...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

ESL Pro League, czyli liga dla absolutnie najlepszych

Trwają play-offy ESL Pro League, czyli jednej z najbardziej prestiżowych lig Counter Strike'a dla najlepszych ekip z całego świata. Początkowo liga miała odbyć się w pełni stacjonarnie, obecnie została przeniesiona do internetu i podzielona na regiony.

W Europejskiej odsłonie ESL Pro League udział bierze łącznie 16 zespołów, w tym w pełni Polska formacja X-KOM AGO, która w meczu decydującym o awansie pokonała Niemiecko-Polski kolektyw Sprout.

Jastrzębie dzięki rywalizacji z najlepszymi i najbardziej rozpoznawalnymi zespołami na świecie są w stanie zaprezentować się potencjalnym sponsorom, partnerom biznesowym czy nowym kibicom. Zwycięstwa w tak prestiżowej lidze to również masa punktów w światowym rankingu, co późnie owocuje bezpośrednimi zaproszenia do największych turniejów, czy zamkniętych kwalifikacji. Gra u boku takich marek jak Astralis, fnatic czy obecnie najlepszej drużyny globu, czyli Vitality to świetna okazja również dla zawodników, do budowania własnej marki i indywidualnych popisów na tle najmocniejszych ekip.

Zakończyła się już faza grupowa ligi, gdzie niestety X-KOM AGO nie udało się wywalczyć awansu i z bilansem dwóch zwycięstw i pięciu porażek uplasowali się na siódmym miejscu w dywizji europejskiej.

Warto wspomnieć, iż od niedawna EPL jest ligą częściowo franczyzową. W europejskiej edycji aż 10 drużyn to organizacje partnerskie, pozostałe 6 zespołów do rozgrywek dostały się poprzez indywidualne zaproszenia, bezpośrednie kwalifikacje czy w jak w przypadku X-KOM AGO przez zwycięstwo w finałach ESEA MDL, czyli zapleczu esportowej ligi mistrzów.

Za zajęcie ostatniej lokaty w rozgrywkach przewidziana jest nagroda w wysokości 4.000$, łącznie pula nagród wyniesie 475.000$, z kąd 75.000 trafi do zwycięzcy. W pozostałych regionach te liczby są nieco mniejsze, co spowodowane jest między innymi mniejszą liczbą zespołów, mimo wszystko warto przyjrzeć się również Północnoamerykańskim rozgrywkom, gdzie 7 z 8 uczestników to zespoły z czołowej 30 rankingu światowego. W Pozostałych regionach (Ameryka Południowa, Ocenia, Azja) rozgrywki zrzeszają odpowiednio po 4 zespoły, a pula wynosi 25.000$.

Polską transmisję z rozgrywek ESL Pro League możemy zobaczyć dzięki Polsat Games, zarówno w internecie, jak i telewizji.

Autor: Michał Niekurzak

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TIDAL zostaje partnerem muzycznym ESL Mistrzostw Polski

Zainaugurowana została 21. odsłona ESL Mistrzostw Polski Jesień 2020, w której najlepsze polskie zespoły Counter-Strike: Global Offensive powalczą ze sobą o lwią część z puli nagród wynoszącej 50 000 złotych oraz cenne awanse do międzynarodowych turniejów. TIDAL został oficjalnym partnerem muzycznym rozgrywek.

TIDAL to globalna platforma muzyczno-rozrywkowa, pozwalająca na zbliżenie twórców i ich fanów dzięki oryginalnym materiałom i ekskluzywnym wydarzeniom. Na platformie TIDAL powstaną 3 playlisty rozgrywek ESL MP tworzone przez Kingę Kujawską, prezenterkę ESL oraz Macieja ‘Morgena’ Żuchowskiego i Jakuba ‘Kubika’ Kubiaka – komentatorów ESL Polska. Fani polskich zmagań CS:GO będą mogli zagłosować na swoją ulubioną playlistę, z kolei ta z największym poparciem zostanie ogłoszona oficjalną playlistą ESL Mistrzostw Polski Jesień 2020. Każdy z fanów może również za pomocą social mediów swoich ulubieńców sugerować im utwory, które jego zdaniem powinny znaleźć się zbiorze muzycznym ESL Mistrzostw Polski.

fot. ESL Polska

Współpraca ESL x TIDAL będzie obejmować również działania w mediach społecznościowych marek, których celem jest przybliżenie fanom platformy muzycznej świata esportu. Nie zabraknie również możliwości zdobycia kodów promocyjnych do wykorzystania w serwisie TIDAL, zarówno poprzez social media, a także w trakcie transmisji z rozgrywek w fazie zasadniczej i play-off.

Przenikanie się światów esportu i muzyki od zawsze jest czymś naturalnym, nie istnieje przecież dobra transmisja z turnieju czy wydarzenie na arenie e-sportowej bez spektakularnej oprawy muzycznej. Nasza współpraca z TIDAL jest kolejnym krokiem w łączeniu tych światów i mamy nadzieję na powstanie zróżnicowanej i ciekawej muzycznie oficjalnej playlisty ESL Mistrzostw Polski.

Adrian Kostrzębski, Rzecznik Prasowy ESL Polska

Transmisję z ESL Mistrzostw Polski można oglądać w serwisie Twitch na kanale ESL Polska na YouTube.

Wybrane playlisty pojawią w serwisie TIDAL, zaś propozycje utworów można przekazywać influencerom poprzez ich media społecznościowe. Głosowanie na najlepszą playlistę odbędzie się na Facebooku ESL Polska.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

We wrześniu startuje nowa odsłona ESL Mistrzostw Polski w Counter-Strike

Już 7 września zainaugurowany zostanie kolejny sezon ESL Mistrzostw Polski, w którego trakcie najlepsze nadwiślańskie drużyny Counter-Strike będą rywalizować ze sobą nie tylko o krajowy czempionat i nagrody pieniężne, ale także o cenne awanse do międzynarodowych rozgrywek.

Mistrzostwa zostały poszerzone do dziesięciu drużyn, a nowy ESL Mistrz Polski wywalczy sobie awans do międzynarodowych rozgrywek oraz do ostatniego etapu eliminacji do Intel Extreme Masters Katowice 2021 będących częścią ESL Pro Tour. Te zaproszenia znacząco skrócą drogę polskim formacjom do przebicia się do światowej czołówki. W puli nagród ESL MP znalazło się 50.000zł.

Wśród zaproszonych drużyn znalazły się największe polskie organizacje:

  • Actina PACT
  • AVEZ Esport
  • Illuminar Gaming
  • Izako Boars
  • Wisła All in! Games Kraków
  • x-kom AGO

W 21. sezonie ESL MP wszystkie spotkania będą transmitowane z nowego studia, które pozwoli ekipie produkcyjnej na o wiele bardziej zaawansowane działania względem transmisji telewizyjnej. To oczywiście przełoży się na wyższy poziom wrażeń dostarczanych naszym widzom. Fazę zasadniczą oraz mecze fazy pucharowej komentować będą najlepsi polscy casterzy, w tym także duet w postaci Macieja “Morgena” Żuchowskiego oraz Kuby “KubiKa” Kubiaka. Na transmisjach pojawiać będzie się również Kinga Kujawska oraz goście.

Faza zasadnicza ESL Mistrzostw Polski w CS:GO wystartuje 7 września. Transmisja z rozgrywek dostępna na kanale telewizyjnym Polsat Games oraz w internecie.  Partnerami ESL Mistrzostw Polski są firmy Mercedes, Pringles oraz Miasto Katowice.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W tym tygodniu w esporcie: Puki Style, Honoris, Red Bull, Orlen, Oponeo, Devils.one, Astralis, Le Mans, Blast, Rainbow Six

Moda na esport trwa! Puki Style w rankingu popularnosci deklasuje Roberta Lewandowskiego, a Red Bull zostaje sponsorem nowej organizacji Neo i Taza. Orlen i Oponeo z kolejnymi aktywacjami, a wszystkie rozgrywki i turnieje trwają w najlepsze!

Przeglad wydarzen esport ESE

Puki Style popularniejszym sportowcem niż Robert Lewandowski!

puki lewy
Fot. TVP Sport

Nie milknie echo wielkiego sukcesu K1CK esports, które zajęło drugie miejsce na EU Masters. Czołowy zawodnik drużyny – Łukasz 'Puki Style’ Zygmunciak, w plebiscycie na ulubionego sportowca zdeklasował Roberta Lewandowskiego. W półfinałowym starciu plebiscytu organizowanego przez TVP Sport zdobył aż 82% głosów poparcia. Dla wielu fanów sportów tradycyjnego to ogromny szok. Czy to już zmiana pokoleniowa? Na pewno nie powinniśmy obawiać się esportu i powoli się z nim oswajajmy. Wygląda na to,  że będzie odgrywał coraz istotniejsza rolę.

Legendy Counter-Strike zakładają HONORIS. Red Bull sponsorem

Honoris
Fot. Honoris

Dwóch legendarnych zawodników i wielokrotnych zdobywców trofeów w grze Counter-Strike stworzyło nową organizacje. Filip 'Neo’ Kubski oraz Wiktor 'Taz’ Wojtas połączyli siły i powołali Honoris. Pierwszym sponsorem organizacji została marka Red Bull. Honoris będzie posiadało dywizje Counter-Strike i ma aspiracje dołączyć do najlepszych drużyn na świecie.

Orlen Stay & Play – włącz się do gry

Orlen stay and play
Fot. Orlen

Orlen z kolejnym projektem skierowanym do świata esportu. Wystartowała akcjach Stay&Play w ramach której przeprowadzane będą rozgrywki w grach Assetto Corsa oraz Rocket League. W rozgrywkach udział weźmie ponad 40 członków Orlen Team oraz Grupy Sportowej Orlen.

Oponeo poprzez simaracing wchodzi w świat esportu!

Oponeo jest kolejną marką, która zostaje sponsorem simracingu!  Działania z tradycyjnego motorsportu przenosi do digital motorsportu. Oponeo zostało tytularnym sponsorem Oponeo Rallycross Challenge, które będą rozgrywane w ramach Mistrzostw Polski Digital Motorsport. Poza partnerstwem tytularnym, marka będzie widoczna na obrandowanych samochodach wewnątrz wirtualnej rozgrywki.

Devils.one rekrutuje młode talenty w projekcie Adepci Summoner’s Rift

devils.one
Fot. Devils.one

Czołowa polska organizacja sportów elektronicznych oraz lider w dziedzinie esportowego scoutingu — devils.one, rozpoczyna akcję Adepci Summoner’s Rift skierowaną do młodych, aspirujących graczy League of Legends w wieku 13-16 lat. Zapisy do turnieju właśnie ruszyły i potrwają do 26 maja. To szansa dla tych, którzy grając w domowym zaciszu, marzyli o byciu profesjonalnym zawodnikiem. Fundatorem nagrody głównej jest Riot Games, twórca gry League of Legends, dzięki któremu 10 zawodników weźmie udział w tygodniowym Esports Skills Camp, podczas którego uczestnicy pod czujnym okiem trenerów szlifować będą swoje umiejętności

Paczka zagrała i zebrała ponad 300 tysięcy złotych

331 tysięcy złotych zebrało łącznie 80 streamerów grających w gry w czasie ostatniego weekendu. Kwota zostanie przeznaczona na zakup komputerów dla dzieci wykluczonych cyfrowo. Planem był zakup 50ciu urządzeń, ale jest szansa że liczba ta znacznie się powiększy. Pisaliśmy o tym pod koniec zeszłego tygodnia.

Rainbow Six Polish Masters na antenie Polsat Games

Fot. Ubisoft

Rainbow Six Polish Masters, największe rozgrywki Rainbow Six Siege w Polsce transmitowane będą w telewizji na antenie Polsat Games. W walce o mistrzowski tytuł i nagrody z puli wynoszącej 60 000 złotych zobaczymy osiem drużyn. Rainbow Six Polish Masters to oficjalne rozgrywki Ubisoft Polska o randze Mistrzostw Polski, które są kontynuacją Rainbow Six Masters League. Do turnieju przystąpią najlepsi zawodnicy w kraju, reprezentujący sześć zaproszonych organizacji i dwie, które awans uzyskały poprzez kwalifikacje. Wśród uczestników znaleźli się: AVEZ Esport, Izako Boars, Actina PACT, PRIDE, Invicta Gaming, Teetres SLAVGENT, .PS4 oraz Hummingbirds.

Astralis wygrywa europejskie ESL One Road to Rio

W miniony weekend zakończył się prestiżowy turniej ESL One Road to Rio w grze Counter-Strike, który znajduje się cyklem kwalifikacyjnym do CS:GO Major. Bezkonkurencyjna okazała się duńska drużyna Astralis, która w wielkim finale pokonała G2 Esports. Polskie drużyny nie zakwalifikowały się do tych rozgrywek.

Restrukturyzacja Starcraft II i Warcraft III ESL Pro Tour

Rozgrywki StarCraft® II & Warcraft® III przenoszą się do internetu i zakończą się finałami
Masters Championship w 2021 roku. Rozgrywki rozszerzono o dodatkowe 75 dni w porównaniu do oryginalnego harmonogramu z czterema turniejami na żywo. ESL Pro Tour będzie miał w tym roku trzy sezony i rozgrywany będzie w całości przez internet. Po zmianach w ESL Pro Tour ilość transmitowanych treści wzrośnie niemalże czterokrotnie. Jest to zgodne ze zmianami również w kalendarzach innych gier, co jest konsekwencją przenoszenia się turniejów do online.

24 godzinny wirtualny wyścig Le Mans zamiast tradycyjnego

Le Mans
Fot. Swipe Right

ACO i FIA WEC ogłosiły, że w oryginalnej dacie 13-14 czerwca sławny 24 godzinny wyscig Le Mans odbędzie się w formule wirtualnej. Profesjonalne zespoły wystawią czteroosobowe zespoły składające się z dwóch profesjonalnych zawodników tradycyjnego motorsportu i dwóch profesjonalnych simracerów. Ich areną zmagań będzie gra rFactor 2. Oryginalny Le Mans został przełożony na 19-20 września 2020.

Blast pozyskuje 12.5 miliona euro dofinansowania

Jeden z wiodących organizatorów turniejów esportowych na świecie – Blast, zebrał 12.5 miliona euro dofinansowania, które posłużą na przyśpieszenie dalszego wzrostu organizacji. W planach są kolejne projekty. W ostatnim czasie Blast zaistniał również w Polsce, poprzez projekt Blast Rising, realizowany wspólnie z Fantasyexpo.

PlayStation 4 osiągnęło pułap 110 milionów sprzedanych konsol

W oczekiwaniu na premiery konsol nowej generacji takich jak PlayStation 5, Sony publikuje wyniki sprzedaży jej obecnej konsoli, czwartej generacji, która osiągnęła poziom 110 milionów sprzedanych sztuk. Dla porównania PlayStation 3 sprzedało się w liczbie 87,4 mln sztuk, PS2 – 155 mln, PS1 – 102,5mln.

Tydzień temu pisaliśmy o K1CK Neosurf, EU Masters, Alior Banku, Śląsku Wrocław, czy Esport Pro Tour

W tym tygodniu w esporcie: K1CK Neosurf, EU Masters, Alior Bank, Śląsk Wrocław, Esport Pro Tour

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Red Bull, STS, ESL, Twitch, Valorant, Sokół, AGO, Blizzard, EA, czyli Esportowe wydarzenia ostatnich dni

Red Bull Flick

Kolejne marki z aktywnościami w esporcie. Giganci świata gamingu zarabiają setki milionów. Wpływ pandemii na wydarzenia esportowe. Film fabularny. Polacy z sukcesami na EU Masters. Przegląd wydarzeń z ostatnich dni.

Przeglad wydarzen esport ESE

Red Bull z globalnymi i lokalnymi aktywnościami w Counter-Strike Global Offensive

Red Bull zintensyfikował działania w esporcie i wystartował z dwoma inicjatywami. Poprzez platforme FaceIt uruchomił Red Bull Flick, czyli turniej 2na2 w grze Counter-Strike, który daje amatorom na całym świecie szansę zmierzenia się z najlepszymi zawodowymi graczami na niestandardowych mapach z brandingiem Red Bulla, przygotowywanymi specjalnie na tę okazje. To pierwsze globalne wydarzenie Red Bulla w świecie Counter-Strike, a kwalifikacje krajowe sa już otwarte.

Red Bull w Polsce wspólnie z Polsat Games wystartował również z inicjatywą Red Bull Solo Q, gdzie zawodnicy będą brali udział w pojedynkach 1 na 1 w grze League of Legends.

Activision Blizzard +505MLN USD, Electronic Arts +418MLN USD

Najwięksi producenci gier raportują rekordowe wyniki. Electronic Arts zaraportowało 418 milionów dolarów zysku, przy 1,39 miliarda obrotu w ostatnim kwartale. Activision Blizzard natomiast zaraportowało 505 milionów dolarów zysku, przy 1,79 miliarda obrotu w ostatnim kwartale. Na wynik tej drugiej firmy ogromny wpływ miała premiera Call od Duty: Warzone, której premiera miała miejsce 10 marca i do dzisiejszego dnia zgromadziła 60 milionów graczy. Gra została wypuszczona w modelu free to play z mikropłatnościami za skiny czy inne dodatki, bez wpływu na performance gry.

ESL oraz DreamHack na wyłączność z Twitchem

ESL Dremhack ESL
Graf. ESL / Dreamhack / Twitch

Liderzy na rynku turniejów esportowych – ESL oraz DreamHack podpisują umowę o transmisjach na Twitchu. Zgodnie z umową, transmisje cyfrowe na żywo w języku angielskim z najważniejszych rozgrywek będą dostępne wyłącznie na Twitchu. W ramach kontraktu największe rozgrywki e-sportowe organizowane przez ESL i DreamHack, będą transmitowane na żywo wyłącznie na platformie Twitch w 2021 i 2022 roku. Nie dotyczy to cyfrowych partnerów telewizji linearnej. W Polsce turnieje ESL Pro Tour transmituje Polsat Games W Polsce turnieje ESL Pro Tour transmituje Polsat Games.

AGO Rogue i K1CK Neosurf z awansem do playoffów European Masters

Oba zespoły po dwóch tygodniach zmagań zapewniły sobie awans do playoffów Mistrzostw Europy League of Legends. Zarówno AGO Rogue, jak i K1CK Neosurf zajęły drugie miejsce w swoich grupach. W ćwierćfinale AGO Rogue pewnie pokonało niemieckie mousesports i zdążyło już się zameldować w półfinale rozgrywek. Z kolei K1CK Neosurf dziś o 19tej  zmierzy się z GamersOrigin z Francji.

Kolejne reakcje ESL, Epic Games, DreamHack, PUBG na pandemie

DreamHack przesuwa i odwołuje kolejne wydarzenia w Counter-Strike i innych tytułach. Trzy zaplanowane na rok 2020 turnieje z cyklu DreamHack Open (Valencia, Montrael, Hyderabad) zostaną rozegrane w Internecie. Organizatorzy wciąż liczą na możliwość zorganizowania fizycznych eventów w Rotterdamie (październik, Holandia), Jönköping (listopad, Szwecja) i Madrycie (grudzień, Hiszpania). Wydarzenia planowane w Dallas (Maj) i Sztokholmie (Czerwiec) zostały odwołane.

Epic Games odwołuje Mistrzostwa Świata w Fortnite. Rok temu pula nagród w tych rozgrywkach wyniosła 30 milionów dolarów, a zwycięzca stał sie bogatszy o 3 miliony dolarów. Mistrzostwa Świata odbędą się w 2021 roku. Do tego czasu zawodnicy będą rywalizować w zmaganiach online.

ESL One Cologne, jeden z najważniejszych turniejów Counter-Strike w globalnym kalendarzu odbędzie się bez udziału publiczności. Zmagania odbędą się pod koniec sierpnia za zamkniętymi drzwiami przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W partnerstwie z ESL, PUBG Mobile League przenosi się w całości do internetu. Zmagania rozpoczną się w czerwcu. Ten niezwykle popularny battle royal największe grono odbiorców ma na urządzeniach mobilnych. Zawodnicy będą rywalizować o łączną pulę 5 milionów dolarów, którą wydawca przeznaczył na tę grę w 2020 roku.

Globalna federacja esportu ujawnia dalsze plany rozwoju

Global Esports Federatio Athletes and Players Commission
Fot. Global Esports Federatio Athletes and Players Commission

Global Esports Federation ujawniła szczegóły odnośnie członków Komisji Zawodniczej. Przewodniczyć będzie Charmaine Crooks, pięciokrotna uczestniczka Igrzysk Olimpijskich i srebrna medalistka w sztafecie 4x400m z Igrzysk w Los Angeles, a jej zastępcą zostanie Koen Schobbers, były profesjonalny zawodnik esportowy. Globalna Federacja Esportowa rozpoczęła działalność w grudniu ubiegłego roku, aby stać się „globalnym organem zarządzającym” ekosystemem e-sportu, przy wsparciu chińskiego międzynarodowego koncernu Tencent.

Twitch przedstawia Esports Hub

Twitch esports directory
Fot. Twitch

Nie trzeba było długo czekać na odpowiedz Twitcha na działania konkurencji (w zeszłym tygodniu wystartował Popdog) i prezentuje Esports Hub. W jednym miejscu znajdą się wszystkie transmisje z turniejów, jak również transmisje profesjonalnych drużyn, czy indywidualnych zawodników. To świetne posunięcie, które powinno uczynić dostęp do transmisji esportowych jeszcze bardziej dostępnym i intuicyjnym.

Valorant z trybem rankingowym

W ostatnim tygodniu wystartował tryb rankingowy w nowej grze Riot Games – Valorant. Firma konsekwentnie stawia na esport i rywalizacje, a w ten sposób zamierza wzmocnić rywalizacje w tej aspirującej do grona najważniejszych tytułów esportowych grze. Valorant bez wątpienia ma jeszcze długą drogę do pokonania, ale wiele znaków wskazuje, że gra ta na stałe wejdzie do kanonu gier esportowych. Riot Games z pewnością posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie do zbudowania struktur sportowych. Już teraz Valorant wzbudza ogromne zainteresowanie i z zaciekawieniem będziemy przyglądać się rozwojowi tej gry w kolejnych miesiącach.

Zapowiedziano Ghost – pierwszy polski fabularny film o esporcie

Ghost opowie o sile przyjaźni i miłości do gier komputerowych. Historia opowie o losach Tomka – niezrozumianego przez świat i rodzinę chłopaka, który marzy o karierze esportowca. Film pokaże jego losy od grania w kameralnych kawiarenkach internetowych, po tłumnie zapełnione stadiony z wielotysięczną widownią. Fabuła jest zainspirowana zmaganiami tzw. „Złotej Piątki”, która od 2006 roku regularnie sięgała po najwyższe tytuły w grze Counter-Strike.

Raperzy „Sokół” i „Małolat” inwestorami w nowej spółce Movie Games

Wojtek Sokół
Fot. Wojtek Sokół

Sokół i Małolat są kolejnymi celebrytami, którzy zainwestowali w branżę gamingową. Założyli nowe studio deweloperskie – True Games. Będzie ono zajmować się produkcją symulatorów o szeroko pojętej tematyce ulicznej, zapoczątkowanej przez świetnie przyjętego przez graczy Drug Dealer Simulator. Wyróżnikiem gier sygnowanych marką True Games będzie realistyczne oddanie klimatu kultury ulicznej,
nawiązywanie do momentami bezwzględnego świata.

STS sponsorem turnieju Esport Tour PRO

STS Esport Tour
Fot. STS

STS został oficjalnym sponsorem Esport Tour PRO – internetowego turnieju CS:GO zaplanowanego na 9-10 maja. W rozgrywkach wezmą udział czołowe polskie drużyny Counter-Strike, m.in. Illuminar Gaming, Izako Boars, AVEZ Esport, czy Actina PACT. To kolejna inicjatywa STS skierowana do esportu. W poprzednich latach STS był sponsorem m.in. Polskiej Ligi Esportowej, czy drużyn Izako Boars, devils.one i xkom AGO.

Wcześniej pisaliśmy: LOL i CS:GO najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

W zeszłym tygodniu w Esportowych wydarzeniach pisaliśmy natomiast milionach widzów na koncercie w Fortnite, starcie Popdog, czy też o nowych projekty ESL i Fantasyexpo

28 milionów widzów na koncercie w Fortnite, start Popdog, nowe projekty ESL i Fantasyexpo, czyli Esportowe wydarzenia ostatnich dni

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Łomża rozpoczęła współpracę w obszarze esportu z MediaCom Beyond Advertising

POLSAT LOMZA ESPORT

Marka Łomża zrealizuje do końca 2020 roku aktywacje takie jak m.in. partnerstwo z ligą esportową CS:GO – ESL Pro Tour i telewizją Polsat, oraz strategiczne partnerstwo ze szkołą Pasha Gaming School i jej twórcą Jarosławem „Pashą” Jarząbkowskim, który został ambasadorem marki Łomża 0,0 %.

MediaCom Warszawa rozpoczął obsługę marki Łomża w obszarze esportu i gamingu. MediaCom Beyond Advertising, specjalistyczna komórka MediaCom, odpowiada m.in. za przygotowanie strategii oraz jej wdrożenie.

Jednym z kluczowych elementów obecności marki Łomża (i jej piwa Łomża 0,0 %) w esporcie w 2020 r. będzie strategiczne partnerstwo z Pasha Gaming School – założoną w 2019 roku szkołą dla esportowców.

Naszym celem jest przede wszystkim tworzenie warunków rozwoju dla młodych esportowców. Jest to kontynuacja i poszerzenie wizji marki Łomża 0,0 % z ubiegłego roku, gdy byliśmy partnerem strategicznym Łomża Zero Esport Tour, cyklu turniejów gamingowych dla amatorów. W tym roku postawiliśmy na współpracę ze szkołą Pasha Gaming School, bo chcemy wspierać młode talenty już na samym początku ich drogi. Celem takich inicjatyw jak Pasha Gaming School jest właśnie wspieranie młodych graczy i oferowanie im warunków do rozwoju pod okiem profesjonalistów, a także tworzenie szans na wybicie się na scenie międzynarodowej. Chcemy włączyć się w opiekę nad przyszłym pokoleniem esportowców, pomagać młodym graczom w doskonaleniu się.

Maciej Dymalski, Wicedyrektor Marketingu Van Pur, marka Łomża

Jedną z inicjatyw wynikających z partnerstwa Pasha Gaming School z Łomżą 0,0% mają być trzy bootcampy – profesjonalne „zgrupowania” dla najlepszych graczy, ze zbalansowanymi aktywnościami, takimi jak treningi sportowe czy warsztaty z trenerami personalnymi.
Dodatkowo Łomża została fundatorem nagród dla wyróżniających się „studentów” PSG – otrzymają oni ekskluzywne zestawy komputerowe, o wartości 10 tys. zł każdy. Dzięki współpracy z marką Łomża szkoła fundować będzie także stypendia (przyznawane najlepszym „rekrutom” przez kolejne pięć miesięcy). Założyciel szkoły – Jarosław „Pasha” Jarząbkowski (który sam jest jedną z najjaśniej świecących gwiazd polskiej „sceny” CS:GO) – został ambasadorem marki Łomża 0,0 %.

Fot. Łomża

 

Wspólnie z managerami marki Łomża wyciągnęliśmy wnioski z działań tej marki w obszarze esportu w 2019 i stąd m.in. strategiczna decyzja, by w działaniach w 2020 r. przede wszystkim koncentrować się na budowaniu wartości dodanej dla polskich esportowców. Jest to duża, zaangażowana społeczność młodych ludzi, których łączy wspólna pasja, ale którzy muszą też radzić sobie ze stosunkowo wysokim „progiem wejścia”. Dlatego chcemy wspierać ich z marką Łomża w dążeniu do profesjonalnej kariery i stąd pomysły takie jak współpraca z Pasha Gaming School, organizacja bootcampów, stypendia czy wsparcie sprzętowe.

Tomasz Przeździecki, Associate Director MediaCom Beyond Advertising

W ramach działań w obszarze esportu Łomża  została także (wraz z Polsatem) oficjalnym partnerem polskich transmisji z ESL Pro Tour w Counter Strike: Global Offensive – największej serii rozgrywek łączącej ponad dwadzieścia turniejów i lig w CS:GO. Całość cyklu będzie można zobaczyć na antenie telewizji Polsat Games i na należącej do Polsatu platformie Ipla.tv (a także w serwisach Twitch.tv i YouTube).

Dodatkowo w planach jest wprowadzenie mechanizmów „grywalizacji” dla widzów, którzy będą mogli podczas oglądania transmisji zbierać punkty i wymieniać je następnie na sprzęt gamingowy (słuchawki, klawiatury, myszki).

ESL Pro Tour to seria łącząca ze sobą najważniejsze turnieje spod egidy ESL i DreamHacka, w tym Intel Extreme Masters, ESL One, ESL Pro League czy DreamHack Masters. Przez kilka miesięcy drużyny Counter-Strike: Global Offensive z całego świata rywalizują o to, aby zagrać w najważniejszych rozgrywkach, którymi są IEM Katowice oraz  ESL One: Cologne i ESL One: Rio.

 

Esport jest zjawiskiem, które z każdym rokiem nabiera znaczenia i zyskuje popularność na całym świecie, a Polska nie jest tu wyjątkiem. Marka Łomża dostrzega i docenia ten nowy wymiar sportowej rywalizacji. Chcemy wspierać tę młodą dyscyplinę, budować wiedzę na jej temat wśród szerokiej publiczności oraz umożliwić wejście do esportowego świata osobom, które są odpowiednio zdeterminowane i wybrały go jako swoją drogę. Doceniamy zasady fair play, wielkie emocje i ogromną pracę, jaką wykonują każdego dnia profesjonalni esportowcy. Jednocześnie rozumiemy, że jak każda dyscyplina sportowa także esport wymaga wielu wyrzeczeń – dlatego partnerem i „przewodnikiem” po tym świecie została nasza Łomża 0,0%, która pozwala cieszyć się smakiem prawdziwego piwa bez konsekwencji jakie niesie spożywanie alkoholu.

Maciej Dymalski, Wicedyrektor Marketingu firmy Van Pur

MediaCom Beyond Advertising odpowiada za całość działań związanych z partnerstwami marki Łomża z Pasha Gaming School i ESL Pro Tour CS:GO. Do zadań MediaCom w ramach szerokiej współpracy z marką Łomża w obszarze esportu należą m.in. strategia, planowanie i zakup mediów, koncept egzekucyjny, pomysły na niestandardowe aktywacje, wsparcie produkcyjne materiałów czy realizacja mechanizmów angażujących.

Informacja prasowa.

Komentarz Brief Esports: 

Łomża 0, 0% już drugi rok konsekwentnie buduje swoją świadomość wśród graczy i fanów esportu. Już w 2019 roku rozpoczęło współpracę z czołową organizacją esportową jaką jest AGO Esports, czy zorganizowało serie eventów pod nazwą Esport Tour. W 2020 roku Łomża intensyfikuje swoje działania i rozszerza zakres komunikacji. To dobry krok w stronę umocnienia obecności w tej grupie docelowej.

Jako Brief Esports doceniamy kolejne marki nieendemiczne, które widzą potencjał w esporcie. Kolejne marki w skali globalnej i lokalnej interesują się tym zjawiskiem, a ważnym wydarzeniem ostatnich dni było m.in. rozpoczęcie przez BMW współpracy z pięcioma organizacjami esportowymi.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Esport wykorzystuje swoją szanse. Wydarzenia ostatnich dni

Illuminar Gaming ESL

ESL i Ubisoft wznawiają swoje rozgrywki. Branża jednoczy się w walce z koronawirusem, a K1ck esports club dumnie reprezentuje polski esport za granicą!

Już wcześniej wszystko wskazywało na to, że gaming i esport będzie stanowić ważną część otaczającej nas rzeczywistości. Koronawirus tylko przyśpiesza ten proces. Esport zdaje się wykorzystywać swoją szanse. Prezentujemy przegląd kluczowych wydarzeń w branży w ostatnich dniach.

Przeglad wydarzen esport ESE

ESL

ESL MP
Fot. ESL Polska

Wracają ESL Mistrzostwa Polski. Już 16 kwietnia wystartuje 20. sezon najbardziej prestiżowych polskich zmagań w Counter-Strike Global Offensive. Najlepsze drużyny powalczą nie tylko o nagrody pieniężne, ale także możliwość awansu na międzynarodowe zawody będące częścią ESL Pro Tour. Partnerami rozgrywek zostały takie marki jak Mercedes, czy Pringles, które będą przede wszystkim promowane w czasie transmisji rozgrywek online. Nowo utworzone przez ESL studio, pozwoli na jeszcze ciekawsze działania w obrębie transmisji telewizyjnej.

Ubisoft

R6PM_Nowe_Logo
Fot. Ubisoft

Swoje rozgrywki kontynuuje również Ubisoft. Rusza turniej Polish Masters, w który powalczą najlepsze drużyny Rainbow Six Siege w kraju. To czwarty sezon rozgrywek zainicjowanych w 2018 roku. Polski oddział Ubisoftu przedstawił nowe logo rozgrywek, które podkreśla elementy narodowe ligi.

 

K1ck Neosurf

K1ck-eSports-Club-Neosurf
Fot. K1ck Neosurf

K1ck esports club przechodzi fazę play-in European Masters League of Legends i melduje się w turniejów głównym tych rozgrywek dołączając do AGO Rogue. To najważniejsze rozgrywki w Europie, a polski esport potrzebuje sukcesów międzynarodowych. To kluczowy turniej League of Legends z perspektywy polskich drużyn.

Natomiast na scenie popularnego i szanowanego Counter-Strike: Global Offensive widać dopiero odległe światełko w tunelu. Ostatnie tygodnie na pewno nie były łaskawe dla polskich organizacji, które notowały kolejne porażki na scenie Counter-Strike. Najlepsze drużyny na czele z AGO Esports, Illuminar Gaming, Avez, Wisła Kraków czy PACT pracują nad stabilizacją formy. Wykorzystały one ostatnie miesiące na przebudowę składów po zakończeniu poprzedniego sezonu rozgrywek i teraz przygotowują się do ekspansji międzynarodowej.

Przegląd pozostałych wydarzeń

Branża jednoczy się w walce z koronawirusem, wydawcy gier i najwięksi influencerzy przekazują środki pieniężne, a komputery gamingowe wykorzystują swoja moc do wsparcia badan

Games Clash Masters organizujące międzynarodowe wydarzenia esportowe w Gliwicach i Gdynii wstrzymuje swoje działania. Czeka na rozwój epidemii

– Siedem tysięcy graczy wzięło udział w wirtualnych turniejach FIFA20 organizowanych przez Ekstraklasa S.A.

Turniej esportowy towarzyszący Igrzyskom Olimpijskim przełożony na 2021 rok. W ramach dyscyplin pokazowych zostaną rozegrane turnieje w Street Figtera V oraz Rocket League

– Projekt badawczy na zawodnikach esportowych organizowany przez esportsLAB, będzie monitorować między innymi zdrowie fizyczne, psychiczne i sprawność w grze zawodników studenckiej ligi Edu Esports League

Grand Prix F1 zostało przeniesione do rzeczywistości wirtualnej. Rozgrywki odbywają się online, zadebiutowały też w telewizji linearnej

W  ostatnim czasie na Brief Esports  pisaliśmy również o:

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Jaki był 2019 w polskim e-sporcie?

Adrian Kostrzębski Regional Development Director ESL Polska

Między 28 lutego a 1 marca odbędzie się Intel Extreme Masters w Katowicach, który gromadzi setki milionów widzów online i prawie 200 tysięcy odwiedzających na miejscu. To bez wątpienia kluczowe wydarzenie w branży e-sportu nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Wyśmienita okazja dla każdego, aby zapoznać się z tym niezwykłym zjawiskiem, o którym dzisiaj rozmawiamy z Adrianem Kostrzębskim, Regional Development Directorem w ESL Polska.

Jaka jest według Ciebie podstawowa różnica między gamingiem, a e-sportem? Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, które często pada na konferencjach „e-sport na szczycie piramidy gamingu”?

Gaming to najogólniej rzecz ujmując pasja polegająca na graniu w gry wideo, nieważne, czy są to gry mobilne, multiplayer, single player, The Sims lub Call of Duty. E-sport to rywalizacja ludzi w porównywalnych warunkach z wykorzystaniem gier komputerowych.

Różnic jest bardzo wiele, niezmienna jest jednak baza obu pojęć, czyli gry wideo. Nie byłoby e-sportu bez gamingu. Nie zgodzę się też ze stwierdzeniem, że e-sport jest szczytem gamingowej piramidy. Bycie e-sportowcem jest na pewno marzeniem każdego gracza, który chciałby zostać profesjonalistą. Niemniej, zwieńczeniem gamingowych marzeń mogłoby być założenie własnego studia, stworzenie gry określanej mianem tytułu stulecia lub też wprowadzenie spółki związanej z produkcją gier na giełdę. W e-sporcie takim zwieńczeniem jest stworzenie własnej organizacji e-sportowej, która jest prężnie działającym przedsiębiorstwem.

Poza tym warto dodać, że coraz częściej widzowie rozgrywek e-sportowych nie są graczami. Łatwo można tu zastosować analogię dotyczącą świata piłki nożnej. Nie każdy fan drużyny piłkarskiej często odwiedza boiska sportowe, by samemu trenować futbol. W świecie e-sportu mamy coraz więcej analogii do tradycyjnego sportu!

Jak oceniasz rok 2019 w e-sporcie? Czy to był dobry rok dla branży z perspektywy wyników rodzimych zawodników, drużyn, frekwencji na turniejach i oglądalności transmisji z rozgrywek?

W ujęciu globalnym – był to kolejny dobry rok dla branży. Rynek sportów elektronicznych nieprzerwanie rośnie, określa standardy oraz kreuje rozwiązania marketingowe. 2019 pokazał, że jeszcze sporo może nas zaskoczyć – pojawiają się nowe tytuły, jak na przykład Apex Legends, które porywają rzesze graczy czy zjawiska, jak chociażby e-sport mobilny, o którym jeszcze kilka lata temu nikt nie słyszał.

W Polsce był to na pewno trudny rok rozliczenia się z przeszłością w najpopularniejszym polskim zespole e-sportowym. Spektakularne sukcesy „Złotej Piątki” kilka lat temu zapoczątkowały e-sportowy boom w kraju nad Wisłą [Drużyna Virtus.pro w 2014 roku zdobyła tytuł Mistrzów na turnieju ESL One w Katowicach, co zapoczątkowało długie pasmo sukcesów na arenie międzynarodowej. – przyp. red.]. W grudniu ubiegłego roku mogliśmy zaobserwować zmierzch swego rodzaju ery, czyli zakończenie współpracy z polskimi zawodnikami przez organizację Virtus.pro. Nie oznacza to oczywiście, że polscy gracze zupełnie nie radzili sobie na arenie międzynarodowej – chociażby Marcin „Jankos” Jankowski wspólnie z drużyną zdobył praktycznie wszystkie najważniejsze trofea League of Legends.

Jeśli chodzi o oglądalność rozgrywek, najlepszym przykładem będzie turniej Intel® Extreme Masters Katowice 2019, który zgromadził rekordową publiczność, dopingującą graczy na miejscu oraz w internecie. Transmisję obejrzało 232 mln widzów (łączna dzienna liczba widzów oglądających rozgrywki w czasie trwania całego eventu) i był to rekord oglądalności turniejów ESL. Rekordowa liczba unikalnych użytkowników, którzy oglądali rozgrywki tylko jednego dnia wyniosła aż 20 milionów.

Wprowadziliśmy również nowy cykl ESL Pro Tour, który jeszcze bardziej profesjonalizuje środowisko e-sportowe w Polsce i na Świecie. Warto wskazać, iż ESL Mistrzostwa Polski są jedynym turniejem w naszym kraju, gdzie zwycięzcy oprócz nagród pieniężnych, awansują do rozgrywek międzynarodowych.

Dlaczego marki chcące dotrzeć do graczy powinny się zainteresować e-sportem? Czy jest to obszar, którym interesują się wyłącznie marki endemiczne?

E-sport przyciąga coraz większe rzesze osób, w tym młodych, określanych mianem „pokolenia Z”. Generacja ta jest wyjątkowo odporna na tradycyjne, by nie powiedzieć sztampowe, formy promocji i komunikacji marek. To tylko jeden z wielu argumentów przyciągających podmioty, które nie mają wpisanych sportów elektronicznych w swoje DNA.

W ESL proponujemy brandom rozwiązania wielowymiarowe i rozłożone w długiej perspektywie czasowej. W ramach współpracy z markami oferujemy indywidualnie przygotowany content, historie, storytelling, oferty, implementujemy także rozwiązania real-time marketingu.

Ponadto, środowisko sportów elektronicznych posiada własny ekosystem, począwszy od platform online – jak ESL Play, przez turnieje, portale społecznościowe, agencje menedżerskie, po najważniejsze, czyli profesjonalnych graczy, drużyny i sztaby trenerskie. Z kolei skala biznesu w ujęciu globalnym w minionym roku przekroczyła miliard dolarów. Liczbę kibiców już teraz szacuje się na ok. 750 mln osób. To pokazuje, że e-sport jest sam w sobie trendem z potężnym audytorium.

Najważniejszy z czynników, determinujących zaangażowanie marek w e-sport, zostawiłem na koniec. A są nim emocje oraz zaangażowanie. Radość, poczucie sukcesu, zaciśnięte kciuki, wzajemne wsparcie – od tego aż kipią wydarzenia e-sportowe. Niezaprzeczalnie, aspekt afektywny jest jednym z największych atutów e-sportu.

ESL organizuje najważniejsze wydarzenia e-sportowe w Polsce. Czy jesteś w stanie wskazać kluczowe gry i wydarzenia w Polsce, którymi marki powinny się zainteresować?

Zacznijmy od wydarzeń: bez wątpienia najważniejszym w skali Polski i jednym z czołowych na świecie jest wspomniany przeze mnie wcześniej Intel® Extreme Masters Katowice. Impreza bije wszelkie rekordy popularności w porównaniu do innych organizowanych nad Wisłą – zarówno pod kątem publiczności na miejscu czy przed ekranami, przez poziom zawodników, po jakość produkcji. Kolejny cykl, który jest punktem obowiązkowym na e-sportowej mapie wydarzeń, są ESL Mistrzostwa Polski. W minionym roku, transmisje z edycji wiosennej i jesiennej łącznie były oglądane przez prawie milion godzin. [Poza wydarzeniami ESL do kluczowych wydarzeń z pogranicza gamingu i e-sportu w Polsce należą również: Ultraliga, Polska Liga Esportowa, Games Clash Masters, Good Game League, czy Poznań Game Arena. – przyp. red.]

Do najpopularniejszych gier, wokół których zbudowane są cykle rozgrywek, należą Counter Strike: Global Offensive, StarCraft II czy League of Legends. W całej Europie wierne i pokaźne grono fanów posiada seria Fifa, co oczywiście wynika z przywiązania mieszkańców Starego Kontynentu do futbolu.

Gdzie umiejscowiłbyś drużyny e-sportowe i popularnych streamerów w ekosystemie e-sportowym?

Zarówno drużyny jak i streamerzy stanowią serce e-sportu. Dzięki drużynom powstało całe środowisko, kiełkujące przeszło piętnaście lat temu w kafejkach internetowych. Wraz z rozwojem technologii i jej dostępnością, naturalną koleją rzeczy było powstanie typu gracza, który dzieli się swoimi rozgrywkami i wrażeniami z nich w sieci – otwierając branżę na coraz szerszą publikę [Aktualnym mistrzem i wicemistrzem Mistrzostw Polski ESL w rozgrywkach Counter-Strike jest kolejno Illuminar Gaming i x-kom AGO – przyp. red].

Czy marki powinny wykorzystywać ich w swoich kampaniach? W jaki sposób?

Na to pytanie nie ma zero jedynkowej odpowiedzi. Z pewnością marki angażujące się w partnerstwa z teamami i graczami powinny robić to mądrze. Mam na myśli zaplanowanie długofalowej strategii wspólnych działań, popartej określeniem nakładów, celów, korzyści i poziomu zwrotu z inwestycji. Co więcej, współpraca powinna być wręcz nasycona treścią – wspólną historią, w której marka obecna jest naturalny sposób, a drużyna czy streamer wiarygodna w jej promocji. Czujnik „bullshit-marketingu” u fanów e-sportu jest bardzo czuły.

Czego brakuje polskim drużynom, które mimo starań, od kilku lat nie są w stanie zakwalifikować się na Wasz flagowy turniej Counter-Strike w Katowicach?

Cóż, to temat rzeka i wręcz możliwość stworzenia oddzielnego vademecum, poświęconego zagadnieniu. Co do zasady, ścieżka każdej drużyny wyłożona jest wieloma latami gromadzenia doświadczeń, treningami i wytrwałością. Ze strony ESL próbowaliśmy różnych mechanizmów, by wytyczyć transparentne kierunki rozwoju kariery w świecie profesjonalnych rozgrywek e-sportowych. Właśnie w tym celu powstał cykl ESL Pro Tour. Na rynku zdecydowanie brakowało kompleksowego ekosystemu, który byłby przyjazny zarówno zawodnikom, jak i widzom. Wspólny projekt ESL oraz DreamHacka to także, cytując Marcusa Lindmarka co-CEO DreamHacka: „większa i bardziej atrakcyjna szansa dla sponsorów i mediów, by nawiązać kontakt z e-sportową widownią” [ESL prowadzi system rankingowy zbliżony do rankingu ATP w tenisie, który ma decydujący wpływ przy rozstawieniu drużyn na turnieju i w jego kwalifikacjach, co znacząco przyczynia się do przejrzystości całego systemu. – przyp. red].

Czy dużo nam brakuje do czołówki światowej?

Rodzime drużyny e-sportowe w żadnym aspekcie nie odstają od swoich zagranicznych odpowiedników. Nasza czołówka posiada analogiczną obsługę i warunki, a co najważniejsze – poziom umiejętności. Polskiej scenie w ciągu ostatnich dwóch lat trudno jest utrzymać stabilność – głównie mówię tu o ciągłych zmianach składów. A to właśnie stabilny skład gwarantuje możliwość budowania więzi między graczami jednej drużyny czy wzajemnego zaufania. Jeśli chodzi o polskie akcenty podczas IEM Katowice 2020, to naturalną koleją rzeczy w turniejach jest proces eliminacji i niestety tak zdarzyło się podczas kwalifikacji do tegorocznego IEM. Nie oznacza to jednak braku polskiego akcentu podczas tej imprezy. W gronie 76 najlepszych graczy w StarCraft II pojawi się Mikołaj „Elazer” Ogonowski.

Jakie według Ciebie będą najważniejsze trendy w e-sporcie w 2020 roku?

Najważniejszym i w pewnym sensie parasolowym dla każdego aspektu branży będzie jej dalsza profesjonalizacja. Począwszy od rozwoju obszaru grass roots, czyli wyławiania i pielęgnowania talentów, będziemy mieli do czynienia z usystematyzowaniem jego formy i wykorzystania przez kolejne drużyny. Słowem zawodowy scouting.

Kolejnym spodziewanym trendem będzie napływ inwestorów. Wspomniane wcześniej marki nieendemiczne to tylko jeden z kierunków. Na świecie e-sport coraz częściej przyciąga uwagę funduszy inwestycyjnych, które najzwyczajniej w świecie widzą w nim wymierną stopę zwrotu z inwestycji.

Warto również zwrócić uwagę na e-sport mobilny. Producenci gier już dawno sięgnęli po potencjał rynku mobile. 2019 rok pokazał, że tego rodzaju tytuły mogą sobie świetnie poradzić także w e-sporcie. Dla przykładu finał Mistrzostw Świata Clash of Clans podczas ESL One Hamburg obejrzało 1.8 mln widzów online i kilka tysięcy kibiców na miejscu. Dodajmy, że premiera tej mobilnej gry strategicznej od SuperCell miała miejsce w 2012 roku. Nowe tytuły także zyskują na popularności. Wymienić w tym miejscu można Brawl Stars – najlepiej zarabiającą produkcję wspomnianego studia z 2019 r. Producent po niecałym roku od wydania zdecydował się zorganizować pierwsze w historii mistrzostwa świata, których finał odbył się w Korei Południowej.

Osobiście głęboko wierzę w sukces Simracingu, czyli wirtualnych wyścigów samochodowych. Jest to zdecydowanie tańsza forma rywalizacji motoryzacyjnej, która jest niemniej widowiskowa, jak jej „tradycyjna” odmiana.

Grzegorz Kiszluk