Wracamy do biur, czyli employer branding wewnętrzny w nowej rzeczywistości

Young,People,With,Face,Masks,Back,At,Work,In,Office

Bez wątpienia rok 2020 uznawany jest za czas kryzysu, natomiast 2021 – nadchodzących zmian. W przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy firmom towarzyszył jeden wielki chaos, a jednocześnie – ciągła reorganizacja. Nic dziwnego zatem, że obecnie, kiedy nadchodzi „odmrażanie” gospodarki, a jednocześnie nowa rzeczywistość, pracodawcy muszą skupić szczególna uwagę na działaniach kierowanych do pracowników, aby wrócić do „normalności”.

Zanim przejdziemy do konkretów, zacznijmy od teorii: employer branding to inaczej budowanie marki pracodawcy. Kluczowe jest tutaj podkreślenie słowa „marka”, a nie „wizerunek”, które są często stosowane zamiennie. Marka to nazwa, symbol, znak i logo, a także kombinacja tych elementów, służąca wyróżnieniu na tle konkurencji. Wizerunek jest to natomiast wyobrażenie o danym przedsiębiorstwie, produkcie, czy też osobie. Można zatem stwierdzić, że marka jest wartością obiektywną, a wizerunek – subiektywną.  

W dobie nowej rzeczywistości pracodawcy powinni się skupić przede wszystkim na odbudowie firmy, poczynając od wewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. To właśnie pracownicy są filarem i siłą napędową do rozwoju. Bez odpowiedniego wsparcia, mogą być przytłoczeni postpandemiczną normalnością. 

Chcemy zostać na home office

Powrót do rzeczywistości, w większości przypadków oznacza również powrót do biur. Ale co zrobić w przypadku, kiedy pracownicy wracać nie chcą? 

Wszyscy przekonaliśmy się o tym, że w domu pracować też się da – nie tracimy czasu na dojazdach, siedzimy w wygodnym dresie, a nawet możemy zrobić pranie w międzyczasie.  

W jaki sposób można zatem uatrakcyjnić miejsce pracy?

1.Zaoferuj hybrydowy tryb pracy 

W ten sposób pracownicy będą mieli możliwość wyboru, a także stopniowej mobilizacji. Nagły powrót do biura po ponad roku siedzenia w domu może wydawać się przerażający, dlatego nie wymagaj, że od razu wszystko wróci do normy. 

2. Odśwież biuro 

Powrót na stare śmieci? Brzmi nostalgicznie, ale czy zachęcająco? Co jak co, ale powrót do wyremontowanego biura z nowymi meblami czy też sprzętem zdecydowanie wpisuje się w kanon nowej rzeczywistości i odbudowy. 

3. Wprowadź domową atmosferę 

I niekoniecznie mam tutaj na myśli chodzenie w kapciach (chociaż kto wie!). Pracownicy chcą się czuć komfortowo – zarówno pod względem swojego ubioru, jak i nowych nawyków. Dla przykładu: wielu pracowników ceni sobie obecnie ciepły posiłek – i to niekoniecznie z pobliskiego bistro. Warto zadbać w takim razie o kuchnię z odpowiednim wyposażeniem i asortymentem. Dla jednych może mieć znaczenie dobra kawa i porządny ekspres, dla innych – mikrofala i piekarnik. Prawie jak w domu! 

4. Benefity 

Jak już jesteśmy przy tym, co pracodawca mógłby zaoferować swoim pracownikom to warto wspomnieć o benefitach, które mogą „przyciągnąć” ich do biura. Wiele firm posiada strefy relaksu, siłownie czy też gaming roomy. Nie namawiam Cię oczywiście do stworzenia kolejnego biura Google. Jednak zastanów się nad tym, co możesz zaoferować swoim pracownikom na miejscu. Darmowe napoje? Obiad pracowniczy? A może strefę masażu, z której będą mogli skorzystać w wolnej chwili? W wielu przedsiębiorstwach, w których wcześniej panował rotacyjny system zajmowania biurek na open space’ach, pracodawcy oferują biurka na wyłączność w przypadku, jeśli ci zdecydują się na stały powrót do biura. 

5. Organizuj spotkania w biurze 

Czy będzie to świętowanie urodzin pracownika, dzień pizzy, integracja, czy spotkanie kwartalne – nie ma to większego znaczenia, o ile dasz pracownikom powód do przyjścia do biura i spotkania się z kolegami z pracy. Kto wie? Można akurat ktoś zdecyduje się na dołączenie do reszty zespołu? 

6. Pierwszy dzień pracy 

Pamiętaj, że pracownicy, którzy od dawna nie pojawili się w biurze, mogą mieć obawy przed powrotem do niego. Wiąże się to z kwestią przebywania z kompletnie dla nich nowymi osobami, zatrudnionymi w czasie home officów. Co należałoby zrobić w tym przypadku? Wróć do punktu 5.  

 

Jaki jest wniosek? Pracownicy chcą czuć się bezpiecznie, a zarazem komfortowo, dlatego „normalność” w dalszym ciągu powinna pozostać kwestią indywidualną. Pracodawcy muszą w tym wypadku pozostać neutralni, a tym bardziej wyrozumiali w stosunku do swoich pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że po ponad roku pracy zdalnej, zmieniliśmy swoje nawyki, co wiążę się z potrzebą reorganizacji firmy. A to oznacza jedno: praca z biura już nigdy nie będzie taka sama jak wcześniej. W końcu kto by pomyślał, że cały świat skończy na home office? 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Praca zdalna to przyszłość polskiego rynku pracy

Do 2020 roku w krajach rozwijających się pracować zdalnie będzie co drugi pracownik dużej firmy i 70% zatrudnionych w start-upach. Ta forma pracy także w Polsce ma coraz więcej sympatyków, może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Firmy wprowadzając możliwość pracy zdalnej – automatycznie generują oszczędności: zmniejszają swoje koszty wyposażenia, utrzymania czy samego wynajmu biura. Pokazują także swoim pracownikom, iż są organizacją elastyczną, z „ludzką twarzą”, która rozumie ich potrzeby i traktuje jako partnera.

Zbudowanie zespołu złożonego z kompetentnych i zaangażowanych pracowników to dla wielu firm coraz większe wyzwanie. Szukają sposobów, by zachęcić do udziału w rekrutacji najlepszych kandydatów na rynku, a następnie zatrzymać ich w firmie na dłużej. Ujęcie możliwości pracy zdalnej w ofercie – podnosi jej atrakcyjność, co automatycznie może się przełożyć na zwiększenie szansy na sukces rekrutacyjny.

Praca z domu to obustronne korzyści

Jak mówią wyniki badania Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników. Edycja polska 2018 prawie 70% respondentów nie ma możliwości pracy zdalnej, a ponad połowa z nich – chciałaby przynajmniej część pracy móc wykonywać w takim trybie. To dowód na to, że możliwość pracy zdalnej może zwiększać atrakcyjność oferty rekrutacyjnej i pozytywnie wpływać na ocenę kandydatów, a później także pracowników firmy.

To, czy pracownicy danej firmy mogą pracować zdalnie, zależy przede wszystkim od charakteru pracy na danym stanowisku oraz przystosowaniu organizacji i jej infrastruktury do tego typu pracy. O ile programiści czy rekruterzy dzięki nowoczesnym technologiom i elastyczności pracodawców mogą większość codziennych obowiązków wykonywać z dowolnego miejsca na świecie, o tyle recepcjoniści czy fryzjerzy, oczywiście nie będą mieli takiej możliwości. Coraz więcej firm, nawet jeśli nie proponuje 100% czasu pracy w trybie home office, umożliwia tego typu pracę w wybrane dni – na przykład w piątki lub raz w miesiącu – mówi Natalia Bogdan, prezes Jobhouse.

Elastycznie nie znaczy gorzej 

„Nie samą pracą żyje człowiek” – coraz częściej z takim podejściem spotykają się pracodawcy. Nawet ambitni i stawiający na karierę zawodową pracownicy, wiedzą, jak ważny jest odpoczynek i realizacja swoich pozazawodowych pasji. Praca jest częścią ich życia i dobrze, by dawała możliwość połączenia zainteresowań prywatnych z życiem zawodowym. Dlatego możliwość „wzięcia” jej ze sobą w podróż, sprawia, że czują się z niej bardziej zadowoleni. Badania przeprowadzone wśród osób, które mają za sobą doświadczenie pracy zdalnej, pokazują, że aż 95% ocenia ją pozytywnie. Pracujący zdalnie także częściej deklarują zadowolenie ze swojej pracy (94% wskazań) niż osoby, które takiej możliwości nie mają (74%).

Wszelkie działania, dzięki którym firma może przyciągnąć i utrzymać dobrych kandydatów, są szczególnie ważne, zwłaszcza wtedy, gdy na rynku pracy utrzymuje się niskie bezrobocie,
a brak kadr i specjalistów zaczyna hamować rozwój przedsiębiorstw. mówi Natalia Bogdan, prezes agencji rekrutacyjnej Jobhouse. Dodaje: Ostatnie lata są trudne dla pracodawców, ponieważ nie tylko stoją oni przed wyzwaniem pozyskiwania nowych kontraktów i budowania pozycji firm na rynku, ale zderzają się z trudnościami związanymi z prowadzeniem biznesu – ze zbudowaniem kompetentnego i lojalnego zespołu, bez którego nawet najlepsza wizja nie ma szans na realizację.

Zaoferowanie możliwości pracy zdalnej czy w elastycznych godzinach, może przynieść firmom wiele korzyści nie tylko biznesowych, od oszczędności przez wzrost efektywności, ale także satysfakcję pracowników oraz zadowolenie i ich zaangażowanie w budowanie trwalszych relacji z firmą. Ten rodzaj pracy, dużo popularniejszy na Zachodzie, w Polsce dopiero raczkuje, ale widoczne są przed nim ogromne perspektywy, które wynikają przede wszystkim z demografii i konieczności zabiegania przez pracodawców o dobrych pracowników.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF