących sprzedaż transgraniczną regularnie rośnie. A ostatni rok jest rekordowy. Porównując pierwszy kwartał 2021 do analogicznego okresu sprzed roku, wynika że liczba zamówień spoza Polski wzrosła o 69%, a ogólna wartość zamówień o 54%.

Wzrost znaczenia handlu transgranicznego potwierdza PromoTraffic, agencja wspierająca duże i średnie polskie e-sklepy w sprzedaży za granicą.

 Robert_StolarczykZ roku na rok sprzedaż międzynarodowa sklepów, dla których pracujemy rośnie. Dziś pytaniem jest nie czy – tylko kiedy oraz od którego rynku i dlaczego zacząć. Dzięki dużej ilości danych, doświadczeniu zdobytym na ponad 20 rynkach jesteśmy w stanie efektywnie odpowiedzieć na takie pytania oszczędzając sporo czasu i pieniędzy.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic

Kierunki e-ekspansji

Z wyżej wymienionego raportu PwC wynika, że polscy e-przedsiębiorcy najczęściej wybierali w sprzedaży cross-border rynek niemiecki (78%) i brytyjski (39%). W dalszej kolejności wskazane były takie kraje, jak Francja (28%), Słowacja (26%) i Czechy (23%).

Dane ze sklepów internetowych Selly, pokazują, że najbardziej intensywna pod względem wzrostów liczby zamówień była e-sprzedaż do takich krajów jak: Czechy, Ukraina, Niemcy, Hiszpania czy Węgry. Natomiast wartość zamówień najwyraźniej wzrosła w handlu z Ukrainą, Włochami, Francją czy Węgrami.

PromoTraffic
Źródło: PromoTraffic

Mariusz_PolowczukZagregowane dane wyraźnie obrazują efekt Brexitu i zmiany w zakresie regulacji celnych. Zarówno w liczbie zamówień, jak i ich wartości jest wyraźny spadek. Kierunek przestaje być atrakcyjny dla polskich e-biznesów.

Mariusz Połowczuk, właściciel Selly

Wskaźniki dla sprzedaży międzynarodowej

O powodzeniu dywersyfikacji rynków sprzedaży decyduje dobre przygotowanie do takiego etapu rozwoju e-biznesu. Znaczenie ma nie tylko kierunek jaki sprzedawca internetowy wybiera, ale i branża, w której działa. Stąd tak istotne jest wykonanie odpowiedniego researchu i zwrócenie uwagi na kluczowe wskaźniki. Nawet jeśli informacje mają spory stopień ogólności pozwalają zorientować się w zakresie ogólnych preferencji i nawyków konsumenckich. To daje szansę na odpowiednie przygotowanie sklepu pod kątem rozwiązań preferowanych przez konsumentów i dobranie skutecznych działań marketingowych.

PromoTraffic wykres
Źródło: PromoTraffic

Jak zdobywać rynki?

Sklep internetowy to narzędzie, które pozwala wyjść ze sprzedażą bardzo szeroko. Jednak nawet jeśli dany e-commerce doskonale radzi sobie na rodzimym rynku, to nie jest to gwarancja sukcesu na arenie międzynarodowej. Najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie.

Oznacza to dostosowanie sklepu do lokalnego rynku zarówno od strony formalnej (uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa, tłumaczenia, regulaminy, lokalne modele płatności czy dostaw), oraz reklamowej (strategia, dobór mediów, podział kompetencji na linii sklep- agencja SEO/PPC, standard raportowania, analiza użytkowników, dobór technologii). .

Robert_StolarczykDobre przygotowanie należy rozumieć jako dobór mediów, zaplanowanie działań zarówno wizerunkowych jak i sprzedażowych, efektywne wykorzystanie zasobów zespołu klienta i agencji. Zanim zaczniemy emisję jakichkolwiek reklam sprawdzamy sezonowość, konkurencję, stawki CPC, dopracowanie stron docelowych do oczekiwań lokalnych użytkowników. Musimy mieć świadomość, że lokalni użytkownicy są inni i trzeba się do nich dopasować, jeśli chodzi o dobór formatów reklamowych, komunikację, kierowanie, ofertę. Ilość informacji, które trzeba przeanalizować jest bardzo duża.

Weźmy choćby przykład kosztów związanych z pozyskiwaniem klienta. W Niemczech będzie on wyższy niż gdzie indziej ze względu na jedną z najwyższych stóp zwrotu w całej Europie. Z kolei w Rumunii e-konsumenci mają nawyk porównywania cen – zatem podstawą będzie obecność w najpopularniejszych porównywarkach.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic

Pełna analiza PromoTraffic i Selly “Handel transgraniczny polskiego e-commerce” dostępna na stronie: https://promotraffic.pl/blog/handel-transgraniczny-polskiego-e-commerce


Źródło: PromoTraffic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF