Podajmy sobie pomocną dłoń. Już starożytni przewidzieli, że pokolenia „Z” i „Alfa” zniszczą kulturę i cywilizację?

Zorganizowaliśmy ostatnio trzy bardzo ważne debaty w ramach spotkań 12, edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Były one poświęcone "higienie pracy". Najpierw zastanawialiśmy się jak radzić sobie w świecie biznesu - w sytuacji gdy mamy do czynienia z tysiącami różnego typu informacji w ciągu dnia - i nie zwariować! Druga debata dotyczyła refleksji, która wyniknęła z pierwszej i brzmi: "Nie samą pracą człowiek żyje!" Na koniec zastanawialiśmy się jak znaleźć synergię wynikającą z pozytywnych cech pokoleń: "baby boomers", "millennials", "Z" i "alfa". Refleksje uczestników z ostatniego spotkania zamieszczamy poniżej.

 

MARTA CHALIMONIUK NOWAK – ekspert w BCC

Międzypokoleniowa debata zrodziła wiele emocji i stała się okazją do konfrontacji tych, którzy wchodzili na rynek pracy wraz z pączkującą dopiero wolnorynkową gospodarką. Czy młodzi, wchodzący dziś na rynek pracy, faktycznie wchodzą na gotowe i mają przetarte wszystkie szlaki przez 50-60-latków? Czy pozbawiliśmy ich frajdy z tworzenia nowych realiów, biznesów, branż? Jest to dziś zupełnie inny rynek – czy jednak łatwy i przyjazny dla nowicjuszy?

Choć konfrontacja pokoleń rodziła spięcia i krytyki było więcej niż słodzenia, została spuentowana apelami o otwartość – starej wiary na młodych i odwrotnie, rozwijania umiejętności słuchania, chęci poznania. O ile… młodzi nieco ograniczą butę, arogancję i nauczą się odpowiedzialności 🙂 – z czym bywa różnie w biznesowych konfrontacjach.

Może debata ta to też okazja do przyjrzenia się strukturze pracowników w wielu branżach – age diversity management w wielu będzie pieśnią przyszłości (choćby w mediach czy agencjach marketingowych), np. badania z krajów UE, Kanady i USA pokazują, że osoby w wieku 50+ w agencjach marketingowych to 4.5%. Lecz nie zawsze wszak chodzi o to, by na siłę „pasować do teamu”, gdy na ogół oznacza to dopasowanie także wiekiem do zespołu 20-30-latków. Spójrzmy częściej bacznie na kulturę organizacyjną, otwartość na różnorodność, tutoring i mentoring najbardziej doświadczonych, którzy jakże często chętnie podzielą się wiedzą, a poza kulturą – na specyfikę pracy (choćby właśnie w agencjach), by i one były przyjaznymi miejscami – dla wszystkich, bez względu na wiek.

 

ZOFIA OSSOWSKA – dyrektorka marketingu M&P Group OU

Już starożytni przewidzieli, że pokolenie „Z” i „Alfa” zniszczą kulturę i cywilizację” Ciekawe co dokładnie mieli na myśli? Może totalna zagładę i chaos? Debata zaczęła się od młodych gdzie apelowaliśmy o uważności na siebie nawzajem oraz obustronną pomoc. Dalej wydarzył się chaos. Wypowiedzi starszego pokolenia były refleksjami o przeszłości, a młodzi mówili o przyszłości. Mimo wielu głosów zawartych w dyskusji i prób znalezienia wspólnego języka mijaliśmy się z celem naszej debaty. Jak w każdym procesie grupowym przeszliśmy do etapu burzy. Przedstawiciel młodych Michał Ptasznik wyszedł na środek i powiedział, że wyzwania, z którymi obecnie mierzą się młodzi są wypadkową decyzji podjętych przez wcześniejsze pokolenia. Po tej wypowiedzi problemy, o których rozmawialiśmy stały się realne i można było je zaobserwować. Gdy młodzi wygłaszają swoją prawdę  starsi się oburzają, przechodzą w ton „ex cathedra” i buduje się na nowo bariera, którą tak chcieliśmy przebić. Jednak co wydarzyło się później wzbudziło nadzieje, że współpraca jest możliwa. Grzegorz Kiszluk stanął jako „tłumacz” pomiędzy dwoma stronami. Ta sytuacja pokazała, że to wcale nie chodzi o wiek a o perspektywę , mentalność i odwagę by podać sobie pomocną dłoń.

 

LESZEK STAFIEJ

Otóż ten pociąg pokoleniowy Hołdysa wcale nie jest archaiczny. On jest archetypiczny. Zawsze – kiedyś wolniej, dziś szybciej –  jedzie po torze na wprost, tą samą trasą nad morze, którą wytyczyli nasi przodkowie. Ciągnie w zasadzie takie same, może coraz wygodniejsze wagony, które wiozą pasażerów o różnym statusie, w różnym wieku, którzy nabyli  bilety, miejscówki w pierwszej,  drugiej klasie, albo w wagonie sypialnym.

Pasażerowie wsiadają,  wysiadają, przesiadają się, zmieniają połączenia. Ale  pociąg nad morze  jest zawsze w rozkładzie jazdy.  I panuje w nim stały porządek oparty o powszechnie uznane zasady: nie jeździ się na gapę, ustępuje się miejsca starszym, matkom z dzieckiem i kobietom w ciąży,  pyta się współpasażerów, czy można otworzyć okno. Bo w tym archetypicznym pociągu   komunikacja służy zachowaniu ponadpokoleniowej ciągłości podróżowania nad morze – ponieważ to nad morzem jest, jak wiadomo, prawdziwe szczęście – w oparciu o wspólnie uznawane wartości.

A jeśli któremuś pokoleniu taki  pociąg się nie podoba, to … niech  sobie zbuduje własny.

 

MICHAŁ PTASZNIK – właściciel M&P Group OU

Spotkanie pokoleń zorganizowane przez brief.pl wnioski:

  • Pracujmy nad komunikacją, nie nad sposobem a barierami, które musimy pokonać w sobie.
  • Rola mentoringu. Uczmy się i wspierajmy się. Starsze pokolenie młodsze i na odwrót.
  • Wszystko zależy od perspektywy z jakiej patrzymy na role wielopokoleniowości.
  • Wyciąganie ręki do drugiego człowieka.
  • Nie liczy się wiek a mentalność

I najważniejsze EMPATIA.

 

 

ADAM MALISZEWSKI – właściciel LOUDY Public Relations

Trzeba słuchać młodych

Pani Basia zawsze powtarza, że trzeba słuchać młodych: „My już nie potrafimy. Co my tam wiemy o dzisiejszym świecie, jeśli chcemy w nim naprawdę żyć, trzeba słuchać młodych”. Pani Basia 60+ jest w ciągłym biegu pomiędzy zajęciami jogi, warsztatami na temat dronów, a trzytygodniowym pobycie w Nigerii. Debata ekspercka Briefu: „Już starożytni przewidzieli, że pokolenia „Z” i „Alfa” zniszczą kulturę i cywilizację!”, w której swój punkt widzenia przedstawili zarówno młodzi, jak i weterani biznesu, jak w soczewce pokazała w czym tkwi problem. Ci pierwsi szukają wskazówek, akceptacji a przede wszystkim dozy zaufania. Dobrze wiedzą w czym są lepsi od tych drugich, ale czują frustrację, bo nie dostają przestrzeni, aby to udowodnić. Ci dojrzali swoje wygrali, swoje przegrali i nie zdobyliby obecnych pozycji bez swojego doświadczenia i kompetencji. Jednak w nawet najbardziej przyjaznych wypowiedziach o młodym pokoleniu słychać było ton „ex cathedra”.  To klasyczny błąd narracji Nassiva Taleba, gdy nasze poglądy na temat rzeczywistości i oczekiwania na temat przyszłości kształtujemy na podstawie naszych indywidualnych, wybiórczych opowieści na temat przeszłości. Zarzucamy więc młodych oskarżeniami o bylejakość, niedojrzałość, buńczuczność, słabość mentalną, zmienność. Tak naprawdę nie rozumiemy lub nie zwracamy uwagi na ich ideały (bo nasze są prawdziwsze, bardziej wartościowe!), ocenę rzeczywistości, język i narzędzia (których nie znamy, ale boimy się powiedzieć o tym głośno, przecież na naszych pozycjach nie wypada czegoś nie wiedzieć).

 

Spotkanie rozpoczęło się apelem młodych o mentoring. Finalnie unaoczniło coś zupełnie odwrotnego. Wektor powinien zostać skierowany w zupełnie inną stronę. To starzy powinni wyciągnąć rękę i powiedzieć pokoleniom „Z”, „Alfa” i każdemu kolejnemu: „Prowadź mnie. Pomóż zrozumieć.” Budować punkty styku z młodszymi rocznikami. Pytać, nie twierdzić. Tworzyć przestrzeń obok, zamiast trzymać piętro niżej.  Prawdziwa mądrość polega na tym, aby przyznać, że potrzebujemy kogoś, kto będzie nas wspierał w cyfrowych transformacjach, NFT, świecie Meta i wszystkiemu co przyniesie jutrzejszy dzień. Pani Basia przecież zawsze powtarza, że trzeba słuchać młodych.

 

Całość tej wyjątkowej dyskusji możecie obejrzeć i wysłuchać TUTAJ:

 

Grzegorz Kiszluk

Współpraca ekosystemów startupowych Ukrainy i Polski

26 kwietnia odbyło się kolejne spotkanie z cyklu eksperci, przygotowane w ramach 12 edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Tym razem nasze spotkanie było poświęcone współpracy między startupami w Ukrainie i w Polsce. Jak dla obopólnej korzyści wykorzystać fakt, że mamy teraz w Polsce tak wielu przedstawicieli kreatywnych biznesów i startupów z Ukrainy?

Wydźwięk spotkania był bardzo realistyczny i mimo dramatycznej sytuacji u naszych wschodnich sąsiadów, uczestnicy spotkania bardzo dużo dowiedzieli się na temat ekosystemu startupów ukraińskich, który nadal działa.

Młodzi przedsiębiorcy z Ukrainy w dalszym ciągu potrzebują naszego wsparcia, ale mają bardzo wiele do zaoferowania we współpracy i tworzeniu nowych przedsięwzięć biznesowych.

Wojna spowodowała, że obecnie w Polsce znajduje się większa niż zwykle liczba przedstawicieli biznesu oraz startupów z Ukrainy. W czasie spotkania zostały zaprezentowane aktywności, szczególnie młodych przedsiębiorców, w ich trudnej sytuacji, w jakiej się znaleźli.

Gościem specjalnym była Victoria Umanska, założycielka Team Ukrainie Love oraz Fundacji Mama Wdoma. Victoria poznała dobrze rynek startowy po obu stronach naszej granicy oraz w innych krajach.

Byli też przedstawiciele polskich organizacji wspomagających rozwój innowacji i startupów w Polsce, a obecnie wspierających akcje pomocowe dla naszych przyjaciół w Ukrainie. Uczestnicy panelu dyskusyjnego to m.in.:

  • Michał Kramarz – Head of Google for Sturtups, CEE

  • Tomasz Snażyk – Chief Executive Officer at Startup Poland.

W spotkaniu zabrali też głos:

  • Irene Tchaikovska – Startup Support Specialist at Polish-Ukrainian Startup Bridge
  • Mykhailo Khaletskyi – Startup Mentor at Polish-Ukrainian Startup Bridge.
  • Agata Stafiej-Bartosik – Country Co-Director Poland, Interim Country Director Nordics, Ashoka

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EKSPERCI: Ekosystem Startupów w Ukrainie | Śniadanie kreatywnych 4

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu eksperci, przygotowane w ramach 12 edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Tym razem nasze spotkanie będzie poświęcone współpracy między startupami w Ukrainie i w Polsce. Jak dla obopólnej korzyści wykorzystać fakt, że mamy teraz w Polsce tak wielu przedstawicieli kreatywnych biznesów i startupów z Ukrainy?

Przedstawimy ekosystem startupów u naszych wschodnich sąsiadów oraz ich osiągnięcia, nie tylko u siebie w kraju, ale również na najbardziej dynamicznych rynkach rozwoju innowacji.

Dramatyczne wydarzenia spowodowały, że obecnie w Polsce znajduje się większa niż zwykle liczba przedstawicieli biznesu oraz startupów z Ukrainy. Celem naszego spotkania będzie również zaprezentowanie aktywności, szczególnie młodych przedsiębiorców, w ich trudnej sytuacji, w jakiej się znaleźli.

Do udziału w spotkaniu zaprosiliśmy przedstawicieli organizacji, które współpracują z ukraińskim ekosystem startupów. Specjalnym gościem będzie Victoria Umanska, założycielka Team Ukrainie Love oraz Fundacji Mama Wdoma. Victoria poznała dobrze rynek startowy po obu stronach naszej granicy oraz w innych krajach.

Wśród licznych zaproszonych gości pojawią się przedstawiciele polskich organizacji wspomagających rozwój innowacji i startupów w Polsce, a obecnie wspierających akcje pomocowe dla naszych przyjaciół w Ukrainie. Uczestnicy panelu dyskusyjnego to m.in.:

  • Michał Kramarz – Head of Google for Sturtups, CEE oraz Tomasz Snażyk – Chief Executive Officer at Startup Poland.
  • Rafał Kupidura, CEO IF Nation Group, który wraz z Pracodawcy RP i Corporate Connections Polska uruchomił falę pomocy finansowej i rzeczowej od polskich przedsiębiorców dla Ukrainy na kwotę ponad 200 mln złotych.
  • Irene Tchaikovska – Startup Support Specialist at Polish-Ukrainian Startup Bridge i Mykhailo Khaletskyi – Startup Mentor at Polish-Ukrainian Startup Bridge.
  • Agata Stafiej-Bartosik – Country Co-Director Poland, Interim Country Director Nordics w: Ashoka

Wydarzenie rozpocznie się jutro o godzinie 9:00 i będzie miało miejsce w lokalu Food Town w Fabryce Norblina.

Zapraszamy do zapisania się na wydarzenie pod tym linkiem. Liczba miejsc jest ograniczona.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rozmowy o biznesie i przemyśle na Copper Talks 2022

Copper Talks 2022

Copper Talks nawiązuje do amerykańskiego formatu FED Talks. Coroczna konferencja naukowa zebrała wielu ciekawych ekspertów, by poruszyli tematy na pograniczu przemysłu oraz biznesu.

Cała otoczka jest inicjatywą Związku Pracodawców Polska Miedź oraz KGHM Polska Miedź S.A. Do nowej edycji rozmów zaproszono Jakuba Wiecha (Defence24.pl), prof. Joannę Cygler czy też polsko-hiszpańskiego prezentera Conrado Moreno.

Cały panel dyskusyjny obejrzeć można na kanale Youtube. W pierwszej kolejności Jakub Wiech poruszył temat małych reaktorów modułowych (SMR). Następne wypowiedzi dotyczyły zarządzania strategicznego w codziennym życiu, a także pojawił się ogólny temat prowadzenia własnego biznesu. Na sam koniec wystąpił Conrado Moreno, który opowiedział nieco o wizerunku Polski za granicą.

Adam Daniluk

EKSPERCI: Great Resignation – Jak zatrzymać najlepsze talenty i odbudować zaangażowanie pracowników w dzisiejszych czasach

eksperci spotkanie 2

Czym jest zjawisko wielkiej rezygnacji, jak sobie radzić z jego skutkami oraz jak się przed nim bronić? Na te i wiele więcej pytań postarają się odpowiedzieć eksperci w trakcie spotkania już 22 lutego o godzinie 9:00 w Food Town w Fabryce Norblina.

Na drugim już spotkaniu z cyklu Śniadanie społeczności Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie pod dyskusje zostanie poddany temat wielkiej rezygnacji na rynku pracy, jak z nią sobie radzić oraz jakie może nieść za sobą skutki.

Według EY Great Resignation jest jednym z trzech mega trendów (3xG – GIG Economy, Great Resignation, Globalizacja Trendów), które zdominują rynek pracy w 2022 roku.
Groźnie brzmiąca „wielka rezygnacja” to zjawisko, którego początek można było zauważyć w Stanach Zjednoczonych już w pierwszej połowie 2021 roku. Od kwietnia do października z pracy zrezygnowało ponad 27 mln Amerykanów. Rynek europejski nie pozostaje jednak obojętny na duże zmiany w zatrudnieniu, które wywołała pandemia. Badanie firmy doradczej Kincentric z III kwartału 2021 wskazuje, że aż 57% pracowników rozważa zmianę pracy. To 13% więcej niż na początku roku.

Porozmawiamy:

💡 Kto się bardziej powinien bać widocznego na horyzoncie trendu korporacje czy start-upy?
💡 Kto skuteczniej zdobędzie serca (tak, serca!) pracowników?
💡 Jak wygrać walkę o najlepszych na rynku i dlaczego to także wielkie zadanie dla zarządów i liderów?

Na te i wiele więcej tematów wypowiedzą się eksperci:

Tomasz Miłosz

Tomek Miłosz, założyciel & CEO GIGLIKE

Ponad 22 lata doświadczenia zawodowego w zarządzaniu kapitałem ludzkim (14 tys. EFT), transformacji biznesowej i innowacjach HR w międzynarodowych (29 krajach) firmach z sektora finansowego (GE Money) i usług profesjonalnych (PwC).
Obecnie założyciel i CEO GIGLIKE, platformy biznesowej ułatwiającej firmom efektywną współpracę z GIGerami, czyli freelancerami, B2B, kontraktorami i niezależnymi współpracownikami.

Tomasz JamroziakTomasz Jamroziak, psycholog biznesu, doradca zarządów i właścicieli firm, inspirujący mówca, senior trainer, executive coach.

Wspiera w rozwoju osoby, zespoły i organizacje. Specjalizuje się w rozwijaniu umiejętności przywódczych, strategii, komunikacji, budowaniu zespołów, implementacji wartości i tworzeniu kultury zaangażowania. Jest właścicielem firmy consultingowo-szkoleniowej Otwarte Przestrzenie. Jest wykładowcą Akademii Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej i Values, jest współautorem i wykładowca Studium Autorytety.

Anna Kowalska_dyrektor HRDr Anna Kowalska, Dyrektor HR w Columbus Energy S.A.

Od blisko 20 lat zajmuje się obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. Karierę zawodową rozpoczynała u czołowego producenta osprzętu elektrycznego Ospel S.A. Następnie przez 15 lat pracowała w Grupie PZU, zajmując się różnymi obszarami HR, m.in. jako HR Business Partner, Dyrektor ds. HR Biznes Partneringu, coach i mentor. Równolegle prowadziła działalność dydaktyczną jako wykładowca studiów podyplomowych w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz ekspercko angażowała się w działalność stowarzyszeń branżowych jako Przewodnicząca Zespołu ds. Kadr Ubezpieczeniowych przy Polskiej Izbie Ubezpieczeń oraz Członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Finansowego.

Jako Dyrektor HR w Columbus Energy kreuje i wdraża nową strategię personalną, odpowiadającą na aktualne potrzeby firmy. Wspiera liderów w budowaniu angażującego przywództwa, a także wzmacnia rozwój kultury organizacyjnej, opartej na kluczowych wartościach firmy.

Agnieszka Ert-Eberdt jest certyfikowanym konsultantem narzędzi psychometrycznych Facet5 oraz DISC D3, certyfikowanym Mentorem i Coachem EMCC Global na poziomie Practitioner, posiada Dyplom Business Coaching Diploma PWC Academy, jest członkiem EMCC Poland.

Pracę w obszarze HR zaczęła w 2003 roku otwierając własną agencję rekrutacyjną. Następnie pracowała jako konsultant HR i asesor w firmie dk Executive Search/dk Human Resources. Od 2012 pracuje w wewnętrznych działach HR w międzynarodowych firmach z sektora b2b. Pracowała jako Dyrektor HR w firmie Lionbridge Poland, gdzie odpowiadała za cały obszar HR w Polsce i na Słowacji. W trakcie swojej kariery zawodowej HR przeprowadziła liczne projekty z zakresu planowania, rozwoju i oceny kompetencji pracowników oraz projekty rozwojowe dla kadry zarządzającej.

Agnieszka posiada praktyczne doświadczenie we wdrażaniu platformy e-learningowej oraz projektowania i wdrażania programów rozwojowych dotyczących Przywództwa, Zarządzania relacji z Klientami, programów on-boardingu nowych pracowników. Zwolenniczka różnorodnych metod szkoleniowo- rozwojowych, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i grywalizacji. Jako szefowa HR była zaangażowana w projekt transformacji kultury organizacyjnej firmy oraz przygotowania i wdrożenia od podstaw strategii rozwoju i szkoleń w spółce. Posiada doświadczenia związane ze zwolnieniami grupowymi i projektami aktywizacji zawodowej pracowników (outplacement). Od 3 lat Agnieszka jest Mentorką w Fundacji Liderek Biznesu, prowadzi własną praktykę coachingową dla liderów z międzynarodowych korporacji. Regularnie publikuje artykuły dotyczące zarządzania i HR na łamach „Personel Plus”. Pracuje projektowo w rolach Interim HR.

 

Dołącz do społeczności Najbardziej Kreatywnych Ludzi budujących przyszłość biznesu i nawiązuj nowe inspirujące relacje Zapisz się ➡️ WEŹ UDZIAŁ W WYDARZENIU

Liczba miejsc w Food Town jest ograniczona – obowiązuje kolejność zgłoszeń, jeśli chcesz dołączyć do nas online – zaznacz to w formularzu!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing w Metaverse teraźniejszość czy wizja przyszłości

digital marketing

Zaraz po dyskusji w trakcie Śniadania ekspertów udało nam się przeprowadzić rozmowę z Arturem Roguskim na temat realnego zastosowania Metaverse w marketingu. Czy firmy oraz konsumenci są na to gotowi? Jakie przeszkody stoją na drodze organizacjom, które chcą spróbować swoich sił w marketingu wirtualnej rzeczywistości?

Dzień dobry, czym się Pan zajmuje oraz czy ma Pan do czynienia z Metaverse na co dzień? 

Od 12 lat pracuje w branży cyfrowej, zajmuje się mediami społecznościowymi. Siłą rzeczy, jeśli metaverse jest tak pchane do przodu przez Marka Zuckerberga i przez Meta no to musi gdzieś być w jakiejś mojej sferze zainteresowań. Jestem również psychologiem z wykształcenia ze specjalizacją media i reklama. No wiec to, że nowa technologia powstają mnie interesuje nie tyle z perspektywy technologicznej, a jak ludzie na to zareaguje i czy to się przyjmie w głowie przeciętnego konsumenta.

No właśnie nawiązując do dyskusji, czy widzi pan potencjał Metaverse w marketingu? Czy może, na razie ludzie są na ten moment na tyle nieobyci z tą technologią, że jeszcze jest to odległa przyszłość?

Najpierw taka technologia musi się upowszechnić, gogle, okulary, wszelki sprzęt hardware musi koniecznie trafić pod strzechy. Mieliśmy przykład VR shopów czy salonów gier, które upadały. W Chinach powstało ich 1200, zanim dotarły one do Polski, to w Chinach już zbankrutowały. Dopiero, jeżeli będą tam ludzie to markom opłacało się będzie wejść w Metaverse.
Ważna jeszcze jedna rzecz, którą ostatnio obserwuje w kontekście mediów społecznościowych. Coraz trudniej jest marketerom wejść w nowe kanały w mediach społecznościowych. Przykład grup na Facebooku, z których korzysta prawie 2 miliardy użytkowników miesięcznie. To, że Facebook umiera, to jest jakaś kpina i kto tak twierdzi, ten powinien wrócić do podstaw i sprawdzić liczby i sprawozdania kwartalne Facebooka. Trudny też wbrew pozorom jest dla marketerów TikTok. To nie jest łatwe medium dla marek i pierwsze z nich, które próbowały na nim działać, najpierw zaliczały potężne wpadki, a ich filmy to był szczyt żenady. Pierwszy taki naturalny sposób na wykorzystanie metaversum przez marketerów to gry. Na przykład grasz w Fortnite i widzisz reklamę Coca Coli i Coca Cola płaci za to miliony dolców, żeby ta reklama się gdzieś tam znalazła. No to też pewnie gry w Metaversum będą zawierały branding i tym podobne.

Nie wierzę za to w idee sklepów, jakieś przymierzalnie i tym podobne. Z tego skorzystamy raz w ramach ciekawostki 5-10 minut i 90% osób pewnie nigdy nie wróci do takiego wirtualnego sklepu. Jednak kupowanie ubrań, dotykanie ich, sprawdzanie tak, a później dopiero ewentualnie zamówienie online zawsze będzie bliższe człowiekowi.

A co z Zalando, przez które przechodzi ogromna ilość zamówień i zakupów? Nie przeczy temu, że ludzie wolą fizyczne zakupy?

To jest taka kwestia, że te zakupy też można później oddać. I jesteśmy bardzo mocno jako konsumenci przyzwyczajeni jednak do robienia tradycyjnych zakupów online. Typu patrzymy na zdjęcia na prawdziwych modelach, możemy spojrzeć na przybliżenia. Obecnie metaverse nie daje nam takich możliwości, aby tak dobrze zobaczyć te produkty. Z tego powodu zdecydowanie łatwiejsze i przyjemniejsze jest wejście na stronę typu Zalando. Niż najpierw kupienie Googli, założenie ich i zainstalowanie aplikacji, aby móc wejść to sklepu. To jeszcze jest za dużo kroków, więc raczej w tę stronę za szybko to nie pójdzie.

Myślę, że pierwsze takie poważne wejścia marketerów to będą gry. Chociażby Beatsaber, który dzisiaj został wspomniany. Jest najbardziej popularny, a zarazem jest jedną z najstarszych gier na VR która ciągle działa i ciągle ludzie w nią grają. Zaangażowane są w nią takie gwiazdy, jak Billie Eilish czy Lady Gaga. Ostatnie dwa music packi były stworzone z muzyką tych dwóch artystek. I ta gra po tylu latach nadal zarabia ogromne pieniądze.

Faktycznie z mojego doświadczenia chyba największym problemem gier na Vr na ten moment jest brak poczucia bycia w grze i idącej za tym przyjemności z rozgrywki? Często sprawiają one wrażenie Dema technologicznego.

Tak, tak, chociaż na przykład Population: One, które jest takim odpowiednikiem Fortnite. Łączysz się albo ze znajomymi, albo losowymi graczami ze świata. Rozmawiacie sobie po angielsku i musicie wygrać i to daje takie poczucie, że to jest gra. Że rywalizujesz, że musisz się oglądać za siebie kto za tobą strzela, kto za tobą biegnie. Kogo ty gonisz.

Rzeczywiście Beatsaber dzięki swojej prostocie mega się utrzymuje na rynku i będzie się utrzymywał dalej. Żaden naśladowca nie powtórzył tego sukcesu no i też osoby grające w Beatsabera wiedzą, że to jest niezłe cardio. Bardzo często lepsze niż niektóre aplikacje treningowe. Łączy przyjemne z pożytecznym, ruch i rywalizacje. W tym jest geniusz tej gry.

 

Artur Roguski

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#eksperci: Jak zrobić z siebie przedsiębiorcę?

eksperci jak zrobic z siebie przedsiebiorce

Czy każdy może zostać przedsiębiorcą? My uważamy, że tak! Zapraszamy na kolejne wydarzenie w cyklu #eksperci realizowanym w ramach programu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, które odbędzie się 30 czerwca o godz. 10:00 w formie webinaru.

Już 30 czerwca po raz kolejny spotkamy się w formacie panelu dyskusyjnego #eksperci, by porozmawiać o tym, kim jest przedsiębiorca i co sprawia, że się nim stajemy.

Czy przedsiębiorca to przywódca? Czy do odniesienia sukcesu niezbędne jest gruntowne wykształcenie, czy ważniejsze jest doświadczenie i nauka metodą prób i błędów? A jeśli jesteśmy już przy błędach, porażkach – to jak one wpływają na dalszy rozwój biznesu?

Według danych PARP z 2018 roku, liczba przedsiębiorstw w Polsce wyniosła ponad 2 mln, z czego ponad 99% to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które w dużym stopniu odpowiadają za krajowy PKB (72,3%).

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę Eurocash, Polacy rozumieją przedsiębiorczość jako kreatywność, konsekwencję, zdolność do podejmowania ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Bycie przedsiębiorcą, to pełna wyzwań droga, która nie ma żadnych skrótów. Niektórzy mają naturalne predyspozycje przywódcze i organizacyjne, które ułatwiają tę drogę. Inni decydują się podążać tą ścieżką, choć wiedzą, że będą musieli pracować nad wieloma aspektami jak samodyscyplina, analityczne myślenie, czy działanie mimo strachu. Prowadzenie własnej firmy wiąże się także z niemałymi wyrzeczeniami jak nielimitowany czas pracy, czy odpowiedzialność za wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji na początku. Mimo to, zdecyowanana większość właścicieli i współwłaścicieli mikro i małych przedsiębiorstw deklaruje, że są usatysfakcjonowani prowadzeniem działalności gospodarczej.

Co zatem sprawia, że chcemy być przedsiębiorcami i jakie czynniki sprawiają, że jesteśmy lepszymi biznesmenami?

Podczas spotkania #eksperci nasi eksperci porozmawiają o tym:

  • co decyduje o tym, że ktoś się staje przedsiębiorcą?
  • czym jest szósty zmysł biznesmena.
  • nauka vs. doświadczenie – na, ile teoria pomaga w praktyce.
  • biznesowe nauczki – jak przekuć niepowodzenia w przyszłe sukcesy.

BIORĘ UDZIAŁ W WYDARZENIU!

Kto zagości wśród ekspertów najbliższego spotkania?

Rozmowę poprowadzi Jarosław Sroka – Członek Zarządu Kulczyk Investments

Jarosław Sroka

Ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej i rynku mediów. Wieloletni dziennikarz oraz redaktor naczelny wiodących polskich gazet gospodarczych, m.in. Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, tygodnika Newsweek Polska; współtworzył rynek nowoczesnych mediów biznesowych w Polsce.

Od lipca 2009 roku jako Członek Zarządu Kulczyk Holding odpowiada za nadzorowanie obszarów komunikacji korporacyjnej, relacji inwestorskich, marketingu oraz public affairs. Absolwent Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także w prestiżowej, międzynarodowej szkole liderów biznesu IESE Business School przy Uniwersytecie Navarra w Barcelonie oraz w Wyższej Szkole Bankowości i Ubezpieczeń w Warszawie.

Członek Rady Ładu Informacyjnego przy GPW w Warszawie oraz Rady Programowej Akademii Liderów Rynku Kapitałowego. Członek Rady Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju, Rady PKOl oraz Członek Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Prezes PGA Polska.

Jego rozmówcami będą:

dr hab. Rafał Mrówka, prof. Szkoły Głównej Handlowej

Rafał Mrówka

Dr hab. Rafał Mrówka jest profesorem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownikiem i wykładowcą programu MBA-SGH oraz kierownikiem Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów, książek i prac naukowych. Działa także aktywnie na rynku doradczym i szkoleniowym – ma ponad 15 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów dla biznesu, jest współwłaścicielem firmy konsultingowo-szkoleniowej IMMOQEE Sp. z o.o. W swojej pracy w konsultingu współpracował m.in. z Umbrella Project (program UNDP – agendy ONZ w Polsce), BIGRAM Personnel Consulting, ITO – United Change Company. Realizował projekty m.in. dla: Hewlett-Packard, Euler Hermes, Tetra Pak, Schneider Electric, Wabco, Microsoft, Auchan, EDS, Esselte, Siemens, Allianz, Totalizator Sportowy, Grupa Hotelowa Orbis, Leroy Merlin, Cersanit. Specjalizuje się badaniach satysfakcji pracowników, pobudzaniu zaangażowania pracowników, programach wspierania innowacyjności organizacji, programach rozwoju kompetencji menedżerów oraz budowaniu wizerunku organizacji, osób, produktów.

Barbara Sołtysińska – Co-founder i CEO indaHash 

Barbara Sołtysińska

Barbara Soltysinska jest współzałożycielką LifeTube – największej jednonarodowej sieci wielokanałowej YouTube w Europie oraz indaHash, czyli międzynarodowej platformy do automatyzacji współpracy z influencerami.

Największą satysfakcję daje jej rozwijanie nowych biznesów i wymyślanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań z zakresu content i influencermarketingu.

Zbigniew Klonowski – Współzałożyciel Kongresu 60 Milionów, CEO Trias International

zbigniew_klonowski

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, MBA (GFKM&Univeristy of Strathclyde). Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Torunia w kategorii przedsiębiorczości, nominowany do grona pięciu najlepszych przedsiębiorców w ogólnopolskim konkursie o Laur Businessmana (BM&PwC). Współtwórca i zarządzający od ponad 20 lat grupą TRIAS działającą na rynku krajowym, Europejskim i w USA. Inwestor w start’upy jak Virtual Power Plant (członek RN), współtwórca Kongresu 60 Milionów i działacz społeczny w Zarządzie IAKS Polska, w Radzie Fundacji Planetarium w Toruniu i wielu innych. Prywatnie podróżnik z listą odwiedzonych blisko 100 krajów i pasjonat gry w golfa.

Dorota Czekaj – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Dorota Czekaj

Założycielka i Prezeska Fundacji Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, współzałożycielka funduszu VC Black Swan. Odpowiada za realizację misji i celów fundacji. Tworzy strategię działań, programy motywacyjno-rozwojowe oraz buduje relacje z partnerami i organizacjami wspierającymi. Przenosi na platformę organizacji non-profit doświadczenia biznesowe, zdobyte w czasie 20-letniej pracy menedżerskiej w korporacji. Z sukcesem wprowadziła na rynek polski marki kosmetyczne, budując ich silną pozycję, szczególnie w środowisku medycznym. Obecnie wspiera kobiece biznesy jako niezależny konsultant, dzieląc się wiedzą także w roli mentorki i jurorki w konkursach startupowych i biznesowych. Umacnia kobiecy dialog i współdziałanie, bazując na kompetencjach w zakresie marketingu, sprzedaży i komunikacji.

Otwarta i wrażliwa na potrzeby innych, chętnie organizuje i angażuje się w działania charytatywne. Z wykształcenia prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, uzyskała dyplom typu MBA programu Copernic na francuskich uczelniach m.in. Institut d’Etudes Politiques (Science Po) i Ecole de Mines de Paris. Mama 4 dzieci, docenia rozwój i edukację poprzez zdrowy, aktywny styl życia, praktykę jogi i sportu.

Wydarzenie jest bezpłatne, ale wymagana jest rejestracja: https://bit.ly/2TH28SP

 

plansza 50 partnerzy

Anita Florek

Technologia w nowym świecie – jak zaprowadzić harmonię? 5. edycja konferencji Masters&Robots „The New World Disorder” [BRIEF PATRONUJE]

The_New_World_Disorder

Pandemia zachwiała dotychczasowym porządkiem świata, ale też otworzyła drzwi do bezprecedensowych możliwości. Już 21-22 września w ramach konferencji Masters&Robots najbardziej uznani światowi eksperci będą rozmawiać o tym, jak odnaleźć się w nowym ładzie i czerpać ze spójnego połączenia pierwiastków ludzkiego i technologicznego. Wśród prelegentów znajdą się Maye Musk - ekspertka ds. trendów w żywieniu, Andrew McAfee - czołowy ekspert w dziedzinie zmian technologii w biznesie i świecie, Peter H. Diamandis - założyciel Singularity University, Aric Dromi - futurolog i filozof cyfrowy, a także Susan McPherson - ekspertka ds. odpowiedzialności korporacyjnej. Obok tematów związanych z automatyzacją, maszynami i sztuczną inteligencją ważne miejsca w dyskusji zajmą zagadnienia dotyczące zdrowia psychicznego oraz zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych.

Co  empatia  ma  wspólnego  z  robotami  i  sztuczną  inteligencją?  Na  czym  polega  zrównoważone  przywództwo? Jak technologie mogą zapobiegać skutkom zmian klimatycznych? Na te i inne pytania  będzie  można  znaleźć  odpowiedzi  podczas  dwudniowej  konferencji  Masters&Robots,  której  tegoroczny  motyw  przewodni  brzmi:  „The  New  World  Disorder”.  Wydarzenie  odbędzie  się  online.  Przewidziano różne formuły spotkań, m.in. dyskusje roundtables, spotkania VIP oraz sesje Q&A.

Tematem,  który  w  dobie  pandemii  szczególnie  nabrał  na  znaczeniu  i  będzie  poruszany  również  w  ramach  konferencji,  jest  zdrowie  psychiczne.  Społeczeństwa  odczuwają  negatywne  skutki  długofalowego  stresu,  lęku  i  zachwianego  poczucia  bezpieczeństwa,  a  organizacje  stają  przed  wyzwaniami związanymi z zadbaniem o dobrostan pracowników i ich odporność również w wymiarze  psychologicznym.  Budowanie  nowego  porządku  należy  więc  zacząć  od  wielowymiarowego  wzmocnienia  ludzkiej  kondycji  oraz  relacji  interpersonalnych. Lockdowny,  izolacja  fizyczna  i  postępująca  transformacja  cyfrowa  przyczyniły  się  również  do  rozwoju  rozwiązań  MedTech,  które  wpisują się w krajobraz przyszłości. Jak zatem czerpać z nich już dzisiaj i jak wpłyną na społeczeństwa  i ich funkcjonowanie?

Konferencja  będzie  okazją  do  poruszenia  też  takich  wątków  jak  deep  fake,  networking,  automatyzacja  czy  interakcje  ludzi  i  maszyn.  Szeroki  wachlarz  tematów  pozwoli  uczestnikom  zapoznać się z najbardziej bieżącymi trendami i wyzwaniami, a prelekcje prestiżowych postaci świata  nauki, biznesu i technologii dostarczą inspirującej wiedzy i rzeczowych wskazówek. Pomogą poznać,  zrozumieć  i  wdrożyć  nowoczesne  rozwiązania  przydatne  w  postpandemicznej,  wymagającej  uporządkowania codzienności.

Pandemia  zmieniła  bieg  historii,  również  tej  biznesowej.  Wiele  organizacji  miało  poczucie,  że  niespodziewanie  znalazło  się  w  chaosie,  z  którym  trzeba  sobie  jak  najszybciej  poradzić.  W  post covidowej  rzeczywistości  nadal  nie ma  pełnego  porządku,  pojawiają  się  kolejne wyzwania,  a  świat  biznesu musi zrobić duży krok do przodu, by nadążyć choćby za postępującą transformacją cyfrową.  Konferencja  Masters&Robots  stwarza  unikatową  szansę  na  poszerzenie  perspektywy  i  zdobycie  wartościowego  know-how.  Poruszana  tematyka  obejmuje  wiele bieżących  i  ważnych  wątków,  poczynając  od  środowiska  naturalnego  i  zmian  klimatycznych  aż  po  automatyzację  i  sztuczną  inteligencję.

  Jowita  Michalska,  CEO  Digital  University,  organizator  konferencji  Masters&Robots

Podczas tegorocznej edycji konferencji pt. „The New World Disorder” wystąpią m.in.

  • Andrew  McAfee  – czołowy  ekspert  w  dziedzinie  zmian  technologii  w  biznesie  oraz  na  świecie;  Autor  bestsellerów  New  York  Timesa;  współzałożyciel MIT  Initiative  on  the  Digital  Economy and Principal Research Scientist, MIT Sloan School of Management
  • Poppy Crum –  ekspertka w dziedzinie innowacji opartych na technologii i ewolucji człowieka.  Adiunkt  Uniwersytetu  Stanforda,  główny  naukowiec  w  Dolby  Laboratories,  neurobiolog  i  technolog
  • Aric Dromi – Futurolog, filozof cyfrowy, ekspert ds. Przyszłości przemysłu samochodowego ● Esra’a Al Shafei – aktywistka walcząca o prawa człowieka, założycielka i dyrektorka Majal.org sieć platform cyfrowych, które wzmacniają głosy zaniżone i zmarginalizowane.
  • Peter H. Diamandis –Założyciel Singularity University, założyciel i prezes XPRIZE, jeden z „50  największych liderów świata” – według magazynu Fortune
  • Susan  McPherson  – Ekspertka  ds.  Odpowiedzialności  Korporacyjnej,  CEO  w  McPherson  Strategies, Anioł Biznesu (Angel Investor)Dariusz Jemielniak – Ekspert Zarządzania Strategicznego i HR w Spółkach Technologicznych,  Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University, Członek Rady Nadzorczej  Fundacji Wikimedia i Escola S.A., Seryjny Przedsiębiorca”
  • Maye Musk –  Światowej sławy ekspertka ds. trendów w żywieniu, modelka, przedsiębiorca i  autorka bestsellerów

Konferencja Masters&Robots  stanowi  jedno  z  najistotniejszych  wydarzeń  poświęconych  transformacji  cyfrowej  i  trendom  związanym  z  nowymi  technologiami  w  tej  części  Europy.  Bogaty  program i ekspertyza wielu zaproszonych gości są wartościowym źródłem cennego know-how.

Bilety do nabycia:  https://mastersandrobots.tech/


Źródło: Digital University

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konsumenci mówią ‘sprawdzam’

zakupy w aplikacji

Ostatnie miesiące wymusiły przeniesienie swojego czasu i oszczędności do Internetu. Romans z e-zakupami kwitł w najlepsze: zachwyciliśmy się szybką dostawą, doceniliśmy nowe metody płatności i odkryliśmy morze możliwości w trybie online. Ale po fazie fascynacji nadszedł czas, aby związek wskoczył na następny poziom. Teraz chcemy, aby Internet odwzajemnił uczucie i zaczął odgadywać nasze potrzeby. W końcu ostatni rok pozwolił nam się poznać bliżej, prawda? Obostrzenia znikają – ale czy miłość do e-commerce przetrwa próbę czasu? Kilka słów o nowych trendach i personalizacji zakupów online.

O e-commerce w ostatnim roku powiedziano wiele. Jest to jedna z tych branż, której pandemia zdecydowanie bardziej pomogła, niż zaszkodziła. Przybyło zarówno sprzedawców, kupujących, jak i samych platform zakupowych. Pomimo, iż handel stacjonarny wraca do norm, może się okazać, że przyzwyczajenia z okresu lockdownu i nabyta ostrożność wezmą górę nad chęcią wizyty w kolejnym centrum handlowym. Konsumenci jednak nie są bezinteresowni i oczekują od zakupów online coraz więcej – w tym – personalizowanych ofert. Jakie są główne trendy, które zawładną 2021? Nadchodzi kolejna rewolucja? Jakie nowe standardy pandemia narzuciła e-commerce? O zdanie zapytaliśmy przedstawicieli najbliżej związanych z branżą.

Artur Halik ShoperDynamika rozwoju polskiego e-commerce jest zauważalna każdego roku, jednak takiego rocznika jak 2020 jeszcze nie było. W czasie domowej izolacji i zamkniętych sklepów oraz galerii handlowych wielu przedsiębiorców szukało szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie. Sytuacja w kraju i na świecie stała się impulsem do otwarcia sklepu internetowego i zaowocowała rekordowymi wynikami w branży e-commerce i jej dynamicznym wzrostem.

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży, odkładana często w czasie, okazała się konieczna. Pozostali, prowadzący już sprzedaż online, zintensyfikowali swoje działania w sieci zarówno w poszukiwaniu nowych klientów, jak i podtrzymaniu relacji z dotychczasowymi. Dostęp do prostych rozwiązań z obszaru e-commerce pozwalających jednym wygodnie kupować, a drugim szybko i skutecznie sprzedawać, okazał się kluczowym czynnikiem przyspieszonej transformacji rynku.

Artur Halik, Head of Sales w Shoper

Wiktor Pyrzyk Plantwear Konkurencja w świecie online jest coraz większa. Trzeba stawiać na solidny produkt, świetną prezentację i wysoką jakość obsługi klienta. Całość handlu na pewno nie przejdzie do e-commerce przez najbliższe 10-20 lat, ale jego udział będzie stopniowo rósł. W 2021 należy postawić na omni-channel. Jeżeli sprzedawcy stacjonarni nie mają jeszcze własnego serwisu e-commerce, to dziś jest najlepszy czas, aby to zmienić.

Wiktor Pyrzyk, Plantwear

Personalizacja ofert

Jak wynika z raportu Four Fundamental Shifts In Media & Advertising During 2020 autorstwa DoubleVerify oraz Sapio Research, w miarę, jak reklamodawcy zmieniają podejście jasne jest, że targetowanie kontekstowe będzie odgrywało ważną rolę w ich przyszłych strategiach. Ponad dwie trzecie konsumentów (69%) twierdzi, że jest bardziej skłonnych spojrzeć na reklamę, która jest związana z oglądaną przez nich treścią. To z kolei przekłada się na zakupy – prawie połowa (44%) twierdzi, że ostatnio wypróbowała nową markę dzięki odpowiednio umieszczonej reklamie.

Paweł Rybak - ShoperJednymi z ważniejszych trendów będą nowe i obecnie rozwijane technologie. W Shoper widzimy wysokie zainteresowanie udostępnioną w tym roku i w pełni zautomatyzowaną, działającą z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz mechanik machine learning, usługą Shoper Rekomendacje. Technologia ta pozwala na wysoki poziom dopasowania proponowanych produktów do indywidualnych upodobań danego klienta.

Systemy rekomendacji stanowią dziś fundamenty najpopularniejszych aplikacji i serwisów VOD. Podobną technologię stosują też globalne platformy sprzedażowe. Amazon np. podaje, że jego silnik rekomendacji przekłada się już na 35% generowanych przychodów sprzedawców internetowych. Klienci chętniej ufają i robią zakupy u marek, które rozpoznają ich intencje zakupowe i przedstawiają trafne rekomendacje produktów. Rozwiązania korzystające ze sztucznej inteligencji to jeden z trendów, który będzie z pewnością zyskiwał na znaczeniu w najbliższych latach, nie tylko w 2021r.

Paweł Rybak, Shoper

Dedykowany marketing

Razem ze sklepami online rosną w siłę także firmy wspierające ich działanie. Nowe rozwiązania muszą być efektywne i kompleksowo stawiać czoła kolejnym wyzwaniom. O tym, jak wygląda obecny rynek z perspektywy spółki oferującej narzędzia marketingowe dla e-commerce opowiada Rafał Gawłowski, prezes i współzałożyciel SAMITO.

Rafał Gawłowski SAMITO_ Rynek e-commerce rozwinął się dynamicznie w stosunkowo krótkim czasie i widać to we wzroście zainteresowania naszymi narzędziami. Właściciele i managerowie stanęli przed wyzwaniem, które jest efektem zwiększonego ruchu w e-sklepach – jak budować relacje z klientami i zagwarantować wysokiej jakości komunikację marketingową na stronie przy dużej liczbie klientów? To, co nas cieszy, to coraz większa świadomość osób z branży e-commerce – trafiają do nas coraz bardziej świadomi klienci, którym zależy na indywidualnym podejściu do klienta i korzystaniu z wielu różnych kanałów komunikacji, ale tak, aby jednocześnie odciążać zespoły obsługujące sklepy – widzimy to w popularności zautomatyzowanych kampanii i naszego doradztwa. Z drugiej strony dużo nowych, mniejszych butików stawia z nami swoje pierwsze kroki w marketing automation.

Rafał Gawłowski, prezes i współzałożyciel SAMITO

Już dawno temu zauważyliśmy wyższość spersonalizowanych działań marketingowych nawet nad tymi ogólnymi, o szerokich – często ogólnopolskich – zasięgach. Wiemy, jak ważne jest trafienie do naszego odbiorcy i idealnie skrojone na miarę kampanie. Ba. Cała nasza strategia marketingowa jest dostosowana do tego trendu. Co takiego się zadziało w przestrzeni online, że marketingowcy zaczęli przyglądać się jeszcze bardziej swoim odbiorcom? Z pewnością rozwój kanałów społecznościowych, który z jednej strony umożliwia kontakt z poszczególnymi osobami, a także ich poznanie – w zakresie chociażby zainteresowań. Egzaminem takiego podejścia był na pewno rok 2020, kiedy sprzedaż przeniosła się w dużej mierze do internetu, a także my jako konsumenci – przecież również nim jestem – coraz częściej mówimy „sprawdzam”. I to właśnie s-commerce jest jednym z kluczowych działań, które realizujemy w Arena.pl.

Bartosz Berliński, wiceprezes ds. marketingu Arena.pl

Łatwy dostęp

Relatywnie nowymi dziedzinami sprzedaży, które mają obecnie bardzo szerokie pole do rozwoju, internetowej są m-commerce oraz s-commerce. Nie ma w tym fakcie nic zaskakującego: wg danych DoubleVerify i Sapio Research, 42% konsumentów jest najbardziej otwarta na reklamy w social mediach (np. Facebook, Twitter) oraz grach wideo i mobilnych (21%).

Według Dawida Cichego, Dyrektora sprzedaży w Tpay, trend ten będzie teraz intensywnie rozwijany.

Pandemia wpłynęła na skokowy wzrost zainteresowania zakupami online, zwłaszcza tymi robionymi w urządzeniach mobilnych, czyli w m-commerce. Według badań 64% Europejczyków kupuje przez Internet, a 55% z tych zakupów to tzw. mobile. Ten trend będzie rósł, ponieważ codzienny czas użytkowania smartfonów konsekwentnie wzrasta. W efekcie, branża e-commerce cały czas inwestuje w rozwój i optymalizację swoich aplikacji czy stron internetowych tak, aby zaoferować użytkownikom jak najlepszy UX oraz przyjazne płatności, które odpowiadają na szybko rosnące wymagania e-konsumentów. Dotyczy to również kwestii płatności przy odbiorze. W zeszłym roku GLS i InPost wprowadzili bezdotykowe płatności BLIKIEM bezpośrednio u kuriera.

Media społecznościowe coraz bardziej napędzają sprzedaż internetową, czyli s-commerce. Dzięki nim internauci mogą robić zakupy jeszcze szybciej – bez opuszczania swojego profilu w social mediach. Na przykład w Chinach zakupy w sieciach społecznościowych stały się powszechną praktyką – prawie 55% użytkowników deklaruje, że robi zakupy poprzez aplikacje. Aż 87% kupujących online uważa, że sieci społecznościowe pomagają im w podjęciu decyzji o zakupie. Polska nie pozostaje w tyle! Niedawno wprowadzone płatności w Messengerze wyznaczają nowe trendy rynkowe. Działa to tak, że klient rozpoczyna rozmowę w Messengerze marki, a bot proponuje mu pasujący produkt i możliwość opłacenia zamówienia BLIKIEM – bez przechodzenia do innej strony.

Dawid Cichy, Dyrektor sprzedaży w Tpay

Liczby mówią same za siebie: 44% konsumentów deklaruje, że od czasu rozpoczęcia pandemii częściej korzysta z urządzeń CTV, a 54% częściej używa swoich smartfonów. Należy więc spodziewać się raczej tendencji wzrostowej i rozbudowy nowych kanałów.

Czas na fintech

Ostatnim mocnym trendem 2020/21 jest zawiązywanie współpracy pomiędzy e-commerce a podmiotami fintech. W końcu, gdy już reklama pojawi się tam, gdzie powinna, ścieżka sprzedaży będzie możliwie najprostsza i produkt trafi do naszego koszyka, przychodzi czas na płatności. I tutaj oczekiwania klientów bynajmniej nie odbiegają od tych, wobec innych ogniw łańcucha zakupów.

Maria Bogajewska Arena.plForma płatności jest równie ważnym składnikiem ogólnej oceny zakupów, co działanie platformy czy dostawa. I tak jak samo jak w przypadku pozostałych składowych, tutaj konsumenci również oczekują zróżnicowanych możliwości. Nowoczesne aplikacje czy odroczone formy płatności pozwalają na większą elastyczność. Naturalnym kierunkiem więc było szukanie tych rozwiązań we współpracy z instytucjami finansowymi. Dlatego ważną częścią rozwoju Arena.pl są współprace, które podejmujemy. W zeszłym roku przeprowadziliśmy kampanię z PKO BP. W ciągu trzech miesięcy od wprowadzenia szybkich płatności metodą iPKO, aż 10% transakcji opłaconych było w ten sposób. Niedługo uruchamiamy także skierowaną do zarejestrowanych sprzedawców możliwość skorzystania z usług serwisu brutto.pl. Widzimy, że potencjał na współpracę na tym polu jest ogromny i w niedługim czasie na rynku pojawi się zapewne jeszcze więcej dedykowanych rozwiązań finansowych, które pozwolą na kolejny krok w rozwoju e-commerce.

Maria Bogajewska, prezes Arena.pl

Kupujący mówią ‘sprawdzam’

Czy konsumenci docenią starania i nie odwrócą się od e-commerce? To pokaże czas. Jednego możemy być pewni: nadchodzące miesiące będą poważnym sprawdzianem, którego wyniki mogą okazać się zaskakujące dla obydwu stron.


Źródło: InnerValue

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#eksperci: Sztuka promocji sztuki

Sztuka promocji sztuki

Z okazji Międzynarodowego dnia Muzeów 🎭 zapraszamy Was na debatę z cyklu #eksperci.

Podczas debaty, którą poprowadzi Grzegorz Kiszluk– redaktor naczelny Brief, poruszymy następujące tematy:

📌 Jak pandemia wpływa na sytuację muzeów i innych centrów kultury?
📌 Marketing sztuki – czy sztuka jest produktem?
📌 Sponsoring sztuki
📌 Jak „sprzedawać” sztukę w polsce i zagranicą?
📌 Sztuka ambasadorem naszego kraju

Gośćmi debaty będą:

  •  dr Ewa Łabno-Falęcka – Mercedes Benz Polska
  • Paweł Kastory – Prezes stowarzyszenia „Przyjaciele Muzeum Narodowego w Warszawie” i grupy reklamowej DDB w Polsce
  • Andrzej Pągowski – artysta, grafik

Sztuka jest jedną z tych rzeczy, która wyrywa nas z marnych nastrojów związanych z pandemią. Digitalizacja wystaw na niespotykaną dotąd skalę, pozwoliła na cieszenie się sztuką pokazywaną w różnych zakątkach świata. Dla polskiej sztuki digitalizacja jej pokazywania jest wielką szansą. Mam nadzieję, że artyści, galernicy i muzealnicy zdali sobie z tego sprawę.

Paweł Kastory 

Mam wrażenie, że przynajmniej w Polsce, promocja sztuki w pandemii nie różni się od promocji sztuki w nie-pandemii: to zajęcie trudne i niewdzięczne, dla siłaczek/siłaczy, a przynajmniej upartych i niepoprawnych optymistów. 

dr Ewa Łabno-Falęcka

ℹ️ Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na fanpage BRIEF oraz na stronie głównej brief.pl.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF