...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

E-gigant u naszych bram. Amazon w Polsce – szansa, zagrożenie czy wyzwanie?

amazon aplikacja

Wejście Amazonu do Polski jest szansą, zagrożeniem czy wyzwaniem? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć prelegenci najbliższego spotkania #eksperci, które odbędzie się 25 marca o godzinie 10:00.

Polska wersja Amazona wystartowała na początku marca br. Na ten debiut czekała cała branża e-commerce, bo platforma ta może dokonać poważnych zmian na polskim rynku. Z pewnością istotnie wesprze rozwój branży, sprofesjonalizuje rynek i jednocześnie podniesie oczekiwania kupujących w zakresie doświadczenia zakupowego, a samych sprzedawców w obszarze dostępności danych i głębokości insight-u wspierającego strategię sprzedażową. Szczególnie ten drugi aspekt wydaje się być bardzo interesujący. Amazon daje praktycznie nieograniczony dostęp do rynku globalnego, co osadzi go na stałe w planach i koncepcjach sprzedaży wielu marek.

Nie możemy jednak zapominać o mocnej pozycji Allegro na naszym rodzimym rynku. 2021 rok może być przełomowy pod względem postrzegania tej marki jako synonimu sprzedaży. Amazon wymusi dalsze inwestycje w jakość obsługi klienta, a Allegro ma tego świadomość – już od jakiegoś czasu komunikuje sprzedawcom nowe miary i obostrzenia w tym zakresie. W mojej ocenie bitwa będzie zacięta, a ogólny wzrost e-commerce spowoduje, że będą dla siebie zdrową konkurencją.

To, czy Amazon zdominuje nasz rynek w taki sposób, jak stało się to na zachodzie Europy zależy od tego, jak wiele zainwestuje w Polsce, na przykład od strony marketingowej, czy jak szybko wdroży najważniejsze programy skierowane do konsumentów i sprzedawców. Nie bez znaczenia jest również jego świetna infrastruktura i możliwość zaoferowania doskonałego i powtarzalnego doświadczenia zakupowego, co pozwoli wielu sprzedawcom rozwinąć skrzydła, szczególnie za granicą. Skala wpływu Amazon będzie więc pochodną tempa rozwoju platformy na polskim rynku, gdzie zostało jeszcze wiele do zrobienia, aby doprowadzić jakość oferty tego giganta do odpowiedniego, oczekiwanego przez wszystkich poziomu. Wiele wskazuje na to, iż w najbliższym czasie będzie to raczej wzbierająca fala niż błyskawiczne tsunami. Nie zmienia to jednak faktu, iż pociąg ruszył…i będzie się rozpędzał!

Zapraszamy na kolejne wydarzenie #eksperci w ramach 11. edycji #50Kreatywnych⭐️
💡Amazon w Polsce – szansa, zagrożenie czy wyzwanie?
Podczas spotkania prelegenci w składzie:
🔸 Norbert Adutis – Sprzedawca na Amazon od 2018 roku oraz twórca największego kursu dotyczącego Amazon FBA w Polsce – Amazon Freedom Project. Od ponad 2 lat pomaga ludziom startować ze sprzedażą na Amazon z sukcesami.
🔸 Rafał Zakrzewski – CEO Digitree Group. Z wykształcenia politolog, absolwent UMK w Toruniu. Posiada tytuł MBA Rotterdam School of Management/GFKM Gdańsk.
🔸 Karol Tak – Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Tematem ecommerce i digital marketingu zajmuję się już od 10 lat.
Postarają się wyjaśnić:
☑️ Co dla biznesu oznacza wejście Amazon na polski rynek.
☑️ Jaki jest potencjał marketplace’ów, jak biznesy mogą z tego potencjału skorzystać.
☑️ Czy sprzedaż na marketplace’ach jest trudna, jak zacząć? (strategia wejścia w kanał marketplace)
👉🏼 I przekazać – cenne inspiracje dla biznesów pod kątem sprzedaży na Amazonie: co sprzedawać i jakie produkty są atrakcyjne pod katem odbiorców 💪🏼
❗️❗️ Wydarzenie jest bezpłatne, ale wymagana jest rejestracja ➡️ http://bit.ly/30NgAcs ❗️❗️
plansza 50 Kreatywnych

Autor: 

Rafał Zakrzewski

Rafał Zakrzewski – CEO Digitree Group. Z wykształcenia politolog, absolwent UMK w Toruniu. Posiada tytuł MBA Rotterdam School of Management/GFKM Gdańsk. W latach 2004-2015 był związany z Procter&Gamble, gdzie zajmował różne stanowiska menadżerskie w dziale sprzedaży kanału nowoczesnego, profesjonalnego oraz trade marketingu, pracując z takimi markami jak Oral-B czy Head&Shoulders. W P&G zdobywał również pierwsze doświadczenia międzynarodowe zarządzając rozwojem kategorii Oral Care dla obszaru CEEMEA. W 2015 roku przeszedł do Irlandzkiego koncernu Glanbia jako Country Manager odpowiedzialny za Polskę, następnie zarządzał całością regionu Europy Środkowej, a od 2017 roku strategicznym dla Glanbii regionem Niemiec, Beneluksu, Austrii i Szwajcarii. Odpowiedzialny był za restrukturyzację i budowę regionalnych kompetencji i narzędzi w zakresie e-commerce oraz digital marketingu. Swoje doświadczenie wykorzystywał również w branży reklamowej, wspierając rozwój firmy Metromedia Polska oraz w branży konsultingowej, gdzie współpracował z Global Strategy Poland – włoską firmą specjalizującą się w konsultingu strategicznym. W sierpniu 2020 roku objął stanowisko Prezesa Zarządu Digitree Group S.A.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Quo vadis social media? Clubhouse killer innych portali społecznościowych? #eksperci

Clubhouse

Zapraszamy na spotkanie #eksperci w ramach 11. edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie które odbędzie się 23 lutego o godzinie 19:00 na facebookowym profilu Brief.pl, a jego głównym wątkiem będzie portal Clubhouse.

Rozwijające się portale społecznościowe, ich szanse oraz zagrożenia jakie za sobą niosą będą podstawą dyskusji kolejnego spotkania z cyklu #eksperci organizowanego przez redakcję BRIEF w ramach całorocznych programów rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, a tematem przewodnim będą Social Media oraz fenomen prężnie rozwijającego się portalu Clubhouse. #eksperci mają na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między ekspertami z danych dziedzin przy jednoczesnej aktywności chatujących widzów. Wydarzenie odbędzie się 23 lutego o godzinie 19:00 w formie webinaru  na facebookowym profilu Brief.pl – Link.

W debacie wezmą udział:

 

Bogumiła Sobiczewska – przedsiębiorczyni, członkini zarządu Stowarzyszenia Startup Founders

 Bogumiła SobiczewskaClubhouse jest agorą, na której można znaleźć wszystko – i filozofów i handlarzy błyskotek. Na obecnym etapie działania algorytmu jej używanie wymaga dużej czujności, bo trafiając na określone grono ludzi można ją pokochać lub znienawidzić. Czy wyprze inne platformy? Nie sądzę. Clubhouse nie jest dla każdego, i to nie tylko z powodu ograniczonej ilości zaproszeń.

 

 

 

 

Marcin Sokołowski – CEO Sharebee

Marcin Sokołowski

Clubhouse „wynalazł na nowo” rozmowę. Rozmowę odartą z foto-błysków, emotikonek, filtrów i grafik. Użytkownikom magia Clubhouse podoba się coraz bardziej – liczba osób na platformie rośnie w postępie geometrycznym a wycena sięgnęła 1 mld USD i to po niespełna roku od uruchomienia serwisu.

 

 

Adrian Martinez – CMO i współzałożyciel HR Embassy

Adrian Martinez

Clubhouse świetnie wpisuje się w trend voice only, który widać od jakiegoś czasu. Mamy dosyć siedzenia przed kamerkami i ekranami, wystarcza nam komunikacja głosowa, która nabiera na znaczeniu. Tylko czy Clubhouse na zawsze zmieni porządek mediów społecznościowych? Czy będzie tylko modą, która szybko przeminie? Głosuje za tym drugim.

 

 

 

 

 

Paweł Tkaczyk – Wszechojciec MIDEA sp. z o.o.

Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk – jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro, wieloma mniejszymi firmami. Doradza startupom i innym przedsiębiorstwom – jako mentor np. podczas Startup Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – piszę blog o budowaniu marki, popełnił trzy książki: „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” oraz „Narratologia”. Prowadzi szkolenia z marketingu, brandingu, social media… Kocha literki niemal w każdej – poza Comic Sans – formie.

 

 

 

 

 

 

Jakub Biel – ekspert ds nowych mediów

Jakub Biel

Kreatywne reklamy robił już w kosmosie, telegazecie, TikToku, a nawet na Pornhubie. Na co dzień pomaga największym markom w niestandardowych kampaniach. Wykładowca akademicki i prelegent m. in. Infoshare czy TEDx.

 

 

 

 

 

Prowadzący:
Grzegorz Kiszluk – Redaktor naczelny Brief.pl

 

Wydarzenie jest bezpłatne. Serdecznie zapraszamy!

Facebook

Partnerzy 50

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Druga fala przymusowej pracy zdalnej – jak tym razem zrobić to lepiej i skorzystać długofalowo? [#eksperci DREAM EMPLOYER]

debata Dream Employer praca zdalna

Druga fala przymusowej pracy zdalnej - jak tym razem zrobić to lepiej i skorzystać długofalowo? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć podczas spotkania on-line #eksperci Dream Employer.

Wiosną tego roku zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę. Z dnia na dzień musieliśmy porzucić wszystkie nawyki. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości było szokiem. I nie chodzi tylko o zupełnie inną organizację pracy, wygospodarowanie przestrzeni we własnym domu/mieszkaniu, czy dzieci, które jednocześnie mają homeschooling.

Najgorsza była niepewność i obawa wywołana całą sytuacją i zagrożeniem, jakie stało przed firmami, managerami i poszczególnymi pracownikami.

Po kilku miesiącach sytuacja się powtarza. Czy wyciągnęliśmy wnioski? Czy nauczyliśmy się elastyczności i szybkiego reagowania?

Jeszcze w lipcu sytuacja wyglądała na stabilną. Wyniki badania Digital Leadership przeprowadzonego przez ekspertów z RemoteSchool wskazują, że pracownicy bardzo dobrze ocenili współpracę z menedżerami i sposób, w jaki firmy poradziły sobie z przymusowym home office’em. Czy jednak nie było to chwilowe zachłyśnięcie i zjednoczenie w obliczu zagrożenia?

Przepracowanie, problem z planowaniem przerw, utrudniona współpraca z innymi członkami zespołu, łatwe rozpraszanie się czy kłopoty techniczne – tak obecnie wygląda codzienność większości menedżerów. Do tego szwankująca motywacja i brak wsparcia organizacyjnego powoduje jeszcze większe poczucie samotności i rozczarowanie.

Praca zdalna to nadal rewolucja. Nie możemy pracować tak samo, jak robiliśmy to kilka miesięcy temu. Przed nami kolejne, długofalowe wyzwania.

  • Aktualna sytuacja zmieni kulturę pracy i wymusi zmianę modelu biznesowego.
  • Jako menedżer/ szef/ lider potrzebujesz nowej postawy i umiejętności.
  • Potrzebujesz rozwiązań, by z kryzysowego, przejść na świadomy i skuteczny model pracy.
  • Musisz wiedzieć, jakich błędów nie popełniać, by była jakość, a nie „jakoś”.

W ramach programu Dream Employer postanowiliśmy wesprzeć Was w powrocie do pracy w systemie zdalnym i przygotowaliśmy serię wydarzeń online, które pomogą zorganizować i zarządzać pracą zdalną w Waszych firmach.

Debata #eksperci Dream Employer:
Druga fala przymusowej pracy zdalnej – jak tym razem zrobić to lepiej i skorzystać długofalowo?

Kiedy? 29 października, 9:30

Prelegenci: 

  • Nadia Harris – HR Remote Work Advocate
  • Maciej Gałecki – CEO, Bluerank
  • Krzysztof Ducal – Director of Sales,  Dell Technologies
  • Monika Reszko – psycholog biznesu, ekspert ds. komunikacji.
  • Wioletta Kandziak – Dyrektor Wykonawczy ds. Kadr, PKN ORLEN
O czym będziemy mówić? 
  •  jak zmieni się model biznesowy naszych firm?
  • jak zarządzać różnicami pokoleniowymi i wynikającymi z nich preferencjami stylu pracy?
  • jaki sposób zarządzania może pomóc organizacji przyspieszyć adaptację?
  • jak zmieni się rola menedżerów i czego dziś powinni się uczyć?
  • z jakimi wyzwaniami spotka się HR i które narzędzia przejdą do lamusa?
  • i wreszcie, jak trwale utrzymywać zaangażowanie i poczucie zespołowości?

Zmiany odczujemy wszyscy, a te pytania, które zadają sobie dziś nie tylko liderzy, ale to głównie im potrzebne są odpowiedzi. W gronie ekspertów poszukamy rozwiązań, jak to odczuwalną zmianę zamienić w korzyści, a nie odchorowywać ją przez lata. 

Jeśli zależy Ci na tym, by być liderem, który nie siedzi po godzinach i odnosi sukcesy dzięki swoim własnym zasadom, a ludzie, z którymi pracuje są lojalni i zadowoleni – to spotkanie jest właśnie dla Ciebie.  Zapisując się na wydarzenie otrzymasz Raport z badania Digital Leadership – przywództwo i satysfakcja w modelu zdalnym, przeprowadzonego przez RemoteSchool.net.

ZAREJESTRUJ SIĘ 

 

Spotkanie „Druga fala przymusowej pracy zdalnej – jak tym razem zrobić to lepiej i skorzystać długofalowo?” rozpoczyna serię bezpłatnych mini szkoleń z zakresu pracy i zarządzania zespołami w trybie zdalnym. 

  •  Jak utrzymać zaangażowanie pracowników – szkolenie dla szefów zespołów zdalnych i rozproszonych   ZAPISUJĘ SIĘ
  • Z tym daj sobie spokój – co w modelu zdalnym powinien zmienić HR   ZAPISUJĘ SIĘ
  • Zarządzanie pracą zdalną – praktyczny warsztat dla menedżerów   ZAPISUJĘ SIĘ
  • To działa – skuteczna komunikacja w zespole zdalnym   ZAPISUJĘ SIĘ 

Partner Merytoryczny wydarzenia: Remote School

partnerzy DE program

„>

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trudna sztuka komunikacji B2B w sieci

eksperci online dla b2b komunikacja leady

Ostatnie miesiące przeniosły marki i biznesy w nową rzeczywistość. Dla tych, którzy dotychczas pomijali kanały digitalowe – czas nadrobić zaległości! Internet to doskonałe miejsce nie tylko dla marek konsumenckich, ale również dla B2B, które z powodzeniem mogą generować wartościowe kontakty sprzedażowe.

Jeszcze kilka miesięcy temu nikogo nie dziwiło, że istnieją firmy, które mimo rozbudowanej sieci sprzedaży, dobrych wyników i rozwojowego kierunku nie prowadziły aktywnej komunikacji online lub po prostu w internecie nie istniały. Cała sprzedaż z sukcesem odbywała się offline, a wszystko opierało się na dobrych relacjach i spotkaniach handlowych. Świat się zmienił i właściwie w przyśpieszonym tempie wiele firm dziś chce skutecznie sprzedawać online. To możliwe, również dla firm B2B, jednak żeby osiągnąć efekty i uzyskać wartość sprzedażową dla swojej firmy, trzeba „odrobić kilka niezbędnych lekcji marketingowych”. Żeby sprzedawać czy generować wartościowe leady w internecie dla marek B2B, trzeba często zrobić krok w tył, przemyśleć strategię i nadrobić czas nieobecności online. 

Kanały digitalowe z sukcesem zastępują cold calling, cold mailing czy nawet wizyty na targach branżowych. Ich mierzalność, możliwość elastycznego dopasowania, badanie zachowań grupy docelowej świadczą o dużej przewadze nad działaniami offline. Jednak performance marketing dla B2B nie jest drogą na skróty – wręcz przeciwnie to długa, wymagająca systematyczności, pomysłu i długofalowej strategii, a co najważniejsze ta droga wymaga dotarcia do użytkowników w wąskim targecie, przekonania ich, zbudowania relacji i… wyprzedzenia konkurencji. Jak sprawnie zacząć generować leady B2B online? Jakie kroki trzeba wykonać, żeby digital marketing był skuteczny? Kiedy spodziewać się pierwszych efektów i jak je mierzyć? Zapraszam na webinar o generowaniu leadów B2B!

Dominika Dycha – Head of Business Development w Agencji JU:

Ostatnie miesiące przeniosły marki i biznesy w nową rzeczywistość. Dla tych, którzy dotychczas pomijali kanały digitalowe – czas nadrobić zaległości! Internet to doskonałe miejsce nie tylko dla marek konsumenckich, ale również dla B2B, które z powodzeniem mogą generować wartościowe kontakty sprzedażowe.

➡️ Jak rozpocząć komunikację B2B online?
➡️ Jakie kanały są najskuteczniejsze?
➡️ Jak mierzyć efekty?
➡️ Kiedy można spodziewać leadów?

📣 Zapraszamy na wystąpienie live, z którego dowiecie się, jak skutecznie komunikować się i inwestować w swoją markę, aby generować wartościowe leady.

✔️ O czym: jak generować leady dla B2B w internecie.

✔️ Dlaczego: aby pokazać, że lead generation dla B2B wymaga przemyślanej strategii działania w wielu kanałach e-marketingu i nigdy nie jest drogą na skróty.

✔️ Dla kogo: dla osób, które zarządzają marketingiem dla marek B2B (branże agro, elektro, budowlanka, przemysł).

✔️ Co zyskasz: fachową i specjalistyczną wiedzę o tym, jak skutecznie działać online oraz ciekawe case study z rynku.

✔️ Jak długo będzie trwał webinar: 30 minut.

PRZEBIEG SPOTKANIA:

1. Czy każdy może generować leady online?
2. Grupa docelowa B2B = H2H.
3. Dzisiejsza komunikacja – jak się komunikować?
4. Leady na JU:tro – jak je zdobywać i jak mierzyć efekty?
5. Case study i podsumowanie.

💡Ekspert: Dominika Dycha – Head of Business Development w Agencji JU:, odpowiada za rozwój biznesu w kompleksowych projektach digitalowych, zarządza zespołem sprzedaży, który specjalizuje się w pozyskiwaniu Klientów w branżach B2B takich jak: agro, retail, elektryka czy budowlanka.

➡️ Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest zarejestrowanie się przez poniższy link: https://bit.ly/3hIPgm6

Partnerzy 10. edycji rankingu 50 kreatywnych

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy rezyliencja jest najbardziej pożądaną kompetencją przyszłości? #eksperci w Solutions Rent

kompetencje przyszłości #eksperci debata Joanna Średnicka

Kolejne spotkanie #eksperci odbyło się 5 lutego w Solutions Rent przy Placu Trzech Krzyży. Spotkanie miało formę debaty, którą moderował Paweł Zawadzki. Tematem spotkania były kompetencje przyszłości.

W ostatni wtorek odbyło się dwunaste już spotkanie z cyklu #eksperci organizowanego przez redakcję BRIEF w ramach całorocznych programów rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. #eksperci mają na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między ekspertami z danych dziedzin a uczestnikami. Wydarzenia organizowane są w formie paneli dyskusyjnych bądź debat odbywających się w luźnej atmosferze, która sprzyja aktywnemu uczestnictwu w spotkaniach. Tematy poruszane dotychczas to m.in. sztuka prezentacji, sharing economy, e-sport i gaming, zarządzanie energią czy marketing sportowy.

Ostatnie spotkanie miało formę debaty, którą poprowadził Paweł Zawadzki (Większe Logo). Jej tematem były kompetencje przyszłości, które zapewniają sukces zawodowy i osobisty. Do rozmowy zaprosiliśmy: dr hab. Katarzynę Śledziewską (Executive Director DELab UW), Agnieszkę Zawadzką-Jabłonowską (Director of Coaching and Mentoring Center at Koźmiński University oraz członek rady programowej magazynu Coaching), Agatę Stafiej-Bartosik (Country Director Poland, Ashoka Innovators for the Public) oraz Joannę Średnicką (CEO Pracownia Gier, Co-Founder Game Changers Academy).

Czym są kompetencje przyszłości?

Transformacji cyfrowa to nie tylko technologie, nie chodzi o to, by zmieniać tylko środowisko technologiczne –
ważne są też umiejętności cyfrowe, umiejętność rozwiązywania złożonych problemów. Kluczowe stają się kompetencje poznawcze — musimy umieć się uczyć niezależnie od wieku, w jakim jesteśmy — nie wiemy, jak będzie funkcjonować rynek, jak będzie wyglądała praca. A przy tym niezbędne są kompetencje społeczne — inteligencja emocjonalna, umiejętność radzenia sobie w zespole — wyjaśniła dr hab. Katarzyna Śledziewska.

Joanna Średnicka uważa, że kompetencje przyszłości to te, których świat wymaga, a szkoła nas ich nie uczy i to właśnie tych umiejętności wymaga się na początku drogi zawodowej. Wśród nich jest samoświadomość, umiejętność uczenia się i zdolność do współpracy.

Sprawdź również: Czy gospodarka współdzielenia zmieni sposób myślenia o własności? #eksperci o sharing economy

Według Agnieszki Zawadzkiej-Jabłonowskiej kluczowa jest umiejętność przewidywania przyszłości, co będzie ułatwiało zaadaptowanie się do panujących warunków i przede wszystkim ułatwiało przyjmowanie czarnych łabędzi. Bardzo ważne są również zdolność do krytycznego myślenia i osadzania w rzeczywistości, ponieważ coraz więcej pracy wykonują za nas maszyny i sztuczna inteligencja oraz szeroko rozumiana rezyliencja.

Agata Stafiej-Bartosik zgodziła się z poprzedniczkami i podkreśliła duże znaczenie rezyliencji. Jako kluczowe w dzisiejszym świecie przeładowanym różnymi bodźcami i nieskończoną ilością informacji wymieniła uważność i umiejętność skupienia. Według Stafiej-Bartosik w związku z tym, że na znaczeniu traci stary model przywództwa, bardzo ważna będzie umiejętność przekazywania wiedzy i uczenia pracowników na niższych szczeblach podejmowania decyzji, które teraz podejmują szefowie.

Katarzyna Śledziewska zwróciła uwagę, że zmienia się system i modele pracy, coraz częściej pracujemy jako freelancerzy. Musimy być przygotowani na to, że nie koniecznie zawsze będziemy pracować w stałych zespołach i stałych lokalizacjach. Również nasze zadania będą bardzo rozproszone. W związku z tym powinniśmy posiąść umiejętność pracy w systemie rozproszonym.

Jak odnaleźć się w tej rzeczywistości?

Joanna Średnicka zauważyła, że rezyliencja to nie tylko umiejętność dostosowania się do zmieniających warunków, ale także zdolność do odzyskiwania równowagi po porażce w biznesie, do odtwarzania utraconych sił w życiu prywatnym. Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na to, że kompetencje są jak mięśnie. Powinniśmy je ćwiczyć i rozwijać, ale jednocześnie pamiętać o tym, że bardzo rozwinięte mięśnie, które ułatwiają pewne czynności, jednocześnie często utrudniają wykonanie innych. Dlatego warto budować swoją wewnętrzną siłę i wzmacniać samoświadomość.

Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska zgodziła się z wypowiedzią poprzedniczki, że kompetencje należy rozwijać i ważne jest, by był to trening ogólnorozwojowy. Mówiąc o rozwoju rezyliencji, zaznaczyła, że składa się na nią wiele pomniejszych kompetencji jak np. umiejętność czerpania ze wsparcia społeczeństwa i nic tak nie pomaga w jej rozwoju, jak odniesienie jakiejś porażki.

Pomimo tego, że tworzymy rozwiązania, które coraz bardziej izolują nas od ludzi, to my sami decydujemy o tym, jak korzystamy z technologii, aplikacji i oprogramowania. Krytyczne myślenie bardzo pomaga w podejmowaniu tych decyzji – dodała Zawadzka-Jabłonowska.

Według Agaty Stafiej-Bartosik kierując się tylko wynikami biznesowymi, firmy bardzo szybko stracą wielu pracowników. Tak więc priorytetem jest uświadamianie przedsiębiorcom, że jako przywódcy muszą myśleć w pierwszej kolejności o swoich pracownikach i zadbać o to, by szkolić ich w zakresie kompetencji, które są potrzebne do tego, by odnieść wspólnie sukces. Stafiej-Bartosik podkreśliła, że biznes funkcjonuje dobrze, jeśli osoby, które go prowadzą, potrafią sobie odpowiedzieć na pytanie: jakich kompetencji potrzebują moi pracownicy?

Joanna Średnicka zaakcentowała, że moment, kiedy pracownicy powinni zacząć myśleć o swoich kompetencjach i zacząć je zdobywać to nie jest moment kiedyś w przyszłości. Transformacja cyfrowa dzieje się tu i teraz, więc są to ostatnie momenty, by osoby, którym grozi zastąpienie przez roboty i algorytmy zaczęły już teraz zdobywać nowe umiejętności i mogły się przekwalifikować. I to właśnie biznes powinien je w tym wspierać.

Zobacz również: Czy gaming i e-sport oznaczają to samo? – #eksperci o marketingu e-sportowym

Na pytanie, jakie są zawody przyszłości, czyli takie, które nie zostaną zastąpione przez technologie, uczestniczki debaty wymieniły m.in.: opiekę nad dziećmi i osobami starszymi, barbera, managerów projektów, agile managerów, zawody rzemieślnicze, które dają możliwość bliskiego kontaktu z klientem jak np. szewc.

Najbardziej pożądane kompetencje przyszłości wymienione przez rozmówczynie i uczestników spotkania:
– kompetencje cyfrowe
– uczenie się, ciągłe uczenie się, agile learning,
– zdolności prognostyczne, umiejętność przewidywania i wnioskowania
– krytyczne myślenie,
– wybieranie i realizowanie priorytetów, kompetencja „dowożenia”,
– umiejętność stawiania człowieka w centrum biznesu, humanizowanie biznesu,
– zdolność i umiejętność pracy w płynnych zespołach i płynnych strukturach,
– konstruktywna zdolność do samoregulacji stresu, rozładowywania złych emocji, dbanie o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne,
– elastyczność i zwinność,
– uważność i umiejętność skupienia,
– odporność psychiczna i umiejętność odtwarzania utraconych sił, czyli rezyliencja,
– zdolność do autorefleksji,
– samoświadomość,
– współpraca,
– budowanie autentycznych relacji.

#eksperci kompetencje przyszłości debata notatka graficzna graphic recording ExplainVisually.co

Dziękujemy wszystkim uczestnikom wydarzenia i zapraszamy na kolejne spotkania #eksperci!

 

Anita Florek

PSPR zdecydowało o swojej przyszłości

Walne Zebranie Członków PSPR

Polskie Stowarzyszenie Public Relations zatwierdziło kierunek swojej ewolucji i zmiany organizacyjne poprzez uchwalenie nowego statutu oraz przepisów wewnętrznych. W trakcie realizacji lub w bliskich planach jest szereg inicjatyw poszerzających spektrum działań PSPR na rzecz całej branży, w tym przede wszystkim osób, podmiotów, które tworzą zawodową społeczność stowarzyszenia. Kręgosłup PSPR mają stanowić Kluby Eksperckie oraz aktywne ciała doradczo-opiniujące: Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR oraz Rada Etyki Public Relations.

Walne Zebranie Członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations pochyliło się nad opracowaną przez zarząd strategią rozwoju swojej organizacji, a także nad wynikającymi z niej zmianami formalnymi (statut, regulaminy). Plan obejmuje czas do marca 2021 roku, z możliwością kontynuacji w kolejnej kadencji.

Obrady Walnego w gościnnych progach siedziby PZU wzbudziły duże zainteresowanie członków, którzy przyjechali nie tylko z Warszawy, ale też z Krakowa, Gdańska, Olsztyna, Śląska czy Wrocławia. Wśród tych, którzy nie mogli uczestniczyć osobiście konsekwentnie propagowana jest możliwość zdalnego głosowania – w trybie pełnomocnictw, z czego tym razem skorzystało kilkadziesiąt osób. Poparcie poszczególnych uchwał na Walnym zebraniu oscylowało w przedziale 80-90%.

Jak podkreślają władze stowarzyszenia nadrzędnym celem strategii jest praktyczność i użyteczność realizowanych działań.

Strategia rozwoju PSPR w ujęciu wewnętrznym ukierunkowana jest na podwojenie liczby członków względem stanu z początku kadencji, aktywizacja członków dzięki sieci Klubów Eksperckich zrzeszających ludzi wokół ich specjalizacji PR-owych lub sektorowych zamiast wokół regionu
ich zamieszkania. A to wszystko przy jednoczesnym formalnym uproszczeniu struktury organizacji
i biurokracji z tego wynikającej. Priorytetem jest pragmatyczna współpraca przynosząca realną zmianę np. w postaci kodeksów, rekomendacji, wzorców dokumentów, raportów oraz wymiana doświadczeń i networking. Będziemy równocześnie wzmacniać pakiet bezpośrednich i pośrednich korzyści z członkostwa w PSPR. W ujęciu na zewnątrz wdrażamy w praktyce poszerzenie katalogu działań z naciskiem na wszelkie regulacje prawne i samoregulacje podnoszące profesjonalizm branży, a także zabiegamy o wzmocnienie pozycji PR w polskiej nauce. Dysponujemy skromnym budżetem, ale sukcesywnie rośnie nasz ambitny zespół aktywistów. Należy podkreślić, że wszyscy pracujemy społecznie. Wspólnie chcemy osiągnąć poważny, korzystny wpływ stowarzyszenia
na branżę. Poczynając od rzeczy tak oczywistych, ale pożądanych, jak reaktywacja w odświeżonej wersji nagród PSPR, po udział w Radzie Sektorowej Branży Komunikacji Marketingowej, aranżowanej przez SAR i IAB.

Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR

Organizacja w praktyce już od kilku miesięcy samodzielnie inicjuje lub poszukuje okazji i partnerów do współpracy w zakresie wszelkich uregulowań, standaryzacji wartościowych dla szeroko rozumianego zawodu specjalisty PR oraz rynku usług PR. Między innymi stowarzyszenie zamierza doprowadzić do sformułowania obszernej i praktycznej linii orzeczniczej Rady Etyki Public Relations w oparciu o regularne przekładanie zgłoszeń do Rady oraz reformę jej funkcjonowania. Warto też odnotować, że Emilia Zakrzewska jako przedstawicielka zarządu PSPR dołączyła do Coalition of Influencers on Integrity in Public Decision-Making OECD, która zrzesza ekspertów z całego świata zainteresowanych działaniem na rzecz transparentności i przejrzystości działań lobbingowych. Stowarzyszenie wstąpiło również do Rady Towarzystw Naukowych przy PAN, do czego upoważnia je stale poszerzające się w PSPR grono naukowców specjalizujących się w PR i komunikacji społecznej. Natomiast Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR przy PSPR będzie przygotowywała praktyczne rekomendacje i przewodniki wspierających PR-owców w ich codziennej pracy oraz zaproponuje standardy branżowe i skonsultuje analogiczne inicjatywy Klubów Eksperckich PSPR.

Najważniejsze zmiany uchwalone w statucie oraz regulaminach organizacji to: poszerzenie skali i wachlarza działalności, formalne powołanie do życia Klubów Eksperckich oraz odejście od formuły oddziałów regionalnych (od kilku lat istniał już tylko jeden – na Śląsku), doprecyzowanie charakteru członkostwa wspierającego, czy dwukadencyjność Prezesa. Ponadto Walne Zebranie z aprobatą przyjęło nową formułę wyborów władz, która ma sprzyjać transparentności i podniesieniu jakości procesu wyborczego. Będzie on trwał 6 tygodni i pozwoli kandydatom na skuteczne dotarcie ze swoim programem do każdego z członków, a z kolei członkom umożliwi spokojną, rzeczową ocenę kandydatur.

Wszystkie te inicjatywy merytoryczne i formalne składają się w czytelną, odważną wizję naszej organizacji, odpowiadającą na szereg problemów i wyzwań branży public relations. Jest to strategia bardzo trudna do zrealizowania, wymagająca wielkich nakładów pracy. Niemniej, aktywność Stowarzyszenia w kończącym się roku napawa optymizmem. Natomiast przyjmowanie w każdym miesiącu po kilkoro nowych członków, od specjalistów po dyrektorów PR, czy szefów agencji,
wydaje się być najlepszym miernikiem tego, jak branża ocenia kurs obrany w PSPR. Rezultaty głosowań naszego środowiska podczas Walnego Zebrania również nie pozostawiają wątpliwości. Zapowiada się, że 26. rok działalności będzie niezwykle ważnym oraz interesującym w historii PSPR.

Jan Matysik, przewodniczący Rady Nadzorczej PSPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Quora jest już dostępna w języku polskim

Quora po polsku

Po udanej fazie beta, Quora po polsku jest teraz dostępna dla wszystkich. Użytkownicy mogą dołączyć do platformy na stronie pl.quora.com lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Platforma Quora została założona w 2009 roku przez Adama D'Angelo, ówczesnego dyrektora ds. technologii w Facebooku. Misją Quora jest dzielenie się wiedzą z całym światem. Obecnie platformę odwiedza ponad 300 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie, w dwudziestu czterech wersjach językowych.

Quora — platforma pytań i odpowiedzi — ogłosiła uruchomienie usługi Quora po polsku. Platforma jest teraz dostępna po polsku dla wszystkich. Można na niej zadawać pytania, dzielić się swoją wiedzą i uczyć się od innych, aby lepiej zrozumieć świat. Quora dostępna jest także w 23 innych wersjach językowych.

Misją Quora jest dzielenie się wiedzą z całym światem. Większość globalnych zasobów wiedzy nie jest dostępna publicznie w internecie. Dlatego właśnie Quora stworzyła platformę pytań i odpowiedzi, w obrębie której ludzie mogą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w wielu różnych dziedzinach.

Uruchomiona w języku angielskim w 2010 roku platforma rozrosła się do ponad 300 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Z Quora korzystają ludzie na całym świecie, a ponad połowę tej liczby stanowią użytkownicy spoza Stanów Zjednoczonych. Od samego początku platforma przyciąga największe osobistości i ekspertów, którzy odpowiadają na wszelkiego rodzaju pytania zadawane przez użytkowników Quora i dzielą się wiedzą, która nie była wcześniej dostępna. Sławne osoby takie jak Barack Obama, Premier Kanady Justin Trudeau, czy reżyser Alfonso Cuarón odpowiadają na pytania na Quora.

Naszą misją jest dzielenie się wiedzą o świecie. Tworzymy platformę pełną wysokiej jakości treści
i to wspaniałe widzieć tych wszystkich ludzi, także spoza Stanów Zjednoczonych,
którzy dzielą się swoją wiedząi doświadczeniem. Jest wiele polskojęzycznych osób,
które korzystają 
z Quora po angielsku, a teraz kiedy otwieramy Quora po polsku mamy nadzieję,
że pozwoli to zwiększyć udział polskiej społeczności wśród wszystkich użytkowników platformy.

Adam D’Angelo, CEO i założyciel Quora

W październiku Quora uruchomiła wersję beta w języku polskim z udziałem niewielkiej grupy zaproszonych użytkowników. W ciągu kilku miesięcy platforma wypełniła się wysokiej jakości treściami tworzonymi przez osoby z różnych branż — wykładowców akademickich, programistów, projektantów graficznych, założycieli firm, dziennikarzy, artystów.
W ciągu tego czasu na Quora w języku polskim pojawiły się wyczerpujące odpowiedzi w różnorodnych tematach, takie jak:

Jak działa Quora?

Na Quora każdy może zadać pytanie na dowolny temat. Quora dystrybuuje te pytania do osób, które są najlepiej wykwalifikowane do udzielenia przydatnych odpowiedzi wysokiej jakości, w oparciu o ich specjalistyczną wiedzę
i doświadczenie. Bazując na odpowiedziach, które pisze dana osoba oraz tematach i osobach, które obserwuje na platformie, Quora prezentuje użytkownikowi spersonalizowane treści, którymi będzie zainteresowany.

Quora jest w stanie dostarczać dobre odpowiedzi na pytania w oparciu o wiarygodność autorów na platformie, opinie uzyskane od innych członków społeczności oraz funkcje produktu, które tę wiarygodność gwarantują. Profile na Quora są rozszerzeniem tego, kim są ludzie w prawdziwym świecie — zasada używania prawdziwego imienia
i nazwiska zwiększa poziom uczciwości i zaufania do autora i jego odpowiedzi.

Quora wyznaje zasadę „Okazuj życzliwość i szacunek”, która wymaga okazywania uprzejmości podczas korzystania
z platformy. Używamy technologii — uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego i dopasowywania wzorców — do wykrywania i usuwania rzeczy, które pogarszają doświadczenia użytkownika takich jak spam, plagiat i trollowanie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gwiazda, Ekspert, Sceptyk – rodzaje ekspertów wewnątrz firmy

Nadszedł ten dzień – w strategii pojawia się kreowanie wizerunku ekspertów wewnętrznych firmy w jej medialnym otoczeniu. Trzeba wybrać osoby, zacząć z nimi współpracować i w odpowiedni sposób przekonać je, że warto poświęcić czas na komunikowanie się z mediami – a to zadanie nie zawsze bywa łatwe.

Kiedy zaczynałam pracę z medialnymi ekspertami wewnętrznymi firmy, głęboko wierzyłam, że każdy będzie chciał być autorytetem i chętnie zobaczy siebie w mediach. Jako ekstrawertyk nie mogłam sobie wyobrazić, że ktoś nie będzie chciał skorzystać z możliwości budowania własnego personal brandingu w ramach godzin pracy i tak naprawdę – co tu dużo mówić – za darmo. Podczas mojej drogi polegającej na wyszukiwaniu, wybieraniu i współpracowaniu z firmowymi influencerami zauważyłam trzy najczęściej powtarzające się typy. Kompletnie się od siebie różnią, ale do każdego można trafić – niekiedy tylko należy poświęcić na to trochę więcej czasu.

Gwiazda firmy

Charakterystyka: Jest to osoba energiczna, przebojowa, pewna siebie, wspaniale występująca przed kamerą i mająca zawsze dużo do powiedzenia (mądrych rzeczy). Dziennikarze to dla niej świetni towarzysze do przemiłej rozmowy. Generalnie osoba taka pierwsza zgłasza się na ochotnika, jak tylko słyszy o poborze na medialnych ekspertów firmy – od razu widzi w tym sens i korzyści płynące dla wszystkich stron. Warto zaznaczyć, że Gwiazda ma ogromną wiedzę i łatwość jej przekazywania, co powoduje, że dziennikarze uwielbiają z Gwiazdą pracować.
Rady dla PR-owca: Brzmi jak marzenie? Nie ma co ukrywać, praca z taką osobą jest bardzo wdzięczna, ale też wymagająca. Gwiazda nie zadowoli się byle tematem i byle publikacją. Dla Gwiazdy trzeba przygotować specjalne okazje, na które PR-owiec musi porządnie zapracować. Do Gwiazdy, która jest diamentem firmowym, trzeba też mieć bardzo mentoringowe podejście – nauczyć ją czegoś nowego, aby nie poczuła, że PR-owiec jest jej zbędny. Z Gwiazdą powinna pracować menedżerska kadra PR-owców.

Częstotliwość występowania: Superrzadki okaz – połączenie naturalnego talentu z ogromną wiedzą.

Ekspert z prawdziwego zdarzenia

Charakterystyka: Osoba z ogromną wiedzą w swojej dziedzinie. W przeciwieństwie do Gwiazdy, która ma swoje ulubione tematy, ale generalnie jest w stanie skomentować całą branżę, Ekspert ma swoje upatrzone segmenty i za żadne skarby świata nie zmusi się go do skomentowania czegoś, w czym nie czuje się stuprocentowym… ekspertem. Ekspert również szybko kieruje swoje kroki do PR-owca z bardzo konkretnymi tematami, w których widzi konkretny cel biznesowy. Ekspert jest uwielbiany przez dziennikarzy przy bardzo specjalistycznych i wąskich tematach – znajdzie najciekawsze insighty.

Rady dla PR-owca: Praca z typem Eksperta jest bardzo przyjemna. PR-owiec może spać spokojnie i nie musi się obawiać, czy w artykule aby na pewno nie było błędu. Ekspert często wymaga pomocy w zakresie przełożenia jego eksperckiej wypowiedzi na język „bardziej ludzki”. Dodatkowo Ekspert czasem zapomina o wpleceniu story w całość swoich komentarzy. Typ Eksperta ma niekiedy problem z wystąpieniami publicznymi – jest po prostu „sztywny”. Ekspert wymaga pracy nad mową ciała i posługiwania się bardziej zrozumiałym językiem. We współpracy z Ekspertem odnajdzie się energiczny i przebojowy PR-owiec, który pokaże mu, jak w sposób interesujący zaprezentować posiadaną wiedzę.

Częstotliwość występowania: Ludzi o tak ogromnej wiedzy spotyka się rzadko, ale w każdej firmie na pewno można liczyć na przynajmniej kilka takich osób.

Sceptyk

Charakterystyka: Ma wiedzę, ma coś do powiedzenia, ale kompletnie nie wierzy w celowość tego działania. Dlaczego nie wierzy? Powodów może być kilka. Pierwszy z nich: „Mnie wszyscy w branży znają – nie muszę się promować”. Drugi: „Po co to? Nie mam czasu, muszę się zająć pracą”. Trzeci: „Pokaż mi, że to się sprzedaje – ja w to nie wierzę”. Często jest to osoba ważna dla firmy, którą po prostu trzeba promować, bo robi kluczowe projekty albo uczestniczy w kluczowych procesach decyzyjnych.

Rady dla PR-owca: Praca ze Sceptykiem nie jest łatwa. Wymaga ciągłej edukacji tej osoby poprzez wskazywanie efektów biznesowych, które można osiągnąć za pomocą PR. Sceptyka nie można zmuszać, żeby nie zrobić sobie z niego wroga. Trzeba go przekonywać, najczęściej podczas każdego projektu na nowo. Ze Sceptykiem powinien pracować bardzo cierpliwy PR-owiec o analitycznym zacięciu – Sceptyka nie przekonają argumenty o chwale, która na niego czeka, ale przekonają liczby, potencjał biznesowy. Sceptyk nigdy nie przyjdzie samodzielnie do PR-owca – trzeba się do niego udać i ładnie poprosić o współpracę.

Częstotliwość występowania: Bardzo często. Jest mnóstwo osób, które mogłyby komentować mniej wymagające tematy, ale są do tego kompletnie nieprzekonane.

Magdalena Sosna – PR Manager w Komunikacji+PR, agencji wchodzącej skład Grupy Komunikacja+. Zajmuje się doradztwem w zakresie PR korporacyjnego, personal brandingu, a także komunikacji oraz marketingu B2B. Na co dzień zarządza projektami dla międzynarodowych marek. Specjalizuje się w media relations oraz w kreowaniu historii o markach dla interesariuszy zewnętrznych. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy gospodarka współdzielenia zmieni sposób myślenia o własności? #eksperci o sharing economy

6 listopada w przestrzeniach Workin przy Placu Zamkowym odbyło się pierwsze spotkanie #eksperci w ramach 10. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Spotkanie miało formę debaty, w której wzięli udział eksperci - przedstawiciele firmy wykorzystujących ideę sharing economy.

Planując 9. edycję rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, postanowiliśmy urozmaicić program o cykliczne spotkania merytoryczne. Przybrały one formę paneli dyskusyjnych w luźnej atmosferze. Zaprosiliśmy różnych ekspertów, którzy w swoich dziedzinach przybliżali uczestnikom tajniki prowadzenia własnej firmy i największe trendy w biznesie. Wydarzenia spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno uczestników, jak i prowadzących. Postanowiliśmy więc kontynuować ten program i tak oto wracamy z panelami #eksperci w 10. edycji rankingu. 

Czym jest sharing economy? 

Sharing economy płynie z idei wspólnej konsumpcji. To system gospodarczy (ale również społeczny), który zakłada możliwość używania, bez konieczności posiadania na własność.

Z założenia, sharing economy w sensie dosłownym, to użyczanie wolnych lub nie w pełni wykorzystanych zasobów prywatnych (np. BlaBlaCar, AirBnB). Ze względu jednak na rozwój technologii, zmiany społeczno-kulturowe, definicja ta zaczęła się rozszerzać na inne obszary związane z ideą wspólnej konsumpcji jak access economy (gospodarka dostępu) czy on-demand economy (gospodarka „na żądanie). Różnią się one przede wszystkim podejściem komercyjnym i większą rola pośrednika. 

Ze względu na zacieranie się tych definicji w opinii publicznej i stawianie ich na równi ze sobą, postanowiliśmy na naszym spotkaniu rozmawiać o gospodarce dostępu rozumianej w szerszym sensie, a więc z uwzględnieniem gospodarki dostępu i „na żądanie”. 

Ostatnie spotkanie #eksperci wyjątkowo przybrało formę debaty moderowanej przez Pawła Zawadzkiego z Większe Logo. W debacie udział wzięli: Magdalena Marcinowska (Workin Senatorska), Dominik Wolski (Bolt), Marcin Maliszewski (blinkee.city), Leszek Leśniak (Panek CarSharing) oraz Jakub Michałowski (BIRD). 

Jakie wnioski z debaty? 

  • Pojęcie sharing economy bardzo się dzisiaj rozmywa. Obecnie w wynajmie i usługach przeważają modele dostępu, w których znaczącą rolę odgrywa pośrednik, ale nadal są one jednak lepsze niż posiadanie na własność. 
  • Duży wpływ na zmiany w postrzeganiu współdzielenia ma fakt, że posiadanie nie świadczy już o statusie społecznym. 
  • W społeczeństwie funkcjonuje stwierdzenie, że sprzęty współdzielone (hulajnogi, rowery, skutery, samochody itd.) są niczyje. Warto jednak zmieniać tę perspektywę wśród użytkowników i uświadamiać im, że nie są niczyje, a wspólne. To automatycznie zwiększa poczucie odpowiedzialności za użytkowane sprzęty i znacznie ułatwia pracę pośrednikom, a także obniża koszty serwisowania i jednocześnie pozwala utrzymać wysoką dostępność. 
  • Na przykładzie hulajnóg łatwo zauważyć, że klienci na początku — kiedy jest największe zainteresowanie nową technologią — nie dbają o sprzęty. Z czasem jednak wszystko się reguluje i do ludzi dociera, że jeśli nie zadbają o współdzielone rzeczy — sami nie będą mogli z nich kiedyś skorzystać. Uczą się na błędach. 
  • Powody, dla których ludzie zaczynają się przekonywać do gospodarki współdzielenia i z niej korzystać są różne, jednak wszystkie można sprowadzić do kilku najważniejszych: psychologia, wygoda, ekonomia. Grupy motywacji jednak są bardzo zróżnicowane i trudno określić tutaj jakiś standard, choćby demograficzny. 
  • Trudno określić, czy pierwsze było sharing economy, czy zmiana społeczna wywołana rozwojem technologii i dlaczego Polacy zaczęli korzystać ze współdzielenia. Z dużym prawdopodobieństwem u jednych zadecydowało doświadczenie, które pozwoliło przekonać użytkownika do korzystania z sharing economy, u drugich natomiast najpierw nastąpiła zmiana postrzegania własności, co przełożyło się na poszukiwania innych rozwiązań niż posiadanie. 
  • Należy edukować użytkowników w zakresie korzystania ze współdzielonych rzeczy i uświadamiać im, że powinni dbać o nie jak o swoje prywatne — to pozwoli zwiększyć ich żywotność, ale również wpłynie na pewnego rodzaju samokontrolę. 
  • Ogromne znaczenie dla rozwoju współdzielenia ma zaufanie społeczne. Choć naszym rodakom bardzo trudno jest się na nie przestawić, to na przestrzeni ostatnich 10 lat można dostrzec i tak ogromne, pozytywne zmiany. Z dużym prawdopodobieństwem to zmiana technologiczna wywołuje obawy społeczne.
  • W Polsce ogromne znaczenie ma aspekt historyczny i mentalny. Nigdy nie powstanie u nas tak potężny rynek sharing, jak na przykład w Wielkiej Brytanii. Nie lubimy pożyczać prywatnych rzeczy. Mniejszy problem mamy natomiast z pożyczaniem od zewnętrznych operatorów. Dlatego właśnie króluje u nas gospodarka dostępu, a nie gospodarka współdzielenia w sensie dosłownym. 
  • Kontynuowanie i promowanie gospodarki współdzielenia jest bardzo ważne ze względów ekologicznych. Musimy się dzielić tym, co mamy, ponieważ zasoby naszej planety nie są nieograniczone i w pewnym momencie się skończą. Im więcej współdzielimy — tym więcej oszczędzamy zasobów. 
  • Dla prawidłowego funkcjonowania rynku sharing bardzo ważne są odpowiednie regulacje. Bardzo trudno jest jednak doprowadzić do ich wprowadzenia, co odbija się na firmach i ich klientach. Jeśli nie uda się ich wprowadzić, może dojść do takich sytuacji jak w Hiszpanii — gdzie firmy oferujące sharing są blokowane przez rząd z powodu dużych strat w innych sektorach gospodarki. 

Dziękujemy wszystkim za udział w spotkaniu i serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenie #eksperci o kompetencjach przyszłości, które odbędzie się 28 listopada. Szczegóły już wkrótce na naszym Facebook’u i LinkedIn’ie!

Anita Florek