...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wybrano 20 najlepszych projektów w konkursie Stena Recycling, skierowanych do lokalnych społeczności w całej Polsce

recykling

Co zrobić, aby dać odzieży nowe życie, zamiast ją wyrzucać lub jak przywrócić przedmiotom dawny blask, by ponownie trafiły do obiegu? Odpowiedzią na te pytania są nowatorskie pomysły zgłoszone przez ponad 70 fundacji, stowarzyszeń i bibliotek z całej Polski. Wszystkie w ramach konkursu „GOZpodarne wyzwanie”, który zorganizowała Stena Recycling. Dzięki tej inicjatywie, lokalne społeczności poznają zasady i sposoby, dzięki którym zużyte i niepotrzebne przedmioty, po renowacji lub przetworzeniu, będą cieszyły nowych użytkowników, zamiast trafić na wysypisko. W ten sposób odpady zamieniają się w surowce, a idea gospodarki obiegu zamkniętego zyskuje nowych zwolenników. Z okazji 20-lecia działalności Stena Recycling w Polsce, każdy z 20 wyróżnionych w konkursie projektów, otrzyma grant w wysokości do 5000 złotych.

Ideą konkursu ogłoszonego przez Stena Recycling jest przekazywanie wiedzy i budowanie świadomości wśród konsumentów, przybliżających nas do wdrożenia idei gospodarki obiegu zamkniętego. To kluczowy element budowania zrównoważonej przyszłości. Pozwala on zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, między innymi dzięki ograniczeniu wydobycia i przetwarzania surowców pierwotnych. Umożliwia zmniejszenie ilości odpadów, które trzeba zagospodarować. W efekcie cały system produkcji i konsumpcji powinien zmienić się tak, by całkowicie wyeliminować z niego pojęcie odpadu.

Do konkursu zgłosiło się ponad 70 organizacji z całej Polski. Są wśród nich stowarzyszenia, fundacje, gminne biblioteki i lokalne centra kultury. Najwięcej wyróżnień trafiło do organizacji z powiatu warszawskiego, tuż za nim były powiaty: wrocławski, poznański, gdański i bydgoski. Większość projektów skupia się na działaniach edukacyjnych, które budują świadomość GOZ oraz wdrażaniu praktycznych rozwiązań i idei w społeczności lokalnej. Wyróżniono także pomysły na organizację eventów edukacyjnych oraz tworzenie miejsc, w których niepotrzebne rzeczy zostaną przetworzone i trafią do kolejnych użytkowników.

Bardzo nas cieszy, że konkurs Stena Recycling spotkał się z tak dużym zainteresowaniem. Realizacja wyróżnionych inicjatyw, w znacznym stopniu poszerzy wiedzę Polaków w tak istotnej kwestii, jak ekologia i zrównoważony rozwój. Budowanie świadomości dotyczącej decyzji konsumenckich oraz nabywanie praktycznych umiejętności, dzięki którym możemy wydłużać życie produktów, to ważne aspekty
w  kontekście gospodarki cyrkularnej. Dlatego Stena Recycling, oprócz przetwarzania odpadów na co dzień, chętnie angażuje się w edukację i akcje społeczne, dzięki którym dociera do lokalnych społeczności, czyli tam gdzie jest to najbardziej potrzebne.

Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling

Wśród inicjatyw zgłoszonych w konkursie są na przykład warsztaty autorstwa Stowarzyszenia Na Rzecz Aktywizacji Społeczności Lokalnej w Swarzędzu, poświęcone idei tworzenia przedmiotów, które w przyszłości można poddać recyklingowi. Z kolei Gminna Biblioteka Publiczna w Mietkowie niedaleko Wrocławia, zaproponowała konkurs dla dzieci oraz warsztaty, podczas których uczestnicy nauczą się, jak samodzielnie przygotować przydatne przedmioty codziennego użytku ze zużytych materiałów. Kolejny wyróżniony w konkursie pomysł fundacji Habitat For Humanity Poland z Warszawy, zakłada zorganizowanie miejsca, do którego trafią stare meble, lampy i materiały budowlane. Po renowacji, zostaną sprzedane w sklepie prowadzonym przez fundację, dzięki czemu zyskają nowe życie i wesprą podopiecznych fundacji. Inny z projektów zgłoszony przez Dom Kultury Świt z warszawskiej dzielnicy Targówek, zakłada odnowienie i zaadoptowanie starej, metalowej instalacji, która będzie służyła lokalnej społeczności, jako samoobsługowa stacja rowerowa. Wśród kolejnych projektów znalazły się między innymi spotkania, prelekcje i konkursy, dzięki którym idea zrównoważonego rozwoju będzie realizowana wśród lokalnych społeczności.

Niezwykle ważne i cenne w nadesłanych projektach jest to, że tak wiele inicjatyw znalazło sposób na połączenie działań statutowych z potrzebami lokalnymi i gospodarką obiegu zamkniętego. Zaplanowane do realizacji pomysły pokazują, że idea cyrkularności jest blisko nas, i że wystarczy chęć, pomysł i zapał, by wdrożyć ją w życie.

Urszula Fabianiak, wiceprezes Fundacji „Za górami, za lasami” – partnera społecznego konkursu

Tego typu działania są w Polsce nadal potrzebne. Podczas najnowszego badania przeprowadzonego w ramach konkursu „GOZpodarne wyzwanie” zapytano o proekologiczną działalność z obszaru recyklingu bądź napraw produktów, prowadzoną przez lokalne instytucje, takie jak szkoły, biblioteki czy fundacje. Aż 70% ankietowanych odpowiedziało, że nie wie, bądź nie zna tego typu działań. Jedynie 29% badanych uznało, że takie działania są prowadzone. W tym samym badaniu 80% ankietowanych przyznało, że produkty powinny być używane wielokrotnie i naprawiane. Ponad połowa respondentów odpowiedziała, że w ich okolicy działa punkt, w którym można naprawić produkty takie jak pralka, czy zegarek, jednak 44% ankietowanych nie zna takiego miejsca lub nie ma o nim wiedzy. To pokazuje, że należy wspierać i zachęcać organizacje pozarządowe oraz inne instytucje działające na rzecz lokalnych społeczności, do aktywności związanych z edukowaniem i promowaniem wartości dotyczących zrównoważonego rozwoju. Listę wyróżnionych w konkursie projektów można znaleźć pod adresem: https://www.stenarecycling.pl/top-menu/aktualnosci/znamy-zwycizcow-konkursu-gozpodarne-wyzwanie/

Stena Recycling obchodzi właśnie 20-lecie działalności na polskim rynku. W tym czasie przeszła drogę od kilkuosobowej firmy skoncentrowanej na skupie i przetwarzaniu złomu, do lidera kompleksowych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania odpadami oraz usług środowiskowych. Stena Recycling korzysta z najlepszych, skandynawskich wzorców, inwestuje w nowoczesne technologie przetwarzania odpadów, a także aktywnie działa w obszarze edukacji i promowania rozwiązań z obszaru gospodarki obiegu zamkniętego. Oddziały Stena Recycling są zlokalizowane w większości dużych miast w Polsce, firma zatrudnia ponad 500 osób i obsługuje kilka tysięcy przedsiębiorstw.


 Źródło: Stena Recycling

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tesla awansuje na pozycję najcenniejszej marki motoryzacyjnej

Tesla Motors

Według rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZTM za rok 2021 r. najcenniejszą i najszybciej rosnącą marką motoryzacyjną na świecie stała się Tesla. Opublikowane dzisiaj wyniki badania wskazują, że Tesla wyprzedziła swoich rywali, osiągając wzrost wartości swojej marki o 275% i wycenę 42 mld USD. Po raz pierwszy firma ta odnotowała również całoroczny zysk.

Wybrane kluczowe wnioski z tegorocznego badania dla sektora motoryzacyjnego:

  • Tesla zwiększyła wartość swojej marki ponadtrzykrotnie – z poziomu 11,35 mld USD w 2020 r. do 42,6 mld USD w 2021 r.
  • Niemieccy producenci samochodów mieli bardzo dobry rok – wartość marki BMW wzrosła o 21% do 24,8 mld USD, Audi – o 22% do 8,9 mld USD, a Mercedes-Benz – o 21% do 25,8 mld USD.
  • Honda okazała się liderem motoryzacji japońskiej, zwiększając wartość swojej marki o 6%, natomiast mijający rok okazał się mniej łaskawy dla Toyoty i Nissana, które odnotowały spadki wartości o odpowiednio 5% i 4%.
  • Tylko cztery najlepsze marki motoryzacyjne osiągnęły wartość na tyle wysoką, aby zakwalifikować się do rankingu Top 100 globalnych marek, przy czym Tesla dokonała wręcz kosmicznego skoku, lądując od razu na pozycji nr 47.
Miejsce w 2021 r. Kategoria Marka Kraj pochodzenia Region Wartość marki w 2021 r. (mln USD) Zmiana wartości marki
1 Samochody Tesla USA Ameryka Płn.           42 606 275%
2 Samochody Toyota Japonia Azja           26 974 -5%
3 Samochody Mercedes-Benz Niemcy Europa           25 835 21%
4 Samochody BMW Niemcy Europa           24 821 21%
5 Samochody Honda Japonia Azja           10 570 6%
6 Samochody Ford USA Ameryka Płn.           10 444 4%
7 Samochody Audi Niemcy Europa             8 931 22%
8 Samochody Nissan Japonia Azja             8 317 -4%
9 Samochody Volkswagen Niemcy Europa             7 059 9%
10 Samochody Porsche Niemcy Europa             6 858 22%

 

W tegorocznym rankingu Tesla dokonała ogromnego skoku, natomiast Toyota ugruntowała się już na pozycji producenta samochodów hybrydowych/elektrycznych. Z kolei inni uznani producenci samochodów, jak np. Mercedes-Benz czy BMW, również dostrzegają, że dla wzrostu wartości ich marek korzystne są takie działania jak przekształcanie procesu produkcji nowych aut czy promowanie pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz innych pojazdów z nowoczesnymi napędami.

Te marki, które zwiększyły swoją wartość w tegorocznym indeksie, dokonywały szybszych dostosowań, a ich wysiłki zostały nagrodzone. W chwili obecnej marki motoryzacyjne stoją przed wyzwaniem – oczekuje się, że wezmą na siebie odpowiedzialność za cały cykl produkcji i użytkowania pojazdów oraz że będą wyraźnie komunikować swoje postępy w tym zakresie wśród klientów.

Nathalie Burdet, Dyrektor Marketingu firmy Kantar

Producenci samochodów pozostają w tyle na wymiarze odpowiedzialności za środowisko

Jeśli chodzi o ekologię, Tesla zajmuje pozycję wręcz modelową, natomiast branża motoryzacyjna jako całość pozostaje w tyle za innymi sektorami. Wprawdzie od 2020 roku wszystkie marki samochodów są w coraz większym stopniu postrzegane jako traktujące sprawy ochrony środowiska w sposób odpowiedzialny, wciąż jednak są odbierane jako sektor pozostający w tyle za innymi ujętymi w rankingu Kantar BrandZ. Aby dogonić Teslę, marki takie jak Toyota muszą dobitniej komunikować swoje działania proekologiczne i wykorzystać ten aspekt, aby wyraźnie odróżnić się od konkurencji. Nasze badanie Issues Radar pokazuje, że w rozmowach na temat zrównoważonego rozwoju dominuje tematyka związana z branżą motoryzacyjną i jej działaniami w aspekcie ochrony środowiska. Oznacza to, że wielu ludzi chętnie dowie się, w jaki sposób marki motoryzacyjne zmieniają swoją branżę.

Aby zwiększyć atrakcyjność w oczach konsumentów, niezbędny jest nowy marketing

Wyniki tegorocznego rankingu pokazują, że marki muszą w znaczący sposób nawiązywać relacje z odbiorcami, aby budować swój biznes. Nawet Tesla – marka, która osiągnęła najwyższą wycenę i wyprzedziła Toyotę, stając się najcenniejszą marką motoryzacyjną w rankingu – ma szansę zaspokoić potrzeby większej liczby konsumentów wtedy, gdy stanie się bardziej znacząca w ich życiu.

Marki motoryzacyjne od dawna wykorzystują marketing, aby pozycjonować się na wymiarach takich jak atrakcyjność, nowoczesność i przygoda. Jednak brak skutecznej komunikacji wartości związanych z otwartością i uczciwością może zahamować przyszły wzrost, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierają marki, które pokazują swoje zaangażowanie w działania zgodne z zasadami etyki i współżycia społecznego.

Tegoroczne wyniki pokazują, że marki notujące duże wzrosty to te, które cieszą się lepszą renomą, zwłaszcza pod względem ekologii, zrównoważonego wzrostu i postępowania według zasad etycznych. Z perspektywy producentów samochodów tegoroczne wyniki stanowią wskazówkę, że zwycięska formuła mogąca zapewnić wzrost w tym sektorze w przyszłości to wyróżnienie się na wymiarze odpowiedzialności za środowisko.

Nathalie Burdet, Dyrektor Marketingu firmy Kantar


Źródło: Kantar

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe, mocne partnerstwo na rynku OZE

współpraca partnerska

Alians OZE zawarła umowę na współpracę partnerską z Mazda Motor Poland. Przed nami ciekawa i mocna fuzja graczy rynku OZE specjalizujących się w fotowoltaice z branżą elektromobilności. To pierwsza tego typu współpraca na polskim rynku.

Mazda Motor Poland i Alians OZE podpisały list intencyjny w sprawie współpracy obu firm w zakresie wzajemnego marketingu i promocji sprzedaży swoich produktów. Doradcy handlowi Alians OZE włączą do swojej oferty pierwszą elektryczną Mazdę MX-30. Model jest doskonałym rozwinięciem ekosystemu składającego się z paneli fotowoltaicznych i innych proekologicznych rozwiązań proponowanych przez firmę. W salonach Mazdy klienci japońskiej marki otrzymają informacje o możliwości zamontowania paneli fotowoltaicznych i kontakt do przedstawicieli firmy Alians, którzy wykonają audyt i przeprowadzą kompleksową usługę montażu paneli wraz z załatwieniem wszystkich formalności u dystrybutora energii elektrycznej.

Tomasz WaskanChcemy razem z Mazdą stworzyć prawdziwe ekologiczne rozwiązanie odnośnie e-mobility. Takiej jakości nie ma jeszcze na polskim rynku. Intencją, którą kieruje się Mazda jest idea, aby samochód elektryczny mógł być ładowany z instalacji OZE, a nie ładowany prądem z sieci, który w Polsce w ponad 70% jest wytwarzany z węgla. Razem patrzymy w przyszłość, przyszłość naszej planety.

Tomasz Waskan, Członek Zarządu Alians OZE

Z kolei kupując auto elektryczne od Mazdy, klient będzie mógł skorzystać z preferencyjnych warunków zakupu instalacji PV oraz stacji ładowania od Alians OZE. Dzięki takiemu rozwiązaniu konsumenci mogą mieć w pełni ekologiczne rozwiązanie: samochód elektryczny, stację ładowania oraz instalację fotowoltaiczną. Proces sprzedaży instalacji PV Alians OZE będzie poszerzony o prezentację możliwości i zalet samochodów elektrycznych oraz o zaproszenie do przetestowania pierwszego elektrycznego modelu Mazdy.

Łukasz PaździorWidzimy bardzo duży potencjał w tej współpracy, bo klienci inwestujący w fotowoltaikę to świadomi odbiorcy, którzy myślą w kategoriach ekologicznych i ekonomicznych. Wiemy, że najczęściej mieszkają w domach jednorodzinnych lub segmentach i dysponują miejscem garażowym, w którym mogą korzystać z własnego gniazdka do ładowania samochodu elektrycznego. A skoro planują pozyskać czysty, tani prąd ze słońca, są dla nas naturalnymi adresatami elektrycznej Mazdy MX-30.

Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland

Jakub JadziewiczDla nas, współpraca z Mazdą jest szansą na stworzenie innowacyjnego rozwiązania na rynku polskim, gdzie będziemy oferować kompleksowe, zielone rozwiązanie e-mobility. Mazda jest globalnym graczem, który mocno stawia na rozwiązania OZE.

Jakub Jadziewicz, ekspert rynku energii, Członek Zarządu Alians OZE 

Dla Alians OZE jest to możliwość rozszerzenia swojej oferty produktowej, ale również możliwość współpracy z globalnym graczem, który prężnie działa w segmencie elektromobilności.

Co jeszcze o współpracy z Alians OZE mówi przedstawiciel Mazda Motor Poland?

Łukasz PaździorFirma Alians, jako ogólnopolski gracz z bardzo dobrą renomą i tysiącami zadowolonych klientów, jest dla nas doskonałym partnerem, który – podobnie jak doradcy handlowi w salonach Mazdy – najpierw bada potrzeby klientów, by zaproponować rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. To podstawa zadowolenia z produktów i usług.

Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland

Czekamy na rozwój tego partnerstwa, wierząc, że współpraca ta przyniesie duże i korzystne owoce, nie tylko dla partnerów i klientów, ale przede wszystkim dla klimatu.


Źródło: Alians OZE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grupa Polsat nawiązuje współpracę ze startupami

zebranie konferencja

Plus nawiązał współpracę z kolejnymi startupami – celem pierwszego z nich jest wsparcie działań na rzecz ekologii, a drugi usprawnia działania w obszarze pracy nad dokumentami prawnymi.

W ramach akceleracji w programie Impact Poland, którego jednym z odbiorców technologii jest Plus, do współpracy z Grupą Polsat wybrano dwa startupy. Otrzymają one grant z programu akceleracyjnego Impact Poland w wysokości do 250 tysięcy złotych i wsparcie Grupy Polsat w procesie rozwoju swojego rozwiązania i próbie jego komercjalizacji.

Ze względu na zaangażowanie Grupy Polsat w działania związane z ochroną środowiska i na rzecz zrównoważonego rozwoju, obszarem poszukiwań innowacyjnych rozwiązań była ekologia.

Plan Be

Pierwszym ze startupów jest startup Plan Be, który pracuje nad kompleksowym narzędziem wspierającym proces osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz raportowania śladu węglowego w całym łańcuchu dostaw w sposób niskokosztowy i niewymagający specjalistycznej wiedzy. Z jednej strony to dedykowany cyfrowy green manager, który śledzi trendy, dba o stronę merytoryczną, a z drugiej to aplikacja, która kształtuje eko-nawyki i dostarcza zweryfikowaną wiedzę na temat śladu węglowego produktów i klientów. W Grupie Polsat aplikacja zostanie udostępniona pracownikom wraz ze specjalnie przeznaczonymi dla nich wyzwaniami ekologicznymi.

Pergamin

Drugi z wybranych startupów, to rozwiązanie z obszaru legal – tech, ale z wpływem również na ekologiczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Mowa o Pergamin, który rozwija platformę nowej generacji do zarządzania umowami. W ramach swojego rozwoju biznesowego, oprócz umożliwienia podpisywania umów poprzez coraz powszechniejszy podpis elektroniczny, Pergamin pracuje z Grupą Polsat nad rozbudowaniem modułów wspierających proces tworzenia i negocjacji umów, tak aby zoptymalizować ten proces, przyspieszyć pracę, ograniczyć ludzkie błędy i dać możliwość większej kontroli nad całością prac nad umową odpowiednim osobom w organizacji. Narzędzie to może się przyczynić zarówno do optymalizacji kosztowej funkcjonowania organizacji oraz do redukcji zużywanego przez firmę papieru. Odbiorcami tego rozwiązania w Grupie Polsat będzie kilka departamentów, w tym departament prawny.


Źródło: Grupa Polsat

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe Życie by Auchan – testowy projekt w sklepach Auchan

Auchan

Realizując swoją strategię CSR, Auchan Retail Polska wprowadza testowy projekt - Nowe Życie by Auchan oparty na gospodarce obiegu zamkniętego. W pięciu hipermarketach sieci na terenie Polski klienci mogą, oprócz dostępnych już kolekcji odzieżowych, takich jak np. marki własnej InExtenso, kupić używane, sprawdzone, czyste i posortowane ubrania innych, znanych marek w opcji “second hand” w bardzo atrakcyjnych cenach. W ten sposób firma potwierdza swoje zaangażowanie i promowanie zrównoważonego stylu życia. Projekt realizowany jest we współpracy z francuską firmą Patatam, specjalizującą się w odzyskiwaniu i sprzedaży odzieży używanej.

Koncept Nowe Życie by Auchan wpisuje się w strategię CRS określoną w projekcie #Auchan 2022.  Poprzez partnerstwo z Patatam, nawiązane we Francji w lutym 2020 roku, Auchan Retail dąży do osiągnięcia następujących celów:

  • spełnienia nowych oczekiwań konsumentów poprzez włączenie się w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego i udostępnienie oferty produktów używanych
  • zmniejszenie wpływu na emisję dwutlenku węgla poprzez ofertę tekstyliów używanych
  • odświeżenie oferty proponowanej w hipermarketach poprzez współpracę ze specjalistami, którzy wraz z klientami przyczyniają się do odpowiedzialnego podejścia w konsumpcji

Nowe życie by Auchan  jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy zainteresowani są odpowiedzialnym użytkowaniem odzieży i kupowaniem markowych, używanych ubrań w dyskontowych cenach. W ramach projektu dostępne są ubrania takich marek jak: Tommy Hilfiger, Guess, Ralph Lauren, Calvin Klein, H&M, Pepe Jeans, Mango, Zara, Nike, Adidas, Abercrombie&Fitch, Jules oraz Massimo Dutti. Oferta Nowe Życie by Auchan obejmuje odzież damską, męską i dziecięcą, w tym: t-shirty, sukienki, spódnice, spodenki, szorty, spodnie, koszulki polo, koszule, bluzki, kombinezony i  bluzy. Ceny kształtują się od 7 do 35 zł w zależności od grupy produktów.

Projekt opiera się na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego – naprawie, ponownym użyciu i recyklingu i stanowi ważny krok w kontynuowaniu działań Auchan na rzecz zmniejszenia wpływu na środowisko, poprzez ograniczenie zużycia wody oraz zmniejszenie śladu węglowego.

Musimy pamiętać, że tylko niewielki procent tekstyliów na całym świecie jest poddawanych recyklingowi. Polscy klienci coraz częściej chcą mieć realny wpływ na środowisko np. poprzez dłuższe użytkowanie produktów, dokonują świadomych wyborów, także na modę patrzą pod kątem ekologii. Możliwość kupienia używanej odzieży znanych i cenionych marek idealnie wpisuje się w ten trend. Koncept Nowe Życie by Auchan to także ważny element strategii Auchan 2022. Wierzymy, że nasi klienci pozytywnie przyjmą naszą propozycję, pierwsze opinie są bardzo zachęcające.

Radosław Dac, dyrektor Produktów Auchan Retail Polska

Projekt Nowe Życie by Auchan jest obecnie realizowany pilotażowo w pięciu hipermarketach: Warszawa Jubilerska, Warszawa Wola, Katowice Reńców, Kraków Bronowice i Kraków Bora. Opinie Klientów są bardzo pozytywne. W planach możliwe poszerzenie projektu na kolejne hipermarkety w 2 połowie roku.


Źródło: Auchan

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Green Generation 2021 – Ekologia w pandemii [RAPORT]

Green Generation

Na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute w kwietniu 2021 roku na grupie ponad 2000 internautów. To już druga edycja badania i raportu. Pierwszy ukazał się w styczniu 2020 roku. Partnerem głównym inicjatywy jest Allegro, Partnerami branżowymi są GROHE Polska oraz Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Pozostali green partnerzy to: CCC S.A., InPost, Naturativ, Sephora Polska, TerGo, Tymbark. Patronat merytoryczny nad projektem objęli: Izba Gospodarki Elektronicznej, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Logistyki i Magazynowania, Polska Izba Opakowań, gazeta.pl wraz z zielona.gazeta.pl oraz Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

O ekologii… pomyśli się potem

Rok 2020 był dla nas wszystkich trudny. Doświadczenie pandemii zapewne zostanie w nas na długo. Covid-19 zmienił to, w jaki sposób żyjemy na co dzień, jak kupujemy, ale też co generalnie myślimy o życiu. Badania zrealizowane przez Mobile Institute wraz z psycholog Dorotą Mintą w lipcu i sierpniu 2020 roku wskazują, że 32% Polaków pandemia zmobilizowała do przemyślenia dotychczasowego stylu życia i wdrożenia zmian, ale 28% poczuło bezsens tego, co robią. 47% z kolei wskazało, że ograniczą konsumpcjonizm, ponieważ doszli do wniosku, że w życiu ważniejsze jest doświadczanie niż posiadanie i tym samym, będą kupować rozsądniej. Ale czy będą to produkty ekologiczne? To już oddzielne pytanie.

Przed pandemią zainteresowanie Polaków tematyką ekologii było niskie. W pandemii jeszcze spadło i obecnie informacje o środowisku śledzi 30% badanych osób. Nie jest to nic dziwnego. Mamy dużo innych tematów do wnikliwego obserwowania – rozwój pandemii na świecie i w Polsce, liczba zachorowań, szczepionki. To tematy, o które zapytania w wyszukiwarce Google wzrosły w ostatnim roku kilkunastokrotnie, podczas gdy te o ekologię kilkukrotnie zmalały. Pandemia jest zdecydowanie bardziej palącym problemem niż środowisko, ale niestety, jak już się z nią uporamy, będziemy musieli stawić czoła kwestii zmian klimatycznych, które przez tych kilka pandemicznych lat nie znikną. Owszem, spadło tempo produkcji przemysłowej, ludzie mniej podróżują i kupują, ale z drugiej strony pojawiły się odpady medyczne, trudne w utylizacji, mamy też w wielu przypadkach powrót do foliowych, jednorazowych (bezpieczniejszych pod kątem covid-19 opakowań). Dodatkowo, bez edukacji, będziemy wciąż na tym samym – niskim w Polsce – poziomie świadomości zagrożeń ekologicznych, a więc jakiekolwiek zmiany ciężko będzie wdrażać. Wśród badanych osób 46% jest zdania, że Polska jest obszarem zagrożonym ekologicznie, a 2/3 zdaje sobie sprawę, że klimat na świecie się nie ociepla. To nieco lepsze wyniki niż rok temu, ale wciąż niesatysfakcjonujące. Pozostaje też pytanie, jak konsumenci zachowają się po pandemii. Czy faktycznie będą konsumować rozsądniej, czy „odbiją” sobie chude lata zwiększonymi wydatkami.

Kasia Czuchaj Łagód

Temat ekologii w tym roku nieco się przykurzył. Zajęliśmy się wszyscy bieżącymi działaniami i walką z pandemią, zapominając na chwilę o czyhającym za rogiem zagrożeniu. Jednocześnie zadziało się kilka pozytywnych rzeczy. Okazało się, że możliwa jest, przynajmniej częściowo, praca zdalna (czyli nie trzeba dojeżdżać codziennie do pracy), możliwe są zakupy w sieci (ograniczające dojazdy autem na zakupy do galerii handlowych), możliwe jest częściowe ograniczenie konsumpcji „zachciankowej”, czy zasięgu podróży urlopowych do własnego kraju. To oczywiście sytuacja tymczasowa i nie zawsze w pełni pozytywna (podróże zagraniczne poszerzają nasze horyzonty i uwrażliwiają na aspekty piękna przyrody i czystości środowiska), ale pokazująca, że pewne niekonwencjonalne rozwiązania są możliwe. Niestety, wyniki badania wskazują raczej na to, że znaczna część konsumentów po pandemii wróci do starych nawyków zakupowych. Jedynym sposobem, aby tego uniknąć, jest edukacja, zarówno przez instytucje państwowe, jak i marki. W tych dwóch podmiotach konsumenci upatrują najczęściej wsparcia w kontekście ekologii, rzetelnej informacji, a także wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku, z których konsumenci mogliby korzystać.

Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca w Mobile Institute

E-commerce – bardziej zielony brat zakupów stacjonarnych

Pozytywną zmianą w kontekście ekologii może okazać się przeniesienie się polskich konsumentów do Internetu. Obecnie kupuje w e-commerce już ¾ internautów. Pandemia wymusiła na nas wypróbowanie zakupów internetowych w kategoriach, do których wcześniej mieliśmy spore obawy, w szczególności produktów spożywczych, leków oraz droższych sprzętów elektronicznych i produktów wyposażenia domu. Obecnie zakupy w tych kategoriach dla większości konsumentów nie stanowią problemu i są to jedne z najszybciej rosnących kategorii e-commerce.

Dlaczego e-commerce może być eko-pozytywnym zjawiskiem? Polacy kupujący w sieci wykazują większą wrażliwość na aspekty ekologiczne, zarówno w kontekście zakupów, jak i codziennych aktywności. Zacznijmy od świadomości. Informacje dotyczące stanu środowiska naturalnego śledzi 60% e-kupujących. 83% uznaje Polskę za obszar zagrożony ekologicznie, a 89% wie o zmianach klimatycznych na świecie. To znacznie więcej niż średnio wśród Polaków. Kupujący w sieci dostrzegają też 2-krotnie więcej różnorodnych zagrożeń związanych ze środowiskiem niż przeciętny badany, w tym zanieczyszczenie powierza, dużą ilość śmieci, zmiany klimatyczne, brak poszanowania przyrody i różnorodności gatunkowej oraz nadmierne wykorzystanie plastiku. 88% badanych e-kupujących dostrzega także nieekologiczne praktyki sprzedawców w e-commerce. E-konsumenci są przeciwni takim działaniom jak używanie folii do pakowania przesyłek, pakowanie małych produktów w duże paczki, używanie wypełniaczy, brak opcji eko-opakowania, czy eko-dostawy – dłuższej, ale z mniejszym śladem węglowym, czy brak opcji odbioru produktów w dedykowanych punktach. Tak świadomi konsumenci mogą zagłosować „klikami i portfelem” wybierając dostawców działających zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że, jak mówią wyniki badania „Co (u)gryzie e-commerce?” z początku 2021 roku, polscy konsumenci oczekują, że e-commerce jako nowoczesna i dynamicznie rosnąca gałąź gospodarki, będzie wyznaczał innym standardy.

Marta Mikliszańska

W Allegro do tematu zrównoważonego rozwoju podchodzimy bardzo ambitnie. Chcemy być zarówno miejscem zrównoważonych zakupów i odpowiedzialnych wyborów dla naszych klientów, jak również wspierać zrównoważony rozwój naszych sprzedawców, czyli już ponad 128 tys. głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw. Chcemy wyznaczać trendy i dostarczać gotowe rozwiązania. Właśnie dziś, 21 kwietnia, do naszej oferty trafia 9 rodzajów ekologicznych, certyfikowanych, pochodzących z recyklingu, tekturowych opakowań i kopert. W ten sposób, odpowiadając na rosnące oczekiwania klientów, przygotowaliśmy atrakcyjną cenowo propozycję dla sprzedawców. Nasi klienci dzięki Naturalnie.allegro.pl jeszcze łatwiej mogą dotrzeć do przyjaznych środowisku, wegetariańskich, certyfikowanych produktów dla siebie i swoich rodzin.

Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl

Czy tak się stanie – konsumenci wymuszą zmiany w e-commerce? Wiele wskazuje na to, że tak. 45% e-kupujących jest w stanie poczekać dłużej na przesyłkę, jeśli ta będzie bardziej eko, czyli wszystkie produkty będą przesłane w jednej paczce. ¼ jest w stanie oczekiwać na taką przesyłkę nawet dłużej niż 5 dni. 32% e-konsumentów chce dopłacić za to, by sprzedawca zapakował produkt bez foli i zbędnych wypełniaczy albo zastosował naturalne, niefoliowe wypełniacze. ¼ jest gotowa zapłacić za to ponad 5 zł, chociaż najczęstsza odpowiedź to 1-2 zł (43%).

Dlaczego więc jeszcze nie świętujemy?

Gdy zaczynamy mówić o skłonności do dopłat i cenach, wkracza znów pandemia. Wyniki badania pokazują wyraźnie, że ostatni rok – niepewność jutra w kontekście zdrowia, gospodarki, naszych własnych finansów i pracy – spowodowała, że staliśmy się znów bardziej wrażliwi cenowo. Przed pandemią, Polacy zapytani o to, jakimi czynnikami kierują się przy wyborze różnych produktów, coraz częściej wskazywali jakość. Cena w pewnym momencie spadła już na drugie miejsce. W tym roku mamy powrót do zakupów oszczędnych, a więc niskie ceny i duże promocje grają znów „pierwsze skrzypce” podczas decyzji zakupowych.

Jest oczywiście grupa konsumentów bardziej świadomych, którzy na aspekty jakości i ekologii zwracają uwagę znacznie częściej niż pozostali. Są to właśnie kupujący online, ale też rodzice, przedstawiciele pokoleń Young i Old Millennials oraz Silver Power, a także mieszkańcy dużych miast. Zwiększeniu wrażliwości ekologicznej podczas zakupów sprzyja także wyraźnie zainteresowanie tematyką ekologii i świadomość zmian, jakie zachodzą w środowisku, więc edukacja Polaków w tym obszarze jest po prostu konieczna. Tym bardziej, że prawie połowa badanych (a 1/3 e-kupujących) uważa wciąż, że ekologia to moda, która przeminie, a nie postawa, która powinna trwać i odzwierciedlać nasz szacunek do środowiska.

Woda jest ważnym zasobem naturalnym. Ma ona szczególne znaczenie dla firmy GROHE, w której pracuję. Wiemy, że jej zasoby są ograniczone, dlatego nieustannie rozwijamy innowacyjne produkty i technologie, pomagając konsumentom w świadomym osiągnięciu bardziej racjonalnego zużycia wody w codziennym życiu, przy jednoczesnym ograniczeniu ich niekorzystnego wpływu na środowisko. Ważny jest dla nas również proces, w trakcie którego wytwarzane są nasze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak duża odpowiedzialność ciąży na producentach, zwłaszcza biorąc pod uwagę skalę zanieczyszczeń powstających w wyniku procesów produkcyjnych. Podstawę naszych ekologicznych działań stanowi jednak przede wszystkim opracowanie produktów łączących w sobie szczególne, kompromisowe podejście do ograniczania zużycia wody z komfortem użytkowania. Jednym z przykładów takiego połączenia jest wykorzystanie w naszych produktach technologii EcoJoy, dzięki której zużycie wody zmniejsza się co najmniej o połowę przy jednoczesnym zachowaniu komfortu korzystania z wody. Odpowiednio dobrane produkty łazienkowe umożliwiają również oszczędność energii, jak i pieniędzy – co jest istotne przy stale rosnących opłatach za wodę i energię potrzebną do jej ogrzania. Naszym celem jest zatem tworzenie rozwiązań, dzięki którym konsumenci mogą w prosty sposób uczynić swoje codzienne życie bardziej ekologicznym.

Cezary Kowalczyk, Project Sales Director w GROHE Polska

Konsument mówi „sprawdzam”

Jak więc przekonać konsumentów, że ekologia to nie moda? Tu zadanie stoi między innymi przed markami, których komunikacja i oferta jest kluczowa. Warto zacząć od kategorii, gdzie wrażliwość konsumentów na jakość, aspekty zdrowotne i ekologiczne jest największa. Takie kategorie to przede wszystkim produkty spożywcze, produkty dla dzieci i kosmetyki. W przypadku kosmetyków, składem kieruje się co 4. konsument. Podobnie, co 4., zwraca uwagę na to, a jaki sposób kosmetyk powstał. Co 8. sprawdza certyfikaty ekologiczne. 1 na 10 zwraca uwagę na to, aby produkt był lokalny oraz nie testowany na zwierzętach. 18% klientów e-commerce oczekuje też, że będzie dokładnie opisany, tak aby można było wyszukać taki, który spełnia powyższe wymagania.

Joanna Łodygowska

Dbałość o naturę i środowisko, w którym żyjemy, jest dla nas szczególnie istotna – chcemy zostawić przyszłym pokoleniom czysty, ekologiczny świat. Jako producent kosmetyków skupiamy się na takich aspektach, jak np. zrównoważona gospodarka surowcowa, racjonalne gospodarowanie odpadami czy odpowiednie zużycie wody. Stawiamy na rozwój zaawansowanych badań naukowych, mając na względzie ich znaczenie w tworzeniu naszych produktów w taki sposób, aby móc zaoferować wartość dodaną otoczeniu. Wykorzystując technologie stworzone w Centrum Naukowo-Badawczym Dr Irena Eris, jesteśmy w stanie tworzyć innowacyjne rozwiązania, które podnoszą jakość życia. Jesteśmy zaangażowani w badania nad wykorzystaniem w opakowaniach surowców pochodzenia naturalnego, biodegradowalnego. Jako jedni z pierwszych w Polsce wprowadziliśmy też na rynku masowym koncept opakowania typu refill, a już teraz, w 2021 roku, realizujemy poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, które Unia Europejska planuje osiągnąć w 2030 roku.

 Joanna Łodygowska, Szef Działu Komunikacji, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Czynniki e-ryzyka

Niepokojącym aspektem e-commerce, który może znacząco wpłynąć na jego „zieloność” są zagraniczne dostawy oraz zwroty. Oba zjawiska rosną, szczególnie wśród młodszych konsumentów i, co ważne, badani e-kupujący nie widzą w nich nic złego, nawet jeśli uświadomić im, że ma to znaczny wpływ na ślad węglowy ich zakupów. Tutaj musimy zapalić „żółte światło” i zastanowić się jak przekonać konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów oraz korzystania z lokalnych dostawców.

POBIERZ PEŁNY RAPORT


Źródło: Mobile Institute

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

SunRoof partnerem biznesowym Porsche Inter Auto Polska

SunRoof partner biznesowy Porsche

Porsche Inter Auto Polska nawiązało współpracę z międzynarodowym startupem SunRoof – tworzącym dachy solarne 2w1 i rozwiązania wspierające inteligentne zarządzanie energią. Współpraca ma promować trendy zrównoważonego rozwoju oraz innowacyjnych rozwiązań, w które zaangażowane są obie firmy. Jednym z efektów wspólnych działań będzie stworzenie pierwszego solarnego carportu dla pojazdów elektrycznych pod egidą dealera samochodowego.

Elektromobilność napędzana słońcem

Porsche Inter Auto to sieć salonów samochodowych, która zajmuje się sprzedażą i obsługą serwisową takich marek, jak: Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, Lamborghini, Bentley, Volkswagen Samochody Użytkowe. Partnerem biznesowym sieci dealerskiej zostanie SunRoof – innowacyjny startup rozwijający przełomową technologię „zielonej” energii. Rynek mikroinstalacji fotowoltaicznych jest nadal na początku swojej drogi, lecz działania proekologiczne mogą przyspieszyć jego rozwój w Polsce. Wiele lat zajęło udoskonalanie technologii, ale teraz jest to już najtańsza forma produkowania energii. Idea nowego stylu życia – zrównoważonego, ale pełnego emocji i komfortu, niezależnie od obszaru, staje się coraz bardziej popularna. Wybór środka transportu, budowa domu, a także źródła energii ma realny wpływ na to, jak szybko ten trend może stać się codziennością. Wraz z rozwojem budownictwa domów z pompami ciepła i foliami grzewczymi, wzrostem rynku IoT (Internet of Things) oraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych i hybrydowych, konsumpcja energetyczna będzie rosła. W ślad za rozwiązaniami technologicznymi w zakresie konstruowania pojazdów, konieczny jest rozwój infrastruktury wspierającej ten trend – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i we własnym domu.

 

Z naszych obserwacji wynika, iż zainteresowanie samochodami z napędem elektrycznym lub hybrydowym rośnie.

Peter Vošček, Prezes Zarządu Grupy Porsche Inter Auto Polska

Rejestracje samochodów hybrydowych (PHEV) w 2020 roku wyniosły 17% udziału w rynku. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również samochody elektryczne (BEV). W porównaniu do 2019 roku w Polsce zarejestrowano ich niemal 2,5 razy więcej. Grupa Porsche Inter Auto Polska w 2020 roku była odpowiedzialna za 18% rejestracji nowych samochodów elektrycznych Audi w Polsce.  W przypadku marki Porsche było to aż 23 %.

SunRoof łączy niestandardowe podejście do tematu zrównoważonego rozwoju oraz aktualnych trendów proekologicznych – w różnych obszarach naszego życia. Chcemy wspólnie budować przyszłość, która jest ważna zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów.

 Peter Vošček, Prezes Zarządu Grupy Porsche Inter Auto Polska

Polska nie należy do grona światowych liderów na rynku elektromobilności. Rok 2020 należał jednak do przełomowych. Według danych przedstawionych w raporcie SAMAR w minionym roku sprzedaż samochodów o zelektryfikowanym napędzie wypadła znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. W 2020 roku do baz danych wydziałów komunikacji trafiło 75 431 pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych – wynik ten jest aż o 76% wyższy w porównaniu z rokiem 2019. 

Pierwszy taki parking

Pierwszym etapem współpracy z marką SunRoof będzie budowa nowoczesnego carportu na terenie warszawskiego salonu Porsche Inter Auto Polska na Okęciu, która jest planowana na 2021 rok. Solarna wiata garażowa pozwoli na jednoczesne ładowanie nawet do kilku samochodów elektrycznych. Garaże parkingowe będą wyposażone w specjalne zadaszenie 2w1 zasilane technologią solarną, uważaną za jedną z najbardziej ekologicznych źródeł energii. SunRoof taką samą technologię oferuje dla domów czy budynków użyteczności publicznej. 

 Stawiamy znak równości pomiędzy domem a stylem życia, odpowiadającym na wyzwania współczesności. Prezentujemy wizję świata, w której dom jest początkiem i centrum energetycznej niezależności. Współpraca z Porsche Inter Auto Polska daje nam także możliwość, by do naszej idei dołączyć kolejny element – wybór bardziej zrównoważonego środka transportu – samochodu z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

Lech Kaniuk, CEO SunRoof

Porsche Inter Auto Polska od kilku lat angażuje się w działania mające na celu rozwój elektromobilności. W kolejnych miesiącach planuje kolejne realizacje z marką SunRoof, które mają promować nowoczesne rozwiązania na styku budownictwa i motoryzacji. 


Źródło: Porsche Inter AutoPolska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EKObarometr od SW Research – Wyniki trzeciej fali pomiaru

EKObarometr od SW Research – Wyniki trzeciej fali pomiaru

Już po raz trzeci przyglądamy się temu, jak Polacy podchodzą do tematu ekologii oraz działań na rzecz ochrony środowiska i klimatu.

Z czego składa się raport na temat postaw ekologicznych Polaków?

EKObarometr to cykliczne ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii w różnych sferach życia.

Opracowanie stanowi zestawienie wyników pochodzących z trzech pomiarów zrealizowanych przez SW RESEARCH w marcu, czerwcu oraz październiku 2020 r. Pokazuje ono, jak konsumenci odbierają reklamy wykorzystujące motywy ekologiczne, jaka jest perspektywa pracowników na działania pro-ekologiczne pracodawców, a także jak istotnym problemem w Polsce jest zanieczyszczenie powietrza.

Do kogo jest skierowany raport EKObarometr?

Raport jest skierowany do osób zajmujących się reklamą, marketingiem, projektowaniem produktów i usług, brandingiem, społeczną odpowiedzialnością biznesu, ale również do osób zaciekawionych sytuacją społeczną w Polsce oraz wszystkich zainteresowanych kwestiami ekologicznymi.

Naszym partnerem w EKObarometrze jest firma EcoWipes.

Raport do pobrania

 

Metodologia badania

Badanie ma charakter cykliczny (trackingowy). Prezentowane wyniki pochodzą z trzech pomiarów zrealizowanych metodą wywiadów on-line (CAWI) przez SW RESEARCH: Pomiar III – październik (13-29.10.2020), Pomiar II – czerwiec (4-24.06.2020 r.), Pomiar I – marzec (2-24.03.2020 r.). W ramach badania przeprowadzono w sumie 4 574 ankiety (Pomiar III – 1 583, Pomiar II – 1 515, Pomiar I – 1 476) z użytkownikami panelu badawczego SW Panel. Realizacja kolejnej fali planowana jest w marcu 2021 r.


Źródło: SW Research

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ekologiczna akcja Wypożyczalnia Choinek Volvo rusza już 17 grudnia!

Ekologiczna wypożyczalnia choinek Volvo

W dniach 17-19 grudnia w autoryzowanych salonach Volvo na chętnych do spędzenia eko świąt czekać będzie 1300 drzewek. Zwrócone po świętach choinki zostaną z powrotem zasadzone, a marka Volvo zobowiązała się do ufundowania 10 drzewek za każde wypożyczone.

W ciągu czterech lat trwania akcji z Wypożyczalni do domów powędrowało 2 tysiące choinek, a ponad 20 tysięcy zostało zasadzonych!

Choć święta w tym roku będą różnić się od tych z lat poprzednich, Wypożyczalnia Choinek Volvo działa tak samo. To już czwarty rok, w którym firma Volvo Car Poland zachęca do zwrócenia uwagi na środowisko naturalne. Poprzednie edycje akcji cieszyły się ogromną popularnością, a choinki zniknęły z salonów Volvo w mgnieniu oka. W tym roku polski oddział marki Volvo znów zwiększył pulę drzewek – aż 1 300 choinek będzie czekało do odbioru przed salonami w dniach 17-19 grudnia.

Co najważniejsze, Volvo podtrzymuje swoją tradycję odtwarzania zniszczonych lasów i za każde wypożyczone drzewko, zobowiązuje się zasadzić 10 kolejnych. W zeszłym roku były to okolice Doliny Chochołowskiej – miejsce, które ucierpiało wskutek zniszczeń dokonanych przez wiatr halny, a w 2018 roku na terenie prywatnym w Nadleśnictwie Cewice powstał las, obok terenów zniszczonych podczas huraganu stulecia.

Sztuczna czy prawdziwa? Czyli tło powstania projektu

Każdego roku po świętach na wysypiska śmieci trafia kilka milionów choinek, podczas gdy ich igły, w porównaniu do liści rozkładają się znacznie dłużej. Kiedy gniją, wytwarzają metan, który jest 25 razy silniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla. Według Carbon Trust, ślad węglowy ściętej choinki o długości 180 cm odpowiada 16 kg CO2, a to daje 100 000 ton gazów cieplarnianych z 7 milionów drzew! A jeśli mamy w domu sztuczną choinkę? Aby zmniejszyć jej negatywny wpływ na środowisko, należałoby użyć jej ponownie przez co najmniej dziesięć świąt. Około dwóch trzecich śladu węglowego przeciętnej sztucznej choinki pochodzi z plastiku, z którego jest wykonana, a około jednej czwartej z emisji gazów wytwarzanych podczas jej produkcji.

Jak to działa? Wypożycz i zwróć naturze!

Firma Volvo uważa, że wypożyczanie żywego drzewka jest znacznie bardziej ekologiczne. Z większości salonów Autoryzowanych Dealerów Volvo na terenie całej Polski można odebrać żywe, ukorzenione drzewko w doniczce. Jedynym warunkiem jest pozostawienie opłaty za wypożyczenie w wysokości 75 zł, co stanowi zobowiązanie do dbania o drzewko i zwrócenia go do ponownego zasadzenia w szkółce. Nie trzeba być klientem ani użytkownikiem Volvo. Akcja skierowana jest do wszystkich. Choinki będzie można wypożyczyć w dniach 17-19 grudnia lub do wyczerpania ich zapasu. Natomiast zwrotu należy dokonać najpóźniej do 8 stycznia 2021 roku do salonu Volvo, z którego odbierało się choinkę.

Odpowiedzialne zobowiązania Volvo

Jesteśmy dumni z faktu, że nasza akcja cieszy się powodzeniem i kolejne osoby zaczynają myśleć o wypożyczeniu choinki, a nie o jej ścinaniu. 1300 drzew w donicach i kolejnych kilkanaście tysięcy zasadzonych to nasz wkład w to, by mniej obciążać naturę. Akcja doskonale wpisuje się wartości ważne dla naszej marki takie, jak ochrona środowiska i zmniejszanie emisji CO2. Jednak bez zaangażowania klientów, dealerów i partnerów, nie udałoby się nam zarazić tą dobrą ideą innych. Tymczasem akcja rozwija się z roku na rok. Obecna, czwarta edycja, jest największą, jaką dotąd realizowaliśmy .

 Stanisław Dojs, PR Manager Volvo Car Poland

Partnerzy

W tym roku po raz kolejny patronami akcji Wypożyczalnia Choinek Volvo jest organizacja ekologiczna Klub Gaja oraz Ambasada Szwecji. Volvo Car Poland jako firma odpowiedzialna społecznie angażuje się we współpracę z partnerami, aby połączyć siły w edukacji na temat ochrony środowiska naturalnego. Ambasada Szwecji jako kraju, z którego pochodzi marka Volvo, wspiera akcję ze względu na jej proekologiczny charakter, który wpisuje się w filozofię zrównoważonego rozwoju bliską krajom skandynawskim. Klub Gaja, jedna z najstarszych niezależnych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego i prawami zwierząt w Polsce, dołączyła do akcji po raz drugi.

 W czasie wielkich zmian, które nas czekają, związanych z wyzwaniami klimatycznymi, gospodarczymi czy zagrożeniami epidemicznymi, bardzo ważne jest budowanie porozumień pomiędzy ludźmi czy instytucjami, aby osiągać ten cel, wiele rzeczy możemy zrobić lokalnie, wykorzystując zasoby i możliwości, które posiadamy. Dlatego z wielką radością przystępujemy po raz kolejny do inicjatywy firmy Volvo – połączenia naszej świątecznej tradycji z działaniem na rzecz środowiska i adaptacji do zmian klimatu. Współpracujmy dla dobra naszych wspólnot i przyszłych pokoleń, podejmując świadome i dobre dla planety wybory.

Jacek Bożek, założyciel i prezes Klub Gaja

Adresy salonów biorących udział w akcji znajdują się na stronie.


Źródło: Volvo Car Poland

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Piąta edycja Open Eyes Economy Summit już w listopadzie [BRIEF PATRONUJE]

Open Eyes Economy Summit

Trwają przygotowania do Open Eyes Economy Summit – Międzynarodowego Kongresu Ekonomii Wartości. Wydarzenie, które co roku gromadzi w Krakowie wybitne postacie z różnych dziedzin, to inicjatywa skupiona wokół ekonomii opartej na wartościach społecznych oraz zrównoważonym rozwoju. Piąta, hybrydowa odsłona Open Eyes Economy Summit odbędzie się 17 i 18 listopada w Centrum Kongresowym ICE Kraków, a uczestniczyć w niej będzie można wirtualnie za pomocą platformy streamingowej.

Nie ma ekonomii bez ekologii

17 i 18 listopada w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na specjalnej platformie streamingowej odbędzie się Open Eyes Economy Summit – interdyscyplinarny szczyt z udziałem ekspertów. Podczas dwudniowej imprezy spotkają się naukowcy, praktycy biznesu, artyści, aktywiści, samorządowcy oraz dziennikarze, aby rozmawiać o współczesnym świecie oraz wypracowywać rozwiązania problemów trawiących nasze społeczeństwa. Piąta edycja OEES przyjmie formę hybrydową – wystąpienia w ICE Kraków będzie można oglądać w specjalnym serwisie streamingowym. Organizatorzy po raz kolejny zaskakują podejściem do aktualnych zjawisk oraz nieszablonowością i pomysłowością w konstruowaniu programu. Jak co roku uczestników Kongresu czekają panele dyskusyjne, sesje pogłębiające oraz potyczki.

OEES to kongres ekonomiczny, jednak w XXI wieku oczywistością powinno być, że nie można debatować o finansach czy inwestycjach bez rzetelnej dyskusji o ekologii i środowisku, równości społecznej, edukacji czy nowych technologiach. Nasz świat to system naczyń połączonych – zarówno w skali mikro, jak i makro.

prof. Jerzy Hausner – Przewodniczący Rady Programowej OEES

Piątą edycję Open Eyes Economy Summit otworzy wystąpienie No Going Back: Post-Corona Reconstruction Program
prof. dr hab. Muhammada Yunusa – laureata Pokojowej Nagrody Nobla w 2006 roku, założyciela Grameen Bank. Chwilę później na mównicy zobaczymy Irinę Bokową – byłą Dyrketorkę Generalną UNESCO, która opowie o Agendzie 2030 UNESCO oraz Celach Zrównoważonego Rozwoju. W sesji inauguracyjnej wystąpią również Johannes Hahn – Komisarz KE ds. Budżetu i Administracji – oraz Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Gdańska.

O tegorocznym programie OEES

Piąta edycja OEES jak co roku opiera się na kilku blokach tematycznych – w tym roku będą to: FIRMA-IDEA, MIASTO-IDEA, MARKA – KULTURA oraz ŁAD MIĘDZYNARODOWY. Pierwszym trzem przez dwa dni będą towarzyszyć myśli przewodnie, których będą dotyczyły wystąpienia oraz dyskusje.

Pierwszego dnia w bloku FIRMA-IDEA zaplanowano ścieżkę tematyczną „Człowiek w środowisku sztucznej inteligencji”. W jej ramach uczestnicy OEES będą mieli okazję wysłuchać wystąpienia dr hab. Aleksandry Przegalińskiej-Skierkowskiej, prof. AKL, która opowie o naturalizacji sztucznej inteligencji. O granicach AI w sesji pogłębiającej porozmawiają eksperci: Justyna Pawlak-Mihulka z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, prof. dr hab. Włodzisław Duch z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Poznaniu oraz Sławomir Soszyński – Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego. Panel poprowadzi dr inż. Krzysztof Kluza z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. O etyce i uprzedzeniach, a także szukaniu równowagi pomiędzy produktywnością AI oraz podejściu skoncentrowanym na człowieku mówić będzie prof. dr hab. Lucy Taksa z Macquarie University w Sydney. W trakcie bloku FIRMA-IDEA, drugiego dnia Kongresu, odbędą się rozmowy na temat „Uwspólniania zasobów i dóbr wspólnych”. Jedną z prelegentek w tej ścieżce będzie Silke Helfrich – współzałożycielka Common Strategies Group oraz Commons Institute, w przeszłości szefowa regionalnego biura Fundacji im. Heinricha Bölla w Ameryce Środkowej, Kubie i Meksyku. Wytłumaczy, w jaki sposób uwspólnianie może zapoczątkować istotną zmianę. Na scenie pojawią się również kompozytor i dyrygent Miłosz Bembinow, przedstawicielka SONY/ATV Anna Laskowska oraz Marcin Olender z Google Polska. Ich rozmowę „Kultura się liczy, ale jak? Rozmowa twórców, pośredników i użytkowników” poprowadzi dr Alek Tarkowski – Prezes Zarządu Fundacji Centrum Cyfrowe. Ciekawie zapowiada się również dyskusja „Granica między własnością a wartością” z udziałem dr Macieja Kaweckiego, Dziekana Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, prof. dr hab. Jana Błeszyńskiego z Uniwersytetu Warszawskiego,
Kamili Bondar, Prezeski Zarządu Fundacji Sztuki Polskiej ING, prof. dr hab. Andreasa Bielera z University of Nottingham oraz
prof. dr hab. Alexandrosa Kioupkiolisa, przedstawiciela Aristotle University.

W bloku MARKA – KULTURA zostaną poruszone dwie arcyważne kwestie: „Antropocen – zarządzanie światem” oraz „Edukacja – nowa generacja”. Pierwszą ścieżkę otworzy Hajnalka Schmidt – Dyrektor Operacyjna na Europę Środkową i Wschodnią Greenpeace International. Jej głos będzie dotyczył zielonego państwa dobrobytu oraz nowej gospodarki w dobie kryzysu klimatycznego. Zaraz po niej wystąpi dr Yuk Hui z City University of Hong Kong. We wspomnianej ścieżce wezmą również udział dr hab. Ewa Bińczyk – profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, specjalistka w dziedzinie kontrowersji w nauce, autorka i współautorka wielu publikacji – oraz prof. dr hab. Krystian Jażdżewski – lekarz chorób wewnętrznych, specjalista genetyki klinicznej, zwolennik szerokiego dostępu Polaków do badań genetycznych, umożliwiających wczesną diagnostykę nowotworów. O zielonej transformacji naszej kuchni porozmawiają paneliści sesji „Nowe menu na nowe czasy.
Jakie konsekwencje będzie miała globalna zielona rewolucja w kuchni?” – będą to m.in. Ewa Wachowicz, dziennikarka i prezenterka telewizyjna, Basia Ritz, head chef i właścicielka Restauracji Ritz, pierwsza polska Masterchef, Kaj Török – CRO i CSO MAX Burgers oraz dr inż. Justyna Szymani z Jeronimo Martins Polska.

18 listopada w ramach bloku MARKA – KULTURA prelegenci skupią się na edukacji. W ramach tej ścieżki wystąpi m.in. Johanna Hulkko, przedstawicielka Ministerstwa Edukacji i Kultury Finlandii. W trakcie potyczki „OK boomer, czyli metody stare i nowe” swoje poglądy skonfrontują Przemysław Staroń – laureat Global Teacher Prize 2020 – oraz Zuzanna Karcz – licealistka z IV Liceum im. Stanisława Staszica w Sosnowcu. Obiecująco zapowiada się również sesja „Kobiety w edukacji, w kulturze, w natarciu”, w której udział wezmą dr hab. Aleksandra Cisłak-Wójcik, prof. SWPS z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego, dr Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, posłanka na Sejm IX kadencji, działaczka społeczna, Marta Frej, malarka, ilustratorka i animatorka kulturalna,
oraz Helene Granqvist – Women in Film and Television International, Szwecja. Rozmowę poprowadzi Redaktorka Naczelna „Pisma. Magazynu Opinii”, Magdalena Kicińska.

Każde działanie, które podejmujemy, prowokuje kolejne działanie i tak dalej, i tak dalej. Czasem najmniejsza choćby zmiana jest jak internetowy viral – w momencie rozprzestrzenia się po świecie i ma wymierne skutki. Chciwość i wizja krótkotrwałego zysku doprowadziły nas na skraj katastrofy klimatycznej. Przed nami postępujące w niebywałym tempie automatyzacja i robotyzacja życia, niestety nie towarzyszy im odpowiednia legislacja. Od pewnego czasu obserwujemy sztucznie wywołaną polaryzację społeczeństw oraz wzrastające niepokoje społeczne, co jedynie nasiliła tegoroczna pandemia. Nadszedł moment, w którym musimy zrewidować swoje poglądy oraz zmienić przyzwyczajenia – bo to oczywiste, że pewne rozwiązania nie zdały egzaminu. Świat potrzebuje odpowiedzialnych działań, zrównoważenia w rozwoju oraz kształtowania i kształcenia świadomych i wrażliwych społeczeństw, myślenia perspektywicznego, a w końcu wyciągania właściwych wniosków.

Mateusz Zmyślony, Dyrektor Kreatywny OEES, który w tym roku w ścieżce edukacyjnej wraz ze swoją córką Marysią opowie o edutainmencie w praktyce

Blok MIASTO-IDEA to w tym roku dwa niezwykle istotne tematy: „Solidarni w rozwoju” oraz „Architektura i adaptacja miast do zmian klimatycznych”. W ramach pierwszej ze ścieżek odbędzie się sesja „Solidarność klimatyczna” z udziałem Agaty Czachórskiej, Dyrektorki ds. Zrównoważonego Rozwoju IKEA Retail, Mirosława Proppé, Prezesa Zarządu WWF Polska, oraz Rafała Sonika, rajdowca, Prezesa Stowarzyszenia Czysta Polska. Wcześniej swoim wystąpieniem „Social sciences need democracy. But why democracy should need social sciences?” obrady otworzy prof. dr hab. Michel Wieviorka, a chwilę po nim wystąpi prof. dr hab. Michael Ross z Ruhr Universität Bochum, który poszuka odpowiedzi na pytanie, jaka jest rola kultury oraz instytucji w ekonomii opartej na wartościach społecznych. Ścieżkę o architekturze i adaptacji miast do zmian klimatycznych otworzą przemówienia dwóch architektów – Nathalie de Vries oraz prof. Dietmara Eberlego. Wszystkich zaciekawionych tematem przystosowania przestrzeni miejskiej do środowiska na OEES przyciągnie z pewnością sesja pogłębiająca „Zielono mi! O adaptacji miast do zmian klimatu”, wezmą w niej udział Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Wiceprezeska SARP ds. środowiska i ochrony klimatu, Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki oraz Aldo Vergas-Tetmajer, przedstawiciel Związku Miast Polskich, koordynator programu URBACT III w Polsce. Panel poprowadzi dr inż. arch. Krzysztof Ingarden z Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Członek Rady Programowej OEES.

Oczy szeroko otwarte

W trakcie tegorocznego OEES odbędą się również sesje związane z ładem międzynarodowym. O ekonomii po pandemii opowie Martin Raiser – Dyrektor Regionalny Banku Światowego na Chiny, Mongolię i Koreę. Wystąpienie dotyczące grożącego nam kryzysu wodnego przedstawi dr Guy Alaerts z IHE Delft Institute for Water Education. Przy mównicy stanie również Mauricio Voivodic, Prezes Zarządu WWF Brazylia, który zada retoryczne pytanie „Czy możemy przetrwać bez lasów?”.

Na Kongresie nie zabraknie również akcentu artystycznego. W tym roku w ramach sesji „Artysta zmienia świat” Maria Anna Potocka – Dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK – porozmawia z wybitnym rzeźbiarzem i performerem, Pawłem Althamerem.

Świat staje się coraz bardziej skomplikowany, poszczególne branże ulegają coraz głębszej i rozległej specjalizacji. Myślę, że już teraz ludziom trudno rozumieć rzeczywistość, który pędzi jak szalony, niektórych to przytłacza. Między innymi dlatego duży nacisk kładziemy na programową interdyscyplinarność, jednocześnie starając się w prosty sposób opowiadać o skomplikowanych rzeczach. Im szerzej jesteśmy w stanie spojrzeć, tym lepiej odnajdujemy się w swoim otoczeniu. Myślę, że właśnie poszerzanie perspektywy wiąże się z tym symbolicznym „otwieraniem oczu”. Jeśli lepiej rozumiemy pewne mechanizmy, więcej dostrzegamy między nimi połączeń, wzajemnych wpływów i oddziaływań. Ta wiedza pozwala nam uwrażliwiać się na problemy i dostrzegać nowe rozwiązania. Jako profesor zawsze kierowałem się myślą Galileusza, który powiedział „Ludzi nie da się niczego nauczyć, można im jedynie pomóc odkryć wiedzę w sobie”. Na OEES nie dajemy gotowych rozwiązań, zachęcamy naszych gości do tego, aby wspólnie z nami odkrywali świat na nowo dzięki poszerzaniu perspektywy. Dla mnie każde nowe odkrycie jest jak pierwsze otwarcie oczu – widzę inaczej. 

prof. Jerzy Hausner – Przewodniczący Rady Programowej OEES


Źródło: informacja prasowa OEES 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF