...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Employee Advocacy – trend, który musisz znać [BRIEF PATRONUJE]

Przede wszystkim, dla pracodawcy posiadanie ambasadorów to przede wszystkim doskonały sposób na promocję marki pracodawcy – pozyskanie studentów na praktyki i staże, nowych pracowników i zwiększania sprzedaży. Ambasadorów posiadają firmy konsultingowe, FMCG, IT, również budowlane czy z branży wielkiej dystrybucji.

 

 

 

Program Employee Advocacy to strategia komunikacji zewnętrznej za pomocą marek osobistych pracowników, z wykorzystaniem przede wszystkim mediów społecznościowych. Zespoły, w oparciu o networking i budowanie relacji biznesowych, pracują na wiarygodność marki, budują zaufanie, rozpoznawalność, a także realizują cele biznesowe. Social media z roku na rok zyskują na popularności – dziś korzysta z nich ok. 40% światowej populacji, a na samym LinkedIn zarejestrowanych jest 546 mln osób.

Marlena Stremler z Social Cube dla HR Business Partner

Bo prawda jest taka, że zasadniczo nikt nie promuje firmy lepiej niż jej pracownicy. Dysponują oni nie tylko znajomością branży, trendów, ale są też autentycznymi ekspertami w tematach, którymi się zajmują na co dzień. Wprowadzenie programu Employee Advocacy w firmie przekłada się pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale także i przede wszystkim na procesy rekrutacyjne i sprzedaż.

Twoi pracownicy i social selling

Aż 74 proc. kupujących w sektorze B2B i 84 proc. managerów C-level korzysta z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie. A w dotarciu do nich pomaga social selling, czyli budowa relacji za pomocą mediów społecznościowych w ramach określonego w naszej firmie, powtarzalnego procesu sprzedażowego. Czy jest to skuteczne?

Krótka historia. Szef sprzedaży InContact postanowił trochę poromansować z social sellingiem na LinkedIn. Podzielił zespół na dwie części. Pierwszy team sprzedawców został przeszkolony ze sprzedaży na LinkedIn i sprzedawał tylko tam, drugi miał pracować tak jak pracować – komunikując się z klientami używając do tego jedynie cold callingu i cold maili. Po sześciu miesiącach używania LinkedIn oraz narzedzi automatyzujących działania marketingowe pierwszy zespół zwiększył dochód z każdej pojedynczej sprzedaży o 122 proc. Firma posiadała znikomą obecność w mediach społecznosciowych, jednak każdemu ze sprzedawców udało się zbudować wizerunek eksperta w zaledwie sześć miesięcy – udostępniając branżowe informacje, pisząc artykuły.

InContact pokazuje nie tylko siłę social sellingu, ale przede wszystkim zespołu sprzedażowego, aktywnego w mediach społecznosciowych. Zespołu, który chętnie wchodził w interakcję z klientami i dawał im „coś więcej” niż konkurencja – swój czas, ekspertyzę, wiedzę, porady.

Social Selling to na pewno nie zupka instant i sposób na szybką sprzedaż. Social selling nie ma na celu „zamykać deala” w ciągu 5 minut, a być powodem do dyskusji, wymiany opinii i rozmowy. Deala można zamknąć potem. Im bardziej sprzedażowy komunikat, tym mniejszy będzie miał współczynnik odpowiedzi. I biorąc pod uwagę, że sprzedaż następuje między 5 a 12 kontaktem, warto się przyłożyć nie tylko do follow-upów, ale także budowy odpowiedniego i efektywnego procesu sprzedaży w social media.

Większa widoczność treści

Bo właśnie dzięki programom ambasadorskim Twoja firma może zyskać większą ekspozycję treści. Algorytmy social media się zmieniają. Dla przykładu przez dwa ostatnie lata algorytm treści LinkedIn przyczynił się do 50% zwiększenia wirusowości contentu zamieszczanego na tym portalu.

Wzrost użytkowników wymusił jednak zmiany w algorytmie i sposobie oceniania naszego contentu. Algorytm treści LinkedIn filtruje i ocenia dzienie ok. 2 milionów postów, wideo, zdjęć i artykułów, które chce pokazać i dopasować do zainteresowań i oczekiwań ok. 650 milionów użytkowników. I nie jest to łatwa praca. Dlatego algorytm treści LinkedIn powtarza sobie, przy wykonywaniu tej czynności, mantrę: Ludzie, których znasz, rozmawiają o rzeczach, którymi się interesujesz. Innymi słowy, algorytm treści LinkedIn nadaje priorytet osobistym relacjom stworzonym wokół zainteresowań.

Coraz trudniejsze staje się więc, docieranie organiczne do naszych fanów i obserwujących z poziomu stron firmowych, bez wsparcia płatnymi formami promocji. Organicznie nie docieramy w żadnym z portali do więcej niż 15% naszych followersów. A tym samym, np. na LinkedIn dwa posty tygodniowo wystarczą, żeby dotrzeć do ok. 50% naszej sieci kontaktów na profilach prywatnych.

Program ambasadorski jest więc świetną metodą zwiększania firmowego zasięgu, ekspozycji treści, a w dodatku dużo tańszym niż reklama.

Ambasadorzy i rekrutacja

Czy wiesz, że według badania Nielsen, aż 85 proc. absolwentów uznała właśnie traktowanie pracowników, jako główne kryterium wyboru miejsca pracy? Dodatkowo już 79% osób poszukujących pracy wykorzystuje do tego media społecznościowe.

Pracownicy są najlepszymi brand herosami, bohaterami marki pracodawcy. Dlaczego? Bo kandydaci wierzą w historie pracowników, one są autentyczne, budują wiarygodność pracodawcy.

Paulina Mazur, ekspertka od Employer Brandingu na swoim blogu paulinamazur.com

Pod kątem zaufania społecznego, szeregowi pracownicy biją szefów firm, wyższą kadrę kierowniczą czy rzeczników prasowych. Ich opinia jest dla nas najbardziej wiarygodna, kiedy mówimy o traktowaniu pracowników i klientów, wynikach finansowych i zarządzaniu operacyjnym
praktykach biznesowych. stosunku do społeczności lokalnych.

Tak wynika z raportu agencji Edelman. Mimo, że wyników raportu minęły trzy lata, nadal w wielu organizacjach konieczne jest przewartościowanie tego jak do pracowników podchodzimy. Bo to co nasz pracownik mówi w social ma przełożenie na każdy aspekt biznesu – od sprzedaży po rekrutację. Ciekawe wyniki daje też analiza Weber Shandwick. Wynika z niej, że 98% pracowników ma konta w mediach społecznościowych i co ciekawe aż połowa z nich zamieszcza w social media posty o swoich pracodawcach (w tym zdjęcia i filmy). 39% mówi pozytywnie o swoich pracodawcach, a 33% pracowników w ogóle nie trzeba do tego namawiać. Pracownik, szczególnie będący ambasadorem, jest dla firmy wyjątkowy cenny.

Employee Advocacy – czy warto?

Employee Advocacy to coś zupełnie nowego i ciekawego. Każdy i każda z nas woli poczytać o doświadczeniach pojedynczych osób i przykładach z życia wziętych, niż oglądać perfekcyjnie przygotowane, ale tez nudne komunikaty z działu marketingu. I jeśli chcesz zwiększać sprzedaż za pomocą social sellingu lub poszukujesz nowych pracowników i stawiasz na Employer Branding, jest to droga, którą musisz rozważyć. A co, jeśli pracownik zbuduje markę osobistą i przejdzie do konkurencji? Oczywiście, że musisz się liczyć z ryzykiem rotacji pracowników (a jednocześnie ambasadorów marki). Natomiast pamiętaj, że jest to obopólna inwestycja w rozwój i sytuacja win-win, dlatego ryzyko odejścia takiego pracownika jest niewielkie.

Druga edycja #LinkedInLocalVirtual

Jeśli chcesz poznać tajniki Employee Advocacy, poznać case studies i dowiedzieć się więcej o tym trendzie oraz o tym jak wdrażać w firmach programy social sellingowe czy ambasadorskie, nie może Cię zabraknąć na drugiej edycji #LinkedInLocalVirtual. #LinkedinLocalVirtual to nie webinar czy szkolenie on-line. To prawdziwe spotkanie w wirtualnym świecie!

W czwartek (15.10, start godz. 10.30) o sprzedaży, marketingu i HR opowiedzą: Kamil Kozieł (PrezART), Magda Dziewguc (Google), Anna Rulkiewicz (Luxmed), Artur Wiza (Asseco Poland), Anna Marciniak (Mastercard), Łukasz Jankowicz (Grupa Adamed), Łukasz Kosuniak (GROW), Katarzyna Sitarska i Adam Kozłowski (Monday – agencja komunikacji), Grzegorz Miecznikowski i Marcin Sokolowski (Sharebee – Making Social Selling Simple), a także Dagmara Pakulska, Agnieszka Wnuk, Marcin Banaszkiewicz i Jakub Sito.

Zapisy oraz pełna agenda naszego wydarzenia znajduje się pod tym linkiem: https://bit.ly/2IcirRY


Autor: 

Grzegorz Miecznikowski

Grzegorz Miecznikowski – Head of Growth w Sharebee, pierwszej polskiej plarformy do zarządzania programami Empployee Advocacy i social selling, bloger, specjalista od komunikacji, optymalizacji sprzedaży i rozwoju biznesu. Social Media Geek pełną gębą.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kiedy pandemia stwarza okazję dla przedsiębiorców

Webinar szanse dla przedsiębiorców Paulina Mazur

Gdybym miała dziś obstawiać to słowami roku 2020 pewnie będą: pandemia, covid, zmiany. A zaraz za nimi możemy postawić „naukę” i „szansę na rozwój”. Jeśli dobrze wykorzystamy obecną okazję.

Dla przedsiębiorców 2020 to czas próby, dla menedżerów egzamin, dla wszystkich czas niepewności. Komunikacje i relacje z kandydatami oraz pracownikami stały się przedmiotem zainteresowań klientów, opinii publicznej, mediów. Wszyscy oczekiwaliśmy i oczekujemy, że biznes zatroszczy się o swoich pracowników, o nas.

W telewizji oglądaliśmy reklamy marketów o tym, jak dbają o bezpieczeństwo sprzedawców. Wszyscy oceniamy decyzje o zwolnieniach i komentujemy decyzje prezesów o tym czy praca zdalna, czy home office. Zaglądamy do pracodawców „przez” social media i wyrabiamy sobie o nich opinie.

I tu tworzą się okazje. Dla małych i dużych przedsiębiorstw na pokazanie prawdziwego oblicza. Choć to, co dla jednych jest szansą, dla innych może być zagrożeniem…

Najwięcej chyba stracili pracodawcy milczący. Bo na milczeniu wyrasta najwięcej plotek. Na pustym polu rozsiewają się domysły, rosną spekulacje i osądy. Najwięcej wygrali pracodawcy, którzy zadbali o ludzi, nie musieli przy tym dużo mówić ani się chwalić. Bo pracownicy pochwalili się za nich. (o docenionych przez pracowników pracodawcach pisałam już tu)

„Pracodawca o nas super zadbał, czuję się bezpieczna” – powiedziała mi Klientka w kwietniu 2020. I to jest najlepsza rekomendacja i najlepszy employer branding.

Na portalach społecznościowych oglądamy posty o szkoleniach z bezpieczeństwa, o pracy zdalnej, o docenieniu, o liderach, którzy nagrywają live’y, aby uspokoić swoich pracowników. Dobre przykłady i praktyki pracodawców, które się sprawdziły zbierałam dla Was na blogu.

Na webinariach spotykałam pracowników zadowolonych z rozwiązań, z aktywności, ze wsparcia jakie otrzymali od pracodawców. Większość działań oparta o empatię, uważne słuchanie i otwarcie na dialog, zrozumienie potrzeb. Niewiele rozwiązań wymagających dużych budżetów.

Trendy i kierunki employer brandingu, takie jak employee advocacy, czyli ambasadorzy pracodawców, nabrały turbodoładowania przez pandemię. Praca zdalna z dnia na dzień zastała nas w domu. A rekrutacja przeniosła się w on-line.

Pracodawcy zwracający na siebie uwagę aktywnością i komunikacją w czasach kryzysu wygrywają naszą sympatię i zyskują docenienie. Nad pandemią zapanujemy, kryzys się skończy, ale wrażenia i opinie o pracodawcach pozostaną.

Warto dobrze wykorzystać ten czas i nie przespać okazji na employer branding. Sprawić, aby słowami 2020 roku były: współpraca, zaufanie, dobre relacje, odpowiedzialni pracodawcy. 

 

<Jeśli interesują Cię trendy w EB zapraszam na webinar 16 lipca 2020. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy.>

Paulina Mazur – Konsultant HR i Strateg EB, Mówca i Ekspert ds. pokoleń. Doradza, szkoli i inspiruje pracodawców do budowania dobrych relacji z pracownikami przyszłymi, obecnym i przeszłymi. Z pracownikami wszystkich pokoleń. Rozwiązuje wyzwania związane z pozyskaniem i rekrutacją. Dostrzega połączenia między generacjami (BB, X, Y, Zet), wyszukuje i definiuje podobieństwa pokoleniowe. Współpracy pokoleniowej poświęciła swój TEDx: https://www.youtube.com/watch?v=zZHrVPWW_kQ Wcześniej przez 14 lat, w firmie doradztwa personalnego BIGRAM, rozwinęła w Polsce dwa międzynarodowe programy. Łączyła młode talenty z pracodawcami w konkursie GMC Poland oraz programie Enactus. Prowadziła badania motywacji menedżerów i millenialsów. Organizowała wydarzenia łączące pokolenia. Pracowała dla ponad 150 pracodawców, tj.: AVON, Budimex, Grupa Kapitałowa PGE, Bank Zachodni WBK, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, Grupa AXA, PwC, Saint - Gobain, LOTTE Wedel, Klimate-KIC, Green Factory, KNAUF Industries, Orange, KGHM, Grupa Wirtualna Polska. Dziś, pod własną marką, promuje autentyczny employer branding i odpowiedzialny marketing rekrutacyjny. Doradza, konsultuje, szkoli z employer brandingu i personal brandingu liderów. Moderuje warsztaty dla pracowników różnych pokoleń, pomaga liderom zrozumieć różnice pokoleniowej i skorzystać z potencjału płynącego z różnorodności pokoleniowej. Występuje na konferencjach m.in. I love Marketing, Linkedin Local, Sales Angels. Jest również autorem i opiekunem studiów podyplomowych z employer brandingu we Wrocławiu.

Paulina Mazur

6 cech, które powinien posiadać kandydat do programu Employee Advocacy

W erze, w której jesteśmy zasypywani reklamami, zaczęliśmy być głusi na wszelkiego rodzaju treści generowane przez marki. Jednocześnie nadal jesteśmy zainteresowani contentem publikowanym przez ludzi. Potwierdzają to badania – okazuje się, że treści którymi dzielą się pracownicy mają 561% większy zasięg niż oficjalne kanały social media firmy.¹ Łatwo sobie zatem wyobrazić, jakie korzyści może przynieść odpowiednio prowadzony „dialog” przez pracownika (ambasadora) na temat marki, jej produktu, usługi, ale także ich otoczenia.

Wyzwania związane z prowadzeniem programu Employee Advocacy

Często jednak firmy nie wykorzystują programu Employee Advocacy w swojej strategii marketingowej sądząc, że trudno jest znaleźć kandydatów, którzy będą skłonni poświęcić czas na tworzenie własnych treści lub będą chętni do publikacji w mediach społecznościowych. Jak twierdzi Bartosz Bredy, wiceprezes SocialCube, agencji, która z powodzeniem wdraża program Employee Advocacy u swoich klientów: Kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia będzie zaangażowanie zespołu pracowników wspierających pozytywne zmiany. Czasami wymaga to zmiany świadomości uczestników w kontekście wagi prowadzonych działań, w czym bardzo pomocne będzie przeprowadzenie tematycznego szkolenia.

Kogo wybrać do programu Employee Advocacy?

Dobór odpowiedniego ambasadora to czasem droga przez mękę – po prostu nie każdy się nadaje. Wybranym osobom należy dać oręże – czas i monitoring ich działań. Warto również uzbroić się w cierpliwość oraz dać ambasadorom w pewnym stopniu wolną rękę tak, aby nie zniechęcić tych dopiero startujących w programie. Bazując na doświadczeniach Klientów, u których program EA został wprowadzony, stwierdziliśmy, że optymalnie w programie powinny wziąć udział osoby związane ze sprzedażą, osoba techniczna oraz właściciel lub przedstawiciel zarządu. Ta trójka ambasadorów wspierana jest aktywnie przez dział marketingu.

Jakie cechy powinien posiadać ambasador?

Wybierając kandydatów należy jednak pamiętać, że muszą oni posiadać odpowiedni zestaw cech:

Eksperckość

Zdecydowanym atutem osoby uczestniczącej w programie będzie ekspercka wiedza na temat produktów i usług firmy którą reprezentuje.

Zaangażowanie

Dobrym kandydatem jest osoba, która jest  zaangażowana w wewnętrzne procesy firmy. Osoba, która bez zastanowienia poświęci swój czas na to, aby wypowiadać się i  udostępniać treści w ramach organizacji

Sprawność działania/CEL

Powinien płynnie i szybko poruszać się w pozostałych kanałach typu e-mail, telefon, spotkania. Aktywność adwokata sprowadza się nie tylko do nawiązania kontaktu wirtualnego – jego  następstwem powinno być spotkanie poza siecią – offline.

Osobowość

Ekstrawertycy, czyli osoby które lubią wystąpienia publiczne i nie wstydzą się wyrażania swoich opinii na tematy około branżowe, otwarte i chętnie do dyskusji, będą się dobrze odnajdywać w roli adwokata.

Charyzma

Powinien mieć umiejętność przyciągania potencjalnego odbiorcy oraz angażowania w tematy, na których mu zależy. Ważne, aby ambasador marki potrafił łatwo budować relacje.

Empatia i samodyscyplina

Powinien być szczery i autentyczny. Eksperckie, przydatne i profesjonalne treści (posty, artykuły, video), zagwarantują Ci zainteresowanie Twojej sieci kontaktów. Tutaj najważniejsza jest regularność i konsekwencja.

Jak podkreśla Bartosz Bredy: Kluczem do sukcesu jest również dobór osób z różnych departamentów, które mają różne spojrzenie na te same rzeczy, niekiedy problemy, w ramach jednej firmy. Taka różnorodność umożliwi  nam na wykreowanie charakterystycznych marek osobistych oraz zdecydowanie pozwoli na to, by treści produkowane przez adwokatów mogły trafiać do różnych grup odbiorców, tzw. buyer person,  które definiujemy na etapie określenia strategii – więcej na ten temat opowiada Łukasz Maroszczyk w kursie internetowym “Social Selling SWAT – Nowoczesna sprzedaż B2B.”

Zachęcając specjalistów do uczestnictwa w programie warto zaznaczyć, że Employee Advocacy jest nie tylko programem wspierającym promocję marki, ale także pracowników w roli ekspertów. Z badań Hinge Research Institute wskazuje, że 86% uczestników programu Employee Advocacy stwierdziło, że ich uczestnictwo miało pozytywny wpływ na ich karierę.² Umiejętność dzielenia się wiedzą, doświadczeniem, ale także zaufanie, którym obdarzają Cię inni. Silna marka osobista jest budowana  także poprzez odwagę do pokazania w pełni siebie ze swoimi wadami i zaletami. To właśnie oznacza bycie ekspertem. To coś, co sprawia, że ludzie chcą zaufać i podążać za ekspertem. I właśnie to połączenie sprawnego programu Employee Advocacy z silną marką osobistą jest przepisem na sukces zarówno marki, jak i pracownika.

¹ https://tomhrm.com/wiedza-hr/employee-advocacy-5-bledow/
² https://hingemarketing.com/uploads/hinge-research-employee-advocacy.pdf

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF