...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wracamy do biur, czyli employer branding wewnętrzny w nowej rzeczywistości

Young,People,With,Face,Masks,Back,At,Work,In,Office

Zanim przejdziemy do konkretów, zacznijmy od teorii: employer branding to inaczej budowanie marki pracodawcy. Kluczowe jest tutaj podkreślenie słowa „marka”, a nie „wizerunek”, które są często stosowane zamiennie. Marka to nazwa, symbol, znak i logo, a także kombinacja tych elementów, służąca wyróżnieniu na tle konkurencji. Wizerunek jest to natomiast wyobrażenie o danym przedsiębiorstwie, produkcie, czy też osobie. Można zatem stwierdzić, że marka jest wartością obiektywną, a wizerunek – subiektywną.  

W dobie nowej rzeczywistości pracodawcy powinni się skupić przede wszystkim na odbudowie firmy, poczynając od wewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. To właśnie pracownicy są filarem i siłą napędową do rozwoju. Bez odpowiedniego wsparcia, mogą być przytłoczeni postpandemiczną normalnością. 

Chcemy zostać na home office

Powrót do rzeczywistości, w większości przypadków oznacza również powrót do biur. Ale co zrobić w przypadku, kiedy pracownicy wracać nie chcą? 

Wszyscy przekonaliśmy się o tym, że w domu pracować też się da – nie tracimy czasu na dojazdach, siedzimy w wygodnym dresie, a nawet możemy zrobić pranie w międzyczasie.  

W jaki sposób można zatem uatrakcyjnić miejsce pracy?

1.Zaoferuj hybrydowy tryb pracy 

W ten sposób pracownicy będą mieli możliwość wyboru, a także stopniowej mobilizacji. Nagły powrót do biura po ponad roku siedzenia w domu może wydawać się przerażający, dlatego nie wymagaj, że od razu wszystko wróci do normy. 

2. Odśwież biuro 

Powrót na stare śmieci? Brzmi nostalgicznie, ale czy zachęcająco? Co jak co, ale powrót do wyremontowanego biura z nowymi meblami czy też sprzętem zdecydowanie wpisuje się w kanon nowej rzeczywistości i odbudowy. 

3. Wprowadź domową atmosferę 

I niekoniecznie mam tutaj na myśli chodzenie w kapciach (chociaż kto wie!). Pracownicy chcą się czuć komfortowo – zarówno pod względem swojego ubioru, jak i nowych nawyków. Dla przykładu: wielu pracowników ceni sobie obecnie ciepły posiłek – i to niekoniecznie z pobliskiego bistro. Warto zadbać w takim razie o kuchnię z odpowiednim wyposażeniem i asortymentem. Dla jednych może mieć znaczenie dobra kawa i porządny ekspres, dla innych – mikrofala i piekarnik. Prawie jak w domu! 

4. Benefity 

Jak już jesteśmy przy tym, co pracodawca mógłby zaoferować swoim pracownikom to warto wspomnieć o benefitach, które mogą „przyciągnąć” ich do biura. Wiele firm posiada strefy relaksu, siłownie czy też gaming roomy. Nie namawiam Cię oczywiście do stworzenia kolejnego biura Google. Jednak zastanów się nad tym, co możesz zaoferować swoim pracownikom na miejscu. Darmowe napoje? Obiad pracowniczy? A może strefę masażu, z której będą mogli skorzystać w wolnej chwili? W wielu przedsiębiorstwach, w których wcześniej panował rotacyjny system zajmowania biurek na open space’ach, pracodawcy oferują biurka na wyłączność w przypadku, jeśli ci zdecydują się na stały powrót do biura. 

5. Organizuj spotkania w biurze 

Czy będzie to świętowanie urodzin pracownika, dzień pizzy, integracja, czy spotkanie kwartalne – nie ma to większego znaczenia, o ile dasz pracownikom powód do przyjścia do biura i spotkania się z kolegami z pracy. Kto wie? Można akurat ktoś zdecyduje się na dołączenie do reszty zespołu? 

6. Pierwszy dzień pracy 

Pamiętaj, że pracownicy, którzy od dawna nie pojawili się w biurze, mogą mieć obawy przed powrotem do niego. Wiąże się to z kwestią przebywania z kompletnie dla nich nowymi osobami, zatrudnionymi w czasie home officów. Co należałoby zrobić w tym przypadku? Wróć do punktu 5.  

 

Jaki jest wniosek? Pracownicy chcą czuć się bezpiecznie, a zarazem komfortowo, dlatego „normalność” w dalszym ciągu powinna pozostać kwestią indywidualną. Pracodawcy muszą w tym wypadku pozostać neutralni, a tym bardziej wyrozumiali w stosunku do swoich pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że po ponad roku pracy zdalnej, zmieniliśmy swoje nawyki, co wiążę się z potrzebą reorganizacji firmy. A to oznacza jedno: praca z biura już nigdy nie będzie taka sama jak wcześniej. W końcu kto by pomyślał, że cały świat skończy na home office? 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Tak będzie wyglądać biuro przyszłości

Solutions.Rent Ethos

Orientacja na pracownika

Już teraz żyjemy w czasach rynku pracownika, a ta tendencja pogłębi się jeszcze bardziej. To właśnie potrzeby, styl pracy i zmieniająca się moda będą stanowić referencję podczas projektowania biur. Zanim zostanie podpisana umowa – rekruterzy zbadają oczekiwania i predyspozycje kandydata. I właśnie na tej podstawie pracodawca przygotuje dla niego zindywidualizowane miejsce pracy. Wszystko po to, żeby zapewnić mu wygodę (np. poprzez dopasowanie mebli biurowych do sylwetki) oraz motywować podczas wykonywania codziennych obowiązków (m.in. nowoczesne biura będą współgrały z osobowością).

– W przyszłości ukłonem w stronę pracownika będzie dostosowanie rozwiązań biurowych pod jego oczekiwania i zagwarantowanie mu optymalnych warunków do pracy. Dzięki temu pozostanie lojalny i nie będzie poszukiwał lepszych ofert. – komentuje Rafał Wilk, COO Solutions.Rent.

Elastyczne biura

Elastyczność jest coraz bardziej pożądaną cechą. Nie inaczej jest w kwestii oczekiwanych rozwiązań biurowych dla firm, które chcą mieć możliwość dynamicznego dopasowania do swojej aktualnej sytuacji. Przestrzeń musi być adaptowalna i gwarantować pełen wachlarz najróżniejszych aranżacji. Burza mózgów? Przestrzeń zamienia się w wielki open space. Pracownicy potrzebują ciszy i pełnego skupienia? Powierzchnia dzieli się na kilka małych biur. 

Mobilne rozwiązania

Coraz częściej możemy pracować z dowolnego miejsca i w nienormowanych godzinach pracy. Nie inaczej będzie w przyszłości. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym prawdopodobny jest scenariusz, w którym pracownik decydujący się na przyjście do firmy, będzie mógł liczyć na system modułowych mebli. Wszystko po to, żeby maksymalnie zindywidualizować aranżację biura pod konkretną osobę. Wielokrotne zmiany wyglądu miejsca naszej pracy? W przyszłości nie będzie stanowiło to większego problemu.

Eko-office

Eko-trendy to już w zasadzie nie trendy, a sposób życia. Filozofia, która dotyka najróżniejsze obszary, w tym także rynek pracy. I nie chodzi tylko o zwiększanie świadomości nt. segregacji śmieci, oszczędzania prądu lub wody, a o wykorzystywanie w aranżacji przestrzeni materiałów takich jak: drewno czy kamień. Już teraz powstają projekty, w których przewidziane są oazy zieleni i relaksu, czy kapsuły wykorzystujące moc natury. Wszystko po to, żeby odpowiednio zadbać o odpoczynek i zdrowie pracowników.

Satysfakcja z pracy

Zdrowa i miła atmosfera w pracy w przyszłości będzie tak samo ważna. Pomimo upływu czasu pewne rzeczy się nie zmienią. Co w przyszłości będzie warunkowało stopień satysfakcji z wykonywanych obowiązków? To samo, co dzisiaj – uśmiechnięci współpracownicy, sprawiedliwy szef i odpowiednia kultura organizacji. Komfort psychiczny pracownika sprzężony jest z jego efektywnością, dlatego w biurze przyszłości duży nacisk będzie położony na budowanie społeczności. Spotkania po pracy, branżowe eventy, czy gamingowe wieczory będą na porządku dziennym… lub nocnym.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 sposobów na to, by powrót do pracy z wakacji był mniej uciążliwy

 Wychodząc naprzeciw takim problemom, eksperci Cisco prezentują pięć sposobów na zapewnienie zespołom bardziej wydajnego i satysfakcjonującego środowiska pracy, a także redukowanie powakacyjnej szarości dnia codziennego, dzięki wykorzystaniu narzędzi do współpracy: 

1. Elastyczna praca to podstawa

 

 

Pracownicy wracający z przerwy letniej często zastają ogromną liczbę skumulowanych zadań do wykonania. Firmy mogą zmniejszyć stres powakacyjny i poprawić wydajność w tym intensywnym okresie, m.in. poprzez wprowadzenie elastycznego systemu pracy. 

Elastyczna polityka pracy ma szansę zwiększyć wydajność i zadowolenie pracowników oraz zmniejszyć ich absencję i rotację. Badanie przeprowadzone przez uczonych z Uniwersytetu Stanforda wykazało, że wydajność firm, które ją wdrożyły, wzrosła o ponad 13%, podczas gdy rotacja personelu zmniejszyła się o 50%. Pracownicy powinni mieć swobodę pracy z dowolnego miejsca praktycznie zawsze, gdy nie są zobowiązani do przebywania w biurze. Mogą dzięki temu oszczędzać czas i energię na poradzenie sobie z nagłym wzrostem obciążenia po okresie letnim. 

2. Kreatywna praca wspierana rozwiązaniami do współpracy

 

 

Aby utrzymać wysoki poziom satysfakcji pracowników, wykorzystywane przez nich narzędzia powinny wspierać kreatywność. To właśnie ona jest konsekwentnie klasyfikowana jako jedna z kluczowych cech, które powinien posiadać pracownik. Ponadto jest to zasadniczy element wspierania innowacji biznesowych. Ma ona również duży wpływ na zatrzymanie pracowników w firmie – pracownicy, którzy mają możliwość wyrażenia swojej kreatywności, nie tylko będą bardziej produktywni, ale również bardziej zadowoleni ze swojej roli w organizacji. 

Na kreatywność wpływają narzędzia do współpracy, które umożliwiają ludziom spotykanie się i wymianę pomysłów. Przedsiębiorstwa powinny udostępnić pracownikom takie rozwiązania jak wirtualne tablice, a także umożliwić wspólne edytowanie różnych dokumentów w czasie rzeczywistym. Idealny scenariusz zakłada również, że funkcje te powinny być dostępne na każdym urządzeniu, umożliwiając pracę wszędzie tam, gdzie pojawiają się impulsy kreatywności.

3. Walka z tym, co rozprasza podczas pracy

Jedną z pierwszych rzeczy, które prawdopodobnie zauważą pracownicy wracający do pracy, zarówno fizycznie jak i zdalnie, jest to, jak często są odrywani od wykonywanych zadań. Jak wynika z raportu Udemy in Depth: „2018 Workplace Distraction”, około 50% pracowników twierdzi, że rozproszenie uwagi jest głównym problemem w pracy, co powoduje, że są oni znacznie mniej produktywni.

Firmy powinny minimalizować rozproszenie uwagi podczas spotkań i współpracy, np. poprzez wdrożenie narzędzi, które mogą zidentyfikować i odfiltrować irytujące odgłosy z otoczenia, takie jak szczekanie psów, wycie syren czy pisanie na klawiaturze.

Idealny scenariusza zakłada, że te same rozwiązania na rzecz współpracy oferują pomoc wizualną (np. automatyczne powiększenie na ekranie uczestników wirtualnego spotkania, odpowiednie ich śledzenie i kadrowanie), eliminując w ten sposób rozproszenia audiowizualne. 

4. Wygodniejsza i łatwiejsza praca dzięki sztucznej inteligencji

 

 

Większość pracowników jest bardziej zmotywowana, kiedy może realizować swoje zadania skuteczniej. Dyrektorzy ds. informatyki (CIOs) powinni dążyć do stworzenia środowiska, w którym pracownicy mogą znaleźć swój „styl pracy”, koncentrując się na tym, co robią najlepiej. Czas przeznaczony na realizację kluczowych zadań często muszą podzielić na otwieranie nowych narzędzi, odpowiadanie na wiadomości czy reagowanie na zaproszenia do kalendarza. Dużo czasu poświęcają również na zarządzanie, planowanie i dołączanie do spotkań oraz sprawdzanie, czy wszystkie istotne osoby w nich uczestniczą, jednocześnie sporządzając notatki. 

Obecnie CIO powinni oczekiwać, że systemy wspomagane mechanizmami sztucznej inteligencji będą w dużej mierze w stanie przejąć część obowiązków przed, w trakcie i po spotkaniach. Asystenci głosowi pozwalają szybko dołączać do spotkań, a także pomagają w szybkim lokalizowaniu informacji. Rozpoznawanie twarzy służy do automatycznego ustalenia, czy wszyscy uczestnicy są obecni. Rozpoznawanie głosu można wykorzystać do tworzenia transkrypcji, podsumowania spotkania czy przydzielania dalszych zadań jego uczestnikom. 

Priorytetem Cisco jest umożliwienie zespołom wydajnej pracy i podnoszenie poziomu doświadczeń dzięki sztucznej inteligencji, określane jako Cognitive Collaboration.

Kompatybilność z oprogramowaniem firm trzecich (również w ramach platformy do współpracy Cisco WebEx) może w znacznym stopniu uprościć obieg dokumentów. Inteligentna integracja kalendarza umożliwi narzędziom do współpracy przewidywanie nadchodzących spotkań i oferowanie opcji „jeden przycisk do dołączenia”, co znacznie ułatwia wzięcie w nich udziału. Dzięki ścisłej integracji z pakietami biurowymi innych firm, takimi jak Microsoft Office lub Google Docs, dokumenty można edytować w ramach narzędzia do współpracy. 

5. Wykorzystanie narzędzi do współpracy w celu wspierania kontaktów międzyludzkich 

Znaczenie relacji międzyludzkich w miejscu pracy jest nie do przecenienia. Tam, gdzie komunikacja za pośrednictwem np. poczty elektronicznej może być bezosobowa, narzędzia wideokonferencyjne mogą zapewnić dużo bogatszy kontekst, dostarczając wskazówek wizualnych i dźwiękowych, które pomagają w utrzymaniu dobrych relacji zawodowych. Ponadto systemy do współpracy mogą np. zebrać informacje kontekstowe na temat przewidywanych uczestników spotkania, takie jak wykaz ich ostatnich aktywności w mediach społecznościowych, wypowiedzi lub interakcji z innymi użytkownikami. Są to nie tylko informacje istotne z perspektywy przebiegu spotkania, ale również dające szansę na zbudowanie nici porozumienia w oparciu np. o wspólne zainteresowania. Rozpoznawanie twarzy podczas spotkania pozwala określić kto jest kim, a następnie wyświetlić identyfikatory każdego z uczestników. Dzięki takim rozwiązaniom łatwiej jest prowadzić rozmowę i nawiązać bliskie relacje.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF