...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Analiza podwójnej istotności zmienia zasady raportowania ESG

Wprowadzenie nowych regulacji unijnych takich jak Dyrektywa CSRD stawia przed przedsiębiorcami liczne wyzwania. Już teraz obowiązek sprawozdawczości niefinansowej dotyczy największych przedsiębiorstw na rynku regulowanym UE, a lista będzie się tylko rozszerzać. Chociaż wskaźników do zaraportowania ESG jest ponad 100, nie wszystkie będą obowiązkowe. Zadecyduje o tym analiza podwójnej istotności.

Dyrektywa CSRD weszła w życie 5 stycznia 2023 roku, a w krajach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce, powinna zostać zaimplementowana do wewnętrznych przepisów prawnych w przeciągu 18 miesięcy. To przypada już na lipiec bieżącego roku. Jakie informacje będą musiały raportować przedsiębiorstwa, a z których mogą być wykluczone? Pomocna może okazać się analiza podwójnej istotności.

2024 pod znakiem analizy podwójnej istotności

Przyjęte standardy ESRS (European Single Reporting Format) określają informacje, które mają być raportowane przez zobowiązane jednostki w ramach sprawozdawczości niefinansowej niezależnie od sektora ich działalności. W sumie jest to więcej niż 100 wskaźników (ponad 1000 tzw. punktów informacji) z zakresu środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego, które trzeba raportować. Nie wszystkie jednak będą obowiązkowe. Co o tym zadecyduje?

Identyfikacja kluczowych kwestii zrównoważonego rozwoju dla konkretnego przedsiębiorstwa możliwa jest dzięki analizie podwójnej istotności (double materiality), czyli zasadzie określonej w dyrektywie CSRD, Zgodnie z nią, przedsiębiorstwa objęte obowiązkiem raportowania ESG, podczas identyfikacji kwestii istotnych stanowiących podstawę do ujawnienia informacji zrównoważonego rozwoju, muszą brać pod uwagę zarówno istotność wpływu (impact materiality), jak i istotność finansową (financial materiality).

Jednak samo przeprowadzenie analizy podwójnej istotności nie jest prostym zadaniem.
Taka analiza wymaga zaangażowania interesariuszy z całego łańcucha dostaw: klientów, dostawców, inwestorów, pracowników, zarząd, czasem także media, instytucje publiczne czy organizacje pozarządowe. Nie jest to tylko kwestia zgromadzenia danych z organizacji, ale również ze źródeł zewnętrznych. Ten proces obejmuje zebranie i  przetworzenie danych, a następnie ich analizę i wyciągnięcie wniosków. W przypadku licznych informacji i tysięcy arkuszy kalkulacyjnych jest to niezwykle skomplikowane. Znacznym ułatwieniem jest ustalenie planu działania i podążanie za nim, w czym pomagają odpowiednie narzędzia – komentuje Weronika Czaplewska, ekspertka ds. ESG i VP z Envirly.

Jak raportować ESG – największe wyzwania

Raportowanie zgodne z Dyrektywą CSRD, jak wyżej podkreśla Czaplewska, jest złożonym procesem wymagającym zaangażowania wielu stron i poddania ogromu danych dogłębnej analizie. Tutaj z pomocą przedsiębiorcom przychodzi technologia.

Wykorzystanie gotowych narzędzi wspierających przedsiębiorstwa w spełnieniu wymagań raportowania ESG, to nie tylko znaczne ułatwienie, ale niemal niezbędny czynnik tego procesu. Automatyzacja zbierania danych, analiza dużych ilości informacji i generowanie raportów w znacznym stopniu ułatwiają firmom dostosowanie się do nowych regulacji. Co za tym idzie – pozwalają także uniknąć konsekwencji i sankcji, które dotkną przedsiębiorstwa niedostosowane do wprowadzonych zmian prawnych.

– Platformy dedykowane raportowaniu ESG jak Envrily oferują możliwość skonsolidowanego zbierania informacji z różnych obszarów działalności, ułatwiając jednoczesne zaangażowanie interesariuszy. Ponadto, narzędzia do analizy danych mogą pomóc w identyfikacji kluczowych obszarów wpływu, zgodnie z zasadą analizy podwójnej istotności – mówi Mateusz Masiak, CEO i co-founder w Envirly.

W obliczu rosnącego znaczenia zrównoważonego rozwoju, a także nowych regulacji, przedsiębiorstwa muszą dostosować się do nowych standardów raportowania. Technologia staje się kluczowym narzędziem, które ten proces ułatwia dzięki skutecznemu zarządzaniu informacjami i pozwala spełnić oczekiwania ze strony interesariuszy. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych może przyczynić się do zbudowania przewagi konkurencyjnej w branży.

Kto jest objęty obowiązkiem sprawozdawczości niefinansowej? 

Obowiązek raportowania danych niefinansowych, których dotyczy dyrektywa CSRD obejmuje różne kategorie przedsiębiorstw i będzie wprowadzany stopniowo na przestrzenni kolejnych lat.

Mimo, że dyrektywa CSRD bezpośrednio już obejmuje około 4 tys. największych przedsiębiorstw, pośrednio dotyczyć będzie nawet miliona firm tylko w samej Polsce. To wyraźnie pokazuje, że wymogi związane ze zrównoważonym rozwojem stają się ważnym elementem strategii firm i relacji biznesowych, a przedsiębiorstwa, aby pozostać w grze muszą na te oczekiwania aktywnie reagować. I to nawet jeśli tymi regulacjami nie są objęte bezpośrednio. Dbałość o aspekty ESG staje się coraz bardziej istotna dla utrzymania konkurencyjności i zabezpieczenia długofalowego sukcesu na rynku i jest to trend, który będzie się tylko wzmacniać.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Biznes czy Planeta to fałszywa dychotomia.

Potrzeba tworzenia i wdrażania nowych, zrównoważonych modeli biznesowych uwzgledniających wyzwania świata, w którym przyjdzie nam żyć (bo inaczej tego nie doczekamy).

 

Wzajemny charakter dzisiejszego świata oznacza, że lokalne zakłócenia mogą mieć globalne reperkusje. Kryzysy finansowe, ekstremalne warunki pogodowe, katastrofy społeczne z bliska iz daleka dotykają nawet najbogatsze narody. A rosnąca konkurencja o ograniczone zasoby, niestabilne ceny towarów i zmiany klimatyczne oznaczają, że producenci będą zmuszeni w przyszłości prowadzić działalność w inny sposób.

Coraz bardziej nagląca potrzeba, by firmy robiły rzeczy inaczej i odpowiedzialnie oraz aby przyjęły długoterminową wizję dobrobytu, zainspirowała trzy obszary naszych badań: co rozumiemy przez „wartość” w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak możemy opracować bardziej zrównoważone modele biznesowe i jak możemy eksperymentować z innowacjami w modelach biznesowych w środowisku wolnym od ryzyka.

Czym jest pojęcie „wartość” dla zrównoważonego rozwoju?

Organizacje cały czas mówią o „wartości”, ale co tak naprawdę mają na myśli? Definiowanie wartości było źródłem sporów od czasów Platona i Arystotelesa, a nawet po 2000 latach dyskusji, jego znaczenie wciąż ewoluuje. Filozofowie ekonomii i naukowcy uczynili pogląd Adama Smitha na „wartość” kamieniem węgielnym myśli ekonomicznej i to właśnie ten pogląd przeważa w dzisiejszej praktyce biznesowej. Jednak w nowszej debacie zaobserwowano przejście od „wartości wymiennej” Smitha do myślenia bardziej w kategoriach „wartości użytkowej”, ponieważ producenci przechodzą w kierunku modeli biznesowych opartych w większym stopniu na usługach i silniejszej koncentracji na kliencie. Ostatnio Michael Porter i Mark Kramer pisali wpływowo na temat koncepcji „wspólnej wartości”, sugerując, że wartość ekonomiczna powinna być tworzona w sposób, który tworzy również wartość dla społeczeństwa, odpowiadając na jego potrzeby i wyzwania.

Co zatem rozumiemy przez wartość w kontekście zrównoważonego rozwoju? Pogląd naszego Centrum na to, co stanowi „zrównoważoną wartość” to: dobrostan, poprawa, ciągłość i zachowanie jednostki (życia ludzkiego), firmy, społeczeństwa i środowiska, w taki sposób, który zaspokaja potrzeby teraźniejszości bez narażania na szwank -sprawiedliwość pokoleniowa. Ma trzy komponenty:

Zrównoważona wartość ekonomiczna, która obejmuje wzrost – zysk, zwrot z inwestycji, odporność finansową oraz długoterminową rentowność i stabilność firmy.

Zrównoważona wartość społeczna, która obejmuje zmniejszanie ubóstwa, sprawiedliwość społeczną, równość, dobrobyt, rozwój społeczności, długoterminowe zatrudnienie, bezpieczne i sensowne źródła utrzymania, standardy i praktyki pracy, płace, kodeks postępowania, rozwój kariery, zdrowie i bezpieczeństwo oraz różnorodność.

Zrównoważona wartość środowiskowa, która obejmuje wykorzystanie zasobów w tempie, w jakim można je odnowić, zapewnienie, że emisje i odpady są na poziomie, który może być bezpiecznie metabolizowany w środowisku, ochrona różnorodności biologicznej i tworzenie pozytywnych korzyści dla środowiska, którym można przeciwdziałać nadmiar przeszłości.

Potrzebujemy modeli biznesowych, które mogą pogodzić sposób, w jaki firma może tworzyć i dostarczać wartość dla wielu interesariuszy, jednocześnie przechwytując wartość dla siebie.

Czym są zrównoważone modele biznesowe?

Posiadanie jasnej definicji „zrównoważonej wartości” jest ważne, gdy zaczynamy myśleć o zrównoważonych modelach biznesowych i ich wyglądzie. Potrzebujemy modeli biznesowych, które mogą pogodzić sposób, w jaki firma może tworzyć i dostarczać wartość dla wielu interesariuszy, jednocześnie przechwytując wartość dla siebie. Jednak zmieniający się krajobraz zasobów stwarza możliwości dla innowacji. Wyzwaniem jest ponowne przemyślenie przemysłu wytwórczego jako sieci złożonych i ewoluujących relacji oraz zrozumienie zmieniającego się wzorca przepływu wartości i tworzenia wartości wśród aktorów sieci.

Współpraca w biznesie może wydawać się sprzeczna z intuicją w stosunku do konkurencji. Jednak kilka wysoce konkurencyjnych sektorów, takich jak przemysł motoryzacyjny, meblarski i FMCG, współpracuje ze sobą, aby osiągnąć efektywność energetyczną i zasobooszczędną. Firmy takie jak Xerox, Kingfisher, British Sugar, Unilever, Marks & Spencer, Vitsoe, Toyota, Riversimple – by wymienić tylko kilka – angażują się w innowacyjne i przełomowe inicjatywy międzysektorowe na rzecz zrównoważonego rozwoju. Tego rodzaju działania wiążą się ze znaczącymi zmianami w ogólnych procesach biznesowych, przepływach zasobów i działaniach – zarówno na poziomie firmy, jak i sieci. Badanie sugeruje, że pomocne jest holistyczne podejście zaangażowanych osób do przeprojektowania swoich modeli biznesowych przy użyciu perspektywy „wspólnej wartości”.

Lepsze modele w modelach biznesowych

Badania i praktyka w zakresie innowacyjnych modeli biznesowych wspierających zrównoważony rozwój przemysłu rozwijają się szybko w obszarach takich jak systemy produkt-usługa, modele biznesowe w obiegu zamkniętym i ekologia przemysłowa. Jednak nadal istnieje stosunkowo ograniczone zrozumienie tego, jak producenci, konsumenci i inne zainteresowane strony muszą się zachowywać, aby wspierać udane innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Oczywiście firmy chcą mieć możliwość przewidywania, w jaki sposób ich działania wpłyną na tworzoną przez nie wartość. Ale aby to zrobić, muszą być w stanie zarządzać informacjami ze złożonej sieci, w której działają, i robić to przez cały cykl życia swoich produktów. Oznacza to uwzględnienie wszystkich interesariuszy sieci, w tym dostawców i partnerów, klientów, inwestorów i akcjonariuszy. Jednocześnie wszystkie relacje biznesowe obejmują nie tylko formalne działania umowne, ale także nieformalną wymianę informacji i korzyści. Zidentyfikowanie wszystkich przepływów wartości w sieci może ujawnić możliwości innowacji i ulepszeń. Wyzwanie polega zatem na tym, jak przewidzieć i zaprojektować właściwy przyszły model biznesowy.

Co prowadzi nas z powrotem do naszego trzeciego obszaru działalności badawczej: jak eksperymentować z innowacyjnymi modelami biznesowymi w środowisku wolnym od ryzyka. Robimy to, opracowując nowe narzędzia do modelowania biznesowego, które analizują i ilustrują ruch wartości w celu zidentyfikowania praktycznych i rentownych możliwości innowacji w modelu biznesowym. Nasze narzędzia umożliwiają również organizacjom współpracę w sposób, który zwiększa wartość i zmniejsza zapotrzebowanie na zasoby i energię oraz zapewnia pozytywny wpływ społeczny. Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie organizacjom narzędzi do tworzenia własnych ścieżek transformacji do nowych, bardziej zrównoważonych modeli biznesowych i umożliwienie im nawiązania nowej współpracy, która zaowocuje znacznie wyższym poziomem zrównoważonych wyników biznesowych i kondycji organizacyjnej.

Rosnąca świadomość, że obecnych praktyk przemysłowych nie da się utrzymać na dłuższą metę, niesie ze sobą wyzwania, możliwości i nadzieje zarówno dla przemysłu, jak i środowiska akademickiego. Rozszerzające się postrzeganie „wartości” poza jej ekonomicznym znaczeniem pieniężnym oraz modele biznesowe, które traktują środowisko naturalne i społeczeństwo jako równych interesariuszy firmy, powoli stają się częścią naszej rzeczywistości. Zadaniem jest zmniejszenie niepewności i ryzyka, aby umożliwić szerokie przyjęcie takich zmian. Przed nami trudne zadanie, ale dziś jest czas na inwestowanie w przyszłość.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Nowy Rok, nowa firma”. Zaplanuj postanowienia noworoczne w zakresie śladu węglowego dla swojej firmy

Postanowienia noworoczne to tradycja wielu z nas. Tym razem możesz je osiągnąć z całą firmą. Wspólna motywacja i praca w grupie ułatwią Wam ich realizację. A jeśli Wasze cele na 2023 rok będą też przyjazne dla środowiska? Uwzględniając ślad węglowy w postanowieniach, możemy przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, co ma pozytywny wpływ na nasze otoczenie i rozwój biznesu.

Nowy Rok w biznesie często wiąże się z wdrażaniem innowacyjnych programów i strategii. Wiele firm rozważa również działania z zakresu odpowiedzialności społecznej (CSR) oraz zrównoważonego rozwoju i raportowania pozafinansowego ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny) – aby zadbać o swój wizerunek i zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. W 2023 roku warto przyjrzeć się tematowi śladu węglowego, który jest nie tylko obiektem zainteresowania Unii Europejskiej, ale też coraz częściej jego mierzenie i ograniczanie staje się przewagą konkurencyjną.

Ślad węglowy to miara, która określa ilość wytwarzanych gazów cieplarnianych przez np. przedsiębiorstwo, produkt czy wydarzenie w ciągu całego cyklu życia, czyli od produkcji, poprzez użytkowanie, aż do utylizacji. Mierzenie, a następnie ograniczenie śladu węglowego jest bardzo ważnym czynnikiem, który przyczynia się do zmniejszenia zmian klimatycznych. Za monitorowaniem i redukcją śladu węglowego idzie szereg korzyści, nie tylko związanych z ochroną środowiska, ale także ekonomicznych i wizerunkowych.

Ślad węglowy, czyli pierwszy krok na drodze do Eko-2023

Estymacja śladu węglowego pozwala zrozumieć, które procesy w firmie emitują najwięcej lub ponadprzeciętnie dużo, np. poprzez porównanie się do średnich z branży. Na tej podstawie organizacja jest w stanie efektywnie wybrać działania, które nie tylko przyczynią się do modernizacji procesów, ale w największym stopniu wpłyną na ograniczenie emisji śladu węglowego.

Wyobraźmy sobie organizację, która zastanawia się, czy założyć panele fotowoltaiczne na dachu i zainwestować w nowoczesny system recyklingu odpadów. Na chwilę obecną stać ich tylko na jeden projekt. Dzięki estymacji śladu węglowego organizacji, a następnie symulacji dwóch scenariuszy wdrożeń można zobaczyć i porównać, który z nich będzie optymalny pod kątem finansowym i środowiskowym.

Narzędzie wspierające zarządzanie śladem węglowym, takie jak Envirly (www.envirly.pl) wspiera w zrealizowaniu ekologicznych postanowień noworocznych dla biznesu, ponieważ udostępnia technologię pozwalającą na szybkie i łatwe mierzenie oraz monitorowanie śladu węglowego. Dla wielu firm jego raportowanie i redukcja będzie wkrótce nie tylko postanowieniem, ale i obowiązkiem prawnym m.in. w związku z wprowadzeniem dyrektywy CSRD o raportowaniu danych pozafinansowych. Na projekty obniżające ślad węglowy są obecnie dostępne liczne kredyty i dotacje od instytucji finansowych. Aż ⅓ budżetu UE na lata 2021-2027 jest przeznaczona na ten cel, a łączna kwota to aż 0.6 bln euro. Bez planów dekarbonizacyjnych te pieniądze mogą być niedostępne dla przedsiębiorstw.

Postanowienia (nie tylko) noworoczne: zbudować przewagę konkurencyjną

Poza korzyściami ekonomicznymi, firma może stać się bardziej atrakcyjna dla klientów ze względu na wizerunek świadomej ekologicznie organizacji. 80% kontrahentów oczekuje od firm działań nakierowanych na środowisko i zrównoważony rozwój. Transparentność w związku z raportowaniem śladu węglowego może zagwarantować utrzymanie kontraktów z dużymi firmami, bowiem od 2024 roku sukcesywnie coraz więcej przedsiębiorstw zacznie wchodzić w obowiązek raportowania śladu węglowego. Jeśli jesteś kontrahentem takiej firmy, zapyta Cię ona o Twoje wyniki.

Noworoczna lista dla przedsiębiorców

Podejmując postanowienia noworoczne dotyczące zmniejszenia śladu węglowego, ważne jest, aby wyznaczyć konkretne cele, które chcesz osiągnąć. Może to być np. ograniczenie emisji CO2 o określoną ilość w ciągu roku lub nawet osiągnięcie przez firmę neutralności klimatycznej. Następnym krokiem jest znalezienie obszarów, w których emisje gazów cieplarnianych można maksymalnie zredukować. Może to obejmować zmniejszenie zużycia energii w budynkach lub zmianę środków transportu. Ważne jest również, aby wybrać odpowiednie narzędzia i technologie, które pomogą Ci osiągnąć cele redukcyjne oraz regularnie monitorować i raportować postępy w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Poniżej znajduję się kilka przykładów, z których możesz skorzystać podczas tworzenia indywidualnych postanowień w swojej firmie:

1. Zobowiązujemy się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 10% przez wprowadzenie efektywnych technologii i rozwiązań.
2. Będziemy wspierać projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną klimatu.
3. Będziemy wdrażać rozwiązania przyjazne dla środowiska, w tym zastępowanie paliw kopalnych odnawialnymi źródłami energii.
4. Będziemy organizować regularne szkolenia i kampanie edukacyjne w celu zwiększenia świadomości pracowników w zakresie ochrony klimatu.
5. Będziemy regularnie monitorować i raportować nasze postępy w zakresie redukcji śladu węglowego oraz działań proekologicznych.
6. Nasze postanowienia w zakresie śladu węglowego będą regularnie aktualizowane i dostosowywane do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb naszej firmy.

Autorka:  Weronika Czaplewska, CSO Envirly

Envirly wspiera organizacje w zarządzaniu śladem węglowym. Platforma umożliwia mierzenie, analizowanie, przeprowadzanie symulacji i ustalanie celów redukcji emisji dwutlenku węgla, zgodnie z międzynarodowym standardem GHG Protocol.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kryteria ESG – w jaki sposób wpływają na decyzje inwestorów i banków?

Inwestorzy i firmy coraz częściej w zarządzaniu zwracają uwagę na aspekty ESG (Environmental, Social responsibility and corporate Governance). W procesach biznesowych wręcz kluczowe stają się kryteria środowiskowe, społecznej odpowiedzialności i związane z ładem korporacyjnym, ponieważ pozwalają im skuteczniej rozwijać biznes oraz oceniać i identyfikować ryzyko. Tym bardziej, że raporty ESG mają już nie tylko znaczenie dla wprowadzania ulepszeń w różnych obszarach działalności przedsiębiorstw, ale także dla uzyskiwania przez nie finansowania.

 

Jak podaje raport PWC z 2022 r.1 69% banków planuje w ciągu najbliższego roku uwzględniać kryteria ESG w zarządzaniu ryzykiem kredytowym, a elementy zrównoważonego finansowania znajdują się już w ofercie produktowej 100% z nich. Co więcej 81% banków planuje rozszerzyć tę ofertę o kolejne zielone produkty kredytowe.

 

Kierunek na zrównoważone inwestycje i technologie

Komisja Europejska przyjęła 21 kwietnia 2021 roku kompleksowy pakiet narzędzi, których celem jest przekierowanie przepływu środków finansowych w zrównoważone przedsięwzięcia na terenie całej Unii Europejskiej. Działania te mają zachęcić do inwestowania w zielone technologie i przedsiębiorstwa, a w efekcie prowadzić do przebudowy gospodarki zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i wspierać osiągnięcie przez Europę neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Obowiązkowe raportowanie ESG w Unii Europejskiej będzie od 2023 roku obejmować duże, notowane na giełdzie spółki, których przychody przekraczają 170 mln PLN rocznie, a trzy lata później, czyli w 2026 roku, wszystkie spółki.2 Ten ruch KE nie dziwi, ponieważ kryteria ESG umożliwiają ocenę wpływu firmy na powyżej opisane zagadnienia i – co najważniejsze – wymagają określenia mierzalnych celów, które w efekcie prowadzą do zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju.

– Firmy produkcyjne mają do odegrania niezwykle ważną rolę odpowiadając nie tylko za rozwój i wprowadzanie nowych produktów, ale także projektowanie procesów produkcyjnych i podejmowanie decyzji dotyczących wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz materiałów. To właśnie ich świadome podejście oparte na wykorzystaniu kryteriów ESG może zmienić ślad węglowy procesu technologicznego firmy oraz klientów wybierających produkty konkretnej marki

mówi Piotr Miednik, CFO Contec S.A., firmy zajmującej się technologiami odzyskiwania materiałów zgodnie z zasadami gospodarki cyrkulacyjnej i laureata złotej nagrody konkursu Lider ESG w 2021 roku za technologię utylizacji wycofanych z użytkowania opon.3

Czy niepewna sytuacja geopolityczna zatrzyma zmiany?

W ciągu ostatnich dwóch lat zielona transformacja w UE stanęła w obliczu poważnych przeszkód, takich jak wojna na Ukrainie, sankcje wobec Rosji i związany z nimi kryzys energetyczny. Czynniki te mogą wyhamować tempo zmian, tym bardziej że trend ten widać już w statystykach, wskazujących na odstępowanie niektórych krajów od dążenia do zmniejszenia emisji CO2.1

Z drugiej strony organy UE nakładają na banki i instytucje finansowe coraz to nowe obowiązki, wprowadzając przepisy i wytyczne w zakresie ESG, czy chociażby konieczność uwzględniania charakterystyki energetycznej budynku podczas zabezpieczenia kredytu.

Nie wydaje się, by kryzys energetyczny w Europie mógł zupełnie zahamować zieloną transformację. Oczywiście może wystąpić chwilowe jej spowolnienie, które może być wynikiem chociażby problemów w dostępie do gazu. Jednak Europa jest mocno zaangażowana w tzw. green revolution, a jeden z problemów, jakie można dostrzec, to zbyt technokratyczne podejście do transformacji, które opiera się głównie na regulacjach, a nie na zasadach rynkowych

– konkluduje ekspert z Contec.

Wszystko wskazuje więc na to, że zielona transformacja może odnotować przejściowe zwolnienie, ale nie wyhamuje, wspierana przez ograniczenia w dostępie do zielonych kredytów. Tym bardziej, że większość banków traktuje kryteria ESG jako szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, co może prowadzić do dynamicznego rozwoju oferty zielonych produktów kredytowych.1

  1. Raport_PwC_Zielone_finanse_po_polsku_Edycja_II
  2. https://startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/esg-kto-bedzie-musial-skladac-raporty-i-jak/
  3. https://www.nntfi.pl/finanse-po-godzinach/poznalismy-liderow-esg

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konsument przyszłości. Jak do niego dotrzeć?

Konsument przyszłości

Po ponad dwóch latach kryzysów w postaci wielu czarnych łabędzi, które nadleciały na polskie i światowe społeczeństwa, zaczynamy się zastanawiać nie tylko nad tym, jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość, jak wpłynie na konsumentów kryzys energetyczny i inflacja. Zaczęliśmy również patrzeć wprzód i myśleć o tym, jak będzie wyglądał konsument przyszłości i jak do niego dotrzeć z działaniami marek.

INSUMMIT
INSUMMIT – Festiwal Insightów i Innowacji
Fot. PTBRiO

W 2022 roku odbyło się (w końcu) na żywo wiele eventów marketingowych, które dotykały również tematu konsumentów i konsumentek przyszłości. Październik to Europejskie Forum Nowych Idei w Sopocie, na którym odbył się panel dyskusyjny „Konsument przyszłości: nadmiar, umiar, wygoda?”, prowadzony przez Jakuba Bierzyńskiego (CEO OMD). W debacie wzięli udział Marina Dubakina (Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju IKEA), Valéry Gaucherand (Dyrektor Generalny L’Oréal), Robert Krzak (Senior Advisor EY Polska), Rafał Rudziński (CEO Bosch Polska) oraz ja – dr Michał Lutostański (Strategy Business Director Kantar Polska, Wiceprezes PTBRiO).

We wrześniu w Centrum Praskim Koneser w Warszawie odbył się INSUMMIT – Festiwal Insightów i Innowacji – nowe wydarzenie organizowane przez PTBRiO (Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii), w całości poświęcone konsumentom i konsumentkom oraz insightom.

EFNI
Europejskim Forum Nowych Idei
Fot. EFNI

Obydwa eventy zarysowały podobny obraz konsumentów przyszłości. Jacy oni będą? Jak marki powinny odpowiadać na ich potrzeby w dynamicznie zmieniającym się świecie?

#Gotowość

W czasach inflacji najłatwiej byłoby powiedzieć, że dla konsumentów w najbliższym czasie najważniejsza będzie niska cena. Jak pokazuje wiele analiz wstecznych, dotyczących minionych kryzysów, jednak nie musi tak być. Silne marki budujące swoją pozycję nie tylko na oczywistym marketing mixie produktu, ceny, promocji i dystrybucji, są w stanie nie tylko przetrwać okresy kryzysu bez uszczerbku, ale nawet w ich trakcie rosnąć.

Analizy globalnego badania siły marek Brand Z firmy Kantar pokazują, że silne marki budujące nie tylko świadomość, ale starające się wyróżniać od konkurencji w znaczący dla nabywców sposób oraz zaspokajające ich potrzeby radzą sobie dobrze nawet w trudnych czasach. Wiedząc, że kryzysy były z nami, są i będą obecne, marki powinny budować silne podstawy swojego Brand Equity, aby uodporniać się na kryzys. Należy być ciągle gotowym na zmiany, ale nie podlegać pokusom taktycznych działań, które mogłyby zniszczyć długofalowe kierunki strategiczne, bo to one  uodpornią nas na zawirowania.

Brand Z
Źródło: Kantar

#Wygoda

Jak pokazał rozwój sklepów o mniejszych formatach oraz dynamiczny wzrost rynku Quick commerce (np. Glovo) w czasie pandemii – wygoda będzie dla konsumentów bardzo ważna. Łatwość zakupu, wygoda dostawy, oszczędność czasu – to elementy, których już doświadczyliśmy. Trudno będzie nam z tego zrezygnować i o tym zapomnieć. Zakupy to w końcu nie tylko cena – jak w przestarzałym już modelu 4P, ale właśnie szeroko rozumiany koszt i wygoda konsumenta z modelu 4C (Customer Value, Cost, Convenience, Communication).

Wygoda
Fot. Inside Weather/Unsplash

#Technologia

Kolejnym tematem pojawiającym się podczas wymienionych wydarzeń była technologia. Hasłem szczególnie odmienianym przez wszystkie przypadki było Metaversum. Nowy obszar, który stawia przed markami wiele wyzwań, ale również możliwości. W tym momencie trudno przewidzieć, na ile rozwijające się platformy Metaversów będą stanowiły przyszłość, a na ile będą jedynie krokiem w kierunku technologicznej ewolucji.

Nie ma jednak wątpliwości, że technologia będzie odgrywała bardzo istotną rolę w komunikacji pomiędzy markami a nabywcami. Już teraz dzieje się tak poprzez platformy streamingowe, podcasty, media społecznościowe, Tik Toka, gaming itp. Metaversa, w których marki zaczynają stawiać pierwsze kroki są dopiero rozwijającym się obszarem, ale na pewno warto im się bacznie przyglądać.

Metaverse
Fot. Barbara Zandoval/Unsplash

#Zrównoważenie

Jak pokazują najróżniejsze źródła danych, pomimo wielu tymczasowych kryzysów, jak wojna, inflacja czy COVID-19 – mamy jeden permanentny kryzys. Jest on związany z klimatem, który wciąż zajmuje głowy konsumentów w Polsce i na świecie. Dopiero niedawno nauczyliśmy się zwracać uwagę na potrzeby konsumentów, uwzględniać je w swoich działaniach i tworzyć marketing kliento-centryczny. Ostatnie dwa i pół roku pokazały jednak, że to nie wystarczy.

Nasi klienci, użytkownicy, konsumenci zaczęli wymagać od marek znacznie więcej. Już nie tylko chodzi o zaspokojenie ich potrzeb kategorialnych, ale również o współdzielenie ich ludzkich wartości. Nie liczy się więc już jedynie produkt, jego dopasowanie do naszych potrzeb i historia, jaką opowiadamy. Ważne jest również to, jaki pozostawiamy po sobie ślad węglowy, czy zanieczyszczamy Ziemię plastikiem, czy w zarządach spółek zasiada równa liczba kobiet i mężczyzn oraz czy mają pensje na takim samym poziomie. Jako ludzie oczekujemy również od marek zabrania głosu w takich momentach, jak wybuch wojny Putina w Ukrainie. Nie wystarczy więc już zaspokojenie potrzeb konsumentów w ramach kategorii, w jakiej działamy.

Musimy zacząć tworzyć ludzko-centryczny marketing uwzględniając w nim wszystkie obszary ESG – Środowisko, Społeczną Odpowiedzialność i Ład Korporacyjny.

Sustainability
Fot. Mert Guller/Unsplash

Kim jest „Konsument Przyszłości”?

Konsument przyszłości jest więc osobą, człowiekiem o szerokich– często poza kategorialnych potrzebach, na które marki powinny odpowiadać. Nie mogą jednak zapomnieć o jego wygodzie. Powinny wykorzystywać nowe technologie i w końcu – budować silne marki oparte na solidnych fundamentach.

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

NGO i biznes opanują Kraków!

Już 30 listopada w EXPO Kraków odbędzie się wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi. Trzy sale konferencje, kilkuset uczestników, ponad 25 ekspertów ze świata biznesu, 12 godzin przemówień, kilkunastu wystawców targów branżowych oraz niezliczona liczba rozmów networkingowych, w tym udział gościa specjalnego – Jaśka Meli. Wszystko po to, aby stworzyć przestrzeń do dyskusji, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, bo od rozmowy wszystko się zaczyna!

Tego dnia stolica małopolski stanie się miejscem budowania relacji i partnerstw między NGO, biznesem i przedstawicielami administracji publicznej. Podczas wydarzenia będziemy rozmawiać nie o tym co nas dzieli, ale o wspólnych problemach i potrzebach oraz rozwiązaniach, które dzięki zaangażowaniu różnych sektorów mogą przynieść dużo lepsze efekty.

Wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi składa się z trzech elementów:

  • Konferencji ESG, której gospodarzem będzie Jasiek Mela, podczas której poruszane będą zagadnienia dotyczące raportowania niefinansowego i celów zrównoważonego rozwoju;
  • targów branżowych wraz ze strefą networkingu, czyli miejsca do poszukiwania inspiracji i wymiany doświadczeń;
  • Kongresu Pro NGO 2022 dedykowanego przedstawicielom trzeciego sektora i instytucji wspierających np. przedstawicieli administracji publicznej, gdzie tematyka spotkań poświęcona będzie zdobywaniu wiedzy z zakresu współpracy i budowania relacji z biznesem.

Przyjdź na targi branżowe i zainspiruj się!

 

Jeśli tematy społecznej odpowiedzialności biznesu, działalności charytatywnej i zrównoważonego rozwoju są Ci bliskie, to odwiedź nas podczas wydarzenia. Wystawcami tarów są przedstawiciele różnych branż i środowisk: organizacje międzynarodowe, rodzime firmy, przedstawiciele sektora publicznego, organizacje pozarządowe, czy podmioty ekonomii społecznej. Spotkania z wystawcami to okazja do zdobycia wiedzy, inspiracji, poznania ciekawych rozwiązań, produktów oraz gotowych do wdrożenia projektów. Na wydarzeniu będziesz mógł także spotkać przedstawicieli firm, którzy podchodzą odpowiedzialnie do prowadzenia swojej działalności ograniczając negatywny wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie.

Kolejnym obszarem, który będzie poruszany podczas targów to działania z zakresu HR, integracji i wolontariatu pracowniczego. Kwestie pracownicze w obliczu zdarzeń ostatnich miesięcy i lat cały czas zyskują na znaczeniu, budowanie dobrych relacji i zaangażowania to problem, z którym mierzy się wiele firm. Podczas wydarzenia dowiesz się m.in. jak wzmocnić więź pracownika z firmą.

Coraz większe znaczenie w naszym życiu odgrywa ekologia i kwestie ochrony środowiska, stajemy się coraz bardziej świadomi jak nasze decyzje wpływają na otoczenie. Planeta to nasze wspólne dobro i razem musimy o nią dbać. Podczas targów poznasz przedstawicieli organizacji, którzy zaprezentują swoje rozwiązania, będą edukować i inspirować odwiedzających.

Targi branżowe to również tematy biznesowe, wśród wystawców znajdziesz organizacje reprezentujące sektor nowoczesnych usług dla biznesu, doradztwo w zakresie transformacji i zarządzania biznesem, a także  rozwiązania, które pomogą usprawnić działania przedsiębiorstwa w obszarze CSR, HR i wolontariatu.

W budowaniu relacji ważny jest networking, dlatego udostępniona będzie wszystkim uczestnikom i odwiedzającym specjalna strefa, która zapewni komfort i wygodę prowadzenia dyskusji. Strefa działać będzie przez cały dzień tj. od 9.00 do 17.00.

Wydarzenie połączy sympatyków CSR i zrównoważonego rozwoju, inspiratorów, wolontariuszy, przedstawicieli NGO i jednostek administracji publicznej oraz osoby, którym bliskie są tematy środowiskowe. Współpraca wielu podmiotów, wymiana wiedzy, dobrych praktyk i możliwość spojrzenia na dany problem przez pryzmat własnych doświadczeń daje możliwość poszukiwania efektywnych rozwiązań i stawiania czoła wyzwaniom społecznym, ekonomicznym i ekologicznym.

Nie może Cię zabraknąć!

Więcej informacji na: https://csriesg.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PFR: Warsztaty dla firm

Mamy dla Was dwa bardzo ciekawe warsztaty od PFR. "Projektanci Design Thinking. Zrób kreatywny sprint w organizacji" 13.09 i "Raportowanie ESG. Warsztaty z obliczania śladu węglowego organizacji" 20.09 Zapisz się już dzisiaj

 

Kreatywność i innowacyjność są ważnymi czynnikami, które determinują  rozwój organizacji i jej powodzenie w biznesie. Jak być zatem organizacją, która szybko reaguje na nowe wyzwania i jak zadbać o innowacyjność i konkurencyjność swojego biznesu?

Warsztaty „Projektanci Design Thinking. Kreatywny sprint w organizacji” zostały przygotowane, by wyposażyć zespoły projektowe w narzędzia pozwalające w sposób ustrukturyzowany pracować nad nowymi rozwiązanymi. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję poznać praktyczne wykorzystanie metodyki i nabędą umiejętność prowadzenia sprintów w ich firmach.

Zainteresowani mają do wyboru 3 formaty:

  • warsztaty grupowe dla zespołów,
  •  warsztaty grupowe dla osób indywidualnych,
  • personalizowane warsztaty odpowiadające na potrzeby firmy.

Już 13.09 odbędzie się bezpłatne spotkanie przed warsztatami z ekspertami PFR

Rejestracja na warsztaty odbywa się poprzez link: https://pfrsa.pl/warsztat-projektanci-design-thinking

 

Raportowanie ESG staje się obowiązkiem dla coraz większej liczby organizacji.  Podjęcie działań w miarę szybko w tym zakresie, pozwoli przedsiębiorstwom przygotować się do raportowania oraz zastanowić się m.in. na jakiej podstawie wyliczyć ślad węglowy firmy. Wychodząc naprzeciwko temu wyzwaniu Sieć Firm Przyszłości PFR wraz z Krajową Agencją Poszanowania Energii przygotowali kolejną edycję komercyjnych warsztatów.

Praktyczne warsztaty pozwolą poznać ślad węglowy organizacji lub zdobyć kompetencje potrzebne do własnych wyliczeń, dowiedzieć się jak go poprawnie raportować oraz skorzystać z dodatkowego doradztwa ekspertów.

Zainteresowani mają do wyboru 3 formaty:

  • warsztaty grupowe dla zespołów,
  •  warsztaty grupowe dla osób indywidualnych,
  • personalizowane warsztaty odpowiadające na potrzeby firmy.

Już 20.09 odbędzie się bezpłatne spotkanie przed warsztatami z ekspertami #KAPE

Rejestracja na warsztaty odbywa się poprzez link: https://pfrsa.pl/warsztat-esg

 

źródło: PFR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zielone rozwiązania na Kongresie ESG Polska

Kongres_ESG_ekologia

Kongres ESG Polska moc biznesu to dziesiątki prelegentów i kilkanaście paneli tematycznych. Jakie tematy zostały poruszone?

Jednym z głównych tematów była szeroko pojęta ekologia i to, w jaki sposób oddziałuje ona na gospodarkę. W trakcie panelu “Megatrend ekologiczny: pomiędzy niezbędnym krokiem cywilizacyjnym a międzynarodowym populizmem” w dyskusji wzięło udział wielu gości. Opowiadali, w jakim miejscu jest zielony sektor Polskiej gospodarki. Jak można poprawić jego sytuację oraz jakie są jasne punkty.

„Jesteśmy w stanie przy większym otwarciu na sektor małych i średnich przedsiębiorstw i na duże firmy, mocniej je zakotwiczyć. Mamy szereg podmiotów zaawansowanych technologicznie, jak np. WB Electronics, która jest bardziej życzliwie przyjmowana za granicą niż na naszym rodzimym rynku. Nie jesteśmy w sektorze publicznym wystarczająco otwarci na ofertę polskich firm i wierzę, że należy to zmienić.” Bartłomiej Pawlak, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju

„Mamy niestety wiele przykładów, jak przeciekały nam przez palce kolejne fale inwestycyjne. Oprócz fali OZE było to np. budowanie infrastruktury drogowej. Jaka polska firma skorzystała na tej fali? Odpowiedź brzmi: żadna. Nasze drogi budują firmy hiszpańskie, które wypłynęły na takich falach inwestycyjnych w swoim kraju.”  Wojciech Hann prezes zarządu BOŚ Bank

Bartłomiej Pawlak oraz Wojciech Hann są zgodni co do jednego. Na naszym własnym rynku brakuje wsparcia lokalnych rozwiązań oraz firm. W efekcie jesteśmy zależni od zagranicznych technologii. Nie jest to zdrowe dla gospodarki, rozwoju oraz niezależności od rynków zagranicznych.

Bartłomiej Orzeł wskazał, że programy niskoemisyjne powinny uwzględniać zamożność społeczeństwa.

„Czy jakością życia możemy nazwać fakt, że oddychamy czystym powietrzem, czy to, że jakaś część społeczeństwa może się zamknąć w domu i kupić sobie klimatyzator?” Bartłomiej Orzeł Pełnomocnik Premiera ds. Czystego Powietrza

Chwali on jednocześnie jego zdaniem najbardziej udane Polskie osiągnięcia w walce z zanieczyszczeniem: Program zwalczania emisji “Czyste Powietrze”, rozwój technologii pomp ciepła oraz ogólną zmianę świadomości społecznej.

Prelegenci a w szczególności Wojciech Kamieniecki dyrektor NCBIR (narodowe centrum badań i rozwoju) wskazują również na potencjał wodoru jako energii przyszłości oraz tym, że wizja gospodarki oparta właśnie na tym pierwiastku nie powinna być pomijana.


Źródło: pap media room

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF